Kaari Utrion parhaat kirjat

xxx

Oiskohan joku joka osaisi suositella jotain hyvää kirjaa Kaari Utriolta? En oikein itse tiedä noista mitään mutta haluaisin lukea jonkun kyseisen kirjailijan teoksen.... kiits=D

8

5478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tykkäsin aikoinaan Vendelasta ja Vanajan Joannasta. Myös Pirkkalan pyhät pihlajat on hyvä, ja auttakaapa paremmin muistavat! Eikös tuo kirja kuulu johonkin kolmen kirjan sarjaan? Mitkäköhän ne kaksi muuta osaa olivat?

      Lukemisen arvoisia lienevät muutkin, nuo ovat vain jääneet erityisesti mieleen.

    • Hellan lettu

      Utrion kirjoista on täällä keskusteltu monta kertaa aiemminkin, haulla varmaan löydät keskusteluja ja suosituksia niistä. Tässä omat kommenttini muutaman kuukauden takaa:

      " Luin ensimmäisen Utrioni noin 13-vuotiaana - 30 vuotta sitten ja olen lukenut KAIKKI hänen teoksensa, monet jopa useaan kertaan.

      Nämä uusimmat (Saippuaprinsessa , Ruma Kreivitär) eivät valitettavasti ole Utrion parasta antia - silti ehdottoman luettavia.

      Utrion teoksia voidaan asettaa useaan eri aikaakauteen
      - 1000-luvulle sijoittuvat Vaskilintu, jota seuraavat Tuulihaukka ja Yksisarvinen. Siinä on kerrottu yhden perheen tarinaa useammassa polvessa ympäri Eurooppaa.
      - Utrion varhaistuotantoa (kirjoitettu 1970-luvulla) ovat noin 1200-luvun Sunneva Jaarlintytär ja Sunneva keisarin kaupungissa. Mahtava lukuelämys ruotsalaisneidon matkasta Konstantinopoliin (ja rautaisannos historiallista faktaa, mikä on Utrion tunnusmerkki)
      - 1000-1200 luvun Suomen historiaa aina Karjalan kannakselle on astetta vakavampi "pirkkalaissarja"
      Pirkkalan pyhät pihjalat / Neidontanssi / Katarinan taru / Karjalan Kruunu. En muista järjestystä.
      - sitten on noin 1300--1400 luvun Suomen historiasta kertovia Haukka, minun rakkaan / Vendela / Isabella /
      Vanajan JOanna / Uhritulet
      - vähän myöhemmältä ajalta ovat - myös Utrion varhaistuotannosta - Viipurin kaunotar (ehdoton oma suosikkini, se on nimittäin myös hauska!) / Pirita Karjalan tytär / Vehkalahden neidot / Aatelisneito, porvaristyttö / Kirstin (tai myös nimellä : Kartanhoherra ja kaunis Kirstin, joka on Utrion esikoisteos )
      - ja 1700-1800 luvulta kertovia ovat mm.
      Rautalilja (oma suosikkini!) / Rakas Henrietta / Pappilan neidot / Ruma Kereivitär / Saippuaprinsessa

      Nämä mainitut ovat romaaneja ekä lista varmasti ole täydellinen. Lisäksi Utrio on kirjoittanut paljon tietoteoksia ja yhden nykyaikaankin sijoittuvan teoksen - Ruusulaakso.

      Kaikissa Utrion kirjoissa on perusteemana naisen asema, hänen riippuvuutensa ympäristöstään ja suvustaan ja miten paljon vähemmän mahdollisuksia naisella oli muinoin miesten maailmassa.
      SUosittelen lämpimästi kaikkia yllä olevia teoksia. Osa on krijallisesti kestävämpää, osa heikoimpaa - kuten kaikilla kirjailijoilla - mutta lukemisen arvoisia kaikki.
      Antoisia lukuhetkiä!

    • karkki

      Monen monta Utrion kirjaa olen lukenut, mutta paras on mielestäni Haukka, minun rakkaani.

      Myös Tuulihaukka on hyvä.

    • mmm

      vaskilintu,tuulihaukka,yksisarvinen

    • ...voisin...

      ...kyllä suositella oikeastaan mitä vaan, kaikissa on jotain lukemisen arvoista, yhdenkään jälkeen ei ole kaduttanut että tuhlasi aikaa sen lukemiseen.
      Kaari Utrion juonikuviot ja henkiökuvaukset toistavat itseään monissa kirjoissa, mutta ei se tee lukemista vähemmän nautinnolliseksi, vaikka tietääkin jo etukäteen miten kenellekin käy. Kirstin on ensimmäinen jonka luin Utriolta, ja sen vuoksi ehkä minulle kaikkein tärkein. Mutta ei ole kyllä yhtäkään teosta jota en suosittelisi.
      Minusta myöskin Rautalilja oli aivan mainio, siinä on aika erilainen juonikuvio kuin muissa, ja se oli todella hauska.
      Vanajan Joannasta pidin sen vuoksi että siinä kuvailtiin omaa lapsuuden ja nuoruudenaikaista elinpaikkaani 1300-luvulla, mikä oli hyvin mielenkiintoista.
      Suosittelen myös Bella Donna ja Eevan tyttäret kirjoja, niissä on mielenkiintoista tietoa naisen elämästä kautta vuosisatojen.
      Itse olen oppinut Suomen historiasta varmaan enemmän Utrion kirjojen kautta kuin aikoinaan historian tunneilla..;)

      • Anonyymi

        Minä pidän ehkä eniten näistä uusimmista urheilusta esim seuraneiti on hauska ja historiaakin on. Oon joskus 14v lukenut mummon heinäladossa noi muut utriot oli ne ihan hyvin. Mut nyt jotenkin puree nää uudet 21vuotiaana😃


    • Anonyymi

      Niillä kansikuvilla ajattelin tapetoida seinän.

    • Anonyymi

      Ruusulaakso vuodelta -82 oli räjähtävä: alkoholia, narsisteja,taidetta ja väkivataa. Ei historiallinen. Suosittelen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe