Onko kotisi/asuntosi myyntikunnossa?

Minun ei ole. Luin "Tuppukylän sanomista" (paikallislehti) artikkelin, jossa kerrottiin asuntojen lavastamisesta, stailaamisesta myyntikuntoon. Aloin katsella kotiani "ostajan silmin". Paljon olisi asiaa lavastetulle kauneudelle, jos nyt myyntihommiin ryhtyisin.

Home staging eli suomeksi asuntojen lavastaminen myyntikuntoon on nouseva trendi Suomessakin. Pääkaupunkiseudulla trimmataan jo koteja myyntikuntoon ammatilaisten voimilla: siivotaan, sisustetaan niin, että ostajaehdokkaat saavat asunnosta houkuttelevan ensivaikutelman. Muutetaan asunnon värimaailmaa, sijoitellaan huonekaluja uusiksi, kuskataan ylimääräinen roina pois.

Kotihan on aina asukkaansa näköinen, henkilökohtainen. Se ei välttämättä houkuttele ostajaa ilman "lavastamista myyntikuntoon". Nyt katselen kotiani - ainakin hetken - ostajan silmin. Pitäisiköhän kutsua ammatilainen apuun! Siitä voisi myyntihintakin euroissa nousta, jos homma oikein hoidetaan.

Vai pärjäisikö omin avuin, onko kokemuksia?

22

8423

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täälläkin on tuo "home staging" tullut kovasti huutoon.
      Huomasin, kun ensimmäisen kerran eräässä TV-ohjelmassa stailattiin myynnissä oleva omakotitalo, että tuotapa olen tietämättäni soveltanut itsekin kun on asunnon myynnistä ollut kysymys.
      90-luvulla asuin parissa omistusasunnossa vuokralaisena, vuoden kummassakin. Omistajat eivät itse olleet onnistuneet asuntojaan myymään ja vuokrasivat ne koska olivat ehtineet jo muuttaa omakotitaloihin. Mutta kas kummaa, minun asuessani niissä, molemmista asunnoista alettiin tehdä tarjouksia ja asunnot myytiin.
      Asuntojen omistajat ihmettelivätkin miksi samat asunnut nyt kiinnostivat niin paljon.

Tärkeintä tietenkin on, kun asunto esitellään, että se on hyvin siivottu. Vessoissa on pytyn kannet kiinni, puhtaat pyyhkeet esillä, kylpyammeista surureunukset pois ;) Kirjahyllyt ovat kuulemma häiritsevimmät eri värisine kirjanselkineen, samoin taulut jos niitä ei ole osannut ryhmitellä oikein, tai niitä on liikaa. Turhat pikkuesineet kannattaa laittaa pois näkyviltä. Vaatehuoneet ja vaatekomerot on oltava järjestyksessä koska asuntojen katsojat haluavat vilkaista niihinkin.
      Esimerkkinä kerron, mikä ei luo ostohaluja, kun itse katselin asuntoa ja välittäjä vei minut erään nuoren naisen asuntoon, missä vuode oli petaamatta, kissat hyppivät pöydällä ja olivat pissanneet lattialle niin että sukat kastuivat, kylpyhuone oli kauheassa siivossa. Sitäpaitsi olivat tapetit räikeät minun makuuni, olkoonkin että voi tapetoida uudelleen mutta vaikutelma on se joka myy tai ei myy.
      Kun poikani myi asuntonsa, menin auttamaan häntä stailauksessa ja hän sai yli 5 kertaa paremman hinnan kuin mitä itse oli kolme vuotta aikaisemmin maksanut samasta asunnosta!

• esityskuntoon

Kyllä suurin osa meistä esittelisi kotinsa mielummin siistinä ja järjestyksessä.
        Kyllä me kaikki kauhistumme, jos vieras vahingossa avaa vaatehuoneen oven etsiessään kylppäriä. Aina tuntuu, että komerot eivät ole esittelykunnossa.

Ei kai mitään moitittavaa löydy siinä, että mahd. ostajalle koti esittäytyy hoidettuna ja puhtaana.
        Paremminhan ostajakin voi arvioida, miten hänen omat kamansa mahtuvat, kun näkee edellisen asukkaan ratkaisut tilakysymyksissä.

Pikkuesineiden poiskerääminen on ehkä sitä "home staningia", josta puhut. Kyllä huonekalut ovat enemmän edukseen, jos niitä ei ole peitetty pitsiliinoin ja matkamuistoin. Siinä olet oikeassa, mutta monen mielestä koriste-esineitä pitää olla joka puolella. Pääasiahan on, että pölyt on pyyhitty.

• ii-li

Minun huushollissani ei ole tehty remonttia 15 vuoteen, ja se on just sen näköinen. Jos rupeaisin myymään tätä, en edes voisi lavastaa millään järkevällä hinnalla sitä houkuttelevammaksi. Minun olisi pakko näyttää sitä sellaisena kuin se on.

Onhan minulla joitakin kauniita vanhoja huonekaluja, mutta kaikki muu pitäisi kyörätä ulos ennen näyttöä.

Silloin, kun ostin tämän, niin sain sen pilkkahinnalla. Kukaan ei halunnut ostaa asuntoa sen rumuuden vuoksi. Tapetit olivat rumimmat, mitä ikinä olen nähnyt, eteinen oli maalattu räikyvän oranssiksi, kylpyhuoneen lamput oli ruuvattu irti. Minä ajattelin, etteihän tämä tarvitse muuta kuin uudet tapetit, eteisen ja katon maalaamisen ja kylpyhuoneremontin. Onnistuin tinkimään hinnasta alaspäin, vaikka en ole todellakaan mikään tinkijätyyppi. (Myyjä ymmärsi, että olen vakavissani, kun tulin katsomaan sitä uudelleen mukanani taskulamppu, että näkisin, missä kunnossa kylpyhuone on.) Muut katsojat kävivät vain kääntymässa ja ryntäsivät ulos.

Se oli ainoa edullinen kauppa, jonka olen koskaan tehnyt. Remontin pystyin tekemään itse.

Olen todellakin tormännyt tähän mainitsemaasi asiaan. Asuessani Tampereella (30 vuotta sitten) katselin uutta asuntoa. Satamakadulla oli hyväkuntoinen kauniisti kalustettu kaksio ensimmäisessä kerroksessa. Kaikki ikkunat olivat kadun puolelle. Ihmetteilin jo siellä käydessäni, miksi näyttöajat olivat vain sunnuntaisin klo 9-10. - Selvisihän se sitten: Kaikki raskas liikenne ohjataan Tampereella juuri Satamakatua pitkin. Kaikki pohjoiseen ja etelään kulkevat rekat, bussit ja muu ohitusliikenne kulki juuri sen asunnon ikkunan alta.

• Viimeinen tuunaus on pullantuoksu! Yksi pakastepulla uuniin kypsymään ennen näyttöä, johan on kotoinen tunnelma - ihan kuin äiti olisi paikalla ;-)

• Alan uskoa tuohon ihan oikeasti lukemani perusteella. Tunnustan, etten ole todellakaan tiennyt ammattimaisesta stailauksesta aikaisemmin yhtikäs mitään. Home Staging on kotoisin USA:sta, jossa asuntojen ammattimaisia lavastuksia on tehty jo 1970-luvulta lähtien. Englannissa aloitettiin sama homma 1990-luvulla. Ruotsissa on stailattu pari vuotta. Suomessa viime vuoden lopusta lähtien pääkaupunkiseudulla, mutta toiminta on laajenemassa kiinteistövälittäjien mukaan vähitellen myös muualle Suomeen.

Pääkaupunkiseudulla kaksion uusi ilme ammattimaisella stailauksella maksaa kaikkine toimenpiteineen noin tuhat euroa. Mikäli yrityksen ammattilainen ainoastaan käy läpi huoneiston ja kirjaa ylös tarvittavat toimenpiteet, summa liikkuu viidessä sadassa eurossa.

Rahaa on tietysti tuokin, mutta remontti maksaa kyllä enemmän. Ainakin, jos sen joutuu vieraalla teettämään. Kiinteistövälittäjät sanovat, että stailauksella saa asunnosta huomattavasti paremman hinnan ja stailaukseen menevät rahat tulevat moninkertaisena takaisin. Kannattaa siis uhrata aikaa ja eurojakin asuntojen esittelykuntoon saattamiseksi.

Olen ymmärtänyt, että stailausyrityksissä on monipuolinen ja osaava henkilökunta: siivoojia, sisustusarkkitehtejä jne. Tuovatkohan lainaksi myös rekvisiittaa asuntoon?

• Frederiikka kirjoitti:

Alan uskoa tuohon ihan oikeasti lukemani perusteella. Tunnustan, etten ole todellakaan tiennyt ammattimaisesta stailauksesta aikaisemmin yhtikäs mitään. Home Staging on kotoisin USA:sta, jossa asuntojen ammattimaisia lavastuksia on tehty jo 1970-luvulta lähtien. Englannissa aloitettiin sama homma 1990-luvulla. Ruotsissa on stailattu pari vuotta. Suomessa viime vuoden lopusta lähtien pääkaupunkiseudulla, mutta toiminta on laajenemassa kiinteistövälittäjien mukaan vähitellen myös muualle Suomeen.

Pääkaupunkiseudulla kaksion uusi ilme ammattimaisella stailauksella maksaa kaikkine toimenpiteineen noin tuhat euroa. Mikäli yrityksen ammattilainen ainoastaan käy läpi huoneiston ja kirjaa ylös tarvittavat toimenpiteet, summa liikkuu viidessä sadassa eurossa.

Rahaa on tietysti tuokin, mutta remontti maksaa kyllä enemmän. Ainakin, jos sen joutuu vieraalla teettämään. Kiinteistövälittäjät sanovat, että stailauksella saa asunnosta huomattavasti paremman hinnan ja stailaukseen menevät rahat tulevat moninkertaisena takaisin. Kannattaa siis uhrata aikaa ja eurojakin asuntojen esittelykuntoon saattamiseksi.

Olen ymmärtänyt, että stailausyrityksissä on monipuolinen ja osaava henkilökunta: siivoojia, sisustusarkkitehtejä jne. Tuovatkohan lainaksi myös rekvisiittaa asuntoon?

Täällä saa vähentää stailauskulut kun lasketaan asunnosta saatua nettohintaa.

• Hannu
        Frederiikka kirjoitti:

Alan uskoa tuohon ihan oikeasti lukemani perusteella. Tunnustan, etten ole todellakaan tiennyt ammattimaisesta stailauksesta aikaisemmin yhtikäs mitään. Home Staging on kotoisin USA:sta, jossa asuntojen ammattimaisia lavastuksia on tehty jo 1970-luvulta lähtien. Englannissa aloitettiin sama homma 1990-luvulla. Ruotsissa on stailattu pari vuotta. Suomessa viime vuoden lopusta lähtien pääkaupunkiseudulla, mutta toiminta on laajenemassa kiinteistövälittäjien mukaan vähitellen myös muualle Suomeen.

Ruotsin kauppakorkeakoulussa on tehty tutkimus stailauksesta ja sen mukaan stailaus on nostanut myytävän asunnon hintaa 7 - 12% ja lyhentänyt kallista myyntiaikaa.
        Stailaus on sijoitus asuntoon joka tuottaa takaisin myyntivaiheessa sijoitetun summan moninkertaisena.

Jos vaikka ajatellaan 300000e asuntoa niin se voidaan myydä stailattuna 30000e paremmalla hinnalla kuin stailaamaton asunoto. Täysi stailaus maksaa tällaiseen asuntoon n. 3000e. Aika hyvä tuotto sijoitetulle summalle.

Suomessa tosin stailaajien osaaminen on vielä aika vihreällä asteella koska stailaajat sotkevat sisustussuunnittelua ja stailausta vielä pahasti.
        Stailauksessa kun on kuitenkin aivan eri lähtökohdat ja tavoitteet kuin meille tutussa sisustussuunnittelussa.

Kiinteistövälittäjäliiton mukaan stailauksesta tulee merkittävä osa asuntokauppaa.

Jatketaan harjoituksia.

Hannu

• Laiskis?

Möimme 27-vuotta vanhan omakotitalon ukrainalaisille.
      Vain 'pakolliset' remontit oli tehty muutama vuosi aikaisemmin.
      Talo oli aiemmin myynnissä mutta mahdollisesti tekemättömän ehostuksen johdosta emme saaneet edes asiallista tarjousta.
      Ukrainalaiset tulivat ovelle ja kysyivät: Myykö sinä tämä talo? Minä halu osta tämä talo!
      Voiko katsoa tämä talo?

Tulivat kesken arkipäivää kahden laiskan työttömän siivoamattomaan huusholliin.
      Ei tuntunut haittaavan heitä.
      Yhdenkään kaapin tai komeron ovea eivät avanneet.
      Teetättivät omalla kustannuksellaan kuntoarvion ja maksoivat pyytämämme summan.

Olin aina kuvitellut, että asutun talon etsijä ostaa remontoimattoman talon hieman halvemmalla ja remontoi sen mieleisekseen.
      Nähtävästi olen väärässä.
      Vaikuttaa siltä, että ihmiset hakevat lähinnä mieleistään näkemättä remontoinnin vaivaan.

Ps. Talomme oli 163m2:n rinnetalo. Alakerrassa, yläkerran tilojen lisäksi, kaksi makuuhuonetta, oma sisäänkäynti, WC ja talon sauna ja pesuhuone.
      Kun ostajat aloittivat rempan muuttivat he asumaan alakertaan joten sekään ei ollut hankalaa kahden ihmisen taloudelle.

• Pääsky64

myyjiä ja ostajia.Ensimmäinen talo myytin venäjältä tulleelle.Saatiin voittoa toinen oli osake,korjaamaton.parketit huonossa kunnossa ,muuta ihmiset hyviä naapureita.Rivilaloon mennessä en pitänyt siinä monestakaan asiasta ja viemäristä tuli muuraisia.Aina tulee myydessä voittoa vähän.
        Toinen talo myyttiin meni hyvin kaupaksi eikä häviöksi.
        Tämä osake on vanhimpia paikkakunnalla ja sen vuoksi tämän halusin.
        Asukkaat kunnollisia,huoneet suurempia kun uusissa kerrostaloissa.
        Säilytystiloja ja kellari on ja sijain ti paras mahdollinen.
        Ja puolta halvemmalla kun ympärillä olevat huoneistot.
        Koska ostajilla ei kokemusta asunnoista.Ottavat ennemmin uuden joissa ikunat seiniin näköalat,katselevat tapatteja ym,,

• Vanhoilla taloilla on kysyntää maaseudulla. Monet nuoret perheet etsivät juuri remontoimattomia taloja. Kysyntää on myös maatilojen asuinrakennuksista ja mummon mökeistä.

Naapurini myi ennen joulua 1930-luvulla rakennetun omakotitalon. Siinä ei ole tehty remonttia ainakaan 25 vuoteen. Ja sen todella huomaa! Talon myymisessä ei tarvittu lehti-ilmoittelua. Suusta suuhun kulki tieto ja talo myytiin eniten tarjoavalle. Hinta oli kolminkertainen omistajan noin viisi vuotta aikaisemmin maksamaan hintaan.

Eikä stailauksesta tietoakaan!

• Frederiikka kirjoitti:

Vanhoilla taloilla on kysyntää maaseudulla. Monet nuoret perheet etsivät juuri remontoimattomia taloja. Kysyntää on myös maatilojen asuinrakennuksista ja mummon mökeistä.

Naapurini myi ennen joulua 1930-luvulla rakennetun omakotitalon. Siinä ei ole tehty remonttia ainakaan 25 vuoteen. Ja sen todella huomaa! Talon myymisessä ei tarvittu lehti-ilmoittelua. Suusta suuhun kulki tieto ja talo myytiin eniten tarjoavalle. Hinta oli kolminkertainen omistajan noin viisi vuotta aikaisemmin maksamaan hintaan.

Eikä stailauksesta tietoakaan!

Minäkin katselin itselleni mummun mökkiä kesäpaikaksi. Olin muuten aivan tyytyväinen asuntooni kaupungissa.
        TV-kanavien "mummun mökki-ohjelmat" inspiroivat ja unelmissa häämötti pieni punainen mökki jossakin järven rannalla koiranputkikenttien ympäröimänä :) Ei vaan löytynyt sopivaa.
        Sitten löysin tämän nykyisen taloni, joka on kaukana mummun mökistä, järven tuntumassa kuitenkin ja järven läheisyys ja kaunis ympäristö vaikutti ostopäätökseeni. Sain sekä talvi- että kesäasunnon samassa kuoressa!

• piti mottonaan; "jos ei ole varaa remontoida, pitää panostaa siivoukseen". Eräänlaista stailausta sekin. :)
      Itse hyödynsin välittäjän asiantuntemusta kysyen suoraan, miten 'parannella asuntoa'. Itse kuitenkin tulee tavallaan sokeaksi niin itsensä kuin ympäristönsäkin suhteen. :D

• Välittäjän neuvoilla tuli kummasti jokunen neliö lisää tilaa.

• Tuttavani myi kerrostaloasuntonsa ensi näytössä keväällä koivujen ollessa hiirenkorvilla. Näkymät ikkunoista olivat parhaimmillaan.

Asuntokauppa omassa taloyhtiössäni Helsingissä käy vilkkaana myös keväisin. Pihapuisto kukkaistutuksineen, puineen ja nurmikenttineen on silloin kauneimmillaan. Ikuista kädenvääntöä on asukkaiden kesken pihapuiston hoito ja siitä aiheutuvat kustannukset. Se kun ei saisi mitään maksaa, vaikka kaunista pitäisi olla. Minusta kerrostaloissa asuvien kannattaisi myös santsata varoja ja voimia pihan hoitoon. Asunnon ostajalla on silmää myös pihapiirin kauneudelle. Stailausta sekin!

• Frederiikka kirjoitti:

Tuttavani myi kerrostaloasuntonsa ensi näytössä keväällä koivujen ollessa hiirenkorvilla. Näkymät ikkunoista olivat parhaimmillaan.

Asuntokauppa omassa taloyhtiössäni Helsingissä käy vilkkaana myös keväisin. Pihapuisto kukkaistutuksineen, puineen ja nurmikenttineen on silloin kauneimmillaan. Ikuista kädenvääntöä on asukkaiden kesken pihapuiston hoito ja siitä aiheutuvat kustannukset. Se kun ei saisi mitään maksaa, vaikka kaunista pitäisi olla. Minusta kerrostaloissa asuvien kannattaisi myös santsata varoja ja voimia pihan hoitoon. Asunnon ostajalla on silmää myös pihapiirin kauneudelle. Stailausta sekin!

Olen katsonut kuinka stailaajat laittavat pienetkin parvekkeet kuntoon ennen asunnon myyntiä.
        Betonilattia peitetään puuritilöillä, muovisten kalusteitten tilalle tuodaan pienet puiset tai pieni korituoli, päivänvarjo, joku iso ruukkukasvi ja laatikkoon kukkasia, parvekkeen seinät peitetään markiisikankaalla sisäpuolelta, jos kaide/seinä näyttää rähjäiseltä. Jne, jne

• home stagingilla.

Sisustaminen tarkoittaa esineitten ja huonekalujen lisäämistä tyhjään asuntoon, home staging tarkoittaa pois ottamista, jolloin asunto pyritään esittelemään mahdollisimman neutraalisti ja inspiroimaan ostajaa näkemään omat mahdollisuutensa ja näkemään asunnon ehkä tulevana omana kotinaan.

Jos asunnossa on esim. tummat verhot niin niitten poisottaminen tai vaaleisiin verhoihin vaihtaminen saa asunnon näyttämään valoisalta.
      Eteinen on asunnon käyntikortti. Jos siellä on naulakko tupaten täynnä takkeja ja kenkiä joka puolella niin se antaa heti epäviihtyisän vaikutelman.
      Kun stailisti on siivonnut pois kaiken epäoleellisen ja asunto näyttää hyvin steriililtä ja tyhjältä, niin sitten hän lisää sinne harkitusti viihtyvyyttä lisääviä asioita: kukkia, kynttilöitä, shaalia nojatuoliin tai sohvalle, hedelmävateja keittiöön ym.
      Hyvin persoonalliset seikat, kuten jääkaappimagneetit ja pikkulappuset niissä, valokuvat hyllyillä ym. eivät saa vetää huomiota pois itse asunnosta, asuntoahan ollaan myymässä :)

• Hyviä vinkkejä, ihan kuin ammattilaisen suusta!
        Tässä ammatikseen stailaavan 10 vinkkiä asuntoesittelyä varten:

* Mieti, kannattaako asunnossa tehdä remontti.

* Viimeistele asunto: laita listat vihdoinkin paikoilleen ja lemmikkieläimen repimät tapetit kuntoon.

* Huolehdi kodin yleissiisteydestä: ei tiskejä tai ruoanjämiä pöydillä, mattoja kurtussa, lehtiä ja leluja levällään ja sänkyjä petaamatta. Pese ikkunat.

* Katso, että rappukäytävä tai piha on siisti.

* Kiikuta eteisestä pois kaikki ylimääräinen tavara kuten urheiluvälineet ja kenkäröykkiöt.

* Tuuleta, jotta sisäilma on raikas.

* Laita henkilökohtaiset tavarat piiloon, ettei ostajaehdokkaiden huomio kiinnity niihin.

* Jos asunto on täynnä huonekaluja, kiikuta jotain pois, mikäli se on mahdollista. Tai vaihtoehtoisesti kikkaile kalusteiden sijainnilla lisätäksesi tilantuntua.

* Sisusta mahdolliset tyhjät huoneet esim.makuuhuoneiksi.

* Kiinnitä huomiota asunnon valoisuuteen: valon määrää voi lisätä ohuilla verhoilla tai ainakin vetämällä verhot pois ikkunan edestä ja nostamalla kaihtimet.

(Eeva Vähänäkki, Suunnittelutiimi Estraadi Oy)

Huomasitteko, olemme samoilla linjoilla ammattistailaajan kanssa. Hyvä, me:)))

• ii-li
        Frederiikka kirjoitti:

Hyviä vinkkejä, ihan kuin ammattilaisen suusta!

* Viimeistele asunto: laita listat vihdoinkin paikoilleen ja lemmikkieläimen repimät tapetit kuntoon.

* Huolehdi kodin yleissiisteydestä: ei tiskejä tai ruoanjämiä pöydillä, mattoja kurtussa, lehtiä ja leluja levällään ja sänkyjä petaamatta. Pese ikkunat.

* Kiikuta eteisestä pois kaikki ylimääräinen tavara kuten urheiluvälineet ja kenkäröykkiöt.

* Laita henkilökohtaiset tavarat piiloon, ettei ostajaehdokkaiden huomio kiinnity niihin.

* Jos asunto on täynnä huonekaluja, kiikuta jotain pois, mikäli se on mahdollista. Tai vaihtoehtoisesti kikkaile kalusteiden sijainnilla lisätäksesi tilantuntua.

* Kiinnitä huomiota asunnon valoisuuteen: valon määrää voi lisätä ohuilla verhoilla tai ainakin vetämällä verhot pois ikkunan edestä ja nostamalla kaihtimet.

Minä vain en viitsisi pestä ikkunoita. Valoverhot antavat valoa, mutta estävät näkemästä likaisia ikkunoita.

Kun myin yhden asuntoni, niin varmuuden vuoksi vahasin kylpyammeen lattiavahalla, jotta se näyttäisi hohtavammalta.

Kun ostin sen saman asunnon, niin kummastelin sitä, että olohuoneessa oli piironki asetettu kulmittain nurkkaan. Olin silloin nuori ja tyhmä. Ihmettelin vain, miten joku voi kalustaa huoneistonsa niin kummallisesti. - Totuus oli se, että kulmassa ei ollut lattialistoja ollenkaan.

Olin siihen aikaan niin köyhä, ettei minulla ollut varaa pitää remonttia. Kun muutin toiselle paikkakunnalle yritin vuokrata asuntoa. Vuokralaisehdokas ilmoitti suoralta kädeltä, että minun pitää tehdä remontti. Koska huoneisto oli kelvannut minulle, niin en suinkaan aikonut tehdä remonttia vuokralaisen iloksi. (Kummastelin vain sitä, että henkilö, joka ei löydä asuntopulan vaivaamassa kaupungissa itselleen asuntoa, pitää niin korkeita vaatimuksia, että ne ylittävät omani.) Ilmeisesti olen kovin vähään tyytyväinen (ja laiska).

• Hannu
        Frederiikka kirjoitti:

Hyviä vinkkejä, ihan kuin ammattilaisen suusta!

Stailaus on kuitenkin paljon muuta kuin muutaman tavaran pois viemistä ja siivoamista. Ne vaiheet kuuluvat ns. pre-stailaukseen, jonka jälkeen varsinainen stailaus vasta alkaa.
        Mainittu lista on hyvä tehdä kun myy asuntoa ja ei halua käyttää stailaajan palvelua.
        Itse stailaus on kuitenkin paljon syvempi projekti ja perustuu sisällöltään pitkälti niihin psykologisiin seikkoihin joita asunnon ostaja kokee tullessaan asuntoon.

Hannu

• Tunneäly
        Hannu kirjoitti:

Stailaus on kuitenkin paljon muuta kuin muutaman tavaran pois viemistä ja siivoamista. Ne vaiheet kuuluvat ns. pre-stailaukseen, jonka jälkeen varsinainen stailaus vasta alkaa.
        Mainittu lista on hyvä tehdä kun myy asuntoa ja ei halua käyttää stailaajan palvelua.
        Itse stailaus on kuitenkin paljon syvempi projekti ja perustuu sisällöltään pitkälti niihin psykologisiin seikkoihin joita asunnon ostaja kokee tullessaan asuntoon.

Hannu

Ruotsissa ei juurikaan myydä enää asuntoja ilman että ammattilainen käy stailaamassa asunnon ensin myyntikuntoon. Siellä ollan ymmärretty että oman kodin ja myytävän asunnon välillä on selkeä ero.
        Jos sijoittaa 1-2000 euroa stailaukseen ja saa asunnostaan n. 10 % korkeamman hinnan, onko mitään mieltä jättää tilaisuus käyttämättä?! Stailaamistani asunnoista on parhaimmillaan saatu jopa 18% parempi hinta kuin vastaavasta naapuriasunnosta. Kokemukseni pohjalta ihmettelen miten yleensä kukaan jättää asunnon stailauksen tekemättä.

• harrastepohjalta
        Tunneäly kirjoitti:

Ruotsissa ei juurikaan myydä enää asuntoja ilman että ammattilainen käy stailaamassa asunnon ensin myyntikuntoon. Siellä ollan ymmärretty että oman kodin ja myytävän asunnon välillä on selkeä ero.
        Jos sijoittaa 1-2000 euroa stailaukseen ja saa asunnostaan n. 10 % korkeamman hinnan, onko mitään mieltä jättää tilaisuus käyttämättä?! Stailaamistani asunnoista on parhaimmillaan saatu jopa 18% parempi hinta kuin vastaavasta naapuriasunnosta. Kokemukseni pohjalta ihmettelen miten yleensä kukaan jättää asunnon stailauksen tekemättä.

tietää, että teetkö stailauksia työksesi ja oletko alan "ammattilainen"? siis koulutustaustaa onko..? Paljonko stailattavasta asunnosta on sinun palkkasi?

• Yen_80

Onhan tämä nyt jo vanha keskustelu, mutta kun ei näemmä ota kadotakseen niin.. :)) Sattuisko joku tietämään hyviä stailaus sivustoja? Oon nyt katellut sitä nelosen tyyliassaria, jotain kolmosen sivua ja äskettäin ihan löyty tuollanen kun stailaajat.fi... kuka osais neuvoa lisää ja mitkä on parhaita?

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      122
      6998
    2. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3807
    3. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      186
      2627
    4. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      287
      2520
    5. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      196
      2131
    6. Kaipaisin nyt kosketusta

jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      11
      2067
    7. Martinan bisnekset rajusti tappiolla

Seiska 28.7: nousukiito katkesi, yritykset C-luokkaa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      301
      1838
    8. Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua ?

Aloitukseen saa vapaasti purkaa tuntojaan. Itseäni hiukan kiusaa, kun saman talon asukkaat eivät vastaa tervehdykseen.
      80 plus
      136
      1430
    9. Tiedätkö mitä kaivattusi harrastaa?

Minä en tiedä.
      Ikävä
      72
      1356
    10. Metsa Man Extra kanava toimii hyvin

ja sieltä voipi kahta vanhoja vitejoita pahimpaan puutteeseen. Peukalot ylös.
      Tuusniemi
      27
      1315
    Aihe