Sain omissa laskelmissani tuloksen, jonka mukaan Tarja Halonen valitaan presidentiksi 54,3 %:n ääniosuudella. Niinistölle tulisi siten 45,7 % äänistä. Vähän erilaisilla laskukaavoilla pääsin 52 %:n vähimmäiskannatukseen ja 57 %:n enimmäiskannatukseen Haloselle ja vastaavasti 43-48 %:n kannatukseen Niinistölle. Ensimmäisen kierroksen jälkeinen gallup-tutkimus osoisi aika lailla samoihin oman arvioni kanssa.
Laskelmassa oletetaan, että Halosta ensimmäisellä kierroksella äänestäneet pysyvät kannassaan ja äänestävät myös toisella kierroksella. Samoin oletetaan tapahtuvan Niinistön kannattajien osalta. Heidi Hautalan äänistä vähintään puolet menee Haloselle, Niinistölle tuskin lainkaan ja nukku-Matille loput. Muiden ääniperinnöstä arvelisin Halosen saavan varmuudella sellaisen kymmenesosan, Niinistölle menee suuri osa, mutta nukkuvia voi olla myös paljon. Ensimmäiselle kierroksella osa äänestäjistä jättää siis äänestämättä ja vastapainoksi tulee ensikierroksella nukkuneiden heräämisiä. Näistä heränneistä Halonen napsii isomman potin kuin Niinistö. Äänestysaktiivisuuden lisääntyminen yleensä aina suosii vasemmistoehdokkaita.
Jos vaali-innostus nousee toisella kierroksella samassa suhteessa kuin viime vaaleissa, ääniä antaisi noin 3,1 miljoonaa kansalaista. Voi kuitenkin käydä myös niin, että äänestysprosentti pysyy samana kuin ensimmäisellä kierroksella eli noin 3,0 miljoonassa.
Nukkuvien määrä on selkeästi laskelmani suurin epävarmuustekijä. Mutta en usko sen silti millään tasolla nostavan Ninistöä voittajaksi. Sen sijaan Halosen voiton selvyyteen sillä voi olla vaikutusta. Jotta Niinistö voittaisi vaalin, hänen täytyisi saada käännytetyksi Halosta ensikierroksella äänestäneitä taakseen. Tällaiseen ehdokkaan vaihtamiseen on vaikea uskoa, ellei vaalikamppailun viime metreillä tule jokin erityisen painava sisällöllinen asia, jolla olisi vaikutusta äänestäjien käyttäytymiseen.
Tulosveikkaus
21
818
Vastaukset
- ääniä
Sauli Niinistö on seuraava presidentti tai sitten suomen kansa on tosi tosi.....
- katsos kun
Se se vasta riepoisi Saulilaisia. Parin-kolmensadan äänen ero olis kiva. Tulos olisi 50,0 - 50,0
- käytössä..
ensi suunnuntaina!
koska kaikki demarit ja muut hottentotit ei osaa kirjoittaa niin keskusvaalilautakunta on päättänyt ottaa käyttöön kuvakielen.
Jos äänestät Tarjaa niin piirrä pillun kuva
Jos äänestät Saulia niin piirrä kikkelin kuva. - JoJo
Hautalasta Niinistöön, koska pidän Niinistöä ehdokkaana, johon voin luottaa enemmän. Hautalahan näistä ehdokkaista oli älykkyydeltään, ulosanniltaan ja mielipiteiltään ylivoimainen. Viimeisen viikon aikana Halonen on munannut itsensä niin monet kerrat, että olisin jopa antanut mieluummin ääneni Soinille kuin Haloselle.
- ja oikea
vastaushan on yhdeksän.
- tarkkailija 52
Kun vielä lisätään että ennakoon äänestäneistä
ehkä jopa 57-60% on naisia,niin Halosen
takaa tulisi kadota satojatuhansia naisia,
mikä on hyvin epätodenäköistä.Monet naiset eivät
pidä korrektina että nainen pudotetaan
valtaistuimelta äänestämällä,politiikasta riipumatta.- Jenni
...minä koen loukkaavana sen, että minun oletetaan äänestävän naista. Minä haluan Suomelle oikean presidentin!
- siis...
Jenni kirjoitti:
...minä koen loukkaavana sen, että minun oletetaan äänestävän naista. Minä haluan Suomelle oikean presidentin!
... mahdollisesti Ilkka Kanervaa?
- Jenni
siis... kirjoitti:
... mahdollisesti Ilkka Kanervaa?
Mutta sinä varmaan äänestäisit jopa Tarja Halosta!
- Jönni
Jenni kirjoitti:
Möhömaha ja kaikki?
- Jenni
Jönni kirjoitti:
Möhömaha ja kaikki?
sikaniska kuin sinä hampaaton ja munaton sekundaelvis!
- Wiisaahko
Niinistön noste loppuu, jollei ole jo loppunut.
Lopputulos: Halonen 56 - 58 %, Niinistö 40 - 42 %. Aku Ankka, kirkkovene ja Conan O'Brien saavat kaksi prosenttia äänistä. Vaikka ne hylätään, olen jättänyt ne mukaan laskelmaani. - Lukija Y
Halonen 49,6% , Niinistö 50,4%
- Mikko-Bernhard
Otsikossa kaikki.
- Isä-Bernhard
Et kai taas sitä prinssinakkiasi?
- ei siinä
Isä-Bernhard kirjoitti:
Et kai taas sitä prinssinakkiasi?
ole paljon mittailemista, lyhyeksi jää?
- kepututkija
Olet osoittanut jo monta kertaa täydellisen tietämättömyytesi numeroihin liittyvissä asioissa. Talousosaamisesi on suoraan sanoen surkea. Samaa voi sanoa näistäkin "laskelmista"
Vaalista tulee suhteellisen tiukka, Niinistön voittomarginaali jää 2-3 %-yksikköön, lukujen ollessa luokkaa 51 - 49%.
Maakunnissa käy kuhina sosialistisen menon katkaisemiseksi eikä kaupungeissakaan perinteisiä työväenalueita lukuunottamatta Halosta juuri sympatiseerata. Hänen kannatuksensa on siis perusdemarien, vasemmistoliittolaisten ja muutaman kaltaisesi ymmärtämättömän varassa. Eikä teitä ole puolta kansasta, onneksi.On tainnut paniikki iskeä kepututkijaan, vai onko vain paha krapula päällä.
Missähän kohdin olen osoittanut huonoa laskupäätä. Talouden osalta on lähinnä puhunut täällä maatalous- ja aluepolitiikan kustannuksista. Muistaakseni olet aiemmin kehunut näkemyksiäni viisaiksi. Sen takia epäilenkin, että olet nyt paniikissa tai krapulassa, tai sitten olet herännyt uutena ihmisenä, kepulaisena.
Katsellaan nyt vaan ihan rauhassa, kumman laskelmat osuvat lähemmäs, sinun 49 % vain minun 54,3 % Haloselle. Olet toki vielä minua lähempänä, jos Halonen saisi 51 %. Silloin yritän muistaa onnitella sinua lämpimästi hyvästä laskupäästä ja hienosti menneestä vaalista.- kepututkija
Mielipidepankki kirjoitti:
On tainnut paniikki iskeä kepututkijaan, vai onko vain paha krapula päällä.
Missähän kohdin olen osoittanut huonoa laskupäätä. Talouden osalta on lähinnä puhunut täällä maatalous- ja aluepolitiikan kustannuksista. Muistaakseni olet aiemmin kehunut näkemyksiäni viisaiksi. Sen takia epäilenkin, että olet nyt paniikissa tai krapulassa, tai sitten olet herännyt uutena ihmisenä, kepulaisena.
Katsellaan nyt vaan ihan rauhassa, kumman laskelmat osuvat lähemmäs, sinun 49 % vain minun 54,3 % Haloselle. Olet toki vielä minua lähempänä, jos Halonen saisi 51 %. Silloin yritän muistaa onnitella sinua lämpimästi hyvästä laskupäästä ja hienosti menneestä vaalista.Ei ole paniikki eikä edes krapula. Eikä missään tapuksessa kepulainen.
Mitä talpousosaamiseesi tulee niin muistan mm. Fortumin optiokeskustelussa esittämiäsi "talousteorioita". Niillä oli reaalimaailman kanssa tuskin mitään tekemistä, paremminkin jonkun SAK:n propagandatekstin.
Halosen ongelma on, että hän on osoittautunut tämän vaalitaiston aikana hyvin kaksinaamaiseksi poliitikoksi. Hän mm. on sitonut meidät voimakkaasti Natoon mutta esittää kansalle Natovastaisuutta. Vähänkin vaikeammassa kysymyksessä hän vetäytyy hallituksen selän taakse. Omaksi ansiokseen sen sijaan Halonen lukee sellaisiakin asioita joihin hän ei edes ole voinut vaikuttaa, esimerkiksi tasa-arvokysymykset.
Halosen vastustus onkin nyt se vaalien ratkaiseva tekijä. Maaseudulla häntä vastustetaan SAK kytkyn vuoksi, kaupungeissa tuon edellä kuvaamani kaksinaamaisuuden vuoksi.
Mutta meillä on myös iso joukko ajattelukyvytöntä vaalikarjaa joille asiakysymyksillä ei ole merkitystä, ja he kyllä änestävät Halosta. Samoin kuin SAK:n vaikutuspiirissä olevat. Muut ymmärtävät kyllä Halosen politiikan todellisuuden ja äänestävät Niinistön presidentiksi, pienellä erolla mutta kuitenkin.
- (o)
kun nuo äänestäjien perskuleet kuin kopissa niitä käytä! 6 vuotta sitten ei mieleeni olisi tullut vahingossakaan äänestää oikeistolaista pressaehdokasta. Silloin vielä kuvittelin ehdokkaan puoluekannalla olevan jotain tärkeämpääkin merkitystä. Nyt olen tasan päinvastaistä mieltä. Tärkeintä on ehdokkaan HENKILÖ ominaisuuksineen ja todellakin tuo puolueasia joutaa romukoppaan aivan samalla tavalla, kuin valittu pressa palauttaa jäsenkirjansa.
Vaikka pressana olis kuka tahansa ja vaikka pressalta on kohta otettu "parvekkelta vieraiden kanssa heiluttamisen" ulkopuolelta kaikki valta, niin henkilön oma olemus ja ulospäinsuuntautuneisuus ratkaisee. Nyt moista kahdesta parempi mielestäni on Niinistö.
Oma veikkaukseni on, että tiukille menee.
50,5 Niinistölle ja 49,5 Haloselle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251238
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89904- 90845
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede21786- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282712- 109636
- 32603
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet117530