Pyörtyminen/Epileptinen kohtaus?

sofia

Hei, Haluaisin tietää miltä tuntuu ensimmäinen/ensimmäiset kohtaukset?

Olen nyt muutaman kerran havahtunut lattialta ulosteet housussa. Pyörryttää, oksettaa, lähtee taju.

En voi sanoa mitään kohtauksen jälkeen (kestää n. 10 min) kun olen mennyt aina nukkumaan (ajankohta aamuyö). Kukaan ei ole koskaan näkemässä.

Sitäpä vain yritän kysyä, että miten pyörtymisen ja epileptisen erottaa toisistaan itse?

Täälläkin palstalla on tapana viisastella. En kaipaa heitä. Olen käynyt lääkärissä.

8

13976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta...

      Olen pyörtynyt ja sen jälkeen kouristanut. Pyörtyessäni löin pääni jonka sanottiin aiheuttaneen lievän kouristuksen. Eli se ei ollut epileptistä, tarkoitan epilepsiasta johtuvaa se kouristus.Testit olivat ok, eeg, ct

      Se miten erottaa on asiantuntijan, epileptikon kerrottava. sinulla nuo toistuvia. Kysy lääkäriltä.

    • Ana2

      Pyörtymiseen ei liity eriteinkontinenssia. Eli kansankielellä jos tulee pissat tai kakat housuun, niin kyseessä on todennäköisesti epileptinen kohtaus. Myös jälkitila, jolloin et pysty puhumaan kuulostaa enemmän epileptiseltä kuin pyörtymiseen liittyvältä.

      Kouristus on raju kokemus elimistölle, ja sen jälkeen saattaa olla lihaskipuja. Kouristuksen aikana saattaa myös purra huuleen tai kieleen. Nämä eivät liity pyörtymiseen. Muuten kohtaukseen liittyvät tuntemukset ovat kovin yksilöllisiä. Silminnäkijän kuvaus auttaisi kovasti, mutta mainitsit että sitä ei ole.

      • sofia

        Kiitos vastauksestasi. Näin olen itsekin ajatellut. Jäin vain miettimään, että jos kuitenkin vain pyörtyminen.

        Viimeksi kun taju lähti huulessani oli verijälki, joka ei oikeastaan voinut tulla muusta kuin puremisesta. Viimeksi myös toisen puolen käden ja selän lihakset olivat kipeät, mutta se on voinut tulla tärähdyksestäkin kaatuessa.

        En haluaisi pelotella itseäni liikaakaan, mutta epäilyttää kuitenkin. Olisipa joku ollut katsomassa. On vähän mahdoton itse tietää mitä tajuttomana tekee. No, täytyy jatkaa asiasta kuitenkin tohtorin kanssa.


      • Hugo
        sofia kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Näin olen itsekin ajatellut. Jäin vain miettimään, että jos kuitenkin vain pyörtyminen.

        Viimeksi kun taju lähti huulessani oli verijälki, joka ei oikeastaan voinut tulla muusta kuin puremisesta. Viimeksi myös toisen puolen käden ja selän lihakset olivat kipeät, mutta se on voinut tulla tärähdyksestäkin kaatuessa.

        En haluaisi pelotella itseäni liikaakaan, mutta epäilyttää kuitenkin. Olisipa joku ollut katsomassa. On vähän mahdoton itse tietää mitä tajuttomana tekee. No, täytyy jatkaa asiasta kuitenkin tohtorin kanssa.

        Kuulostaa kyllä todellakin muultakuin pyörtymiseltä ja puheesi on hieman sellaista tosiasioiden vähättelyä. Kaikki tutkimukset vaan ja sitten lääkitys. Yleensä epilepsia saadaan hoidettua lääkkeillä. Jos kyse on pyörtymisestä sitten, niin pitää senkin syy kyllä tutkia, sillä ei sekään ol näköjään sulla aivan kunnossa. Vikaa on jokatapauksessa jossain.

        Toivottavasti saat asiantuntevan lääkärin ja asiasi lähtevät etenemään ja jos et itse jaksa mennä hoitoon, niin pyydä apua lähimmäisiltä.


      • Anonyymi

        Myös pyörtymiseen voi liittyä virtsainkontinenssia. Kieleen pureminen on epilepsiaan liittyvää.


    • mies 35v

      terve,

      Kyllä on pakko sanoa, että sulla on erittäin suurella todennäköisyydellä epilepsia. Siihen viittaa juuri esim. nuo kuvailemasi muistamattomuus ja ajankohta.

      Sun pitää olla nyt erityisen varovainen liikkuessasi yksin joten jos sulla on kaveri tai vanhemmat- vietä yöt siellä jotta ne näkee sun tilanteen koska sivullisen kuvaus on hyvin tärkeä apu diagnoosin teossa. Itse kun sitä ei voi kuvailla kun ei tiedä mitä tapahtuu.

      Sinulle suosittelisin kaikkia epilepsian tutkimuksia ja erityisesti sun tapauksessa unitutkimusta. Siinä käy ilmi kyllä sun oireesi , niin saatiin munkin epilepsia selville vasta unitutk. ei näissä alkututkimuksissa.

      tsemppiä.

    • marianne69

      Minulla on ollut sekä pyörtyilyä että epileptisiä kohtauksia. Epilepsiakohtaukset olen tunnistanut siitä, että jälkeenpäin on ihan pönttä olo, muistikatkoksia, korkea kuume ja kieli kipeä. Alleni en ole kyllä koskaan laskenut.

    • Itsesi terveeksi tai sairaaksi, mutta se on sinun asiasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4564
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      49
      3570
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      103
      3461
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2429
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2364
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2271
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2045
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe