Arvo-osuustilin kulujen vähentäminen verotuksessa

Inga Trosor

Saako arvo-osuustilin kulut vähentää pääomatulojen verotuksessa?

Entä arvopaperikauppojen välityspalkkiot? Teen jonkin verran lyhyttä kauppaa mm. Nokialla ja laskin juuri, että jos pääomatulovero lasketaankin bruttovoitosta, eli voitosta ennen osto- ja myyntiprovisioita, olenkin miinuksella.

Pienillä kurssivaihteluilla kun pankin palkkioihin saattaa mennä puoletkin myyntivoitosta. Arvo-osuustilini on Nordeassa.

Lisäksi kysyn, että ilmoittaako pankki palvelumaksunsa suoraan verottajalle vai pitääkö mun tulostaa joka kerrasta kuitti ja toimittaa vrottajalle joskus, esim. korjatun veroehdotuksen kanssa?

9

1960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?

      Julkisesti noteerattujen osakkeiden kaupassa syntyneistä luovutusvoitoista vähennetään tulojen hankkimisesta aiheutuneet kulut ennen veron määräämistä. Arvo-osuustilin kulut menevät pankilta suoraan tiedoksi myös verottajalle, joskin veroilmoituksessa kannattaa ilmoittaa kyseiset kulut kohdassa pääomatulolajin tulonhankkimiskulut (tms).

      Varsinaisesta kaupankäynnistä syntyneet voitot on myös selvitettävä veroilmoituksessa. Tämä tapahtuu yleensä erillisellä lomakkeella 9A, jossa on valmiit sarakkeet osakkeiden hankintahintaa, myyntihintaa sekä kaupankäynnin kuluja varten. Nämä tiedot löytyvät pankin lähettämistä myynti/ostolaskelmista jotka tulee liittää veroilmoituksen liitteeksi. Tietojen avulla saadaan laskettua kustakin kaupasta syntynyt voitto/tappio. Yhteenlaskettu voitto siirretään veroilmoitukseen ao. kohtaan.

      Mikäli pääomatulolajiin kohdistuvat vähennykset ovat syntyneitä luovutusvoittoja ja muita po- tuloja suuremmat, siirretään näin syntynyt alijäämä pääomatulolajin alijäämähyvityksenä verovelvollisen ansiotuloverotukseen, jossa sitä käsitellään vähennyksenä.

      Toisin sanoen Suomessakaan verot eivät sentään voi olla tuloja suuremmat (poislukien omaisuusvero), vaikka toisinaan tavallisesta veronmaksajasta siltä tuntuukin.

      • Inga

        Kiitos vastauksestasi.

        Ahaa, en vaan ole aiemmin huomannut että pankki olisi ilmoittanut kuluja verottajalle, tosin aiempina vuosina en ole juuri käynyt aktiivista osakekauppaa, olen siis ollut pikemminkin 'holdari'.

        Voiko myös tilinhoitomaksut vähentää verotuksessa ja ilmoittaako pankki nekin?


    • JuhaR

      Nordeassa jossa lienee aika korkeat välitys provikat?
      Muutama vuosi sitten tein päiväkauppaa vain Nokialla ja silloin oli provikka vain 50penniä/osake, joka oli mielestäni kohtuullinen.
      Kaupat hoidin puhelimitse meklarilleni.
      Kuluista sen verran että kaikki kulut jotka jotenkin liittyy pääoma tulojen hankintaan ovat vähenettävissä pääomatuloista, mm. netin käyttökulut jne.

      • Inga

        Ihanaa että tartuit tuohon Nordeaan!

        Juuri siksi sen siinä mainitsinkin koska olinkin alitajuisesti epäillyt ettei se ole fiksuin mahdollinen kaupankäyntiväline, en vain oikein tiedä muutakaan väylää mitä kautta kaupat tehdä ja kun osakkeeni ovat 'aina' olleet nimenomaan Nordean arvo-osuustilillä, niin se oli ikäänkuin itsestäänselvältä tuntuva paikka tehdä lyhyttäkin kauppaa.

        Missä ja miten sitä kauppaa sitten kannattaisi käydä? Päiväkaupassa olen operoinut 10 - 15 000 euron likviditeetillä; viimeisin tekemäni kauppa oli 800 Nokian osakkeella, ja verottomasta voitosta puolet meni provisioihin... =/

        Tuo nettikulujen vähentäminen oli myöskin hyvä vinkki. Tosin paljon suurempi osa netinkäyttöajastani kuluu esim. chateissa kuin arvopaperikauppaa tehdessä, mutta eihän sitä tarvitse verottajalle kertoa... ;-)


      • JuhaR
        Inga kirjoitti:

        Ihanaa että tartuit tuohon Nordeaan!

        Juuri siksi sen siinä mainitsinkin koska olinkin alitajuisesti epäillyt ettei se ole fiksuin mahdollinen kaupankäyntiväline, en vain oikein tiedä muutakaan väylää mitä kautta kaupat tehdä ja kun osakkeeni ovat 'aina' olleet nimenomaan Nordean arvo-osuustilillä, niin se oli ikäänkuin itsestäänselvältä tuntuva paikka tehdä lyhyttäkin kauppaa.

        Missä ja miten sitä kauppaa sitten kannattaisi käydä? Päiväkaupassa olen operoinut 10 - 15 000 euron likviditeetillä; viimeisin tekemäni kauppa oli 800 Nokian osakkeella, ja verottomasta voitosta puolet meni provisioihin... =/

        Tuo nettikulujen vähentäminen oli myöskin hyvä vinkki. Tosin paljon suurempi osa netinkäyttöajastani kuluu esim. chateissa kuin arvopaperikauppaa tehdessä, mutta eihän sitä tarvitse verottajalle kertoa... ;-)

        olen ollut (ja edelleenkin) Mandatumin asiakas ja
        siellä on mielestäni olleet kaikki asiat hyvinkin
        asiakasystävällisiä, kokeilin aikoinaan hyvinkin kauan Postipankkia, oli kallis, ja sitten hieman Nordeaa, kallis ja kankea.
        Sitä EQ-on-linea en ole kokeillut mutta se lienee nettipankki vain.
        Ei se haittaa vaikka paperisi ja tilisi on olleet Nordeassa, kyllä uusi välittäjä pankkisi siirtää paperisi itselleen oikein mielellään kun annat heille valtakirjan.
        Lyhyessä kaupassa käytin aina lainarahaa myöskin
        koska sillä on aikamoinen vipuvaikutus ja nykyisin se on halpaa.
        Vielä niistä verotuksessa vähennettävistä tuloista, niin kannattaa laittaa kaikki mistä saa tositteen ja mitä vain huomaa, ja ellei kelpaa niin oikaisupyyntö tai sitten vielä valitus.
        Kiinnostaisiko kenties jutella näistä asioista vaikka puhelimitse? jos niin laitapa tietosi postiini: [email protected]
        Menestystä kaupoissasi ja huolehdi tarkasta seurannasta.


      • Inga Trosor
        JuhaR kirjoitti:

        olen ollut (ja edelleenkin) Mandatumin asiakas ja
        siellä on mielestäni olleet kaikki asiat hyvinkin
        asiakasystävällisiä, kokeilin aikoinaan hyvinkin kauan Postipankkia, oli kallis, ja sitten hieman Nordeaa, kallis ja kankea.
        Sitä EQ-on-linea en ole kokeillut mutta se lienee nettipankki vain.
        Ei se haittaa vaikka paperisi ja tilisi on olleet Nordeassa, kyllä uusi välittäjä pankkisi siirtää paperisi itselleen oikein mielellään kun annat heille valtakirjan.
        Lyhyessä kaupassa käytin aina lainarahaa myöskin
        koska sillä on aikamoinen vipuvaikutus ja nykyisin se on halpaa.
        Vielä niistä verotuksessa vähennettävistä tuloista, niin kannattaa laittaa kaikki mistä saa tositteen ja mitä vain huomaa, ja ellei kelpaa niin oikaisupyyntö tai sitten vielä valitus.
        Kiinnostaisiko kenties jutella näistä asioista vaikka puhelimitse? jos niin laitapa tietosi postiini: [email protected]
        Menestystä kaupoissasi ja huolehdi tarkasta seurannasta.

        Enpä taida ruveta lainarahaa tuohon käyttämään, se kuitenkin ainakin maalaisjärjen mukaan kasvattaisi riskiä.

        Hain tuossa netistä eq:n hinnaston ja tämänkokoisilla kaupoilla mitä teen, se näyttää olevan hiukan halvempi. Toisaalta säilytysmaksut on isommat eli jos vain pitää osakkeita niin siinä tapauksessa ei kannattaisikaan siirtyä... mutta täytyy laittaa mietintään.

        Harmittaa vaan tuo kuittien keräily, olen niin sähläriluonne, että varmasti ovat siinä vaiheessa hukassa kun tarvittaisiin...

        Mutta kiitos hyvistä neuvoista ja menestystä sullekin! ;-)


    • Simpauttaja

      tekemään lyhyttä kauppaa? Ilman alan koulujakin käynyt tajuaa, että voitot palaa silloin kuluihin!!!

      Jos niin aiot jatkaa, niin hyväksy se, äläkä täällä turhia valita!!! ;)

      • Inga T.

        En voi sitä hyväksyä, että kun minä otan riskin ja laitan omat rahani likoon, niin pankki ja verottaja, jotka eivät ole ottaneet mitään riskiä (eivätkä siis voi hävitä esim. 15 000 euron sijoitusta), saavatkin suurimat voitot.

        Siksi haen tapoja tehdä kauppaa mahdollisimman pienillä kuluilla ja veroilla, onneksi sain siihen jo muutaman fiksunkin neuvon!


      • Anonyymi
        Inga T. kirjoitti:

        En voi sitä hyväksyä, että kun minä otan riskin ja laitan omat rahani likoon, niin pankki ja verottaja, jotka eivät ole ottaneet mitään riskiä (eivätkä siis voi hävitä esim. 15 000 euron sijoitusta), saavatkin suurimat voitot.

        Siksi haen tapoja tehdä kauppaa mahdollisimman pienillä kuluilla ja veroilla, onneksi sain siihen jo muutaman fiksunkin neuvon!

        Miten Inga sijoitustesi on käynyt? Olisi kiva tietää tilanteesi nyt vuonna 2019.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe