Pidempiaikainen telttailu

E.C.

Jokamiehenoikeudella voi yöpyä pari yötä ja leirintäalueilla niin pitkään, kuin rahat riittävät ja hermot kestävät naapureita. Vielä 80-luvulla oli monilla perheillä ja pienillä kerhoilla paikkoja, joissa teltan saattoi pitää pystyssä koko kesäkauden ja tuoda sitten talveksi kotiin. Joillakin oli teltan alla pieni lavakin ja ylimääräinen kurkihirsi pressulle. Teltat olivat kuin piilopirttejä ja monasti ainoa vähän kiinteämpi rakennus oli käymälä, oma tai pienen porukan yhtinen. Onko tällainen elämäntapa kokonaan kuollut?

8

1879

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdasda

Käypä Itä-Helsingin Malkasaaressa tai Itäisellä villaluodolla, siellä noita spurgukyliä näkyy olevan pystyssä vuodesta toiseen. Yritelmiä on ollut havaittavissa spurgukylän perustamiseen Hattusaareen ja Tammakarille.

Joo, epäeettistä ja laitonta ja ihan kauheaahan toi spurgukyläily on, tosin jos on viehtymystä antropologiaan niin spurgukylässä riittää tutkimusaineistoa useaankin väitöskirjaan.

• E.C

Enpä ole noilla saarilla käynyt.

Joko kuvaamasi yhteisöt ovat jotakin muuta, kuin itse tarkoittamani tai sitten et todellakaan ymmärrä mitä tuolla menneiden vuosikymmenien vapaa-ajan asumisella tarkoitan. Ainakaan 60-70 luvuilla kyse ei ollut mistään spurgukylistä, jotka kyllä entisenä helsinkiläisenä tunnistaisin.

• salakaataja
        E.C kirjoitti:

Enpä ole noilla saarilla käynyt.

Joko kuvaamasi yhteisöt ovat jotakin muuta, kuin itse tarkoittamani tai sitten et todellakaan ymmärrä mitä tuolla menneiden vuosikymmenien vapaa-ajan asumisella tarkoitan. Ainakaan 60-70 luvuilla kyse ei ollut mistään spurgukylistä, jotka kyllä entisenä helsinkiläisenä tunnistaisin.

pientä piknikkiä. Olis tarkoitus teltailla tuonne talvipäivänseisaukseen asti.
        Alunperin oli tarkoitus aloittaa kevätpäiväntasauksesta ( 20.3 ) mutten malta odottaa sinne asti. Huomenna alkaa.
        Paikkaa vaihdan kyllä välillä, mutta kyllä se viikko pari paikassaan menee.

Niin, spurgu en oo, kun en Hessassa asukkaan..

• telttailijatar

...kiinnostaa,mut eipä taida ainakaan pk-seudulla onnistua muualla,kuin leirintä-alueella!
      Mun mielestä kun kesämajotuksen ei tartte sisältää samaa varustusta,kuin oman kodin.Olisin mielelläni pitkiä aikoja luonnon helmassa.Teltalta se vaan vaatii hyvää UV-kestävyyttä,halpisteltan kangas muuttuu jo parin-kolmen viikon jälkeen haperoksi ja saattaa revetä.Asia valkeni,kun siskonpojat pitivät telttaa muutaman viikon takapihalla,niin telttaa pakatessa päällikangas repesi.Se oli ihan kevyesti käsin hajotettavissa siltä puolen,mihin aurinko oli eniten paistanut.Eli varmaan kannattaa se teltta peittää kevytpressulla tai jotakin.Onko Salakaatajalla tietoa asiasta?

• salakaataja

säteily syö nailonit ja polyesterit. Wanha 10-vee telttani, jota noin 4 viikkoa oli käytetty kesäisin sen 10 vuotta( hintaluokka jotain 300mk ), kesti vielä viime kesänä Juhanuksesta joulukuun puoliväliin, ennen kuin myrskyisenä yönä repesi kuin Jerusalemin temppelin esirippu. Nousin ylös ja poljin lunta kokoon kyhäämiini helmoihin ja jatkoin uniani. Nukuin siinä sitten vielä pari viikkoa ja siirryin sisämajoitukseen.
        Nyt ostin Prismasat 70 euron kupolin, saas nähdä mitä kestää. Tyytyväinen olen jos tämän vuoden. Nyt on kaksi viikkoa ollut auringossa päivät ja yöt kuutamossa ;)
        Vähän viileämpi kevät-talvi kuin viime vuonna. Siinä -15->20 aamulämmöt. Tänään tuli rekka -23c. - Vielä olen terve. - Uskokoon kuka uskoo ;)

• salakaataja
        salakaataja kirjoitti:

säteily syö nailonit ja polyesterit. Wanha 10-vee telttani, jota noin 4 viikkoa oli käytetty kesäisin sen 10 vuotta( hintaluokka jotain 300mk ), kesti vielä viime kesänä Juhanuksesta joulukuun puoliväliin, ennen kuin myrskyisenä yönä repesi kuin Jerusalemin temppelin esirippu. Nousin ylös ja poljin lunta kokoon kyhäämiini helmoihin ja jatkoin uniani. Nukuin siinä sitten vielä pari viikkoa ja siirryin sisämajoitukseen.
        Nyt ostin Prismasat 70 euron kupolin, saas nähdä mitä kestää. Tyytyväinen olen jos tämän vuoden. Nyt on kaksi viikkoa ollut auringossa päivät ja yöt kuutamossa ;)
        Vähän viileämpi kevät-talvi kuin viime vuonna. Siinä -15->20 aamulämmöt. Tänään tuli rekka -23c. - Vielä olen terve. - Uskokoon kuka uskoo ;)

Ei ne kevytpressutkaan kestä kuin yhden kesän. Ovat tosin halvempia, mutta se on aika karun näköinen majoite sitten päiväsaikaan..

• telttailijatar
        salakaataja kirjoitti:

Ei ne kevytpressutkaan kestä kuin yhden kesän. Ovat tosin halvempia, mutta se on aika karun näköinen majoite sitten päiväsaikaan..

...ku mie käytän katosta!!!
        Sellanen sadekankaasta ommeltu,väh 3x3m kanttiisa oleva eli en niitä rapisevia muovipressuja.Ja sen vois varmaan suihkuttaa jollaki UV-suoja-aineella....
        Siit katoksesta on se ilo,et ei tarvi ihan teltan uumenis olla,vaik sataa.
        Ostin muuten ton Elloksen ison perheteltan,makso 149€,joten hinta ei olle paha,kun vertaa retkeilykauppojen hintoihin.Ja sisätelttojakin on peräti kolme! Täs uudemmas versios myös lattia,joten kosteushaittakaan ei ole niin paha kuin vanhassa,jossa maakosteus nousi kattoon yön aikana.
        Painaa vaan niin paljo,et ei ihan rinkkamatkaajalle,yli 10 kiloa.

• E.C.

Kesä koittaa ja veneilyilmat. Laitettiin paikka hakuun, jos vaikka löydettäisiin jokin rauhallinen poukama Länsi-Uudenmaan rannikolta. Jos tiedätte jonkin kivan paikan tai haluatte porukkaan, niin ilmoitelkaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      76
      5928
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      27
      5317
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      21
      3108
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      182
      2568
    5. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      224
      2353
    6. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      19
      2186
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      103
      1551
    8. Elokapinan mielenosoitussarja alkaa

Varma kesän merkki on, kun planeetastamme huolestuneet ihmiset alkavat pitää tilaisuuksia muistuttaakseen ihmisiä siitä,
      Maailman menoa
      351
      1426
    9. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      75
      1323
    10. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1206
    Aihe