Kuka on ollut tutkimuksissa Iho- ja Allergiasairaalassa Helsingissä? Keuhkolääkärini laittaa sinne lähetteen. Mitä tutkimuksia teille tehtiin ja minkälaisia lääkäreitä siellä oli? Olisi ihan mielenkiintoista kuulla kokemuksistanne, että tietää mihin varautua (= pelkään hometutkimuksia).
Löysin keuhkolääkärin ja minulla on nyt sitten ihan virallinen alveoliittiepäily. (Edellisen lääkärin mukaan astmaakaan ei ollut ja olin muutenkin ihan terve, paitsi korvien välistä). Lisäksi minulla on homeallergia. Nämähän tällä palstalla mm. Hilkkaliisa jo minulle diagnosoikin. Oikeaan osui, ikävä kyllä.
Allergiasairaala
31
12012
Vastaukset
- ettet tule
sieltä alveoliittidiagnoosia saamaan. Astmaksi kääntävät, mutta mielenkiinnolla kuulisin joskus lopullisen tuloksen.
- homeahdistus
Astmadiagnoosi jo on, kahdenkymmenen vuoden takaa. Nyt on siis alveoliittiepäily.
Kyselenkin täällä osittain siksi, että en tiedä haluanko mennä ollenkaan kyseiseen sairaalaan. En halua diagnoosia diagnoosin vuoksi, haluan vain tulla terveeksi... Hometta löytyi kotoa, joten mitään ammattitautidiagnoosia en tule saamaan. Pysyttelisin mielelläni erossa lääkäreistä. Valitettavasti näin sairaana se ei onnistu. - Homeherkkä
homeahdistus kirjoitti:
Astmadiagnoosi jo on, kahdenkymmenen vuoden takaa. Nyt on siis alveoliittiepäily.
Kyselenkin täällä osittain siksi, että en tiedä haluanko mennä ollenkaan kyseiseen sairaalaan. En halua diagnoosia diagnoosin vuoksi, haluan vain tulla terveeksi... Hometta löytyi kotoa, joten mitään ammattitautidiagnoosia en tule saamaan. Pysyttelisin mielelläni erossa lääkäreistä. Valitettavasti näin sairaana se ei onnistu.Sen kyllä uskon, että haluat pysytellä erossa lääkäreistä.
Yhtäläinen on tunne.
Kun sait lähetteen Allergiasairaalaan keuhkolääkäriltäsi ALVEOLIITTIEPÄILYLLÄ olet etuoikeutetussa asemassa.
Kuten olet huomannut tätä palstaa lukiessasi, lääkäreiden taholta tuleva tarjonta homeallergikoille on ainoastaan ja vain ASTMA.
Kun sinulla on ollut jo parikymmentä vuotta astma ja nyt lisäksi epäillään alveoliittia, onhan se mielenkiintoinen tilanne saada selville mitä mieltä Allergiasairaalan gurut ovat tuosta epäilystä. Jos ovat eri mieltä he vain toteavat sairautesi johtuvan astmastasi.
Jo ovat samaa mieltä lähettävän lääkärin kanssa heidän tulee näyttää ALVEOTIITTInen reagointi toteen kansainvälisin kriteerein. Ja alveoliitin toteennäyttäminen näyttää lääkäreillemme tuottavan tässä maassa suuria vaikeuksia.
Toivon, että menisit kartoittamaan tilannetta tiedonkeruumielessä, jota tietoa voi jakaa tuleville homeallergikoille.
Sinun itsesi on myös hyvä tietää onko keuhkotulehdus yltänyt jo keuhkorakkuloihin asti. - emma
Homeherkkä kirjoitti:
Sen kyllä uskon, että haluat pysytellä erossa lääkäreistä.
Yhtäläinen on tunne.
Kun sait lähetteen Allergiasairaalaan keuhkolääkäriltäsi ALVEOLIITTIEPÄILYLLÄ olet etuoikeutetussa asemassa.
Kuten olet huomannut tätä palstaa lukiessasi, lääkäreiden taholta tuleva tarjonta homeallergikoille on ainoastaan ja vain ASTMA.
Kun sinulla on ollut jo parikymmentä vuotta astma ja nyt lisäksi epäillään alveoliittia, onhan se mielenkiintoinen tilanne saada selville mitä mieltä Allergiasairaalan gurut ovat tuosta epäilystä. Jos ovat eri mieltä he vain toteavat sairautesi johtuvan astmastasi.
Jo ovat samaa mieltä lähettävän lääkärin kanssa heidän tulee näyttää ALVEOTIITTInen reagointi toteen kansainvälisin kriteerein. Ja alveoliitin toteennäyttäminen näyttää lääkäreillemme tuottavan tässä maassa suuria vaikeuksia.
Toivon, että menisit kartoittamaan tilannetta tiedonkeruumielessä, jota tietoa voi jakaa tuleville homeallergikoille.
Sinun itsesi on myös hyvä tietää onko keuhkotulehdus yltänyt jo keuhkorakkuloihin asti.mene ihmeessä, koska tutkivat sinut ja tekevät mahdollisesti tutkimuksia,jotka ovat yksityisellä kalliita.Olen ollut 2v. ajan hoidettavana Allergiasairaalassa.Olen ollut Auli Hakulisen ja Hilkka Viitasen hoidossa.Kerro miten asiasi edistyvät? Miten alveoliitti oireet alkavat??
- nisuiisu
homeahdistus kirjoitti:
Kyselenkin täällä osittain siksi, että en tiedä haluanko mennä ollenkaan kyseiseen sairaalaan. En halua diagnoosia diagnoosin vuoksi, haluan vain tulla terveeksi... Hometta löytyi kotoa, joten mitään ammattitautidiagnoosia en tule saamaan. Pysyttelisin mielelläni erossa lääkäreistä. Valitettavasti näin sairaana se ei onnistu.Onko Sinulla todettu IgE-välitteinen allergia jollekkin allergeenille?
Astma on yhä vielä tänä päivänäkin virallisesti IgE-välitteinen allergia. Kuten olet huomannut tältä palstalta, niin vuodesta 1995 eteenpäin Työterveyslaitos ja ilmeisesti myös Allergiasairaala alkoivat valtiovallan määräysestä luokitella myös keuhkoputkitulehdukset ASTMOIKSI. Samalla, kun he kertovat sairastuneelle pirullinen virne naamallaan, että löytyihän se sairaus (=astma), he jättävät kertomatta, että homepölyn sairaus on homepölykeuhko eli allerginen alveoliitti, jota Sinä podet.
Niin kuin muistamme allergisesta alveoliitistä tohtoriksi väitellyt Sinikka Mönkäreestä tuli tuolloin sosiaali- ja terveysministeri. Hänellä oli hyvät suhteet Työterveyslaitokselle, koska TTL:n ylilääkäri HN toimi hänen väitöstilaisuudessa 1985 vastaväittelijänä. On syytä muistaa myös, että Työterveyslaitos on STM:n alainen laitos. Mönkäre on ollut siis luomassa hyvinvointivaltiota, jossa vain VALTIO voi hyvin ja kansalaiset kärsivät.
Muista, että kun menet tutkimuksiin sinulla pitää olla päällä aktiivinen alveoliitti. Tässä sairaalassa eräs naislääkäri (keuhkolääkäri, jota joku jo ehti kehua tällä palstalla (heh! heh!)) tekee Sinusta TÄYSIN TERVEEN vaikka olisit puolikuollut.
hometervein
Pekka Nikkola - homeahdistus
nisuiisu kirjoitti:
Onko Sinulla todettu IgE-välitteinen allergia jollekkin allergeenille?
Astma on yhä vielä tänä päivänäkin virallisesti IgE-välitteinen allergia. Kuten olet huomannut tältä palstalta, niin vuodesta 1995 eteenpäin Työterveyslaitos ja ilmeisesti myös Allergiasairaala alkoivat valtiovallan määräysestä luokitella myös keuhkoputkitulehdukset ASTMOIKSI. Samalla, kun he kertovat sairastuneelle pirullinen virne naamallaan, että löytyihän se sairaus (=astma), he jättävät kertomatta, että homepölyn sairaus on homepölykeuhko eli allerginen alveoliitti, jota Sinä podet.
Niin kuin muistamme allergisesta alveoliitistä tohtoriksi väitellyt Sinikka Mönkäreestä tuli tuolloin sosiaali- ja terveysministeri. Hänellä oli hyvät suhteet Työterveyslaitokselle, koska TTL:n ylilääkäri HN toimi hänen väitöstilaisuudessa 1985 vastaväittelijänä. On syytä muistaa myös, että Työterveyslaitos on STM:n alainen laitos. Mönkäre on ollut siis luomassa hyvinvointivaltiota, jossa vain VALTIO voi hyvin ja kansalaiset kärsivät.
Muista, että kun menet tutkimuksiin sinulla pitää olla päällä aktiivinen alveoliitti. Tässä sairaalassa eräs naislääkäri (keuhkolääkäri, jota joku jo ehti kehua tällä palstalla (heh! heh!)) tekee Sinusta TÄYSIN TERVEEN vaikka olisit puolikuollut.
hometervein
Pekka NikkolaPelkään tutkimuksia ja näitä lääkäreitä, joiden mielestä olen täysin terve. Tai sitten tehdän tutkimuksia, joissa sairaus provosoidaan tahallaan ja tulen entistä kipeämmäksi. En aio mennä altistamaan itseäni enää homeiden keskelle saadakseni jonkun diagnoosin. Menen nyt kuitenkin varmaan katsomaan, mitä Allergiasairaalassa tapahtuu.
Tutkimuksia ei ole vielä tehty, mutta minulla on erittäin nopea ja koko ajan paheneva(?) allergia jollekin homeelle tai useammalle. Sain viime viikolla anafylaktisen shokin homeenhajuisesta tavarasta, jonka olin tuonut kodistani. Se oli erittäin pelottava kokemus, minulla ei ole aikaisemmin elämässäni ollut nopeita allergioita. Lapsena tehdyt prick-testit näyttivät minulla olevan useita allergioita (eläin&siitepöly ym.), mutta samat testit eivät ole koskaan näyttäneet aikuisiällä mitään. Homeita siis ei ole vielä testattu.
Alveoliitti pitäisi kuulemma näkyä keuhkoröntgenissä, ei vielä tehty. Lähete on oireiden perusteella, PEF-arvot vaihtelevat, mutta eivät oikein sovi astmaan (ei korreloi avaavan lääkkkeen kanssa ollenkaan). PEF saattaa olla hyvä, mutta hengenahdistus voimakasta. - homeahdistus
emma kirjoitti:
mene ihmeessä, koska tutkivat sinut ja tekevät mahdollisesti tutkimuksia,jotka ovat yksityisellä kalliita.Olen ollut 2v. ajan hoidettavana Allergiasairaalassa.Olen ollut Auli Hakulisen ja Hilkka Viitasen hoidossa.Kerro miten asiasi edistyvät? Miten alveoliitti oireet alkavat??
En tiedä, miten alveoliitti alkaa. En ollut kuullutkaan koko sairaudesta vielä pari kuukautta sitten. Olen koko ajan luullut, että hengenahdistukseni on astmaa. Tämä uusi keuhkolääkärini oli ensimmäinen joka sanoi, että minulla on ilmeisesti jotain muuta(kin) kuin astma. Kuvailin oireitani mm. tuossa homealtistuksesta toipuminen-ketjussa. Osa oireistani on ilmeisesti homeallergiaa. Meidän kotoa löytyneet homeet ovat lisäksi olleet hyvin toksisia, että sekin sotkee juttua.
Tällä palstalla on ihan asiantuntijoitakin, toivottavasti he osaavat vastata. Minä olen huomannut sairastuneeni homeista ihan äkkiä, en tiennyt niistä ennestään mitään. En tiennyt enkä halunnut uskoa, että sairastuisin tällä tavalla. (Olisi kiva, jos joku lääkäri olisi vaikka varoittanut vähän...) - nisuiisu
homeahdistus kirjoitti:
Pelkään tutkimuksia ja näitä lääkäreitä, joiden mielestä olen täysin terve. Tai sitten tehdän tutkimuksia, joissa sairaus provosoidaan tahallaan ja tulen entistä kipeämmäksi. En aio mennä altistamaan itseäni enää homeiden keskelle saadakseni jonkun diagnoosin. Menen nyt kuitenkin varmaan katsomaan, mitä Allergiasairaalassa tapahtuu.
Tutkimuksia ei ole vielä tehty, mutta minulla on erittäin nopea ja koko ajan paheneva(?) allergia jollekin homeelle tai useammalle. Sain viime viikolla anafylaktisen shokin homeenhajuisesta tavarasta, jonka olin tuonut kodistani. Se oli erittäin pelottava kokemus, minulla ei ole aikaisemmin elämässäni ollut nopeita allergioita. Lapsena tehdyt prick-testit näyttivät minulla olevan useita allergioita (eläin&siitepöly ym.), mutta samat testit eivät ole koskaan näyttäneet aikuisiällä mitään. Homeita siis ei ole vielä testattu.
Alveoliitti pitäisi kuulemma näkyä keuhkoröntgenissä, ei vielä tehty. Lähete on oireiden perusteella, PEF-arvot vaihtelevat, mutta eivät oikein sovi astmaan (ei korreloi avaavan lääkkkeen kanssa ollenkaan). PEF saattaa olla hyvä, mutta hengenahdistus voimakasta.Sinulla näyttää olevan myös tämä I-tyypin eli IgE-välitteinen allergia eli nimenomaan ASTMA.
Juuri sinunlaisia pystytään helposti petkuttamaan, koska on helppo näyttää toteen, että on IgE-välitteinen allergia. Oikeastaan ei heillä ole enää mitään haluja Sinua tutkia, koska sairautesi on astma. Mutta perhana he syyllistyvät vakavaan ihmisoikeusrikokseen, koska jättävät kertomatta, että Sinulla on myös alveoliitti!
Kuitenkin yhtä helppoa on myös näyttää toteen allerginen alveoliitti eli homepölykeuhko. Valitettavasti se näytetään maassamme toteen ottamalla huuhtelemalla solunäytteitä (BAL-huuhtelu) keuhkoista. Niin kuin talonpoikaisjärkikin sanoo, niin näytteet on otettava silloin kun alveoliittikohtaus on päällä. Sinun on näinollen pakko alistua työpaikka-altistukseen, sillä et muuten saa ammattitautia. Muista tämä myös, mitä syvemmällä keuhkoissa tulehdus on, niin sitä pahempi se on. Sanoisin näin, että astmasi on lastenleikkiä sen rinnalla mitä allerginen alveoliittisi on.
Oletko H:gin kaupungin työntekijä tai jostain UUdeltamaalta valtion työntekijä? Paha juttu, jos olet jompaa kumpaa.
hometerveisin
Pekka Nikkola - mahdollisuuksia
nisuiisu kirjoitti:
Sinulla näyttää olevan myös tämä I-tyypin eli IgE-välitteinen allergia eli nimenomaan ASTMA.
Juuri sinunlaisia pystytään helposti petkuttamaan, koska on helppo näyttää toteen, että on IgE-välitteinen allergia. Oikeastaan ei heillä ole enää mitään haluja Sinua tutkia, koska sairautesi on astma. Mutta perhana he syyllistyvät vakavaan ihmisoikeusrikokseen, koska jättävät kertomatta, että Sinulla on myös alveoliitti!
Kuitenkin yhtä helppoa on myös näyttää toteen allerginen alveoliitti eli homepölykeuhko. Valitettavasti se näytetään maassamme toteen ottamalla huuhtelemalla solunäytteitä (BAL-huuhtelu) keuhkoista. Niin kuin talonpoikaisjärkikin sanoo, niin näytteet on otettava silloin kun alveoliittikohtaus on päällä. Sinun on näinollen pakko alistua työpaikka-altistukseen, sillä et muuten saa ammattitautia. Muista tämä myös, mitä syvemmällä keuhkoissa tulehdus on, niin sitä pahempi se on. Sanoisin näin, että astmasi on lastenleikkiä sen rinnalla mitä allerginen alveoliittisi on.
Oletko H:gin kaupungin työntekijä tai jostain UUdeltamaalta valtion työntekijä? Paha juttu, jos olet jompaa kumpaa.
hometerveisin
Pekka Nikkolaon selvittää lievempiä oireiluja, kun vakavatkaan homesairaudet eivät tule hoidetuksi. Tk-lääkäri ilmoitti minut terveeksi normaalien pef-arvojen jälkeen. Astmaa siis ei ole ja hometutkimuksiin ei siis ole syytä lähettää. Kuitenkin hengenahdistus tulee jo homeisista/multáisista perunoista kaupassa tällähetkellä.Muutama viikko homeisessa omakotitalossa puhkaisi oireet käyntiin. Mitä teen seuraavaksi? Yksityiselle ei varaa mennä.
- nisuiisu
mahdollisuuksia kirjoitti:
on selvittää lievempiä oireiluja, kun vakavatkaan homesairaudet eivät tule hoidetuksi. Tk-lääkäri ilmoitti minut terveeksi normaalien pef-arvojen jälkeen. Astmaa siis ei ole ja hometutkimuksiin ei siis ole syytä lähettää. Kuitenkin hengenahdistus tulee jo homeisista/multáisista perunoista kaupassa tällähetkellä.Muutama viikko homeisessa omakotitalossa puhkaisi oireet käyntiin. Mitä teen seuraavaksi? Yksityiselle ei varaa mennä.
Ei kosteusvauriomikrobit mitään astmaa aiheuta!
Pef-mittaukset kuuluu astmaan.
Meiltä pitää tutkia homepölyn aiheuttama keuhkorakkulatulehdus eli allerginen alveoliitti.
TTLkin tutki minulta aluksi kaksi viikkoa ASTMAA. Lääkäri Kaj Holopaisen diagnoosi oli minulle, että ei ole ammattitautia, koska PUHALLUSTEHOT eivät laske. Minä sanoin Kaitsulle, että et kai Sinä niin tyhmä ole, ettetkö saisi selville, että mikä minua vaivaa?
Kaitsu meni kaiketi sanomaan terveiseni keuhkolääkäri Ritva Piiparille, koska Ritva tuli sanomaan minulle, että tehdään vielä yksi altistuskoe. Sanoin Piiparille, että olin soittanut eräälle huippuluokan homelääkärille aamulla, joka totesi minulle, että ei alveoliittiin kuulu lainkaan puhallustehojen lasku.
Sitten yksi perushoitaja antoi minulle vielä kerran Aspergillusta. Huomasin, että hänellä oli v-mainen virne kasvoilla. Hänelle oli kaiketi annettu käsky, että TAPA se S..tana! Voin kertoa teille, että hän tulee onnistumaan tehtävässään!
Tämmönen tämä pohjoismainen hyvinvointivaltio on, jossa VALTIO voi hyvin ja kansalaiset kärsii!
hometerveisin
Pekka Nikkola
homeallergikko - homeahdistus
nisuiisu kirjoitti:
Sinulla näyttää olevan myös tämä I-tyypin eli IgE-välitteinen allergia eli nimenomaan ASTMA.
hometerveisin
Pekka NikkolaTyönantajan arvasitkin oikein... Mutta meillä on siis kotona hometta, joten en tule mitään ammattitautidiagnoosia saamaan missään tapauksessa.
Mitkä ovat nämä alveoliittidiagnoosin kriteerit, mitä etsitään? Ymmärsin keuhkolääkärin puheista, että astmaa ei ole tarkoitus tutkiakaan, kun se jo on löydetty ajat sitten (Diagnoosi muuten tehty kyseisessä Allergiasairaalassa, jouduin olemaan siellä 3 viikkoa ja tutkimukset olivat inhottavia, siksi pelkään mennä sinne uudestaan). Hänen mukaansa olen aivan ilmeisesti sairastunut homeista, meidän kotona tehty sisäilma-analyysi oli aika karua luettavaa. - Toinen homesairas
homeahdistus kirjoitti:
Työnantajan arvasitkin oikein... Mutta meillä on siis kotona hometta, joten en tule mitään ammattitautidiagnoosia saamaan missään tapauksessa.
Mitkä ovat nämä alveoliittidiagnoosin kriteerit, mitä etsitään? Ymmärsin keuhkolääkärin puheista, että astmaa ei ole tarkoitus tutkiakaan, kun se jo on löydetty ajat sitten (Diagnoosi muuten tehty kyseisessä Allergiasairaalassa, jouduin olemaan siellä 3 viikkoa ja tutkimukset olivat inhottavia, siksi pelkään mennä sinne uudestaan). Hänen mukaansa olen aivan ilmeisesti sairastunut homeista, meidän kotona tehty sisäilma-analyysi oli aika karua luettavaa.Ikävä kyllä näin on.
Olet ihan oikeassa ja tiedät sen. Vaikka olisit saanut työpaikaltasi nuo oireesi ja kun kotonasikin on hometta niin et tule saamaan ammattitautidiagnoosia.
Vakuutusyhtiön asiantuntijat sanovat oireilusi ja sairautesi johtuvan vain KOTISI homeesta, VAIKKA työpaikallasikin oireilet.
Kukaan ei tietenkään ole niin tyhmä, että hakeekaan ammattitautidiagnoosia kotihomeista, paitsi jos asuu työsuhdeasunnossa ja työpaikka on samassa homepaikassa.
Toinen ryhmä ovat maanviljelijät, joiden navetan, perunavaraston ja viljan homeet aiheuttavat ammattitautina yleensä alveoliitin tai ODTS:n.
ODTS ja alveoliitti eivät kuitenkaan ole VAIN maanviljelijöiden sairauksia. Kuka tahansa työntekijä voi saada ne, kun työpaikalla on aktinomykeettejä (sädesientä) tai muita alveoliittia aiheuttavia homelajeja tai bakteereja. Lääkärit jotka sanovat alveoliitin olevan "VAIN maanviljelijöiden tauti", eivät ole työtehtäviensä vaatimalla tasolla ja kaipaavat lisäkoulutusta. - jos
nisuiisu kirjoitti:
Ei kosteusvauriomikrobit mitään astmaa aiheuta!
Pef-mittaukset kuuluu astmaan.
Meiltä pitää tutkia homepölyn aiheuttama keuhkorakkulatulehdus eli allerginen alveoliitti.
TTLkin tutki minulta aluksi kaksi viikkoa ASTMAA. Lääkäri Kaj Holopaisen diagnoosi oli minulle, että ei ole ammattitautia, koska PUHALLUSTEHOT eivät laske. Minä sanoin Kaitsulle, että et kai Sinä niin tyhmä ole, ettetkö saisi selville, että mikä minua vaivaa?
Kaitsu meni kaiketi sanomaan terveiseni keuhkolääkäri Ritva Piiparille, koska Ritva tuli sanomaan minulle, että tehdään vielä yksi altistuskoe. Sanoin Piiparille, että olin soittanut eräälle huippuluokan homelääkärille aamulla, joka totesi minulle, että ei alveoliittiin kuulu lainkaan puhallustehojen lasku.
Sitten yksi perushoitaja antoi minulle vielä kerran Aspergillusta. Huomasin, että hänellä oli v-mainen virne kasvoilla. Hänelle oli kaiketi annettu käsky, että TAPA se S..tana! Voin kertoa teille, että hän tulee onnistumaan tehtävässään!
Tämmönen tämä pohjoismainen hyvinvointivaltio on, jossa VALTIO voi hyvin ja kansalaiset kärsii!
hometerveisin
Pekka Nikkola
homeallergikkospirometriassa heikkenemistä on tapahtunut MEF50 ja MEF25 ja MMEF arvoissa, niin eikö se juuri kuvaa pienten hengitysteiden kunnon heikkenemiseen?
- nisuiisu
jos kirjoitti:
spirometriassa heikkenemistä on tapahtunut MEF50 ja MEF25 ja MMEF arvoissa, niin eikö se juuri kuvaa pienten hengitysteiden kunnon heikkenemiseen?
Nämä arvot kuvaavat puhalluksemme lopun tapahtumia (huippuvirtauksen jälkeen). Juuri tämän hännän muodosta tietokone analysoi sen, että onko kyseessä astma (obstruktio) vai alveoliitti (restriktio). Siis loppupuhalluksen käyrän muoto paljastaa sen kummasta tapauksesta on kysymys!
hometerveisin
Pekka Nikkola - homeahdistus
mahdollisuuksia kirjoitti:
on selvittää lievempiä oireiluja, kun vakavatkaan homesairaudet eivät tule hoidetuksi. Tk-lääkäri ilmoitti minut terveeksi normaalien pef-arvojen jälkeen. Astmaa siis ei ole ja hometutkimuksiin ei siis ole syytä lähettää. Kuitenkin hengenahdistus tulee jo homeisista/multáisista perunoista kaupassa tällähetkellä.Muutama viikko homeisessa omakotitalossa puhkaisi oireet käyntiin. Mitä teen seuraavaksi? Yksityiselle ei varaa mennä.
...pois homeisesta omakotitalosta? Minulla nyt tulossa 2 kk evakossa ja kunto on, kuitenkin, pikku hiljaa ylöspäin. Kortisonitabletit auttavat, 2. kuuri menossa. Mene takaisin lääkäriin ja pyydä kortisonia, ehkä tk-lääkärin ranne taipuu edes reseptin kirjoittamiseen? En todella osaa sanoa miten pääsisit hometutkimuksiin, jos tk-lääkärisi ei näe niihin aihetta. Itse olen käyttänyt yksityisiä lääkäreitä ja tämä jatkotutkimuksiin lähettänyt oli jo kolmas lääkäri, jonka vastaanotolla olen käynyt. Terveyskeskuksessa en edes käynyt, tosin sieltäkin lääkäri määräsi puhelimessa kortisonireseptin, kun kerroin talomme tutkimustuloksista.
- vuokralla
homeahdistus kirjoitti:
...pois homeisesta omakotitalosta? Minulla nyt tulossa 2 kk evakossa ja kunto on, kuitenkin, pikku hiljaa ylöspäin. Kortisonitabletit auttavat, 2. kuuri menossa. Mene takaisin lääkäriin ja pyydä kortisonia, ehkä tk-lääkärin ranne taipuu edes reseptin kirjoittamiseen? En todella osaa sanoa miten pääsisit hometutkimuksiin, jos tk-lääkärisi ei näe niihin aihetta. Itse olen käyttänyt yksityisiä lääkäreitä ja tämä jatkotutkimuksiin lähettänyt oli jo kolmas lääkäri, jonka vastaanotolla olen käynyt. Terveyskeskuksessa en edes käynyt, tosin sieltäkin lääkäri määräsi puhelimessa kortisonireseptin, kun kerroin talomme tutkimustuloksista.
mutta otimme tavaroita liikaa talosta mukaan..ja tämä vuokrakämppäkään ei ole todellinen löytö. (Teen nyt 2 vk puhalluksia ilman kortisonia.)Mutta ihmeellistä on tosiaan se, että kun pef arvot on hyvät ja silti hengenahdistus rasituksessa ja homeiden lähellä niin kuinka sitä ei todellakan tutkita. Mutta hyviä vointeja sinullekin!
- homeahdistus
vuokralla kirjoitti:
mutta otimme tavaroita liikaa talosta mukaan..ja tämä vuokrakämppäkään ei ole todellinen löytö. (Teen nyt 2 vk puhalluksia ilman kortisonia.)Mutta ihmeellistä on tosiaan se, että kun pef arvot on hyvät ja silti hengenahdistus rasituksessa ja homeiden lähellä niin kuinka sitä ei todellakan tutkita. Mutta hyviä vointeja sinullekin!
Ihan samat oireet täälläkin. Yritä päästä tavaroista eroon, sitä mukaa kun saat rahaa niiden korvaamiseen uusilla. Itse sain kovia oireita mm. silityslaudasta. Kovin paukku olivat tosiaan nämä kodinkoneet, tietokone, telkkari, mikro ym. Niiden korvaaminen on kallista, mutta pölyn poisto ainakaan paineilmalla ei auttanut yhtään. Auto oli huollossa puhdistuksessa, ilmansuodattimet vaihdettiin ja sinne laitettiin homeenpoistoainetta. Katsotaan nyt tehosiko, muuten joudun vaihtamaan vielä autoakin. Juuri nyt ei jostain syystä olisi rahaa uuteen...
- ja tarkistettu
Toinen homesairas kirjoitti:
Ikävä kyllä näin on.
Olet ihan oikeassa ja tiedät sen. Vaikka olisit saanut työpaikaltasi nuo oireesi ja kun kotonasikin on hometta niin et tule saamaan ammattitautidiagnoosia.
Vakuutusyhtiön asiantuntijat sanovat oireilusi ja sairautesi johtuvan vain KOTISI homeesta, VAIKKA työpaikallasikin oireilet.
Kukaan ei tietenkään ole niin tyhmä, että hakeekaan ammattitautidiagnoosia kotihomeista, paitsi jos asuu työsuhdeasunnossa ja työpaikka on samassa homepaikassa.
Toinen ryhmä ovat maanviljelijät, joiden navetan, perunavaraston ja viljan homeet aiheuttavat ammattitautina yleensä alveoliitin tai ODTS:n.
ODTS ja alveoliitti eivät kuitenkaan ole VAIN maanviljelijöiden sairauksia. Kuka tahansa työntekijä voi saada ne, kun työpaikalla on aktinomykeettejä (sädesientä) tai muita alveoliittia aiheuttavia homelajeja tai bakteereja. Lääkärit jotka sanovat alveoliitin olevan "VAIN maanviljelijöiden tauti", eivät ole työtehtäviensä vaatimalla tasolla ja kaipaavat lisäkoulutusta.Ystäväni kohdalla työnantaja meni niin pitkälle, että purki perusteellisesti kodin kylpyhuoneen ja, kun sieltä ei homeita löytynyt, niin saatiin työpaikan home-ongelma ja ammattitautidiagnoosi. Onko meillä varaa tällaiseen pelleilyyn. Korjataan vaan kunnolla ne työpaikat ja kodit ja jatketaan terveenpinä eteenpäin.
- ollut
Lääkäri A.H. oli sinänsä ihan asiallinen ja oli hyvä saada erilaisia tutkimuksia. Mutta, kun ilmeni ettei astmaa saatu diagnosoitua niin asia jäi siihen. Tämä lääkäri sanoi, ettei alveoliittia ole kuin enintään maanviljelijöillä, jotka käsittelevät homehtuneita heiniä. Ja huomasin kyllä ettei ollut ehtinyt tutkia papereitani eikä muistanut asioitani oikein myöhemminkään, joten jäi kyllä epävarma olo koko rumbasta. Se oli hyvää, että sai tutkimuksia, vaikka vääriäkin, että niitä voi sitten myöhemmin hyödyntää yksityispuolella. Tutkimuksia ei kannata pelätä, ne eivät ole mitenkään ikäviä. Edes keuhkotähystys ei ole paha juttu.
- homekorva
Mulla on ollut vuosien homealtistus työpaikalla. Seiniä on korjattu, mutta tuloksetta. Mulla on kaikkia oireita mitä on täällä listoissa. Esim. Fibromyalgia, päänsäryt, ihottumaa, kutinaa, jatkuva ripuli, alilämpö, flunssa, kuume vaihtelee. ym ym.. ja nyt olen sairaslomalla. Mulla työterveyshuollon tutkimuksissa spiro arvo oli kuulemma kohtuullinen. Siis pienet tiehyet tukossa jotain.. en ymmärrä. MUTTA NYT kotiseurannassa mun pef arvot vaihtelee esim 150 - 400 eli joka kerta eri arvot. Aamulla huonoimmat eli alle 300 aina. Nyt astmalääkkeen kanssa puhallettuna arvoon tulee tosiaan 100 heitto eli 280 arvo muuttuu 380 lääkkeen oton jälkeen (siis puoli tuntia) MUTTA meillä on töissä kauhea hometilanne ja siellä on nyt remontti käynnissä ja laitettu pulju kiinni joten työnantaja on nyt tosissaan. Valitettavasti viivyttelyn johdosta sairastuin. Mulla jatkuu tämä tutkimus. Kaipa ne sitten laittaa tämän astmaksi. Ja siltähän se kai näyttää, en ole lääkäri, mutta eikö se alveoliitti tarpeeksi kauan jatkuessaan (minulla jatkui n. vuoden kohtaukset ja lääkärit ei autttaneet YHTÄÄN vaan sairista ja töihin vuorotellen. Allerginen nuha on ollut vuoden (diagnosoituna)ja lääkekuurit. Silmätulehdus toistuu koko ajan, nyt homevaatteiden pesusta kunnon nenätulehdus silmätulehdus paha hengenahdistus ja nivelsäryt. Missä olisi hämeen alueella kunnon yksityinen homelääkäri. Työterveysheppu mesoaa vaan astmasta JA SANOI ETTÄ JOS ARVOISSA EI OLE MUUTOKSIA. -TUTKIMUKSET LOPETETAAN- MINUSTA EI OTETA SITTEN MITÄÄN HOMEKOKEITA EIKÄ LÄHETETÄ MIHINKÄÄN JATKOTUTKIMUKSIIN, ELI OTA ASTMA TAI MENE TAKAS TÖIHIN.!! MITÄ TEHDÄ ??
- onko
homekorva kirjoitti:
Mulla on ollut vuosien homealtistus työpaikalla. Seiniä on korjattu, mutta tuloksetta. Mulla on kaikkia oireita mitä on täällä listoissa. Esim. Fibromyalgia, päänsäryt, ihottumaa, kutinaa, jatkuva ripuli, alilämpö, flunssa, kuume vaihtelee. ym ym.. ja nyt olen sairaslomalla. Mulla työterveyshuollon tutkimuksissa spiro arvo oli kuulemma kohtuullinen. Siis pienet tiehyet tukossa jotain.. en ymmärrä. MUTTA NYT kotiseurannassa mun pef arvot vaihtelee esim 150 - 400 eli joka kerta eri arvot. Aamulla huonoimmat eli alle 300 aina. Nyt astmalääkkeen kanssa puhallettuna arvoon tulee tosiaan 100 heitto eli 280 arvo muuttuu 380 lääkkeen oton jälkeen (siis puoli tuntia) MUTTA meillä on töissä kauhea hometilanne ja siellä on nyt remontti käynnissä ja laitettu pulju kiinni joten työnantaja on nyt tosissaan. Valitettavasti viivyttelyn johdosta sairastuin. Mulla jatkuu tämä tutkimus. Kaipa ne sitten laittaa tämän astmaksi. Ja siltähän se kai näyttää, en ole lääkäri, mutta eikö se alveoliitti tarpeeksi kauan jatkuessaan (minulla jatkui n. vuoden kohtaukset ja lääkärit ei autttaneet YHTÄÄN vaan sairista ja töihin vuorotellen. Allerginen nuha on ollut vuoden (diagnosoituna)ja lääkekuurit. Silmätulehdus toistuu koko ajan, nyt homevaatteiden pesusta kunnon nenätulehdus silmätulehdus paha hengenahdistus ja nivelsäryt. Missä olisi hämeen alueella kunnon yksityinen homelääkäri. Työterveysheppu mesoaa vaan astmasta JA SANOI ETTÄ JOS ARVOISSA EI OLE MUUTOKSIA. -TUTKIMUKSET LOPETETAAN- MINUSTA EI OTETA SITTEN MITÄÄN HOMEKOKEITA EIKÄ LÄHETETÄ MIHINKÄÄN JATKOTUTKIMUKSIIN, ELI OTA ASTMA TAI MENE TAKAS TÖIHIN.!! MITÄ TEHDÄ ??
sinulle meiliosoitetta? Samalla alueella samat murheet. Niitä pienten tiehyeiden arvoja kyselin nisuiisulta. Löysin netistä hyvät sivut, haku MEF50. Siinä tietoa noista tutukimuksista esim. minulla myös sorminivelet kipeät ja lääkäri ei niihinkään sanonut yhtään mitään. Mietti varmaan, että ompa somatisoiva persoona
- homekorva
onko kirjoitti:
sinulle meiliosoitetta? Samalla alueella samat murheet. Niitä pienten tiehyeiden arvoja kyselin nisuiisulta. Löysin netistä hyvät sivut, haku MEF50. Siinä tietoa noista tutukimuksista esim. minulla myös sorminivelet kipeät ja lääkäri ei niihinkään sanonut yhtään mitään. Mietti varmaan, että ompa somatisoiva persoona
Mun pitää avaa nettiosoite, ilmoitan sitten mun profiilissa. Niin niistä nivelkivuista. Kun mulla tulee homealtistuksessa aina kauhea niska/hartia särky ja päätä alkaa ensin puristaa ja sitten särkeä. Samoin olo tuntuu kankealta. Aamulla on ihan jäykkä (no ei ajatella sellaista, olen nainen!!) siis käden kaikki nivelet, sormet ei taivu ja esim kun menen veskiin, en pysty ottamaan paperia käteen, kaikki muutkin putoaa. Kävely on vaikeata ja täytyy venytellä sängyssä ennenkuin nousee ylös. Yks lekuri sanoi että se on fibromyalgia. Mulla on myös kuivat silmät,mutta niissä on allerginen reaktio lisänä. Samoinkuin nenästä alkaa veri tirskumaan homepaikassa, ja se muka ei ole allerginen reaktio.. Onko sulla tälläisiä juttuja. Eikö sunkaan lekuri usko mitään..Mulla ei edes korva/nenä kurkkutautien erikoislääkäri ja silmätautien erikoislääkäri sanoi että on kuivat silmät ja JOKU ALLERGINEN REAKTIO MITÄ EI PYSTY SEN KUMMEMMIN SELVITTÄMÄÄN. Otettiin siis noi ruoka aine ja kotieläin kokeet, ei HOME. Se on ihmeen salainen juttu. Ajattelin että pitäisikö maksaa oikein kunnolla siitä, että pääsee YKSITYIS-SAIRAALAAN TUTKIMUKSIIN ESIM. ULKOMAILLE?? Ovat ainakin puolueettomia?. Onko tietoa näistä?? Mulla meni sitten mun paidat pilalle, kun ne aina vaan aiheuttaa kohtauksen. Olen pessyt muutaman kerran ja liottanut kloriitissa ja ne oli nyt pakkasissa 2 vrk. Mikä auttaisi?? Tietoa??
- minulla
homekorva kirjoitti:
Mun pitää avaa nettiosoite, ilmoitan sitten mun profiilissa. Niin niistä nivelkivuista. Kun mulla tulee homealtistuksessa aina kauhea niska/hartia särky ja päätä alkaa ensin puristaa ja sitten särkeä. Samoin olo tuntuu kankealta. Aamulla on ihan jäykkä (no ei ajatella sellaista, olen nainen!!) siis käden kaikki nivelet, sormet ei taivu ja esim kun menen veskiin, en pysty ottamaan paperia käteen, kaikki muutkin putoaa. Kävely on vaikeata ja täytyy venytellä sängyssä ennenkuin nousee ylös. Yks lekuri sanoi että se on fibromyalgia. Mulla on myös kuivat silmät,mutta niissä on allerginen reaktio lisänä. Samoinkuin nenästä alkaa veri tirskumaan homepaikassa, ja se muka ei ole allerginen reaktio.. Onko sulla tälläisiä juttuja. Eikö sunkaan lekuri usko mitään..Mulla ei edes korva/nenä kurkkutautien erikoislääkäri ja silmätautien erikoislääkäri sanoi että on kuivat silmät ja JOKU ALLERGINEN REAKTIO MITÄ EI PYSTY SEN KUMMEMMIN SELVITTÄMÄÄN. Otettiin siis noi ruoka aine ja kotieläin kokeet, ei HOME. Se on ihmeen salainen juttu. Ajattelin että pitäisikö maksaa oikein kunnolla siitä, että pääsee YKSITYIS-SAIRAALAAN TUTKIMUKSIIN ESIM. ULKOMAILLE?? Ovat ainakin puolueettomia?. Onko tietoa näistä?? Mulla meni sitten mun paidat pilalle, kun ne aina vaan aiheuttaa kohtauksen. Olen pessyt muutaman kerran ja liottanut kloriitissa ja ne oli nyt pakkasissa 2 vrk. Mikä auttaisi?? Tietoa??
on vielä lievemmät oireet kuin monella jotka tänne kirjoittaa. mutta olen vain tavallista herkempi ihminen olemaan niistäkin hädissäni. Ja kun välttämättä ne eivät parane vaan pahenevat. Olenkin miettinyt että Turkissa on kaukana sisämaassa vanha asuinpaikka- luolissa maanalla. jotain vulkaanista maaperää se on. Jos siellä ei aspergillukset ja muut aktinomykeetit viihtyisi, niin koti siis sinne perustettava. Se tutkimuksiin ulkomaille meno olisi muuten hyvä juttu. Media kiinnostuisi kun lentokoneet täysinä hengityshäiriöiset hakisivat apua ulkomailta. Eikö ne tee edullisia ohitusleikkauksia ym siellä. (Vaatteet taitavat muuten mennä kaatikselle, ei niistä saa hajuja pois.)
- homekorva
minulla kirjoitti:
on vielä lievemmät oireet kuin monella jotka tänne kirjoittaa. mutta olen vain tavallista herkempi ihminen olemaan niistäkin hädissäni. Ja kun välttämättä ne eivät parane vaan pahenevat. Olenkin miettinyt että Turkissa on kaukana sisämaassa vanha asuinpaikka- luolissa maanalla. jotain vulkaanista maaperää se on. Jos siellä ei aspergillukset ja muut aktinomykeetit viihtyisi, niin koti siis sinne perustettava. Se tutkimuksiin ulkomaille meno olisi muuten hyvä juttu. Media kiinnostuisi kun lentokoneet täysinä hengityshäiriöiset hakisivat apua ulkomailta. Eikö ne tee edullisia ohitusleikkauksia ym siellä. (Vaatteet taitavat muuten mennä kaatikselle, ei niistä saa hajuja pois.)
Oltiin viime kesänä alanyassa turkissa ja mulla oli siellä samat silmä-ärsytysoireet sekä nenä tukossa. Siellä sain myös nokkosrokkoreaktion ruuista. Siellä leijuu pöly ja hiekka. Kaduilla tuli aina ihme lemuja ja kun ne valitettavasti reagoi mun homeallergian kanssa. Sitten nämä terminaattori ukot jotka tuli puhaltamaan hotellille kerran viikossa ulos ja huoneisiin jotain tuholaismyrkkyä savukoneen kanssa, niin se sai karmean olon aikaan. KREIKASSA oli puhdasta ja siellä en oireillut, kokeile sitä ennemmin..
- homeahdistus
homekorva kirjoitti:
Oltiin viime kesänä alanyassa turkissa ja mulla oli siellä samat silmä-ärsytysoireet sekä nenä tukossa. Siellä sain myös nokkosrokkoreaktion ruuista. Siellä leijuu pöly ja hiekka. Kaduilla tuli aina ihme lemuja ja kun ne valitettavasti reagoi mun homeallergian kanssa. Sitten nämä terminaattori ukot jotka tuli puhaltamaan hotellille kerran viikossa ulos ja huoneisiin jotain tuholaismyrkkyä savukoneen kanssa, niin se sai karmean olon aikaan. KREIKASSA oli puhdasta ja siellä en oireillut, kokeile sitä ennemmin..
Kanarian saarten eteläosissa on erittäin kuivaa ja homeita on vähän, ilmasto erittäin hyvä ainakin astmaatikoille (olen asunut siellä muutaman vuoden). MUTTA: Asunto valittava suurella huolella, espanjalaisella rakennustavalla ainakin maan tasalla olevat asunnot ja yleensä kaikki kylpyhuoneet ovat homeisia.
Lähtisin itsekin matkoille jos voisin, mutta olen nyt niin kipeä että pelkään sairastuvani jo homeen hajusta, jos vaikka lentokoneessa saan homeen hajuisen ihmisen viereeni.
- Kyseiseen paikkaan
Ystäväni on kulkenut pitkän tien ko. sairaalan kautta ja asiantuntijat ovat vain vaikeuttaneet hänen elämäänsä. Leimaavat homehysteerikoksi ja kehottivat menemään kotiin altistamaan itseään, jotta parantuisi. Tämän jälkeen kodista on löytynyt 9 homelöydöstä ja kyseessä taitaa olla sairastalo, eli osa homeista on rakenteissa ja pysyy.
- homeahdistus
...koska ne ovat kalliita yksityisesti tehtyinä. Mutta olen kuullut samantapaisia juttuja ja siksi suhtaudunkin erittäin skeptisesti. Minuthan on jo "leimattu", sillä minulla on psykiatrinen diagnoosi myös (kuinkahan monella homesairaalla on, sillä on pakko ottaa joku diagnoosi, että saa pitkää sairaslomaa hometyöpaikasta). Kiitos, kun varoitit. Missään tapauksessa en mene kotiin altistamaan itseäni lisää. Voi kun olisi saanut viedä nämä lääkärit meidän keittiöön kokeilemaan pientä altistusta, kun stachybotrus näytti tainnuttavan raavaita rakennusmiehiäkin alta puolen tunnin...
- monilla
homeahdistus kirjoitti:
...koska ne ovat kalliita yksityisesti tehtyinä. Mutta olen kuullut samantapaisia juttuja ja siksi suhtaudunkin erittäin skeptisesti. Minuthan on jo "leimattu", sillä minulla on psykiatrinen diagnoosi myös (kuinkahan monella homesairaalla on, sillä on pakko ottaa joku diagnoosi, että saa pitkää sairaslomaa hometyöpaikasta). Kiitos, kun varoitit. Missään tapauksessa en mene kotiin altistamaan itseäni lisää. Voi kun olisi saanut viedä nämä lääkärit meidän keittiöön kokeilemaan pientä altistusta, kun stachybotrus näytti tainnuttavan raavaita rakennusmiehiäkin alta puolen tunnin...
Olet ihan oikeassa, että suunnilleen kaikilla homeista sairastuneilla on joku psyykeen diagnoosi; tietooni on tullut seuraavanlaisia: epätyypillinen masennus, hysteriformiset konversio-oireet jne, jne... Taistelu onkin sitten paljon rankenpaa, kun yrittää selvittää, miksi nämä oireet vaivaavat vain tietyissä tiloissa...
Meidän yhteeiskunnassa kun on lähdetty tälle linjalle, niin on vaikea todistaa, että asiat voivat olla toisin ja johtua jostain.
Hyssälä peräänkuuluttaa ennaltaehkäisyä ja tässä olisi oiva tilaisuus aloittaa asuntojen ja työpaikkojen sisäilmanlaadun parantamisesta.
Koettakaa jaksella. - peikko77
Toivon, että saat sairaalassa asianmukaista hoitoa. Tässä homesairastumisessa vaan tahtoo mennä usko lääkäreihin, kun kerta toisensa jäkeen saa vastaansa lääkärin joka joko kieltää tietävänsä mitään tai kieltää koko ongelman olemassaolon. Pakkohan se on myöntää, että ei tätä tautia yksinkertaisesti voi ymmärtää ennen sairastumista. Mutta kun edes otettaisiin tosissaan.
Itse en saanut mielestäni asiallista kohtelua. Minulla tutkimukset jäivät työlääketieteen polilla siihen, kun puhallukset eivät tippuneet. Erikoislääkäri sanoi, että nyt pitäisi mennä takaisin töihin hankkimaan se astma, jotta asiaa voidaan viedä eteenpäin ammattitautitutkimusina. Herran tähden, kun en voinut siellä olla enää edes kokonaista työpäivää oireilematta ja kahden päivän päästä tuli varma kuume ym. oireet.
Matkustakaa, jos ette löydä asiaa ymmärtävää lääkäriä kotiseudulta. Se kannattaa. Kaikella kunnioituksella lääkäreitä kohtaan.
- Homekoira
Olen parhaillaan tutkimuksissa allergiasairaalassa
astman vuoksi. Olen erittäin herkkä kosteusvauriohomeille (en ulkona oleville lajikkeille), sädesienille ja bakteereille, joita
löytyy kosteusvaurioisista rakennuksista. Kokeita
ei kannata pelätä eivätkä ne ole millään lailla vaarallisia tms. Asia joka minua itseäni ihmetyttää on se, että kun minut tutkittiin Saksassa (siellä asuessani), niin esim. prick-testi tehtiin huomattavasti tarkemmin kuin täällä ja niistä tuli myös homealtistuslöydös, mutta allergiasairaalan lääkäri ei tuntenut ko. testiä ja epäili myös sen tuloksia, eikä alergiasairaalan testituloksissa myöskään ollut mitään poikkeavaa. Saksassa tehty testi tehtiin sekä käsiin, että selkään josta myös iho meni lopulta vereslihalle reaktion vuoksi. Toivotaan, että saat oikean dignoosin! - anne_56
Oma kokemukseni ei vastannut sitä ajatusta, että Allergiasairaalasta löytyisi Suomen huippuosaaminen etenkään ihotaudeissa. Kun sain sinne lähetteen, jonotusaika oli ensinnäkin hyvin pitkä, että pääsi sinne. Paikkaan oli aamuruuhkaassa myös kirjaimellisesti vaikea päästä ja sairaalan omat maksulliset pysäköinnit heti aamusta aivan täynnä. Lääkärin vastaanotto kesti noin 10 minuttia, jonka aikana hän vastaili myös puhelimeen ja vaikutti epäkeskittyneeltä ja kiireiseltä. Hän ei löytänyt ratkaisua ongelmaani sen enempää kuin mitä yleislääkäri oli minulle aiemmin toisessa paikassa kertonut. Laboratoriovastausten kerrottiin tulevan kirjeitse postilla kotiin kahden viikon kulussa, vaikka laboratoriossa kerrottiin, että tutkimukset valmistuvat jo saman päivän sisällä. Lisäki oletan, että toimintaa järkeistämällä saataisiin jonotusajat ko paikkaan lyhyemmiksi, nyt paljon turhaa "luukutusta" ja eri kanslioissa ja hoitajilla käyntiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244666- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483105- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522328
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539