kysymyksiä 405 mi16 virittämisestä.

musta surma mi16 vm.90

kuinka paljon tehoa saa 405 mi16
koneesta,vaihtamalla nokka-akselit säädettävät
nokkapyörät ja ohjelmoimalla lastun uudestaan.
kannattaako kantta laskea? onko
BRISK "tehotulpista" hyötyä.
onko kellään kokemuksia tai muuten tietoa.

26

3029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paulivil

      15-25 hv tehonlisäys on mainittu jossakin.

    • pösö

      Teho nousi nokilla,säädettävillä pyörillä ja
      lastun ohjelmoinnilla 14 hv.Huipputeho nousi
      ylemmäksi ja vääntö pysyi 177:ssä.Vapaav.suodatin
      on ja simonssin äänenvaimetajat mutta niillä ei
      tuntuvaa tehon nousua tullut.Brisk tulpat
      vaihdoin juuri pois, ei auto enää lähtenyt
      käyntiin kylmänä,myyjä sanoi ne tulpat vuotaa
      herkästi kipinän jos on mahdollisuus ja niin
      ilmeisesti olikin mutta vaihdoin vakio
      kolmikärkitulpat ja homma toimii taas.Mitään eroa
      en huomannut Briskin tulppiin verrattuna, kun ne
      vielä toimi hyvin.Kannen lasku onkin seuraava
      projekti ja samalla työstetään kanavat ym.Kannen
      laskulla on vaikutusta esim: vääntöön, joka nyt
      on keskikierroksilla 3000-4500 hiukan laiha.
      Rahaa kyllä palaa mutta ei se mitään :)

      • paulivil

        On kuulemma helppoa - halpaa - pudottaa sinne
        kanteen suuremmat imuvenat - tämä konehan on kai
        kuin tehty viritettäväksi. Lisähepoja pitäisi
        syntyä 30-40 muiden kansitöiden yhteydessä.


      • pösö
        paulivil kirjoitti:

        On kuulemma helppoa - halpaa - pudottaa sinne
        kanteen suuremmat imuvenat - tämä konehan on kai
        kuin tehty viritettäväksi. Lisähepoja pitäisi
        syntyä 30-40 muiden kansitöiden yhteydessä.

        Joo saahan ne isommat laitettu pienellä työstöllä
        mutta niitä ei tunnu löytyvän (samalla varsi
        paksuudella lähinnä). Se pumaracing tyyppikin
        tekee ne itse, eikä myy niitä tilauksesta.Jos
        laitat: jyrkät (yli 300)
        nokat pyörät,korkeapuristeiset männät,uusi
        pakosarja putkisto,lastu,läppärungon niin saat
        200-210 hv.Kannelle ei oltu tehty paljoa, joten
        siinä on vielä lisä potentiaalia mutta ei sillä
        sitten enää katsastukseen mennä.


      • paulivil
        pösö kirjoitti:

        Joo saahan ne isommat laitettu pienellä työstöllä
        mutta niitä ei tunnu löytyvän (samalla varsi
        paksuudella lähinnä). Se pumaracing tyyppikin
        tekee ne itse, eikä myy niitä tilauksesta.Jos
        laitat: jyrkät (yli 300)
        nokat pyörät,korkeapuristeiset männät,uusi
        pakosarja putkisto,lastu,läppärungon niin saat
        200-210 hv.Kannelle ei oltu tehty paljoa, joten
        siinä on vielä lisä potentiaalia mutta ei sillä
        sitten enää katsastukseen mennä.

        Olisikohan tuollaisesta linkistä apua venttiilien
        haussa: http://www.jacquemintuning.com - harmi
        jos vain osien puutteen takia tuollaisesta
        vinkistä hyötyminen kärsii.


      • pösö
        paulivil kirjoitti:

        Olisikohan tuollaisesta linkistä apua venttiilien
        haussa: http://www.jacquemintuning.com - harmi
        jos vain osien puutteen takia tuollaisesta
        vinkistä hyötyminen kärsii.

        Lähetin sinne kyselyn ja toivotaan, että tärppää.


    • KariM
      • Antti Orava

        Niin mulla on tollanen nelikko ja voisin ton
        kansijutun aineski laitattaa ja ehkä jotain
        muutakin.

        Infoa jostakin?


    • pettynyt mi16 v-90

      moikka taidan olla myöhässä osallistumaan
      keskuseluun, mutta koska on omakohtaisia
      kokemuksia päätin vastata. vaihtamalla
      säädettävät nokkapyörät ja akselit sain paperilla
      tehonlisäystä 14 kw ja vääntöä 1nm lisää.
      käytännössä tehonlisäystä ei juuri huomaa koska
      tehonlisäys on korkeampi niin korkeilla
      kierroksilla.(lähellä rajoittajaa) 0-100
      kiihtyvyys parani 0.3 sekuntia. lastu on myös
      ohjelmoitu uudestaan.rahaa paloi töineen 12400 mk.

      • pösö

        Kohtuullisen tehon nousun sait aikaan,itse sain
        noiden kilowattien tilalle hevosia.Mutta kun
        kierrokset nousee ykkösellä siihen 4000 kohdille,
        niin siitä lähtien kiihtyvyys on aivan eri
        luokkaa aina vitoselle asti.Ei MI vakionakaan
        kovin herkästi ykkösellä niitä alakierroksia
        kerää,saati sitten virinokalla.Tämä vaikuttaa
        suuresti 0-100 kiihtyvyyksiin.Eikö sulla lähtenyt
        rajoitin pois lastulla vai missä kohtaa se nyt
        ottaa? Mitkä nokat sulla on? ja missä lastun
        ohjelmoit, ihan vertailun vuoksi vaan:)


    • musta surma mi16 vm.90

      terve pösö ja pettynyt. aloitin tän keskustelun
      joskus viime viikolla. tehtiinkö teidän
      tapauksissa sylinterikannelle mitään? itse
      ainakin aion kysellä kannen viritys
      mahdollisuuksista. pitäisi kuulemma olla
      potentiaalia. helsingissä on kansiset niminen
      firma joka tekee kannen virityksiä.
      virtausmittarit löytyy. hinnoista ei ole tietoa,
      kun en löydä numeroa mistään. jos jollakin on
      tarkempaa tietoa niin lähetä tänne...

      • pösö

        tässä kansiset firman nettiosoite:
        http://netti.nic.fi/~kansiset/index.html
        Ei mun kannelle ole tehty mitään vielä, kaikki
        rahat meni perus kone/kytkin/vaihteistoremppaan
        ja sitten noihin nokka virijuttuihin(jostain se
        on vain aloitettava).Ensivuoden puolella olisi
        tarkoitus aloittaa kannen koneistus operaatio, en
        ole vielä sen tarkemmin ottanut selvää hinnoista
        sun muista.Tarkoitu olisi ainakin laskea kantta,
        avartaa kanavia ja isommat venat (ainakin
        imupuolelle)mutta sen näkee sitten kun kyselee
        alan asiantuntijoilta miten homma etenee ja mihin
        hintaan.


    • totuus

      paska puhetta, että on saatu 14kw lisää tehoa
      vaihtamalla säädettävät nokkapyörät ja akseli.
      totuus on se, että näin saa maksimissaan 14 hv,
      minkä joku on maininnutkin. itse laskin lisäksi
      kannen, säädettävien nokkapyörien ja akselin
      lisäksi lastu ohjelmoitu näin tehon lisäykseksi
      sain 14kw. kiihtyvyys 0-100 km/h tasan 8.1
      sekuntia(mitattu tarkalla mittarilla, joka
      asennettiin mittauksia varten autoon) hei älkää
      luulko liikoja, vaan antakaa mittausten puhua
      puolestaan. toivottavasti tämä päättää jo tämän
      keskustelun tähän. itse en ainakaan viitsi lukea
      tästä aiheesta enempää.

      • pösö

        Niinhän se on.Voisitko kertoa mitä kannen laskulla
        saavutit, vääntöä kaiketi ? Paljonko koneesi
        vääntää nyt ? Paljonko makso ja kuka teki ?
        Mitenkä katsastus onnistui (mä jouduin säätämään
        nokat pieleen jotta hc:t tippuivat sallitulle
        tasolle). ? Nää asiat kiinnostaa kun on toi kannen
        työstö kohta ajankohtainen.


      • musta surma mi16
        pösö kirjoitti:

        Niinhän se on.Voisitko kertoa mitä kannen laskulla
        saavutit, vääntöä kaiketi ? Paljonko koneesi
        vääntää nyt ? Paljonko makso ja kuka teki ?
        Mitenkä katsastus onnistui (mä jouduin säätämään
        nokat pieleen jotta hc:t tippuivat sallitulle
        tasolle). ? Nää asiat kiinnostaa kun on toi kannen
        työstö kohta ajankohtainen.

        ajattelin aloittaa varsinaisen virittämisen
        sylinterikannen muutoksilla. kanteen mahtuu
        kuulemma ainakin isommat imuventtiilit.
        paljonkohan maksaa? ja riippuuhan se teho paljon
        moottorin kunnosta. omasta on mitattu 164hv ja
        185nm viripalikat= kn ilmansuodatin(siistit
        imuäänet) simons takapönttö(siistit pakoäänet) ja
        säädettävä polttoaineen paineensäädin, tulevia
        virityksiä varten.


      • pösö
        musta surma mi16 kirjoitti:

        ajattelin aloittaa varsinaisen virittämisen
        sylinterikannen muutoksilla. kanteen mahtuu
        kuulemma ainakin isommat imuventtiilit.
        paljonkohan maksaa? ja riippuuhan se teho paljon
        moottorin kunnosta. omasta on mitattu 164hv ja
        185nm viripalikat= kn ilmansuodatin(siistit
        imuäänet) simons takapönttö(siistit pakoäänet) ja
        säädettävä polttoaineen paineensäädin, tulevia
        virityksiä varten.

        Enpä tiedä kannen koneistus hinnoista, kannattaa
        varmaan kysyä sieltä kansiselta. Mulla tehoa on
        nokkien kanssa se 174 hv ja vääntö on 177 (mikä
        pitäisi olla vakion arvo).Vääntö nousi pari
        pykälää, on varmaan jonkun verran väljyyttä jo
        havaittavissa sylinteriputkissa (240 tkm
        ajettu).Onhan mulla myös KN suodatin ja simonssin
        takapönttö mutta niillä ei ole vaikutusta tehoon
        kuin muodollisesti (1 hv tai jotain) mutta kun
        virittää enemmän, ei ne ainakaan haitaksi
        ole.Kannen laskulla pitäisi saada vääntöä lisää
        ja muutenkin isommilla venoilla, sekä kanavien
        muotoilulla muutama lisä hevonen.Noi tehopenkki
        tulokset ei sitten ole verrattavissa toisiinsa,
        eri penkki antaa aivan eri tuloksia, sillä niitä
        ei ole kalibroitu nimenomaan sinun autoon tai
        johonkin määrättyyn vaan niillä voidaan katsoa
        nouseeko vai laskeeko teho mutta numerot ei
        välttämättä ole tarkkoja.Eli tiedä tosta 174
        hevosestakaan :) Mutta kannen aion tehdä ensi
        vuoden puolella ja kaikki siihen liittyvä tieto
        on tervetullutta.


    • musta surma mi16

      onkohan kukaan laittanut turboa mi16 koneeseen?
      meinaan on aika kallista viritystä jos
      kymppitonnilla saa vajaat 20hv? onkohan kellään
      kokemusta? t16 koneita ei ainakaan saa mistään...

      • pösö

        KS-Autosäädöltä (www.turbotec.com), ne olivat
        juuri asentamassa remmiahdinta 405 Mi 16:toista,
        kun autoni oli siellä lastutettavana.Eivät vielä
        siloin osanneet sanoa mitään tuloksia mutta ehkä
        nyt.


      • musta surma mi16
        pösö kirjoitti:

        KS-Autosäädöltä (www.turbotec.com), ne olivat
        juuri asentamassa remmiahdinta 405 Mi 16:toista,
        kun autoni oli siellä lastutettavana.Eivät vielä
        siloin osanneet sanoa mitään tuloksia mutta ehkä
        nyt.

        soitin äsken kansiset:lle kanavien tasoitus ja
        virtaus mittaukset & seetipinnat & kannen oikaisu
        maksaa n.4000mk. ei ollut kokemuksia mi16:sta
        kansista. öpelin 16v:n kannen virtaus tehon
        lisäys on kuulemma 20-30hv. mitä se sitten
        käytännössä tarkoitaakin...moottori käy kai
        tasaisemmin?


      • pösä
        musta surma mi16 kirjoitti:

        soitin äsken kansiset:lle kanavien tasoitus ja
        virtaus mittaukset & seetipinnat & kannen oikaisu
        maksaa n.4000mk. ei ollut kokemuksia mi16:sta
        kansista. öpelin 16v:n kannen virtaus tehon
        lisäys on kuulemma 20-30hv. mitä se sitten
        käytännössä tarkoitaakin...moottori käy kai
        tasaisemmin?

        Siinä summissa se näköjään liikkuu, mitä olin
        ajatellut.Kaipa tuo tehon lisäys on mahdollista,
        mutta millä kierrosalueella(varmaan aika ylös)?
        Vääntöä ainakin saa kannen laskulla. Nokat joutuu
        taas säätämään uudestaan penkissä, joten 4000
        lisäksi palaa enemmän tai vähemmän rahaa,
        riippuen irrottaako/asentaako kannen ym. itse
        nokkien penkitys vai joutuuko homman teettämään
        kokonaan jollain firmalla.Tää kansi homma ei oo
        mulle vielä oikein selkeää, mitä tapahtuu
        milläkin tavalla mutta ainakin tietää
        suurinpiirtein mitä maksaa, joten eiköhän se
        selviä kun vie kannen työstettäväksi.Aikoinaan
        kyselin CRX:sään turbon asennusta ja hinta
        liikkui 18000-25000 mk vaiheilla, joten ei sekään
        niin halpaa ole.KS-Autosäätö ei ole vielä
        vastannut mulle siitä remmiahtimesta.


      • musta surma mi16
        pösä kirjoitti:

        Siinä summissa se näköjään liikkuu, mitä olin
        ajatellut.Kaipa tuo tehon lisäys on mahdollista,
        mutta millä kierrosalueella(varmaan aika ylös)?
        Vääntöä ainakin saa kannen laskulla. Nokat joutuu
        taas säätämään uudestaan penkissä, joten 4000
        lisäksi palaa enemmän tai vähemmän rahaa,
        riippuen irrottaako/asentaako kannen ym. itse
        nokkien penkitys vai joutuuko homman teettämään
        kokonaan jollain firmalla.Tää kansi homma ei oo
        mulle vielä oikein selkeää, mitä tapahtuu
        milläkin tavalla mutta ainakin tietää
        suurinpiirtein mitä maksaa, joten eiköhän se
        selviä kun vie kannen työstettäväksi.Aikoinaan
        kyselin CRX:sään turbon asennusta ja hinta
        liikkui 18000-25000 mk vaiheilla, joten ei sekään
        niin halpaa ole.KS-Autosäätö ei ole vielä
        vastannut mulle siitä remmiahtimesta.

        kun kyselin nokka-akseleista pro&street:sta niin
        myyjä sanoi että ilmamääränmittarin ja
        kaasuläppäkotelon välissä olevaa kumiputkea
        pitäisi lyhentää mahdollisimman paljon. muuten ei
        saada täyttä hyötyä nokkien vaihdosta. no
        siitähän lähtee ne kaksi letkua, että ei sitä nyt
        voi hirveesti pätkäistä. onko mitään tietoa. ei
        olisi kallis "viri-tys"


      • pösö
        musta surma mi16 kirjoitti:

        kun kyselin nokka-akseleista pro&street:sta niin
        myyjä sanoi että ilmamääränmittarin ja
        kaasuläppäkotelon välissä olevaa kumiputkea
        pitäisi lyhentää mahdollisimman paljon. muuten ei
        saada täyttä hyötyä nokkien vaihdosta. no
        siitähän lähtee ne kaksi letkua, että ei sitä nyt
        voi hirveesti pätkäistä. onko mitään tietoa. ei
        olisi kallis "viri-tys"

        Toi oli aivan uusi juttu.Ilmakellon ja kaasuläpän
        välissä oli vähän haitariputkea muistuttava
        halkaisijaltaan n.6 cm muoviputki,pituus n. 10
        cm. Enpä tiedä, miten se onnistuu, koska
        silloinhan joutuu siirtämään koko
        ilmanputsarikoteloa lähemmäksi ja tilaa ei
        pahemmin ole.Sanotaanko että puolet olisi varmaan
        mahdollista lyhentää.
        Onko tietoa, miten saa kartiosuodattimen
        laitettua ilmakelloon jotenkin järkevästi? Siitä
        voisi sitten vetää imuputken viileälle ilmalle,
        jotta höyty saavutetaan.


      • musta surma mi16
        pösö kirjoitti:

        Toi oli aivan uusi juttu.Ilmakellon ja kaasuläpän
        välissä oli vähän haitariputkea muistuttava
        halkaisijaltaan n.6 cm muoviputki,pituus n. 10
        cm. Enpä tiedä, miten se onnistuu, koska
        silloinhan joutuu siirtämään koko
        ilmanputsarikoteloa lähemmäksi ja tilaa ei
        pahemmin ole.Sanotaanko että puolet olisi varmaan
        mahdollista lyhentää.
        Onko tietoa, miten saa kartiosuodattimen
        laitettua ilmakelloon jotenkin järkevästi? Siitä
        voisi sitten vetää imuputken viileälle ilmalle,
        jotta höyty saavutetaan.

        kun irroittaa ilmamäärän mittarin siitä
        ilmansuodatin hässäkästä niin välissä on pahvinen
        tiiviste. 50*50mm neliskulmainen aukko ja 6mm
        pultinreiät kulmissa. siitä teet samanlaisen 3-
        4mm paksun levyn. sitten 80mm pyöreä putki
        ainakin 3mm paksua. sen toinen pitää modifioida
        neliskulmaiseksi. ja sitten vaan hitsataan. sen
        takia tarvitaan paksua materiaalia että pystyy
        kunnolla hitsaamaan. ilmamäärän mittarille pitää
        tehdä pidikkeet. siinä on pari pultinreikää
        valmiiksi. vapaavirtaus suodattimen ostin
        pro&streetiltä 495; mukaan tulee pesuaine ja
        öljy. suodattimia on monen muotoisia. katsot vaan
        sopivan missä kiinnitys puoli on 80mm. tilaahan
        tulee kun poistaa turhat ilmansuodatin kotelo
        hässäkät. onneksi on veli metalli alalla...


      • pösö
        musta surma mi16 kirjoitti:

        kun irroittaa ilmamäärän mittarin siitä
        ilmansuodatin hässäkästä niin välissä on pahvinen
        tiiviste. 50*50mm neliskulmainen aukko ja 6mm
        pultinreiät kulmissa. siitä teet samanlaisen 3-
        4mm paksun levyn. sitten 80mm pyöreä putki
        ainakin 3mm paksua. sen toinen pitää modifioida
        neliskulmaiseksi. ja sitten vaan hitsataan. sen
        takia tarvitaan paksua materiaalia että pystyy
        kunnolla hitsaamaan. ilmamäärän mittarille pitää
        tehdä pidikkeet. siinä on pari pultinreikää
        valmiiksi. vapaavirtaus suodattimen ostin
        pro&streetiltä 495; mukaan tulee pesuaine ja
        öljy. suodattimia on monen muotoisia. katsot vaan
        sopivan missä kiinnitys puoli on 80mm. tilaahan
        tulee kun poistaa turhat ilmansuodatin kotelo
        hässäkät. onneksi on veli metalli alalla...

        kiitoksia vaan.Täytyy alkaa askartelemaan, onneksi
        hitsivehkeet löytyy lähipiiristä. Sittenhän sitä
        väliputkea pystyy lyhentämään, kun
        ilmanputsarihässäkkä lähtee pois ja tulee
        tilaa.Miten olet vetänyt imuputken kylmälle
        ilmalle ?Mä olen modifioinut sitä etusäleikön
        vakiopaikkaa suuremmaksi ja vetänyt uudella
        isommalla putkella koko homman kotelosta asti.
        Onko kokemuksia muunlaisesta systeemistä ?


      • musta surma mi16
        pösö kirjoitti:

        kiitoksia vaan.Täytyy alkaa askartelemaan, onneksi
        hitsivehkeet löytyy lähipiiristä. Sittenhän sitä
        väliputkea pystyy lyhentämään, kun
        ilmanputsarihässäkkä lähtee pois ja tulee
        tilaa.Miten olet vetänyt imuputken kylmälle
        ilmalle ?Mä olen modifioinut sitä etusäleikön
        vakiopaikkaa suuremmaksi ja vetänyt uudella
        isommalla putkella koko homman kotelosta asti.
        Onko kokemuksia muunlaisesta systeemistä ?

        en ole laittanut vielä mitään putkea kylmälle
        ilmalle. suodatinhan on jo nyt aika hyvässä
        paikassa, kun pakosarjakin on toisella puolella.
        niitä releitä mitkä on siinä oikeassa reunassa
        pitää vähän siirtää. itse irroitin ne ja pistin
        entisen ilmansuodattimen paikalle nippusiteillä
        kiinni.


      • pösö
        musta surma mi16 kirjoitti:

        en ole laittanut vielä mitään putkea kylmälle
        ilmalle. suodatinhan on jo nyt aika hyvässä
        paikassa, kun pakosarjakin on toisella puolella.
        niitä releitä mitkä on siinä oikeassa reunassa
        pitää vähän siirtää. itse irroitin ne ja pistin
        entisen ilmansuodattimen paikalle nippusiteillä
        kiinni.

        Täytyy ruveta säätämään.Imuputkelle ei oikein ole
        tilaa syylärin ympärillä, jotta sen saisi suoraan
        etusäleikköön
        houkkaamaan "ahdettua"ilmaa.Kokeilin kerran vakio
        putsarikoteloa ilman imuputkea,jolloin ilma tuli
        konehuoneesta kotelon alalaidasta, niin puhti
        kyllä putosi lähinnä keskivääntö.Siitä lähtien
        olen parannellut imuputkea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5602
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4217
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      153
      2181
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1916
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      126
      1749
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe