kuinka paljon tehoa saa 405 mi16
koneesta,vaihtamalla nokka-akselit säädettävät
nokkapyörät ja ohjelmoimalla lastun uudestaan.
kannattaako kantta laskea? onko
BRISK "tehotulpista" hyötyä.
onko kellään kokemuksia tai muuten tietoa.
kysymyksiä 405 mi16 virittämisestä.
26
3029
Vastaukset
- paulivil
15-25 hv tehonlisäys on mainittu jossakin.
- pösö
Teho nousi nokilla,säädettävillä pyörillä ja
lastun ohjelmoinnilla 14 hv.Huipputeho nousi
ylemmäksi ja vääntö pysyi 177:ssä.Vapaav.suodatin
on ja simonssin äänenvaimetajat mutta niillä ei
tuntuvaa tehon nousua tullut.Brisk tulpat
vaihdoin juuri pois, ei auto enää lähtenyt
käyntiin kylmänä,myyjä sanoi ne tulpat vuotaa
herkästi kipinän jos on mahdollisuus ja niin
ilmeisesti olikin mutta vaihdoin vakio
kolmikärkitulpat ja homma toimii taas.Mitään eroa
en huomannut Briskin tulppiin verrattuna, kun ne
vielä toimi hyvin.Kannen lasku onkin seuraava
projekti ja samalla työstetään kanavat ym.Kannen
laskulla on vaikutusta esim: vääntöön, joka nyt
on keskikierroksilla 3000-4500 hiukan laiha.
Rahaa kyllä palaa mutta ei se mitään :)- paulivil
On kuulemma helppoa - halpaa - pudottaa sinne
kanteen suuremmat imuvenat - tämä konehan on kai
kuin tehty viritettäväksi. Lisähepoja pitäisi
syntyä 30-40 muiden kansitöiden yhteydessä. - pösö
paulivil kirjoitti:
On kuulemma helppoa - halpaa - pudottaa sinne
kanteen suuremmat imuvenat - tämä konehan on kai
kuin tehty viritettäväksi. Lisähepoja pitäisi
syntyä 30-40 muiden kansitöiden yhteydessä.Joo saahan ne isommat laitettu pienellä työstöllä
mutta niitä ei tunnu löytyvän (samalla varsi
paksuudella lähinnä). Se pumaracing tyyppikin
tekee ne itse, eikä myy niitä tilauksesta.Jos
laitat: jyrkät (yli 300)
nokat pyörät,korkeapuristeiset männät,uusi
pakosarja putkisto,lastu,läppärungon niin saat
200-210 hv.Kannelle ei oltu tehty paljoa, joten
siinä on vielä lisä potentiaalia mutta ei sillä
sitten enää katsastukseen mennä. - paulivil
pösö kirjoitti:
Joo saahan ne isommat laitettu pienellä työstöllä
mutta niitä ei tunnu löytyvän (samalla varsi
paksuudella lähinnä). Se pumaracing tyyppikin
tekee ne itse, eikä myy niitä tilauksesta.Jos
laitat: jyrkät (yli 300)
nokat pyörät,korkeapuristeiset männät,uusi
pakosarja putkisto,lastu,läppärungon niin saat
200-210 hv.Kannelle ei oltu tehty paljoa, joten
siinä on vielä lisä potentiaalia mutta ei sillä
sitten enää katsastukseen mennä.Olisikohan tuollaisesta linkistä apua venttiilien
haussa: http://www.jacquemintuning.com - harmi
jos vain osien puutteen takia tuollaisesta
vinkistä hyötyminen kärsii. - pösö
paulivil kirjoitti:
Olisikohan tuollaisesta linkistä apua venttiilien
haussa: http://www.jacquemintuning.com - harmi
jos vain osien puutteen takia tuollaisesta
vinkistä hyötyminen kärsii.Lähetin sinne kyselyn ja toivotaan, että tärppää.
- KariM
- Antti Orava
Niin mulla on tollanen nelikko ja voisin ton
kansijutun aineski laitattaa ja ehkä jotain
muutakin.
Infoa jostakin?
- pettynyt mi16 v-90
moikka taidan olla myöhässä osallistumaan
keskuseluun, mutta koska on omakohtaisia
kokemuksia päätin vastata. vaihtamalla
säädettävät nokkapyörät ja akselit sain paperilla
tehonlisäystä 14 kw ja vääntöä 1nm lisää.
käytännössä tehonlisäystä ei juuri huomaa koska
tehonlisäys on korkeampi niin korkeilla
kierroksilla.(lähellä rajoittajaa) 0-100
kiihtyvyys parani 0.3 sekuntia. lastu on myös
ohjelmoitu uudestaan.rahaa paloi töineen 12400 mk.- pösö
Kohtuullisen tehon nousun sait aikaan,itse sain
noiden kilowattien tilalle hevosia.Mutta kun
kierrokset nousee ykkösellä siihen 4000 kohdille,
niin siitä lähtien kiihtyvyys on aivan eri
luokkaa aina vitoselle asti.Ei MI vakionakaan
kovin herkästi ykkösellä niitä alakierroksia
kerää,saati sitten virinokalla.Tämä vaikuttaa
suuresti 0-100 kiihtyvyyksiin.Eikö sulla lähtenyt
rajoitin pois lastulla vai missä kohtaa se nyt
ottaa? Mitkä nokat sulla on? ja missä lastun
ohjelmoit, ihan vertailun vuoksi vaan:)
- musta surma mi16 vm.90
terve pösö ja pettynyt. aloitin tän keskustelun
joskus viime viikolla. tehtiinkö teidän
tapauksissa sylinterikannelle mitään? itse
ainakin aion kysellä kannen viritys
mahdollisuuksista. pitäisi kuulemma olla
potentiaalia. helsingissä on kansiset niminen
firma joka tekee kannen virityksiä.
virtausmittarit löytyy. hinnoista ei ole tietoa,
kun en löydä numeroa mistään. jos jollakin on
tarkempaa tietoa niin lähetä tänne...- pösö
tässä kansiset firman nettiosoite:
http://netti.nic.fi/~kansiset/index.html
Ei mun kannelle ole tehty mitään vielä, kaikki
rahat meni perus kone/kytkin/vaihteistoremppaan
ja sitten noihin nokka virijuttuihin(jostain se
on vain aloitettava).Ensivuoden puolella olisi
tarkoitus aloittaa kannen koneistus operaatio, en
ole vielä sen tarkemmin ottanut selvää hinnoista
sun muista.Tarkoitu olisi ainakin laskea kantta,
avartaa kanavia ja isommat venat (ainakin
imupuolelle)mutta sen näkee sitten kun kyselee
alan asiantuntijoilta miten homma etenee ja mihin
hintaan.
- totuus
paska puhetta, että on saatu 14kw lisää tehoa
vaihtamalla säädettävät nokkapyörät ja akseli.
totuus on se, että näin saa maksimissaan 14 hv,
minkä joku on maininnutkin. itse laskin lisäksi
kannen, säädettävien nokkapyörien ja akselin
lisäksi lastu ohjelmoitu näin tehon lisäykseksi
sain 14kw. kiihtyvyys 0-100 km/h tasan 8.1
sekuntia(mitattu tarkalla mittarilla, joka
asennettiin mittauksia varten autoon) hei älkää
luulko liikoja, vaan antakaa mittausten puhua
puolestaan. toivottavasti tämä päättää jo tämän
keskustelun tähän. itse en ainakaan viitsi lukea
tästä aiheesta enempää.- pösö
Niinhän se on.Voisitko kertoa mitä kannen laskulla
saavutit, vääntöä kaiketi ? Paljonko koneesi
vääntää nyt ? Paljonko makso ja kuka teki ?
Mitenkä katsastus onnistui (mä jouduin säätämään
nokat pieleen jotta hc:t tippuivat sallitulle
tasolle). ? Nää asiat kiinnostaa kun on toi kannen
työstö kohta ajankohtainen. - musta surma mi16
pösö kirjoitti:
Niinhän se on.Voisitko kertoa mitä kannen laskulla
saavutit, vääntöä kaiketi ? Paljonko koneesi
vääntää nyt ? Paljonko makso ja kuka teki ?
Mitenkä katsastus onnistui (mä jouduin säätämään
nokat pieleen jotta hc:t tippuivat sallitulle
tasolle). ? Nää asiat kiinnostaa kun on toi kannen
työstö kohta ajankohtainen.ajattelin aloittaa varsinaisen virittämisen
sylinterikannen muutoksilla. kanteen mahtuu
kuulemma ainakin isommat imuventtiilit.
paljonkohan maksaa? ja riippuuhan se teho paljon
moottorin kunnosta. omasta on mitattu 164hv ja
185nm viripalikat= kn ilmansuodatin(siistit
imuäänet) simons takapönttö(siistit pakoäänet) ja
säädettävä polttoaineen paineensäädin, tulevia
virityksiä varten. - pösö
musta surma mi16 kirjoitti:
ajattelin aloittaa varsinaisen virittämisen
sylinterikannen muutoksilla. kanteen mahtuu
kuulemma ainakin isommat imuventtiilit.
paljonkohan maksaa? ja riippuuhan se teho paljon
moottorin kunnosta. omasta on mitattu 164hv ja
185nm viripalikat= kn ilmansuodatin(siistit
imuäänet) simons takapönttö(siistit pakoäänet) ja
säädettävä polttoaineen paineensäädin, tulevia
virityksiä varten.Enpä tiedä kannen koneistus hinnoista, kannattaa
varmaan kysyä sieltä kansiselta. Mulla tehoa on
nokkien kanssa se 174 hv ja vääntö on 177 (mikä
pitäisi olla vakion arvo).Vääntö nousi pari
pykälää, on varmaan jonkun verran väljyyttä jo
havaittavissa sylinteriputkissa (240 tkm
ajettu).Onhan mulla myös KN suodatin ja simonssin
takapönttö mutta niillä ei ole vaikutusta tehoon
kuin muodollisesti (1 hv tai jotain) mutta kun
virittää enemmän, ei ne ainakaan haitaksi
ole.Kannen laskulla pitäisi saada vääntöä lisää
ja muutenkin isommilla venoilla, sekä kanavien
muotoilulla muutama lisä hevonen.Noi tehopenkki
tulokset ei sitten ole verrattavissa toisiinsa,
eri penkki antaa aivan eri tuloksia, sillä niitä
ei ole kalibroitu nimenomaan sinun autoon tai
johonkin määrättyyn vaan niillä voidaan katsoa
nouseeko vai laskeeko teho mutta numerot ei
välttämättä ole tarkkoja.Eli tiedä tosta 174
hevosestakaan :) Mutta kannen aion tehdä ensi
vuoden puolella ja kaikki siihen liittyvä tieto
on tervetullutta.
- musta surma mi16
onkohan kukaan laittanut turboa mi16 koneeseen?
meinaan on aika kallista viritystä jos
kymppitonnilla saa vajaat 20hv? onkohan kellään
kokemusta? t16 koneita ei ainakaan saa mistään...- pösö
KS-Autosäädöltä (www.turbotec.com), ne olivat
juuri asentamassa remmiahdinta 405 Mi 16:toista,
kun autoni oli siellä lastutettavana.Eivät vielä
siloin osanneet sanoa mitään tuloksia mutta ehkä
nyt. - musta surma mi16
pösö kirjoitti:
KS-Autosäädöltä (www.turbotec.com), ne olivat
juuri asentamassa remmiahdinta 405 Mi 16:toista,
kun autoni oli siellä lastutettavana.Eivät vielä
siloin osanneet sanoa mitään tuloksia mutta ehkä
nyt.soitin äsken kansiset:lle kanavien tasoitus ja
virtaus mittaukset & seetipinnat & kannen oikaisu
maksaa n.4000mk. ei ollut kokemuksia mi16:sta
kansista. öpelin 16v:n kannen virtaus tehon
lisäys on kuulemma 20-30hv. mitä se sitten
käytännössä tarkoitaakin...moottori käy kai
tasaisemmin? - pösä
musta surma mi16 kirjoitti:
soitin äsken kansiset:lle kanavien tasoitus ja
virtaus mittaukset & seetipinnat & kannen oikaisu
maksaa n.4000mk. ei ollut kokemuksia mi16:sta
kansista. öpelin 16v:n kannen virtaus tehon
lisäys on kuulemma 20-30hv. mitä se sitten
käytännössä tarkoitaakin...moottori käy kai
tasaisemmin?Siinä summissa se näköjään liikkuu, mitä olin
ajatellut.Kaipa tuo tehon lisäys on mahdollista,
mutta millä kierrosalueella(varmaan aika ylös)?
Vääntöä ainakin saa kannen laskulla. Nokat joutuu
taas säätämään uudestaan penkissä, joten 4000
lisäksi palaa enemmän tai vähemmän rahaa,
riippuen irrottaako/asentaako kannen ym. itse
nokkien penkitys vai joutuuko homman teettämään
kokonaan jollain firmalla.Tää kansi homma ei oo
mulle vielä oikein selkeää, mitä tapahtuu
milläkin tavalla mutta ainakin tietää
suurinpiirtein mitä maksaa, joten eiköhän se
selviä kun vie kannen työstettäväksi.Aikoinaan
kyselin CRX:sään turbon asennusta ja hinta
liikkui 18000-25000 mk vaiheilla, joten ei sekään
niin halpaa ole.KS-Autosäätö ei ole vielä
vastannut mulle siitä remmiahtimesta. - musta surma mi16
pösä kirjoitti:
Siinä summissa se näköjään liikkuu, mitä olin
ajatellut.Kaipa tuo tehon lisäys on mahdollista,
mutta millä kierrosalueella(varmaan aika ylös)?
Vääntöä ainakin saa kannen laskulla. Nokat joutuu
taas säätämään uudestaan penkissä, joten 4000
lisäksi palaa enemmän tai vähemmän rahaa,
riippuen irrottaako/asentaako kannen ym. itse
nokkien penkitys vai joutuuko homman teettämään
kokonaan jollain firmalla.Tää kansi homma ei oo
mulle vielä oikein selkeää, mitä tapahtuu
milläkin tavalla mutta ainakin tietää
suurinpiirtein mitä maksaa, joten eiköhän se
selviä kun vie kannen työstettäväksi.Aikoinaan
kyselin CRX:sään turbon asennusta ja hinta
liikkui 18000-25000 mk vaiheilla, joten ei sekään
niin halpaa ole.KS-Autosäätö ei ole vielä
vastannut mulle siitä remmiahtimesta.kun kyselin nokka-akseleista pro&street:sta niin
myyjä sanoi että ilmamääränmittarin ja
kaasuläppäkotelon välissä olevaa kumiputkea
pitäisi lyhentää mahdollisimman paljon. muuten ei
saada täyttä hyötyä nokkien vaihdosta. no
siitähän lähtee ne kaksi letkua, että ei sitä nyt
voi hirveesti pätkäistä. onko mitään tietoa. ei
olisi kallis "viri-tys" - pösö
musta surma mi16 kirjoitti:
kun kyselin nokka-akseleista pro&street:sta niin
myyjä sanoi että ilmamääränmittarin ja
kaasuläppäkotelon välissä olevaa kumiputkea
pitäisi lyhentää mahdollisimman paljon. muuten ei
saada täyttä hyötyä nokkien vaihdosta. no
siitähän lähtee ne kaksi letkua, että ei sitä nyt
voi hirveesti pätkäistä. onko mitään tietoa. ei
olisi kallis "viri-tys"Toi oli aivan uusi juttu.Ilmakellon ja kaasuläpän
välissä oli vähän haitariputkea muistuttava
halkaisijaltaan n.6 cm muoviputki,pituus n. 10
cm. Enpä tiedä, miten se onnistuu, koska
silloinhan joutuu siirtämään koko
ilmanputsarikoteloa lähemmäksi ja tilaa ei
pahemmin ole.Sanotaanko että puolet olisi varmaan
mahdollista lyhentää.
Onko tietoa, miten saa kartiosuodattimen
laitettua ilmakelloon jotenkin järkevästi? Siitä
voisi sitten vetää imuputken viileälle ilmalle,
jotta höyty saavutetaan. - musta surma mi16
pösö kirjoitti:
Toi oli aivan uusi juttu.Ilmakellon ja kaasuläpän
välissä oli vähän haitariputkea muistuttava
halkaisijaltaan n.6 cm muoviputki,pituus n. 10
cm. Enpä tiedä, miten se onnistuu, koska
silloinhan joutuu siirtämään koko
ilmanputsarikoteloa lähemmäksi ja tilaa ei
pahemmin ole.Sanotaanko että puolet olisi varmaan
mahdollista lyhentää.
Onko tietoa, miten saa kartiosuodattimen
laitettua ilmakelloon jotenkin järkevästi? Siitä
voisi sitten vetää imuputken viileälle ilmalle,
jotta höyty saavutetaan.kun irroittaa ilmamäärän mittarin siitä
ilmansuodatin hässäkästä niin välissä on pahvinen
tiiviste. 50*50mm neliskulmainen aukko ja 6mm
pultinreiät kulmissa. siitä teet samanlaisen 3-
4mm paksun levyn. sitten 80mm pyöreä putki
ainakin 3mm paksua. sen toinen pitää modifioida
neliskulmaiseksi. ja sitten vaan hitsataan. sen
takia tarvitaan paksua materiaalia että pystyy
kunnolla hitsaamaan. ilmamäärän mittarille pitää
tehdä pidikkeet. siinä on pari pultinreikää
valmiiksi. vapaavirtaus suodattimen ostin
pro&streetiltä 495; mukaan tulee pesuaine ja
öljy. suodattimia on monen muotoisia. katsot vaan
sopivan missä kiinnitys puoli on 80mm. tilaahan
tulee kun poistaa turhat ilmansuodatin kotelo
hässäkät. onneksi on veli metalli alalla... - pösö
musta surma mi16 kirjoitti:
kun irroittaa ilmamäärän mittarin siitä
ilmansuodatin hässäkästä niin välissä on pahvinen
tiiviste. 50*50mm neliskulmainen aukko ja 6mm
pultinreiät kulmissa. siitä teet samanlaisen 3-
4mm paksun levyn. sitten 80mm pyöreä putki
ainakin 3mm paksua. sen toinen pitää modifioida
neliskulmaiseksi. ja sitten vaan hitsataan. sen
takia tarvitaan paksua materiaalia että pystyy
kunnolla hitsaamaan. ilmamäärän mittarille pitää
tehdä pidikkeet. siinä on pari pultinreikää
valmiiksi. vapaavirtaus suodattimen ostin
pro&streetiltä 495; mukaan tulee pesuaine ja
öljy. suodattimia on monen muotoisia. katsot vaan
sopivan missä kiinnitys puoli on 80mm. tilaahan
tulee kun poistaa turhat ilmansuodatin kotelo
hässäkät. onneksi on veli metalli alalla...kiitoksia vaan.Täytyy alkaa askartelemaan, onneksi
hitsivehkeet löytyy lähipiiristä. Sittenhän sitä
väliputkea pystyy lyhentämään, kun
ilmanputsarihässäkkä lähtee pois ja tulee
tilaa.Miten olet vetänyt imuputken kylmälle
ilmalle ?Mä olen modifioinut sitä etusäleikön
vakiopaikkaa suuremmaksi ja vetänyt uudella
isommalla putkella koko homman kotelosta asti.
Onko kokemuksia muunlaisesta systeemistä ? - musta surma mi16
pösö kirjoitti:
kiitoksia vaan.Täytyy alkaa askartelemaan, onneksi
hitsivehkeet löytyy lähipiiristä. Sittenhän sitä
väliputkea pystyy lyhentämään, kun
ilmanputsarihässäkkä lähtee pois ja tulee
tilaa.Miten olet vetänyt imuputken kylmälle
ilmalle ?Mä olen modifioinut sitä etusäleikön
vakiopaikkaa suuremmaksi ja vetänyt uudella
isommalla putkella koko homman kotelosta asti.
Onko kokemuksia muunlaisesta systeemistä ?en ole laittanut vielä mitään putkea kylmälle
ilmalle. suodatinhan on jo nyt aika hyvässä
paikassa, kun pakosarjakin on toisella puolella.
niitä releitä mitkä on siinä oikeassa reunassa
pitää vähän siirtää. itse irroitin ne ja pistin
entisen ilmansuodattimen paikalle nippusiteillä
kiinni. - pösö
musta surma mi16 kirjoitti:
en ole laittanut vielä mitään putkea kylmälle
ilmalle. suodatinhan on jo nyt aika hyvässä
paikassa, kun pakosarjakin on toisella puolella.
niitä releitä mitkä on siinä oikeassa reunassa
pitää vähän siirtää. itse irroitin ne ja pistin
entisen ilmansuodattimen paikalle nippusiteillä
kiinni.Täytyy ruveta säätämään.Imuputkelle ei oikein ole
tilaa syylärin ympärillä, jotta sen saisi suoraan
etusäleikköön
houkkaamaan "ahdettua"ilmaa.Kokeilin kerran vakio
putsarikoteloa ilman imuputkea,jolloin ilma tuli
konehuoneesta kotelon alalaidasta, niin puhti
kyllä putosi lähinnä keskivääntö.Siitä lähtien
olen parannellut imuputkea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645602Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204217Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1532181
- 171916
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1261749- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978