öljynkulu kylmässä??

munapaa

volveeti s40. ei ole kuluttanu viim. 10tkm yhtän öljyä, mutta nyt pakkasilla oli tikku vajunu puoleen??
lämmitysmahdollisuutta ei o, joten volvoa on pitäny räjäytellä kylmänä käyntiin.
öljynä mobil 5w-40.
joten tekeekö tämä pakkasilla käynnistely jotain tämän kulutuksen suhteen, jos, niin mikä mhtaa olla ko. mekanismi miksi sitä kuluu???

16

3026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on...

      lämpölaajeneminen tai paremminkin selvästi siellä kylmässä koneessa on isommat välykset ennen, kuin kone saavuttaa normaali käyntilämpötilan

      • lämmetessään

        joten loogisesti ajateltuna kuumasta koneesta pitäisi tulla enemmän öljyä pihalle kuin kylmästä ?

        Esim männänrengas välyksien täytyy olla pienemmän kylmässä koneessa kuin kuumassa ?


      • kuule..
        lämmetessään kirjoitti:

        joten loogisesti ajateltuna kuumasta koneesta pitäisi tulla enemmän öljyä pihalle kuin kylmästä ?

        Esim männänrengas välyksien täytyy olla pienemmän kylmässä koneessa kuin kuumassa ?

        laajenee ne männät ja männänrenkaatkin!

        Jos noin olisi kuin ajattelet niin lämmetessään se leikkaisi kiinni!

        Varmuuden vuoksi olen koneistaja ja tiedän ehkä jotain noista hommista


      • mutta
        kuule.. kirjoitti:

        laajenee ne männät ja männänrenkaatkin!

        Jos noin olisi kuin ajattelet niin lämmetessään se leikkaisi kiinni!

        Varmuuden vuoksi olen koneistaja ja tiedän ehkä jotain noista hommista

        männät puolestaan karkaistua terästä !

        Kummassa luulet olevan suuremman laajenemiskertoimen ?

        t. koneistaja , cnc-sellainen itsekkin


      • Puupää
        mutta kirjoitti:

        männät puolestaan karkaistua terästä !

        Kummassa luulet olevan suuremman laajenemiskertoimen ?

        t. koneistaja , cnc-sellainen itsekkin

        Vai karkaistuja teräsmäntiä teillä...?

        Taitaa olla herroilla Wankelit...?


      • ja karkaistuja
        Puupää kirjoitti:

        Vai karkaistuja teräsmäntiä teillä...?

        Taitaa olla herroilla Wankelit...?

        Siis tietääkseni männät ovat tavallista fe50 tyyppistä terästä josta ne sorvataan , jyrsitään ja nykyään jopa porataan kanavistoja männänrenkaiden ym välille , ainakin nykydieselmoottoreissa joissa mäntiin kohdistuu suuria voimia !

        Sitten ne menevät lämpökäsittelyyn eli ns. karkaisuun jonka jälkeen ne hiotaan mittaansa !

        Tälläisen materiaalin lämpölaajeneminen on olematonta verrattuna moottorin lohkoon joka on kevytvalua , männänpesät ovat mahd. putkitettu jollain valurautaseoksella jonka lämpölaajenemiskerroin on myös selkeästi mäntiä suurempi !

        Muta eihän männät ja lohko koskaan kohtaa , paitsi auriotilanteessa , sitävarten on männärenkaat välissä !

        Summasdumlaarum , väitän edelleen että männänvälykset ovat tiukemmat kylmässä koneessa !

        Mittatikun heitto taas kylmänja kuuman koneen välillä on monista seikoista johtuva tekijä , myös öljy laajenee paljon lämmetessään eli lämpösestä koneesta saadaan ns. täydempiä tuloksia


      • kuule..
        mutta kirjoitti:

        männät puolestaan karkaistua terästä !

        Kummassa luulet olevan suuremman laajenemiskertoimen ?

        t. koneistaja , cnc-sellainen itsekkin

        alumiiniseosta ne männät! Vai cnc-koneistaja


      • lääkkeet
        ja karkaistuja kirjoitti:

        Siis tietääkseni männät ovat tavallista fe50 tyyppistä terästä josta ne sorvataan , jyrsitään ja nykyään jopa porataan kanavistoja männänrenkaiden ym välille , ainakin nykydieselmoottoreissa joissa mäntiin kohdistuu suuria voimia !

        Sitten ne menevät lämpökäsittelyyn eli ns. karkaisuun jonka jälkeen ne hiotaan mittaansa !

        Tälläisen materiaalin lämpölaajeneminen on olematonta verrattuna moottorin lohkoon joka on kevytvalua , männänpesät ovat mahd. putkitettu jollain valurautaseoksella jonka lämpölaajenemiskerroin on myös selkeästi mäntiä suurempi !

        Muta eihän männät ja lohko koskaan kohtaa , paitsi auriotilanteessa , sitävarten on männärenkaat välissä !

        Summasdumlaarum , väitän edelleen että männänvälykset ovat tiukemmat kylmässä koneessa !

        Mittatikun heitto taas kylmänja kuuman koneen välillä on monista seikoista johtuva tekijä , myös öljy laajenee paljon lämmetessään eli lämpösestä koneesta saadaan ns. täydempiä tuloksia

        ja mene hulimaan, kun et näköjään ole edes mäntiä nähnyt


      • Teemu Tietävä
        kuule.. kirjoitti:

        alumiiniseosta ne männät! Vai cnc-koneistaja

        Eli jos sylinterilohkot on rautaa (talbotissa valurautaa) pituuden lämpötilakerroin on noin 11.7*10^~-6/K ja männät vissiin ovat alumiinia ainakin minun entisessä talbotissa oli niin lämpötila kerroin alimiinille on 23.2*10^-6/K. Eli eikös tuosta heti huomaa että alumiiniinin mitta muuttuu lämpötilan funktiona enemmän kuin teräksen eli tästähän seuraa että valykset on kylmässä suuremmat kuin kuumassa. Eli tästä voidaan olettaa että öljyn kulutus voi olla suurempaa kylmässä kuin kuumassa. Tosin en ole CNC-koneistaja joten voi olla että en ole kaikkitietävä... mutta tuntuu että nuo koneistajat sais tietää fysiikasta pikkasen enemmän kuitenkin heidän pitäisi olla ammattitaitosia.


      • minä.
        ja karkaistuja kirjoitti:

        Siis tietääkseni männät ovat tavallista fe50 tyyppistä terästä josta ne sorvataan , jyrsitään ja nykyään jopa porataan kanavistoja männänrenkaiden ym välille , ainakin nykydieselmoottoreissa joissa mäntiin kohdistuu suuria voimia !

        Sitten ne menevät lämpökäsittelyyn eli ns. karkaisuun jonka jälkeen ne hiotaan mittaansa !

        Tälläisen materiaalin lämpölaajeneminen on olematonta verrattuna moottorin lohkoon joka on kevytvalua , männänpesät ovat mahd. putkitettu jollain valurautaseoksella jonka lämpölaajenemiskerroin on myös selkeästi mäntiä suurempi !

        Muta eihän männät ja lohko koskaan kohtaa , paitsi auriotilanteessa , sitävarten on männärenkaat välissä !

        Summasdumlaarum , väitän edelleen että männänvälykset ovat tiukemmat kylmässä koneessa !

        Mittatikun heitto taas kylmänja kuuman koneen välillä on monista seikoista johtuva tekijä , myös öljy laajenee paljon lämmetessään eli lämpösestä koneesta saadaan ns. täydempiä tuloksia

        Kiitos siitä että sain tänäänkin nauraa.Vai että fe-50 tyyppistä kun ei tavallista fe-37.


      • vastanneena
        Teemu Tietävä kirjoitti:

        Eli jos sylinterilohkot on rautaa (talbotissa valurautaa) pituuden lämpötilakerroin on noin 11.7*10^~-6/K ja männät vissiin ovat alumiinia ainakin minun entisessä talbotissa oli niin lämpötila kerroin alimiinille on 23.2*10^-6/K. Eli eikös tuosta heti huomaa että alumiiniinin mitta muuttuu lämpötilan funktiona enemmän kuin teräksen eli tästähän seuraa että valykset on kylmässä suuremmat kuin kuumassa. Eli tästä voidaan olettaa että öljyn kulutus voi olla suurempaa kylmässä kuin kuumassa. Tosin en ole CNC-koneistaja joten voi olla että en ole kaikkitietävä... mutta tuntuu että nuo koneistajat sais tietää fysiikasta pikkasen enemmän kuitenkin heidän pitäisi olla ammattitaitosia.

        voin sanoa,että kyllä tietääkin, mutta tuo toinen, joka mainosti olevansa cnc-koneistaja on varmaan semmoinen kädestä ohjattava koneistaja!

        Toki olen itsekin cnc-koneistaja, mutta tehnyt myöskin manuaalikoneilla jo hommia. Lämpölaajeneminen on aina otettava koneistettaessä huomioon myös ja lämpötilakin,jos kysessä on tarkempi toleranssi.

        ps. virallisesti mitat mitaaan 20c ja vielä pölytttömässä huoneessa, jossa on myös ilman suhteellinen kosteus 60%, mutta autossa ei ole niin tarkkoja toleransseja kuin pyöränlaakereissa ja niitä ei valmista edes autotehtaat itse


      • Jamppa1
        ja karkaistuja kirjoitti:

        Siis tietääkseni männät ovat tavallista fe50 tyyppistä terästä josta ne sorvataan , jyrsitään ja nykyään jopa porataan kanavistoja männänrenkaiden ym välille , ainakin nykydieselmoottoreissa joissa mäntiin kohdistuu suuria voimia !

        Sitten ne menevät lämpökäsittelyyn eli ns. karkaisuun jonka jälkeen ne hiotaan mittaansa !

        Tälläisen materiaalin lämpölaajeneminen on olematonta verrattuna moottorin lohkoon joka on kevytvalua , männänpesät ovat mahd. putkitettu jollain valurautaseoksella jonka lämpölaajenemiskerroin on myös selkeästi mäntiä suurempi !

        Muta eihän männät ja lohko koskaan kohtaa , paitsi auriotilanteessa , sitävarten on männärenkaat välissä !

        Summasdumlaarum , väitän edelleen että männänvälykset ovat tiukemmat kylmässä koneessa !

        Mittatikun heitto taas kylmänja kuuman koneen välillä on monista seikoista johtuva tekijä , myös öljy laajenee paljon lämmetessään eli lämpösestä koneesta saadaan ns. täydempiä tuloksia

        ne männät on tosiaan alumiinia ainakin tavallisissa autoissa. Voihan ne erikoisvehkeissä olla vaikka asbestia tai toffeeta mutta jos puhutaan normaaliautoista.

        Lohko on yleensä rautaa tai alumiinia.


      • jämpti on näin
        lämmetessään kirjoitti:

        joten loogisesti ajateltuna kuumasta koneesta pitäisi tulla enemmän öljyä pihalle kuin kylmästä ?

        Esim männänrengas välyksien täytyy olla pienemmän kylmässä koneessa kuin kuumassa ?

        palamiskaasujen paine työntää männänrenkaat sylinterin seinämää vasten, josta johtuen tiivistys ei juurikaan riipu lämpötilasta. Tavanomaisten alumiiseosten lämpölaajenemiskerroin on suunnilleen kaksinkertainen tavallisimpiin valurautoihin ja teräksiin verrattuna. Mäntä on usein alumiininen, samoin lohko, no se taitaa useimmiten olla valurautainen. Männän lämpötila on moottorin käydessä huomattavasti korkeampi kuin sitä ympäröivän lohkon. Niinpä männän ja sylinterin välinen välys pienenee moottorin lämmetessä.


      • sillä ...
        kuule.. kirjoitti:

        laajenee ne männät ja männänrenkaatkin!

        Jos noin olisi kuin ajattelet niin lämmetessään se leikkaisi kiinni!

        Varmuuden vuoksi olen koneistaja ja tiedän ehkä jotain noista hommista

        Välykset on muuten mitoitettu lämpimälle moottorille eli ei leikkaa kiinni.

        Sitten kun jäähdytys lakkaa toimimasta ja öljyt valuu pihalle niin jo rupee leikkaamaan!

        Kyllä se niin on että kylmäkäynnistys syö öljyä. Mistähän se savupilvi käynnistyksessä tulee, kun ei sitä tunnin ajon jälkeen ole?


    • aiheuttavat

      Tuon kulutuksen nousun. Kerroit että olit ajanut 10th. km ja sitten kulutus nousi pakkasten myötä. Öljyn vanhetessa kulutus nousee yleensä jonkin verran.
      Nuo lämpölaajemisteoriat ei oiken menesty. Männät ovat alumiinia ja lämpenevät nopeasti käyntilämpötilaan ja aika jonka moottori käy isommilla välyksillä on erittäin lyhyt. Itse asiassa kylmästä käynnistetty kone käy heti alun jälkeen jonkin aikaa "tiheämpänä" kuin normaallämmöstä startattu. Tästä johtuu kylmän moottorin kovasta kuormittamisesta johtuva ylimääräinen kuluminen, eli lohko ei ehdi alussa mukaan tuohon lämpenemiseen.

      • erilaisten lämpölaajentumisien kompensointiin on jo vuosikymmeniä ollut yleisesti käytössä useitakin erilaisia ratkaisuja, joista kiinnostunut löytää tietoja jokaisesta kirjastosta.

        Männäthän eivät ole puhdasta alumiinia vaan erilaisia alumiiniseoksia, joten lämpölaajenemiskertoiminakaan ei voi käyttää alumiinin kerrointa.

        Öljynkulutuksen lisääntymiseen pitäisin äkkiä katsoen syynä lähinnä mittausvirhettä tai esimerkiksi huohotusputken jäätymisestä johtuvaa ulospuhallusta kampikammiosta esimerkiksi mittatikun reiän kautta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      401
      8721
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      168
      3091
    3. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      17
      1514
    4. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      74
      1056
    5. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1048
    6. Postilaatikoista

      Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1005
    7. Sylikkäin.

      Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      63
      958
    8. Nainen arvaa kuka

      En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      943
    9. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

      "Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      73
      894
    10. Sano nyt kiertääkö

      Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65
      890
    Aihe