Montako otsikon mukaista autoa löytyy suomesta?
Paljonko kyseisen auton moottorista löytyy
hevosvoimia? En muista tarkalleen, mutta oletan
mallia myös valmistuneen "tavallisen" kansankin
käyttöön.
Heittäkää tietoa kehiin tästä ralliteiden
kuninkaasta.
205 turbo 16
9
3439
Vastaukset
- Pugfan
Peugeot 205 Turbo 16:sta oli kaksi
versiota, "Evo1" ja "Evo2".
Molemmissa oli XU8T-moottori auton keskellä
poikittain. Kakkosessa oli erilainen turboahdin
sekä suurempi ahtopaine (2,5 bar vs. 1,4 bar).
Kakkonen oli lisäksi leveämpi kuin ykkönen.
Ykkösessä oli tehoa 350 hp ja kakkosessa 450 hp
ja kun tehoa oli enemmän, oli kakkosen jarrutkin
isommat. Vaihteistona oli molemmissa viisilovinen
manuaali ja voima siirtyi kaikkiin neljään
pyörään.
Suomessa on ainakin yksi 205 Turbo 16, se on Juha
Kankkusella mutta en tiedä onko auto
rekisterissä. Se auto on lisäksi ainakin
ulkoapäin täysiverinen ralliauto. Ulkomailta
voisi löytyä käytetty siviiliauto mutta hinta voi
olla sitä luokkaa että menee jo verottomana
Sitten "vähän" historiaa...
Vuonna 1984 Peugeot aloitti rallitoiminnan B-
ryhmän 205 Turbo 16:lla. Rallipoluilta poissa
jonkin aikaa ollut Peugeot säväytti rallimaailmaa
Tour de Corse -rallissa, jossa Ari Vatanen
hallitsi rallia ensimmäiset kaksi päivää ennen
kuin ajoi menetti autonsa hallinnan vesiesteen
ylityksessä ja kolaroi autonsa. Useita rallista
kiinnostuneita kiehtoi Peugeotin tekninen
suunnittelu. Auto oli nelivetoinen ja omasi tehoa
saman verran kuin kilpailijansakin, mutta Peugeot
oli muista poiketen keskimoottorinen. Pikkuhiljaa
moni muukin valmistaja siirtyi ralliautoissaan
keskimoottorisuuteen. 205 Turbo 16 oli
mieleenpainuva katsojille ja pelkoa herättävä
kanssakilpailijoille. Auton kyvyt tulivat ilmi
kolmannessa esiintymisessään, vuoden 1984
Jyväskylän Suurajoissa, jossa kilpailun voittajan
käyttämä auto oli Peugeot 205 Turbo 16.
Rallivuosi 1985 olikin sitten jo melkeinpä
Peugeotin hallinnassa, huolimatta Ari Vatasen
rajusta onnettomuudesta Argentiinassa. Vatanen
kolaroi autonsa kovalla nopeudella ja auto pyöri
katon kautta ympäri useita kertoja. Onnettomuuden
rajuutta kuvaa se, että istuimen jalustakin
hajosi. Vatanen oli yli vuoden poissa
rallipoluilta mutta palattuaan voitti Pariisi-
Dakar -aavikkoralliin ja Amerikan mantereella
järjestetyn Pikes Peak -alamäkiajon. Kauden
aikana muut merkit, kuten Lancia, Ford ja Rover,
kehittivät kalustoaan ja melkein pääsivätkin
Peugeotin tasolle. Mutta vuoden 1985 viimeisessä
kilpailussa, RAC-rallissa, Peugeot esitteli uuden
kehitysversion: Peugeot 205 Turbo 16 Evolution
2:n. Auto oli kevyempi ja tehokkaampi kuin
Evolution 1 ja jälleen Peugeotin kalusto oli
huomattavasti edellä muita. Onnettomuudessa
loukkaantuneen Vatasen tallitoveri, suomalainen
Timo Salonen, otti vuoden 1985 rallin
mestaruussarjassa ohjakset käsiinsä ja voitti
rallin henkilökohtaisen mestaruuden ja samalla
toi Peugeotille merkkimestaruuden.
Rallikausi 1986 oli kovaa kilpailemista
jokaisessa rallissa. Peugeot-talliin oli tullut
uusi kuljettaja, nuori suomalainen Juha
Kankkunen. Hän ajoi kauden loistavasti ja voitti
henkilökohtaisen merkkimestaruuden ja toi
Peugeotille jälleen merkkimestaruuden.
Kaudella 1987 B-ryhmän 'superralliautot'
kiellettiin kesken kauden suomalaiselle Henri
Toivoselle tapahtuneen kuolemaan johtaneen
onnettomuuden jälkeen. Peugeot jätti silloin
rallisarjan ja rakensi 205 Turbo 16:sta saatujen
kokemusten pohjalta menestyksekkään Peugeot 405
Turbo 16:n, jolla voitettiin mm. Pikes Peak -
alamäkiajon ennätys. Peugeot-talli osallistui
myös Pariisi-Dakar-ralliin muunnellulla 205 Turbo
16:lla ja voitti kilpailun. Pariisi-Dakar ralli
voitettiinkin Peugeotilla vuosina 1987-1990.
Peugeot 205 Turbo 16 Evo2 oli myös menestyksekäs
rallicrossissa, kuljettajana tunnetuksi tuli
suomalainen Matti Alamäki.- Pugfan
Liikenteessä voi näkyä Turbo 16:lta näyttäviä
205:ia. Ne ovat kuitenkin normaaleja GTI-malleja
Gutmannin Evolution-korisarjalla ja sopivalla
teippauksella varustettuna.
- ;)
TM:ssä tai Tuulilasissa oli joskus 80-luvun
loppupuolella artikkeli Turbo 16 siviilimallin
tuomisesta suomeen. Siinä lehden toimittaja ja
maahantuojan edustaja hakivat ko. auton saksasta
tai ranskasta ja toivat sen tänne ajamalla.
Luultavasti auto oli suomessa myynnissä jonkun
aikaa, mutta epäilempä sen kyllä lopulta karanneen
kuitenkin ulkomaille sillä hinta oli siihen aikaan
uskomattomat miljoona markkaa. Auto oli metalli
grafiitinharmaa kaksipaikkainen siviiliversio
turbo 16:sesta. Siinä oli 200 hevosvoimaa ja
kiihtyvyys oli muistaakseni jotain 6 sekunnin
luokkaa.
Jos olet kiinnostunut lisätiedoista, ota yhteyttä
TM:ään tai tuulilasiin. Sieltähän se artikkeli
löytyy.- co-driver
Kyllä noita 1 kappale oli ainakin joskus
suomessa... Ainakin muistan nähneeni jossain
lehden testissä suomi kilpisen auton! Tämä tosin
on vain muistikuva ja voihan olla että kuvausta
varten ruuvattu suomikilvet... tosin muistaisin
että auto oli myöhemmin myytävänä jossain alan
lehdessä... Ja tehoa siviiliversiossa tosiaan
200hv eikä 350! Kankulta löytyy aito ralliversio
vimpanpäälle entisöitynä ja aina
välillä "ulkoilutettuna" ;)
- T16
Noita katulaillisia 200hv autoja tuotiin Suomeen
2kpl, toinen myytiin Poriin ja toinen kiersi
silloisia Maan Auto liikeitä. Itse näin tuon
toisen, metalligraffitivärisen Tampereen Maan
Auton pihassa 1985, jonne valutin litran verran
kuolaa.....
Auto oli tosiaan ajotestissä VM:ssä, yhden sivun
juttu.- Anonyymi
Oli se myös Herttoniemen Maan Autossa , jossa eräs työnjohtaja kolhi sen keulaa hieman ja osat makso maltaita . Muistaakseni myös -85
- Kulperi
Kiitokset tiedoista. Melkoinen tykkihän se oli
tuo T 16.- Topsiekku
Joo t16 tehtiin se pakollinen 200kpl määrä että sai rallikäyttöön sen, ja sit on näitä 1.6 ja 1.9 gti:tä jotka nekin on mukavia pelejä. Itse omistan 1.9 gti:n ja olen pitäny todella paljon=) Vielä joskus saatan virittää sitä=) Moottori ei ole kyllä ihan perinteinen gti kone kun se ei ole mikään kierroskone todellakaan. Auton hyvä kulku perustuu lähinnä hyvää teho/paino suhteeseen, joka onkin ihan fiksu tapa saada auto liikkumaan. Sillon ei tarvita niin paljon repiä koneesta tehoa irti, kulutus on pienempi ja moottori on pitkäikäisempi. 1.9 on katittomassa versiossa 130hp ja vääntöä löytyy 161nm. Yli 150nm löytyy kierrosalueella 2500-6000,rajoitin jossain 6200-6500 kierroksen paikkeilla. olen lukenut tiedot vanhasta tekniikan mailman lehdestä.
- jaskaspas
Nostelen tosi vanhaa, mutta tuossa näyttäisi olevan yksi 205 T16 rallivireessä ja ilmeisesti kuvattu tänätalvena: http://www.youtube.com/watch?v=Hd33-9Irmrw
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384208- 892049
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152021Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi611661Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541472Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341437VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1021352- 741246
- 981171
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181080