205 turbo 16

Kulperi

Montako otsikon mukaista autoa löytyy suomesta?
Paljonko kyseisen auton moottorista löytyy
hevosvoimia? En muista tarkalleen, mutta oletan
mallia myös valmistuneen "tavallisen" kansankin
käyttöön.

Heittäkää tietoa kehiin tästä ralliteiden
kuninkaasta.

9

3615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pugfan

      Peugeot 205 Turbo 16:sta oli kaksi
      versiota, "Evo1" ja "Evo2".

      Molemmissa oli XU8T-moottori auton keskellä
      poikittain. Kakkosessa oli erilainen turboahdin
      sekä suurempi ahtopaine (2,5 bar vs. 1,4 bar).
      Kakkonen oli lisäksi leveämpi kuin ykkönen.
      Ykkösessä oli tehoa 350 hp ja kakkosessa 450 hp
      ja kun tehoa oli enemmän, oli kakkosen jarrutkin
      isommat. Vaihteistona oli molemmissa viisilovinen
      manuaali ja voima siirtyi kaikkiin neljään
      pyörään.

      Suomessa on ainakin yksi 205 Turbo 16, se on Juha
      Kankkusella mutta en tiedä onko auto
      rekisterissä. Se auto on lisäksi ainakin
      ulkoapäin täysiverinen ralliauto. Ulkomailta
      voisi löytyä käytetty siviiliauto mutta hinta voi
      olla sitä luokkaa että menee jo verottomana

      Sitten "vähän" historiaa...

      Vuonna 1984 Peugeot aloitti rallitoiminnan B-
      ryhmän 205 Turbo 16:lla. Rallipoluilta poissa
      jonkin aikaa ollut Peugeot säväytti rallimaailmaa
      Tour de Corse -rallissa, jossa Ari Vatanen
      hallitsi rallia ensimmäiset kaksi päivää ennen
      kuin ajoi menetti autonsa hallinnan vesiesteen
      ylityksessä ja kolaroi autonsa. Useita rallista
      kiinnostuneita kiehtoi Peugeotin tekninen
      suunnittelu. Auto oli nelivetoinen ja omasi tehoa
      saman verran kuin kilpailijansakin, mutta Peugeot
      oli muista poiketen keskimoottorinen. Pikkuhiljaa
      moni muukin valmistaja siirtyi ralliautoissaan
      keskimoottorisuuteen. 205 Turbo 16 oli
      mieleenpainuva katsojille ja pelkoa herättävä
      kanssakilpailijoille. Auton kyvyt tulivat ilmi
      kolmannessa esiintymisessään, vuoden 1984
      Jyväskylän Suurajoissa, jossa kilpailun voittajan
      käyttämä auto oli Peugeot 205 Turbo 16.

      Rallivuosi 1985 olikin sitten jo melkeinpä
      Peugeotin hallinnassa, huolimatta Ari Vatasen
      rajusta onnettomuudesta Argentiinassa. Vatanen
      kolaroi autonsa kovalla nopeudella ja auto pyöri
      katon kautta ympäri useita kertoja. Onnettomuuden
      rajuutta kuvaa se, että istuimen jalustakin
      hajosi. Vatanen oli yli vuoden poissa
      rallipoluilta mutta palattuaan voitti Pariisi-
      Dakar -aavikkoralliin ja Amerikan mantereella
      järjestetyn Pikes Peak -alamäkiajon. Kauden
      aikana muut merkit, kuten Lancia, Ford ja Rover,
      kehittivät kalustoaan ja melkein pääsivätkin
      Peugeotin tasolle. Mutta vuoden 1985 viimeisessä
      kilpailussa, RAC-rallissa, Peugeot esitteli uuden
      kehitysversion: Peugeot 205 Turbo 16 Evolution
      2:n. Auto oli kevyempi ja tehokkaampi kuin
      Evolution 1 ja jälleen Peugeotin kalusto oli
      huomattavasti edellä muita. Onnettomuudessa
      loukkaantuneen Vatasen tallitoveri, suomalainen
      Timo Salonen, otti vuoden 1985 rallin
      mestaruussarjassa ohjakset käsiinsä ja voitti
      rallin henkilökohtaisen mestaruuden ja samalla
      toi Peugeotille merkkimestaruuden.

      Rallikausi 1986 oli kovaa kilpailemista
      jokaisessa rallissa. Peugeot-talliin oli tullut
      uusi kuljettaja, nuori suomalainen Juha
      Kankkunen. Hän ajoi kauden loistavasti ja voitti
      henkilökohtaisen merkkimestaruuden ja toi
      Peugeotille jälleen merkkimestaruuden.

      Kaudella 1987 B-ryhmän 'superralliautot'
      kiellettiin kesken kauden suomalaiselle Henri
      Toivoselle tapahtuneen kuolemaan johtaneen
      onnettomuuden jälkeen. Peugeot jätti silloin
      rallisarjan ja rakensi 205 Turbo 16:sta saatujen
      kokemusten pohjalta menestyksekkään Peugeot 405
      Turbo 16:n, jolla voitettiin mm. Pikes Peak -
      alamäkiajon ennätys. Peugeot-talli osallistui
      myös Pariisi-Dakar-ralliin muunnellulla 205 Turbo
      16:lla ja voitti kilpailun. Pariisi-Dakar ralli
      voitettiinkin Peugeotilla vuosina 1987-1990.
      Peugeot 205 Turbo 16 Evo2 oli myös menestyksekäs
      rallicrossissa, kuljettajana tunnetuksi tuli
      suomalainen Matti Alamäki.

      • Pugfan

        Liikenteessä voi näkyä Turbo 16:lta näyttäviä
        205:ia. Ne ovat kuitenkin normaaleja GTI-malleja
        Gutmannin Evolution-korisarjalla ja sopivalla
        teippauksella varustettuna.


    • ;)

      TM:ssä tai Tuulilasissa oli joskus 80-luvun
      loppupuolella artikkeli Turbo 16 siviilimallin
      tuomisesta suomeen. Siinä lehden toimittaja ja
      maahantuojan edustaja hakivat ko. auton saksasta
      tai ranskasta ja toivat sen tänne ajamalla.
      Luultavasti auto oli suomessa myynnissä jonkun
      aikaa, mutta epäilempä sen kyllä lopulta karanneen
      kuitenkin ulkomaille sillä hinta oli siihen aikaan
      uskomattomat miljoona markkaa. Auto oli metalli
      grafiitinharmaa kaksipaikkainen siviiliversio
      turbo 16:sesta. Siinä oli 200 hevosvoimaa ja
      kiihtyvyys oli muistaakseni jotain 6 sekunnin
      luokkaa.

      Jos olet kiinnostunut lisätiedoista, ota yhteyttä
      TM:ään tai tuulilasiin. Sieltähän se artikkeli
      löytyy.

      • co-driver

        Kyllä noita 1 kappale oli ainakin joskus
        suomessa... Ainakin muistan nähneeni jossain
        lehden testissä suomi kilpisen auton! Tämä tosin
        on vain muistikuva ja voihan olla että kuvausta
        varten ruuvattu suomikilvet... tosin muistaisin
        että auto oli myöhemmin myytävänä jossain alan
        lehdessä... Ja tehoa siviiliversiossa tosiaan
        200hv eikä 350! Kankulta löytyy aito ralliversio
        vimpanpäälle entisöitynä ja aina
        välillä "ulkoilutettuna" ;)


    • T16

      Noita katulaillisia 200hv autoja tuotiin Suomeen
      2kpl, toinen myytiin Poriin ja toinen kiersi
      silloisia Maan Auto liikeitä. Itse näin tuon
      toisen, metalligraffitivärisen Tampereen Maan
      Auton pihassa 1985, jonne valutin litran verran
      kuolaa.....
      Auto oli tosiaan ajotestissä VM:ssä, yhden sivun
      juttu.

      • Anonyymi

        Oli se myös Herttoniemen Maan Autossa , jossa eräs työnjohtaja kolhi sen keulaa hieman ja osat makso maltaita . Muistaakseni myös -85


    • Kulperi

      Kiitokset tiedoista. Melkoinen tykkihän se oli
      tuo T 16.

      • Topsiekku

        Joo t16 tehtiin se pakollinen 200kpl määrä että sai rallikäyttöön sen, ja sit on näitä 1.6 ja 1.9 gti:tä jotka nekin on mukavia pelejä. Itse omistan 1.9 gti:n ja olen pitäny todella paljon=) Vielä joskus saatan virittää sitä=) Moottori ei ole kyllä ihan perinteinen gti kone kun se ei ole mikään kierroskone todellakaan. Auton hyvä kulku perustuu lähinnä hyvää teho/paino suhteeseen, joka onkin ihan fiksu tapa saada auto liikkumaan. Sillon ei tarvita niin paljon repiä koneesta tehoa irti, kulutus on pienempi ja moottori on pitkäikäisempi. 1.9 on katittomassa versiossa 130hp ja vääntöä löytyy 161nm. Yli 150nm löytyy kierrosalueella 2500-6000,rajoitin jossain 6200-6500 kierroksen paikkeilla. olen lukenut tiedot vanhasta tekniikan mailman lehdestä.


    • jaskaspas

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Häiriköinti

      Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      44
      3018
    2. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2894
    3. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      46
      2747
    4. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2598
    5. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2498
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2480
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2251
    8. Pohdinttavaksi

      No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2158
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

      Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2058
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2052
    Aihe