205 turbo 16

Kulperi

Montako otsikon mukaista autoa löytyy suomesta?
Paljonko kyseisen auton moottorista löytyy
hevosvoimia? En muista tarkalleen, mutta oletan
mallia myös valmistuneen "tavallisen" kansankin
käyttöön.

Heittäkää tietoa kehiin tästä ralliteiden
kuninkaasta.

9

3571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pugfan

      Peugeot 205 Turbo 16:sta oli kaksi
      versiota, "Evo1" ja "Evo2".

      Molemmissa oli XU8T-moottori auton keskellä
      poikittain. Kakkosessa oli erilainen turboahdin
      sekä suurempi ahtopaine (2,5 bar vs. 1,4 bar).
      Kakkonen oli lisäksi leveämpi kuin ykkönen.
      Ykkösessä oli tehoa 350 hp ja kakkosessa 450 hp
      ja kun tehoa oli enemmän, oli kakkosen jarrutkin
      isommat. Vaihteistona oli molemmissa viisilovinen
      manuaali ja voima siirtyi kaikkiin neljään
      pyörään.

      Suomessa on ainakin yksi 205 Turbo 16, se on Juha
      Kankkusella mutta en tiedä onko auto
      rekisterissä. Se auto on lisäksi ainakin
      ulkoapäin täysiverinen ralliauto. Ulkomailta
      voisi löytyä käytetty siviiliauto mutta hinta voi
      olla sitä luokkaa että menee jo verottomana

      Sitten "vähän" historiaa...

      Vuonna 1984 Peugeot aloitti rallitoiminnan B-
      ryhmän 205 Turbo 16:lla. Rallipoluilta poissa
      jonkin aikaa ollut Peugeot säväytti rallimaailmaa
      Tour de Corse -rallissa, jossa Ari Vatanen
      hallitsi rallia ensimmäiset kaksi päivää ennen
      kuin ajoi menetti autonsa hallinnan vesiesteen
      ylityksessä ja kolaroi autonsa. Useita rallista
      kiinnostuneita kiehtoi Peugeotin tekninen
      suunnittelu. Auto oli nelivetoinen ja omasi tehoa
      saman verran kuin kilpailijansakin, mutta Peugeot
      oli muista poiketen keskimoottorinen. Pikkuhiljaa
      moni muukin valmistaja siirtyi ralliautoissaan
      keskimoottorisuuteen. 205 Turbo 16 oli
      mieleenpainuva katsojille ja pelkoa herättävä
      kanssakilpailijoille. Auton kyvyt tulivat ilmi
      kolmannessa esiintymisessään, vuoden 1984
      Jyväskylän Suurajoissa, jossa kilpailun voittajan
      käyttämä auto oli Peugeot 205 Turbo 16.

      Rallivuosi 1985 olikin sitten jo melkeinpä
      Peugeotin hallinnassa, huolimatta Ari Vatasen
      rajusta onnettomuudesta Argentiinassa. Vatanen
      kolaroi autonsa kovalla nopeudella ja auto pyöri
      katon kautta ympäri useita kertoja. Onnettomuuden
      rajuutta kuvaa se, että istuimen jalustakin
      hajosi. Vatanen oli yli vuoden poissa
      rallipoluilta mutta palattuaan voitti Pariisi-
      Dakar -aavikkoralliin ja Amerikan mantereella
      järjestetyn Pikes Peak -alamäkiajon. Kauden
      aikana muut merkit, kuten Lancia, Ford ja Rover,
      kehittivät kalustoaan ja melkein pääsivätkin
      Peugeotin tasolle. Mutta vuoden 1985 viimeisessä
      kilpailussa, RAC-rallissa, Peugeot esitteli uuden
      kehitysversion: Peugeot 205 Turbo 16 Evolution
      2:n. Auto oli kevyempi ja tehokkaampi kuin
      Evolution 1 ja jälleen Peugeotin kalusto oli
      huomattavasti edellä muita. Onnettomuudessa
      loukkaantuneen Vatasen tallitoveri, suomalainen
      Timo Salonen, otti vuoden 1985 rallin
      mestaruussarjassa ohjakset käsiinsä ja voitti
      rallin henkilökohtaisen mestaruuden ja samalla
      toi Peugeotille merkkimestaruuden.

      Rallikausi 1986 oli kovaa kilpailemista
      jokaisessa rallissa. Peugeot-talliin oli tullut
      uusi kuljettaja, nuori suomalainen Juha
      Kankkunen. Hän ajoi kauden loistavasti ja voitti
      henkilökohtaisen merkkimestaruuden ja toi
      Peugeotille jälleen merkkimestaruuden.

      Kaudella 1987 B-ryhmän 'superralliautot'
      kiellettiin kesken kauden suomalaiselle Henri
      Toivoselle tapahtuneen kuolemaan johtaneen
      onnettomuuden jälkeen. Peugeot jätti silloin
      rallisarjan ja rakensi 205 Turbo 16:sta saatujen
      kokemusten pohjalta menestyksekkään Peugeot 405
      Turbo 16:n, jolla voitettiin mm. Pikes Peak -
      alamäkiajon ennätys. Peugeot-talli osallistui
      myös Pariisi-Dakar-ralliin muunnellulla 205 Turbo
      16:lla ja voitti kilpailun. Pariisi-Dakar ralli
      voitettiinkin Peugeotilla vuosina 1987-1990.
      Peugeot 205 Turbo 16 Evo2 oli myös menestyksekäs
      rallicrossissa, kuljettajana tunnetuksi tuli
      suomalainen Matti Alamäki.

      • Pugfan

        Liikenteessä voi näkyä Turbo 16:lta näyttäviä
        205:ia. Ne ovat kuitenkin normaaleja GTI-malleja
        Gutmannin Evolution-korisarjalla ja sopivalla
        teippauksella varustettuna.


    • ;)

      TM:ssä tai Tuulilasissa oli joskus 80-luvun
      loppupuolella artikkeli Turbo 16 siviilimallin
      tuomisesta suomeen. Siinä lehden toimittaja ja
      maahantuojan edustaja hakivat ko. auton saksasta
      tai ranskasta ja toivat sen tänne ajamalla.
      Luultavasti auto oli suomessa myynnissä jonkun
      aikaa, mutta epäilempä sen kyllä lopulta karanneen
      kuitenkin ulkomaille sillä hinta oli siihen aikaan
      uskomattomat miljoona markkaa. Auto oli metalli
      grafiitinharmaa kaksipaikkainen siviiliversio
      turbo 16:sesta. Siinä oli 200 hevosvoimaa ja
      kiihtyvyys oli muistaakseni jotain 6 sekunnin
      luokkaa.

      Jos olet kiinnostunut lisätiedoista, ota yhteyttä
      TM:ään tai tuulilasiin. Sieltähän se artikkeli
      löytyy.

      • co-driver

        Kyllä noita 1 kappale oli ainakin joskus
        suomessa... Ainakin muistan nähneeni jossain
        lehden testissä suomi kilpisen auton! Tämä tosin
        on vain muistikuva ja voihan olla että kuvausta
        varten ruuvattu suomikilvet... tosin muistaisin
        että auto oli myöhemmin myytävänä jossain alan
        lehdessä... Ja tehoa siviiliversiossa tosiaan
        200hv eikä 350! Kankulta löytyy aito ralliversio
        vimpanpäälle entisöitynä ja aina
        välillä "ulkoilutettuna" ;)


    • T16

      Noita katulaillisia 200hv autoja tuotiin Suomeen
      2kpl, toinen myytiin Poriin ja toinen kiersi
      silloisia Maan Auto liikeitä. Itse näin tuon
      toisen, metalligraffitivärisen Tampereen Maan
      Auton pihassa 1985, jonne valutin litran verran
      kuolaa.....
      Auto oli tosiaan ajotestissä VM:ssä, yhden sivun
      juttu.

      • Anonyymi

        Oli se myös Herttoniemen Maan Autossa , jossa eräs työnjohtaja kolhi sen keulaa hieman ja osat makso maltaita . Muistaakseni myös -85


    • Kulperi

      Kiitokset tiedoista. Melkoinen tykkihän se oli
      tuo T 16.

      • Topsiekku

        Joo t16 tehtiin se pakollinen 200kpl määrä että sai rallikäyttöön sen, ja sit on näitä 1.6 ja 1.9 gti:tä jotka nekin on mukavia pelejä. Itse omistan 1.9 gti:n ja olen pitäny todella paljon=) Vielä joskus saatan virittää sitä=) Moottori ei ole kyllä ihan perinteinen gti kone kun se ei ole mikään kierroskone todellakaan. Auton hyvä kulku perustuu lähinnä hyvää teho/paino suhteeseen, joka onkin ihan fiksu tapa saada auto liikkumaan. Sillon ei tarvita niin paljon repiä koneesta tehoa irti, kulutus on pienempi ja moottori on pitkäikäisempi. 1.9 on katittomassa versiossa 130hp ja vääntöä löytyy 161nm. Yli 150nm löytyy kierrosalueella 2500-6000,rajoitin jossain 6200-6500 kierroksen paikkeilla. olen lukenut tiedot vanhasta tekniikan mailman lehdestä.


    • jaskaspas

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1390
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1115
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

      Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      975
    6. j miehelle

      Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

      Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

      Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

      Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      68
      866
    10. Korjaamo Kiesifix

      Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe