klassisen musiikin käyttö?

Amadeus

Voiko klassista musiikkia käyttää elokuvissaan ilman oikeuksia? Tarviiko siihen mitään lupaa?

5

1972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Willow

      Tekijänoikeuksissa on suoja aika, joka on 70 vuotta säveltäjän kuolemasta. Elikkäs vaikka kaikki Mozartin, Bachin, Beethovenin jne. musiikit ovat vapaasti käytettävissä. Kätöstä, mikäli elokuva tulee julkiseen esitykseen, pitää kuitenkin tehdä teosto ilmoitus. Teoston sivuilta löytyy, hieman penkomalla, lomakkeet tätä varten.

    • Töpsel

      Sävellyksiä saat käyttää, mikäli säveltäjän kuolemasta on yli 70 vuotta. Eri asia on sitten, kuka biisit soittaa. Mikäli Lontoon filharmonikot esittää Mossea ja haluat kopsata tuon biisin joltain levyltä, niin silloin joudut pulittamaan kopioinnista mm. levy-yhtiölle, tuottajalle ja filharmonikoille.

      Siis joo: biisi on säveltäjän osalta tekijänoikeuksista vapaata, mutta sinun täytyy muistaa myös muut tahot.

      Periaatteessa pääset halvimmalla, mikäli soitat itse pianolla Mossea leffaasi - etkä kuulu Teostoon.

    • Spede

      Tuotantosi tuskin on ammattituotanto saati sitten kovin kaupallinen ja sen tulee näkemään muutama kymmenen ihmistä, ehkä satoja korkeintaan, joten unohda tallennus- ja esitysluvat ja nauti elokuvan tekemisestä ja niistä asiaankuuluvista lähipiirin kehuista, joita näissä tapauksissa yleensä tulee. Tuskin teosto tai muut edunvalvontajärjestelmät sun perään isosti lähtee, jos harrastus mielessä vähän musaa kotivideoosi laitat.

      Toisaalta laitontahan se kuitenkin on, joten älä ota tätä ohjeena, kehotuksena tai muutenkaan vakavasti, vaan esimerkkinä ajattelusta, joka pyrkii näissä asioissa jonkinlaiseen robin hoodmaiseen kohtuullistamisideologiaan.

      • Töpsel

        Koti-/kaverivideot on oma lukunsa. Voisin näyttää tekelettäni jopa omalle luokalle koulussa.

        Asia on sitten vallan toinen, jos teoksensa lähettää alan kilpailuihin tai festivaaleille.

        Mutta puhelu ei paljoa maksa. Teoston ihmiset on erittäin fiksuja ja ystävällisiä ihmisiä ja sinne kannattaa yksinkertaisesti soittaa ja kysäistä asiasta. Ei oo kauheen vaikeeta. Itse olen saanut sieltä aina erittäin hyvää ja asiallista palvelua. Olen asioinut heidän kanssaan tuottajan ominaisuudessa kohta 15 vuotta. Ei ongelmia.

        Teostomaksujen hintoja yleensä liioitellaan ja sen yksinkertaisen A-nelosen täyttämistä tuskaillaan "paperisotana". Taustalla on täysin poliittiset voimat, lähinnä rosvoihin verrattavat umpikaupalliset yritykset, jotka vapauden nimissä haluavat musat, kuvat ja tekstit ilmaiseksi, että voisivat sitten myydä muiden tekemiä töitä jättimäisellä katteella. Semmoisesta on ainakin robinhood-meininki kaukana.


      • saatavilla
        Töpsel kirjoitti:

        Koti-/kaverivideot on oma lukunsa. Voisin näyttää tekelettäni jopa omalle luokalle koulussa.

        Asia on sitten vallan toinen, jos teoksensa lähettää alan kilpailuihin tai festivaaleille.

        Mutta puhelu ei paljoa maksa. Teoston ihmiset on erittäin fiksuja ja ystävällisiä ihmisiä ja sinne kannattaa yksinkertaisesti soittaa ja kysäistä asiasta. Ei oo kauheen vaikeeta. Itse olen saanut sieltä aina erittäin hyvää ja asiallista palvelua. Olen asioinut heidän kanssaan tuottajan ominaisuudessa kohta 15 vuotta. Ei ongelmia.

        Teostomaksujen hintoja yleensä liioitellaan ja sen yksinkertaisen A-nelosen täyttämistä tuskaillaan "paperisotana". Taustalla on täysin poliittiset voimat, lähinnä rosvoihin verrattavat umpikaupalliset yritykset, jotka vapauden nimissä haluavat musat, kuvat ja tekstit ilmaiseksi, että voisivat sitten myydä muiden tekemiä töitä jättimäisellä katteella. Semmoisesta on ainakin robinhood-meininki kaukana.

        On olemassa paljon kaikenlaisia säveltäjiä ja bändejä jotka eivät kuulu teostoihin. Antavat musiikkia ihan mielellään leffoihin ja eivät pyydä siitä korvauksia.

        Netistä löytää kun hakee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      284
      2978
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1890
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1562
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1350
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1218
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      262
      1162
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1052
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1021
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      961
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      143
      821
    Aihe