Raitisilmasuodatin talvella

Petteri L

Olen ollut jostain kuulevinani, että
raitisilmasuodatin kannattaisi peräti poistaa
talveksi, jotta ikkunoiden aukipysyminen
paranisi? Auto on 405 1.8 GLX Break -96.

Autooni on vaihdettu suodatin viimeksi noin 50
tkm ja 2-3 vuotta sitten merkintöjen mukaan, ja
nyt talveen varustautuessani ajattelin tehdä
asialle jotakin. Voiko/kannattaako suodatin vain
poistaa (se lienee mustassa kotelossa tuulilasin
etupuolella pelkääjän puolella moottoritilassa?)
ja laittaa uusi suodatin vasta keväällä?
Pitäisikö virittää johonkin jotakin
hyttysverkkotyyppisiä ratkaisuja, vai vastaako
systeemi ilman filtteriä vanhemman auton kokonaan
suodattimetonta ilmanottoa ja pysyvätkö
vierasesineet poissa paikoista mihin ne eivät
kuulu?

13

4318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • B.H.

      Suotimen poisotto vahentää
      ilmanvaihtojärjestelmän painehäviöita
      merkittävästi siten parantaa huomattavasti
      ilmankiertoa. Täten siis suotimen poiston jälkeen
      ikkunat pysyvät helpommin huurtettomina ja auto
      lämpenee nopeammin.

      Talvella ilmassa on kaksi -kolme merkittävää
      allergioita aiheuttavaa hiukkastyyppiä. Pahin on
      suolapöly, joka lienee talven merkittävin
      hengitystieinfektioiden aiheuttaja.

      Tiestä lähtee myös kivi ja bitumipölyä, kun
      pyörät jauhavat hiekoitushiekkaa asfalttia
      vasten. Viimeisten tutkimusten mukaan
      nastattomilla ja nastallisilla renkailla ei ole
      merkittävää eroa tämän pölyn aiheuttajana.

      Kolmas lähde on sitten palamisesta lähtöisin
      oleva noki, joka on varsinkin taajamissa
      merkittävä haitta.

      Siispä omista autostani en suodattimia talveksi
      pois ota. Lämmityslaitteiden oikeilla
      käyttötavoilla voi suodattimen haittoja pienentää.

    • Topias

      Minun ratkaisuni:

      Ostin LVI-myymälästä suodatinkangasta (25-30 mm tai paksumpaa) ja tein talvisuodattimen siitä.

      Suodatinvanu on hyvin halpaa ja ei aiheuta juuri minkään laista virtausvastusta: ilma kiertää yhtä hyvin kuin ilman suodatintakin. Etuna on, että ilma-aukkoon pölähtävä pakkaslumi ei pääse kennostoon ja ei siten aiheuta huurupilveä tuulilasille.

      Suosittelen kokeilemaan.
      Käytän samaa suodatinkangasta myös

      • Sami L.

        Topiaksen vinkki on toimiva !


      • B.H.

        Hengitysteille vahingollisimat hiukkaset ovat
        kokoluokkaa mikroni ja alle. Tuon kokoisia
        hiukkasia ei millään vanusuotimilla poisteta.

        Näkyvien roskien suodattamiseen ne ovat tietenkin
        aivan riittävät, mutta eivät siis riittäviä
        ehkäisemään allergiaoireita.


      • GT
        B.H. kirjoitti:

        Hengitysteille vahingollisimat hiukkaset ovat
        kokoluokkaa mikroni ja alle. Tuon kokoisia
        hiukkasia ei millään vanusuotimilla poisteta.

        Näkyvien roskien suodattamiseen ne ovat tietenkin
        aivan riittävät, mutta eivät siis riittäviä
        ehkäisemään allergiaoireita.

        No ei mikään tavallinen suodatin ole niin tehokas,
        että alle mikronin hiukkaset suodattaa. Siihen
        vaaditaan ns. HEPA-tason suodatin, joita tuskin
        autoissa käytetään suuren virtausvastuksen takia.
        Suurin osa autojen raitisilmasuodattimista on
        enempi kosmetiikkaa eli näkyvän pölyn
        suodattajia. Siitepöly ja suolapöly on
        suurikokoista eli se lähtee, mutta nuo
        mikronipölyt tulee varmasti läpi. Eipä niiltä voi
        oikein muutenkaan suojautua, jos tiheään asutuilla
        seuduilla elelee, jos nyt ei P3-tason
        puolinaamaria koko ajan lärvissään pidä.


      • B.H.
        GT kirjoitti:

        No ei mikään tavallinen suodatin ole niin tehokas,
        että alle mikronin hiukkaset suodattaa. Siihen
        vaaditaan ns. HEPA-tason suodatin, joita tuskin
        autoissa käytetään suuren virtausvastuksen takia.
        Suurin osa autojen raitisilmasuodattimista on
        enempi kosmetiikkaa eli näkyvän pölyn
        suodattajia. Siitepöly ja suolapöly on
        suurikokoista eli se lähtee, mutta nuo
        mikronipölyt tulee varmasti läpi. Eipä niiltä voi
        oikein muutenkaan suojautua, jos tiheään asutuilla
        seuduilla elelee, jos nyt ei P3-tason
        puolinaamaria koko ajan lärvissään pidä.

        Ei mikään autosuodin varmasti 100%:sti poista
        pieniä hiukkasia, mutta merkittävästi kylläkin.
        Omassa autossani on ainakin mainosten mukaan
        jokin aktiivihiilisuodin, jonka uskon ottavan
        kohtuullisesti pois noita pieniäkin.

        Tutkittua tietoa autojen suotimista ei ole osunut
        silmiin. Yleensä suotimin tehokkuus korreloi
        ainakin jonkin verran painehäviön ja pinta-alan
        kanssa. Hyvää suodatusta ei saada aikaan ilman
        riittävää pinta-alaa ja kohtuullista painehäviötä.


      • Topias
        B.H. kirjoitti:

        Ei mikään autosuodin varmasti 100%:sti poista
        pieniä hiukkasia, mutta merkittävästi kylläkin.
        Omassa autossani on ainakin mainosten mukaan
        jokin aktiivihiilisuodin, jonka uskon ottavan
        kohtuullisesti pois noita pieniäkin.

        Tutkittua tietoa autojen suotimista ei ole osunut
        silmiin. Yleensä suotimin tehokkuus korreloi
        ainakin jonkin verran painehäviön ja pinta-alan
        kanssa. Hyvää suodatusta ei saada aikaan ilman
        riittävää pinta-alaa ja kohtuullista painehäviötä.

        >Yleensä suotimin tehokkuus korreloi
        >ainakin jonkin verran painehäviön ja pinta-alan
        >kanssa. Hyvää suodatusta ei saada aikaan ilman
        >riittävää pinta-alaa ja kohtuullista painehäviötä.

        Näinhän se tietenkin on. LVI-liikkeestä saatava suodatinkangas on siis sitä jota käytetään kiinteistöjen ilmastointilaitteiden suodattimissa ja sitä samaa jota saa (kymmenen kertaa kalliimmalla hinnalla) ostaa "allergiasuodattimeksi" tuuletusikkunoihin.

        Taitaa olla Perlon (TM) vanua.


      • GT
        B.H. kirjoitti:

        Ei mikään autosuodin varmasti 100%:sti poista
        pieniä hiukkasia, mutta merkittävästi kylläkin.
        Omassa autossani on ainakin mainosten mukaan
        jokin aktiivihiilisuodin, jonka uskon ottavan
        kohtuullisesti pois noita pieniäkin.

        Tutkittua tietoa autojen suotimista ei ole osunut
        silmiin. Yleensä suotimin tehokkuus korreloi
        ainakin jonkin verran painehäviön ja pinta-alan
        kanssa. Hyvää suodatusta ei saada aikaan ilman
        riittävää pinta-alaa ja kohtuullista painehäviötä.

        Aktiivihiilellä ei ole mitään tekemistä
        hiukkassuodatuksen kanssa, se sitoo lähinnä
        hajuja. Käytännössä se aktiivihiili on vain
        mainoskikka vailla todellista tehoa tuossa
        käytössä.


      • B.H.
        Topias kirjoitti:

        >Yleensä suotimin tehokkuus korreloi
        >ainakin jonkin verran painehäviön ja pinta-alan
        >kanssa. Hyvää suodatusta ei saada aikaan ilman
        >riittävää pinta-alaa ja kohtuullista painehäviötä.

        Näinhän se tietenkin on. LVI-liikkeestä saatava suodatinkangas on siis sitä jota käytetään kiinteistöjen ilmastointilaitteiden suodattimissa ja sitä samaa jota saa (kymmenen kertaa kalliimmalla hinnalla) ostaa "allergiasuodattimeksi" tuuletusikkunoihin.

        Taitaa olla Perlon (TM) vanua.

        Oman taloni ilmanvaihtolaitteen karkeasuotimet
        maksavat 10mk/kpl. Tulopuolelle olen kuitenkin
        laittanut myös hienosuotimen (EU7). Se maksaakin
        sitten 300 mk/kpl ja aiheuttaa sen verran
        painehäviötä, että piti ottaa huomioon
        ilmanvaihtolaitetta ostaessa.

        Monessa autossa ilmanvaihtojarjestelmää
        suunniteltaessa ei ole otettu huomioon
        kunnollisen suotimen aiheuttamaa painehäviötä,
        mikä sitten kostautuu huonona ilmanvaihtona
        pienilla puhallinnopeuksilla. Käyttämällä isoja
        puhallinnopeuksia, on ilmanvaihto kyllä riittävä,
        mutta melu epämiellyttävä.


      • B.H.
        GT kirjoitti:

        Aktiivihiilellä ei ole mitään tekemistä
        hiukkassuodatuksen kanssa, se sitoo lähinnä
        hajuja. Käytännössä se aktiivihiili on vain
        mainoskikka vailla todellista tehoa tuossa
        käytössä.

        Joo, ei aktiivihiilellä sinänsä ole hiukkasten
        suodatuksen kanssa mitään tekemistä. Samassa
        yhteydessä puhutaan kuitenkin myös
        sähköstaattisuudesta ja sillä voi olla merkitystä.

        Olisi mielenkiintoista nähdä kunnollinen testi
        eri autojen suodattimien suodatuskyvyistä.
        Veikkaan, että isoja eroja on löydettävissä,
        roskasuodatintasolta aivan kunnolliseen
        suodatukseen asti.


      • Casso
        B.H. kirjoitti:

        Joo, ei aktiivihiilellä sinänsä ole hiukkasten
        suodatuksen kanssa mitään tekemistä. Samassa
        yhteydessä puhutaan kuitenkin myös
        sähköstaattisuudesta ja sillä voi olla merkitystä.

        Olisi mielenkiintoista nähdä kunnollinen testi
        eri autojen suodattimien suodatuskyvyistä.
        Veikkaan, että isoja eroja on löydettävissä,
        roskasuodatintasolta aivan kunnolliseen
        suodatukseen asti.

        Tuulilasi 1/2000:n testissä oli 15 keskikokoluokan
        autoa - alla katkelma artikkelista, joka antaa
        vastauksia tässä keskustelussa esiin tulleisiin
        asioihin...

        ----
        Suodatin vaihdettava väliajoin

        Kokonaistuloksen kannalta on lohdullista, että
        silmämääräisesti tiiviin raitisilmaelementin
        omaavat autot ? Renaultia lukuun ottamatta ? eivät
        olleet tuloksissa heikommassa päässä. Päinvastoin.
        Vaikeuksia ilmanvaihdon kanssa tulee kuitenkin
        takuuvarmasti, ellei sisäilmasuodatinta vaihdeta
        säännöllisin väliajoin. Onhan pölynimurinkin pussi
        vaihdettava, kun kone huutaa kuumana.
        Miten usein raitisilmasuodatin sitten vaihdetaan?
        Kyselymme perusteella jäi se yleisvaikutelma, että
        painepuolen suodattimissa maahantuojat pitävät
        kilometrimääräisen vaihtovälin rinnalla vuoden
        käyttöikää ? tosin varauksin ja muistaen
        talvikäytön vaikeudet.

        Hajuja tehokkaammin poistava aktiivihiilisuodatin
        on vakiovaruste Volkswagenissa, mutta lisävaruste
        BMW:ssä, Opelissa ja Volvossa. Joissain merkeissä
        se tulee vakiona ilmastointilaitteen mukana.

        Aktiivihiilisuodattimen hyödyt ovat kuitenkin
        rajalliset. Suunnittelija Erkki Vihdanmäen mukaan
        perinteisellä suodatinrakenteella kunnon teho
        saadaan vasta tupla-alaa käyttäen. Aktiivihiili
        puree erityisesti typpi- ja
        ammoniakkiyhdisteisiin, muttei hyödytä välttämättä
        allergikkoja.

        Aktiivihiilisuodattimella on samat esteet kuin
        siirtymisellä täysin kolmen mikronin epäpuhtauksia
        erotteleviin suodattimiin: hinta ja painevastus.

        Virtausvastus kasvaa epäpuhtauksien myötä siksi
        nopeammin, käyttöikä lyhenee neljänneksellä tai
        jopa kolmanneksella. Nykyisten sähköstaattisen
        raitisilmasuodattimien etuna on se, että ne
        säilyttävät tehonsa pitkään. Nukkamainen pinta
        toimii ikään kuin esisuodattimena, suodatin ei
        muuraudu yhtä helposti.

        Suodattimien käyttöiän pidentyminen ei vain ole
        aina hyödynnettävissä. Vaihtoväli määräytyy
        yleensä muun huolto-ohjelman mukaan. Miten olisi
        jonkinlainen huoltoilmaisin kojelaudassa?
        Painehäviön mittaaminen olisi mahdollista
        nykyelektroniikalla. Mutta ne kustannukset?
        ----


      • B.H.
        Casso kirjoitti:

        Tuulilasi 1/2000:n testissä oli 15 keskikokoluokan
        autoa - alla katkelma artikkelista, joka antaa
        vastauksia tässä keskustelussa esiin tulleisiin
        asioihin...

        ----
        Suodatin vaihdettava väliajoin

        Kokonaistuloksen kannalta on lohdullista, että
        silmämääräisesti tiiviin raitisilmaelementin
        omaavat autot ? Renaultia lukuun ottamatta ? eivät
        olleet tuloksissa heikommassa päässä. Päinvastoin.
        Vaikeuksia ilmanvaihdon kanssa tulee kuitenkin
        takuuvarmasti, ellei sisäilmasuodatinta vaihdeta
        säännöllisin väliajoin. Onhan pölynimurinkin pussi
        vaihdettava, kun kone huutaa kuumana.
        Miten usein raitisilmasuodatin sitten vaihdetaan?
        Kyselymme perusteella jäi se yleisvaikutelma, että
        painepuolen suodattimissa maahantuojat pitävät
        kilometrimääräisen vaihtovälin rinnalla vuoden
        käyttöikää ? tosin varauksin ja muistaen
        talvikäytön vaikeudet.

        Hajuja tehokkaammin poistava aktiivihiilisuodatin
        on vakiovaruste Volkswagenissa, mutta lisävaruste
        BMW:ssä, Opelissa ja Volvossa. Joissain merkeissä
        se tulee vakiona ilmastointilaitteen mukana.

        Aktiivihiilisuodattimen hyödyt ovat kuitenkin
        rajalliset. Suunnittelija Erkki Vihdanmäen mukaan
        perinteisellä suodatinrakenteella kunnon teho
        saadaan vasta tupla-alaa käyttäen. Aktiivihiili
        puree erityisesti typpi- ja
        ammoniakkiyhdisteisiin, muttei hyödytä välttämättä
        allergikkoja.

        Aktiivihiilisuodattimella on samat esteet kuin
        siirtymisellä täysin kolmen mikronin epäpuhtauksia
        erotteleviin suodattimiin: hinta ja painevastus.

        Virtausvastus kasvaa epäpuhtauksien myötä siksi
        nopeammin, käyttöikä lyhenee neljänneksellä tai
        jopa kolmanneksella. Nykyisten sähköstaattisen
        raitisilmasuodattimien etuna on se, että ne
        säilyttävät tehonsa pitkään. Nukkamainen pinta
        toimii ikään kuin esisuodattimena, suodatin ei
        muuraudu yhtä helposti.

        Suodattimien käyttöiän pidentyminen ei vain ole
        aina hyödynnettävissä. Vaihtoväli määräytyy
        yleensä muun huolto-ohjelman mukaan. Miten olisi
        jonkinlainen huoltoilmaisin kojelaudassa?
        Painehäviön mittaaminen olisi mahdollista
        nykyelektroniikalla. Mutta ne kustannukset?
        ----

        Tuossakaan testissä ei tainnut olla
        mittaustuloksia suodatuskyvyistä eri
        partikkelikoilla ? Suodtinvalmastajat
        määrittelevät suodatuskyvyn eri tavoin, jotkut
        määrittävät partikkelikoon, joista 50% läpäisee
        suodattimen, ja jotkut ovat määritelleet sen
        muulla tavoin. Alalla ei taida olla standardia
        asiasta, joten valmistajan ilmoittamaan
        mikronimäärään ei koskaan voi luottaa, jos ei
        tiedä miten se määritetty.

        Painehäviön mittaus on yksinkertainen toimenpide
        ja on nykyautossa
        polttoaine/pakokaasujärjestelmässä paljon
        kalliimpiakin mittauksia. Mittaus olisi
        kannatettava ajatus, mutta miten viesti saadaan
        autonvalmistajille ?


      • GT
        B.H. kirjoitti:

        Tuossakaan testissä ei tainnut olla
        mittaustuloksia suodatuskyvyistä eri
        partikkelikoilla ? Suodtinvalmastajat
        määrittelevät suodatuskyvyn eri tavoin, jotkut
        määrittävät partikkelikoon, joista 50% läpäisee
        suodattimen, ja jotkut ovat määritelleet sen
        muulla tavoin. Alalla ei taida olla standardia
        asiasta, joten valmistajan ilmoittamaan
        mikronimäärään ei koskaan voi luottaa, jos ei
        tiedä miten se määritetty.

        Painehäviön mittaus on yksinkertainen toimenpide
        ja on nykyautossa
        polttoaine/pakokaasujärjestelmässä paljon
        kalliimpiakin mittauksia. Mittaus olisi
        kannatettava ajatus, mutta miten viesti saadaan
        autonvalmistajille ?

        Kyllä suodattimille on standardeja noiden
        HEPA-suodattimien kohdalla. Ongelmana autossa on
        rajallinen tila (pieni suodatin tukkeutuu
        nopeasti) ja puhaltimen melu, se kun väkisinkin on
        aika lähellä matkustamoa.

        Eikös ikkunoiden huurtuminen tai ilman loppuminen
        ole aika hyvä indikaattori vaihtotarpeesta, ei kai
        siihen mitään mittareita tarvita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4936
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3506
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2953
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2935
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2757
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2280
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      39
      1778
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1700
    9. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1691
    10. Maailmassa monta

      On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16
      1584
    Aihe