Olen ollut jostain kuulevinani, että
raitisilmasuodatin kannattaisi peräti poistaa
talveksi, jotta ikkunoiden aukipysyminen
paranisi? Auto on 405 1.8 GLX Break -96.
Autooni on vaihdettu suodatin viimeksi noin 50
tkm ja 2-3 vuotta sitten merkintöjen mukaan, ja
nyt talveen varustautuessani ajattelin tehdä
asialle jotakin. Voiko/kannattaako suodatin vain
poistaa (se lienee mustassa kotelossa tuulilasin
etupuolella pelkääjän puolella moottoritilassa?)
ja laittaa uusi suodatin vasta keväällä?
Pitäisikö virittää johonkin jotakin
hyttysverkkotyyppisiä ratkaisuja, vai vastaako
systeemi ilman filtteriä vanhemman auton kokonaan
suodattimetonta ilmanottoa ja pysyvätkö
vierasesineet poissa paikoista mihin ne eivät
kuulu?
Raitisilmasuodatin talvella
13
4318
Vastaukset
- B.H.
Suotimen poisotto vahentää
ilmanvaihtojärjestelmän painehäviöita
merkittävästi siten parantaa huomattavasti
ilmankiertoa. Täten siis suotimen poiston jälkeen
ikkunat pysyvät helpommin huurtettomina ja auto
lämpenee nopeammin.
Talvella ilmassa on kaksi -kolme merkittävää
allergioita aiheuttavaa hiukkastyyppiä. Pahin on
suolapöly, joka lienee talven merkittävin
hengitystieinfektioiden aiheuttaja.
Tiestä lähtee myös kivi ja bitumipölyä, kun
pyörät jauhavat hiekoitushiekkaa asfalttia
vasten. Viimeisten tutkimusten mukaan
nastattomilla ja nastallisilla renkailla ei ole
merkittävää eroa tämän pölyn aiheuttajana.
Kolmas lähde on sitten palamisesta lähtöisin
oleva noki, joka on varsinkin taajamissa
merkittävä haitta.
Siispä omista autostani en suodattimia talveksi
pois ota. Lämmityslaitteiden oikeilla
käyttötavoilla voi suodattimen haittoja pienentää. - Topias
Minun ratkaisuni:
Ostin LVI-myymälästä suodatinkangasta (25-30 mm tai paksumpaa) ja tein talvisuodattimen siitä.
Suodatinvanu on hyvin halpaa ja ei aiheuta juuri minkään laista virtausvastusta: ilma kiertää yhtä hyvin kuin ilman suodatintakin. Etuna on, että ilma-aukkoon pölähtävä pakkaslumi ei pääse kennostoon ja ei siten aiheuta huurupilveä tuulilasille.
Suosittelen kokeilemaan.
Käytän samaa suodatinkangasta myös- Sami L.
Topiaksen vinkki on toimiva !
- B.H.
Hengitysteille vahingollisimat hiukkaset ovat
kokoluokkaa mikroni ja alle. Tuon kokoisia
hiukkasia ei millään vanusuotimilla poisteta.
Näkyvien roskien suodattamiseen ne ovat tietenkin
aivan riittävät, mutta eivät siis riittäviä
ehkäisemään allergiaoireita. - GT
B.H. kirjoitti:
Hengitysteille vahingollisimat hiukkaset ovat
kokoluokkaa mikroni ja alle. Tuon kokoisia
hiukkasia ei millään vanusuotimilla poisteta.
Näkyvien roskien suodattamiseen ne ovat tietenkin
aivan riittävät, mutta eivät siis riittäviä
ehkäisemään allergiaoireita.No ei mikään tavallinen suodatin ole niin tehokas,
että alle mikronin hiukkaset suodattaa. Siihen
vaaditaan ns. HEPA-tason suodatin, joita tuskin
autoissa käytetään suuren virtausvastuksen takia.
Suurin osa autojen raitisilmasuodattimista on
enempi kosmetiikkaa eli näkyvän pölyn
suodattajia. Siitepöly ja suolapöly on
suurikokoista eli se lähtee, mutta nuo
mikronipölyt tulee varmasti läpi. Eipä niiltä voi
oikein muutenkaan suojautua, jos tiheään asutuilla
seuduilla elelee, jos nyt ei P3-tason
puolinaamaria koko ajan lärvissään pidä. - B.H.
GT kirjoitti:
No ei mikään tavallinen suodatin ole niin tehokas,
että alle mikronin hiukkaset suodattaa. Siihen
vaaditaan ns. HEPA-tason suodatin, joita tuskin
autoissa käytetään suuren virtausvastuksen takia.
Suurin osa autojen raitisilmasuodattimista on
enempi kosmetiikkaa eli näkyvän pölyn
suodattajia. Siitepöly ja suolapöly on
suurikokoista eli se lähtee, mutta nuo
mikronipölyt tulee varmasti läpi. Eipä niiltä voi
oikein muutenkaan suojautua, jos tiheään asutuilla
seuduilla elelee, jos nyt ei P3-tason
puolinaamaria koko ajan lärvissään pidä.Ei mikään autosuodin varmasti 100%:sti poista
pieniä hiukkasia, mutta merkittävästi kylläkin.
Omassa autossani on ainakin mainosten mukaan
jokin aktiivihiilisuodin, jonka uskon ottavan
kohtuullisesti pois noita pieniäkin.
Tutkittua tietoa autojen suotimista ei ole osunut
silmiin. Yleensä suotimin tehokkuus korreloi
ainakin jonkin verran painehäviön ja pinta-alan
kanssa. Hyvää suodatusta ei saada aikaan ilman
riittävää pinta-alaa ja kohtuullista painehäviötä. - Topias
B.H. kirjoitti:
Ei mikään autosuodin varmasti 100%:sti poista
pieniä hiukkasia, mutta merkittävästi kylläkin.
Omassa autossani on ainakin mainosten mukaan
jokin aktiivihiilisuodin, jonka uskon ottavan
kohtuullisesti pois noita pieniäkin.
Tutkittua tietoa autojen suotimista ei ole osunut
silmiin. Yleensä suotimin tehokkuus korreloi
ainakin jonkin verran painehäviön ja pinta-alan
kanssa. Hyvää suodatusta ei saada aikaan ilman
riittävää pinta-alaa ja kohtuullista painehäviötä.>Yleensä suotimin tehokkuus korreloi
>ainakin jonkin verran painehäviön ja pinta-alan
>kanssa. Hyvää suodatusta ei saada aikaan ilman
>riittävää pinta-alaa ja kohtuullista painehäviötä.
Näinhän se tietenkin on. LVI-liikkeestä saatava suodatinkangas on siis sitä jota käytetään kiinteistöjen ilmastointilaitteiden suodattimissa ja sitä samaa jota saa (kymmenen kertaa kalliimmalla hinnalla) ostaa "allergiasuodattimeksi" tuuletusikkunoihin.
Taitaa olla Perlon (TM) vanua. - GT
B.H. kirjoitti:
Ei mikään autosuodin varmasti 100%:sti poista
pieniä hiukkasia, mutta merkittävästi kylläkin.
Omassa autossani on ainakin mainosten mukaan
jokin aktiivihiilisuodin, jonka uskon ottavan
kohtuullisesti pois noita pieniäkin.
Tutkittua tietoa autojen suotimista ei ole osunut
silmiin. Yleensä suotimin tehokkuus korreloi
ainakin jonkin verran painehäviön ja pinta-alan
kanssa. Hyvää suodatusta ei saada aikaan ilman
riittävää pinta-alaa ja kohtuullista painehäviötä.Aktiivihiilellä ei ole mitään tekemistä
hiukkassuodatuksen kanssa, se sitoo lähinnä
hajuja. Käytännössä se aktiivihiili on vain
mainoskikka vailla todellista tehoa tuossa
käytössä. - B.H.
Topias kirjoitti:
>Yleensä suotimin tehokkuus korreloi
>ainakin jonkin verran painehäviön ja pinta-alan
>kanssa. Hyvää suodatusta ei saada aikaan ilman
>riittävää pinta-alaa ja kohtuullista painehäviötä.
Näinhän se tietenkin on. LVI-liikkeestä saatava suodatinkangas on siis sitä jota käytetään kiinteistöjen ilmastointilaitteiden suodattimissa ja sitä samaa jota saa (kymmenen kertaa kalliimmalla hinnalla) ostaa "allergiasuodattimeksi" tuuletusikkunoihin.
Taitaa olla Perlon (TM) vanua.Oman taloni ilmanvaihtolaitteen karkeasuotimet
maksavat 10mk/kpl. Tulopuolelle olen kuitenkin
laittanut myös hienosuotimen (EU7). Se maksaakin
sitten 300 mk/kpl ja aiheuttaa sen verran
painehäviötä, että piti ottaa huomioon
ilmanvaihtolaitetta ostaessa.
Monessa autossa ilmanvaihtojarjestelmää
suunniteltaessa ei ole otettu huomioon
kunnollisen suotimen aiheuttamaa painehäviötä,
mikä sitten kostautuu huonona ilmanvaihtona
pienilla puhallinnopeuksilla. Käyttämällä isoja
puhallinnopeuksia, on ilmanvaihto kyllä riittävä,
mutta melu epämiellyttävä. - B.H.
GT kirjoitti:
Aktiivihiilellä ei ole mitään tekemistä
hiukkassuodatuksen kanssa, se sitoo lähinnä
hajuja. Käytännössä se aktiivihiili on vain
mainoskikka vailla todellista tehoa tuossa
käytössä.Joo, ei aktiivihiilellä sinänsä ole hiukkasten
suodatuksen kanssa mitään tekemistä. Samassa
yhteydessä puhutaan kuitenkin myös
sähköstaattisuudesta ja sillä voi olla merkitystä.
Olisi mielenkiintoista nähdä kunnollinen testi
eri autojen suodattimien suodatuskyvyistä.
Veikkaan, että isoja eroja on löydettävissä,
roskasuodatintasolta aivan kunnolliseen
suodatukseen asti. - Casso
B.H. kirjoitti:
Joo, ei aktiivihiilellä sinänsä ole hiukkasten
suodatuksen kanssa mitään tekemistä. Samassa
yhteydessä puhutaan kuitenkin myös
sähköstaattisuudesta ja sillä voi olla merkitystä.
Olisi mielenkiintoista nähdä kunnollinen testi
eri autojen suodattimien suodatuskyvyistä.
Veikkaan, että isoja eroja on löydettävissä,
roskasuodatintasolta aivan kunnolliseen
suodatukseen asti.Tuulilasi 1/2000:n testissä oli 15 keskikokoluokan
autoa - alla katkelma artikkelista, joka antaa
vastauksia tässä keskustelussa esiin tulleisiin
asioihin...
----
Suodatin vaihdettava väliajoin
Kokonaistuloksen kannalta on lohdullista, että
silmämääräisesti tiiviin raitisilmaelementin
omaavat autot ? Renaultia lukuun ottamatta ? eivät
olleet tuloksissa heikommassa päässä. Päinvastoin.
Vaikeuksia ilmanvaihdon kanssa tulee kuitenkin
takuuvarmasti, ellei sisäilmasuodatinta vaihdeta
säännöllisin väliajoin. Onhan pölynimurinkin pussi
vaihdettava, kun kone huutaa kuumana.
Miten usein raitisilmasuodatin sitten vaihdetaan?
Kyselymme perusteella jäi se yleisvaikutelma, että
painepuolen suodattimissa maahantuojat pitävät
kilometrimääräisen vaihtovälin rinnalla vuoden
käyttöikää ? tosin varauksin ja muistaen
talvikäytön vaikeudet.
Hajuja tehokkaammin poistava aktiivihiilisuodatin
on vakiovaruste Volkswagenissa, mutta lisävaruste
BMW:ssä, Opelissa ja Volvossa. Joissain merkeissä
se tulee vakiona ilmastointilaitteen mukana.
Aktiivihiilisuodattimen hyödyt ovat kuitenkin
rajalliset. Suunnittelija Erkki Vihdanmäen mukaan
perinteisellä suodatinrakenteella kunnon teho
saadaan vasta tupla-alaa käyttäen. Aktiivihiili
puree erityisesti typpi- ja
ammoniakkiyhdisteisiin, muttei hyödytä välttämättä
allergikkoja.
Aktiivihiilisuodattimella on samat esteet kuin
siirtymisellä täysin kolmen mikronin epäpuhtauksia
erotteleviin suodattimiin: hinta ja painevastus.
Virtausvastus kasvaa epäpuhtauksien myötä siksi
nopeammin, käyttöikä lyhenee neljänneksellä tai
jopa kolmanneksella. Nykyisten sähköstaattisen
raitisilmasuodattimien etuna on se, että ne
säilyttävät tehonsa pitkään. Nukkamainen pinta
toimii ikään kuin esisuodattimena, suodatin ei
muuraudu yhtä helposti.
Suodattimien käyttöiän pidentyminen ei vain ole
aina hyödynnettävissä. Vaihtoväli määräytyy
yleensä muun huolto-ohjelman mukaan. Miten olisi
jonkinlainen huoltoilmaisin kojelaudassa?
Painehäviön mittaaminen olisi mahdollista
nykyelektroniikalla. Mutta ne kustannukset?
---- - B.H.
Casso kirjoitti:
Tuulilasi 1/2000:n testissä oli 15 keskikokoluokan
autoa - alla katkelma artikkelista, joka antaa
vastauksia tässä keskustelussa esiin tulleisiin
asioihin...
----
Suodatin vaihdettava väliajoin
Kokonaistuloksen kannalta on lohdullista, että
silmämääräisesti tiiviin raitisilmaelementin
omaavat autot ? Renaultia lukuun ottamatta ? eivät
olleet tuloksissa heikommassa päässä. Päinvastoin.
Vaikeuksia ilmanvaihdon kanssa tulee kuitenkin
takuuvarmasti, ellei sisäilmasuodatinta vaihdeta
säännöllisin väliajoin. Onhan pölynimurinkin pussi
vaihdettava, kun kone huutaa kuumana.
Miten usein raitisilmasuodatin sitten vaihdetaan?
Kyselymme perusteella jäi se yleisvaikutelma, että
painepuolen suodattimissa maahantuojat pitävät
kilometrimääräisen vaihtovälin rinnalla vuoden
käyttöikää ? tosin varauksin ja muistaen
talvikäytön vaikeudet.
Hajuja tehokkaammin poistava aktiivihiilisuodatin
on vakiovaruste Volkswagenissa, mutta lisävaruste
BMW:ssä, Opelissa ja Volvossa. Joissain merkeissä
se tulee vakiona ilmastointilaitteen mukana.
Aktiivihiilisuodattimen hyödyt ovat kuitenkin
rajalliset. Suunnittelija Erkki Vihdanmäen mukaan
perinteisellä suodatinrakenteella kunnon teho
saadaan vasta tupla-alaa käyttäen. Aktiivihiili
puree erityisesti typpi- ja
ammoniakkiyhdisteisiin, muttei hyödytä välttämättä
allergikkoja.
Aktiivihiilisuodattimella on samat esteet kuin
siirtymisellä täysin kolmen mikronin epäpuhtauksia
erotteleviin suodattimiin: hinta ja painevastus.
Virtausvastus kasvaa epäpuhtauksien myötä siksi
nopeammin, käyttöikä lyhenee neljänneksellä tai
jopa kolmanneksella. Nykyisten sähköstaattisen
raitisilmasuodattimien etuna on se, että ne
säilyttävät tehonsa pitkään. Nukkamainen pinta
toimii ikään kuin esisuodattimena, suodatin ei
muuraudu yhtä helposti.
Suodattimien käyttöiän pidentyminen ei vain ole
aina hyödynnettävissä. Vaihtoväli määräytyy
yleensä muun huolto-ohjelman mukaan. Miten olisi
jonkinlainen huoltoilmaisin kojelaudassa?
Painehäviön mittaaminen olisi mahdollista
nykyelektroniikalla. Mutta ne kustannukset?
----Tuossakaan testissä ei tainnut olla
mittaustuloksia suodatuskyvyistä eri
partikkelikoilla ? Suodtinvalmastajat
määrittelevät suodatuskyvyn eri tavoin, jotkut
määrittävät partikkelikoon, joista 50% läpäisee
suodattimen, ja jotkut ovat määritelleet sen
muulla tavoin. Alalla ei taida olla standardia
asiasta, joten valmistajan ilmoittamaan
mikronimäärään ei koskaan voi luottaa, jos ei
tiedä miten se määritetty.
Painehäviön mittaus on yksinkertainen toimenpide
ja on nykyautossa
polttoaine/pakokaasujärjestelmässä paljon
kalliimpiakin mittauksia. Mittaus olisi
kannatettava ajatus, mutta miten viesti saadaan
autonvalmistajille ? - GT
B.H. kirjoitti:
Tuossakaan testissä ei tainnut olla
mittaustuloksia suodatuskyvyistä eri
partikkelikoilla ? Suodtinvalmastajat
määrittelevät suodatuskyvyn eri tavoin, jotkut
määrittävät partikkelikoon, joista 50% läpäisee
suodattimen, ja jotkut ovat määritelleet sen
muulla tavoin. Alalla ei taida olla standardia
asiasta, joten valmistajan ilmoittamaan
mikronimäärään ei koskaan voi luottaa, jos ei
tiedä miten se määritetty.
Painehäviön mittaus on yksinkertainen toimenpide
ja on nykyautossa
polttoaine/pakokaasujärjestelmässä paljon
kalliimpiakin mittauksia. Mittaus olisi
kannatettava ajatus, mutta miten viesti saadaan
autonvalmistajille ?Kyllä suodattimille on standardeja noiden
HEPA-suodattimien kohdalla. Ongelmana autossa on
rajallinen tila (pieni suodatin tukkeutuu
nopeasti) ja puhaltimen melu, se kun väkisinkin on
aika lähellä matkustamoa.
Eikös ikkunoiden huurtuminen tai ilman loppuminen
ole aika hyvä indikaattori vaihtotarpeesta, ei kai
siihen mitään mittareita tarvita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374936- 823506
- 302953
- 612935
- 82757
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552280- 391778
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91700- 181691
- 161584