Mikä mahtaa olla lääketieteellisesti selitettynä useissa kirjoituksissa mainuttu "hidas aineenvaihdunta", joka esitetään usein selitykseksi lihavuudelle?
Tarkoittako hidas aineenvaihdunta, että ruoka sulaa hitaasti, vai mitä? Ja miten se sitten edistäisi lihomista?
Hidas aineenvaihdunta?
4
4590
Vastaukset
- ja "hidasta"
Kärsin kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja tuntuu, että suurin osa muistakin ihmisistä ainakin omien puheidensa mukaan...
Lihavuus ei ole pahin oire kyseisestä saíraudesta, jokainen joka oikeasti sairastaa sitä tietää sen.
Lainaus sivuilta
http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=3
Yleisimmät oireet:
Elintoimintojen hidastumista
Ihon vaaleutta ja "taikinamaisuutta"
Munuais-, maksa- ja sappikiviä
Maku- ja hajuaistin heikkenemistä
Kipukynnyksen nousemista
Jatkuvaa väsymystä
Selittämätöntä lihomista
Sokeritautia
Kolesterolin nousua
Heikentynyt kylmänsietokyky
Muistin heikentymistä
Kuulon heikkenemistä
Lihaskrappeja, kipuja
Masennusta
Ääreishermoston toimintahäiriöt
Äänenkäheys
Palan tunne kurkussa
Reumaoireet, niveltulehdukset
Jännetuppitulehdukset
Pulssin hidastuminen
Hiusten lähtö
Anemia
Kuukautishäiriöt
Käsien ja jalkojen turvotus
Matala systolinen (yläpaine) paine ja korkea diastolinen (alapaine) paine (esim. 120/95)
Kielen turpoaminen
Kuiva iho
Kasvojen ja silmien turvotus
Silmien kuivuminen (rähmii)
Silmien vetistely (tuulinen ilma)
Silmien kirvely
Silmien punoitus
Mielialanvaihelu (agressiivisuus)
Sydänoireita
Muutokset sydänfilmissä
Aineenvaihdunta on yksilöllinen kaikille, mutta uskokaa pois, jos ainoa oire on painon nousu, teillä ei ole vajaatoimintaa.
Ja huolimatta lääkityksen saamisesta paino ei lähde itsestään tippumaan. Ja edelleen, vaikka kärsin sairaudesta itse, niin se ei ole syynä ylipainooni yksinään, vaan vikaa on myös korvien välissä.
T: Neitoperho - mutta ei kaikilla!
Luulen, että tässä on mennyt aineenvaihdunnat vähän sekaisin, kun puhutaan solujen aineenvaihdunnasta ja energia-aineenvaihdunnasta.
Moni ylipainoinen ehkä kuvittelee, että omaa "hitaan aineenvaihdunnan", koska on kuullut, että esim. tyroksiini vaikuttaa solujen aineenvaihduntaan ja sen puute aiheuttaa painonnousua. Aiheuttaahan se: näin kävi ainakin itselleni kilpirauhasleikkauksen jälkeen, kun tyroksiininsaanti loppui, niin painoa tuli hyvinkin reippaasti lyhyessä ajassa.
Mutta tämän sairauden takia lihonneita ei varmaan ole kovinkaan paljon, kun ajattelee, että vain n. 2% väestöstä kärsii kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja ylipainoisia on varmasti kymmenkertaisesti! Ellei enemmänkin... - agfdgadfg
Kuulemma ananasvalmisteet auttavat hitaaseen aineenvaihduntaan!! En tiedä auttaako, en ole kokeillut.
- Vortex
Lihavuudestaan on tietysti helppo syyttää geenejään, isoja luitaan tai hidasta aineenvaihduntaansa. Ja toki aineenvaidunnoissa on eroja, mutta yksikään homo sapiens yksilö ei ole sellainen, etteikö kuluttaisi energiaa, se olisi fysiikan peruslakienkin perusteella mahdotonta. Jos väittää, että lihoo vaikkei syö, on samalla varmasti keksinyt ikiliikkujankin, että ei muuta kuin nobelia hakemaan.
Itse joskus ylipainosta(tosin lievästä) kärsineenä tajusin joskus vuosia sitten, että voin syyttää paino-ongelmistani vain itseäni ja laikuuttani.
Vasta kun tajusin, että minä nyt en kertakaikkiaan voi syödä karkkia, suklaata tai ylipäänsä mitään liian isoja annoksia lihomatta, vaikka moni laihempi kaverini voi niitä melkolailla popsia ongelmitta, sain painon hallintaani.
Niin minä en sitten ole niitä vuosiin syönyt, se nyt on aika pieni hinta se herkuista luopuminen siitä, että saa elää terveenä. Minä aikanai laihdutin juoksemalla ja punttisalilla sen 15 ylimääräistä kiloa, nyt on jo kertynyt hieman lihasmassaakin, niin energiankulutus on siten noussut ja voi syödä hieman enemmänkin joskus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773174
- 492400
- 322107
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812102- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291701Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91546Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51260Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61234