saako tyhjää jarrulista traileria vetää ilman pikku eetä?ja jos ei niin mikä on tuomio?
pikku e
46
25993
Vastaukset
- saa vetää
mikäs tää kysymys???riippuu tietenkin painosta, autosi reisteriote/kärrynpaino avainsanoja
- tyhmä3
kiitos vastauksesta!
- jos trailerin
kokonaismassa paperilla ylittää auton omamassan.
Siis jos trailerin omamassa on 200 kg ja kantavuus 1000 kiloa, on sen kokonaismassa 1200 kg. Sitä ei saa edes tyhjänä vetää ilman pikku eetä kuin sellaisella autolla jonka omamassa on yli 1200 kg.
Saako kyseisellä autolla sitten vetää muuten noin painavaa kärryä näkyy rekisteriotteesta eikä ole ajokortin kanssa missään tekemisissä. Sitä koskee aivan omat säännöt. - yhteispaino
Pikku e tarvitaan, jos yhdistelmän paino on yli 3500 kg.
Auton rekisteriottesta sitten selviää, minkä painoista saat autollasi ylipäätään vetää.- Mike
B-LUOKAN AJOKORTTI:
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 750 = 4250 kg.
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:
Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
Tuomio en tiedän! - kysymyksessä ole
Mike kirjoitti:
B-LUOKAN AJOKORTTI:
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 750 = 4250 kg.
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:
Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
Tuomio en tiedän!Joe ei pikku eetä ole vaikka pitäisi, on ilmeisesti kysymyksessä ajo-oikeudetta ajaminen josta saa 20 päiväsakkoa. Se tekee 1500 euron netto kuukausituloilla 420 euroa. Melko kallista.
http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/pages/346EC1B6650EA748C2256BB5003FD54C - vielä niin
Mike kirjoitti:
B-LUOKAN AJOKORTTI:
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 750 = 4250 kg.
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:
Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
Tuomio en tiedän!"· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa. "
Eikös tämä ainakin joskus ollut niin, että perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää valmistajan ilmoittama enimmispainoa ? - Kimi Räikkönen
Mike kirjoitti:
B-LUOKAN AJOKORTTI:
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 750 = 4250 kg.
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:
Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
Tuomio en tiedän!Räikkönen sai tuosta pikku E:n puuttumisesta rahallisesti tosi tuntuvat sakot. Varmaan oli kyseessä yhdistelmä jonka kokonaismassa oli yli 3500 kg, mutta eihän se paljoa yli 6 tonnin voi olla missään tapauksessa. Ja Kimillä oli kuitenkin myös C, jolla voi parhaimmillaan kuljettaa 38 tonnin nuppia.
- sotkemaan toista asiaa
vielä niin kirjoitti:
"· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa. "
Eikös tämä ainakin joskus ollut niin, että perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää valmistajan ilmoittama enimmispainoa ?On se vieläkin niin mutta silloin puhutaan perävaunun kytkentämassasta eikä se ole sidoksissa ajokorttisääntöihin. Se mitä autoon saa kytkeä on kirjoitettu rekisteriotteessa.
Pikku e vaaditaan aina jos perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
Esim. mun auton omamassa on 1380kg ja saa vetää 1500 kg. Voin pistää auton perään 2500kg kokonaismassaisen trailerin, jonka omamassa on 400 kg, ja sen päälle 1100 kiloisen veneen.
Pikku een tarvitsen aina kun vedän tuolla autolla tuota traileria, jopa tyhjänä. - tarttet
sotkemaan toista asiaa kirjoitti:
On se vieläkin niin mutta silloin puhutaan perävaunun kytkentämassasta eikä se ole sidoksissa ajokorttisääntöihin. Se mitä autoon saa kytkeä on kirjoitettu rekisteriotteessa.
Pikku e vaaditaan aina jos perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
Esim. mun auton omamassa on 1380kg ja saa vetää 1500 kg. Voin pistää auton perään 2500kg kokonaismassaisen trailerin, jonka omamassa on 400 kg, ja sen päälle 1100 kiloisen veneen.
Pikku een tarvitsen aina kun vedän tuolla autolla tuota traileria, jopa tyhjänä.No, mihinkäs se nyt perustuu, että 1380 400 yhdistelmään tarvitaan pikku e ?
- kokonaismassasta
tarttet kirjoitti:
No, mihinkäs se nyt perustuu, että 1380 400 yhdistelmään tarvitaan pikku e ?
Kokonaismassat rekisteriotteesta 1380 2500, menee yli 3500 kg:n. Eikä tässä laskussa kysytä, paljonko sitä kuormaa on kärryssä. Sama lasku vaikka kärry on tyhjä.
Mutta mites tämä: auto 1600, kärry 1700, yhteensä vain 3300. Mutta toisaalta kärry kokonaismassa on autoa painavampi. Taitaa vaatia pikku E:n tämäkin. Tosin hullua on, sillä auton kytkentämassa voi olla rajoitettu 1400 kg:aan. Tästä byrokratian kukkasesta selviää, kun menee katsastuskonttorille ja muuttaa kärryn kokonaismassaksi 1595 kg. Mutta jos kärry ei ole oma, niin pahempi juttu. - tämänlainen
kokonaismassasta kirjoitti:
Kokonaismassat rekisteriotteesta 1380 2500, menee yli 3500 kg:n. Eikä tässä laskussa kysytä, paljonko sitä kuormaa on kärryssä. Sama lasku vaikka kärry on tyhjä.
Mutta mites tämä: auto 1600, kärry 1700, yhteensä vain 3300. Mutta toisaalta kärry kokonaismassa on autoa painavampi. Taitaa vaatia pikku E:n tämäkin. Tosin hullua on, sillä auton kytkentämassa voi olla rajoitettu 1400 kg:aan. Tästä byrokratian kukkasesta selviää, kun menee katsastuskonttorille ja muuttaa kärryn kokonaismassaksi 1595 kg. Mutta jos kärry ei ole oma, niin pahempi juttu.Poliisi ei tarvitse puntaria, kun se sakottaa puuttuvasta ajokortin E:stä, vilkaisu rekisteriotteeseen riittää. Jos poliisi ottaa puntarin esille, niin sitten voi tulla rapsut joko auton suurimman sallitun kytkentämassan ylittämisestä tai peräkärryn ylilastista - tai molemmista. (ja ajokorttivirhe voi olla pohjalla pelkän rekisteriotetarkastelun perusteella).
- perustuu
tarttet kirjoitti:
No, mihinkäs se nyt perustuu, että 1380 400 yhdistelmään tarvitaan pikku e ?
sääntöön jonka mukaan pitää olla pikku ee silloin kun peräkärryn KOKONAISMASSA ylittää vetoauton OMAMASSAN.
Molemmat lukemat löytyvät rekisteriotteista.
En ota kantaa säädökseen järkevyyteen. - todellinen
Sanokaas nyt asiaa tarkemmin penkoneet:
Onko noissa painorajoissa kyseessä sallitut suurimmat vai todelliset massat? Tämän suhteen erilaiset valistusläpykät ja nettisaitit antavat epätäsmällistä tietoa.
Autoni painaa 1910kg ja traileri tyhjänä 450kg. Trailerin kokonaismassa saa olla 1700 kg.
Oikeuttaako pelkkä B-kortti TYHJÄN trailerin vetämiseen autollani ? Arvatkaapas mitä Ajovarmasta minulle sanottiin ? - omaan lukutaitoosi
todellinen kirjoitti:
Sanokaas nyt asiaa tarkemmin penkoneet:
Onko noissa painorajoissa kyseessä sallitut suurimmat vai todelliset massat? Tämän suhteen erilaiset valistusläpykät ja nettisaitit antavat epätäsmällistä tietoa.
Autoni painaa 1910kg ja traileri tyhjänä 450kg. Trailerin kokonaismassa saa olla 1700 kg.
Oikeuttaako pelkkä B-kortti TYHJÄN trailerin vetämiseen autollani ? Arvatkaapas mitä Ajovarmasta minulle sanottiin ?Ajovarmassa nyt voidaan sanoa mitä vaan, ainakin näin vaikeassa asiassa.
Rekisteriin merkitty kokonaismassa ratkaisee ajokorttitarpeen. Lasket yhteen luvut autosi ja trailerin rekisteriotteista, nimenomaan kokonaismassa. Tulos on ilmeisesti yli 3500 kg ja silloin tarvitaan BE. Vaikka traileri olisi typötyhjä.
Sitten kun alat lastata sitä traileria, niin katso mikä on autosi sallittu kytkentämassa ja trailerin kokonaismassa. Pienempi luku ratkaisee. - kerrotaan totta
omaan lukutaitoosi kirjoitti:
Ajovarmassa nyt voidaan sanoa mitä vaan, ainakin näin vaikeassa asiassa.
Rekisteriin merkitty kokonaismassa ratkaisee ajokorttitarpeen. Lasket yhteen luvut autosi ja trailerin rekisteriotteista, nimenomaan kokonaismassa. Tulos on ilmeisesti yli 3500 kg ja silloin tarvitaan BE. Vaikka traileri olisi typötyhjä.
Sitten kun alat lastata sitä traileria, niin katso mikä on autosi sallittu kytkentämassa ja trailerin kokonaismassa. Pienempi luku ratkaisee.En tiedä mitä ajovarman puhelintyttö sanoi mutta noin se menee.
Muistutan taas, että ajokorttisäännöt ovat eri asia ja autojen säännöt eri asia.
- huomioida,
Että jarrullinenkin perävaunu voi olla kokonaismassaltaan 750 kg tai alle, jolloin sitä ei koske joka toinen vuosi olevat vuosikatsastukset ja sitä voi vetää tarvittaessa myös C-korttia vaativalla ajoneuvolla ilman perävaunu kelpuutusta. Hinattavissa ajoneuvoissa on niin paljon porsaanreikiä, kun valot toimivat ja on vakuutus,eikä hurjastella niin ei niitä asioikseen aleta ratsiossakaan viilaamaan ilman esimiehen antamaa kehoitusta.
Sitäpaitsi ilman kuormaa voi tilapäisesti siirtää tai koeajaa B kortilla siihen kytkettyjä perävaunuja kuormaamatta, sekä C kortilla kuormaamatonta E luokan kortin vaatimaa yhdistelmää sekä linja-autoja ilman matkustajia.- juttua joka toistuu
Autoni kokonaismassa on 1860 kg (rekisteriote),
perävaunun kokonaismassa rekisteriotteen mukaan on 1700, siis yhteensä 3560 kg. Siispä tätä ei saa vetää, ei tyhjänä eikä lastattuna ilman pikku E:tä.
Tässä yksi kirjoittaja vetosi, että saa siirtää pelkällä B;llä, kuten tyhjää rekkaa pelkällä C:llä. Tuo ei pidä paikkaansa. Ajokorttiasetuksen 7§ sisältää tuon em. poikkeamasäänöksen C korttia varten, mutta sama pykälä ei anna B kortille muuta oikeuksia, kuin että kuljettajatutkintoon saa viedä BE-luokan ajoneuvon.
Palataan sitten ym. esimerkkiin. Autoni suurin sallittu kytkentäpaino on 1500 kg. Se ei estä vetämästä ko. 1700 kg kokonaismassan peräkärryä, mutta kärryn saa lastata vain 1500 kg kytkentäpainoon. Ja siis BE tarvitaan kärryn lastista riippumatta.
Mutta jos uudelleenrekisteröin kärryn siten, että kokonaismassaksi merkitään vain 1600 kg (tai 1500 kg), niin nyt kärryn saa tietenkin lastata autooni kytkettynä edelleen vain 1500 kg kytkentämassaan, mutta ajokortiksi riittää kaikissa tilanteissa pelkkä B.
Että tästä aiheesta saadaan säännöllisin välein keskustelu pystyyn, on se sen verran kiinalainen juttu, - A B E C kortti
juttua joka toistuu kirjoitti:
Autoni kokonaismassa on 1860 kg (rekisteriote),
perävaunun kokonaismassa rekisteriotteen mukaan on 1700, siis yhteensä 3560 kg. Siispä tätä ei saa vetää, ei tyhjänä eikä lastattuna ilman pikku E:tä.
Tässä yksi kirjoittaja vetosi, että saa siirtää pelkällä B;llä, kuten tyhjää rekkaa pelkällä C:llä. Tuo ei pidä paikkaansa. Ajokorttiasetuksen 7§ sisältää tuon em. poikkeamasäänöksen C korttia varten, mutta sama pykälä ei anna B kortille muuta oikeuksia, kuin että kuljettajatutkintoon saa viedä BE-luokan ajoneuvon.
Palataan sitten ym. esimerkkiin. Autoni suurin sallittu kytkentäpaino on 1500 kg. Se ei estä vetämästä ko. 1700 kg kokonaismassan peräkärryä, mutta kärryn saa lastata vain 1500 kg kytkentäpainoon. Ja siis BE tarvitaan kärryn lastista riippumatta.
Mutta jos uudelleenrekisteröin kärryn siten, että kokonaismassaksi merkitään vain 1600 kg (tai 1500 kg), niin nyt kärryn saa tietenkin lastata autooni kytkettynä edelleen vain 1500 kg kytkentämassaan, mutta ajokortiksi riittää kaikissa tilanteissa pelkkä B.
Että tästä aiheesta saadaan säännöllisin välein keskustelu pystyyn, on se sen verran kiinalainen juttu,Kuorma autoksi rekisteröidyllä yli 3,5 t pakulla esim. 1500 kg kärryä. En ole koskaa asiaa miettinyt,nyt vain pälkähti päähäni moinen asia.Onkohan näistä jossain olemassa selko kieliset määräykset vai joutuuko kapula kielen käännös kurssille.
- saa vetää
A B E C kortti kirjoitti:
Kuorma autoksi rekisteröidyllä yli 3,5 t pakulla esim. 1500 kg kärryä. En ole koskaa asiaa miettinyt,nyt vain pälkähti päähäni moinen asia.Onkohan näistä jossain olemassa selko kieliset määräykset vai joutuuko kapula kielen käännös kurssille.
C kortilla alle 750 kg perävaunua, painavampaan tarvitaan iso E. Lisäksi kuorma-auton perävaunu saa olla enintään 15 cm veturia leveämpi.
Tai mistä sitä näistä muuttuvista määräyksistä tietää... - vähän pieleen
saa vetää kirjoitti:
C kortilla alle 750 kg perävaunua, painavampaan tarvitaan iso E. Lisäksi kuorma-auton perävaunu saa olla enintään 15 cm veturia leveämpi.
Tai mistä sitä näistä muuttuvista määräyksistä tietää...Kysymyksen esittäjä kertoi, että hänen autonsa on kuorma-autoksi rekisteröity pakettiauto. Siis ilmeisesti alle 7500 kg. Jos vetää yli 750 kg kärryä, tarvitaan E mutta riittää C1E, ja se on pikkuisen helpompi saada kuin CE. Toisaalta kysymyksen esittäjällä taisi olla CE:kin.
Autolle sallittu kytkentäpaino on sitten oma juttunsa. - minullakin
vähän pieleen kirjoitti:
Kysymyksen esittäjä kertoi, että hänen autonsa on kuorma-autoksi rekisteröity pakettiauto. Siis ilmeisesti alle 7500 kg. Jos vetää yli 750 kg kärryä, tarvitaan E mutta riittää C1E, ja se on pikkuisen helpompi saada kuin CE. Toisaalta kysymyksen esittäjällä taisi olla CE:kin.
Autolle sallittu kytkentäpaino on sitten oma juttunsa.Kysymyksen esittäjällä olikin vain A BE C. Eli ei saa vetää yli 750 kg perävaunua minkäänlaisella kuorma-autolla. Mutta ei hätä ole tämän näköinen, ajokorttilupahakemus sisään ja sitten vaan kuljettajatutkintoon C1E korttia varten. Autokin on valmiina. Minulla raukalla kun ei ole kuin ajokorttilupa, mutta mistään ei löydy helpolla ajoneuvoa C1E kokeeseen.
- kärri
A B E C kortti kirjoitti:
Kuorma autoksi rekisteröidyllä yli 3,5 t pakulla esim. 1500 kg kärryä. En ole koskaa asiaa miettinyt,nyt vain pälkähti päähäni moinen asia.Onkohan näistä jossain olemassa selko kieliset määräykset vai joutuuko kapula kielen käännös kurssille.
Mietin itse myös tuota auton ja trailerin kokonaispainoa.Autoni kokonaismassa on 1960 kg.
Sillä saa vetää kokonaispainoltaan 1500kg jarrullista kärryä.Venetraileri on telikärry.Omamassa 450kg,kantavuus 1600kg.Valmistaja sanoi,että kantavuutta saa lisää vaihtamalla vetopään.Akseleissa on varaa.
Tässäkin yhdistelmässä varmaan tarvitaan pikku-e?
Kuormaa saa siis ottaa tuon 1150 kg.
Katsastuskonttorilla sanoivat,että kuorma saa olla käytännössä isompikin.Tiukan paikan tullen katsotaan kai akselipainot,mitkä ratkaisevat.Meni kyllä hieman tuo yli.... - tarkemmin
kärri kirjoitti:
Mietin itse myös tuota auton ja trailerin kokonaispainoa.Autoni kokonaismassa on 1960 kg.
Sillä saa vetää kokonaispainoltaan 1500kg jarrullista kärryä.Venetraileri on telikärry.Omamassa 450kg,kantavuus 1600kg.Valmistaja sanoi,että kantavuutta saa lisää vaihtamalla vetopään.Akseleissa on varaa.
Tässäkin yhdistelmässä varmaan tarvitaan pikku-e?
Kuormaa saa siis ottaa tuon 1150 kg.
Katsastuskonttorilla sanoivat,että kuorma saa olla käytännössä isompikin.Tiukan paikan tullen katsotaan kai akselipainot,mitkä ratkaisevat.Meni kyllä hieman tuo yli....Autosi 1960 kärri 1600, yli menee 3500:n eli pikku E tarvitaan aina. Mutta jos autosi sallittu kytkentäpaino on vain 1500, et sinä sitä voi ylittää, oli kärryn kokonaismassa mitä vaan. Muuta vaan kärrysi rakenteita ja vie se uudellenrekisteröintiin. Kokonaismassa voi rekisteriotteessa nousta vaikka kolmanelle tonnille, mutta et voi laillisesti vetää tuolla autollasi kuin enintään 1500.
- teli
tarkemmin kirjoitti:
Autosi 1960 kärri 1600, yli menee 3500:n eli pikku E tarvitaan aina. Mutta jos autosi sallittu kytkentäpaino on vain 1500, et sinä sitä voi ylittää, oli kärryn kokonaismassa mitä vaan. Muuta vaan kärrysi rakenteita ja vie se uudellenrekisteröintiin. Kokonaismassa voi rekisteriotteessa nousta vaikka kolmanelle tonnille, mutta et voi laillisesti vetää tuolla autollasi kuin enintään 1500.
Minkä takia täytys uudestaan kärryä rekisteröidä
pienemmälle painolle?Mieluummin nostan kokonaispainoa.Se on mahdollista vetopäätä vaihtamalla.Tällä saa 500-700 kg lisää.Eikä tästä kärryn omapaino muutu.Voi sitten vetää painavaakin kuormaa,tosin eri autolla.
Jos nyt kuvitellaan uusilla painoilla.Auton kokonaispaino 1960 ja vaikka kärry 2000 kg.
Yhteensä siis 3960 kg.Pikku-e siis tarvitaan.Kärryä voi silti kuormata kokonaispainoon 1500kg,mitä autolla saa vetää.
Tuli tämä siis kysyttyä ihan alan ammattilaisilta.Sanoivat vielä lisäksi,että tiukan paikan tullen telitrailerissa huomioidaan akselipainot. - sekavaa
teli kirjoitti:
Minkä takia täytys uudestaan kärryä rekisteröidä
pienemmälle painolle?Mieluummin nostan kokonaispainoa.Se on mahdollista vetopäätä vaihtamalla.Tällä saa 500-700 kg lisää.Eikä tästä kärryn omapaino muutu.Voi sitten vetää painavaakin kuormaa,tosin eri autolla.
Jos nyt kuvitellaan uusilla painoilla.Auton kokonaispaino 1960 ja vaikka kärry 2000 kg.
Yhteensä siis 3960 kg.Pikku-e siis tarvitaan.Kärryä voi silti kuormata kokonaispainoon 1500kg,mitä autolla saa vetää.
Tuli tämä siis kysyttyä ihan alan ammattilaisilta.Sanoivat vielä lisäksi,että tiukan paikan tullen telitrailerissa huomioidaan akselipainot.Niin, en tiedä mitä oikein ajat takaa!
Pienemmälle painolle rekisteröinti voisi kannattaa silloin jos pikku e puuttuu. Jos kärrysi rekisteröidään 1500 kg kokonaismassalle, ei kuljettajalta vaadita pikku e.tä ja silti saa vetää juuri sen, mitä autoosi saa kytkeä.
Jos taas kokonaispainoa suurentaa, niin veturiltakin vaaditaan kokoa, että sen voi hyödyntää. No sen tunnut tietävän.
Mitä tulee taas kokonaispainoon maantiellä, niin enpä tiedä onko telillä mitään merkitystä. Jos kärryn kokonaispaino menee yli sallitun kytkentäpainon, niin sakkoja on tiedossa. Siitä minulla ei ole tietoa, miten poliisi punnitsee. Jos koukku on kiinni ja vaa'at pannaan kärryn pyörien alle, niin aisapainon verran tulee helpotusta. - telikärry
sekavaa kirjoitti:
Niin, en tiedä mitä oikein ajat takaa!
Pienemmälle painolle rekisteröinti voisi kannattaa silloin jos pikku e puuttuu. Jos kärrysi rekisteröidään 1500 kg kokonaismassalle, ei kuljettajalta vaadita pikku e.tä ja silti saa vetää juuri sen, mitä autoosi saa kytkeä.
Jos taas kokonaispainoa suurentaa, niin veturiltakin vaaditaan kokoa, että sen voi hyödyntää. No sen tunnut tietävän.
Mitä tulee taas kokonaispainoon maantiellä, niin enpä tiedä onko telillä mitään merkitystä. Jos kärryn kokonaispaino menee yli sallitun kytkentäpainon, niin sakkoja on tiedossa. Siitä minulla ei ole tietoa, miten poliisi punnitsee. Jos koukku on kiinni ja vaa'at pannaan kärryn pyörien alle, niin aisapainon verran tulee helpotusta.Niin,silloin olis ehkä järkevää rekisteröidä
pienemmälle painolle,jos pikku-e puuttuu.
Tuohon kärryyn sai tosiaan helposti lisää kantavuutta vetopäätä vaihtamalla.Akseleissa on varaa.Ei ole tosin ollut tarvetta kantavuutta
lisätä.Nykyinen vene ei niin paljoa paina.Vielä
isompikin menis sallituissa painoissa.Pikku-e korttikin on.
Lähinnä alkuun oli itsellä epäselvää,saako
1800kg kokonaispainon kärryä vetää,vaikka vetopaino jää 1500 kg asti.No selvishän asia.
Olishan se ollut outoa,jos ei olisi vetää.Onhan
tavalliseen peräkärryynkin mahdollisuus kuormata
kuormaa kuinka paljon vaan,jos se niin menis... - poliisi uhkailu
telikärry kirjoitti:
Niin,silloin olis ehkä järkevää rekisteröidä
pienemmälle painolle,jos pikku-e puuttuu.
Tuohon kärryyn sai tosiaan helposti lisää kantavuutta vetopäätä vaihtamalla.Akseleissa on varaa.Ei ole tosin ollut tarvetta kantavuutta
lisätä.Nykyinen vene ei niin paljoa paina.Vielä
isompikin menis sallituissa painoissa.Pikku-e korttikin on.
Lähinnä alkuun oli itsellä epäselvää,saako
1800kg kokonaispainon kärryä vetää,vaikka vetopaino jää 1500 kg asti.No selvishän asia.
Olishan se ollut outoa,jos ei olisi vetää.Onhan
tavalliseen peräkärryynkin mahdollisuus kuormata
kuormaa kuinka paljon vaan,jos se niin menis...Aikoinaan noin 10 vuotta jouduin itä-Suomessa vetämään 500 kg:n venettä 1700 kg kokonaismassan telikärryllä. (Auton kytkentäpaino 1500 kg) Huolestuttu, kun poliisi paikallisessa lehdessä uhkaili, että he eivät käytä vaakaa vaan sakottavat ylikuormasta rekisteriotteen mukaan. Terveellä järjellä ajattelin, että yrittäkööt. Ehkä yrittivätkin ja joku valitti. Nyttemmin on tullut lakipykälät opiskeltua tarkkaan. Mielenkiintoisia yhdistelmiä sakotustilanteissa. Voi rikkoa
- ajokorttimääräyksiä
- suurimman sallitun kytkentämassan
- suurimman sallitun kuorman peräkärryssä
- peräkärrylle sallitun ajonopeuden
Jos on 2000 kg:n auto, johon saa kytkeä 1500 kg:n kärryn, eikä ole pikku e:tä. Jos kärry on kokonaismassaltaan juuri tuon 1500, niin laillista on vielä. Mutta jos pistääkin kärryyn kuormaa, että kokonaismassa onkin 1700, niin miten sitten. Tuleeko sakot puuttuvasta pikku e:stä
Vertailukohdaksi voidaan ajatella:
9:lle rekisteröity henkilöauto. Lastataan kyytiin enemmän. Sakkoa tulee henkilömäärän ylityksestä, mutta tuleeko myös puuttuvasta D (D1) ajokortista. Mielestäni ei tule, valittaisin ainakin. Siksi ei mielestäni voisi tulla rangaistusta puuttuvasta ajokorttiluokasta myöskään tuossa kärrytapauksessa.
- maksaa?
Autokoulut varmastikin tarjoavat pikku-e:n vaatimaa lisäkoulutusta niille, jotka sen korttiinsa tarvitsevat.
Onko kellään kokemusta tästä? Paljonko menee aikaa ja rahaa pikku-e:hen?- Täältä
kysy sieltä AUTO KOULUSTA niitä on vähän joka puolella.Ei pitäis olla vaikeeta löytää puhelin numeroa
- että..
Täältä kirjoitti:
kysy sieltä AUTO KOULUSTA niitä on vähän joka puolella.Ei pitäis olla vaikeeta löytää puhelin numeroa
...tämän palstan lukijoilla on usein kokemusperäistä hintatietoa ja vinkkejä siitä, mistä tuotteen tai palvelun saa edullisesti tai missä joutuu maksamaan liikaa.
Usko tai älä, mieleen kyllä tuli mahdollisuus soittaa auto kouluun, mutta tieto yleisestä hinta tasosta on usein eduksi ennen kuin alkaa käydä hinta neuvotteluja. - koulutusta
Mikset mene tutkintoon suoraan. Jos peruuttaminen on outoa, niin pyydä jotain kaveriasi neuvomaan. Kyllä kuka tahansa joka on itse vetänyt, pystyy neuvomaan perusasiat, eli miten kytkennän tarkistus suoritetaan ja miten peruutetaan. Tietysti jos on oikein huono säkä, ettei ole sellaista kaveria lähipiirissä eikä ole sopivaa auto-peräkärryä käytössä. Mutta rahan täytyy polttaa taskussa, jos sen autokouluun haluat välttämättä kantaa.
- vinkistä
koulutusta kirjoitti:
Mikset mene tutkintoon suoraan. Jos peruuttaminen on outoa, niin pyydä jotain kaveriasi neuvomaan. Kyllä kuka tahansa joka on itse vetänyt, pystyy neuvomaan perusasiat, eli miten kytkennän tarkistus suoritetaan ja miten peruutetaan. Tietysti jos on oikein huono säkä, ettei ole sellaista kaveria lähipiirissä eikä ole sopivaa auto-peräkärryä käytössä. Mutta rahan täytyy polttaa taskussa, jos sen autokouluun haluat välttämättä kantaa.
Hyvä tietää, että voin mennä suoraan tutkintoon autokoulua käymättä. Tätä en ole tiennyt, vaan olen olettanut että viranomaiset ja autokoulut olisivat tässäkin asiassa "hyvässä yhteistyössä" (= kurssituspakko).
- E:t ilman koulua
vinkistä kirjoitti:
Hyvä tietää, että voin mennä suoraan tutkintoon autokoulua käymättä. Tätä en ole tiennyt, vaan olen olettanut että viranomaiset ja autokoulut olisivat tässäkin asiassa "hyvässä yhteistyössä" (= kurssituspakko).
Kyllä kaikki E:t, siis BE C1E CE D1E ja DE irtoavat ilman koulua. Pitää olla vaan tuo peruskortti hallussa jonkun aikaa. Niin ja CE tutkintoon vaaditaan työkokemus 3 kk.
- toimia
Ajoluvan muutoshakemus poliisilaitokselle kahden valokuvan ja lääkärintodistuksen kera.
Ajovarma Oy:stä pumaska, jossa teoriakysymyksiä oikeine vastauksineen ja kuvaus ajokokeen sisällöstä.
Valmistautuminen tutkintoon, tutkintoajan tilaaminen (Ajovarmasta?).
Näinhän se menee, vai onko vielä jotain lisäkiemuroita matkassa ?- todistuksesta
Kannattaa kysyä poliisilta, ennenkuin ryntää lääkäriin. Nimittäin jos korttisi on suhteellisen tuore, saattaa olla ettet tarvitsekaan lääkärintodistusta. Siis tilanteessa jos B halutaan korottaa BE:ksi. (Jos kiikarissa on B C:ksi niin juttu on toinen)
Ajorttiasetuksen 11a§
- Anonyymi
kyseessä on ajo oikeutta ajaminen, kortti hyllylle ja sakot.
- Anonyymi
Ei saa ja se on kumma juttu. Peräkärryn kuorman painolla ei ole merkitystä vaan peräkärryn suurin sallittu kokonaismassa on se luku jota tässä sokeasti tuijotetaan. Sitä ei tietenkään saa ylittää mutta siitä ei nyt ole kysymyskään. Peräkärryn kokonaismassa vetoauton paino ei saa ylittää 3500kg.
https://www.iltalehti.fi/autot/a/2015022719272753
Tämmöinen "varmuuden vuoksi" rankaisu on vähän outoa kun todelliset painot ovat olleet sallitut. Pitäisikö autoilijoille kirjoittaa ylinopeussakko sillä perusteella että autolla pääsee suurempaa kuin sallittua nopeutta?
Mielestäni koko pikku e on pelleilyä eikä sitä voi oikein perustella mitenkään. Sen saadakseen pitää suorittaa peruutuskoe. Jarruton kärry voi olla jopa suurempi kuin jarrullinen. Kuorman sidonta on kriittisin asia ja sen osaamista ei testata mitenkään.- Anonyymi
Pelleilyä se on... siksi vedän 1500kg kokonaispainoista pakettia trailerin kantokyvyn rajoilla karvan alle 2000kg autolla vaikka pykälää isompi traileri ja auto olisi vakaampi ja turvallisempi.
- Anonyymi
Juuri näin. Kokonaismassa on se, mitä tuijotetaan sokeasti, eikä niitä oikeasti ratkaisevia asioita. Kuten todellinen paino ja kuorman sidonta.
Tämä on aivan sama asia verrannollisesti kuin ne promillerajat. Niitäkin tuijotetaan vaan sokeasti, eikä sitä, miten paljon ne promillet kussakin tapauksessa faktisesti vaikuttavat ajosuoritteeseen.
Ja kaikki tämä kusipäisyys vain siksi, että paskahousukyttä ei kykene kuin tuijottamaan niitä numeroita, ja pakko on kuitenkin tuomita. Jos ei muuten, niin ihan vaan periaatteesta. - Anonyymi
Sekavia selityksiä yksinkertaisesta asiasta.
Ajokorttisääntö ja maksimi vetopaino/kytkentä lasketaan eri tavalla:
- Tarvitaanko pikku-e määräytyy PELKÄSTÄÄN rekisteriotteisiin merkittyjen kokonaismassojen summasta. Jos kyseessä on jarrullinen kärry, massojen summan ylittäessä 3500 kg tarvitaan pikku-e. Jos kyseessä on kevytkärry, saa summa olla 4250 kg, koska kevytkärryä saa aina vetää B-kortilla. Tämä sääntö ei vaadi puntaria eli sitä on helppo valvoa tien päällä.
- Autolla saa vetää kokonaismassaltaan (rekisteriotteesta) miten raskasta kärryä tahansa, kunhan kärryn ja kuorman TODELLINEN punnittu paino on enintään auton maksimin kytkentämassan suuruinen. Tällä ei ole mitään tekemistä kuskin ajokortin kanssa, joka siis määritellään rekisteriotteen, ei puntarin perusteella.
Vielä rautalangasta: minulla on kokonaispainoltaan 2700 kg kärry, jonka omapaino on 650 kg. Sitä ei käytännössä pysty vetämään ilman pikku-e korttia tyhjänäkään, koska alle 800 kg painavia autoja joilla voisi vetää 650 kg ei ole olemassa.
Toisaalta sillä voi siirtää 850 kg kuormaa esimerkiksi 1500 vetopainosella autolla, koska tässä ratkaisevaa on todellinen paino, ei teoreettinen lastikapasiteetti (kokonaispaino rekisteriotteessa).. Kuten edellä todettiin, pikku-e pitää joka tapauksessa olla kokonaispainojen summan takia, joka menee näin islla kärryllä väkisin yli 3500 kg autolla kuin autolla.- Anonyymi
Jos vedänkin traktorilla.
- Anonyymi
Siinä oli sitten paras vastaus kaikille vaunua peräänsä sovittaville.
Eiku vetään D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä oli sitten paras vastaus kaikille vaunua peräänsä sovittaville.
Eiku vetään DReilut 15 vuotta siinä sitten meni, ennen kuin asia saatiin selvästi sanotuksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Reilut 15 vuotta siinä sitten meni, ennen kuin asia saatiin selvästi sanotuksi.
Tämä aihe ei pilaantuvaa laatua, sillä vaunun vetäjiä syntyy joka päivä lisää.
Vaikka autopalstoilla tästä ajokorttiasiasta on joka kevät erilaisia juttuja, niin yhä löytyy kuskeja, joille tämä ajo-oikeuden ja vetopainojen määrittely on hebreaa.
T. Aisapainaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä aihe ei pilaantuvaa laatua, sillä vaunun vetäjiä syntyy joka päivä lisää.
Vaikka autopalstoilla tästä ajokorttiasiasta on joka kevät erilaisia juttuja, niin yhä löytyy kuskeja, joille tämä ajo-oikeuden ja vetopainojen määrittely on hebreaa.
T. AisapainaaKun säännöt muuttuu pitää jankata uudestaan ja jotkut muistelee vanhoja sääntöjä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236819Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61817Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723