Sakramentit

Janatuinen

Missä kohden Raamattua puhutaan sakramenteista? Jotkut opettavat tällä palstalla, että sakramenteissa on syntien anteeksisaaminen ja sielun pelastus.

Minä olen tähän asti luullut ja Raamattukin niin sanoo, että

USKO JEESUKSEEN

pitää sisällään syntien anteeksisaamisen ja sielun pelastumisen.

Onko tämä sakramenttioppineiden joukko joku uusi lahko?

131

16162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lasse-setä

      Raamattu ei puhu sakramenteista sitä sanaa käyttäen.
      En ala suomentamaan sitä sanaa, koska en tarkkaan tiedä mitä se tarkoittaa.

      Nykyiset sakramentin luterilaisessa kirkossa on vähennetty kahteen. Siis alkukirkon seuraajassa, katolilaisuudessa sakramentteja on enemmän. Olen kuullut selityksenä, että nämä kaksi sakramenttia olisi siksi, että niistä on Herran käsky ja siinä on näkyvä aine.

      Usko Herraan Jeesukseen on todellakin pelastuksen ydin, ilman sitä ei ole mitään, vaikka olisi sakramentteja kuinka paljon.

    • Suorat lainaukset toisilta sivuilta on kielletty.
      Mikäli haluaa saada jonkin asian tiedoksi, voi laittaa viitteen, mistä asiaan löytyy valaistusta.

      • P. Kyssär

        ---------------


      • P. Kyssär kirjoitti:

        ---------------

        Joka kerta, kun kirjoitat, näet tekstin: Lue tarkemmat keskustelun ohjeet ennenkuin kirjoitat.
        Kun sitä klikkaa, tulee esiin tarkat ohjeet kirjoittamisesta. Ilmeisesti et ole noudattanut ohjetta, kun niitä kyselet.

        Nyt kehotan, lue ohjeet ennenkuin kirjoitat tänne yhtään mitään.


      • vihne kirjoitti:

        Joka kerta, kun kirjoitat, näet tekstin: Lue tarkemmat keskustelun ohjeet ennenkuin kirjoitat.
        Kun sitä klikkaa, tulee esiin tarkat ohjeet kirjoittamisesta. Ilmeisesti et ole noudattanut ohjetta, kun niitä kyselet.

        Nyt kehotan, lue ohjeet ennenkuin kirjoitat tänne yhtään mitään.

        Jokainen voi itse lukea ohjeet ja tehdä oman tulkintansa. Minä tulkitsen niin, että kokonainen juttu kopioituna toiselta sivulta on sääntöjen rikkomista.

        Joku voi tulkita toisin. Jos olen tulkinnut väärin, varmaan saan ylläpidolta ohjeistusta. En kuitenkaan aio ryhtyä Jaakobin painiin jokaisen lainauksen kohdalla, vaan poistan, jos juttu ei sisällä kirjoittajan omia ajatuksia lainkaan tai ainakin merkittävästi.


      • Wittenberg
        vihne kirjoitti:

        Jokainen voi itse lukea ohjeet ja tehdä oman tulkintansa. Minä tulkitsen niin, että kokonainen juttu kopioituna toiselta sivulta on sääntöjen rikkomista.

        Joku voi tulkita toisin. Jos olen tulkinnut väärin, varmaan saan ylläpidolta ohjeistusta. En kuitenkaan aio ryhtyä Jaakobin painiin jokaisen lainauksen kohdalla, vaan poistan, jos juttu ei sisällä kirjoittajan omia ajatuksia lainkaan tai ainakin merkittävästi.

        periaate.

        Ei ole mitään järkeä kopioida tänne pitkiä liirumlaarumeita joidenkin toisten tekstejä ilman yhtään omaa ajatusta. Näin tällä palstalla ovat toimineet jotkut Luther-kiihkoilijat.


    • Kastettu

      Vähässä katekismuksen opetus kasteen sakramentista:

      ”Mitä on kaste? Vastaus: Kaste ei ole pelkkää vettä, vaan Jumalan käskyyn sisältyvä ja Jumalan sanaan yhdistetty vesi.

      Mikä sitten on tämä Jumalan sana? Vastaus: Se minkä Herramme Jeesus Kristus lausuu Matteuksen viimeisessä luvussa: "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."

      Toiseksi. Mitä kaste antaa ja hyödyttää? Vastaus: Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.

      Mitkä ovat nämä Jumalan sanat ja lupaukset? Vastaus: Ne jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."

      Kolmanneksi. Miten vedellä voi olla näin suuri vaikutus? Vastaus: Ei sitä vaikutakaan vesi, vaan veteen liittyvä ja vedessä oleva Jumalan sana sekä Jumalan sanaan luottava usko. Ilman Jumalan sanaa vesi ei ole mikään kaste, vaan pelkkää vettä. Jumalan sanaan liittyessään se kuitenkin on kaste, armoa tulviva elämän vesi ja "uudestisyntymisen pesu Pyhässä Hengessä", niin kuin pyhä Paavali lausuu kirjeessään Tiitukselle, sen kolmannessa luvussa: "Hän pelasti meidät laupeutensa mukaan uudestisyntymisen pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan. Tämä sana on varma."

      Neljänneksi. Mitä sitten tällainen vesikaste merkitsee? Vastaus: Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.

      Missä se on kirjoitettuna? Vastaus: Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: "Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."

      Vähän katekismuksen opetus ehtoollisesta:

      ”Mikä on alttarin sakramentti? Vastaus: Se on leipään ja viiniin sisältyvä Herramme Jeesuksen Kristuksen todellinen ruumis ja veri. Hän on sen itse asettanut meidän, kristittyjen, syötäväksi ja juotavaksi.

      Missä se on kirjoitettuna? Vastaus: Pyhät evankeliumin kirjoittajat Matteus, Markus ja Luukas sekä pyhä Paavali sanovat näin: "Herramme Jeesus Kristus, sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen, kiitti ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: Ottakaa ja juokaa tästä kaikki; tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Niin usein kuin te siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."

      Mitä tällainen syöminen ja juominen hyödyttää? Vastaus: Se käy ilmi sanoista "teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi". Meille annetaan näillä sanoilla tässä sakramentissa synnit anteeksi, elämä ja autuus, sillä missä on syntien anteeksianto, siinä on myös elämä ja autuus.

      Miten ruumiillinen syöminen ja juominen voi saada aikaan jotain näin suurta? Vastaus: Syöminen ja juominen eivät sitä saakaan aikaan, vaan tässä olevat sanat "teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi". Nämä sanat yhdessä ruumiillisen syömisen ja juomisen kanssa ovat sakramentin keskeinen kohta. Se joka nämä sanat uskoo, omistaa sen mitä ne sisältävät ja lausuvat, nimittäin "syntien anteeksiannon".

      Kuka sitten vastaanottaa tämän sakramentin kelvollisesti? Vastaus: Paastoaminen ja ruumiillinen valmistautuminen ovat kyllä hyvää ulkonaista kurinalaisuutta, mutta todella kelvollinen ja hyvin valmistautunut on se, joka uskoo nämä sanat: "teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi". Kelvoton ja valmistautumaton on taas se, joka ei näitä sanoja usko tai joka epäilee niitä, sillä sana "teidän edestänne" ei vaadi muuta kuin uskovaa sydäntä.

      • Kasteen armoliitossa

        Pakko sanoa, Janatuinen, ettet ole lukemaasi asiaa ymmärtänyt.

        ------------------
        Muista kuitenkin:

        Armovälineitä ei kannata pilkata.
        Jumala on sitonut niihin armolupauksensa ja itsensä. Siksi sakramenttien pilkka ja vähättely on Jumalan sanan ja Hänen itsensä pilkkaamista.

        Siinä voi käydä huonosti.


      • Kasteen armoliitossa

        Jos omahyväistä ojennat, hän pilkkaa sinua,
        jos jumalatonta nuhtelet, saat solvauksen.
        Omahyväistä älä nuhtele, hän vihastuu sinuun,
        nuhtele viisasta, niin hän rakastaa sinua"
        (Sananlasku 9. luku)


        Älkää pilkatko ja väheksykö Jumalan armovälineitä, kastetta ja alttarin sakramenttia. Jumala on niihin sitonut armolupauksensa ja itsensä. Niiden pilkkaaminen on Jumalan pilkkaa.
        Siitä voi langeta katumattomuus ja iankaikkinen vahinko.


      • Muistuttaja
        Kasteen armoliitossa kirjoitti:

        Jos omahyväistä ojennat, hän pilkkaa sinua,
        jos jumalatonta nuhtelet, saat solvauksen.
        Omahyväistä älä nuhtele, hän vihastuu sinuun,
        nuhtele viisasta, niin hän rakastaa sinua"
        (Sananlasku 9. luku)


        Älkää pilkatko ja väheksykö Jumalan armovälineitä, kastetta ja alttarin sakramenttia. Jumala on niihin sitonut armolupauksensa ja itsensä. Niiden pilkkaaminen on Jumalan pilkkaa.
        Siitä voi langeta katumattomuus ja iankaikkinen vahinko.

        että kaste ei pelasta. Usko Jeesukseen pelastaa.


      • Uskova_
        Muistuttaja kirjoitti:

        että kaste ei pelasta. Usko Jeesukseen pelastaa.

        Miksi et usko Jeesukseen.


      • Janatuinen
        Uskova_ kirjoitti:

        Miksi et usko Jeesukseen.

        Joh. 3:16

        "16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."


        "ettei yksikään, joka HÄNEEN (= Jeesus) USKOO, hukkuisi..."

        Siinä ei sanota: ettei yksikään, joka kasteeseen uskoo, hukkuisi".

        Ota sinäkin lusikka kauniisti käteesi ja usko Raamatun oppeja. Ihmisopit voivat viedä ojaan.


      • P. Kyssär
        Janatuinen kirjoitti:

        Joh. 3:16

        "16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."


        "ettei yksikään, joka HÄNEEN (= Jeesus) USKOO, hukkuisi..."

        Siinä ei sanota: ettei yksikään, joka kasteeseen uskoo, hukkuisi".

        Ota sinäkin lusikka kauniisti käteesi ja usko Raamatun oppeja. Ihmisopit voivat viedä ojaan.

        Mark. 16:15   Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        Mark. 16:16   Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.


      • Janatuinen
        P. Kyssär kirjoitti:

        Mark. 16:15   Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        Mark. 16:16   Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Tottakai minä uskon. Uskon Jeesukseen syntieni anteeksiantajana ja sieluni pelastajana.

        Sen sijaan siihen en usko, että kaste pelastaa tai kastamattomuus kadottaa. Raamattu ei opeta niin. Tämän todistaa myös Mar.16:16.


      • P. Kyssär
        Janatuinen kirjoitti:

        Tottakai minä uskon. Uskon Jeesukseen syntieni anteeksiantajana ja sieluni pelastajana.

        Sen sijaan siihen en usko, että kaste pelastaa tai kastamattomuus kadottaa. Raamattu ei opeta niin. Tämän todistaa myös Mar.16:16.

        Mutta ethän sinä usko, mitäpä sitä toistaisin.


      • Kasteen armoliitossa
        Janatuinen kirjoitti:

        Tottakai minä uskon. Uskon Jeesukseen syntieni anteeksiantajana ja sieluni pelastajana.

        Sen sijaan siihen en usko, että kaste pelastaa tai kastamattomuus kadottaa. Raamattu ei opeta niin. Tämän todistaa myös Mar.16:16.

        Kerropas nyt Janatuinen lopulta,
        - mihin uskot
        - miksi uskot
        - mistä olet varma että uskot


      • Janatuinen
        Kasteen armoliitossa kirjoitti:

        Kerropas nyt Janatuinen lopulta,
        - mihin uskot
        - miksi uskot
        - mistä olet varma että uskot

        Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen.


      • Kasteen armoliitossa
        Janatuinen kirjoitti:

        Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen.

        Onko ollenkaan tiedossa:
        "Mistä olet uskosi saanut ja miten olet sen saanut".

        On näet eroa uskomisella ja uskomisella.


      • Janatuinen
        Kasteen armoliitossa kirjoitti:

        Onko ollenkaan tiedossa:
        "Mistä olet uskosi saanut ja miten olet sen saanut".

        On näet eroa uskomisella ja uskomisella.

        mutta minua ei isommin kiehdo tuollainen tenttaaminen.

        Leikitkö opettajaa?


      • Kasteen armoliitossa
        Janatuinen kirjoitti:

        mutta minua ei isommin kiehdo tuollainen tenttaaminen.

        Leikitkö opettajaa?

        Kysymys on asiallinen,
        koska sinun tapasi kommunikoida tuo mieleen
        puberteettisen häirikön yläasteelta.

        Kysyn edelleen, mistä uskosi olet saanut.
        Jolla usko on, muistelee mielellään, mistä ja miten sen sai.
        koska


      • Janatuinen
        Kasteen armoliitossa kirjoitti:

        Kysymys on asiallinen,
        koska sinun tapasi kommunikoida tuo mieleen
        puberteettisen häirikön yläasteelta.

        Kysyn edelleen, mistä uskosi olet saanut.
        Jolla usko on, muistelee mielellään, mistä ja miten sen sai.
        koska

        Sinun tapasi kommunikoida tuo mieleen
        puberteettisen häirikön yläasteelta.


      • Yläasteen Opettaja
        Janatuinen kirjoitti:

        Sinun tapasi kommunikoida tuo mieleen
        puberteettisen häirikön yläasteelta.

        Ihanko totta!
        Sittenhän on hyvä, että olemme samalla tasolla.
        Pääsemme siis jo asiaan?

        Kun sinun mielestäsi kasteessa ei ole
        syntien anteeksi antamusta, kerrohan

        Mistä sinä sait uskon,
        Mitä usko sinun mielestäsi on,


      • Janatuinen
        Yläasteen Opettaja kirjoitti:

        Ihanko totta!
        Sittenhän on hyvä, että olemme samalla tasolla.
        Pääsemme siis jo asiaan?

        Kun sinun mielestäsi kasteessa ei ole
        syntien anteeksi antamusta, kerrohan

        Mistä sinä sait uskon,
        Mitä usko sinun mielestäsi on,

        Kerro sinä arvon opettaja ensin. On mielestäni hieman tunkeilevaa tivata kovasti toiselta kirjoittajalta. Ensin voisi kertoa oman storyn.


      • P. Kyssär
        Janatuinen kirjoitti:

        Kerro sinä arvon opettaja ensin. On mielestäni hieman tunkeilevaa tivata kovasti toiselta kirjoittajalta. Ensin voisi kertoa oman storyn.

        1. Piet. 3:15   vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ....

        - ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla,


      • Martti-veli

        että usko pelastaa. Kasteella on oma roolinsa pelastuskokonaisuudessa, mutta kasteessa ei ole syntien anteeksiantoa eikä sielun pelastusta.

        Tällaista Raamattu ei opeta.


      • Janatuinen
        P. Kyssär kirjoitti:

        1. Piet. 3:15   vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ....

        - ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla,

        Oletko sinä yksi ja sama henkilö, joka kirjoitat tässä ketjussa nimimerkeillä "Kasteen armoliitossa", "Yläasteen Opettaja" sekä "P.Kyssär"?

        Veikkaan vahvasti, että olet yksi henkilö. Mitä pelleilyä oikein harrastat, jos keskustelet tietyn henkilön kanssa ja vaihdat joka kommenttiin eri nimimerkin?


      • Kastettu
        Martti-veli kirjoitti:

        että usko pelastaa. Kasteella on oma roolinsa pelastuskokonaisuudessa, mutta kasteessa ei ole syntien anteeksiantoa eikä sielun pelastusta.

        Tällaista Raamattu ei opeta.

        Tällainen puhe on hyvin vaarallista eksytystä.

        Kun ihminen puhuu uskosta mutta ei kuitenkaan usko, osoittaa kirjoitusten alkujuuren. Jos ihminen kieltää Kristuksen olevan kasteessa, niin ei hän silloin usko Kasteen asettajaan.

        Kristus on tullut veden ja veren kautta, Henki todistaa. Tämä on Jumalan todistus Pojastansa.


      • P. Kyssär
        Janatuinen kirjoitti:

        Oletko sinä yksi ja sama henkilö, joka kirjoitat tässä ketjussa nimimerkeillä "Kasteen armoliitossa", "Yläasteen Opettaja" sekä "P.Kyssär"?

        Veikkaan vahvasti, että olet yksi henkilö. Mitä pelleilyä oikein harrastat, jos keskustelet tietyn henkilön kanssa ja vaihdat joka kommenttiin eri nimimerkin?

        .............


      • Martti-veli
        Kastettu kirjoitti:

        Tällainen puhe on hyvin vaarallista eksytystä.

        Kun ihminen puhuu uskosta mutta ei kuitenkaan usko, osoittaa kirjoitusten alkujuuren. Jos ihminen kieltää Kristuksen olevan kasteessa, niin ei hän silloin usko Kasteen asettajaan.

        Kristus on tullut veden ja veren kautta, Henki todistaa. Tämä on Jumalan todistus Pojastansa.

        "Kun ihminen puhuu uskosta mutta ei kuitenkaan usko"

        luulet voivasi mitätöidä minun uskoni Kristukseen - minun pelastajaani ja syntieni sovittajaan?!

        Olethan melkoinen pullistelija.

        "Joka luulee jotain olevansa, katsokoon ettei lankea."


      • Kastettu
        Martti-veli kirjoitti:

        "Kun ihminen puhuu uskosta mutta ei kuitenkaan usko"

        luulet voivasi mitätöidä minun uskoni Kristukseen - minun pelastajaani ja syntieni sovittajaan?!

        Olethan melkoinen pullistelija.

        "Joka luulee jotain olevansa, katsokoon ettei lankea."

        Jeesus kuitenkin sanoo selkeästi että joka uskoo ja Kastetaan niin hän pelastuu. Ainakin tähän asti sinä olet pyrkinyt kumoamaan Jeesuksen opetuksen Kasteesta, halveksimalla Pyhän Kasteen Sakramenttia monella eri tavalla.

        Jos nyt olet tullut Jeesuksen kanssa samaan tulokseen, niin kiitos Herralle.


      • Martti-veli
        Kastettu kirjoitti:

        Jeesus kuitenkin sanoo selkeästi että joka uskoo ja Kastetaan niin hän pelastuu. Ainakin tähän asti sinä olet pyrkinyt kumoamaan Jeesuksen opetuksen Kasteesta, halveksimalla Pyhän Kasteen Sakramenttia monella eri tavalla.

        Jos nyt olet tullut Jeesuksen kanssa samaan tulokseen, niin kiitos Herralle.

        aikanaan mikään sakramentti.

        Minut pelasti usko Jumalan Poikaan Jeesukseen Kristukseen.

        Sama Raamatun oppi ja totuus pelastuksesta on voimassa vielä tänäkin päivänä. Toki sekaan mahtuu myöskin eksyttäjiä, harhauttajia ja kaikenmaailman helppoheikkejä.

        Jumalan sana ei näistä horju.


      • Kastettu
        Martti-veli kirjoitti:

        aikanaan mikään sakramentti.

        Minut pelasti usko Jumalan Poikaan Jeesukseen Kristukseen.

        Sama Raamatun oppi ja totuus pelastuksesta on voimassa vielä tänäkin päivänä. Toki sekaan mahtuu myöskin eksyttäjiä, harhauttajia ja kaikenmaailman helppoheikkejä.

        Jumalan sana ei näistä horju.

        Uskotko siis Kristukseen vai et, siitä on nyt kysymys.

        Kristus itse on tuo Pyhä Sakramentti.

        Jos sinua ei ole Kristus pelastanut, niin sinua ei ole silloin mikään pelastanut. Jos kiellät Kasteen kiellät silloin Kristuksen.

        Meillä on silloin kourassamme vain kuoret, siis pelkkä Kristuksen nimi huulilla, mutta ei uskoa häneen sydämessämme.


      • Martti-veli
        Kastettu kirjoitti:

        Uskotko siis Kristukseen vai et, siitä on nyt kysymys.

        Kristus itse on tuo Pyhä Sakramentti.

        Jos sinua ei ole Kristus pelastanut, niin sinua ei ole silloin mikään pelastanut. Jos kiellät Kasteen kiellät silloin Kristuksen.

        Meillä on silloin kourassamme vain kuoret, siis pelkkä Kristuksen nimi huulilla, mutta ei uskoa häneen sydämessämme.

        "Jos kiellät Kasteen kiellät silloin Kristuksen."

        olen kieltänyt kasteen? Missä olen kieltänyt Kristuksen?

        Minä opetan vain Raamatun mukaista oppia, että usko Jeesukseen pelastaa ihmissielun. Kaste ei pelasta ketään.

        PS. Miksi muuten kirjoitat viesteissäsi ihmisen sielun pelastumisen kannalta ratkaisevan sanan "usko" pienellä alkukirjaimella ja sanan "kaste" ISOLLA alkukirjaimella?
        Suomen kielessä molemmat kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella paitsi lauseen alussa.


      • Kstettu uskossa Kristukseen
        Martti-veli kirjoitti:

        "Jos kiellät Kasteen kiellät silloin Kristuksen."

        olen kieltänyt kasteen? Missä olen kieltänyt Kristuksen?

        Minä opetan vain Raamatun mukaista oppia, että usko Jeesukseen pelastaa ihmissielun. Kaste ei pelasta ketään.

        PS. Miksi muuten kirjoitat viesteissäsi ihmisen sielun pelastumisen kannalta ratkaisevan sanan "usko" pienellä alkukirjaimella ja sanan "kaste" ISOLLA alkukirjaimella?
        Suomen kielessä molemmat kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella paitsi lauseen alussa.

        Lopeta jo joutava osaammehan me lukea. Kun Jeesus sanoo että joka uskoo ja Kastetaan hän pelastuu, niin se ei inttämisestä miksikään muutu.


      • Uskovien kaste
        Kstettu uskossa Kristukseen kirjoitti:

        Lopeta jo joutava osaammehan me lukea. Kun Jeesus sanoo että joka uskoo ja Kastetaan hän pelastuu, niin se ei inttämisestä miksikään muutu.

        kadottaa

        1) epäusko

        vai

        2) kastamattomuus?


      • Kastettu
        Uskovien kaste kirjoitti:

        kadottaa

        1) epäusko

        vai

        2) kastamattomuus?

        Mikä sellainen usko on joka kieltää Kasteen?
        Se on epäusko.


      • Uskovien kaste
        Kastettu kirjoitti:

        Mikä sellainen usko on joka kieltää Kasteen?
        Se on epäusko.

        "Mikä sellainen usko on joka kieltää Kasteen?"

        Ei ainakaan minun uskoni enkä ole tuollaisesta puhunut halaistua sanaa. Minä kysyin aidasta ja sinä veit keskustelun aidan seipäisiin.

        Minä kysyin, mikä Raamatun mukaan kadottaa

        1) epäusko
        vai
        2) kastamattomuus?

        Käänteisesti asia voidaan ilmaista: Kumpi antaa pelastuksen 1) usko vai 2) kaste?

        Sinä et jostain syystä vastannut kysymykseen. Voisitko nyt vastata.

        PS. Miksi koko ajan kirjoitat substantiivin "kaste" ja verbin "kastaa" ISOLLA alkukirjaimella?


      • Kasteen armoliitossa
        Uskovien kaste kirjoitti:

        "Mikä sellainen usko on joka kieltää Kasteen?"

        Ei ainakaan minun uskoni enkä ole tuollaisesta puhunut halaistua sanaa. Minä kysyin aidasta ja sinä veit keskustelun aidan seipäisiin.

        Minä kysyin, mikä Raamatun mukaan kadottaa

        1) epäusko
        vai
        2) kastamattomuus?

        Käänteisesti asia voidaan ilmaista: Kumpi antaa pelastuksen 1) usko vai 2) kaste?

        Sinä et jostain syystä vastannut kysymykseen. Voisitko nyt vastata.

        PS. Miksi koko ajan kirjoitat substantiivin "kaste" ja verbin "kastaa" ISOLLA alkukirjaimella?

        Hyvä kirjoittaja, salli minun kommentoida.

        Kysymyksesi 1 ja 2 osoittavat, ettet ole lähelläkään asian ydintä.

        Tämän vuoksi, älä puhu aidan seipäistä, pliis!!!

        Ei voida ollenkaan kysyä, kumpi antaa pelastuksen usko vai kaste.

        Kysymys on aivan lapsellinen. Ethän sinä täällä kysy sellaistakaan, kumpi antaa pelastuksen
        1 usko vai 2 Jumalan evankeliumi


      • Kastettu
        Uskovien kaste kirjoitti:

        "Mikä sellainen usko on joka kieltää Kasteen?"

        Ei ainakaan minun uskoni enkä ole tuollaisesta puhunut halaistua sanaa. Minä kysyin aidasta ja sinä veit keskustelun aidan seipäisiin.

        Minä kysyin, mikä Raamatun mukaan kadottaa

        1) epäusko
        vai
        2) kastamattomuus?

        Käänteisesti asia voidaan ilmaista: Kumpi antaa pelastuksen 1) usko vai 2) kaste?

        Sinä et jostain syystä vastannut kysymykseen. Voisitko nyt vastata.

        PS. Miksi koko ajan kirjoitat substantiivin "kaste" ja verbin "kastaa" ISOLLA alkukirjaimella?

        Kristus pelastaa. Joka uskoo ja Kastetaan, se tulee autuaaksi. Uskotko sinä Jeesukseen?


    • Tautologia

      pitää tällä palstalla avata uusi keskustelu samasta aiheesta vähintäin joka viikko?

      Juuri oli sakramentteja käsittelevä Lasse-sedän 27.1.2006 avaus "Sakramenttien pyhyys", jossa keskusteltiin samoista kysymyksistä. Tässä ketjussa oli myös ihan hyviäkin kommentteja ja käsityksiä sakramenttien olemuksesta ja sakramenttikäsitteen kehittymisestä kristikunnassa; kuten esim. Tomi H:n kirjoitus 27.1 "Tosi on, ettei Jeesus". Jmms.

      Tällä kohtaa Sheriffi voisi heti tällaisen uuden, samaa asiaa käsittelevän avauksen yhteydessä huomauttaa, että asiaa on juuri hiljakkoin palstalla perusteellisesti käsitelty, ja että onko taas heti tarpeen alkaa sama jauhaminen asiasta ja sen vierestä.

      • Lasse-setä

        Onhan se kummallista, että tämä yksi aihe nousee uudestaan ja uudestaan. Tässä on kuitenkin kristikunnan kipupiste. Tämä kasteasia on repinyt rikki varmaan enemmän, kuin mikään muu asia.

        Hankalinta asiassa on se, että periaatteessa molemmat kastekäsitykset ovat perusteltavissa raamatun sanalla. Herää kysymys, onko näin tulkinnanvarainen asia pelastuskysymys?

        Vastaus: Jos kastamisen aika ja tapa olisi ratkaiseva pelastuksessa, olisi Kristuksen teko Golgatalla melkoisen mitätön asia. Itse olen sitä mieltä, että Kristuksen teko kattaa senkin jos on kastettu liikaa tai liian vähän.

        Kasteiden perustelut ja vaikutukset ovat ihan erilaiset ja siksi on tarpeetonta laittaa niitä vastakkain.


      • Uskovien kaste
        Lasse-setä kirjoitti:

        Onhan se kummallista, että tämä yksi aihe nousee uudestaan ja uudestaan. Tässä on kuitenkin kristikunnan kipupiste. Tämä kasteasia on repinyt rikki varmaan enemmän, kuin mikään muu asia.

        Hankalinta asiassa on se, että periaatteessa molemmat kastekäsitykset ovat perusteltavissa raamatun sanalla. Herää kysymys, onko näin tulkinnanvarainen asia pelastuskysymys?

        Vastaus: Jos kastamisen aika ja tapa olisi ratkaiseva pelastuksessa, olisi Kristuksen teko Golgatalla melkoisen mitätön asia. Itse olen sitä mieltä, että Kristuksen teko kattaa senkin jos on kastettu liikaa tai liian vähän.

        Kasteiden perustelut ja vaikutukset ovat ihan erilaiset ja siksi on tarpeetonta laittaa niitä vastakkain.

        "Vastaus: Jos kastamisen aika ja tapa olisi ratkaiseva pelastuksessa, olisi Kristuksen teko Golgatalla melkoisen mitätön asia."


      • MMMMMMMM
        Uskovien kaste kirjoitti:

        "Vastaus: Jos kastamisen aika ja tapa olisi ratkaiseva pelastuksessa, olisi Kristuksen teko Golgatalla melkoisen mitätön asia."

        Mikään jumalansana ei tule pätemättömäksi/päteväksi siitä, uskooko asianomainen, onko sopivassa iässä tms.

        Jumalan sana on pätevä silloinkin kun asianomainen ei usko.
        Tämä pätee myös sakramentteihin.

        Kun taas puhutaan siitä, mitä Jumalan sana lupaa syntiselle, siinä merkitsee usko. Lupaus on voimassa vain uskolla omistettuna.

        Tämän takia ei tarvitse puhua uudesti kastamisesta tms. Kaste on aina pätevä, se pitää, minkä Jumala on luvannut. Tänäänkin.


      • Uskovien kaste
        MMMMMMMM kirjoitti:

        Mikään jumalansana ei tule pätemättömäksi/päteväksi siitä, uskooko asianomainen, onko sopivassa iässä tms.

        Jumalan sana on pätevä silloinkin kun asianomainen ei usko.
        Tämä pätee myös sakramentteihin.

        Kun taas puhutaan siitä, mitä Jumalan sana lupaa syntiselle, siinä merkitsee usko. Lupaus on voimassa vain uskolla omistettuna.

        Tämän takia ei tarvitse puhua uudesti kastamisesta tms. Kaste on aina pätevä, se pitää, minkä Jumala on luvannut. Tänäänkin.

        lapsikastetta eikä aikuiskastetta. Raamattu tuntee vain uskovien kasteen.

        "Joka uskoo ja kastetaan pelastuu."

        1. Usko ja sitten 2. Kaste

        Usko = syntien anteeksisaaminen ja sielun pelastus


      • Lasse-setä
        MMMMMMMM kirjoitti:

        Mikään jumalansana ei tule pätemättömäksi/päteväksi siitä, uskooko asianomainen, onko sopivassa iässä tms.

        Jumalan sana on pätevä silloinkin kun asianomainen ei usko.
        Tämä pätee myös sakramentteihin.

        Kun taas puhutaan siitä, mitä Jumalan sana lupaa syntiselle, siinä merkitsee usko. Lupaus on voimassa vain uskolla omistettuna.

        Tämän takia ei tarvitse puhua uudesti kastamisesta tms. Kaste on aina pätevä, se pitää, minkä Jumala on luvannut. Tänäänkin.

        16. Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

        Ovatko nämä kohdat jotenkin ristiriitaiset?

        Matteus muistelee, että käskettiin tehdä opetuslapsia kastamalla. Markus muistelee, että käskettiin kastaa uskoon tulleita opetuslapsia.

        Jospa vastaus Markukseen löytyykin Johannes Kastajalta? Johannes Kastaja sanoi: Hän kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella.

        Joka uskoo, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika, maailman Vapahtaja ja minunkin Vapahtajani, saa henkikasteen, niinkuin Johannes Kastaja lupasi ja Jeesus lupasi ennen taivaaseen astumistaan.

        Nyt herää kysymys: Mihin Pyhällä Hengellä kastettu tarvitsee vielä jotain lisää kastetta ja kuka sen on pätevä antamaan?


      • Kasteen armoliitossa
        Uskovien kaste kirjoitti:

        lapsikastetta eikä aikuiskastetta. Raamattu tuntee vain uskovien kasteen.

        "Joka uskoo ja kastetaan pelastuu."

        1. Usko ja sitten 2. Kaste

        Usko = syntien anteeksisaaminen ja sielun pelastus

        Usko = luja luottamus siihen mitä toivotaan, eikä näkymättömistä epäile. (1776)

        Se saa sen luottamuksensa SANASTA:

        1) Puhutusta ja luetusta Jumalan sanasta
        2) Armovälineistä (kaste, ehtoollinen)

        Ilman näitä, 1, 2, ei mitään uskoa ole.
        Ainakaan sellaista uskoa, mikä kestää kuolemassa.


      • Kasteen armoliitossa
        Lasse-setä kirjoitti:

        16. Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

        Ovatko nämä kohdat jotenkin ristiriitaiset?

        Matteus muistelee, että käskettiin tehdä opetuslapsia kastamalla. Markus muistelee, että käskettiin kastaa uskoon tulleita opetuslapsia.

        Jospa vastaus Markukseen löytyykin Johannes Kastajalta? Johannes Kastaja sanoi: Hän kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella.

        Joka uskoo, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika, maailman Vapahtaja ja minunkin Vapahtajani, saa henkikasteen, niinkuin Johannes Kastaja lupasi ja Jeesus lupasi ennen taivaaseen astumistaan.

        Nyt herää kysymys: Mihin Pyhällä Hengellä kastettu tarvitsee vielä jotain lisää kastetta ja kuka sen on pätevä antamaan?

        Lopettakaa Jumalan sanan vääntäminen toiseksi.

        Ei Kristus puhu muusta kuin yhdestä kasteesta,
        eikä se ainoa hänen käskemänsä kaste ole henkikaste.

        Eikä apostolien saarnaama kaste ole henkikaste.


      • Kastettu
        Lasse-setä kirjoitti:

        Onhan se kummallista, että tämä yksi aihe nousee uudestaan ja uudestaan. Tässä on kuitenkin kristikunnan kipupiste. Tämä kasteasia on repinyt rikki varmaan enemmän, kuin mikään muu asia.

        Hankalinta asiassa on se, että periaatteessa molemmat kastekäsitykset ovat perusteltavissa raamatun sanalla. Herää kysymys, onko näin tulkinnanvarainen asia pelastuskysymys?

        Vastaus: Jos kastamisen aika ja tapa olisi ratkaiseva pelastuksessa, olisi Kristuksen teko Golgatalla melkoisen mitätön asia. Itse olen sitä mieltä, että Kristuksen teko kattaa senkin jos on kastettu liikaa tai liian vähän.

        Kasteiden perustelut ja vaikutukset ovat ihan erilaiset ja siksi on tarpeetonta laittaa niitä vastakkain.

        Siitähän tässä on kysymys kaiken aikaa.

        Jos kasteella on ihmisen arvomaailmassa toimituksellinen merkitys, niin Pyhän Kasteen salaisuus ei ole hänelle avautunut ollenkaan.

        Ihmettelen sitä, että Herran Pyhä Ehtoollinen käsitetään aika laajalti kristikunnassa oikein, että siinä meille tarjotaan Kristuksen ruumis ja veri. Reformoidut ovat tosin senkin käsittäneet vain symboliseksi.

        Kuten eräs veljemme joka on ammatiltaan biologi, kertoi, että biologisesti tarkasteltuna viini on viiniä ja ehtoollisleipä on ehtoollisleipää. Viini ei muutu biologisesti vereksi, eikä leipä muutu biologiseksi ruumiiksi. Ilman uskoa näin totisesti onkin.

        Ramattu sanookin, että usko ei ole joka miehen.

        Ja sama koskee Pyhää Kastetta.

        Epäuskoiselle Pyhä Kaste on vain luettuja tyhjiä merkityksettömiä sanoja raamatusta, papin käsien liikettä ja tilkka vettä maljassa. Taikka sitten enemmän vettä kastealtaassa niin kuin esimerkiksi hellutailaisilla, johon sitten upotetaan fyysinen ihminen.

        On sanimattakin selvää että tällainen "usko" Kasteesta ei uudestisynnytä mitään, siinä he ovat siis täysin oikeassa.

        Kaste ei ole kuitenkaan hengelliselstä sisällöltään mitään tällaista. Kasteen hengellinen sisältö avautuu vasta uskovalle.

        Kasteessa ihminen upotetaan (ei veteen) vaan Kristuksen lunastustyöhön, jonka iankaikkinen pantti siis syntiuhri edestämme, on Kristuksen Pyhä sovintoveri. Kristus tulee veden ja veren kautta, ja Henki on todistajana tässä tulemuksessa.

        Ilman usko tätä on täysin mahdoton käsittää.


      • Lasse-setä
        Kasteen armoliitossa kirjoitti:

        Lopettakaa Jumalan sanan vääntäminen toiseksi.

        Ei Kristus puhu muusta kuin yhdestä kasteesta,
        eikä se ainoa hänen käskemänsä kaste ole henkikaste.

        Eikä apostolien saarnaama kaste ole henkikaste.

        Olisiko syytä ottaa lusikka kauniiseen käteen ja olla avoimempi Sanalle.
        Nimittäin , jos esiintyy niinkuin asia olisi jo kiveen hakattuna, asiassa ei päästä edes kunnon keskusteluun.

        Tämä asia jakaa kristikuntaa niin pahasti, että olisi syytä edes kuunnella toista heti toimimatta nyrkkeilevän tyrmääjän tavoin.

        Vaikka mitä sanottaisiin, niin Jeesuksen puheista evankeliumeihin kirjoitettuna saa ainakin kaksi käsitystä asiasta.
        Jos apostolit ovat näin huolimattomasti asian kirjanneet, ei meidän ole syytä esiintyä ehdottoman totuuden kantajina. Minulle se ei ainakaan mene läpi. Toisaalta olen sitä mieltä, että kaikista asioista voidaan keskustella ja esittää arveluja, niin ettei toisella ole oikeutta tuomita. Tämä ei ole taivaallinen tuomioistuin, tämä on keskustelupalsta, jossa toivon mukaan löydämme totuudesta joitakin ulottuvuuksia.

        Mikäli kastamisella tarkoitetaan vedellä kastamista, siitä löytyy ainakin kaksi asiaa. Kastettiin uskoon tulleita pakanoita.
        Toinen asia on sitten opetuslapseksi kutsuminen, siinä ei edellytettykään uskoa kastettavalta, vain, että tehdään opetuslapseksi kastamalla ja sitten opetetaan, mitä opetuslapseus merkitsee.


      • Jeesukseen Kastettu
        Uskovien kaste kirjoitti:

        lapsikastetta eikä aikuiskastetta. Raamattu tuntee vain uskovien kasteen.

        "Joka uskoo ja kastetaan pelastuu."

        1. Usko ja sitten 2. Kaste

        Usko = syntien anteeksisaaminen ja sielun pelastus

        Raamattu tuntee ainoastaan yhden pelastavan Kasteen ja se on kaste Kristukseen. Kristukseen ihminen Kastetaan Jeesuksen käskyn mukaisesti Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

        Ihmistä ei kastetan hänen oman uskonsa tunnustukseen taikka omaan kuuliaisuuteensa, mitä hyötyä siitä olisikaan koska ihmisestä ei ole lain täyttäjäksi?

        Siksi ihminen Kastetaan Jumalan pettämättömään lupaukseen vaimon simenestä, siis Jeesukseen Kristukseen, joka pois ottaa maailman synnit.


      • Kastettu
        Lasse-setä kirjoitti:

        Olisiko syytä ottaa lusikka kauniiseen käteen ja olla avoimempi Sanalle.
        Nimittäin , jos esiintyy niinkuin asia olisi jo kiveen hakattuna, asiassa ei päästä edes kunnon keskusteluun.

        Tämä asia jakaa kristikuntaa niin pahasti, että olisi syytä edes kuunnella toista heti toimimatta nyrkkeilevän tyrmääjän tavoin.

        Vaikka mitä sanottaisiin, niin Jeesuksen puheista evankeliumeihin kirjoitettuna saa ainakin kaksi käsitystä asiasta.
        Jos apostolit ovat näin huolimattomasti asian kirjanneet, ei meidän ole syytä esiintyä ehdottoman totuuden kantajina. Minulle se ei ainakaan mene läpi. Toisaalta olen sitä mieltä, että kaikista asioista voidaan keskustella ja esittää arveluja, niin ettei toisella ole oikeutta tuomita. Tämä ei ole taivaallinen tuomioistuin, tämä on keskustelupalsta, jossa toivon mukaan löydämme totuudesta joitakin ulottuvuuksia.

        Mikäli kastamisella tarkoitetaan vedellä kastamista, siitä löytyy ainakin kaksi asiaa. Kastettiin uskoon tulleita pakanoita.
        Toinen asia on sitten opetuslapseksi kutsuminen, siinä ei edellytettykään uskoa kastettavalta, vain, että tehdään opetuslapseksi kastamalla ja sitten opetetaan, mitä opetuslapseus merkitsee.

        Jumalan sanaan pitää uskoa Ihan sellaisena kun se on kirjoitettukin, eikä pyrkiä päätelmien avulla ja hengellistäen järjellistämään Sanaa.

        Tarkoitan sitä että sanaa ei pidä edes yrittää muokata järjellä ymmärrettäväksi, koska siinä tulee aina vain lisää vahinkoa.


      • Uskovien kaste
        Jeesukseen Kastettu kirjoitti:

        Raamattu tuntee ainoastaan yhden pelastavan Kasteen ja se on kaste Kristukseen. Kristukseen ihminen Kastetaan Jeesuksen käskyn mukaisesti Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

        Ihmistä ei kastetan hänen oman uskonsa tunnustukseen taikka omaan kuuliaisuuteensa, mitä hyötyä siitä olisikaan koska ihmisestä ei ole lain täyttäjäksi?

        Siksi ihminen Kastetaan Jumalan pettämättömään lupaukseen vaimon simenestä, siis Jeesukseen Kristukseen, joka pois ottaa maailman synnit.

        "Raamattu tuntee ainoastaan yhden pelastavan Kasteen"

        ei tunne yhtään pelastavaa kastetta. Kaste ei pelasta eikä kastamattomuus kadota.

        Usko Jeesukseen pelastaa ja epäusko kadottaa.


      • Kastettu
        Uskovien kaste kirjoitti:

        "Raamattu tuntee ainoastaan yhden pelastavan Kasteen"

        ei tunne yhtään pelastavaa kastetta. Kaste ei pelasta eikä kastamattomuus kadota.

        Usko Jeesukseen pelastaa ja epäusko kadottaa.

        Nimittäin epäuskonsa vuoksi. Hänellä ei ole myöskään silloin pelastavaa uskoa.

        Koska se joka uskoo se myös kastetaan viivyttelemättä, kuten Raamattu niin molissa esimerkeissä tuo tämän esille. Kun alsilla on usko Jeesukseen, niin heidät myöskin Kastetaan.
        Tahallisesti Kastamaton on täysi pakana ilman Kristusta.


      • Kasteen armoliitossa
        Uskovien kaste kirjoitti:

        "Raamattu tuntee ainoastaan yhden pelastavan Kasteen"

        ei tunne yhtään pelastavaa kastetta. Kaste ei pelasta eikä kastamattomuus kadota.

        Usko Jeesukseen pelastaa ja epäusko kadottaa.

        Voi teitä, kun te ette yhtään sanaa viitsi lukea.

        USKO
        Ei ole mitään uskoa ilman Jumalan sanaa.
        Ettekö te sitä asiaa voi ymmärtää?

        Kasteessa on se sana, "joka meidän seassamme saarnattu on".


      • Uskovien kaste
        Kasteen armoliitossa kirjoitti:

        Voi teitä, kun te ette yhtään sanaa viitsi lukea.

        USKO
        Ei ole mitään uskoa ilman Jumalan sanaa.
        Ettekö te sitä asiaa voi ymmärtää?

        Kasteessa on se sana, "joka meidän seassamme saarnattu on".

        Laita tähän jatkoksi sellainen kohta Raamatusta, joka sanoo kastamattoman menevän kadotukseen. Eli kohdan, joka vakuuttaa kastamattomuuden olevan kadottava tekijä.


      • Ryöväri ristillä
        Kastettu kirjoitti:

        Nimittäin epäuskonsa vuoksi. Hänellä ei ole myöskään silloin pelastavaa uskoa.

        Koska se joka uskoo se myös kastetaan viivyttelemättä, kuten Raamattu niin molissa esimerkeissä tuo tämän esille. Kun alsilla on usko Jeesukseen, niin heidät myöskin Kastetaan.
        Tahallisesti Kastamaton on täysi pakana ilman Kristusta.

        kastettu? ei,vaan hän sai Jeesukselta syntein päästön siinä ristin puulla, ja lupauksen paratiisiin pääsystä. Kastamattomuus ei kadota, mutta se halveksiminen kadottaa.
        Jeesus asetti pienen lapsen uskon esikuvaksi, eli pieni lapsi on uskovainen,ja näin kelvollinen kastettavaksi.
        Mutta "joka pesty on, ei tarvitse kuin jalat pestä"
        Eli kasteen jälkeen tulleita "matkanvikoja" ja lankeemuksia hoidetaan evankeliumilla syntienanteeksi saamiseksi, Jeesuksen sovintouhrin kautta me saamme uskoa itsemme pahana pyhäksi ja syntisenä vanhurskaaksi.


      • Kroisos Pennanen
        Ryöväri ristillä kirjoitti:

        kastettu? ei,vaan hän sai Jeesukselta syntein päästön siinä ristin puulla, ja lupauksen paratiisiin pääsystä. Kastamattomuus ei kadota, mutta se halveksiminen kadottaa.
        Jeesus asetti pienen lapsen uskon esikuvaksi, eli pieni lapsi on uskovainen,ja näin kelvollinen kastettavaksi.
        Mutta "joka pesty on, ei tarvitse kuin jalat pestä"
        Eli kasteen jälkeen tulleita "matkanvikoja" ja lankeemuksia hoidetaan evankeliumilla syntienanteeksi saamiseksi, Jeesuksen sovintouhrin kautta me saamme uskoa itsemme pahana pyhäksi ja syntisenä vanhurskaaksi.

        On mautonta juttua, ei muuta voi sanoa.
        Mieti vielä hiukan, jooko, ennenkuin olet ihan
        noin varma.


      • Kroisos Pennanen
        Uskovien kaste kirjoitti:

        Laita tähän jatkoksi sellainen kohta Raamatusta, joka sanoo kastamattoman menevän kadotukseen. Eli kohdan, joka vakuuttaa kastamattomuuden olevan kadottava tekijä.

        Kysymys ei liity sakramenttiasiaan eikä sen ymmärtämiseen.

        En pidä sopivana tehdä pyhistä asioista poliittisen kinan välinettä, kuten sinä teet.

        Sinä uskot Jumalan sanaan tai et usko.
        Omapa on asiasi.


      • Kastettu
        Uskovien kaste kirjoitti:

        Laita tähän jatkoksi sellainen kohta Raamatusta, joka sanoo kastamattoman menevän kadotukseen. Eli kohdan, joka vakuuttaa kastamattomuuden olevan kadottava tekijä.

        On tilanteita jossa Kasteelle menoon on ollut voittamaton este. Jumala kyllä tietää nämä todelliset esteet.

        Mutta Jeesuksen sanan halveksiminen jättämällä pois siitä oleellisia asioita, ei ole merkkinä uskosta, vaan epäuskosta.

        Joka uskoo niin hänet Kastetaan viivyttelemättä, tama on totisesti Jumalan sana.


      • Michael Euronen
        Kroisos Pennanen kirjoitti:

        Kysymys ei liity sakramenttiasiaan eikä sen ymmärtämiseen.

        En pidä sopivana tehdä pyhistä asioista poliittisen kinan välinettä, kuten sinä teet.

        Sinä uskot Jumalan sanaan tai et usko.
        Omapa on asiasi.

        "Sinä uskot Jumalan sanaan tai et usko."

        Jumalan sanaan, joka ei usko sinun lapsikaste- ym. kasteoppiisi, jonka mukaan kaste pelastaa jne.

        Niinkö?


      • Kastettu
        Michael Euronen kirjoitti:

        "Sinä uskot Jumalan sanaan tai et usko."

        Jumalan sanaan, joka ei usko sinun lapsikaste- ym. kasteoppiisi, jonka mukaan kaste pelastaa jne.

        Niinkö?

        Joka uskoo ja kastetaan niin hän pelastuu.

        Uskotko sinä Jeesukseen?


    • Uskovien kaste

      Mark. 16:16

      "16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."


      Usko ja kaste muodostavat yhtenäisen uskomisen kokonaisuuden. Ensin tulee usko ja sitä seuraa kaste.

      Ellei sielu ole pelastunut, niin se on kadotettu. Mikä pelastaa sielun? Vastaus = Se, joka puuttuessaan kadottaa sielun.

      Kadottaako sielun eli käänteisesti onko sielun pelastumisen perusta:

      1) usko
      vai
      2) kaste
      vai
      3) ehdottomasti molemmat?

      Mark. 16:16 puolipisteen jälkeen tuleva virkkeen osa kertoo vastauksen tähän kysymykseen:

      "mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."

      Siis EPÄUSKO KADOTTAA. Niinpä usko pelastaa. Pelastavaa uskoa seuraa Raamatun ohjeen mukaisesti kaste.

      ------------------------------

      Muuan kirjoittaja on esittänyt minua kohtaan väitteen, että minä halveksin kastetta. En tiedä, onko kyseinen henkilö taikonut mainitun väitteen omasta vai vaimonsa hatusta, mutta joka tapauksessa väite on pelkkää kyseisen kirjoittajan haihattelua.

      Se tuskin on kasteen halveksimista, jos kertoo, miten Raamattu opettaa kasteesta.

      • Lasse-setä

        Näyttää siltä, että kaikitenkin meidän ihmisten tieto tässä kasteasiassa on vajavainen.

        Raamatussa on Jeesuksen puheista muistellut vain kaksi evankelistaa. Matteus ja Markus.

        Matteus muistelee kastetta mainitun lähetyskäskyn yhteydessä. Siinä vain käsketään kastamalla tehdä opetuslapsia. Siinä ei korosteta uskoa, eikä autuaaksi tulemista eli pelastusta.

        Markuksen kertomus on yksioikoisempi ja hän on pystynyt yhteen lauseeseen vangitsemaan pelastuksen ytimen. Onko se sitä, sitäkin on lupa tarkastella.

        Mitä Matteuksen kertomukseen tulee,tuntuisi ihan hyvältä, että lapsi saa kutsun Jeesuksen opetuslapseksi ja paikalla olleet aikuiset sitoutuvat siitä hänelle opettamaan.

        Markuksen kertomus edellyttää syvällisempää paneutumista. Pitäisi selvittää milloin ihmisellä on sellainen usko, että on kelvollinen ottamaan kasteen vastaan.

        Siinä tullaan vaikeisiin ongelmiin onko lapsella sellainen usko, joka edellyttää kastamista. Asian tekee vielä hatarammaksi se, kun joku sanoo lapsen syntyvän perkeleen lapsena. Jonkin mielestä usko on kasteen lahja. Tästä syntyy siis ikiliikkuja: Usko on kasteen lahja, kun kaste otetaan uskolla vastaan.

        Mitä opimme tästä? Jos pelastus olisi jotenkin ehdottomasti sidoksissa kastamisen tapaan aikaan ja kelpoisuuteen, olisi Kristuksen teko aivan mitättömän pieni.

        Mielestäni Jeesuksen Kristuksen teko on niin valtava, että se kattaa jos on kastettu liikaa tai liian vähän, koska ikuinen elämä on Jumalan armolahja Jeesuksessa Kristuksessa.


      • Kastettu
        Lasse-setä kirjoitti:

        Näyttää siltä, että kaikitenkin meidän ihmisten tieto tässä kasteasiassa on vajavainen.

        Raamatussa on Jeesuksen puheista muistellut vain kaksi evankelistaa. Matteus ja Markus.

        Matteus muistelee kastetta mainitun lähetyskäskyn yhteydessä. Siinä vain käsketään kastamalla tehdä opetuslapsia. Siinä ei korosteta uskoa, eikä autuaaksi tulemista eli pelastusta.

        Markuksen kertomus on yksioikoisempi ja hän on pystynyt yhteen lauseeseen vangitsemaan pelastuksen ytimen. Onko se sitä, sitäkin on lupa tarkastella.

        Mitä Matteuksen kertomukseen tulee,tuntuisi ihan hyvältä, että lapsi saa kutsun Jeesuksen opetuslapseksi ja paikalla olleet aikuiset sitoutuvat siitä hänelle opettamaan.

        Markuksen kertomus edellyttää syvällisempää paneutumista. Pitäisi selvittää milloin ihmisellä on sellainen usko, että on kelvollinen ottamaan kasteen vastaan.

        Siinä tullaan vaikeisiin ongelmiin onko lapsella sellainen usko, joka edellyttää kastamista. Asian tekee vielä hatarammaksi se, kun joku sanoo lapsen syntyvän perkeleen lapsena. Jonkin mielestä usko on kasteen lahja. Tästä syntyy siis ikiliikkuja: Usko on kasteen lahja, kun kaste otetaan uskolla vastaan.

        Mitä opimme tästä? Jos pelastus olisi jotenkin ehdottomasti sidoksissa kastamisen tapaan aikaan ja kelpoisuuteen, olisi Kristuksen teko aivan mitättömän pieni.

        Mielestäni Jeesuksen Kristuksen teko on niin valtava, että se kattaa jos on kastettu liikaa tai liian vähän, koska ikuinen elämä on Jumalan armolahja Jeesuksessa Kristuksessa.

        "...joku sanoo lapsen syntyvän perkeleen lapsena."

        En ole ikinä kuullut tällaista, mutta sen tiedän että ihmisen lapsi syntyy ihmisenä.

        Raamatun mukaan kaikki ihmiset ovat Jumalan tahdosta pois poikenneita nimenomaan jo Aadamin ja Eevan kautta, ja siksi syntyperänsä (homo sapiens) tähden pelastukseen kelvottomiksi tulleita.

        Joku väittää lapsen syntyvän viattomana! Ja tulevan syntiseksi vasta ensimmäisen syntisen tekonsa seurauksena. Mistä viattomaan ihmiseen synti yht'äkkiä hyppäisi tietyssä iässä?

        Jos ihminen syntyisi maailmaan viattomana, niin ei Jeesuksen olisi tarvinnut syntyä tänne ainosyntyisenä, vaan ainoastaan vaeltaa viaton Jumalalle kelpaava vaellus.


        Ihminen ei synny tänne viattomana, niin että hänellä olisi vain jokin paha taipumus tehdä syntiä. Vaan hän tekee syntejä koska hän ON SYNTINEN JO SYNTYESSÄÄN, hänessä on S....nan geenivirhe.

        Tarina perisynnittömänä syntyvästä viattomasta ihmisestä on satua. Ja sellaisen uskominen on itsensä pettämistä.

        Ilman perisyntiä maailma olisi viaton, näin kamalasta eksytyksestä on reformoitujen väärässä sytiopissa kysymys.

        Ilman perisyntiä ihminen ei tekisi koskaan syntiä, eikä myöskään kuolisi koskaan. Näin siksi että kuolema on synnin plakka.


      • Kastettu
        Kastettu kirjoitti:

        "...joku sanoo lapsen syntyvän perkeleen lapsena."

        En ole ikinä kuullut tällaista, mutta sen tiedän että ihmisen lapsi syntyy ihmisenä.

        Raamatun mukaan kaikki ihmiset ovat Jumalan tahdosta pois poikenneita nimenomaan jo Aadamin ja Eevan kautta, ja siksi syntyperänsä (homo sapiens) tähden pelastukseen kelvottomiksi tulleita.

        Joku väittää lapsen syntyvän viattomana! Ja tulevan syntiseksi vasta ensimmäisen syntisen tekonsa seurauksena. Mistä viattomaan ihmiseen synti yht'äkkiä hyppäisi tietyssä iässä?

        Jos ihminen syntyisi maailmaan viattomana, niin ei Jeesuksen olisi tarvinnut syntyä tänne ainosyntyisenä, vaan ainoastaan vaeltaa viaton Jumalalle kelpaava vaellus.


        Ihminen ei synny tänne viattomana, niin että hänellä olisi vain jokin paha taipumus tehdä syntiä. Vaan hän tekee syntejä koska hän ON SYNTINEN JO SYNTYESSÄÄN, hänessä on S....nan geenivirhe.

        Tarina perisynnittömänä syntyvästä viattomasta ihmisestä on satua. Ja sellaisen uskominen on itsensä pettämistä.

        Ilman perisyntiä maailma olisi viaton, näin kamalasta eksytyksestä on reformoitujen väärässä sytiopissa kysymys.

        Ilman perisyntiä ihminen ei tekisi koskaan syntiä, eikä myöskään kuolisi koskaan. Näin siksi että kuolema on synnin plakka.

        Kukaan ei pelastu ilman Jumalalle kelvollista syntiuhria Jeesusta Kristusta. Krtistus sanoo joka uskoo ja Kastetaan se pelastuu. Siinä ei jää mitään tilaa sen seikan loputtomaan spekuloimiseen, että mitä ihminen voisi itse tehdä pelastuksensa hyväksi.

        Usko on lahja Jumalalta ja Kaste on lahja Jumalalta.

        Ihminen uskoo sen, taikka sitten ei usko.


      • Lempäälän naapurista
        Kastettu kirjoitti:

        Kukaan ei pelastu ilman Jumalalle kelvollista syntiuhria Jeesusta Kristusta. Krtistus sanoo joka uskoo ja Kastetaan se pelastuu. Siinä ei jää mitään tilaa sen seikan loputtomaan spekuloimiseen, että mitä ihminen voisi itse tehdä pelastuksensa hyväksi.

        Usko on lahja Jumalalta ja Kaste on lahja Jumalalta.

        Ihminen uskoo sen, taikka sitten ei usko.

        Usko Jeesukseen pelastaa.


      • Kastettu
        Lempäälän naapurista kirjoitti:

        Usko Jeesukseen pelastaa.

        ... hän pelastaa. Uskotko sinä Jeesukseen?


      • Sokkia-Moses

        He nimittelevät kastemadoksi, kun eivät voi
        muutakaan.
        Sanaa ei ole, eikä Kristuksen rakkautta,
        on vain hengellinen viha.

        Tämä on vielä alkua.
        Pahemmaksi se menee, sillä kaikki on päättyvä veriseen vainoon.


      • YKSIN USKOLLA
        Kastettu kirjoitti:

        ... hän pelastaa. Uskotko sinä Jeesukseen?

        vastaanotettuna pelastaa, eli ei kaste sinänsä ja yksin.


      • Siis:

        ei uskovan kaste yksin, vaan kastetun USKO yksin, on se mikä pelastaa.


      • Raamatussa

        usko ja vesikaste sidottu toisiinsa...

        Apt. 8: 15 Perille tultuaan nämä rukoilivat Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen. 16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen. 17 Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen. 18 Kun Simon näki, että ne, joiden päälle apostolit panivat kätensä, saivat Hengen, hän tarjosi heille rahaa 19 ja sanoi: "Antakaa minullekin tuollainen valta, että kenen päälle panen käteni, se saa Pyhän Hengen."
        20 Mutta Pietari sanoi hänelle: "Kadotukseen joudut rahoinesi, kun luulet, että Jumalan lahja on rahalla ostettavissa! 21 Sinulla ei ole tässä osaa eikä arpaa, sillä sinä et ole vilpitön Jumalan edessä. 22 Käänny siis tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa! Kenties hän antaa ajatuksesi anteeksi.

        Siis noita Simon oli myös kastettu ynnä toisia samarialaisia.


      • Kastettu
        Siis: kirjoitti:

        ei uskovan kaste yksin, vaan kastetun USKO yksin, on se mikä pelastaa.

        Vaan usko ja Kaste, kuten Jeesus sanoo. Älä yritä venkkoilla, Kristus itse on Kasteessa ja hänen lisäkseen Isä Jumala itse ja Pyhä Henki, joka kasteessa vuodatetaan kastettavaan asuvaiseksi.


      • Kastettu
        Raamatussa kirjoitti:

        usko ja vesikaste sidottu toisiinsa...

        Apt. 8: 15 Perille tultuaan nämä rukoilivat Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen. 16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen. 17 Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen. 18 Kun Simon näki, että ne, joiden päälle apostolit panivat kätensä, saivat Hengen, hän tarjosi heille rahaa 19 ja sanoi: "Antakaa minullekin tuollainen valta, että kenen päälle panen käteni, se saa Pyhän Hengen."
        20 Mutta Pietari sanoi hänelle: "Kadotukseen joudut rahoinesi, kun luulet, että Jumalan lahja on rahalla ostettavissa! 21 Sinulla ei ole tässä osaa eikä arpaa, sillä sinä et ole vilpitön Jumalan edessä. 22 Käänny siis tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa! Kenties hän antaa ajatuksesi anteeksi.

        Siis noita Simon oli myös kastettu ynnä toisia samarialaisia.

        Ap. t. 2:36   Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."

        Ap. t. 2:37   Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille:

        "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"

        Ap. t. 2:38   Niin Pietari sanoi heille:
        "Tehkää parannus ja

        - ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen
        - syntienne anteeksisaamiseksi,
        - niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Ap. t. 2:39   Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."


      • Uskovien kaste
        Kastettu kirjoitti:

        Vaan usko ja Kaste, kuten Jeesus sanoo. Älä yritä venkkoilla, Kristus itse on Kasteessa ja hänen lisäkseen Isä Jumala itse ja Pyhä Henki, joka kasteessa vuodatetaan kastettavaan asuvaiseksi.

        Mark. 16:16

        "16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."


        sanotaan, että USKO yksin ei pelasta? Sinä opetat sellaista oppia.

        Sinun oppisi mukaan, jos henkilö tulee tänään uskoon ja ottaa Jeesuksen Kristuksen sydämeensä, saa syntinsä anteeksi ja hänestä tulee Jumalan lapsi. Hän on aikeissa mennä kuukauden kuluttua kasteelle. Tällä välillä kyseinen uskossa Kristukseen oleva henkilö jää auton alle ja kuolee.

        Sinun oppisi mukaan kyseinen uskossa Jeesukseen Kristukseen ollut henkilö meni helvettiin, koska häntä ei kastettu.

        Samoin sinun oppisi mukaan pieni lapsi, jolla on elämän alku niin vaikeaa, että elämän liekki sammuu ennen "hätäkastetta", menee helvettiin.

        Sinun kasteoppisi on KARMEA OPPI!

        Vaihda sinäkin oppisi Raamatun mukaiseksi:

        USKO JEESUKSEEN PELASTAA!

        Toki uskon syntymisen jälkeen käydään Raamatun ohjeen mukaan kasteella, mutta kaste ei pelasta sielua eikä kastamattomuus kadota sielua.


      • Kastettu
        Uskovien kaste kirjoitti:

        Mark. 16:16

        "16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."


        sanotaan, että USKO yksin ei pelasta? Sinä opetat sellaista oppia.

        Sinun oppisi mukaan, jos henkilö tulee tänään uskoon ja ottaa Jeesuksen Kristuksen sydämeensä, saa syntinsä anteeksi ja hänestä tulee Jumalan lapsi. Hän on aikeissa mennä kuukauden kuluttua kasteelle. Tällä välillä kyseinen uskossa Kristukseen oleva henkilö jää auton alle ja kuolee.

        Sinun oppisi mukaan kyseinen uskossa Jeesukseen Kristukseen ollut henkilö meni helvettiin, koska häntä ei kastettu.

        Samoin sinun oppisi mukaan pieni lapsi, jolla on elämän alku niin vaikeaa, että elämän liekki sammuu ennen "hätäkastetta", menee helvettiin.

        Sinun kasteoppisi on KARMEA OPPI!

        Vaihda sinäkin oppisi Raamatun mukaiseksi:

        USKO JEESUKSEEN PELASTAA!

        Toki uskon syntymisen jälkeen käydään Raamatun ohjeen mukaan kasteella, mutta kaste ei pelasta sielua eikä kastamattomuus kadota sielua.

        Jeesus sanoo että joka uskoo ja Kastetaan pelastuu. Minä uskon Jeesukseen mutta en sinuun.

        Miksi sinä et usko Jeesukseen, onko sinulla jokin pätevä syy vängätä Jeesusta vastaan täällä päiväkausia???

        Auttaako se sinua jotenkin, kun väitäät Jeesuksen olleen väärässä?

        Ihmettein miksi yhtäältä puhut uskosta Jeesukseen, mutta toisaalta vänkäät hänen oppiaan vastaan koko ajan?


      • Uskova_
        Kastettu kirjoitti:

        Jeesus sanoo että joka uskoo ja Kastetaan pelastuu. Minä uskon Jeesukseen mutta en sinuun.

        Miksi sinä et usko Jeesukseen, onko sinulla jokin pätevä syy vängätä Jeesusta vastaan täällä päiväkausia???

        Auttaako se sinua jotenkin, kun väitäät Jeesuksen olleen väärässä?

        Ihmettein miksi yhtäältä puhut uskosta Jeesukseen, mutta toisaalta vänkäät hänen oppiaan vastaan koko ajan?

        Kun Jeesus sanoo että joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, niin mikä tuossa lauseen jatko-osassa kumoaa tämän?

        Näin muutamat harhaopettajat väittävät, että Jeesus puhuisi ristiin. Ensin Jeesus sanoisi että joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, ja sitten kumoaisi tuon, sanomalla että ei vaiskaan leikkiä minä vaan laskin, kyllä pelkkä usko riittää.

        Jeesus kuitenkin sanoo niin, että joka uskoo ja Kastetaan se pelastuu, mutta joka ei tätä usko mitä sanoin, niin hän joutuu kadotukseen.

        Vihollinen on siitä kavala että hän pettää ihmiset juuri tuolla tavalla muuttamaan Jumalan sanan merkitystä pikkuisen ja niin jääkin tyjä käteen.

        Kuinka niin tyhjä käteen?

        Jumalan sanasta kun ei katoa pienin piirtokaan ennen maailman loppumista. Siis maailman loppuun asti se joka uskoo ja Kastetaan pelastuu. Näin käy koska Jeesus niin sanoo.

        Mutta huonosti käy niille jotka Jumalan sanaa vääristelevät, eivätkä suostu uskomaan niin kuin on kirjoitettu.


      • Uskovien kaste
        Uskova_ kirjoitti:

        Kun Jeesus sanoo että joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, niin mikä tuossa lauseen jatko-osassa kumoaa tämän?

        Näin muutamat harhaopettajat väittävät, että Jeesus puhuisi ristiin. Ensin Jeesus sanoisi että joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, ja sitten kumoaisi tuon, sanomalla että ei vaiskaan leikkiä minä vaan laskin, kyllä pelkkä usko riittää.

        Jeesus kuitenkin sanoo niin, että joka uskoo ja Kastetaan se pelastuu, mutta joka ei tätä usko mitä sanoin, niin hän joutuu kadotukseen.

        Vihollinen on siitä kavala että hän pettää ihmiset juuri tuolla tavalla muuttamaan Jumalan sanan merkitystä pikkuisen ja niin jääkin tyjä käteen.

        Kuinka niin tyhjä käteen?

        Jumalan sanasta kun ei katoa pienin piirtokaan ennen maailman loppumista. Siis maailman loppuun asti se joka uskoo ja Kastetaan pelastuu. Näin käy koska Jeesus niin sanoo.

        Mutta huonosti käy niille jotka Jumalan sanaa vääristelevät, eivätkä suostu uskomaan niin kuin on kirjoitettu.

        Raamattu:

        Mark. 16:16

        "16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."


        Sinä:

        "Jeesus kuitenkin sanoo niin, että joka uskoo ja Kastetaan se pelastuu, mutta joka ei tätä usko mitä sanoin, niin hän joutuu kadotukseen."

        "Mutta huonosti käy niille jotka Jumalan sanaa vääristelevät, eivätkä suostu uskomaan niin kuin on kirjoitettu."


        Miksi muutit Raamatun tekstiä OMAN KORVASYYHYSI mukaan? Miksi vääristelit selkeää Raamatun sanaa ja tekstiä? Tuomitsit omassa kommentissasi itsesi:

        "Mutta huonosti käy niille jotka Jumalan sanaa vääristelevät, eivätkä suostu uskomaan niin kuin on kirjoitettu."


        Luuletko, että tuollaisilla KEPULIKONSTEILLA teet itseäsi enemmän uskottavaksi?


      • Uskova_
        Uskovien kaste kirjoitti:

        Raamattu:

        Mark. 16:16

        "16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."


        Sinä:

        "Jeesus kuitenkin sanoo niin, että joka uskoo ja Kastetaan se pelastuu, mutta joka ei tätä usko mitä sanoin, niin hän joutuu kadotukseen."

        "Mutta huonosti käy niille jotka Jumalan sanaa vääristelevät, eivätkä suostu uskomaan niin kuin on kirjoitettu."


        Miksi muutit Raamatun tekstiä OMAN KORVASYYHYSI mukaan? Miksi vääristelit selkeää Raamatun sanaa ja tekstiä? Tuomitsit omassa kommentissasi itsesi:

        "Mutta huonosti käy niille jotka Jumalan sanaa vääristelevät, eivätkä suostu uskomaan niin kuin on kirjoitettu."


        Luuletko, että tuollaisilla KEPULIKONSTEILLA teet itseäsi enemmän uskottavaksi?

        Sinähän väitit että usko pelastaa.

        Jeesus kuitenkin sanoo että joka uskoo ja Kastetaan se pelastuu. Väitätkö sinä että Jeesus kumoaisi seuraavalla lauseella koko edeltävän opetuksensa?

        Ei kumoa, vaan siinä on käynyt nyt niin, että sinä olet nielaissut vihollisen syötin koukkuineen. Valehtelet lisäksi meidän opettavan niin, että Kaste pelastaa.

        Kukaan meistä ei ole opettanut, eikä opeta, että Kaste pelastaisi, vaan opetamme samoin kun Jeesus itsekin että joka uskoo ja Kastetaan, se pelastuu. Aamen!

        Sinun on turha valehdella täällä mitään sillä me uskomme Jeesukseen, emme sinuun.


      • tästä voisi
        Kastettu kirjoitti:

        Ap. t. 2:36   Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."

        Ap. t. 2:37   Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille:

        "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"

        Ap. t. 2:38   Niin Pietari sanoi heille:
        "Tehkää parannus ja

        - ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen
        - syntienne anteeksisaamiseksi,
        - niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Ap. t. 2:39   Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        päätellä, että Pyhähenki tulee ihmiseen kahdella eri tavalla, kuten kahdessa edellisessä viestissä raamatulla todistetaa? huomaa kysymysmerkki!!!


      • Kasteen armoliitossa
        YKSIN USKOLLA kirjoitti:

        vastaanotettuna pelastaa, eli ei kaste sinänsä ja yksin.

        Voi kun sinäkin kirjoittaja ymmärtäisit, miten hassulta viestisi kuulostaa.

        Mitä sanoisit tästä:

        Ei Jumalan sana mitään pelasta, usko yksin pelastaa!!!

        Etkö sinä ymmärrä, ettei mitään uskoakaan voi olla ilman Jumalan sanaa!!!


      • Kasteen armoliitossa
        Uskovien kaste kirjoitti:

        Mark. 16:16

        "16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."


        sanotaan, että USKO yksin ei pelasta? Sinä opetat sellaista oppia.

        Sinun oppisi mukaan, jos henkilö tulee tänään uskoon ja ottaa Jeesuksen Kristuksen sydämeensä, saa syntinsä anteeksi ja hänestä tulee Jumalan lapsi. Hän on aikeissa mennä kuukauden kuluttua kasteelle. Tällä välillä kyseinen uskossa Kristukseen oleva henkilö jää auton alle ja kuolee.

        Sinun oppisi mukaan kyseinen uskossa Jeesukseen Kristukseen ollut henkilö meni helvettiin, koska häntä ei kastettu.

        Samoin sinun oppisi mukaan pieni lapsi, jolla on elämän alku niin vaikeaa, että elämän liekki sammuu ennen "hätäkastetta", menee helvettiin.

        Sinun kasteoppisi on KARMEA OPPI!

        Vaihda sinäkin oppisi Raamatun mukaiseksi:

        USKO JEESUKSEEN PELASTAA!

        Toki uskon syntymisen jälkeen käydään Raamatun ohjeen mukaan kasteella, mutta kaste ei pelasta sielua eikä kastamattomuus kadota sielua.

        Te olette hengellisiä lapsia.

        Miksi te tulette tänne riehumaan, jos ette halua mistään mitään keskustella?

        Evankeliumi = Sana ja Sakramentit;

        Minä uskon, etten voi omasta voimastani uskoa Herraani Jeesukseen, enkä tulla häen luokseen, vaan Pyhä Henki on minut kutsunut evankeliumin sanan kautta.


      • Usko pelastaa
        Kasteen armoliitossa kirjoitti:

        Voi kun sinäkin kirjoittaja ymmärtäisit, miten hassulta viestisi kuulostaa.

        Mitä sanoisit tästä:

        Ei Jumalan sana mitään pelasta, usko yksin pelastaa!!!

        Etkö sinä ymmärrä, ettei mitään uskoakaan voi olla ilman Jumalan sanaa!!!

        oikein ymmärrä raamatullista uskoa ja kastetta sekä sitä, mitä ne merkitsevät. Mutta et ole ainoa, joka niitä ei ymmärrä.


      • kasteen armoliitossa
        Raamatussa kirjoitti:

        usko ja vesikaste sidottu toisiinsa...

        Apt. 8: 15 Perille tultuaan nämä rukoilivat Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen. 16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen. 17 Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen. 18 Kun Simon näki, että ne, joiden päälle apostolit panivat kätensä, saivat Hengen, hän tarjosi heille rahaa 19 ja sanoi: "Antakaa minullekin tuollainen valta, että kenen päälle panen käteni, se saa Pyhän Hengen."
        20 Mutta Pietari sanoi hänelle: "Kadotukseen joudut rahoinesi, kun luulet, että Jumalan lahja on rahalla ostettavissa! 21 Sinulla ei ole tässä osaa eikä arpaa, sillä sinä et ole vilpitön Jumalan edessä. 22 Käänny siis tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa! Kenties hän antaa ajatuksesi anteeksi.

        Siis noita Simon oli myös kastettu ynnä toisia samarialaisia.

        Sinä puhut tällaisia asian vierestä juttuja, kun et ymmärrä, mitä on usko ja mitä se on.


      • P. Jouppila
        tästä voisi kirjoitti:

        päätellä, että Pyhähenki tulee ihmiseen kahdella eri tavalla, kuten kahdessa edellisessä viestissä raamatulla todistetaa? huomaa kysymysmerkki!!!

        APT:n KAKSI POIKKEUSTAPAUSTA

        Apt 8:ssa ja 10:ssä kaste ja Pyhä Henki eroavat toisistaan. Nämä kaksi tapausta ovat ristiriidassa sen kanssa, mitä UT:n kirjeissä opetetaan kasteesta ja mitä olemme niiden perusteella edellä sanoneet.

        Apt 8 Samarian herätyksessä Pyhä Henki tuli kasteen jälkeen. Samarialaiset olivat puolipakanoita / puolijuutalaisia.

        Apt 10 Corneliuksen perhekunnan kääntymyksessä Pyhä Henki tuli ennen kastetta. Cornelius perhekuntineen oli pakana, roomalainen upseeri.

        Apt 1:8 Jeesus oli ennustanut etukäteen srk:n perustamisen tapahtuvan kolmessa eri vaiheessa: "Kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä (1) Jerusalemissa että koko Juudeassa ja (2)Samariassa ja aina (3) maan ääriin saakka."

        Helluntaina Jerusalemissa Jumalan valtakunnan ovi avattiin juutalaisille, Samarian herätyksessä puolipakanoille ja Corneliuksen kodissa täyspakanoille.

        Jokaisessa kolmessa tapauksessa Jumala käytti oven avaajana Jumalan valtakuntaan apostoli Pietaria.

        Apt 8:n ja 10:n tapahtumat kuuluvat siis samaan katekoriaan kuin helluntaikin. Ne ovat helluntain tavoin pelastushistorian ainutkertaisia tapahtumia. Niistä mikään ei toistu srk:n historiassa enää sellaisenaan.

        (Helluntaina "humaus taivaasta", "tulisia kieliä"). Apt 8:lla ja 10:llä ei voi
        tukea vesikasteen ja henkikasteen eriaikaisuutta.

        Tiivistelmä: Monien herätyskristittyjen kastenäkemys kirkossamme on vinoutunut sen tähden, että he rakentavat uudestisyntymiskäsityksensä Apt:n kahden poikkeuksen varaan eli väärään raamatuntulkintaan.


      • Kastettu uskossa
        Usko pelastaa kirjoitti:

        oikein ymmärrä raamatullista uskoa ja kastetta sekä sitä, mitä ne merkitsevät. Mutta et ole ainoa, joka niitä ei ymmärrä.

        Siitä tässä on kysymys, että sinä et ymmärrä!
        Etkä tosiaan ole ainut joka muuttaa Jumalan sanaa sinne ja tänne vihollisen eksyttämänä.


      • Lasse-setä
        P. Jouppila kirjoitti:

        APT:n KAKSI POIKKEUSTAPAUSTA

        Apt 8:ssa ja 10:ssä kaste ja Pyhä Henki eroavat toisistaan. Nämä kaksi tapausta ovat ristiriidassa sen kanssa, mitä UT:n kirjeissä opetetaan kasteesta ja mitä olemme niiden perusteella edellä sanoneet.

        Apt 8 Samarian herätyksessä Pyhä Henki tuli kasteen jälkeen. Samarialaiset olivat puolipakanoita / puolijuutalaisia.

        Apt 10 Corneliuksen perhekunnan kääntymyksessä Pyhä Henki tuli ennen kastetta. Cornelius perhekuntineen oli pakana, roomalainen upseeri.

        Apt 1:8 Jeesus oli ennustanut etukäteen srk:n perustamisen tapahtuvan kolmessa eri vaiheessa: "Kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä (1) Jerusalemissa että koko Juudeassa ja (2)Samariassa ja aina (3) maan ääriin saakka."

        Helluntaina Jerusalemissa Jumalan valtakunnan ovi avattiin juutalaisille, Samarian herätyksessä puolipakanoille ja Corneliuksen kodissa täyspakanoille.

        Jokaisessa kolmessa tapauksessa Jumala käytti oven avaajana Jumalan valtakuntaan apostoli Pietaria.

        Apt 8:n ja 10:n tapahtumat kuuluvat siis samaan katekoriaan kuin helluntaikin. Ne ovat helluntain tavoin pelastushistorian ainutkertaisia tapahtumia. Niistä mikään ei toistu srk:n historiassa enää sellaisenaan.

        (Helluntaina "humaus taivaasta", "tulisia kieliä"). Apt 8:lla ja 10:llä ei voi
        tukea vesikasteen ja henkikasteen eriaikaisuutta.

        Tiivistelmä: Monien herätyskristittyjen kastenäkemys kirkossamme on vinoutunut sen tähden, että he rakentavat uudestisyntymiskäsityksensä Apt:n kahden poikkeuksen varaan eli väärään raamatuntulkintaan.

        Mistä tulee viisaus ja tieto, että ne olivat ainutkertaisia tapahtumia?

        Eikö Jumala kolmessa persoonassaan ole vieläkin Kaikkivaltias ja saa toimia miten haluaa??????


      • Usko pelastaa
        Kastettu uskossa kirjoitti:

        Siitä tässä on kysymys, että sinä et ymmärrä!
        Etkä tosiaan ole ainut joka muuttaa Jumalan sanaa sinne ja tänne vihollisen eksyttämänä.

        tässä ketjussa lukuisilla eri nimimerkeillä. Sinä syytät muita Jumalan sanan vääristelystä, vaikka itse jäit kiinni todella törkeästä yrityksestä vääristellä Jumalan sanaa oman harhaoppisi edun mukaiseksi. Siitä sinulle kirjoitettiin alempana otsikolla "Vääristelijälle".

        Jotain on pahasti pielessä kohdallasi.


      • Kastettu uskossa
        Usko pelastaa kirjoitti:

        tässä ketjussa lukuisilla eri nimimerkeillä. Sinä syytät muita Jumalan sanan vääristelystä, vaikka itse jäit kiinni todella törkeästä yrityksestä vääristellä Jumalan sanaa oman harhaoppisi edun mukaiseksi. Siitä sinulle kirjoitettiin alempana otsikolla "Vääristelijälle".

        Jotain on pahasti pielessä kohdallasi.

        Tällä sivulla soopaa Kristuksen selkeästä opista.


      • P. Jouppila
        Lasse-setä kirjoitti:

        Mistä tulee viisaus ja tieto, että ne olivat ainutkertaisia tapahtumia?

        Eikö Jumala kolmessa persoonassaan ole vieläkin Kaikkivaltias ja saa toimia miten haluaa??????

        Raamatussa on kirjoitettuna iankaikkisesti kestävä totuus.

        1. KASTEESSA KRISTUS PELASTAA MEIDÄT

        Kaste pelastaa (Mark 16:16; Tt 3:4–7; 1Pt 3:21). Muta miten tai miksi kaste pelastaa?

        Ensiksi: Jla vanhurskauttaa ihmisen kasteessa .
        Gal 3:26–27: "Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet."

        Kristuksen päälle pukeminen ei voi tarkoittaa muuta kuin vanhurskauttamista, Kristuksen hankkimaa lahjavanhurskautta. Seuraavassa Paavali on sen suoraan sanonutkin:

        1Kor 6:11: "Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.")

        Tiit 3:7 "Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät. Tämän Hengen hän vuodatti runsaana meidän päällemme Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, jotta me hänen armonsa ansiosta tulisimme vanhurskaiksi ja saisimme osaksemme ikuisen elämän, niin kuin toivomme."

        Toiseksi: Jla antaa kasteessa syntien anteeksiantamuksen ja Pyhän Hengen lahjan:

        Apt 2:38 "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen (pass. div.) Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." (Apt 22:16).

        PH:n saamisesta kasteessa todistaa sekin, että Raamatussa PH:n saamista kutsutaan myös PH:llä kastamiseksi ikään kuin PH olisi nestettä, vaikka hänhän on persoona (Tt 3:6).

        Room 8:9 "Jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa."

        Jos esim. lapsi ei saisi kasteessa Pyhää Henkeä, hän ei tulisi kasteessa Kristuksen omaksi eikä pelastuisi.


        Kolmanneksi: Jla uudestisynnyttää kasteessa ihmisen lapsekseen:

        Joh 3:5 ja Tt 3:5 ovat UT:n kaksi keskeisintä kohtaa uudestisyntymisestä.

        Kasteessa Jumala uudestisynnyttää ihmisen. Reformoidussa kirkossa ja sen vaikutuksesta laajemminkin, myös meidän kirkossamme, esim. uuspietismissä näitä Rn kohtia on käytetty väärin, kasteen ja PH:n erottamiseen toisistaan ja kasteessa tapahtuvan uudestisyntymisen kieltämiseen.

        Siksi näitä jakeita on syytä tutkia huolella.
        ----------------------------------------------

        Joh 3:5 "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."
        Monet (uuspietistit) sanovat, että kasteessa lapsi syntyy vedestä ja myöhemmin ymmärtävässä iässä tapahtuvassa mahdollisessa uskoon


      • Kroisos Pennanen
        Kastettu uskossa kirjoitti:

        Tällä sivulla soopaa Kristuksen selkeästä opista.

        Kasteessa on Kristus itse läsnä, siinä on syntien anteeksisaaminen ja iankaikkinen elämä tarjolla.
        Ei niille, jotka eivät usko.


      • nyt viisas mies...
        kasteen armoliitossa kirjoitti:

        Sinä puhut tällaisia asian vierestä juttuja, kun et ymmärrä, mitä on usko ja mitä se on.

        Eiköpä nämä "vierestä jutut" ole kirjoittanut muistiin lääkäri Luukas. Turhaan sinä minua hänen kirjoituksistaan syytät. Tosin tässä joku yritti selittää jotakin "poikkeuksista"... En tajua niitä juttuja ollenkaan...


      • Näsinneula
        nyt viisas mies... kirjoitti:

        Eiköpä nämä "vierestä jutut" ole kirjoittanut muistiin lääkäri Luukas. Turhaan sinä minua hänen kirjoituksistaan syytät. Tosin tässä joku yritti selittää jotakin "poikkeuksista"... En tajua niitä juttuja ollenkaan...

        kirjoittaa usealla nimimerkillä yksi kasteasioissa harhaoppinen. Hänet on helppo tunnistaa, sillä hänen missionsa on: Minä ymmärrän kaiken ja te muut ette ymmärrä mitään.

        Ehkä olisi syytä tämänkin miehen ostaa Raamattu.


      • Kasteen armoliitossa
        nyt viisas mies... kirjoitti:

        Eiköpä nämä "vierestä jutut" ole kirjoittanut muistiin lääkäri Luukas. Turhaan sinä minua hänen kirjoituksistaan syytät. Tosin tässä joku yritti selittää jotakin "poikkeuksista"... En tajua niitä juttuja ollenkaan...

        Minä ainakaan en ole arvostellut lääkäri Luukkaan kirjoituksia, vaan s i n u n
        tapaasi kirjoittaa asian vierestä.

        1)
        Mitä siitä tulee, jos sinä et pyytämälläkään
        lähde keskustelemaan, vaan jankutat yhtä ja samaa sanaa "harhaoppi"
        Sitäkö Paavali teki Areiopagilla, huusi väkijoukkoon "harhaoppi, harhaoppi, harhaoppi".

        Opettelisit nyt edes lukemaan, niin päästäisiin eteenpäin.

        2)
        Mitä hyötyä on edes väittelystä, jos ei olla samassa aiheessa?


      • Kasteen armoliitossa
        Näsinneula kirjoitti:

        kirjoittaa usealla nimimerkillä yksi kasteasioissa harhaoppinen. Hänet on helppo tunnistaa, sillä hänen missionsa on: Minä ymmärrän kaiken ja te muut ette ymmärrä mitään.

        Ehkä olisi syytä tämänkin miehen ostaa Raamattu.

        Siinä te juoksette sytsäri sormissa rovion ympärillä ja huudatte: "Harhaoppinen, harhaoppinen".

        Mitään muuta teillä ei ole.

        Kahden viikon aikana ette ole pystyneet vastaamaan yhtä (1) ainutta kertaa rehellisesti
        kysymykseen:

        1 Mistä usko tulee
        2 Mitä usko on

        Mitään muuta ette tee kuin syytätte ja sotkette asioita toisiinsa.


      • Näsinneula
        Kasteen armoliitossa kirjoitti:

        Siinä te juoksette sytsäri sormissa rovion ympärillä ja huudatte: "Harhaoppinen, harhaoppinen".

        Mitään muuta teillä ei ole.

        Kahden viikon aikana ette ole pystyneet vastaamaan yhtä (1) ainutta kertaa rehellisesti
        kysymykseen:

        1 Mistä usko tulee
        2 Mitä usko on

        Mitään muuta ette tee kuin syytätte ja sotkette asioita toisiinsa.

        tätä tarkoitin edellisessä kommentissani.


      • Uskova_
        Näsinneula kirjoitti:

        kirjoittaa usealla nimimerkillä yksi kasteasioissa harhaoppinen. Hänet on helppo tunnistaa, sillä hänen missionsa on: Minä ymmärrän kaiken ja te muut ette ymmärrä mitään.

        Ehkä olisi syytä tämänkin miehen ostaa Raamattu.

        Mihin perustuu väite että täällä kirjoittaa vain yksi ihminen monella nimimrkillä? Kun Kaste opetetaan samalla tavoin kun Kristus Paavali ja Pietari sen meille opettvat, niin se ei totisesti ole harhaoppia.


    • Uskovien kaste

      1.Kor. 1:17

      "17. Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi."

      • Kastettu

        En minäkään ketään kastanut ole.

        Lue sensijaan se mitä Pietari ja Paavali opettavat Kasteesta.


      • Uskovien kaste
        Kastettu kirjoitti:

        En minäkään ketään kastanut ole.

        Lue sensijaan se mitä Pietari ja Paavali opettavat Kasteesta.

        sinun kehotuksesta mitään, koska olet niin metsässä näissä asioissa.


      • Kastettu
        Uskovien kaste kirjoitti:

        sinun kehotuksesta mitään, koska olet niin metsässä näissä asioissa.

        Luepas Sauluksen kääntymisestä kun hän itse kertoo.

        Kiinnitä erityisesti huomio siihen että Ananiaan neuvon mukaisesti kaste tuli ottaa viivyttelemättä.

        Ja miksi?

        Siksi että hänen syntinsä otettaisiin pois!!!

        Ap. t. 22:11   Ja kun minä sen valon kirkkaudesta tulin näkemättömäksi, taluttivat seuralaiseni minua kädestä, ja niin minä tulin Damaskoon.
        Ap. t. 22:12   Ja eräs mies, hurskas lain mukaan, nimeltä Ananias, josta kaikki siellä asuvat juutalaiset todistivat hyvää,
        Ap. t. 22:13   tuli minun tyköni, astui eteeni ja sanoi minulle: 'Saul, veljeni, saa näkösi jälleen.' Ja sillä hetkellä minä sain näköni ja katsoin häneen.
        ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
        ****Ap. t. 22:14   Niin hän sanoi: 'Meidän isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan hänen tahtonsa ja näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen suunsa äänen;
        Ap. t. 22:15   sillä sinä olet oleva hänen todistajansa kaikkien ihmisten edessä, sen todistaja, mitä olet nähnyt ja kuullut.
        Ap. t. 22:16   Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.' ***************
        ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

        Ap. t. 22:17   Kun olin palannut Jerusalemiin, tapahtui minun rukoillessani pyhäkössä, että minä jouduin hurmoksiin
        Ap. t. 22:18   ja näin hänet. Ja hän sanoi minulle: 'Riennä ja lähde pian pois Jerusalemista, sillä he eivät ota vastaan sinun todistustasi minusta.'


    • Uskovien kaste

      Kaste ei uudestisynnytä, vanhurskauta tai pelasta ihmistä. Raamattu opettaa, että ihminen uudestisyntyy, vanhurskautuu ja pelastuu silloin, kun hän uskoo Jeesukseen Kristukseen syntiensä sovittajana.

      Ef. 1:13

      "13 Kristukseen tekin nyt uskotte kuultuanne totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin. Häneen uskoessanne te myös olette saaneet luvatun Pyhän Hengen sinetiksenne."

      • Kasteen armoliitossa

        Ei voi muuta kuin nauraa tätä uskosta jankuttamista.


      • Uskovien kaste
        Kasteen armoliitossa kirjoitti:

        Ei voi muuta kuin nauraa tätä uskosta jankuttamista.

        naureskelet minun kirjoituksilleni USKOSTA KRISTUKSEEN, jota tuen Raamatun kohtien kera, niin Joku saattaa lopettaa sinun naureskelusi.


      • Kasteen armoliitossa
        Uskovien kaste kirjoitti:

        naureskelet minun kirjoituksilleni USKOSTA KRISTUKSEEN, jota tuen Raamatun kohtien kera, niin Joku saattaa lopettaa sinun naureskelusi.

        Kun ei leikkaa, ei leikkaa:

        Sinä jankutat uskosta tajuamatta lainkaan, että puhut täysin asian vierestä.

        Samanlaista epäloogista jankutusta on niillä,
        jotka sanovat:

        "Miksi rakennamme ydinvoimalan, kun sähköä
        saa töpselistäkin".


      • Uskovien kaste
        Kasteen armoliitossa kirjoitti:

        Kun ei leikkaa, ei leikkaa:

        Sinä jankutat uskosta tajuamatta lainkaan, että puhut täysin asian vierestä.

        Samanlaista epäloogista jankutusta on niillä,
        jotka sanovat:

        "Miksi rakennamme ydinvoimalan, kun sähköä
        saa töpselistäkin".

        kera selvittänyt kasteasiaa. Sinä pystyt vain höpöttämään ydinvoimaloista.

        Teet itsesi naurunalaiseksi lukijoiden silmissä, mutta sehän ei ole minun häpeäni. :)))


      • Kastettu

        ..niin miksi puhut koko ajan uskosta.


      • Kastettu
        Uskovien kaste kirjoitti:

        naureskelet minun kirjoituksilleni USKOSTA KRISTUKSEEN, jota tuen Raamatun kohtien kera, niin Joku saattaa lopettaa sinun naureskelusi.

        Joka uskoo ja Kastetaan se pelastuu.
        Näin Jeesus sanopi, uskotko sinä vai et usko???

        Jeesus vielä lisäsi perään sen, että joka ei usko se kadotetaan. Siksi tämä on tärkeä kysymys!


      • Kastettu
        Uskovien kaste kirjoitti:

        kera selvittänyt kasteasiaa. Sinä pystyt vain höpöttämään ydinvoimaloista.

        Teet itsesi naurunalaiseksi lukijoiden silmissä, mutta sehän ei ole minun häpeäni. :)))

        Hän on tutkinut ja vielä kääntänytkin Raamatun saksankielelle. Ja me voimme Raamatusta lukea ja todeta sen, mitä Lutherkin on opettanut.

        Ongelma on siinä että et edes tiedä sitä, mikä Kaste on. Rukoile Jumalalta viisautta niin tiedät kuka tässä on naurunalainen, tai enemmänkin säälittävä, jos tarkemmin sanon.


      • Kasteen armoliitossa
        Uskovien kaste kirjoitti:

        kera selvittänyt kasteasiaa. Sinä pystyt vain höpöttämään ydinvoimaloista.

        Teet itsesi naurunalaiseksi lukijoiden silmissä, mutta sehän ei ole minun häpeäni. :)))

        Jos minä tyhmien edessä teen itseni naurunalaiseksi, ei se minua sureta.

        Kun sinulla ei ole tippaakaan loogista ajattelua, et huomaa miten juttusi ovat kokonaan jauhamista asian vierestä.

        Se tosiasia ei muutu, vaikka osaisit Raamatun
        alkukielellä ulkoa kannesta kanteen.


      • Palstalainen.
        Kasteen armoliitossa kirjoitti:

        Jos minä tyhmien edessä teen itseni naurunalaiseksi, ei se minua sureta.

        Kun sinulla ei ole tippaakaan loogista ajattelua, et huomaa miten juttusi ovat kokonaan jauhamista asian vierestä.

        Se tosiasia ei muutu, vaikka osaisit Raamatun
        alkukielellä ulkoa kannesta kanteen.

        todella naurettava ihminen.


      • Kastettu
        Kasteen armoliitossa kirjoitti:

        Jos minä tyhmien edessä teen itseni naurunalaiseksi, ei se minua sureta.

        Kun sinulla ei ole tippaakaan loogista ajattelua, et huomaa miten juttusi ovat kokonaan jauhamista asian vierestä.

        Se tosiasia ei muutu, vaikka osaisit Raamatun
        alkukielellä ulkoa kannesta kanteen.

        En usko!

        Tuo heppu lukee Raamattua sen vähän mitä lukeekin, vain etsien sieltä omille (opetetuille)vaheilleen tukea. Ei totuus avaudu sillä tavoin.


      • Tyhmä.
        Kasteen armoliitossa kirjoitti:

        Jos minä tyhmien edessä teen itseni naurunalaiseksi, ei se minua sureta.

        Kun sinulla ei ole tippaakaan loogista ajattelua, et huomaa miten juttusi ovat kokonaan jauhamista asian vierestä.

        Se tosiasia ei muutu, vaikka osaisit Raamatun
        alkukielellä ulkoa kannesta kanteen.

        * Jos minä tyhmien edessä teen itseni naurunalaiseksi, ei se minua sureta.*

        olevasi viisas ja kaikki muut palstaa seuraavat ovat tyhmiä?

        Kuvitteletko ajoittain olevasi YK:n pääsihteeri?


      • itseänne
        Tyhmä. kirjoitti:

        * Jos minä tyhmien edessä teen itseni naurunalaiseksi, ei se minua sureta.*

        olevasi viisas ja kaikki muut palstaa seuraavat ovat tyhmiä?

        Kuvitteletko ajoittain olevasi YK:n pääsihteeri?

        En todellakaan ole pääsihteeri, koska nimeni ei ole Kofi Annan. Sen verran muistan.

        Teidän avuton riitelynne ja epäloogisuutenne on kyllä hirvittävää.

        Minä matkin ajatteluanne:

        Filippiinien (edellinen) presidentti ilmoitti lähettävänsä retkikunnan aurinkoon v. 2000.
        Herra presidentti, eivätkö astronautit kärvenny kuoliaaksi?
        Ei, me hoidamme asian yöllä.


    • Uskovien kaste

      Uskoontulossamme, siis uudestisyntymisessämme, Kristus tulee sisäisesti meihin. Silloin Kristus saa sijan meidän sydämessämme. Kasteessa me taas puemme Hänet päällemmekin.

      Tämä asia käy selkeästi esille seuraavista Gatalataiskirjeen jakeista. USKON KAUTTA me olemme Jumalan lapsia. Kasteen kautta me olemme myöskin varustetut "Kristus-päällystakilla". Mutta ei pidä sotkea asioita niin, että se "Kristus-päällystakki" antaisi meille sielun pelastuksen ja uudestisynnyttäisi meidät. Tämän tekee vain ja ainoastaan USKO KRISTUKSEEN.

      Gal. 3:

      "26. Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
      27. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet."

      • Kastettu

        Alkukielinen teksti osoittaa vääjäämättä että olet väärässä. Kristusta ei pueta Kasteessa päälle vaan nimenomaan sisälle. Kasteessahan ihminen (liha) haudataan yhdessä Kristuksen kanssa, ja ihminen syntyy Hengestä.

        Mutta useimmilla on se tie että he lapsuuden uskon jälkeen kulkeutuvat epäuskoon. Heillä tapahtuu uskon tultua Kasteen armoliittoon palaaminen.

        Pelkkä Kaste ei auta ketään, vaan usko ja kaste.


      • Uskovien kaste
        Kastettu kirjoitti:

        Alkukielinen teksti osoittaa vääjäämättä että olet väärässä. Kristusta ei pueta Kasteessa päälle vaan nimenomaan sisälle. Kasteessahan ihminen (liha) haudataan yhdessä Kristuksen kanssa, ja ihminen syntyy Hengestä.

        Mutta useimmilla on se tie että he lapsuuden uskon jälkeen kulkeutuvat epäuskoon. Heillä tapahtuu uskon tultua Kasteen armoliittoon palaaminen.

        Pelkkä Kaste ei auta ketään, vaan usko ja kaste.

        "Alkukielinen teksti osoittaa vääjäämättä että olet väärässä. Kristusta ei pueta Kasteessa päälle vaan nimenomaan sisälle."


        Alkukieli:

        Gal. 3:

        "26. Kaikki sillä poikia Jumalan olette kautta uskon Kristuksessa Jeesuksessa,
        27. niin monta kuin sillä Kristukseen (teitä) kastettiin, Kristukseen pukeuduitte."

        1) Poikia Jumalan olette KAUTTA USKON Kristuksessa Jeesuksessa.

        2) kastettiin, Kristukseen pukeuduitte.


        USKO: Tuo Jeesuksen Kristuksen meidän sisälle (= sydämeen) = uudestisyntyminen ja sielun pelastus

        KASTE: Tuo Jeesuksen Kristuksen puvuksi meidän päällemme = ei uudestisynnytä eikä pelasta

        Alkukielessä täysin sama sisältömerkitys kuin suomalaisissa käännöksissä.
        Ja näin asian selvitin aiemmin.

        Mitä VALHETTA yrität seuraavaksi?


      • Kasteen armoliitossa.
        Uskovien kaste kirjoitti:

        "Alkukielinen teksti osoittaa vääjäämättä että olet väärässä. Kristusta ei pueta Kasteessa päälle vaan nimenomaan sisälle."


        Alkukieli:

        Gal. 3:

        "26. Kaikki sillä poikia Jumalan olette kautta uskon Kristuksessa Jeesuksessa,
        27. niin monta kuin sillä Kristukseen (teitä) kastettiin, Kristukseen pukeuduitte."

        1) Poikia Jumalan olette KAUTTA USKON Kristuksessa Jeesuksessa.

        2) kastettiin, Kristukseen pukeuduitte.


        USKO: Tuo Jeesuksen Kristuksen meidän sisälle (= sydämeen) = uudestisyntyminen ja sielun pelastus

        KASTE: Tuo Jeesuksen Kristuksen puvuksi meidän päällemme = ei uudestisynnytä eikä pelasta

        Alkukielessä täysin sama sisältömerkitys kuin suomalaisissa käännöksissä.
        Ja näin asian selvitin aiemmin.

        Mitä VALHETTA yrität seuraavaksi?

        Usko, usko, usko, usko, usko, usko, usko, usko...

        Toistele sitä nyt niin kauan kunnes,
        selviää mitä usko on ja mistä sen saa.

        Sinä taidat uskoa omaan uskoosi.


      • Kastettu
        Uskovien kaste kirjoitti:

        "Alkukielinen teksti osoittaa vääjäämättä että olet väärässä. Kristusta ei pueta Kasteessa päälle vaan nimenomaan sisälle."


        Alkukieli:

        Gal. 3:

        "26. Kaikki sillä poikia Jumalan olette kautta uskon Kristuksessa Jeesuksessa,
        27. niin monta kuin sillä Kristukseen (teitä) kastettiin, Kristukseen pukeuduitte."

        1) Poikia Jumalan olette KAUTTA USKON Kristuksessa Jeesuksessa.

        2) kastettiin, Kristukseen pukeuduitte.


        USKO: Tuo Jeesuksen Kristuksen meidän sisälle (= sydämeen) = uudestisyntyminen ja sielun pelastus

        KASTE: Tuo Jeesuksen Kristuksen puvuksi meidän päällemme = ei uudestisynnytä eikä pelasta

        Alkukielessä täysin sama sisältömerkitys kuin suomalaisissa käännöksissä.
        Ja näin asian selvitin aiemmin.

        Mitä VALHETTA yrität seuraavaksi?

        Sinä valehtelija olet, kiellät ja muokkaat mieleiseksesi Jeesuksen opetuksia.

        Joka uskoo ja Kastetaan se pelastuu, totuus ei pala tulessakaan. Jos tämän kiellät niin huonosti käy!

        KASTEEN SYRJÄYTYMINEN

        Monien uuspietistien näkemyksessä kasteen jumalallinen sisältö on siirtynyt kasteesta ymmärtävässä iässä tapahtuvaan uskoon tulemiseen. Vain jälkimmäistä kutsutaan uudestisyntymiseksi.

        Kaste jää heidän pelastusopissaan tyhjäksi, sillä ei ole mitään konkreettista sisältöä. Siitä ei opeteta.

        Se on "ei- oota" täynnä kuin sota-ajan sekatavarakauppa.

        Sen sijaan Raamatussa kaste on sekä (1) henkilökohtaisen pelastumisen paikka että myös (2) koko kilvoitus- ja pyhityselämän perusta: "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

        Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman." (Rm 6:3–4)

        Uskova, joka menettää yhteyden kasteeseensa on kuin puu, joka on menettänyt yhteyden juuriinsa.

        Hän on kuin sisään kannettu joulukuusi.

        Se ei tee enää hedelmää (käpyjä). Se voidaan kyllä koristella, mutta koristeet eivät ole aitoja; ne ovat piraattitavaraa.

        Kyseisessä teologiassa pienet lapset jäävät ilman pelastusta tai heidän ajatellaan pelastuvan vastoin Raamattua pelkän kasteen kautta "ex opere operato" ilman uskoa, vanhurskauttamista ja uudestisyntymistä.


      • Totuuden ystävä
        Kastettu kirjoitti:

        Alkukielinen teksti osoittaa vääjäämättä että olet väärässä. Kristusta ei pueta Kasteessa päälle vaan nimenomaan sisälle. Kasteessahan ihminen (liha) haudataan yhdessä Kristuksen kanssa, ja ihminen syntyy Hengestä.

        Mutta useimmilla on se tie että he lapsuuden uskon jälkeen kulkeutuvat epäuskoon. Heillä tapahtuu uskon tultua Kasteen armoliittoon palaaminen.

        Pelkkä Kaste ei auta ketään, vaan usko ja kaste.

        alkukielellä ja kuitenkin valehtelet sen sisällön? Tämä on ainakin toinen kerta lyhyen ajan sisällä, kun jäit kiinni tällaisesta valehtelusta..


      • Kasteen armoliitossa
        Totuuden ystävä kirjoitti:

        alkukielellä ja kuitenkin valehtelet sen sisällön? Tämä on ainakin toinen kerta lyhyen ajan sisällä, kun jäit kiinni tällaisesta valehtelusta..

        Tällaisia nämä ovat!

        Koko uskon ja kasteen asia on tuollaista järjellä näpräämistä.
        Kahteen viikkoon kaveri ei ole kertaakaan
        suostunut keskustelemaan.
        Ei puhettakaan, että lukis jonkun sanan ajatuksella.

        Mikä lie kiihkoilija, en muuta ymmärrä,


      • Totuuden ystävä
        Kasteen armoliitossa kirjoitti:

        Tällaisia nämä ovat!

        Koko uskon ja kasteen asia on tuollaista järjellä näpräämistä.
        Kahteen viikkoon kaveri ei ole kertaakaan
        suostunut keskustelemaan.
        Ei puhettakaan, että lukis jonkun sanan ajatuksella.

        Mikä lie kiihkoilija, en muuta ymmärrä,

        että nimimerkki Kastettu vetoaa alkukieleen ja sitten valehtelee alkukielen sisällöstä. Hän on niin yksinkertainen, että luulee alkukieltä olevan vain itsellään. Niinpä hän sitten uskovaisena syyllistyy härskiin valehteluun pönkittääkseen kastetta ja kasteen merkitystä koskevaa harhaoppiaan.


      • Verbitum
        Totuuden ystävä kirjoitti:

        että nimimerkki Kastettu vetoaa alkukieleen ja sitten valehtelee alkukielen sisällöstä. Hän on niin yksinkertainen, että luulee alkukieltä olevan vain itsellään. Niinpä hän sitten uskovaisena syyllistyy härskiin valehteluun pönkittääkseen kastetta ja kasteen merkitystä koskevaa harhaoppiaan.

        Tässä on jotain muutakin outoa.
        Mikä tekee ihmisestä niin erehtymättömän, että lukutaitokin häviää?
        Minä todennäk. tunnen henkilön.

        Kenenkään ei ole pakko perustella ja keskustella.
        Silti on oikeutettua kysyä: miksi sellainen ihminen tulee keskustelupalstalle.
        Tämä ei ole mikään kivitysareena.


      • Kastettu
        Totuuden ystävä kirjoitti:

        alkukielellä ja kuitenkin valehtelet sen sisällön? Tämä on ainakin toinen kerta lyhyen ajan sisällä, kun jäit kiinni tällaisesta valehtelusta..

        Olet Jumalan sanan vääristelijä.


      • Kastettu
        Totuuden ystävä kirjoitti:

        että nimimerkki Kastettu vetoaa alkukieleen ja sitten valehtelee alkukielen sisällöstä. Hän on niin yksinkertainen, että luulee alkukieltä olevan vain itsellään. Niinpä hän sitten uskovaisena syyllistyy härskiin valehteluun pönkittääkseen kastetta ja kasteen merkitystä koskevaa harhaoppiaan.

        31. KASTE

        Tämä opinkohta on tarkasti huomattava kiihkohenkien vastustamiseksi, noiden, jotka halventavat ihanaa kastetta ja puhuvat siitä häijysti (ja jumalattomasti).

        Paavali sitävastoin kaunistaa kasteen ihanin mainesanoin, nimittämällä sitä — Tiituksen kirjeen kolmannessa luvussa — uudestisyntymisen pesoksi ja Pyhän Hengen uudistukseksi;

        ja tässä hän sanoo kaikkien kastettujen pukeneen päällensä Kristuksen.

        Mutta Paavali ei, niin kuin sanoin, puhu seuraamiseen, vaan syntymään viittaavasta pukeutumisesta; hän ei sano: Te olette kastettaessanne saaneet merkin, jonka johdosta olette joutuneet kristittyjen joukkoon,

        — niinhän luulottelevat nykyajan lahkolaiset, jotka tekevät kasteesta vain ulkonaisen tunnuksen, toisin sanoen, eräänlaisen mitättömän ja arvottoman merkin

        —, vaan hän sanoo: »Niin monta kuin teitä on Kristukseen kastettu, te olette Kristuksen päällenne pukeneet, toisin sanoen, teidät on temmattu lain ulkopuolelle, kasteessa tapahtuneeseen uudestisyntymiseen; ette siis enää ole lain alla, vaan olette pukeneet päällenne uuden puvun, nimittäin Kristuksen vanhurskauden.

        Paavali siis opettaa: kaste ei ole merkki, vaan se on Kristuksen päällensä pukemista, jopa Kristus itse on pukunamme.

        Kaste on siis erittäin voimakas ja tehoisa. Mutta jos todellakin olemme pukeneet päällemme Kristuksen, vanhurskautemme ja autuutemme puvun, niin pukekaamme päällemme myös Kristus, se puku, jossa me seuraamme häntä. (Tätä olen toisessa yhteydessä laveammin tutkinut; nyt luon siihen vain lyhyen silmäyksen). WA 40 I, 541.

        Ei siis tule sanoa, että kaste ei poista kaikkia syntejä — tosiasiallisesti se ottaa pois kaikki synnit, ei substantiaalisesti (non secundum substantiam), mutta enimmäkseen substantiaalisesti ja täydellisesti siinä olevan vaikutuksen mukaan (secundum vires eius), samalla se ottaa ne pois päivittäinkin substantiaalisesti, niin että ne todella poistetaan.

        Enkä minä suinkaan ole ainoa ihminen apostolien jälkeen, joka näin sanon. Augustinuksen sanoja ovat nämä:

        »Kasteessa annetaan kaikki synti anteeksi, ei niin etteikö sitä enää olisi, vaan niin että sitä ei enää lueta syyksi.»

        Kuuletko? Syntiä on olemassa kasteen jälkeenkin, mutta sitä ei lueta.

        Eikö sinua tyydytä tämä Jumalan sanomaton armahtavaisuus, että hän kokonaan vanhurskauttaa sinut kaikesta synnistä ja pitää sinua aivan kuin synnittömänä, mutta kuitenkin vaatii, että jatkuvasti kuolettaisit sitä, mikä jo on tuomittu ja minkä hän jo on vienyt aivan kuoleman partaalle? WA 8, 93.


      • Yksi monista
        Kastettu kirjoitti:

        Olet Jumalan sanan vääristelijä.

        tätä ketjua lukeneet ovat havainneet

        - kuka on Raamatun kohtien kera selvittänyt omaa kastekäsitystään

        - kuka on valehtelua apuna käyttäen yrittänyt saada läpi omaa heppoista kastekäsitystään.

        Palstalaiset eivät ole tyhmiä, vaikka yhdessä kommentissasi niin väititkin itseäsi jalustalle nostaen.


      • L. Luke
        Yksi monista kirjoitti:

        tätä ketjua lukeneet ovat havainneet

        - kuka on Raamatun kohtien kera selvittänyt omaa kastekäsitystään

        - kuka on valehtelua apuna käyttäen yrittänyt saada läpi omaa heppoista kastekäsitystään.

        Palstalaiset eivät ole tyhmiä, vaikka yhdessä kommentissasi niin väititkin itseäsi jalustalle nostaen.

        Ajattelen itsekseni;

        Tämä on kummallista viestintää.
        Heitellään moitteita ja syytöksiä, mutta
        varsinaisesta asiasta ei puhuta sanaakaan.

        Miten Paavalin lähetystyö olisi onnistunut, jos
        hän olisi Efesoon tultuaan vain tyytynyt tuomitsemaan muut harhaoppiseksi ja lähtenyt sitten taas seuraavaan kaupunkiin vastaamatta yhteenkään kysymykseen??


      • Kasteen armoliitossa
        Kastettu kirjoitti:

        ---------------

        Minun kohdalleni on tullut armo ja laupeus.
        Käsittämätön onni ilman omaa ansiotani.

        Jo kasteessa otti Jumala minut lapsekseen,
        antoi syntini anteeksi.
        Siihen lupaukseen minä tänään maananaina
        6. helmikuuta 2006 uskon ja luotan.

        Jumalani ei petä; Hän sanoo sanassaan:

        "Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet
        minun. Vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot jne..."

        Se on totta. Se on Jumalan sanaa.

        Vain perkele sanoo muuta.


    • raamatussa

      Kyllä kaste ja ehtoollinen mainitaan Raamatussa hyvin tarkkaan ja kerrotaan mitä se on ja miten se vaikuttaa.
      Lukuintoa enemmän kuin väittelyä niin asia selkinee

    • jussi

      sakramentit on tarkoitettu uskon vahvistukseksi,ei uskoon tuloon.Lapsi jo uskoo ja siksi lapsi kastetaan.Jeesus asetti ehtoollisen omille opetuslapsille jotka uskoivat jo.

    Ketjusta on poistettu 68 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      334
      7599
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2244
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1652
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1499
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      116
      1211
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      76
      1193
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1046
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      935
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      925
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      277
      823
    Aihe