todella kova vatsakipu

jonna79

Hei!

Olen kärsinyt jo pitkän aikaa (ensimmäisen kerran n 6 vuotta sitten, jonka jälkeen vuosien tauko) erittäin kovista vatsakivuista. Kun tällainen kohtaus tulee siihen liittyy aina ripuli ja joskus ilmaa vatsasta(kohtauksia tulee ainakin kerran kuussa ja päivittäin pienempiä kipuja) Joudun lähes aina soittamaan hätänumeroon ja se on jälkeenpäin todella noloa. Kipuhetkellä kipu on vaan niin kovaa että uskon kuolevani ja olen ihan kalpea, hikinen ja paniikissa.

Olen käynyt asian takia lääkärissä useita kertoja. kaikki mahdolliset verikokeet on otettu, samoin muutama vuosi sitten ulosteen verinäyte. Missään ei näy mitään ja alan olla aivan epätoivoinen. joskus olen jopa ajatellut etten halua elää tämän kivun takia. Oma lääkärini epäilee vaan ärtynyttä paksusuolta ja on määrännyt kipulääkettä, Litalgin, josta ei ole oikeastaan ollenkaan apua kun kipukohtaus voi kestää tunninkin. Olen pyytänyt paksusuolen tähystystä, mutta lääkärini ei halua sitä tehdä tai ohjata minua sinne, koska epäilee ns "nollatulosta"

Osaisiko joku neuvoa mitä tehdä? Yksityiselle lääkärille ei ole varaa mennä, koska olen opiskelija.

16

6421

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elmeri

Hei,

itsellänikin vatsa kipuilee inhottavasti ajoittain, tai oikeastaan aika usein.
      Tiedän, että se on todella ikävää..

Mutta oletko ajatellut sitä vaihtoehtoa, että välttämättä suurin ongelma eivät ole vatsakivut vaan oma suhtautumisesi niihin? Ehkä hiukan ylireagoit, hermostut ja kipu tuntuu pahenevan, hermostut lisää.. jne.. ja paniikki/ahdistuskohtaus iskee..

En halua vähätellä, ajattelin vain heittää tälläisen aatoksen..

• jonna79

kiitos vastauksestasi, mutten usko että millään pelolla tms on vaikutusta tähän kipuun. ystäväni ja sukulaiseni ovat myöskin olleet todella ihmeissään kun ovat nähneet kipujeni voimakkuuden. En todellakaan usko, että yhtään liioittelen vaan kipuani voisi verrata synnytyskipuihin ellei jopa pahempaa tai erittäin pahaan ruokamyrkytykseen. Joka kerran häpeän suunnattomasti kun joudun soittamaan hätänumeroon ja siellä vaan vähätellään sairauttani.

• Kantapään kautta

E407 on karrageenia eli irlanninsammalta, jota käytetään aika yleisesti sapuskoissa. Mun maha tulee niistä kipeeksi - esim jäätelöistä ainoastaan Mövenpickissä ei ole sitä. Kermoissakin on yleensä, mutta luomukermassa ei ole. Kannattaa tarkistaa tuoteselosteessa. Padan tuotteissa sitä ei käytetä ollenkaan, olen kysynyt. Maitoa jos käytät, vain luomumaito sopii mulle, vaikka ei mitään sairautta olekaan. Mitään lääkkeitä en myöskään käytä. Joissakin kapselinkuorissa käytetään liivatteen tilalla karrageenia ja niistäkin tulee maha kipeeksi.

Enkä yhtään ihmettele enää, miten ja miksi:

http://ehp.niehs.nih.gov/members/2001/109p983-994tobacman/tobacman-full.html

"...Because it can induce acute inflammation, carrageenan has been widely used in experimental models of inflammation to assess activity of anti-inflammatory drugs and to study mediators of inflammation...

...The potential role of carrageenan in the development of gastrointestinal malignancy and inflammatory bowel disease requires careful reconsideration of the advisability of its continued use as a food additive."

Tulosta koko juttu tuolta ja kokeile. Ei ainakaan menetä mitään. Esimerkiksi gluteenittomissa tuotteissa on usein karrageenia, mut jos valitsee luontaisesti gluteenittoman ruoan, on parempi, sillä niissä sitä ei saa olla. Kalliita ne kyllä on ja kannattaakin siksi tehdä ruoat kaikki itse. Jätä samalla hiivat ja sokerit pois. Hedelmäsokeri tavallisen tilalle, eikä mitään keinomakeutettuja. Mitäs tuumaat noista?

• jonna79

kiitos vastauksesta. Voisin yrittää kokeila tuota ehdottamaasi. Ensisijaisesti kuitenkin toivon pääseväni tähystykseen tai suoliston kuvaukseen.

• katarri

LÄÄKÄRIT VÄHÄTTELEE KUN OLET NUORI! onko tähystys nielun kautta tehty! siitä selviää paljon! Kaikki kipulääkkeet on pahasta jos sulla on vatsakatarri?? mihin lääkitys nexium on auttanut minulla! Kiinnostais tuleeko vatsasi jostain ruuasta,oluesta,sitrushedelmistä?

• jonna79
        katarri kirjoitti:

LÄÄKÄRIT VÄHÄTTELEE KUN OLET NUORI! onko tähystys nielun kautta tehty! siitä selviää paljon! Kaikki kipulääkkeet on pahasta jos sulla on vatsakatarri?? mihin lääkitys nexium on auttanut minulla! Kiinnostais tuleeko vatsasi jostain ruuasta,oluesta,sitrushedelmistä?

Ei ole tehty gastroskopiaa just sen takia kun oireet eivät tule ylävatsan alueelle vaan yavallaan koko mahaan rai ehkä ihan vähän enemmän alas. Tarkkaa kohtaa on vaikea paikantaa.

Joskus "kohtaus" on tullut cokista juotuani, mikä on minusta outoa, koska olen aiemmin juonut sitä päivittäin eikä ole ollut ongelmaa. Sitten kohtaus on voinut myös tulla ns normaalin ruokailun jälkeen.Joskus vatsa on ollut kohtausta edeltävänä päivänä kipeä ja täynnä ilmaa. Sitrustuotteilla en ole huomannut vastaavaa vaikutusta, mut kahvi olisi varmaan todella paha

Muutenkin vatsani on alkanut toimia todella huonosti näiden kohtausten ilmaannuttua vuosia sitten. aiemmin vatsani toimi säännöllisesti päivittäin, mutta nyt vaikka kävisin useampia kertoja vessassa uloste joko aivan löysää(ripulia) tai pieniä papanoita.

Lääkäri sanoi että tämä ulosteen muuttuminen johtuu siitä, kun olen yrittänyt syödä useammin ja pienempiä annoksia päivässä kipujen välttämiseksi. Minusta kuitenkin tuntuu että syömääni ruokamäärään nähden suoleni toimii todella huonosti. Syön aamusin puuron, normaalin lounaan, välipalan, aika ison iltaruoan ja iltapalan.

• pitää varoa
        jonna79 kirjoitti:

Ei ole tehty gastroskopiaa just sen takia kun oireet eivät tule ylävatsan alueelle vaan yavallaan koko mahaan rai ehkä ihan vähän enemmän alas. Tarkkaa kohtaa on vaikea paikantaa.

Joskus "kohtaus" on tullut cokista juotuani, mikä on minusta outoa, koska olen aiemmin juonut sitä päivittäin eikä ole ollut ongelmaa. Sitten kohtaus on voinut myös tulla ns normaalin ruokailun jälkeen.Joskus vatsa on ollut kohtausta edeltävänä päivänä kipeä ja täynnä ilmaa. Sitrustuotteilla en ole huomannut vastaavaa vaikutusta, mut kahvi olisi varmaan todella paha

Muutenkin vatsani on alkanut toimia todella huonosti näiden kohtausten ilmaannuttua vuosia sitten. aiemmin vatsani toimi säännöllisesti päivittäin, mutta nyt vaikka kävisin useampia kertoja vessassa uloste joko aivan löysää(ripulia) tai pieniä papanoita.

Lääkäri sanoi että tämä ulosteen muuttuminen johtuu siitä, kun olen yrittänyt syödä useammin ja pienempiä annoksia päivässä kipujen välttämiseksi. Minusta kuitenkin tuntuu että syömääni ruokamäärään nähden suoleni toimii todella huonosti. Syön aamusin puuron, normaalin lounaan, välipalan, aika ison iltaruoan ja iltapalan.

juuri kun söin suuren jäätelöannoksen,uskomattoman kova kipu jota en ennen ole kokenut ja ylävatsassa!

• tuttu juttu
        jonna79 kirjoitti:

nyt Johanna lääkärin vaihto.Tilanne ei vielä vakava mut hyvä alkuKerro sit kuin kävi. SAMA JÄÄTÖLÖN SYÖJÄ MULLEKKAAN EI JÄDE KÄY 2vuotta katarri vaivannut.

• ajatellut
        tuttu juttu kirjoitti:

nyt Johanna lääkärin vaihto.Tilanne ei vielä vakava mut hyvä alkuKerro sit kuin kävi. SAMA JÄÄTÖLÖN SYÖJÄ MULLEKKAAN EI JÄDE KÄY 2vuotta katarri vaivannut.

onko maitotuotteet syynä asiaan. Itselläni oireet ovat saman suuntaisia jos maitoa tai maitojauhetta ruuassa. Ole muutama päivä ilman maitoa ja kokeile esim. kauramaitoa sen sijaan.

• ninni

ehkä divertikkeli paksusuolessa, mul on ihan samanlaiset oireet ja paksusuolen tähystyksessä löydettiin se. Vaati lääkäriltäsi se tähystys, älä anna perikseen. Katso googlesta-divertikkeli..

• minä

Kannattaa olla lujana ja vaatia tähystystä molemmista päistä,ei ne mitään usko kun oot niin nuori! Mä oon myös 79 syntynyt ja mul on mahahaavoja ja ärtyväpaksusuoli ja tarvi olla tosi vihanen ennen kuin pääsin tähystyksiin!! Tsemppiä sulle!!!!!!

• MM06

Kärsin aikoinani myös aivan käsittämättömistä vatsakivuista, joiden luulin vievän tajun. Kivut tulivat juuri tuolla tavoin kohtauksenomaisesti ja saattoivat kestää parikin tuntia. Kohtauksen aikana en pystynyt normaaliin toimintaan, vaan ainoastaan makaamaan lattialla tuskissani. Ilmavaivoja oli myös ja ripulointia - wc:ssä käynti helpotti tunnetta, jonka muuten uskoin koituvan kohtalokseni. Aloin epäillä laktoosi-intoleranssia tai keliakiaa, joista kummatkin vaihtoehdot suljettiin pois kokein. Päätin silti kokeilla maitotuotteiden vaihtamista laktoosittomiin ja Hyla -tuotteisiin ja kuinka ollakaan: kipukohtauksia ei ole enää sen jälkeen tullut kertaakaan! Kannattaa kokeilla maitotuotteiden vaihtamista kokonaan laktoosittomiin tai vähälaktoosisiin tuotteisiin, jos siitä olisi apu vaivaasi. Kokeilusta ei ainakaan ole mitään haittaa :)

• MissäVika

Oletko Jonna saanut apua. Minulla on ihan samanlaisia kohtauksia. Kun menen illalla nukkumaan, herään n. tunnin päästä kauheaan vatsakipuun. Kipu on niin voimakas, että tuntuu kuolevan siihen paikkaan, kylmä hiki ja tärinä. Sitten tulee kiire vesaan ja kauhea ripuli, kaikki ulos! Kipu loppuu siihen, paitsi nyt viimeksi, kun kipu oli niin kova, etten ole koskaan sellaista tuntenut, luulin kuolevani. Vatsa on ollut kipeä seuraavanakin päivänä.

• ToivottavastiAjoissa

Ite ihmettelen myös tämmöttiä järkyttäviä vatsan kipukohtauksia. Helpottuu kun ripuli tulee. Mutta jomotus jää pitkäksikin aikaa. Kipu on vasemmalla puolella. Sen pystyy kyllä paikantamaan. Tämä vaiva on ollut jo vuosia. Nyt olen saanut viikon välein kaksi niin tajutonta vatsakohtausta, ja tänään lopulta tilasin ajan lääkäriin. Enää en voi toivoa muuta, kuin että lääkäri olisi hyvä ja ottaisi tosissaan. Kun niidenkin taso vaihtelee niin laidasta laitaan.
      Sitten kun sitä ripulia tulee, niin sitä tulee todella paljon. Vessan saa vetää kahdesti ainakin. Ja haju on karsee.
      Mahapoltto ennen tätä on uuvuttavan kova.

• Outiiix

Parasiitit on nykyisin yleisiä. Aiheuttavat kaikenlaisia vatsavaivoja, kramppeja ja pahaa hajua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1759
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      235
      1602
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      90
      1361
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      66
      1032
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      904
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      862
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      37
      849
    Aihe