Tehokkaampaa suodatustako?

likaa pohjalla

Niin eli mun 65L akva toimii muuten hyvin, mutta pohjaan hiekan päälle kertyy suuri määrä likaa (suurin osa tulee kaloista). Sitten kun kalat mennä uivat, nostavat ne tämän mössön ylös ja vedessä "uiskentelee" kaiken laista. Akvan mukana tullut Sacem Mariner 350 on vissiin turhan tehoton, vai? Sille luvataan 400l/h suodatusteho, mutta putsaan sen 2x/viikko ja se on aina täynnä p****a.

Mietin korvaajaksi Eheim 2210 suodatinta, kun on kerännyt siellä täällä kehuja. Viimeiset kokemukset otetaan vastaan.

Vai onko tuo mistä kiinni? Itse kuitenkin veikkaan suodattimen tehottomuutta.

5

492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ludwigia

      Mitä kaloja altaassa on ja kuinka paljon?

    • likaa pohjalla

      Siellä ui 5 platyä ja 5 miljoonakalaa. Levän putsaajana toimii joku ihme monni, mikä kuulemma sopii pienempään pönttöön kuin partis. Nimi ei nyt tule millään mieleen. Kasveja runsaasti.

      • likaa pohjalla

        Painoin nappia ennen kuin olin valmis. Eli mukana myös muutama kymmen miljoonakalan ja platyn poikasia.


    • Plekostomus

      Kuinka usein vaihdat vettä? Lappoatko?
      Sisäsuodatinta ei kannata pestä ihan noin usein. Kerran viikossa olisi parempi, eikä mieluiten juuri vedenvaihdon yhteydessä, hyvä bakteerikanta voi romahtaa liiaksi.

      Kannattaa hankkia parempi ja tehokkaampi suodatin ja VÄHENTÄÄ tuota p*skaa tuottavaa kalastoa.
      Haaremi(1 koiras, jokunen naaras) milliksiä ja haaremi(1 koiras, pari naarasta) platyja, poikasia myydä eteenpäin heti kun ovat luovutusikäisiä.

      Koita ottaa selvää mikä monni altaassasi on ja kuinka isoksi se kasvaa.

      • likaa pohjalla

        Luulin jo kertoneeni, mutta tosiaan tarkistin ja en noista rutiineista kertonut. Eli vettä vaihdan 2x15L/viikko eli yht. n. puolet. Olisiko parempi vaihtaa vain kerralla 30L? Pohjan "lappoan" aina, mitä nyt hiekan päältä uskaltaa ronkkia. Kuitenkin niin, että mössöt nousevat pohjasta.

        Pesin ennen suodattimen kerran viikossa, mutta kun virtaus kävi kehnoksi, niin lisäsin määrän kahteen. No nyt vähennän taas yhteen. Menee varmaan suodatin vaihtoon.

        Onnea siis kuitenkin matkassa, sillä tuttuni ottaa mielellään vastaan platyjä ja toivottavasti myös milliksiä. Jos tiputtaisi määrän vaikka 3 ja 3.

        Myydä poikasia? Luulin, ettei ne kelpaa kunnolla edes luovutettuina. No pennut pussiin ja kauppoihin tarjoamaan. No jos nyt kuitenkin soittelisi ensin, mihin kelpaa.

        Niin ja monni on katinkultamonni. Vaikka on parvikala, myyjä vakuutti sen pärjäävät yksinkin. Onko tosiaan näin? Kasvaa n. 5cm kokoiseksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10792
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      208
      2882
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1686
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1536
    Aihe