Markkinatalous ja työttömyys

Markkinataloudessa ollaan jo totuttu siihen, että aina kun on porvarihallitus on työttömyys ylhäällä ja merkkinat alhaalla. Aika ihmeellistä markkinataloutta vai mitä???

12

704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elviira

      Kuten tuohon toiseenkin väitteeseesi pyytäisin myös tähän konkreettista esimerkkiä.

      Jos haluat herättää kunniallista keskustelua, perustele väitteesi. Muutoin olet pelkkä huutelija aktiivisuudestasi huolimatta.

      • Yhdeltäkään kokoomus pelleltä ei ole tullut yhtään perustelua mihinkään. Jollet tajua millainen lama oli 90-luvulla niin aika sokea oot kyllä ollu. Kyllä sä sen tiedät. Oot vaan niinkuin et ois huomannu mitään!!


      • Elviira
        MattiMeikäläinen kirjoitti:

        Yhdeltäkään kokoomus pelleltä ei ole tullut yhtään perustelua mihinkään. Jollet tajua millainen lama oli 90-luvulla niin aika sokea oot kyllä ollu. Kyllä sä sen tiedät. Oot vaan niinkuin et ois huomannu mitään!!

        Äläpä Sinä huoli minun iästäni.
        Sitävastoin voisit vaikka tutkia millätavalla demarit ovat olleet vallassa ja vaikuttamassa sanotaan nyt vaikka viimeisten 20 vuoden aikana.

        Taitaa olla aika vaikea päästä vastuusta?

        Mutta ne omat perustelusi näille väitteille tietysti kuulisin mieluusti.


      • justiinsa
        MattiMeikäläinen kirjoitti:

        Yhdeltäkään kokoomus pelleltä ei ole tullut yhtään perustelua mihinkään. Jollet tajua millainen lama oli 90-luvulla niin aika sokea oot kyllä ollu. Kyllä sä sen tiedät. Oot vaan niinkuin et ois huomannu mitään!!

        ja Koiviston konklaavin paperit tää nykyinen päähenkilömme julisti salaiseksi,siellä voisi olla paljon vastauksia.


      • kokoomuksen kannattaja
        MattiMeikäläinen kirjoitti:

        Yhdeltäkään kokoomus pelleltä ei ole tullut yhtään perustelua mihinkään. Jollet tajua millainen lama oli 90-luvulla niin aika sokea oot kyllä ollu. Kyllä sä sen tiedät. Oot vaan niinkuin et ois huomannu mitään!!

        ...mutta tajuan silti sen verran ettei lama tule tuosta vaan. Demarit ja muut paskakärpäset jäivät suosiolla oppositioon kun ajat oli heikkenemässä heidän omien aikaansaannosten johdosta.
        Ilman Viinasta ja niinistöä täällä olisi nykyäänkin reilusti enemmän työttömiä, vaikka kuinka niitä piilotettaisiin pakkokoulutukseen.


      • yks äänestäjä
        Elviira kirjoitti:

        Äläpä Sinä huoli minun iästäni.
        Sitävastoin voisit vaikka tutkia millätavalla demarit ovat olleet vallassa ja vaikuttamassa sanotaan nyt vaikka viimeisten 20 vuoden aikana.

        Taitaa olla aika vaikea päästä vastuusta?

        Mutta ne omat perustelusi näille väitteille tietysti kuulisin mieluusti.

        Viimeisen 20 vuoden aikana sosdemit ovat olleet hallituksissa 1983-1991 ja 1995-2006.
        Nämä kummatkin kaudet ovat olleet nousukausia.
        Rahamarkkinat vaaputettiin 1987, jonka seurauksena Suomen talous ylikuumentui. Rahamarkkinat vapautettiin samoihin aikoihin muuallakin, eikä siellä tullut läheskään yhtä syvää lamaa. Norjassa oli toki aika vakava pankkikriisi.
        Ahon hallituksen aikana työttömyyden annettiin räjähtää pilviin, kannattavia yrityksiä ajettiin konkurssiin vahvan markan politiikalla ja väärin ajoitetuilla devalvaatioilla, NL:n kauppa lopetettiin liian nopeasti, Suomi aloitti valmistautumisen EU-jäsenyyteen.

        Teollisen maailman historian syvin lama koettiin juuri Kepun ja Kokoomuksen hallituksen aikana Suomessa 1991-1995.


      • yks äänestäjä
        kokoomuksen kannattaja kirjoitti:

        ...mutta tajuan silti sen verran ettei lama tule tuosta vaan. Demarit ja muut paskakärpäset jäivät suosiolla oppositioon kun ajat oli heikkenemässä heidän omien aikaansaannosten johdosta.
        Ilman Viinasta ja niinistöä täällä olisi nykyäänkin reilusti enemmän työttömiä, vaikka kuinka niitä piilotettaisiin pakkokoulutukseen.

        Lama ei ollut julkisen sektorin syytä, vaikka niin oikeistolaiset yrittävät väittää.


      • yks äänestäjä kirjoitti:

        Lama ei ollut julkisen sektorin syytä, vaikka niin oikeistolaiset yrittävät väittää.

        Tosi kuin vesi


      • Xoikeistolainen
        kokoomuksen kannattaja kirjoitti:

        ...mutta tajuan silti sen verran ettei lama tule tuosta vaan. Demarit ja muut paskakärpäset jäivät suosiolla oppositioon kun ajat oli heikkenemässä heidän omien aikaansaannosten johdosta.
        Ilman Viinasta ja niinistöä täällä olisi nykyäänkin reilusti enemmän työttömiä, vaikka kuinka niitä piilotettaisiin pakkokoulutukseen.

        Ohhoh! Suomen demaritkos sen laman maailmassa saivat aikaan silloin aikanaan? On niillä vaikutusvaltaa, näemmä. Mää ole oikke hämmästyny! Rahamarkkinoiden hallitsematon ja yhtäkkinen vapauttaminen ei tietenkään merkinnyt lamann vaikutuksissa mitään, eihän? Ja senkin tekivät tietysti demarit. Ja demarit myivät tietysti konkurssikypsät pankin valtiolle täydestä hinnasta? Eikö?
        Olisi hyvä muistaa, että työttömyyden hillitön kasvu oli TIETOINEN VALINTA. Ruotsissa valittiin toisin, otettiin valtiolle velkaa ja työllistettiin porukkaa. Niinpä laman sosiaaliset vaikutukset olivat pienemmät. Milloinkahan te kuumakallet opitte, että demareilla ei ole sarvia, eivätkä ne syö pikkulapsia saatanallisissa riiteissä.


      • yks äänestäjä
        kokoomuksen kannattaja kirjoitti:

        ...mutta tajuan silti sen verran ettei lama tule tuosta vaan. Demarit ja muut paskakärpäset jäivät suosiolla oppositioon kun ajat oli heikkenemässä heidän omien aikaansaannosten johdosta.
        Ilman Viinasta ja niinistöä täällä olisi nykyäänkin reilusti enemmän työttömiä, vaikka kuinka niitä piilotettaisiin pakkokoulutukseen.

        Kokoomushan syyllisti työttömät ja julkisen sektorin lamaan syyllisiksi, vaikka nämä olivat uhreja, eivät syyllisiä.
        Ruotsissa ei annettu työttömyyden kasvaa läheskään niin korkealle kuin Suomessa. Suomessa työttömyys oli tietoinen valinta. Ajateltiin, että kyllä markkinat hoitavat työttömyyden pois. Tämän seurauksena Suomessa sosiaaliset ongelmat ja syrjäytyneisyys on paljon suurempaa kuin Ruotsissa vieläkin.


    • lopulla

      kylvettiin laman siemenet jolloin demaritkin olivat hallituksessa,mutta kun "auto" meni ojaan niin kuski lähti litomaan,jonkun oli otettava vastuuta vaikka se olikin rankka kokemus kansalle.Ei ollut demareista siihen kyytiin,häntä koipien välissä karkuun,nyt kyllä nöykytellään.

      • yksinkertainen

        jos meinaat siemenillä sitä, että rahamarkkinat vapautettiin niin sen tekivät 80- luvun poliitikot, mutta eivät käskeneet/pyytäneet näitä kokoomus opeilla varustettuja "bisnes" ja pankki miehiä noin täyttäholttia vailla toimimaan kuten toimivat sitten. Toiseksi porvarihallituksen laman "hoidon" toteaa lähes jokainen politiikan tutkija ja asiantuntija SURKEAKSI ja VÄÄRÄKSI!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe