Takavetoiset Volvot?

Joku...

Tietääkö kukaan oikeaa syytä takavetoisten Volvojen lopettamiseen? Onko Fordin päätös?
Tämä nimittäin harmittää minua.

Ostin vuonna 95 Volvo 960:n uutena ja nyt olisi autonvaihto lähellä. Volvoa tekisi mieli mutta etuvetoisuus suoraan sanoen hirvittää, kun on takatuuppareilla ajanut koko ikänsä. Kellään mitään sanottavaa? :)

50

10010

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jdshfjs

      joo...sulla varmaan pitää ostaa sit S90...joka on viimeinen oikea takapotku volovo! mutta tais valmistus loppua vuoteen -98...periaatteessahan tuo auto on täysin sama kuin 960 mutta enpä usko että enää volvot niin laatuvehkeitä ovat kuin ennen.....laita mersu !

    • K.Ä.

      400-sarjan myötä Pikku-Volvot alkoivat muuttua etuvetoisiksi 1980-luvun lopulla, jolloin Volvo oli vielä itsenäinen valmistaja, tosin yhteistyössä Renaultin kanssa. Pikku-Volvot etuvetoistettiin kahdesta syystä:
      - pääkilpailijatkin olivat etuvetoisia
      - etuvedolla on eräitä kiistattomia etuja. Ajettavuus ei ole kiistaton, mutta tilankäyttöön, melutasoon ja tuotantotekniikkaan liittyvät edut ovat.

      Etuvetoinen 850 tuli myyntiin muutama vuosi myöhemmin. Tuolloin valmistuksessa olivat vielä takavetoiset 200-, 700-, ja 900-sarjat. Vaihtoehtoja siis oli runsainmitoin. Silti 850:stä tuli kertarysäyksellä myyntimenestys. Menestyksen myötä voitiin ensin lopettaa 700-sarja, sitten 200-sarja ja lopulta myös 900-sarja, joka tosin sitä ennen muuttui vielä 90-sarjaksi samaan aikaan, kun 850:stä tuli 70-sarja.

      Kävi siis niin, että etuvetoinen pitkälti söi markkinat takavetoiselta, kuluttajat äänestivät lompakollaan. Jos 90-sarja olisi uusittu takavetoiseksi, sille olisi voinut olla vielä kysyntää, mutta oli olemassa kustannustehokkaampikin tapa.

      850 jalostettiin 70-sarjaksi ja siitä kehitettiin edelleen S80, joka korvasi 90-sarjan. Seuraaja saatiin paljon edullisemmin kuin uuden 90:n kehittäminen olisi ollut. Lisäksi huomattavaa säästöä tulee varaosa- ja huoltopuolelta, koska autojen tekniikka on lähes identtistä.

      Ison etuvetoisen konsepti osoittautui niin hyväksi, että siitä jalostettiin vielä neliovinen coupe eli S60 ja katso - sekin alkoi myydä hyvin.

      Volvon mallipolitiikka on osoittautunut onnistuneeksi. Merkki on muuttanut täydellisesti tekniikan, tyylin ja imagon - ja myy silti edelleen loistavasti. Strategia on osoittautunut toimivaksi ja takavetoon tuskin näin ollen tulee paluuta, vaikka itsekin sellaisesta pitäisin.

      • Dave_From_Sheffield

        850 korvasi 240:n (850 tuli 1991 ja 240 poistui tuotannosta 1992.) ja 900-sarja korvasi 700-sarjan(760, 780 poistuivat 1990 ja 740 1992). 960 muuttui S 90:si 1997 ja S 80:ä ei ole tehty S 70/ V 70-mallien pohjalta, vaan se korvasi 940:n ja osittain S 90:n vuonna 1999. Sitten V 70:stä tuli uusi korimalli (2001) ja S 70 ei varsinaisesti saanut seuraajaan, vaan S 60 (Myös 2001.) kohdistettiin nuoremmalle ostajakunnalle ja alkoi nykyinen mallipolitiikka, eli sedanit parillisia, wagonit parittomia. V 90 ei ole saanut seuraajaan, sillä V 70 on hiukan pienempi mutta kuuleman mukaan uusi V 90 tulisi muutaman vuoden päästä. Ja sitten voitaisiin ajatella virallista S 90:n seuraajaa, jonka pitäisi tulla 2010 S 100-mallimerkinnällä. Nämä tosin ovat enemmän lehdistön mietteitä, kuin virallisia tietoja mutta mistäs sitä tietää, mitä tulevaisuudessa tapahtuu...

        Ei tosin liity takaveto-aiheeseen mutta minne unohdit pienempien mallien muutokset? 400-sarja muuttui S/V 40-malliksi vuonna 1996. Uusi S 40 tuli pari vuotta sitten ja V 40 muuttui V 50:ksi uuden tyylin mukaisesti. Ja olisihan niitä malleja muitakin mutta tässä jo jotain... :)


      • K.Ä.
        Dave_From_Sheffield kirjoitti:

        850 korvasi 240:n (850 tuli 1991 ja 240 poistui tuotannosta 1992.) ja 900-sarja korvasi 700-sarjan(760, 780 poistuivat 1990 ja 740 1992). 960 muuttui S 90:si 1997 ja S 80:ä ei ole tehty S 70/ V 70-mallien pohjalta, vaan se korvasi 940:n ja osittain S 90:n vuonna 1999. Sitten V 70:stä tuli uusi korimalli (2001) ja S 70 ei varsinaisesti saanut seuraajaan, vaan S 60 (Myös 2001.) kohdistettiin nuoremmalle ostajakunnalle ja alkoi nykyinen mallipolitiikka, eli sedanit parillisia, wagonit parittomia. V 90 ei ole saanut seuraajaan, sillä V 70 on hiukan pienempi mutta kuuleman mukaan uusi V 90 tulisi muutaman vuoden päästä. Ja sitten voitaisiin ajatella virallista S 90:n seuraajaa, jonka pitäisi tulla 2010 S 100-mallimerkinnällä. Nämä tosin ovat enemmän lehdistön mietteitä, kuin virallisia tietoja mutta mistäs sitä tietää, mitä tulevaisuudessa tapahtuu...

        Ei tosin liity takaveto-aiheeseen mutta minne unohdit pienempien mallien muutokset? 400-sarja muuttui S/V 40-malliksi vuonna 1996. Uusi S 40 tuli pari vuotta sitten ja V 40 muuttui V 50:ksi uuden tyylin mukaisesti. Ja olisihan niitä malleja muitakin mutta tässä jo jotain... :)

        Tarkoitukseni ei ollut tehdä historiikkiä Volvon mallipolitiikasta, vaan kertoa, että etuvetoon siirryttiin jo ennen Fordin aikakautta - se oli nimittäin alkuperäinen kysymys.

        Jos kuitenkin mennään tuonne mallipolitiikan puolelle, niin myynnissä olivat sekä 200-sarja että 700-sarja ja 900-sarja, kun 850 tuli markkinoille.

        Volvollahan oli kolme samankokoista takavetoista sarjaa myynnissä yhtä aikaa, kun seuraajien esittely ei vähentänytkään edeltäjien kysyntää kyllin rivakasti, vaan lisäsi vain kokonaiskysyntää.

        850 evoluutioineen syrjäytti kuitenkin nämä isot takatuuppari-Volvot yksi toisensa perään. Niinpä siis se syrjäytti ensin 700-sarjan, sitten 200-sarjan ja sitten 940:n. 960 koki vielä yhden kasvojenkohotuksen ja sai nimekseen 90.

        Ja aivan, kuten kirjoitin jo tuossa aiemmin, sen tilalle tuli S 80, joka toden totta eroaa V 70:stä saman verran kuin monen muun automerkin Farmari eroaa sedanista.

        Pikku-Volvojen osalta siirtymä etuvetoon tapahtui suoraviivaisemmin 300-sarjasta 400-sarjaan, joten ei siitä sen enempää.


      • Mooses Pessi

        "Etuvetoinen 850 tuli myyntiin muutama vuosi myöhemmin. Tuolloin valmistuksessa olivat vielä takavetoiset 200-, 700-, ja 900-sarjat. Vaihtoehtoja siis oli runsainmitoin. Silti 850:stä tuli kertarysäyksellä myyntimenestys. Menestyksen myötä voitiin ensin lopettaa 700-sarja, sitten 200-sarja ja lopulta myös 900-sarja, joka tosin sitä ennen muuttui vielä 90-sarjaksi samaan aikaan, kun 850:stä tuli 70-sarja."

        Paskan marjat... 700-sarjan valmistus loppui '92 koska se sai seuraajan 900-sarjasta. 900-sarja käsitti tuolloin 940 ja 960 -mallit, joista jälkimmäinen modernisoitiin vuonna '95. 940 jatkoi tuotannossa vuoteen '98 asti, samoin kuin teki 960 joka muuttui '97 S90:ksi. Eli S/V90 ei korvannut 900-sarjaa, vain 960 luxus-mallin.


      • K.Ä.
        Mooses Pessi kirjoitti:

        "Etuvetoinen 850 tuli myyntiin muutama vuosi myöhemmin. Tuolloin valmistuksessa olivat vielä takavetoiset 200-, 700-, ja 900-sarjat. Vaihtoehtoja siis oli runsainmitoin. Silti 850:stä tuli kertarysäyksellä myyntimenestys. Menestyksen myötä voitiin ensin lopettaa 700-sarja, sitten 200-sarja ja lopulta myös 900-sarja, joka tosin sitä ennen muuttui vielä 90-sarjaksi samaan aikaan, kun 850:stä tuli 70-sarja."

        Paskan marjat... 700-sarjan valmistus loppui '92 koska se sai seuraajan 900-sarjasta. 900-sarja käsitti tuolloin 940 ja 960 -mallit, joista jälkimmäinen modernisoitiin vuonna '95. 940 jatkoi tuotannossa vuoteen '98 asti, samoin kuin teki 960 joka muuttui '97 S90:ksi. Eli S/V90 ei korvannut 900-sarjaa, vain 960 luxus-mallin.

        En kyllä hakemallakaan löytänyt kirjoituksestani mitään, mikä olisi ollut ristiriidassa tapahtuneen kanssa. Liioin en löytänyt mitään, mikä olisi ollut ristiriidassa sinun kirjoituksesi kanssa. Se, ettei kerro kaikkia nyansseja, ei tässä tapauksessa tee kirjoituksesta virheellistä tai harhaanjohtavaa.

        Onhan esimerkiksi päivän selvää, että 900-sarja päivitettiin 90-sarjaksi. Samassa yhteydessä toki jätettiin halvimmat versiot mallistosta, mutta ei se silti asiaa muuksi muuta.

        Sitä ennen todellakin lopetettiin 700-sarja ja 200-sarja tässä järjestyksessä. Vai väitätkö vastaan! 900-sarja tehtiin kyllä 700-sarjan seuraajaksi, mutta mallit olivat jonkin aikaa tarjolla myös yhtä aikaa samoin kuin 200-sarja, sillä lypsävää lehmää ei kannata tappaa. Näistä malleista luovuttiin siinä vaiheessa, kun kysyntä hiipui - ja 800-sarjan ja sen johdannaisten ilmestyminen sai sen hiipumaan lopulta yllättävänkin nopeasti.

        Ei kannata nähdä ristiriitaa siellä, missä sitä ei ole. Tarkoitushan oli vastata kysyjän kysymykseen, siirtyikö Volvo etuvetoon Fordin takia.
        - vastaus on, että ei.


      • Mooses Pessi
        K.Ä. kirjoitti:

        En kyllä hakemallakaan löytänyt kirjoituksestani mitään, mikä olisi ollut ristiriidassa tapahtuneen kanssa. Liioin en löytänyt mitään, mikä olisi ollut ristiriidassa sinun kirjoituksesi kanssa. Se, ettei kerro kaikkia nyansseja, ei tässä tapauksessa tee kirjoituksesta virheellistä tai harhaanjohtavaa.

        Onhan esimerkiksi päivän selvää, että 900-sarja päivitettiin 90-sarjaksi. Samassa yhteydessä toki jätettiin halvimmat versiot mallistosta, mutta ei se silti asiaa muuksi muuta.

        Sitä ennen todellakin lopetettiin 700-sarja ja 200-sarja tässä järjestyksessä. Vai väitätkö vastaan! 900-sarja tehtiin kyllä 700-sarjan seuraajaksi, mutta mallit olivat jonkin aikaa tarjolla myös yhtä aikaa samoin kuin 200-sarja, sillä lypsävää lehmää ei kannata tappaa. Näistä malleista luovuttiin siinä vaiheessa, kun kysyntä hiipui - ja 800-sarjan ja sen johdannaisten ilmestyminen sai sen hiipumaan lopulta yllättävänkin nopeasti.

        Ei kannata nähdä ristiriitaa siellä, missä sitä ei ole. Tarkoitushan oli vastata kysyjän kysymykseen, siirtyikö Volvo etuvetoon Fordin takia.
        - vastaus on, että ei.

        900-sarjaa ei milloinkaan (kokonaan) päivitetty 90-sarjaksi. Vain 960 muutettiin nimeltään S/V90:ksi, 940 jatkoi tuotanossa takavetoisten loppuun asti. Tarkkoja ollaksemme viimeinen tehtaalta tullut takaveto oli 940 Classic. Se siitä halvimpien jättämisestä...

        850 korvasi vain ja ainoastaan 200-sarjan!


      • K.Ä.
        Mooses Pessi kirjoitti:

        900-sarjaa ei milloinkaan (kokonaan) päivitetty 90-sarjaksi. Vain 960 muutettiin nimeltään S/V90:ksi, 940 jatkoi tuotanossa takavetoisten loppuun asti. Tarkkoja ollaksemme viimeinen tehtaalta tullut takaveto oli 940 Classic. Se siitä halvimpien jättämisestä...

        850 korvasi vain ja ainoastaan 200-sarjan!

        Minulla ei ole tässä markkaakaan kiinni, joten sikäli ihan sama, vaikka tekisivät 940:ä vieläkin. Kuitenkaan en missään vaiheessa sanonut, että nelosmoottoriset ysisataset olisi muutettu ysikympeiksi. Huomaat tämän, jos otat hiukan happea ja luet kirjoitukseni uudelleen.

        Ja se, minkä 850 sitten korvasi, on lopulta ostajien päättämä asia. Jos asiakas osti 850:n tai V70:n vanhan 240:n tai vähän uudemman 940:n tilalle, niin siitähän sen sitten näkee, minkä vehkeen mikin on korvvannut, eikö. Kävi vain niin, että kun 850 tuli markkinoille ja siitä edelleen kehitettiin V70 ja S80, niin kiinnostus takavetoisiin hiipui - ja siitähän tässä koko keskustelussa oli kysymys. Takavetoisista luovuttiin ennen Ford-kuvion alkua.


      • Dave_From_Sheffield
        K.Ä. kirjoitti:

        Minulla ei ole tässä markkaakaan kiinni, joten sikäli ihan sama, vaikka tekisivät 940:ä vieläkin. Kuitenkaan en missään vaiheessa sanonut, että nelosmoottoriset ysisataset olisi muutettu ysikympeiksi. Huomaat tämän, jos otat hiukan happea ja luet kirjoitukseni uudelleen.

        Ja se, minkä 850 sitten korvasi, on lopulta ostajien päättämä asia. Jos asiakas osti 850:n tai V70:n vanhan 240:n tai vähän uudemman 940:n tilalle, niin siitähän sen sitten näkee, minkä vehkeen mikin on korvvannut, eikö. Kävi vain niin, että kun 850 tuli markkinoille ja siitä edelleen kehitettiin V70 ja S80, niin kiinnostus takavetoisiin hiipui - ja siitähän tässä koko keskustelussa oli kysymys. Takavetoisista luovuttiin ennen Ford-kuvion alkua.

        850- ja V 70-malleilla ei ole mitään tekemistä S 80:n kanssa! S 80 korvasi edelleen 940:n ja myös S 90:n. V 70 päivittyi vasta seuraavana vuonna S 80:n muotokielelle. Kyse on mallipolitiikasta, eikä mallien suosiosta.

        Ja kuten tuo Mooses sanoi, 850 korvasi vain ja ainoastaan 240:n, ei mitään muuta.

        Takavedoista luovuttiin kaiketi sen takia, että se on etuvetoa kalliimpi valmistaa.


      • J..
        Dave_From_Sheffield kirjoitti:

        850- ja V 70-malleilla ei ole mitään tekemistä S 80:n kanssa! S 80 korvasi edelleen 940:n ja myös S 90:n. V 70 päivittyi vasta seuraavana vuonna S 80:n muotokielelle. Kyse on mallipolitiikasta, eikä mallien suosiosta.

        Ja kuten tuo Mooses sanoi, 850 korvasi vain ja ainoastaan 240:n, ei mitään muuta.

        Takavedoista luovuttiin kaiketi sen takia, että se on etuvetoa kalliimpi valmistaa.

        Eikös 850 korvannut juuri ne mallit, jotka ostaja korvasi 850:llä. Ei ostajaa voi tehtaan päätöksellä kahlita. PS: S80 on V70:n porrasperäinen versio.


      • Dave_From_Sheffield
        J.. kirjoitti:

        Eikös 850 korvannut juuri ne mallit, jotka ostaja korvasi 850:llä. Ei ostajaa voi tehtaan päätöksellä kahlita. PS: S80 on V70:n porrasperäinen versio.

        S 70 oli V 70:n sedan. Uuden V 70 yhteyteen ei varsinaisesti tullut uutta sedania, sillä S 60 on pienempi ja S 80 isompi. Ainakin minä näen asian noin... :)


      • J..
        Dave_From_Sheffield kirjoitti:

        S 70 oli V 70:n sedan. Uuden V 70 yhteyteen ei varsinaisesti tullut uutta sedania, sillä S 60 on pienempi ja S 80 isompi. Ainakin minä näen asian noin... :)

        "S 70 oli V 70:n sedan. Uuden V 70 yhteyteen ei varsinaisesti tullut uutta sedania, sillä S 60 on pienempi ja S 80 isompi"

        - Toinen on isompi ja toinen on pienempi, mutta molemmat ovat saman auton kehitelmiä. Tekniikka on yhteistä ja paljolti kuoretkin. S70:stä luovuttiin, kun ideana oli, että parilliset kymmenet ovat ässiä ja parittomat kymmenet v-tyyliä. Mallimerkinnästään huolimatta xc90 on myös tätä v-tyyliä, koska on farmarikorinen. Uusi C-70 taas ei ole oikein mikään tällä asteikolla.


      • Ohikulkija vain...
        J.. kirjoitti:

        "S 70 oli V 70:n sedan. Uuden V 70 yhteyteen ei varsinaisesti tullut uutta sedania, sillä S 60 on pienempi ja S 80 isompi"

        - Toinen on isompi ja toinen on pienempi, mutta molemmat ovat saman auton kehitelmiä. Tekniikka on yhteistä ja paljolti kuoretkin. S70:stä luovuttiin, kun ideana oli, että parilliset kymmenet ovat ässiä ja parittomat kymmenet v-tyyliä. Mallimerkinnästään huolimatta xc90 on myös tätä v-tyyliä, koska on farmarikorinen. Uusi C-70 taas ei ole oikein mikään tällä asteikolla.

        Emmää ainakaan tuota maasturii sanois farmariksi...


      • Mie vuan
        Ohikulkija vain... kirjoitti:

        Emmää ainakaan tuota maasturii sanois farmariksi...

        Pystyperäisiä suurehkolla tavaratilalla varustettuja monikäyttöautoja on Suomessa ollut tapana sanoa Farmareiksi riippumatta vetotavasta. Kas, kun maastoauto voi olla korimalliltaan sedankin.


      • Ja se oli
        Mie vuan kirjoitti:

        Pystyperäisiä suurehkolla tavaratilalla varustettuja monikäyttöautoja on Suomessa ollut tapana sanoa Farmareiksi riippumatta vetotavasta. Kas, kun maastoauto voi olla korimalliltaan sedankin.

        Nk "KAUPUNKIMAASTURI", niin, mitä h......iä sellaisella tekee?


    • AWD

      Niin onhan nyt tarjolla tuo AWD neliveto, jotta päästään oikealla vetotavalla ajamaan.Saisi kyllä lopettaa nuo etuveto ritsojen tekeminen ja siirtyä kokonaan nelivetoon olisi myös sille Volvon turvallisuudelle yksi tärkeä lisä.Uusi S80 on onneksi nelivetoinen meinaan se V8 malli joten kuka enää kaipaa muuta vetotapaa.

      • Mersumus

        Saat kaikki kerralla kuntoon, eikä tarvi Volvopalstalla notkua.


      • ,,,,
        Mersumus kirjoitti:

        Saat kaikki kerralla kuntoon, eikä tarvi Volvopalstalla notkua.

        KUTEN!!!!!


      • Mie vaan...

        Eihä tuo volvon "neliveto" ole ku lähinnä kaks-ja-puol-pyöräveto... käyttäytyy ku etuvetonen, ku etupyörät alkaa sutii ni viskolla hiukkasen jeesiä takapyörille... ja volvon "nelikon" voimansiirto ei kestä mitään... alimitotettu ihan täysin... En tiedä vieläkö audilla on quattrossa torsen-keskitasauspyörä, mut ainaskin entiseen vanhaan aikaan käyttivät torsenia, se se oli NELIVETO!!! (ja käsittääkseeni subaru käyttää myös torsenia...?)


    • Joku...

      Täällähän näkyy jo muutama vastaus tulleen. :)

      Joku tuossa heitti, että ostaisin S90:n. Se olisi kieltämättä hieno mutta kuten todettu, melkein sama auto, kuin nykyiseni. Ja sitä paitsi en oo koskaan ostanut käytettyä autoa.
      Myöskään neliveto nyt ei kauheasti kiinnosta, kun se kuitenkin Volvon tapauksessa on suurimman osan ajasta etuveto.

      Tässä on nyt kaksi vaihtoehtoa. Joko ostan ensimmäisen etuvetoisen auton tai vaihdan merkkiä... ;) Surullistahan tämä vähän on, kun tuo 960 on ilman murheitä palvellut uskollisesti jo noin 11 vuotta ja nyt pitäisi sitten vaihtaa. Mittarissa kohta 300 tuhatta niin alkaahan siinä jo matkaa olemaan... Takavetoiset laatikko Volvot takaisin, kiitos!

      • ,,,,!

        noo minäpä 1 milj.km ajaneena VAIKEISSA olosuhteissa sanon et etuveto on nimensä väärtti,autoil. v-68


    • Hahaa!

      Täällä vaa jotkut itkee vanhojen romujen perään. Laatikoiden ja muiden aika on ohitse jo. Ny ajetaan pyöreillä etuveto volvoilla, eikä oo yhtää ikävä niitä rumia rotteloita. no ehkä tuo 900 sarja ei oo niin ruma mutta ne 80luvun mallit kylläkin. mitä niitä onkaan... 240,740 ja ne. Itte ajelen ny S60 T5 ja ei tuu mieleenkää mikään vanha malli... mut kukin omalla tyylillään kai sitten...

      • 20 v kuluttua

        ja katsotaan ovatko nämä nykyiset Vollet jo rautanauloina. Olen kyllä itse yllättynyt mm viimeksi eilen miten yli 20 v vanha 240 vaan kulkee ilman huolen häivää. Osat ovat halpoja ja vielä kotiasentajan vaihdettavissa. Myönnän kyllä, että tekniikka on kehittynyt huimasti eteenpäin, mutta valitettavasti osin kestävyyden kustannuksella. Toki uudet Volvot ovat tyylikkäitä ja tekniikkaa on tuvan täydeltä. Tilojen osalta ei ole juurikan kehitystä tapahtunut. Vertaapa 70 farkkua vastaavaan 240 farkkuun. Siinä 70 on suorastaan surkuhupaisat takatilat ja sitä vielä myydään tilavana perheautona! Ja lopuksi on todettava, että tuossa 240 on pääomaa kiinni saman verran, kuin sinun kahdessa talvirenkaassa...


      • Tietoinen tilanteesta
        20 v kuluttua kirjoitti:

        ja katsotaan ovatko nämä nykyiset Vollet jo rautanauloina. Olen kyllä itse yllättynyt mm viimeksi eilen miten yli 20 v vanha 240 vaan kulkee ilman huolen häivää. Osat ovat halpoja ja vielä kotiasentajan vaihdettavissa. Myönnän kyllä, että tekniikka on kehittynyt huimasti eteenpäin, mutta valitettavasti osin kestävyyden kustannuksella. Toki uudet Volvot ovat tyylikkäitä ja tekniikkaa on tuvan täydeltä. Tilojen osalta ei ole juurikan kehitystä tapahtunut. Vertaapa 70 farkkua vastaavaan 240 farkkuun. Siinä 70 on suorastaan surkuhupaisat takatilat ja sitä vielä myydään tilavana perheautona! Ja lopuksi on todettava, että tuossa 240 on pääomaa kiinni saman verran, kuin sinun kahdessa talvirenkaassa...

        Noin viiden vuoden päästä, ei ole muuta jäljellä kuin muisto (hirvittävästä autosta)
        Sitten ostamaan käytetty C70 niin jo mieli muuttuu.


      • täytynee vaihtaa
        Tietoinen tilanteesta kirjoitti:

        Noin viiden vuoden päästä, ei ole muuta jäljellä kuin muisto (hirvittävästä autosta)
        Sitten ostamaan käytetty C70 niin jo mieli muuttuu.

        merkkiä. Jos etuveto on niin erinomainen, olisivat kuorma-autot ja esim F 1:t etuvetoisia. Laita siihen 70:een farkkuun takontti täyteen, vaimo ja lapset kyytiin sekä vielä koukkuun tuollainen 1200 kg vaunu. Arvaat varmaan miten etuvetoiselle käy; tahtoo jäädä tasamaallekin sutimaan puhumattakaan, että pääsisi edes pienen jäisen ylämäen ylös ilman vauhtia. Vieläkin hävettää, kun piti vuosia sitten tukeutua kesäisellä mökkitiellä vanhan saippualaatikkoladan apuun vaunun vedossa. Siihen loppui etuvetoisella tuhraaminen.


      • Mie vaan...

        Voorttilla ajelet... :) Miks siulla ois sen paremmin kun meil muillakaan...? ;) Sit ei palkokasveja sieraimee....


    • Joku...

      Taidanpa tehdä niin, että ajan vielä tuolla nykyisellä jonkin aikaa ja katson sitten... Kai sellaisella etuvetoisellakin ajaisi.

    • Enska

      Olet todennäköisesti päässyt nykyisellä 960:lla melko vähillä vioilla. Ihan sama minkä nykyisistä etuveto Volvoista hankit, ongelmia tulee olemaan taatusti....Jos ei ole pakko luopua älä luovu jos on, niin vaihda suosiolla merkkiä. Jos välttämättä haluat etuveto vollen varaudu ongelmiin. Jos et usko, niin lue tätä ja muita Volvo-palstoja.

      • ...

        Oletko varma, että tämä on kovinkaan luotettava tiedonlähde?


      • t.h.
        ... kirjoitti:

        Oletko varma, että tämä on kovinkaan luotettava tiedonlähde?

        Tuskin. Paras kysyä Hanskilta.

        Volvo muuten on EU - puheenjohtajuuskauden edustusautona. 82 kpl S80 - mallia ja 30 kpl XC 90 - mallia.

        Toivottavasti tätä viestiä ei sensuroida.


      • ...
        t.h. kirjoitti:

        Tuskin. Paras kysyä Hanskilta.

        Volvo muuten on EU - puheenjohtajuuskauden edustusautona. 82 kpl S80 - mallia ja 30 kpl XC 90 - mallia.

        Toivottavasti tätä viestiä ei sensuroida.

        Siitä itsekin luin...


      • Enska
        ... kirjoitti:

        Oletko varma, että tämä on kovinkaan luotettava tiedonlähde?

        ja maalaisjärkeä käyttäen suomi24 jupinoista voi rivien välistä löytää (ehkä) totuuden. www.volvolandia.com lienee paras, sillä rekisteröinti vaatii hiukan vaivaa. "pikaprovot" suodattuu jo sillä. Eiköhän jokaisella ole sen verran tuttuja, sukulaisia, veljen vaimon kaimoja korjaamoilla, jotta etuveto volleista saa jonkinlaisen käsityksen sitäkin kautta.


      • t.h.
        Enska kirjoitti:

        ja maalaisjärkeä käyttäen suomi24 jupinoista voi rivien välistä löytää (ehkä) totuuden. www.volvolandia.com lienee paras, sillä rekisteröinti vaatii hiukan vaivaa. "pikaprovot" suodattuu jo sillä. Eiköhän jokaisella ole sen verran tuttuja, sukulaisia, veljen vaimon kaimoja korjaamoilla, jotta etuveto volleista saa jonkinlaisen käsityksen sitäkin kautta.

        Entäs tuo Hesarin julkaisema autojen vikasarja ?

        Onko Volvon vikalista pidempi kuin muiden merkkien ? Pikaisen silmäyksen perusteella voisi sanoa, että vikalista on normaalia lyhyempi, jos tutkitaan muidenkin automerkkien vikalistoja.


      • t.h.

      • Enska
        t.h. kirjoitti:

        Tässä vielä luettavaa:

        http://www2.hs.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/merkki.jsp?merkki=Volvo

        seuraavat tyypiviat..siis etupyörä sutivista Volvoista

        Alatukivarret, raidetangon päät, alapallonivelet, lämmitys/ilmastointilaite pyöränlaakerit ja moottorin tuentakumi(t)

        Ja kyllähän ne viat hyväksyy jos kilomterejä runsaasti alla, mutta jos/kun noita ja Hesarissa listattuja vikoja ilmenee jo alle 50tkm, niin jotain on pahasti pielessä laatupuolella!!!!!!!!!


      • Mie vaan...
        t.h. kirjoitti:

        Entäs tuo Hesarin julkaisema autojen vikasarja ?

        Onko Volvon vikalista pidempi kuin muiden merkkien ? Pikaisen silmäyksen perusteella voisi sanoa, että vikalista on normaalia lyhyempi, jos tutkitaan muidenkin automerkkien vikalistoja.

        Nii listaa en oo nähny mut eihän se listan pituus meinaa vaan se et millasia vikoja se pitää sisällää... Henk. koht. mielipiteeni volvottimista on et volvo on kuollu ja kuopattu, VOLVO on takavetoinen ruattalaisauto, EI etuvetoinen voortti... Miun mielestä AUTO vetää ainaskin takapyörillä, saa toki avittaa edestäkin... (ja häpeäkseni joudun myöntämään että tällä hetkellä ajelen etuvetosella hirvityksellä...)


    • ex-940

      Kyllä Volvo itse aikoinaan päätyi luopumaan takavedosta tai sitten siinä oli mukana silloinen partneri Renault jos joku ulkopuolinen ylipäätänsä asiaan vaikutti.

      Volvon ensimmäinen takavetoisesta etuvetoiseksi muutettu mallihan oli 400-sarja jonka aikana kai tehtiin jo yhteistyötä Renaultin kanssa mikä tietenkin määräsi mallin etuvetoisuuden sillä tekniikat tulivat renaultilta.

      400-sarjan lanseerauksen yhteydessä ei tuon kokoluokan takavetoisille yksinkertaisesti ollut enää kysyntää, sillä pikkuvolvolla ei ollut minkäänlaista sporttista tai premium-imagoa jonka takia takavetoa olisi voinut perustella.

      Volvohan ajoi tavallaan itsensä etuvetoon myös isommissa malleissa sillä takavetoa ei kehitetty lainkaan 1940-luvun jälkeen. Takaveto-volvon tekniikka oli kyllä pomminkestävää mutta pataraudasta valmistettu jäykkä taka-akseli ja sen ajo-ominaisuudet olivat museokamaa jo 200-sarjassa saati sitten 700:ssa.

      Silti isoilla takaveto-volvoilla oli sellaiset perinteet että noita olisi voitu jatkaakin vielä 800-sarjassa mutta jostain syystä Volvo itse päätti toisin. Renault-yhteistyöstä ei ole kyse koska tekniikat ovat täysin Volvon omia (paitsi turbodieselit) ja päätös tehtiin selvästi ennen kuin Ford osti Volvon.

      • Joku...

        Tuossahan näytti olevan asiaa. Siksi vaan ajattelin, että olisi Fordin päätös, kun Ford osti takavetojen valmistuksen loppumisen vuonna Volvon. :) Kukapa tosin tietää, josko joskus vielä takavetoinen Volvo nähtäisiin... ;)


      • Maxtiainen
        Joku... kirjoitti:

        Tuossahan näytti olevan asiaa. Siksi vaan ajattelin, että olisi Fordin päätös, kun Ford osti takavetojen valmistuksen loppumisen vuonna Volvon. :) Kukapa tosin tietää, josko joskus vielä takavetoinen Volvo nähtäisiin... ;)

        On ne etuvedot vaan niin perseestä. Takaveto on paljon parempi ajaa kun etuveto. Kaikki uudet volvot on menossa huonoon suuntaan.
        Tääs muutaman selityt miksi ne on huonoja:
        1. Joku uus konseptimalli on sellainen josta ei konepeltiä saa itse auki. Yllätys yllätys naisten suunnittelema.
        2. Huonon vakio soittimen tilalle ei pysty asentamaan toista soitinta.
        3. Auto on etuveto
        4. Liian sähköistetty ja muovistettu. mitään ei pysty itse korjaan eikä autoa voi virittää eikä kustomoida.
        5. Normaali avain (tietääkseni) puuttuu.
        6. Muodot ovat jotenkin rumat kuten lähes kaikissa uusissa autoissa (oma mielipiteeni)

        Oma top5 lista volvoista:
        1. 240
        2. 760
        3. 140
        4. Amazon
        5. 340

        Näihin aikoihin kun pääsis takaisin. Kaikki toimii luotettavasti ja on hyvin huollettavissa. Ennen autot viritettiin tekemällä oikeita virityksiä ja vaihtamalla moottoreita. nykyään on tyydyttävä siihen mitä on. Moottoria on turha sovittaa vetävien pyörien päälle, eli takavedot takaisin.

        Fordilla oli 60-80 luvulla hyviä takavetoja mutta mihin nekin on tarvinnu jättää.

        Jos itse pystyisin määräämään autoteollisuutta jättäisin useammat sähköiset ja muoviset osat pois. ABS olisi ehkä ainoa ajoon vaikuttava osa minkä jättäisin mutta siihenkin pistäisin katkaisijan millä sen saisi poiskytkettyä. Autojen johdotukset pitäisi tehdä paksummasta johdosta ja kaikki CAN-johdot sais tunkee v***uun. Autot valmistaisin taka tai nelivetoisiks mutta muutama etuvetoinenkin malli saisi olla.


      • ...
        Maxtiainen kirjoitti:

        On ne etuvedot vaan niin perseestä. Takaveto on paljon parempi ajaa kun etuveto. Kaikki uudet volvot on menossa huonoon suuntaan.
        Tääs muutaman selityt miksi ne on huonoja:
        1. Joku uus konseptimalli on sellainen josta ei konepeltiä saa itse auki. Yllätys yllätys naisten suunnittelema.
        2. Huonon vakio soittimen tilalle ei pysty asentamaan toista soitinta.
        3. Auto on etuveto
        4. Liian sähköistetty ja muovistettu. mitään ei pysty itse korjaan eikä autoa voi virittää eikä kustomoida.
        5. Normaali avain (tietääkseni) puuttuu.
        6. Muodot ovat jotenkin rumat kuten lähes kaikissa uusissa autoissa (oma mielipiteeni)

        Oma top5 lista volvoista:
        1. 240
        2. 760
        3. 140
        4. Amazon
        5. 340

        Näihin aikoihin kun pääsis takaisin. Kaikki toimii luotettavasti ja on hyvin huollettavissa. Ennen autot viritettiin tekemällä oikeita virityksiä ja vaihtamalla moottoreita. nykyään on tyydyttävä siihen mitä on. Moottoria on turha sovittaa vetävien pyörien päälle, eli takavedot takaisin.

        Fordilla oli 60-80 luvulla hyviä takavetoja mutta mihin nekin on tarvinnu jättää.

        Jos itse pystyisin määräämään autoteollisuutta jättäisin useammat sähköiset ja muoviset osat pois. ABS olisi ehkä ainoa ajoon vaikuttava osa minkä jättäisin mutta siihenkin pistäisin katkaisijan millä sen saisi poiskytkettyä. Autojen johdotukset pitäisi tehdä paksummasta johdosta ja kaikki CAN-johdot sais tunkee v***uun. Autot valmistaisin taka tai nelivetoisiks mutta muutama etuvetoinenkin malli saisi olla.

        1. Joku uus konseptimalli on sellainen josta ei konepeltiä saa itse auki. Yllätys yllätys naisten suunnittelema.
        2. Huonon vakio soittimen tilalle ei pysty asentamaan toista soitinta.
        3. Auto on etuveto
        4. Liian sähköistetty ja muovistettu. mitään ei pysty itse korjaan eikä autoa voi virittää eikä kustomoida.
        5. Normaali avain (tietääkseni) puuttuu.
        6. Muodot ovat jotenkin rumat kuten lähes kaikissa uusissa autoissa (oma mielipiteeni)

        1.Tuleekos konseptimalli sellaiseen ikinä tuotantoon?
        2.Ota Volvon Premium Sound-audiojärjestelmä, niin ei tarvitse mitään vaihtaa.
        3.Etuvetoinen on turvallisempi talvella.
        4.Miksi haluaisit mitään itse tehdä? Eikö ole miellekkäämpää viedä auto merkkikorjaamoon ja itse vaan katsot, kun asentajat äheltää.
        5.Toistaiseksi normaali avain puuttuu ainoastaan S40/V50-autoista. Ja mitähän väliä tuolla sitten on?
        6.Rumat muodot kaikissa uusissa autoista... No se on makuasia.

        Minusta näyttää, että jotenkin haluat olla kehityksen tiellä. Ja tuosta sinun top-listasta voi ehkä päätellä, että sinulla ei ole edes kokemusta uusista malleista. Mistä johtuu? Eikö lompakko ole tarpeeksi pullea...


      • Volvere-88
        Maxtiainen kirjoitti:

        On ne etuvedot vaan niin perseestä. Takaveto on paljon parempi ajaa kun etuveto. Kaikki uudet volvot on menossa huonoon suuntaan.
        Tääs muutaman selityt miksi ne on huonoja:
        1. Joku uus konseptimalli on sellainen josta ei konepeltiä saa itse auki. Yllätys yllätys naisten suunnittelema.
        2. Huonon vakio soittimen tilalle ei pysty asentamaan toista soitinta.
        3. Auto on etuveto
        4. Liian sähköistetty ja muovistettu. mitään ei pysty itse korjaan eikä autoa voi virittää eikä kustomoida.
        5. Normaali avain (tietääkseni) puuttuu.
        6. Muodot ovat jotenkin rumat kuten lähes kaikissa uusissa autoissa (oma mielipiteeni)

        Oma top5 lista volvoista:
        1. 240
        2. 760
        3. 140
        4. Amazon
        5. 340

        Näihin aikoihin kun pääsis takaisin. Kaikki toimii luotettavasti ja on hyvin huollettavissa. Ennen autot viritettiin tekemällä oikeita virityksiä ja vaihtamalla moottoreita. nykyään on tyydyttävä siihen mitä on. Moottoria on turha sovittaa vetävien pyörien päälle, eli takavedot takaisin.

        Fordilla oli 60-80 luvulla hyviä takavetoja mutta mihin nekin on tarvinnu jättää.

        Jos itse pystyisin määräämään autoteollisuutta jättäisin useammat sähköiset ja muoviset osat pois. ABS olisi ehkä ainoa ajoon vaikuttava osa minkä jättäisin mutta siihenkin pistäisin katkaisijan millä sen saisi poiskytkettyä. Autojen johdotukset pitäisi tehdä paksummasta johdosta ja kaikki CAN-johdot sais tunkee v***uun. Autot valmistaisin taka tai nelivetoisiks mutta muutama etuvetoinenkin malli saisi olla.

        ABS olisi ehkä ainoa ajoon vaikuttava osa minkä jättäisin

        TM:ssä oli vertailu että kumpi on parempi jarru: lukkiutumaton (ABS) vai lukkiutuva. Lukkiutuvan jarrutus-matka oli lyhempi. Ei ABS:lla mitään tee kun puhutaan turvallisuudesta.


      • ,.,.,
        Volvere-88 kirjoitti:

        ABS olisi ehkä ainoa ajoon vaikuttava osa minkä jättäisin

        TM:ssä oli vertailu että kumpi on parempi jarru: lukkiutumaton (ABS) vai lukkiutuva. Lukkiutuvan jarrutus-matka oli lyhempi. Ei ABS:lla mitään tee kun puhutaan turvallisuudesta.

        ABS,n etu on jarrutuksen aikainen ohjattavuus ,,mut' se vain pitää opetella korvien väliin ,jookos


      • Mie vaan...
        Maxtiainen kirjoitti:

        On ne etuvedot vaan niin perseestä. Takaveto on paljon parempi ajaa kun etuveto. Kaikki uudet volvot on menossa huonoon suuntaan.
        Tääs muutaman selityt miksi ne on huonoja:
        1. Joku uus konseptimalli on sellainen josta ei konepeltiä saa itse auki. Yllätys yllätys naisten suunnittelema.
        2. Huonon vakio soittimen tilalle ei pysty asentamaan toista soitinta.
        3. Auto on etuveto
        4. Liian sähköistetty ja muovistettu. mitään ei pysty itse korjaan eikä autoa voi virittää eikä kustomoida.
        5. Normaali avain (tietääkseni) puuttuu.
        6. Muodot ovat jotenkin rumat kuten lähes kaikissa uusissa autoissa (oma mielipiteeni)

        Oma top5 lista volvoista:
        1. 240
        2. 760
        3. 140
        4. Amazon
        5. 340

        Näihin aikoihin kun pääsis takaisin. Kaikki toimii luotettavasti ja on hyvin huollettavissa. Ennen autot viritettiin tekemällä oikeita virityksiä ja vaihtamalla moottoreita. nykyään on tyydyttävä siihen mitä on. Moottoria on turha sovittaa vetävien pyörien päälle, eli takavedot takaisin.

        Fordilla oli 60-80 luvulla hyviä takavetoja mutta mihin nekin on tarvinnu jättää.

        Jos itse pystyisin määräämään autoteollisuutta jättäisin useammat sähköiset ja muoviset osat pois. ABS olisi ehkä ainoa ajoon vaikuttava osa minkä jättäisin mutta siihenkin pistäisin katkaisijan millä sen saisi poiskytkettyä. Autojen johdotukset pitäisi tehdä paksummasta johdosta ja kaikki CAN-johdot sais tunkee v***uun. Autot valmistaisin taka tai nelivetoisiks mutta muutama etuvetoinenkin malli saisi olla.

        Kato mä näkisin et sä oot asian ytimessä, piä tost kii.... Lisäisin suosikkilistaan mallit PV ja Duett... Keep it simple, takasin siihen ku autot on AUTOJA ja niitä AJETAAN!!!


      • Mie vaan...
        ... kirjoitti:

        1. Joku uus konseptimalli on sellainen josta ei konepeltiä saa itse auki. Yllätys yllätys naisten suunnittelema.
        2. Huonon vakio soittimen tilalle ei pysty asentamaan toista soitinta.
        3. Auto on etuveto
        4. Liian sähköistetty ja muovistettu. mitään ei pysty itse korjaan eikä autoa voi virittää eikä kustomoida.
        5. Normaali avain (tietääkseni) puuttuu.
        6. Muodot ovat jotenkin rumat kuten lähes kaikissa uusissa autoissa (oma mielipiteeni)

        1.Tuleekos konseptimalli sellaiseen ikinä tuotantoon?
        2.Ota Volvon Premium Sound-audiojärjestelmä, niin ei tarvitse mitään vaihtaa.
        3.Etuvetoinen on turvallisempi talvella.
        4.Miksi haluaisit mitään itse tehdä? Eikö ole miellekkäämpää viedä auto merkkikorjaamoon ja itse vaan katsot, kun asentajat äheltää.
        5.Toistaiseksi normaali avain puuttuu ainoastaan S40/V50-autoista. Ja mitähän väliä tuolla sitten on?
        6.Rumat muodot kaikissa uusissa autoista... No se on makuasia.

        Minusta näyttää, että jotenkin haluat olla kehityksen tiellä. Ja tuosta sinun top-listasta voi ehkä päätellä, että sinulla ei ole edes kokemusta uusista malleista. Mistä johtuu? Eikö lompakko ole tarpeeksi pullea...

        Nii kenelle etuveto turvallisempi talvella? Toki jos yön lumisateen jälkee pääse ees kotipihasta ylämäkee tielle ni vähentäähän se kolarin riskiä. etuvedon ylimainostus on autoteollisuuden propagandaa, etuvetoihin on siirrytty VAIN koska se on halvempi valmistaa. Mie oon kyl uusia malleja kokeillu mut maistuivat hiukkasen varpaanvälille. Ja kokemuksesta (puheenaiheen alaisen merkin) merkkikorjaamosta, öljyt piti vaihtaa, eivät olleet vaihtaneet öljysuodatinta vaik siitä velottivat käsittämättömän hinnan. Ite tahon autoni huoltaa, tiiänpähän mis kunnos ne on...


    • ian45

      osta nelikko volvo

    • Anonyymi

      Onko volvo v50 takaveto

      • Anonyymi

        Ja sitten kysyt vuoden 2006 ketjun voimalla tyhmiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten kysyt vuoden 2006 ketjun voimalla tyhmiä.

        Summasummarum, ainoa oikea auto on takavetoinen ja nelivetoinenkin menettelee.


    • Anonyymi

      Jaahas, vielä on vanha ketju hengissä. Olen siis tuo aloittaja ""Joku..." Vielä (!) on vanha 960 pihassa, minkäs teet :)

    • Anonyymi

      Hommaat jonkun awd volvon vaikka v60 t8 pokestar engineered! Etpähän sitten ainakaan jää nikn helposti jumiin ja tehoakin olisi, sekä ajomukavuus kohdallaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      21
      2217
    2. Vieläkö odotat että

      Näkisitte hänen kanssaan?
      Ikävä
      65
      1050
    3. Kuinka paljon

      Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      107
      960
    4. Nainen sä olet

      arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      70
      903
    5. Jos olisin

      Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p
      Ikävä
      54
      885
    6. Haluan sinun kanssa sänkyyn

      Ja läheisyyttä, koska rakastan sinua mies.
      Ikävä
      43
      873
    7. Minun on niin vaikeaa uskoa, että

      todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.
      Ikävä
      55
      848
    8. Luotathan?

      Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na
      Ikävä
      30
      838
    9. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

      Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      9
      828
    10. Voi kun pian voisi varmuudella sanoa

      mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(
      Ikävä
      46
      779
    Aihe