"VIIMASUOJASTA" VIELÄKIN.....

Keijo K

ajatteli lausua vaikka aihe on herättänyt valtavan kohun ja ihmettelen ettei lähi-idästä ole tullut uhkauksia...

Mielestäni tuo tuulisuoja pitäisi olla joka autossa. Sen lisäksi että huohotinletkut eivät jäädy kampikammiosta tulevan kondenssiveden vaikutuksesta (mitä on ollut autoissa ainakin 70 vuotta jo) se pitää mottorin lämmöt hieman korkeammalla. Kun moottorin lämpötila nousee nopeammin nousee myös moottoriöljyn lämpötila. Öljyyn tulee lyhyessä ajossa paljon vettä ja etenkin dieselkäyttöisissä polttoainetta. Jotta se höyrystyisi pois on öljyn lämmittävä yli 60C. Ei tarvinne kertoa miten öljyn laadun käy talvella... Etenkin lyhyessä ajossa öljyn laatu heikkenee nopeasti eikä ole laadullisesti lähelläkään sitä mitä pitäisi.

Nykyisillä, etenkin synteettisillä moottoriöljyillä siihen lisätty vettä jakauttava lisäaine, perspiraatti, muuttaa nopeasti muotoaan ja kondensoituneen (eroittuneen) veden määrä kasvaa. Eli vesi pisaroituu (no sepäs olikin simppelisti...).

Kaikissa autoissa pitäisi olla nokkapeitto tavalla tai toisella toteutettuna ja lisäksi pelti suojaamassa öljypohjaa jäätävältä viimalta jotta öljynlämmöt nousisivat.

Joissakin turboissa on öljynlauhdutin myös keulalla ja öljy jäähtyy tosi tehokkaasti (Jumpy, Jumper). Sen peittäminen on kaksipiippuinen juttu. Jos autossa on öljynlämpömittari on se helppoa kuin kanan lento lyhyillä matkoilla mutta jos ei niin on vaikeaa tietää kuumeneeko öljy liikaa.

Ei minulla sitten muuta...

23

6139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keijo K

      sehän piti olla öljynjäähdytin eikä lauhdutin, eihän tässä kaasumaista öljyä muuteta nestemäiseksi.... ja yksi kaverikin aina muistaa korjata tuon sanonnan...

    • Ville Vaitelias-

      Tärkeää tietoa tuo öljyn käyttäytyminen itsekullekin.

    • pesonen.

      Eilen näin uudessa diissel-Passatissa viimasuojia oikein 2 kpl. Sekä yläritilässä, että alaritilässä. Ja varmasti oli oikein tehty siihen autoon. Oli tosi siistin näköset, oisko ollu jotenkin nahkapintaset?

    • Vanha Parta

      mie laitoin pahvilaatikosta leikatun palasen rautalangoilla keulagrillin eteen talveksi.
      Ja kyl piisas lämpöä, kabiinissakaan ikkunat jäätynnä sisältä kuin vasta lämpötilan laskiessa pakkasen pualelle.

      • Keijo K

        kahvit pitkin paitaa ja eikun pesuun.... vasta pakkasen puolella...


    • mitä puhut

      Mutta termostaatti ( jos sellainen on automerkillä keksitty ja (patentti)lisenssit kuunossa ) ajaa saman asian, eikä tarvii katsella ulkolämpömittaria.
      Jos auto ei toimi iman VIIMASUOJAA ei sitä ole tarkoitettu tälle leveysasteelle.

      Pyhän Viimasuojan veljeskunnassa viimasuoja on syvälle piirtynyt.
      Se on kuin raamattu uskovaiselle.
      Siitä puhutaan vielä 3000-luvullakin.

      • Focus 2005

        Tuotatuota

        Termostaatti mittaa VEDEN lämpötilaa eikä millään lailla ole suoraan sidoksissa ÖLJYN lämpötilaan. Olisi toki suotavaa, että öljyn lämpö nousisi samaa tahtia moottorin lämmön kanssa, mutta ainakin vitoskustkeilla pitäisi olla ö-lämpömittari kojelaudassaan (näin muistelen) ja kukin voi todeta että öljy lämpiää kovin hitaanpuoleisesti.
        Viimasuoja on siinä mielessä tarpeeton, että koko ratkaisu olisi voitu rakentaa automaattiseksi tuuliohjaimeksi ulkokuoren alle, milloin öljyn- ja koneenlämpö ovat alhaisia olisi räppänä ritilän takana kiinni ja päinvastoin. Eipä tuossa elektroniikkamäärässä yksi pieni sähkömoottori olisi enää missään tuntunut...


      • Keijo K
        Focus 2005 kirjoitti:

        Tuotatuota

        Termostaatti mittaa VEDEN lämpötilaa eikä millään lailla ole suoraan sidoksissa ÖLJYN lämpötilaan. Olisi toki suotavaa, että öljyn lämpö nousisi samaa tahtia moottorin lämmön kanssa, mutta ainakin vitoskustkeilla pitäisi olla ö-lämpömittari kojelaudassaan (näin muistelen) ja kukin voi todeta että öljy lämpiää kovin hitaanpuoleisesti.
        Viimasuoja on siinä mielessä tarpeeton, että koko ratkaisu olisi voitu rakentaa automaattiseksi tuuliohjaimeksi ulkokuoren alle, milloin öljyn- ja koneenlämpö ovat alhaisia olisi räppänä ritilän takana kiinni ja päinvastoin. Eipä tuossa elektroniikkamäärässä yksi pieni sähkömoottori olisi enää missään tuntunut...

        tuo "öljynlämpötilansäätö". Autoissa en muista sitä nähneeni mutta joissakin työkoneissa on ollut joskus termostaatti öljylle. Kun öljy on kylmää ei kerrätetä sitä öljynjäähdyttimen kautta, kun lämpötila nousee aukeaa termostaatti (samanlainen kuin vesikierrossa) öljynjäähdyttimelle. Törmätään vaan taas tuohon kun mikään ei saa maksaa ja kaikessa tietenkin silloin säästetään. 1e:n säästö vaikka 10000 auton valmistuksessa on 10000e.


    • Se on

      Selvästi ja tyhjentävästi kerrottu , mikä on viima
      suojan tarkoitus/hyöty.

    • geri

      Mutta jos uudessa sakuautossa on orkkikset viimasuojat tarkoittaa se sitä että muutkin alkavat ajattelemaan järkevästi!
      HYVÄ VW!
      Aavikon pojat ahrikassa luultavasti käyttävät hullussa helteessä myös viimasuojaa suojaten pösönsä kuuman polttavalta viimalta ja hiekalta
      Allahia ylistäen!
      Muuten ehkä juuri Afrikasta on vuosia sitten viimasuoja tullutkin Eurooppaan ja autosivistyksen kehtoon Ranskaan johon Pohjois-Afrikasta ja muualta sieltä tuli paljon väkeä autoja tekemään kun aasiin ja muuliin ei saa millään viimasuojaa ja ko.tuote siis tuli Eurooppaan valmiiksi testattuna!!!
      Ei siis ollut tuotekehityskustannuksia!!
      Siksihän muut Premium-automerkit maksavat reilusti enemmän koska joutuvat tekemään paljon kalliimman autokontruktion viimasuojan sijaan!

      • esim. Audi,

        BMV, sekä halvemmista Volkswagen. Tunnen kavereita joilla ko. merkit. Arvaa, käyttävätkö viimasuojaa keulalla. Nämä ovat työkavereitani, Audi heitti öljyt parkkipaikalle, VW tielle, ja vähällä oli Bemarinkin kanssa. Venttiilikopan tiiviste alkoi pettämään ja valutti öljyä ulos. Siitä nämäkin kaverit viisastuivat ja nyt viimasuojat joka auton keulalla. Että sillä lailla.


    • Keijo K

      nokkapeitosta ja pohjapellistä.

      Kysymyshän ei ole automerkistä eikä uskonnosta vaan fysiikan lainalaisuuksista. Jollain ajatus on että kun työnantaja maksaa auton ja kustannukset niin ei väliä sitten...
      Jos jotakuta ei kiinnosta tämä pilkun nypräys niin lopettanee lukemisen tähän ettei tule traumoja.

      Pahin mitä olen nähnyt tapahtui muutama vuosi sitten, dieselautolla oli ajettu talven yli lyhyttä matkaa ilman peittoja tai mitään ja kun kevät tuli ja ekan kerran repäistiin moottoritiellä niin moottori alkoi käymään kuin kaasu olisi pohjassa koko ajan ja ei sammunut kuin vasta vaihteella ja jarrulla.
      Kun tutkimme asiaa ja suoritimme öljyanalyysin niin siellä oli polttoainetta seassa niin paljon että se höyrystyi moottoriöljyn lämmetessä pois siitä ja ohjautui huohotinputken kautta imusarjaan. Vesipitoisuus oli myös merkittävä ja öljynlaatu oli ilmeisesti ollut melkein koko talven hyvin huono. Jos öljyn vaihtoväli on 20000km tämä alkaa olla merkittävä seikka.

      Nykyisissä autoissa polttoaineen kulutus on merkittävästi pienempi kuin aikaisemmin. Samalla lämpöä ei tule niin paljon. Etenkin pienissä dieselmoottoreissa, 1.5-2.5L, yksinkertaisesti lämpö ei riitä enää lämmityslaitteelle josta otetaan 2000-5000W lämmitystehoa. Sen takia niihin on monasti laitettu lämmitin (esim Webasto) joka kytkeytyy automaattisesti päälle moottorin ollessa kylmän. Valitettavasti olemme mitanneet samalla jopa yli 2L/100km suurempia kulutuksia. Eli 1L/h polttoainetta, 50km/h keskinopeus on 2L sadalla. Maantieajo hieman pienentää kulutusta tältä osin. Kannattaa laskea keskinopeus siitä hetkestä kun moottori hyrähtää käymään siihen hetkeen kun se sammuu.

      Kylmä talviviima joka pääsee suoraan jäähdyttimen läpi keskikokoisen henkilöauton sylinteriryhmään jäähdyttää 50C moottoria -15C ulkolämpötilassa noin 2kW-7kW asti tutkimustemme mukaan. Kun ryhmä lämpiää enemmän siirtyy myös lämpöä enemmän pois (lämpötilaero). Pakoputken hukkaa ei ole laskettu tähän. Öljynjäähdytin (meinasin sanoa lauhdutin) siihen vielä lisää niin voi voi.

      Itselleni merkkaa myös mukavuus; moottori lämpenee nopeammin suojien avulla, samalla koko auto ja polttoaineen kulutus laskee hieman. Kun pysäköin puoleksi tunniksi ei moottorin lämpötila laske niin paljon kuin ilman suojia. Jos lämmityslaitteen kennolle tulevan jäähdytysnesteen lämpötila nousee 3C kun ulkolämpötila on -20C lisää se sisäänpuhallettavan ilman lämpötilaa yli 8C. Ja se tuntuu.

      Onnittelut niille sitkeille jotka pääsivät nukahtamatta tänne saakka. Valitettavasti tällä kertaa ei pystynyt järjestämään palkintoja.

      • Keijo K

        Katsoin mittaustaulukot uudestaan ja piti olla "Jos lämmityslaitteen kennolle tulevan jäähdytysnesteen lämpötila nousee 3C kun ulkolämpötila on -20C lisää se sisäänpuhallettavan ilman lämpötilaa 8-11C. Ja se tuntuu."

        Anteeksi hirveesti....


      • citroen-for-ever
        Keijo K kirjoitti:

        Katsoin mittaustaulukot uudestaan ja piti olla "Jos lämmityslaitteen kennolle tulevan jäähdytysnesteen lämpötila nousee 3C kun ulkolämpötila on -20C lisää se sisäänpuhallettavan ilman lämpötilaa 8-11C. Ja se tuntuu."

        Anteeksi hirveesti....

        Kerrankin joku joka tosissaan tietää näistä asioista. Itse en ole koskaan epäillyt tuon "viimasuojan" tärkeyttä (Faijani oli kansalaiskoulun teknistentöiden opettaja ja autoasentaja) Niimpä mulla on "viimasuoja" ollut volvosta saabiin ja tojosta nissaniin, citikoitakin ollu kaheksan ja keran olen sellaisella tielle jäänyt muilla kyllä usammin.


      • Keijo K
        citroen-for-ever kirjoitti:

        Kerrankin joku joka tosissaan tietää näistä asioista. Itse en ole koskaan epäillyt tuon "viimasuojan" tärkeyttä (Faijani oli kansalaiskoulun teknistentöiden opettaja ja autoasentaja) Niimpä mulla on "viimasuoja" ollut volvosta saabiin ja tojosta nissaniin, citikoitakin ollu kaheksan ja keran olen sellaisella tielle jäänyt muilla kyllä usammin.

        sanoa, toivottavasti oli jollekulle hyötyä. Monasti vaan harmittaa kun tuon mutu-tiedon määrä on niin iso, tunteeseen usein perustuva ja näitäkin asioita on helppo tutkia. Eihän noihin useimpiin "viimasuoja"-tutkimuksiin tarvita kuin kello ja lämpömittari. Tosin jos tuon julkiseen foorumiin jotain eksakteja tuloksia niin kyllä ne silloin on tarkistettu moneen kertaan. Vuosien varrella on joutunut tutkimaan niin ihmeellisiä asioita olosuhteiden pakosta.
        Mm. moottoriöljyistä olisi paljonkin tutkittua tietoa mutta siitä vasta myrsky nousisi....


      • näillä

        palstoilla joku kirjottaa asiallisesti!!
        kattelin tossa alaskan autosivuja..kyllä viimasuoja kuuluu joka auton varustukseen..joo tolla lämmön siirtymisellä nykymoottorissa on hyvin oleellinen merkitys..
        olen keijo k:n kanssa täysin samaa mieltä!


      • citikkamies ..
        Keijo K kirjoitti:

        sanoa, toivottavasti oli jollekulle hyötyä. Monasti vaan harmittaa kun tuon mutu-tiedon määrä on niin iso, tunteeseen usein perustuva ja näitäkin asioita on helppo tutkia. Eihän noihin useimpiin "viimasuoja"-tutkimuksiin tarvita kuin kello ja lämpömittari. Tosin jos tuon julkiseen foorumiin jotain eksakteja tuloksia niin kyllä ne silloin on tarkistettu moneen kertaan. Vuosien varrella on joutunut tutkimaan niin ihmeellisiä asioita olosuhteiden pakosta.
        Mm. moottoriöljyistä olisi paljonkin tutkittua tietoa mutta siitä vasta myrsky nousisi....

        mitä mieltä olet nyky autojen oljynvaihtovälistä??
        esim.20000km!
        täällä suomessa missä lämpötilojen vaihtelu on suuri..
        itse olen semmosta mieltä että on liian pitkä väli..
        vaihan citikkaani 10000km välein öljyt, ja suodattimen joka kerta!!


      • Focus2005
        citroen-for-ever kirjoitti:

        Kerrankin joku joka tosissaan tietää näistä asioista. Itse en ole koskaan epäillyt tuon "viimasuojan" tärkeyttä (Faijani oli kansalaiskoulun teknistentöiden opettaja ja autoasentaja) Niimpä mulla on "viimasuoja" ollut volvosta saabiin ja tojosta nissaniin, citikoitakin ollu kaheksan ja keran olen sellaisella tielle jäänyt muilla kyllä usammin.

        "keran olen sellaisella tielle jäänyt muilla kyllä usammin. "

        Miten ihmiset saa tuon tiellejättämisen aikaiseksi???
        Mulla on ollut 14 autoa eikä yksikään ole ikinä jättänyt tielle. Totaalimetrit jotain luokkaa 640tkm.
        Ainoat joissa on ollut viimasuoja: Saapi 96 ja C5


      • Keijo K
        citikkamies .. kirjoitti:

        mitä mieltä olet nyky autojen oljynvaihtovälistä??
        esim.20000km!
        täällä suomessa missä lämpötilojen vaihtelu on suuri..
        itse olen semmosta mieltä että on liian pitkä väli..
        vaihan citikkaani 10000km välein öljyt, ja suodattimen joka kerta!!

        mielenkiintoinen että kirjan saisi aikaan. Vähän kiire nyt justiinsa mutta esimerkiksi Ford on tehnyt laajan koeajo- ja tutkimuksen jo joskus ehkä -92 tai -93 siitä että pitääkö öljyjä yleensä vaihtaa. Ajelivat jollain Fiestalla monta sataa tuhatta, olikohan 200000km, eivät vaihtaneet öljyjä, ainoastaan suodattimen 10000km:n välein. Lisäsivät öljyä (hitsi kun ei suoralta kädeltä muista) kai 0,1L/1000km joka riitti pitämään öljyn kaikilta osiltaan hyvälaatuisena. Mielenkiintoista. Tämä kyllä edellyttää hyvää öljyä jonka ominaisuuksien on oltava oikeat noin pitkää vaihtoväliä silmälläpitäen. Ja tärkeää on se säännöllinen öljyn lisäys, tuoreistus, muuten seuraukset ovat tuhoisat. Pari mutakin automerkkiä on tiedossani jotka ovat tutkineet samaa asiaa. Aika vähän vaan julkisuudessa on näistä, tietenkin.

        Ja nyt kun tässä yksityishenkilönä kirjoittaa niin voin kertoa että olen Sitikalla (BX 19 Sport) ajanut karvan päälle 400000km ilman öljynvaihtoa. Otin öljynäytteen 10000km:n välein analysoitavaksi jottei tulisi hauskoja ylläreitä. Suodatin vaihdettiin 10000km:n välein. Tuo kokeilu alkoi kun autolla oli ajettu 94000km. Ennen kuin myin auton pois noin 500000km ajettuna suoritimme moottorille puristuspainemittauksen, sylinterien ohivuotomittauksen, lämmitimme öljyt 85C ja mittasimme öljynpaineet. Kone oli ok kaikilta osiltaan. Ei ylimääräisiä ääniä. Oli pakko tehdä nuo mittaukset ja tarkistukset kun ei halunnut seuraavalle ikäviä ylläreitä. Valitettavasti vaan parin vuoden kuluttua myynnistä oli ajanut auton romuksi ulosajossa joten ei sitten tiedetä kuinka kauan vielä tuon yhteensä 550000km:n lisäksi olisi sillä päässyt.
        Koko tuona aikana ainoa moottoria koskeva remppa oli kannentiivisteen vaihto jossain 200000km:n kohdalla ja se johtui liikaa venyneistä kansipulteista. Näin kertoi Mighty Citroen Man joka on oikeasti elävä Sitikkamies, tietopankki, tietäjä iän ikuinen.

        Vuodesta -88 en ole omiin autoihin vaihtanut öljyjä kuin kerran, aina silloin kun auton ostaa ja tietysti sellaisisa tapauksissa että öljyn sekaan on päässyt jäähdytysnestettä jonkun korjauksen, jakopään hihna ja vesipumppu, yhteydessä. Ajan yli 35000km vuodessa eli kilometrejä on tullut ihan mukavasti.

        Tämä kertomus on järkyttävä ja "kahvikeskusteluissa" kun tuo vaihtamattomuus on tullut esille niin voi sitä tunteen määrää...

        Varmasti joku muukin öljy voisi tähän käydä mutta käytän vain Mobil 5W-50 Rally Formulaa. Siinä kylmän pään viskositetti menee reilusti alle 5W vaatimuksen ja pysyy siellä, kuuman pään taas on selvästi yli 50W vaatimuksen ja mikä tärkeää pysyy siellä vielä vanhemmiten. Ainoita huonoja puolia ko. öljyssä on tuo synteettisille öljyille ominainen vedenkeräämis taipumus. Öljyjen täytyy talviaikaan lämmetä riittävästi jotta vesi ja polttoaine höyrystyvät pois. Ikinä koskaan en uskaltaisi ns. halpaöljyillä kokeilla tällaista. Hyvän moottoriöljyn "rakentaminen" on todella vaikeaa. Ja kannattaa muista että tuo oleellinen pointti on öljyn lisäys jotta se pysyy hyvänä. Öljyn lisäaineet "kuluvat" pois, niitä on saatava lisää. Mutta 1 tai 2 dL 1000km kohti riittää siihen hyvässä öljyssä.

        Tulikohan mielipiteeni selväksi....


      • Keijo K
        Keijo K kirjoitti:

        mielenkiintoinen että kirjan saisi aikaan. Vähän kiire nyt justiinsa mutta esimerkiksi Ford on tehnyt laajan koeajo- ja tutkimuksen jo joskus ehkä -92 tai -93 siitä että pitääkö öljyjä yleensä vaihtaa. Ajelivat jollain Fiestalla monta sataa tuhatta, olikohan 200000km, eivät vaihtaneet öljyjä, ainoastaan suodattimen 10000km:n välein. Lisäsivät öljyä (hitsi kun ei suoralta kädeltä muista) kai 0,1L/1000km joka riitti pitämään öljyn kaikilta osiltaan hyvälaatuisena. Mielenkiintoista. Tämä kyllä edellyttää hyvää öljyä jonka ominaisuuksien on oltava oikeat noin pitkää vaihtoväliä silmälläpitäen. Ja tärkeää on se säännöllinen öljyn lisäys, tuoreistus, muuten seuraukset ovat tuhoisat. Pari mutakin automerkkiä on tiedossani jotka ovat tutkineet samaa asiaa. Aika vähän vaan julkisuudessa on näistä, tietenkin.

        Ja nyt kun tässä yksityishenkilönä kirjoittaa niin voin kertoa että olen Sitikalla (BX 19 Sport) ajanut karvan päälle 400000km ilman öljynvaihtoa. Otin öljynäytteen 10000km:n välein analysoitavaksi jottei tulisi hauskoja ylläreitä. Suodatin vaihdettiin 10000km:n välein. Tuo kokeilu alkoi kun autolla oli ajettu 94000km. Ennen kuin myin auton pois noin 500000km ajettuna suoritimme moottorille puristuspainemittauksen, sylinterien ohivuotomittauksen, lämmitimme öljyt 85C ja mittasimme öljynpaineet. Kone oli ok kaikilta osiltaan. Ei ylimääräisiä ääniä. Oli pakko tehdä nuo mittaukset ja tarkistukset kun ei halunnut seuraavalle ikäviä ylläreitä. Valitettavasti vaan parin vuoden kuluttua myynnistä oli ajanut auton romuksi ulosajossa joten ei sitten tiedetä kuinka kauan vielä tuon yhteensä 550000km:n lisäksi olisi sillä päässyt.
        Koko tuona aikana ainoa moottoria koskeva remppa oli kannentiivisteen vaihto jossain 200000km:n kohdalla ja se johtui liikaa venyneistä kansipulteista. Näin kertoi Mighty Citroen Man joka on oikeasti elävä Sitikkamies, tietopankki, tietäjä iän ikuinen.

        Vuodesta -88 en ole omiin autoihin vaihtanut öljyjä kuin kerran, aina silloin kun auton ostaa ja tietysti sellaisisa tapauksissa että öljyn sekaan on päässyt jäähdytysnestettä jonkun korjauksen, jakopään hihna ja vesipumppu, yhteydessä. Ajan yli 35000km vuodessa eli kilometrejä on tullut ihan mukavasti.

        Tämä kertomus on järkyttävä ja "kahvikeskusteluissa" kun tuo vaihtamattomuus on tullut esille niin voi sitä tunteen määrää...

        Varmasti joku muukin öljy voisi tähän käydä mutta käytän vain Mobil 5W-50 Rally Formulaa. Siinä kylmän pään viskositetti menee reilusti alle 5W vaatimuksen ja pysyy siellä, kuuman pään taas on selvästi yli 50W vaatimuksen ja mikä tärkeää pysyy siellä vielä vanhemmiten. Ainoita huonoja puolia ko. öljyssä on tuo synteettisille öljyille ominainen vedenkeräämis taipumus. Öljyjen täytyy talviaikaan lämmetä riittävästi jotta vesi ja polttoaine höyrystyvät pois. Ikinä koskaan en uskaltaisi ns. halpaöljyillä kokeilla tällaista. Hyvän moottoriöljyn "rakentaminen" on todella vaikeaa. Ja kannattaa muista että tuo oleellinen pointti on öljyn lisäys jotta se pysyy hyvänä. Öljyn lisäaineet "kuluvat" pois, niitä on saatava lisää. Mutta 1 tai 2 dL 1000km kohti riittää siihen hyvässä öljyssä.

        Tulikohan mielipiteeni selväksi....

        Tuota öljyjen vaihtamattomuutta siis en suosittele kenellekään enkä ota vastuuta mistään moottorirempoista. Tämä vaan kaiken varalta. Mutta itse uskallan sitä huolettomin mielin toteuttaa.


      • Keijo K
        Focus2005 kirjoitti:

        "keran olen sellaisella tielle jäänyt muilla kyllä usammin. "

        Miten ihmiset saa tuon tiellejättämisen aikaiseksi???
        Mulla on ollut 14 autoa eikä yksikään ole ikinä jättänyt tielle. Totaalimetrit jotain luokkaa 640tkm.
        Ainoat joissa on ollut viimasuoja: Saapi 96 ja C5

        tähän tunkeudun. Tuo kyssärisi oli vaan niin mielenkiintoinen että rupesin ajattelemaan tiellejäämisiäni ja syitä niihin. Aika harvoin tosiaan jos on jäänyt tielle siten ettei omin avuin ole pois päässyt:

        - Ford V8 De Luxe vm -40, vetoakseli poikki
        - Hillman Minx vm -59, ohjausvaihde rikki
        - Hillman Minx vm -59, kiertokangen laakeri rikki
        - Peugeot 404 vm -61, kardaaniakseli takalattian läpi (kukaan ei kuollut)
        - Fiat Scudo vm -2001, tankin polttoainepumppu rikki

        Eka tapaus oli silloin kun olin kai 9 vuotias ja en tietenkään itse ajanut. Jäi vaan mieleen kun oli talvi, kylmä ja korpi.

        Mitähän muille on tapahtunut, olisi kiva tietää!


      • outoilija
        Keijo K kirjoitti:

        tähän tunkeudun. Tuo kyssärisi oli vaan niin mielenkiintoinen että rupesin ajattelemaan tiellejäämisiäni ja syitä niihin. Aika harvoin tosiaan jos on jäänyt tielle siten ettei omin avuin ole pois päässyt:

        - Ford V8 De Luxe vm -40, vetoakseli poikki
        - Hillman Minx vm -59, ohjausvaihde rikki
        - Hillman Minx vm -59, kiertokangen laakeri rikki
        - Peugeot 404 vm -61, kardaaniakseli takalattian läpi (kukaan ei kuollut)
        - Fiat Scudo vm -2001, tankin polttoainepumppu rikki

        Eka tapaus oli silloin kun olin kai 9 vuotias ja en tietenkään itse ajanut. Jäi vaan mieleen kun oli talvi, kylmä ja korpi.

        Mitähän muille on tapahtunut, olisi kiva tietää!

        Morris Oxford-51, jotain konepellin alla
        Toyota Corona-66, valot pimeenä (yöllä), oikari lattia nastassa, kytkinvaijeri poikki
        Mitsu Galant-82, jakohihna poikki (hieno peli ei konevaurioita!)
        Nissan Cherry -86, kannentiiviste ja puola
        Toyota Pick-Up, bensa -85, ei lähtenyt käyntiin pakkasella kirveelläkään
        Wv Vento -86, kytkimen siirtomekanismi hajosi


      • aiheesta
        outoilija kirjoitti:

        Morris Oxford-51, jotain konepellin alla
        Toyota Corona-66, valot pimeenä (yöllä), oikari lattia nastassa, kytkinvaijeri poikki
        Mitsu Galant-82, jakohihna poikki (hieno peli ei konevaurioita!)
        Nissan Cherry -86, kannentiiviste ja puola
        Toyota Pick-Up, bensa -85, ei lähtenyt käyntiin pakkasella kirveelläkään
        Wv Vento -86, kytkimen siirtomekanismi hajosi

        Olen itse 40 vuotias ja ikinä en ole,edes lapsena jäänyt tienpäälle autolla(voisiko tietty johtua siitä että isäni oli auton-asentaja).Eli "pojasta polvi paranee". Autoa täytyy osata huoltaa,kuunnella ja tunnustella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sua j-mies!

      Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      58
      5395
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      124
      4272
    3. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      15
      3683
    4. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      33
      3342
    5. Tykkäys ei tarkoita

      yhtään mitään!
      Ikävä
      50
      3321
    6. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      42
      3121
    7. Mitä on tapahtunut myllymäessä ?

      On poliisit Sepänkadulla myllymäessä
      Kankaanpää
      10
      2860
    8. Puukotus Lidlissä

      Kuka sai puukkoo Lidlin pihas tänään. Ja kuka oli tekijä?
      Kankaanpää
      23
      2517
    9. Mulle riittäisi halaukset

      Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      46
      2277
    10. Tarvitseeko

      kaivattusi suojelua?
      Tunteet
      39
      2226
    Aihe