Verta ulosteessa

melkein jo paniikissa

Minulla on viime viikkojen aikana tullut ulosteen mukana kirkasta verta, noin 1-2 krt viikossa. Kutinaa tai kipuja ei ole. Ei myöskään merkittävää ummetusta/ ripulia.. Olen nyt aivan hätääntynyt koska tänään tapahtui sama juttu, pyyhkiessä paperiin tuli kirkasta verta! Olen 22-vuotias nainen, harrastan liikuntaa ja syön pääasiassa kasvisruokia. Voiko minulla olla paksusuolensyöpä? Apua... jos joku tietää niin vastatkaa..

101

193250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laritsa M

      ...jotain vialla, jos tulee punaista verta. Jos veri olisi paksusuolesta, olisi ulosteesi mustaa. Lääkäriin sinun on mentävä.

      Itselläni on ollut paksusuolessa syöpä ja puolet paksusuolesta poistettiin pari vuotta sitten.

      • melkein jo paniikissa

        ..selvisit paksusuolen leikkauksesta? Tai siis, kuinka paljon paksusuolen poisto/ osapoisto voi vaikuttaa normaaliin elämään? Olen valvonut koko yön ja miettinyt että mikä mulla oikein on.. lähden kohta lääkäriin. Kiitos vastauksestasi!


      • Laritsa M
        melkein jo paniikissa kirjoitti:

        ..selvisit paksusuolen leikkauksesta? Tai siis, kuinka paljon paksusuolen poisto/ osapoisto voi vaikuttaa normaaliin elämään? Olen valvonut koko yön ja miettinyt että mikä mulla oikein on.. lähden kohta lääkäriin. Kiitos vastauksestasi!

        Olin viikon sairaalassa. Kontrollit: Kadesti tähystivät ja määräsivät tulemaan tähystettäväksu 5 vuoden päästä. Paksusuolen puolikkaan poisto ei vaikuta millään tavalla elämiseen.


    • asacol

      kyseessä voisi olla colitis uscerosa, eli vuotava tulehdus paksusuolessa. jos mahdollista: omalääkärin lähete sisätautien erikoislääkärille, mahdollisesti tähystystutkimus, jossa voidaan poissulkea syövän ( erittäin pieni todennäköisyys ) mahdollisuus. Vaivaan on olemassa hyvät lääkkeet, jotka kannattaa hankkia ja ottaa käyttöön mahdollisimman pian vaivan oireiden poistamiseksi ja pahenemisen välttämiseksi.

      • Et voi nukkua liikaa

        Apu saattaa joskus löytyä sieltä, mistä sitä viimeisimpanä hoksaa etsiä. Tämäkaikki on tutkittua tietoa ja niistä asia aina linkkien takana:

        http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?news_db=lehti20 02/type=1/news_id=2621/opcode=previous/print=1

        http://www.hjarnveckan.fi/pdf/sa_puolustusreaktiot.pdf

        http://plus.kaleva.fi/cf/juttu.cfm?j=470444

        "Aivot kokevat unen puutteen samanlaisena uhkana kuin
        elimistöä uhkaavat taudinaiheuttajat, kuten virukset ja bakteerit.
        Univaje nimittäin tuottaa aivoissa samaa entsyymiä kuin tulehdusten yhteydessä.
        - Pitkittynyt valvominen aktivoi elimistön puolustusreaktion.
        Tämä on uusi ja huolestuttava havainto, Stenberg sanoi"

        Ylirasitus tai väsymys (vai miksi sitä milloinkin kutsutaan?) täytyisi siis lisätä tuonne yhdeksi tekijäksi:
        http://rex.nci.nih.gov/behindthenews/uis/01uis/uis01.ht m

        Ja miten se vaikuttaa elimistössä, tulee tutuksi tuolla:

        http://www.uku.fi/laitokset/anat/sob/metabolia.htm#anch or86781


        http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,2718,49 09,8525

        "Elimistö reagoi stressiin hyvin samalla tavalla riippumatta siitä, mikä stressin aiheuttaa.
        Jopa pelkkä mielikuva uhkasta voi aiheuttaa voimakkaan stressireaktion.
        Alun perin stressireaktio kehittyi suojelemaan ihmistä fyysisesti uhkaavilta tilanteilta.
        Kortisonin ja adrenaliinin eritys lisääntyy stressin aikana moninkertaiseksi ja saattaa
        elimistön valmiustilaan, mikä mahdollistaa tarvittaessa maksimaalisen suorituksen"


        http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2002/031202_b.htm

        "Oulun yliopiston sisätautiopin professorin Markku Savolaisen mukaan elimistön hormonituotanto on erilaista riippuen siitä, kuinka pitkään stressi kestää. Lyhytaikaisessa stressitilanteessa
        hormonituotanto tulee yleensä lisämunuaisten ydinkerroksesta ja sen seurauksena sydämen syke ja aineenvaihdunta kiihtyvät ja elimistö valmistautuu toimimaan tehokkaasti. Pitkäaikaisessa stressissä lisämunuaisten ulkokerros alkaa tuottaa kortisolia ja kortikosteroidihormoneja, joiden ansiosta
        elimistö sopeutuu stressiin tiettyyn rajaan asti."


      • Colitis 05

        Vai on paksusuolentulehdukseen(colitis ulserosa)hyvät lääkkeet,olisi kiva kuulla niistä.Minulla todettiin ko. tauti,kun lopetin tupakoinnin(2004)minua ei ole auttanut ainkaan seuraavat lääkkeet:Asacol,Pentasa,Salazopyrin,Azamun,ja lukeehan IBD-oppaassakin,että tautiin ei ole PARANTAVAA LÄÄKITYSTÄ,voisitko siis ystävällisest kertoa niistä hyvistä lääkkeistä.


      • villekalle
        Colitis 05 kirjoitti:

        Vai on paksusuolentulehdukseen(colitis ulserosa)hyvät lääkkeet,olisi kiva kuulla niistä.Minulla todettiin ko. tauti,kun lopetin tupakoinnin(2004)minua ei ole auttanut ainkaan seuraavat lääkkeet:Asacol,Pentasa,Salazopyrin,Azamun,ja lukeehan IBD-oppaassakin,että tautiin ei ole PARANTAVAA LÄÄKITYSTÄ,voisitko siis ystävällisest kertoa niistä hyvistä lääkkeistä.

        Itse olen sairastanut colitista 22 v.Aikoinaan lääkityksenä käytettiin salazopyriniä,ja sitten tuli markkinoille asacol jota olen siitä lähtien käyttänyt.Lääkityksen tulee olla jatkuvaa,siis ei voi välillä lopettaa,muuten ei kyllä ole apua.Olen jatkuvasti puolivuosittain käynyt verikokeissa,ja kahden vuoden välein tähystyksessä,toistaiseksi asiat ovat olleet hallinnassa.


      • paulamummu
        villekalle kirjoitti:

        Itse olen sairastanut colitista 22 v.Aikoinaan lääkityksenä käytettiin salazopyriniä,ja sitten tuli markkinoille asacol jota olen siitä lähtien käyttänyt.Lääkityksen tulee olla jatkuvaa,siis ei voi välillä lopettaa,muuten ei kyllä ole apua.Olen jatkuvasti puolivuosittain käynyt verikokeissa,ja kahden vuoden välein tähystyksessä,toistaiseksi asiat ovat olleet hallinnassa.

        Ruokaa täytyy valita paremmin, esim viljat on nykyään aivan liian hionoja (korrenvahvistajajäämät, glyfosaattijäämät, jauhonparanteet esim aiheuttavat kipua eikä mahakipuun pidä ottaa mitään lääkettä. Mut tuolla lisää naksuteltavaa:
        http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/kouristuksia.htm


    • -K-

      Veri ulosteessa, varsinkin sykleissä esim. kuukautisen jälkeen, voi olla myös merkki endometrioosista, jota on suolistossa. Kärsitkö kovista kuukautiskivuista? Etsipä netistä infoa tuosta endometrioosista suolistossa... Itseltäni juuri leikattiin mm. pätkä paksuasuolta pois tuon endon vuoksi.

    • M--

      eli mulla on aika ollu kova vatsa..(mitä muistan)
      en välttämättä käy edes joka viikko pöntöllä..
      tosi usein kivuliasta kun käy.. tulee ilmeisesti haavauma kun on niin kovaa..
      koko tämän kesän on kärsinyt aivan mielettömistä päänsäryistä (ei koskaan ennen) ja voisin nukkua 24/7..aina väsyttää (mieluummin valvon yöt)
      joku aika sitten alkoi ulosteen yhteydessä tulla verta..sitä vuoti vaikkei ollut pöntöllä..no nyt on viikon verran ollu maha löysällä ja aina ulosteen mukana verta..muttei muuten enää "vuoda".. alan olla aika aika huolestunut..
      toivonn että se on vain tuota ummetusta josta ootte puhunu ;

      • nick riviera

        olen 17 vuotias ja sama vaiva..verta ulosteessa...ei mitään muita oireita...vain verta... epäilen paksusuolen tulehdusta kun nyt olen lukenut kaikista syöpä ja tulehdusjutuista..syöpään ei pitäisi näin nuorella vielä olla riskiä mutta kouluterveyden hoitaja kai osaa auttaa enemmän asiassa....


      • tällanen tytsy vaan...
        nick riviera kirjoitti:

        olen 17 vuotias ja sama vaiva..verta ulosteessa...ei mitään muita oireita...vain verta... epäilen paksusuolen tulehdusta kun nyt olen lukenut kaikista syöpä ja tulehdusjutuista..syöpään ei pitäisi näin nuorella vielä olla riskiä mutta kouluterveyden hoitaja kai osaa auttaa enemmän asiassa....

        Luin noi kaikki edelliset ja kuulosti tosi tutulta :] itelläni on nyt ollu yli puolen vuoden ajan verenvuotoa, joka tulee ajoittain..yleensä jos on ollu vatsa kovana tai pinnistää vähänki pöntöllä..

        Itelläni ongelmana vaan on etten uskalla mennä lääkäriin tai minnekään, koska en haluu kuulla jos se oiski jotain pahempaa...tosin sais aikamoisen mielenrauhan jos kuulis et se johtuis vaan peräpukamista. Jotka luultavasti onki syynä koska meillä on suvussa ilmeentyny. Nyt kyl pikkasen pelottaa koska täytän vasta 17 kesällä ja nyt jo tällaisia vaivoja :( Luin netistä, että pelkkä verenvuoto ja just sellanen joka tulee norona pönttöön tai vaan paperiin johtuu yleensä sisäisistä peräpukamista ja ne on kuulemma ihan eka aste vasta :) Et luulen kyl et oireet viittais niihin...


      • pläääh
        tällanen tytsy vaan... kirjoitti:

        Luin noi kaikki edelliset ja kuulosti tosi tutulta :] itelläni on nyt ollu yli puolen vuoden ajan verenvuotoa, joka tulee ajoittain..yleensä jos on ollu vatsa kovana tai pinnistää vähänki pöntöllä..

        Itelläni ongelmana vaan on etten uskalla mennä lääkäriin tai minnekään, koska en haluu kuulla jos se oiski jotain pahempaa...tosin sais aikamoisen mielenrauhan jos kuulis et se johtuis vaan peräpukamista. Jotka luultavasti onki syynä koska meillä on suvussa ilmeentyny. Nyt kyl pikkasen pelottaa koska täytän vasta 17 kesällä ja nyt jo tällaisia vaivoja :( Luin netistä, että pelkkä verenvuoto ja just sellanen joka tulee norona pönttöön tai vaan paperiin johtuu yleensä sisäisistä peräpukamista ja ne on kuulemma ihan eka aste vasta :) Et luulen kyl et oireet viittais niihin...

        joo, eli noin reilu puoli vuotta sitten huomasin ekan kerran kun tuli verta paperiin ulostaessa ja se sattui vietävästi. ummetusta oli silloin näköjään vähäsen kun uloste oli todella kovaa ja samalla repi haavaumia peräaukon luokse. sitä sitten itsekseni vatvoin enkä kertonut kenellekään ainakaan muutamiin kuukausiin kunnes sitten alkoi ahdistamaan niin paljon että menin käymään lääkärissä, joka lähetti minut sitten lastenklinikalle (olen 16-vuotias, eli itsekin nuori.) jossa minulle määrättiin ihan levolac kuuri jotta uloste saataisiin löysemmäksi ja haavaumat pääsisi parantumaan.
        noh se onkin auttanut eikä ole enää sattunut yhtään ulostaessa, paitsi tänään huomasin että ulosteen mukana tuli aika runsaastikin kirkasta verta suoraan pönttöön jota ei ole tapahtunut ennen. säikäytti minut kyllä aika toden teolla. minulla on seuraava lääkärin aika klinikalla ensi kuussa, tarkistusta että oliko levolac kuuri tehnyt taikansa, mutta en tiedä kannattaako minun nyt odottaa siihen asti että pääsen puhumaan asiasta vai soittaisinko heti jonnekin terveysasemalle. äh. mitä tehdä.


      • puoskari22
        pläääh kirjoitti:

        joo, eli noin reilu puoli vuotta sitten huomasin ekan kerran kun tuli verta paperiin ulostaessa ja se sattui vietävästi. ummetusta oli silloin näköjään vähäsen kun uloste oli todella kovaa ja samalla repi haavaumia peräaukon luokse. sitä sitten itsekseni vatvoin enkä kertonut kenellekään ainakaan muutamiin kuukausiin kunnes sitten alkoi ahdistamaan niin paljon että menin käymään lääkärissä, joka lähetti minut sitten lastenklinikalle (olen 16-vuotias, eli itsekin nuori.) jossa minulle määrättiin ihan levolac kuuri jotta uloste saataisiin löysemmäksi ja haavaumat pääsisi parantumaan.
        noh se onkin auttanut eikä ole enää sattunut yhtään ulostaessa, paitsi tänään huomasin että ulosteen mukana tuli aika runsaastikin kirkasta verta suoraan pönttöön jota ei ole tapahtunut ennen. säikäytti minut kyllä aika toden teolla. minulla on seuraava lääkärin aika klinikalla ensi kuussa, tarkistusta että oliko levolac kuuri tehnyt taikansa, mutta en tiedä kannattaako minun nyt odottaa siihen asti että pääsen puhumaan asiasta vai soittaisinko heti jonnekin terveysasemalle. äh. mitä tehdä.

        se veri tulee sieltä toisesta reiästä :P


    • -----

      Hei. Itselläni on ollut nyt muutama päivää sellaista, että kun pyyhin niin paperissa on kirkasta verta. Ulosteessa sitä myös on ja se värjää vessan vettä hieman punaiseksi. Kipuja ei ole ainakaan vielä ilmeentynyt, vessassa käyntikään ei satu millään lailla ja uloste on ihan tavallista, ei kovaa tai löysää. Aluksi en siitä hätkähtänytkään sillä joskus saatan pyyhkiä liian lujaa, mutta ennen ei ole näin paljon ja kirkasta verta tullut. Onkohan siis kyseessä juuri joku pukama tai tulehdus. Olen vielä alle 18-vuotias poika, niin säikähdin tästä melko paljon ja nyt mietin pitäisikö minun mennä terkkarille tai lääkäriin... Osaako joku kertoa mikä minulla saattaisi olla?

      • vai tällasta liikkeellä...

        hyvä tietää etten oo ainoo... Ollu nyt vajaan viikon jotaki vastaavaa. Vähän kirkasta verta, ei kipuakaan. Olis hyvät neuvot tarpeen.


      • melkein sama juttu

        mutta tänään tuli vasta ekan kerran verta ulosteen mukana, eikä sattunut mahaan. se veri oli muistaakseni ei niin kirkasta mutta ei tummaakaan. Pitäiskö mennä käymään lääkärissä?


    • deuss

      Sama homma mulla. Itellä alkoi tämä noin kuukausi sitten, kun yksi kerta ulosteeni oli niin kovaa, että se teki tuhojaan tulleessaan ulos. Teki tosi kipeää koko touhu ja verta alkoi vuotamaan. Itse epäilin että tämä jatkuva verenvuoto johtui tuosta yhdestä kerrasta, kun käyn vessassa noin kerran päivässä, eikä tuo haava ehdi umpeutua tuossa ajassa. Nyt kun luen näitä teidän juttuja niin voihan tuo johtua jostain muustakin, eikä varmaan mistään kuolemanvakavasta niin kuin itsellä, ja varmasti monella muullakin, tuli heti pahimmat pelkokuvat mieleen :)

      Pelästyin tästä ekan kerran vasta tänään, kun verta tuli vähän enemmän kuin yleensä, niin että se värjäsi huikan vessan vettä. Kipua ei ole tuon ekan kerran jälkeen kuitenkaan ollut kummemmmin.

      Lääkäriin en viitsisi mennä joten onneksi netti on keksitty. Tiedän ettei netti ole hyvä lääkäri, mutta tuota dieettiä aion ite ainakin kokeilla :)
      Tuli helpottuneempi olo näitä lukiessa.

      • paupau123

        olen nuori, kuitupitoisesti syövä kasvissyöjä. syön moniviljatuotteita, soijaa, puuroa, kasviksia, papuja ja muuta sellaista. liikun yli tunnin päivässä.
        uloste melkein aina löysää ja nyt tulee verta myös. aivan kirkasta verta.

        pelottaa.


      • scissor
        paupau123 kirjoitti:

        olen nuori, kuitupitoisesti syövä kasvissyöjä. syön moniviljatuotteita, soijaa, puuroa, kasviksia, papuja ja muuta sellaista. liikun yli tunnin päivässä.
        uloste melkein aina löysää ja nyt tulee verta myös. aivan kirkasta verta.

        pelottaa.

        Ihan sama vika, maha kovalla ja uloste kuin kiveä, verisuonihan tässä kohta katkeaa päästä kun saa niin pöntöllä punnertaa. Ja hei mulla ikää vasta 15 ! Kipuja ei ole. Paitsi henkisiä !
        Täytyy myöntää että meinas jäädä yöt unettomiks ku fundailin vaa et nyt mulla on syöpä ja kuolen ja muuta hirveetä, mut uloste ei ole mustaa eikä vertakaan ole kyllä aivan litratolkulla tullut, joten kenties selviän hengissä. Mutta se nyt aivan varmaa että vaikka kuinka oliskin mun parhaaksi että menisin lääkäriin niin no way, en todellakaan ajatellut lähteä perseilemään jollekkin sedälle kks' ään.


      • oh sh*t
        scissor kirjoitti:

        Ihan sama vika, maha kovalla ja uloste kuin kiveä, verisuonihan tässä kohta katkeaa päästä kun saa niin pöntöllä punnertaa. Ja hei mulla ikää vasta 15 ! Kipuja ei ole. Paitsi henkisiä !
        Täytyy myöntää että meinas jäädä yöt unettomiks ku fundailin vaa et nyt mulla on syöpä ja kuolen ja muuta hirveetä, mut uloste ei ole mustaa eikä vertakaan ole kyllä aivan litratolkulla tullut, joten kenties selviän hengissä. Mutta se nyt aivan varmaa että vaikka kuinka oliskin mun parhaaksi että menisin lääkäriin niin no way, en todellakaan ajatellut lähteä perseilemään jollekkin sedälle kks' ään.

        Elikkä aivan samalla linjalla en tosiaankaan oo menossa minnekkään lääkäriin, ja oireina aika lailla nuo samat, pari kk sitten tuli niin kovaa kakkaa että tuli haavauma jossa sitten kesti sellaset pari viikkoo parantuu, ja sit tänään sain oikee kunnon sätkyn ku kävin vessas nii tuli paperiin verta ja pöntön vesi myös hieman värjäytynyt. Stressaan aivan tajuttoman helposti kaikesta mahdollisesta ja heti ajattelen kaikista pahinta mahdollista vaihtoehtoa, mut onneks ku luin nää niin vähä helpotti oloo:( ikää kohta 20


      • minävaan...
        oh sh*t kirjoitti:

        Elikkä aivan samalla linjalla en tosiaankaan oo menossa minnekkään lääkäriin, ja oireina aika lailla nuo samat, pari kk sitten tuli niin kovaa kakkaa että tuli haavauma jossa sitten kesti sellaset pari viikkoo parantuu, ja sit tänään sain oikee kunnon sätkyn ku kävin vessas nii tuli paperiin verta ja pöntön vesi myös hieman värjäytynyt. Stressaan aivan tajuttoman helposti kaikesta mahdollisesta ja heti ajattelen kaikista pahinta mahdollista vaihtoehtoa, mut onneks ku luin nää niin vähä helpotti oloo:( ikää kohta 20

        Minullakin on noita samanlaisia vaivoja. Joskus uloste on niin kovaa että sattuu ulostaessa ja varmaan repii haavaumia peräaukkoon. Uskon kovuuden johtuvan siitä etten syö tarpeeksi kuitupitoista ruokaa.
        Säikähdin tänään hirveästi, kun pyyhkiessäni huomasin paperissa jotain punaista. Tajusin sen olevan verta. Uloste näytti nuormaalilta, eikä veri ollut värjännyt pöntön vettä, mikä oli mielestäni ihan hyvä. Meinasin ihan sydärin saada kun luin noita syöpäjuttuja ja ummetuksesta tästä keskustelusta... Hui. En usko että minulla semmoisia on. Oloni helpottui huomattavasti kun luin muutamia juttuja, joissa vaivaan oli auttanut vain kuitupitoinen ruoka. Tätä ei ole paljoakaan tapahtunut minulla, eikä mulla ole vatsa yleensäkään kovana eikä päätä säre. Että varmaan ne haavaumat vaan peräaukon suussa häiritsee (: Koitan nyt sitten siirtyä kuitulinjalle ja syödä joka aamu puuroa ja leipää tms, jos se vaikka auttaisi. Hyvä kun en ole ainoa tämän onkelmani kanssa, oikeasti, jos huomaa ensimmäisen kerran että verta tulee ulosteen mukana niin kyllä säikähtää, minä ainakin!


      • Prohvessori
        paupau123 kirjoitti:

        olen nuori, kuitupitoisesti syövä kasvissyöjä. syön moniviljatuotteita, soijaa, puuroa, kasviksia, papuja ja muuta sellaista. liikun yli tunnin päivässä.
        uloste melkein aina löysää ja nyt tulee verta myös. aivan kirkasta verta.

        pelottaa.

        Saattaapa olla niinkin, teillä kuitupitoisesti syövillä kasvissyöjillä, että on kasvissyönnissä vika. Kasviksissa kun menee enemmän aikaa sulattaa, niin voipi mennä prosessiin myös enemmän vettä ja täten tulla ns. kovaa paskaa, joka repii peräsuoleen haavaumia.

        Saattaa johtua myös siitä, jos jotkut anustaan stimuloivat näet niinkuin paperia hieman työntämällä peräsuoleen sisälle, joka imee sieltä tarvittavia nesteitä, tehden peräsuolen pään kuivaksi, jolloin paska tullessaan repii pikkuriikkisen suuremmalla todennäköisyydellä haavaumia sinne nääs peräsuoleen.

        Toki voit olla kuolemaisillasi, mutta älähän huolehdi - vielä on aikaa käydä lääkärilläsi rehellisesti vaivoistasi kertomassa näet niinkuin, ettet koeta mitenkään omaakuvaasi kaunistaa, vaan kerrot kaiken rehellisesti, tämä on hyvinkin parhaaksi sinulle itsellesi - näet, jos kuolet sen takia notta sanoit ettei sinussa mitään vikaa ole, kukahan tosiaan muistelee että "se oli semmoinen hyvinsyövä tarpeeksi liikkuva aina lääkärin ohjeita noudattava ihminen"? Ei ole järkeä sen sädekehän kirkastamisessa, te ihmiset.

        Koettakaatten siis syödä kuitupitoisesti, mahd ehkä luumuja tai laksatiivejä, pyyhkiä pikkasen vähemmän raivokkaasti ettette peräsuoltanne kuivata, stimuloida anustanne vain oikeiden liukasteiden kanssa ja kaikenkaikkiaan pysyä tyyninä. Jos kuolema on tullakseen, se tulee, eikä se taida paljoo veritipasta persuksessa välittää.

        Pärjäilkää.


    • eikaivaan

      Eilettäin kun kävin vessassa, niin verta tuli ihan pikkuisen ulosteen mukana, ja uloste oli kovaa.. Tänään sitten uudestaan kävin, kakka tuli hyvin mutta kun pyhin niin tuli verta, vähän enemmän kuin eilen.. Pitäiskö mun huolestuu vai oottaa vielä muutaman päivä ja kattoo onko tää vaa joku ohimenevä juttu?

    • vvv

      Kirkas veri ja vuotavat peräpukamat siinä yhdistelmä joka muistettava

      • dffs

        siis ootteko te maailman tyhmimpii vai ette? aivan niiku toi yllä oleva sano et jos veri kirkasta ja vähä se tarkottaa suomeks et teil on vaan peräpukamia jotka yleensä melko harmittomia ja aiheutuu stressistä. Muille sanoisin et kandee juosta jo sinne lääkäriin..


      • Tyttö17veee
        dffs kirjoitti:

        siis ootteko te maailman tyhmimpii vai ette? aivan niiku toi yllä oleva sano et jos veri kirkasta ja vähä se tarkottaa suomeks et teil on vaan peräpukamia jotka yleensä melko harmittomia ja aiheutuu stressistä. Muille sanoisin et kandee juosta jo sinne lääkäriin..

        Olipa huojentavaa lukea etten ole ainoa vaivoineni!
        Olen myös 17 kesäinen tyttö jolla tulee kirkasta verta, välillä vähän, mutta esim tänään tuli reilusti paperiin kun pyyhkäisi. Maha on välillä kipeäkin, mutta en usko että se siihen vaikuttaa. Ulostaminen on normaalia, ei ole ripulia, eikä kovaa. En uskalla kertoa vanhemmille, enkä mennä lääkäriin, koska en haluu tietää diagnoosia :/ Haavaumia ja pukamia ne eivät ole. En tiiä mitä tehdä, ehkä vaan nyt tarkkailen viikon et miten käy..


      • gfgr
        dffs kirjoitti:

        siis ootteko te maailman tyhmimpii vai ette? aivan niiku toi yllä oleva sano et jos veri kirkasta ja vähä se tarkottaa suomeks et teil on vaan peräpukamia jotka yleensä melko harmittomia ja aiheutuu stressistä. Muille sanoisin et kandee juosta jo sinne lääkäriin..

        ehkä kaikki ei kehtaa mennä lääkäriin jonku paskomis vaivan takia ja mistä itte tiijä et ne on perapukamia`??


      • luontaisesti viisas,

        aivan kuin muutkin luomakunnan edustajat. Esim. metsän eläimet eivät koske myrkkyihin, koska niistä tulee kipeäksi. Aivan samoin on ihmisen laita, ei hänkään syö punaisia kärpässieniä, raakoja korvasieniä eikä varsinkaan natriumglutamaatilla käsiteltyjä eineksiä. Koska tuollaiset myrkyt aiheuttavat hirveän päänsäryn ja sitä seuraavat vatsavaivat, kuten veriset ulosteet, pitää olla aikamoinen masokisti, jos tuonkaltaista myrkkyä toistamiseen käyttää.


      • terveestä sairaaksi
        luontaisesti viisas, kirjoitti:

        aivan kuin muutkin luomakunnan edustajat. Esim. metsän eläimet eivät koske myrkkyihin, koska niistä tulee kipeäksi. Aivan samoin on ihmisen laita, ei hänkään syö punaisia kärpässieniä, raakoja korvasieniä eikä varsinkaan natriumglutamaatilla käsiteltyjä eineksiä. Koska tuollaiset myrkyt aiheuttavat hirveän päänsäryn ja sitä seuraavat vatsavaivat, kuten veriset ulosteet, pitää olla aikamoinen masokisti, jos tuonkaltaista myrkkyä toistamiseen käyttää.

        Siinä oleva glutamiinihappo on mahahappoja lisäävä lääkeaine ja teollisuus tietysti tahtoo, että ihmiset söisi jatkuvasti enemmän ruokaa - SIKSI sitä niihin laitetaan! Mut kun ei edes lapset säästy niiltä haitoilta enää, on tietysti vanhempien syytä:
        http://kaksplus.fi/keskustelu/t1435982


      • crappo
        luontaisesti viisas, kirjoitti:

        aivan kuin muutkin luomakunnan edustajat. Esim. metsän eläimet eivät koske myrkkyihin, koska niistä tulee kipeäksi. Aivan samoin on ihmisen laita, ei hänkään syö punaisia kärpässieniä, raakoja korvasieniä eikä varsinkaan natriumglutamaatilla käsiteltyjä eineksiä. Koska tuollaiset myrkyt aiheuttavat hirveän päänsäryn ja sitä seuraavat vatsavaivat, kuten veriset ulosteet, pitää olla aikamoinen masokisti, jos tuonkaltaista myrkkyä toistamiseen käyttää.

        Olen huomannut, tästä kyseisestä "verta välillä"-meiningistä vuosia kärsineenä, että ruokavaliolla asia korjaantuu.
        Kävin lekurilla pari kertaa, mitään ei löytynyt. Mainitsivat ne perusjutut, mitkä tuollaista aiheuttaa: Stressi (rasittaa elimistöä), "pikaruoat" (ei kuitupitoinen ruoka), alkoholi (ei hyvä limakalvoille). Onhan noita välillä vaikea muistaa, että syö hyvin, elä hyvin -> aina kun ei noudata noita, niin vaivaa pukkaa uudelleen.
        Ja edellisen henkilön mukaan yhdyn mielipiteeseen: pysykää kaukana natriumglutamaatista. Sitä löytyy todella monista ruoista, jopa kasvisvalmisteista.


      • hiukka hämmentynyt
        crappo kirjoitti:

        Olen huomannut, tästä kyseisestä "verta välillä"-meiningistä vuosia kärsineenä, että ruokavaliolla asia korjaantuu.
        Kävin lekurilla pari kertaa, mitään ei löytynyt. Mainitsivat ne perusjutut, mitkä tuollaista aiheuttaa: Stressi (rasittaa elimistöä), "pikaruoat" (ei kuitupitoinen ruoka), alkoholi (ei hyvä limakalvoille). Onhan noita välillä vaikea muistaa, että syö hyvin, elä hyvin -> aina kun ei noudata noita, niin vaivaa pukkaa uudelleen.
        Ja edellisen henkilön mukaan yhdyn mielipiteeseen: pysykää kaukana natriumglutamaatista. Sitä löytyy todella monista ruoista, jopa kasvisvalmisteista.

        Olen tosiaan tästä vaivasta kärsinyt pitkän tovin ja perinteinen suomalainen kun ilmeisesti olen eli "pää kainalossa vasta lääkäriin"
        Olipa jokseenkin huojentavaa lukasta kaikki ominaisuudet mitä teen juurikin n iin tässä ne kaikki onkin mainittu. Stressiä yliannostuksella tulee nautittua ja siihen lisätään "yksitoikkoinen" ruokavalio niin avot "kakka "on kovaa lähes aina ja veri "lentää" matkassa. Vatsahaavaa ei löytynyt ja sitten todellakin epäiltiin limakalvojen ärtyneisyyttä kun ruokavalio on yksinäisellä ihmisellä mitä on... Pitänee siis hieman laajentaa eväs valikoimaa niin eiköhän tämä ainakin hiukkasen hellitä.


      • lääkkeetön yhä
        hiukka hämmentynyt kirjoitti:

        Olen tosiaan tästä vaivasta kärsinyt pitkän tovin ja perinteinen suomalainen kun ilmeisesti olen eli "pää kainalossa vasta lääkäriin"
        Olipa jokseenkin huojentavaa lukasta kaikki ominaisuudet mitä teen juurikin n iin tässä ne kaikki onkin mainittu. Stressiä yliannostuksella tulee nautittua ja siihen lisätään "yksitoikkoinen" ruokavalio niin avot "kakka "on kovaa lähes aina ja veri "lentää" matkassa. Vatsahaavaa ei löytynyt ja sitten todellakin epäiltiin limakalvojen ärtyneisyyttä kun ruokavalio on yksinäisellä ihmisellä mitä on... Pitänee siis hieman laajentaa eväs valikoimaa niin eiköhän tämä ainakin hiukkasen hellitä.

        Niin, miksi ihmiset aina odottaa vastausta lääkäriltä, vaikka sen voi löytää itsekin:
        http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/diagnooseja.htm


      • yleistä
        hiukka hämmentynyt kirjoitti:

        Olen tosiaan tästä vaivasta kärsinyt pitkän tovin ja perinteinen suomalainen kun ilmeisesti olen eli "pää kainalossa vasta lääkäriin"
        Olipa jokseenkin huojentavaa lukasta kaikki ominaisuudet mitä teen juurikin n iin tässä ne kaikki onkin mainittu. Stressiä yliannostuksella tulee nautittua ja siihen lisätään "yksitoikkoinen" ruokavalio niin avot "kakka "on kovaa lähes aina ja veri "lentää" matkassa. Vatsahaavaa ei löytynyt ja sitten todellakin epäiltiin limakalvojen ärtyneisyyttä kun ruokavalio on yksinäisellä ihmisellä mitä on... Pitänee siis hieman laajentaa eväs valikoimaa niin eiköhän tämä ainakin hiukkasen hellitä.

        Tuntuu että tosi monella on tätä verenvuotoa! Onko teillä päivittäin, kuukausittain vai miten?
        Luin jonkun tutkimukset että 20prossalla ois samaa vaivaa, ehkei siitä vaan tuolla live-elämässä niin puhuta..


      • Yleistä se on,
        yleistä kirjoitti:

        Tuntuu että tosi monella on tätä verenvuotoa! Onko teillä päivittäin, kuukausittain vai miten?
        Luin jonkun tutkimukset että 20prossalla ois samaa vaivaa, ehkei siitä vaan tuolla live-elämässä niin puhuta..

        mutta kaikki eivät vaan kehtaa kertoa sitä lääkärille, kun pelätään, että joutuu ronkittavaksi, kun aukko on muutenkin arkaan kuntoon ajautunut. Itsehoitona voi tietysti käyttää Daktarin-voidetta ja välttää kaikkia happoja, jotka tilannetta pahentavat ja joista se itse asiassa on tullutkn.


      • noi
        Yleistä se on, kirjoitti:

        mutta kaikki eivät vaan kehtaa kertoa sitä lääkärille, kun pelätään, että joutuu ronkittavaksi, kun aukko on muutenkin arkaan kuntoon ajautunut. Itsehoitona voi tietysti käyttää Daktarin-voidetta ja välttää kaikkia happoja, jotka tilannetta pahentavat ja joista se itse asiassa on tullutkn.

        sisäiset pukamat? Niistähän ei yleensä kipua tule, mistä tietää että niitä on?


      • kokeneempi
        Yleistä se on, kirjoitti:

        mutta kaikki eivät vaan kehtaa kertoa sitä lääkärille, kun pelätään, että joutuu ronkittavaksi, kun aukko on muutenkin arkaan kuntoon ajautunut. Itsehoitona voi tietysti käyttää Daktarin-voidetta ja välttää kaikkia happoja, jotka tilannetta pahentavat ja joista se itse asiassa on tullutkn.

        että jos tuota aukkoa hiertää puhtaaksi liian voimallisesti moninkerroin taitetulla paperilla, verta varmasti alkaa tulla, ennen kuin reikä on puhdaskaan. Pitäisikin käyttää vaan yhdenkertaista paperia, koska silloin sormi menee läpi, jos painaa liikaa ja saa sitten siitä hajuopetuksen. Hyvä keino olisi myös jättää aukko"puolipaskaiseksi" eikä tahkoa liikaa, koska ylimääräiset kuitenkin myöhemmin tarttuu pikkareihin ja murenee pois.


      • mahavaivainen
        kokeneempi kirjoitti:

        että jos tuota aukkoa hiertää puhtaaksi liian voimallisesti moninkerroin taitetulla paperilla, verta varmasti alkaa tulla, ennen kuin reikä on puhdaskaan. Pitäisikin käyttää vaan yhdenkertaista paperia, koska silloin sormi menee läpi, jos painaa liikaa ja saa sitten siitä hajuopetuksen. Hyvä keino olisi myös jättää aukko"puolipaskaiseksi" eikä tahkoa liikaa, koska ylimääräiset kuitenkin myöhemmin tarttuu pikkareihin ja murenee pois.

        Kirkasta verta ollu täälläki, samoin jatkuvaa hätää muutaman viikon välein n. 4 h.
        Sinnittelin pitkään kunnes kävin lääkärissä. Alustava diagnoosi oli krooninen peräsuolen tulehdus, colifoamilla (kortisoni) pysyy kurissa (verenvuoto katosi) mutta silloin tällöin vielä oireilee. Lääk. määräsi myös libraxia suolta rauhoittamaan sekä syömään kuituvalmistetta.

        Tähystyksissä ei oo ollu mitään, joka sinänsä on hyvä mutta olisi se hyvä saada vaivalle diagnoosi.


    • Pukamako?

      Minua pelottaa niin vietävästi että mikä vaivaa ja vuoden päästä vasta parikymppinen. En uskalla mennä lääkäriin tai kertoa kellekään häpeällisestä ongelmasta, jonka huomasin muutama päivä sitten.
      Luulin menkkojen alkaneen, mutta kyseessä olikin peräsuolesta tuleva veri. Sonta ei ole löysää eikä kovaa. Mutta se tapahtui vain kerran muutama päivä ja sitten tänään mutta paljonpaljon pienemmässä mittakaavassa. En ymmärrä mistä se voi johtua, stressiä minulla kyllä on (vähän liikaakin) siitä siis? Vai mistä tämä vaiva oikein johtuu...? Helkkari kun sydän hakkas kun tätä luin ja pelottaa edelleen...
      Ruokahaluja minulla ei ole vähään aikaan juurikaan ollut, syön vain mahantäytteeksi (se nyt voi johtua vaan siitä, että odottelen menkkojen alkua, usein mulla näin).

      • erias

        Itsellä oli vasta samantapaisia ongelmia. Hyvin helposti asia selviää kun hankkiudut terveydenhoitajan tai sairaanhoitajan juttusille, niin osaavat sanoa mitä tehdä tai lähettää lääkärillekin suoraan. Itse hakeuduin päivystykseen ja kerroin että ulostaessa sattuu aivan julmetusti ja verta tulee. Lääkäri tutki tähystämällä (sattuu hieman mutta ohi nopeasti, itsellä kesti itse tähystys korkeintaan puoli minuuttia) ja kertoi että suolessa on haavaumia ja peräpukamia. Haavaumia tulee suoleen todella helposti, syy voi olla esim. kova uloste. Peräpukamia tulee liiasta ponnistelusta (aiemmin minulla oli ollut kova ripuli). Minulla peräpukamat paranivat viikossa, vielä tulee hieman verta - mikä ei sinänsä ihme kun miettii millä rääkillä se suoli on ollut. Ensi viikolla annan sitten ulostenäytteen tutkittavaksi, joten siitä viimeistään pitäisi selvitä jos on jotakin tarkemmin tutkittavaa.

        Ei se niin paha juttu oo lääkärille mennä, nehän kuuntelee juttuja toisten ulosteesta varmasti päivittäin :) Parempi hakeutua juttusille kuin jäädä yksinään miettimään ja maalailemaan piruja seinille.


      • Pippuri-63
        erias kirjoitti:

        Itsellä oli vasta samantapaisia ongelmia. Hyvin helposti asia selviää kun hankkiudut terveydenhoitajan tai sairaanhoitajan juttusille, niin osaavat sanoa mitä tehdä tai lähettää lääkärillekin suoraan. Itse hakeuduin päivystykseen ja kerroin että ulostaessa sattuu aivan julmetusti ja verta tulee. Lääkäri tutki tähystämällä (sattuu hieman mutta ohi nopeasti, itsellä kesti itse tähystys korkeintaan puoli minuuttia) ja kertoi että suolessa on haavaumia ja peräpukamia. Haavaumia tulee suoleen todella helposti, syy voi olla esim. kova uloste. Peräpukamia tulee liiasta ponnistelusta (aiemmin minulla oli ollut kova ripuli). Minulla peräpukamat paranivat viikossa, vielä tulee hieman verta - mikä ei sinänsä ihme kun miettii millä rääkillä se suoli on ollut. Ensi viikolla annan sitten ulostenäytteen tutkittavaksi, joten siitä viimeistään pitäisi selvitä jos on jotakin tarkemmin tutkittavaa.

        Ei se niin paha juttu oo lääkärille mennä, nehän kuuntelee juttuja toisten ulosteesta varmasti päivittäin :) Parempi hakeutua juttusille kuin jäädä yksinään miettimään ja maalailemaan piruja seinille.

        Hei!

        Ajattelin itse ottaa myös osaa keskusteluun.Koska minulla on vaivana jokaikinen päivä tullut ulosteessa verta.Joka hieman hämmentää minua.Pari kertaa on ollut ripulin mukana myös verta.Eli pönttö oli ihan veressä.Minulta on katsottu peräpukamat.Mutta niitä ei ole.Minulla esiinty jatkuvaa väsymystä ja todella voimakasta väsymystä.Sitten tuli jalka säryt ja niveloireet.Vielä silloin tällöin on jaloissa kipuja.Onneksi ne ovat nyt lieventyneet.Huomattavaa laihtumista ei ole ollut.Mulla oli tosi huono olo aina illalla.Olin ihan valkea myös kasvoilta.Veriset ulosteet jatkuvat edelleen.Multa otetaan nyt maanantaina ulosteesta näyte.Koska ei ole normaalia jatkuva veren tulo ulosteessa.Erittäin huolestunut olen ollut.Mutta ei ole tressiä ollut.Pikaista tietoa toivon kyllä hoitavilta lääkäreiltä.


      • hätähousu
        Pippuri-63 kirjoitti:

        Hei!

        Ajattelin itse ottaa myös osaa keskusteluun.Koska minulla on vaivana jokaikinen päivä tullut ulosteessa verta.Joka hieman hämmentää minua.Pari kertaa on ollut ripulin mukana myös verta.Eli pönttö oli ihan veressä.Minulta on katsottu peräpukamat.Mutta niitä ei ole.Minulla esiinty jatkuvaa väsymystä ja todella voimakasta väsymystä.Sitten tuli jalka säryt ja niveloireet.Vielä silloin tällöin on jaloissa kipuja.Onneksi ne ovat nyt lieventyneet.Huomattavaa laihtumista ei ole ollut.Mulla oli tosi huono olo aina illalla.Olin ihan valkea myös kasvoilta.Veriset ulosteet jatkuvat edelleen.Multa otetaan nyt maanantaina ulosteesta näyte.Koska ei ole normaalia jatkuva veren tulo ulosteessa.Erittäin huolestunut olen ollut.Mutta ei ole tressiä ollut.Pikaista tietoa toivon kyllä hoitavilta lääkäreiltä.

        Elikkä siis rivien välistä: Vältä stressiä(mitenhän sekin on mahdollista) ja pikaruokia, älä pyyhi liian kovaa.
        syö runsaskuituisia ruokia ja juo vettä, jos ei auta niin ala painua sinne lekuriin! Itselläkin siis muistaakseni toinen kerta jo. nyt tuli pönttöönkin verta. Luulin ensin että kuukautiset alkaa, vaan ei.


    • MIeteliäs

      MIstähän olisi kyse kun (kirkasta) verta on joskus paperissa kun pyyhkii, ja nyttemmin tuli ihan kirkasta nestettä vaikka en edes ulostanut. Oli vain jännä olo niin menin pyyhkimään niin semmoista nestettä siellä oli?..olen 16 vuotias poika ja muutenkin elämäntavat aikamoitteettomat.

      • joskus itse pohtinut

        Vähän kirkkaanpunaista verta

        Peräaukon haavaumassa ja ulkona olevissa pukamissa näkyy yleensä WC-paperissa pieniä määriä kirkkaan punaista verta. Vuotavissa pukamissa voi kirkasta verta tippua pönttöön ulostamisen jälkeen. Jos tietää veren liittyvän pukamiin ja sitä on vähän, ei tarvitse heti hakeutua lääkäriin. Jos vuotoa tulee päivitin pitkään, hoitoon on syytä hakeutua.
        Tummaa verta

        Peräaukkoa ylempää perä- tai paksusuolen alueelta tuleva veri on aina merkki jostakin hoidettavasta sairaudesta, esimerkiksi tulehduksellisesta suolisairaudesta (ks. «Haavainen paksusuolentulehdus ja Crohnin tauti» 3) tai suolisyövästä. Veri on usein ulosteen pinnalla ja on yleensä tavallista tummempaa. Jos on ripulia, veri on sekoittunut siihen ja värjää koko löysän ulosteen tummanveriseksi. Näissä tapauksissa tulee hakeutua viivyttelemättä tutkimuksiin, jo

        www.terveyskirjasto.fi

        Jos veri on siis kirkasta, ei syytä huoleen. Tumma veri antaa vasta aihetta epäillä jostakin hoitoa vaativasta asiasta. Kirkas veri kertoo enemmänki peräaukon haavaumista tai peräaukon sisäpuolella olevista peräpukamista, jotka joskus myös puhkeavat ja aiheuttavat hiukan runsaampaa ja pidempää vuotoa.


      • UjoKakka
        joskus itse pohtinut kirjoitti:

        Vähän kirkkaanpunaista verta

        Peräaukon haavaumassa ja ulkona olevissa pukamissa näkyy yleensä WC-paperissa pieniä määriä kirkkaan punaista verta. Vuotavissa pukamissa voi kirkasta verta tippua pönttöön ulostamisen jälkeen. Jos tietää veren liittyvän pukamiin ja sitä on vähän, ei tarvitse heti hakeutua lääkäriin. Jos vuotoa tulee päivitin pitkään, hoitoon on syytä hakeutua.
        Tummaa verta

        Peräaukkoa ylempää perä- tai paksusuolen alueelta tuleva veri on aina merkki jostakin hoidettavasta sairaudesta, esimerkiksi tulehduksellisesta suolisairaudesta (ks. «Haavainen paksusuolentulehdus ja Crohnin tauti» 3) tai suolisyövästä. Veri on usein ulosteen pinnalla ja on yleensä tavallista tummempaa. Jos on ripulia, veri on sekoittunut siihen ja värjää koko löysän ulosteen tummanveriseksi. Näissä tapauksissa tulee hakeutua viivyttelemättä tutkimuksiin, jo

        www.terveyskirjasto.fi

        Jos veri on siis kirkasta, ei syytä huoleen. Tumma veri antaa vasta aihetta epäillä jostakin hoitoa vaativasta asiasta. Kirkas veri kertoo enemmänki peräaukon haavaumista tai peräaukon sisäpuolella olevista peräpukamista, jotka joskus myös puhkeavat ja aiheuttavat hiukan runsaampaa ja pidempää vuotoa.

        Aloin tutkimaan aihetta (hätäinen kun olen), koska minulla tuli tänään ensimmäistä kertaa elämässäni kirkasta verta ulosteen yhteydessä (ei ulosteessa, vaan kun pyyhki paperiin). Yritän ennakoida jos tämä tulee jatkumaan. Nyt alkoi ehkä vähän kirvelemään peräaukon alueella.

        Minulla ei ole ollut ummetusta, eikä mitään mainittavia oireita, mutta minua kiinnostaisi tietää; voiko tämä johtua pitkäaikaisesta pidättelystä? Istun työssäni, ja olen ujo käymään kakkosella, joten monesti pidättelen kotiin asti, tai kotonakin kämppiksen takia "käyn salaa kakkosella". :-D Tämmöistä tämä on päivittäin, minulla on laktoosi-intoleranssi ja olen aina turvokisssa koska syön silti maitotuotteita, enkä ole käyttänyt lääkkeitä moneen kuukauteen niiden hinnan takia.

        Tarviiko huolestua ja voiko tuo pidättely aiheuttaa haavaumia tms?


      • paulamummu
        UjoKakka kirjoitti:

        Aloin tutkimaan aihetta (hätäinen kun olen), koska minulla tuli tänään ensimmäistä kertaa elämässäni kirkasta verta ulosteen yhteydessä (ei ulosteessa, vaan kun pyyhki paperiin). Yritän ennakoida jos tämä tulee jatkumaan. Nyt alkoi ehkä vähän kirvelemään peräaukon alueella.

        Minulla ei ole ollut ummetusta, eikä mitään mainittavia oireita, mutta minua kiinnostaisi tietää; voiko tämä johtua pitkäaikaisesta pidättelystä? Istun työssäni, ja olen ujo käymään kakkosella, joten monesti pidättelen kotiin asti, tai kotonakin kämppiksen takia "käyn salaa kakkosella". :-D Tämmöistä tämä on päivittäin, minulla on laktoosi-intoleranssi ja olen aina turvokisssa koska syön silti maitotuotteita, enkä ole käyttänyt lääkkeitä moneen kuukauteen niiden hinnan takia.

        Tarviiko huolestua ja voiko tuo pidättely aiheuttaa haavaumia tms?

        Jätä rypsiöljy kaikissa muodoissaan pois! Vanhat viestit ketjusta sun kannattaa tietysti lukea, mut tässä uusinta ja siitä taaksepäin kelaamalla lisää:
        http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/myrosiini.htm


    • helpottunut kun ohi

      Itse kolmikymppinen mies. Verta ollut ulosteessa useita vuosia. Olin jopa vuosia lääkärikammon takia käymättä mitenkään näyttämässä. Kaksi vuotta sitten aloitin asian hoidon edes jollain tasolla. Syynä aina peräaukon tähystyksessä pukamat tai haavauma, joskus vähän tulehtunut.

      Nyt sitten tein tänään sen mikä olisi pitänyt tehdä vuosia sitten. kävin paksusuolen tähystyksessä, siinä pienempi muotoisessa, koska todettiin kirkkaan vereni alkuperän selviävän lyhyemmällä tarkastusella nimeltään Sigmoidoskopia. Nyt täytyy sanoa, että olinpa hölmö kun en itselleni mielenrauhaa jo aikaisemmin hakenut. Ja jos itsellä olisi jotain tosi vakavaa ollut niin myöhässä armotta olisin ollut.

      Toimitus oli minulle kivuton, pientä nipistelyä mahassa. Oli kuin olisi semmosella varttitunnin mittasella tarpeella ollut :D peräaukon tähystys kyllä sattuu, mutta tämä ei ite hanurissa tuon kummosemmalta tuntunut. Tottahan siihen sitten itseäni pari vuotta vanhempi naissairaanhoitaja tietenkin osui, mutta siitäkin selvittii huumorilla. Ja täytyy sanoa, että kohtelu oli niin loistavaa, että ei se paljon mielessä ollut kuka siinä lääkärin apuna oli. Ja kyllä ne siellä perseet ja muut vehkeet on jo nähny, se on niiden ammatti ja sillä selvä. Jos päivät katot rasvattuja perseitä letkun kera niin johan siihen tottuu, siitä on kuitenkin erotiikka kaukana.

      Vaivana löytyi edelleen vaan helposti haavautuva peräaukon yläpuolella oleva peräsuolen osa. Nyt on helpompi olla, kun tietää että turha hätäily pois, ja jos lisiintyy vaivat niin sitten kokeillaan sitä kudosta(pukamia kai jotenkin) hirttää pois. Pikkuoperaatio mikä o tehtykin aikaisemmin minulle. Minulla kun on verta tullut 1-3 viikon välein ja välillä useammin, niin jos olisi ollut vakavampi juttu niin oisinpa elämäni saattanut munata.

      Voimia niille joiden diagnoosi ei ole näin ruusuinen, tuntuu toisaalta pahalta kertoa tällainen tarina, kun jotkut lukijat ei voi samalla tavalla iloita. En kuitenkaan varmasti ole ainoa, joka omaa tällaisen pitkän tien ennen varmistusta. Haluan heidän toimenpiteeseen menon päätöstä helpottaa. Menkää nyt ihmeessä, niin ei tarvii samalleen asiaa miettiiä kun itse tein vuosikausia. Helpottunut olo on nyt!!!!!!!!!!!

      • helpottunut kun ohi

        Ei se peräaukon tähystys nyt paljon satu. sanoin vain edellisessä esimerkkinä, että vähemmän tämä tuntui. Se on kyllä niin pieni toimenpide, että älkää sen takia pitkittäkö. yks pyllistys ja melko varma mielenrauha ja hoito jo sillä selvä. Onhan tähän peräsuolen tähystykseen valmistautuminen jo hankalampi. Mutta ei nuo litkut tähänkään hankala ollut mielestäni juoda ja syömättä vähän aikaa pärjää.


      • Caroll
        helpottunut kun ohi kirjoitti:

        Ei se peräaukon tähystys nyt paljon satu. sanoin vain edellisessä esimerkkinä, että vähemmän tämä tuntui. Se on kyllä niin pieni toimenpide, että älkää sen takia pitkittäkö. yks pyllistys ja melko varma mielenrauha ja hoito jo sillä selvä. Onhan tähän peräsuolen tähystykseen valmistautuminen jo hankalampi. Mutta ei nuo litkut tähänkään hankala ollut mielestäni juoda ja syömättä vähän aikaa pärjää.

        Itsellänikin on kirkasta verta AINA ulosteen mukana. Ja sitä tulee vielä aika paljon. Lääkäriin en millään kehtaa mennä jatkunut jo melkein puol vuotta, onkohan näistä pukamista vai kenties jostain muusta ?


      • josefeena
        Caroll kirjoitti:

        Itsellänikin on kirkasta verta AINA ulosteen mukana. Ja sitä tulee vielä aika paljon. Lääkäriin en millään kehtaa mennä jatkunut jo melkein puol vuotta, onkohan näistä pukamista vai kenties jostain muusta ?

        sama tääl oisko aika mennä ettei se pahentuisi. en oikeesti tiiä. onko sinulla lääkkeitä? itelläni ei ole?


      • mies877
        Caroll kirjoitti:

        Itsellänikin on kirkasta verta AINA ulosteen mukana. Ja sitä tulee vielä aika paljon. Lääkäriin en millään kehtaa mennä jatkunut jo melkein puol vuotta, onkohan näistä pukamista vai kenties jostain muusta ?

        itsellä myös kyseistä vaivaa. johtuuko peräpukamista ja auttaako ac3 comfort mitä telkkarissa niin mainostetaan? onko kellään kokemusta kyseisestä tuotteesta?


    • ei......

      Ja kuinkahan moni näistä harrastaa anaaliseksiä... :(

      • joopa joo

        saahan naista asioista keskustella..


    • FFSAFSA

      Voi johtua ihan sisäisistä peräpukamistakin, ei siis välttämättä kyse vaarallisesta vaivasta... Aloituksesta on näemmä useampi vuosi aikaa, mutta lisään vastaukseni tähän joukon jatkoksi. Josko jollekin olisi siitä hyötyä.

    • hujoppi222

      Olen kolmekymppinen mies. Minulla on samat oireet ollut on-off jo muutaman vuoden. Kerran kävin terveyskeskuksessa lääkärin sormea kokeilemassa. Ei kuulemma ollut mitään? Välillä voi mennä kuukausi ilman mitään verta, sitten voi taas muutama kerta peräkkäin tulla kirkasta verta, välillä niinkin paljon että vesi pöntössä muuttuu punaiseksi ja pyyhkiessä paperi on niin märkä että hajoaa käsiin. Ummetuksesta en kärsi, ulostan yleensä joka päivä. Muita oireita kun itse verenvuoto ei ole, ei kipua ei mitään. Eikä se niinku jää vuotamaan, vaan sitä tulee nimenomaan vain ulostaessa. Olisi minunkin ilman muuta pitänyt käydä erikoislääkärillä jo vuosia sitten, mutta en vaan ole saanut sitä aikaiseksi kun ei kuitenkaan ole kipuja eikä muita oireita. Suvussani on syöpää molemmin puolin, ja entinen työtoveri kuoli peräsuolisyöpään eläkeikäisenä, alle vuoden sen jälkeen kun syöpä oli todettu. Nyt jo tätä kirjoitellessani alkaa pelottamaan sen verran että taidan varata ajan lääkärille.
      Toivottavasti löydät syyn vaivaasi, ja ettei se ole mitään vakavaa.

      • hujopille

        Mulla samanlaista ollut monta vuotta, juuri noin että verta saatto tulla niin että vesi värjäyty, sitten ei moneen kuukauteen-puoleen vuoteen mitään kunnes taas! Kävin monesti lääkärillä, pukamia välillä näkivät välillä ei.
        Kävin sitten sairaalan polilla jossa löysivät pukamia ja ne hirtettiin, sen jälkeen verta ei ole toistaiseksi tullut *kopkop*. Ja mullakaan ei ummetusta ollut. Kieltämättä mietityttää onko sittenkin syöpä...
        Polin lääkäri muuten selitti että kun pukamat ovat 1asteen ne vuotavat ja sitten "kasvaessaan" eivät välttämättä enää vuotaisi, tiedä sitten.


      • PeloissaaN
        hujopille kirjoitti:

        Mulla samanlaista ollut monta vuotta, juuri noin että verta saatto tulla niin että vesi värjäyty, sitten ei moneen kuukauteen-puoleen vuoteen mitään kunnes taas! Kävin monesti lääkärillä, pukamia välillä näkivät välillä ei.
        Kävin sitten sairaalan polilla jossa löysivät pukamia ja ne hirtettiin, sen jälkeen verta ei ole toistaiseksi tullut *kopkop*. Ja mullakaan ei ummetusta ollut. Kieltämättä mietityttää onko sittenkin syöpä...
        Polin lääkäri muuten selitti että kun pukamat ovat 1asteen ne vuotavat ja sitten "kasvaessaan" eivät välttämättä enää vuotaisi, tiedä sitten.

        On tullu jo parin kuukauden ajan ulosteen mukana verta. Kesän lopulla minulla oli hetken aikaa ummetusta, kun olin kyläilemässä ja oli tuskallista saada uloste tulemaan, jouduin pinnistämään tosi lujaa että se lopulta tuli ja silloin taisi tulla verta mukana. Vissii joku ujokakka kans. :D

        Sen jälkeen on usein tullut verta, sitä on ulosteessa sellaisia läikkiä ja paperiin jää (vähän kuin huulipunan jäljet olisi painettu) sen tyyppisesti verta. On se jotain kirkkaan punaista. Joskus pöntön vesikin on värjääntynyt, kun sinne on kai tippa tipahtanut toimituksen yhteydessä. Olen käyttänyt sitä Ac3-voidetta. Välillä uloste tulee liukkaasti ulos ja ei tule verta, kun ensin laittaa voidetta ja kai se on pehmeämpää välillä. Sitten taas jos se on kovempaa, niin yleensä sitä sitten tulee mukana. Olen vähän alle 20-vuotias. Äidiltäni leikattiin peräpukamat muutama vuosi sitten, ne työntyivät välillä ulos ja olivat aika hankalat vuotamisen takia. Olen miettinyt, että olisinko perinyt ne? Tai onko siellä sitten jotain haavoja? Ainakin jossain luki että pukamat voivat periytyä. :o


        Joskus peräaukkoa tuntuu kutittavan ja kun voidetta laittaa, niin sitä polttelee hetken aikaa. On mulla joskus nuorempanakin tullut vähän paperiin verta, mutta se on mennyt sitten aina ohi parissa päivässä. En ole vielä ainakaan uskaltanut lääkäriin mennä. Pelottaa se tutkimus, että miten se oikein tehdään... Olen yrittänyt nyt lenkkeillä, koska yleensä istun päivittäin koneella ja eikös sekin saata aiheuttaa pukamia, jos istuu paljon? Ruokavaliossakin olisi parantamisen varaa varmasti. En ole ainakaan huomannut, että mulla olisi peräaukon ulkopuolella mitään pallukoita. Toivottavasti tää homma selviäis ja vois käydä kakkosella niin kuin ennenkin. :)


    • someonewhocares

      Ihanaa, miten paljon täältä on herunut apua!

      Täälläkin päin kärsitään nimittäin samasta ongelmasta. Mulla on joskus aiemmin ollut jaksoja, että verta tulee paperiin pyyhkiessä (ulostuksen jälkeen) mutta sitten se lakkasi ja unohdin sen. Nyt se on alkanut taas! En ole ainakaan huomannut, että ulosteessa olisi verta, eikä sitä paljoa tule, mutta välillä pyyhkiessä tulee paperiin verta. Aluksi huolestuin hirveästi "mitä jos se on syöpä", mutta sitten googlasin kaikenlaista tietoa tästä ongelmasta. Kuten on varmaan tullut todettua, tää sama ongelma on todella monella ja se on näköjään aika yleistä. Olen 18-vuotias, joten ei todellakaan tarvii mitään syöpää pelätä :D Eikä kyllä tarvitsisi muidenkaan! Ainakaan jos oireet ovat lievät. Noita oireita tosiaan aiheuttaa pukamat, haavaumat, stressi, huono ruokavalio, jos on laktoosi-intorelanssi (minulla on) niin ei varmastikaan ole mistään vakavammasta kyse :) Ajattelin silti jutella koulun terveydenhoitajalle asiasta ja kuulla hänen mielipiteensä. Itselläni ei ole ongelmia puhua asiasta :D Tähystykseen en ehkä kovin innoissani ole menossa, mutta jos se on tarpeen niin varmasti menen.

      Tsemppiä kaikille! Kyllä se siitä :-) Jos oireet ei lopu niin lääkäriin mars, kyllä näistä asioista voi puhua, luonnollisia kun ovat ^^

      • vattaankoskee

        Oon hypännyt lääkärissä vatsavaivojen takia jo vuodesta 2002. Suunkautta vatsatähystettiin silloin ja mitään ei löytynyt,ei keliakiaa ei mitään.Söin vuoteen 2005 saakka libraxia,nexiumia ja litalginiä oireisiin,hieman auttoivat,mutta eivät niin paljoa kuin olisin halunnut joten lopetin ne.

        Vatsaoireita on ollut kaikki nämä vuodet: välillä ummetusta,välillä ripulia,ilmavaivoja,kipua,verta ulosteessa,välillä ruoka tulee sulamattomana lävitse pönttöön,peräsuolessa tuntuu inhottavaa nykimistä kovaa välillä (on kuulemma suonenvetoa :O ) ja välillä tuntuu kuin siellä olisi jotain "ylimääräistä"...Siis joskus istuessa tuntuu,että perseessä olisi jotain,vaikkei siellä ole mitään..kuulostaa varmaan naurettavalta,mutta ihan tosi.

        Nyt sitten odotan tuohon suoliston kautta tehtävään tähystykseen aikaa. Verikokeet kertoivat,että kaikki ei todellakaan ole kunnossa,arvot päin...! Lääkäri epäili,että suolistossa on jotain sairautta,joko chronia tai pahempaa :( Tämän kuuleminen oli järkytys.Kahdeksan vuotta olen oireista kärsinyt ja vain alussa otettiin verikokeet ja tehtiin vatsantähystys,määrättiin lääkkeet...sen jälkeen ei puhettakaan suolentähystyksestä tai täydellisistä verikokeista...Ja nyt tämä epäily.Syöpää pelkään,tavallaan,sillä suvussamme lähes poikkeuksetta lähes jokainen on sitä sairastanut jollain tapaa.

        Toivoisinkin vastauksia niiltä joilla on Chronia tai suolistosyöpää,mitkä olivat oireet,miten hoito,miten elämässä on pärjätty diagnoosin jälkeen?


      • kh
        vattaankoskee kirjoitti:

        Oon hypännyt lääkärissä vatsavaivojen takia jo vuodesta 2002. Suunkautta vatsatähystettiin silloin ja mitään ei löytynyt,ei keliakiaa ei mitään.Söin vuoteen 2005 saakka libraxia,nexiumia ja litalginiä oireisiin,hieman auttoivat,mutta eivät niin paljoa kuin olisin halunnut joten lopetin ne.

        Vatsaoireita on ollut kaikki nämä vuodet: välillä ummetusta,välillä ripulia,ilmavaivoja,kipua,verta ulosteessa,välillä ruoka tulee sulamattomana lävitse pönttöön,peräsuolessa tuntuu inhottavaa nykimistä kovaa välillä (on kuulemma suonenvetoa :O ) ja välillä tuntuu kuin siellä olisi jotain "ylimääräistä"...Siis joskus istuessa tuntuu,että perseessä olisi jotain,vaikkei siellä ole mitään..kuulostaa varmaan naurettavalta,mutta ihan tosi.

        Nyt sitten odotan tuohon suoliston kautta tehtävään tähystykseen aikaa. Verikokeet kertoivat,että kaikki ei todellakaan ole kunnossa,arvot päin...! Lääkäri epäili,että suolistossa on jotain sairautta,joko chronia tai pahempaa :( Tämän kuuleminen oli järkytys.Kahdeksan vuotta olen oireista kärsinyt ja vain alussa otettiin verikokeet ja tehtiin vatsantähystys,määrättiin lääkkeet...sen jälkeen ei puhettakaan suolentähystyksestä tai täydellisistä verikokeista...Ja nyt tämä epäily.Syöpää pelkään,tavallaan,sillä suvussamme lähes poikkeuksetta lähes jokainen on sitä sairastanut jollain tapaa.

        Toivoisinkin vastauksia niiltä joilla on Chronia tai suolistosyöpää,mitkä olivat oireet,miten hoito,miten elämässä on pärjätty diagnoosin jälkeen?

        itselläni oli noita kovia ulosteita, kirkasta verta joskus koska kovat ulosteet rikkoivat peräsuolta, ostin lepicol-tuotteen jota käytän joka päivä. nyt paksusuoli kunnossa. terv kh


    • olait

      Heipähei, samasta vaivasta täälläkin on kyse.
      Kirkasta verta tulee kun pyyhkii toimituksen jälkeen. Joskus aika runsaastikkin. Uloste muuten ihan normaalia. Todella terveelliset elämäntavat. Mutta stressiä ja istumista on paljon. Vaivat alkoivat 3-4 viikkoa sitten ja vieläkin jatkuu. Verta tulee siis joka kerta kun on käynyt pskalla. Olisiko mitään tietoa kellään mikä oisi mahdollisesti homman takana? Nuorimies olen ja ei mitään allergioita.

      Normaalisti olen syönyt. Enkä suurempia muutoksia ruokavaliooni ole tehnyt.
      Kummastuttaa todella paljon. Ja en usko, että mistään syövästä voisi olla kyse?

      Apuja.

      Kiitos

    • apuaaa

      Moi.. hei mullakin on tätä samaa... Oon siis kohta 16 vuotta täyttävä tyttö ja pelästyin tänään oikein toden teolla! Siis mulla on joskus tullu verta "kovan kakan" kans, mut ei muute ja aika harvoin. Oon sit sen takia aatellu, et se on vaan sitä et kovan takii on johonki peräsuolee tullu haava tms. No nyt sitte mulla on tullu 3 viikon sisällä jo kaks kertaa kirkasta verta ulosteen mukana ( pöntössä, ei niinkään ulosteen pinnalla). Verta ei kuitenkaa tuu joka kerta. Yleensä mulla on ollu nää "välit" nii pitkii, et oon jo unohtanu koko asian, mut nyt ku tuli ekan kerra tällee lyhyellä aikavälillä nii oon iha paniikis kaikist syövistä ja kroonisista tulehduksista, joihi joutuu syömää lääkkeitä koko elämänsä!! En millää kehtais puhuu äitille/isälle enkä mennä lääkärii..(asun nii pienel paikkakunnal et kaikki lääkärikki on jotai tutuntuttuja..) joten voiko tää nyt johtuu niistä peräpukamista/haavaumista ja voisko niitä hoitaa pelkällä ruokavaliolla ilman lääkkeitä? Valvon varmaa koko ens yön ku mietin tätä.... :(

      • mulla samaaa

        No mäki oon 16-v poika ja mä olin just ottanu viikon kestävän kuurin Kefexiniä, ja mun äiti epäilee et se aiheuttas kirkkaan veren esiintymisen kakas mulla, koska mul rupes esiintyy ekaa kertaa verta kakas ku otin Kefexiniä mun polvivammaan. Apuaaa-nimimerkki, ooks ottanu jotai kuuria äskettäin tai onko sulla ollu ikinä kipeenä peräsuoli et olis pukamia?

        Se veri voi kans johtuu esim laktoosi-intoleranssist tai keliakiast tai et ei tuu syötyy kuitua tarpeeks..mä ite yritän syödä kunnol ja juoda paljo vettä ja kattoo jatkuuko tää enää

        Mul on tullu nyt muutaman päivän ajan melkein joka päivä kirkasta verta, ja tää Kefexin voi aiheuttaa veriripulii tai suolitulehduksen (tosin harvalle)

        et se voi jatkuu viel kuurin loputtuaki niinku mulla, loppu 3 päivää sitte..mut kannattaa mennä lääkärin puheille jos jatkuu!! ei se suurilla mahdollisuuksil mitään syöpää oo, voi olla tulehdus tai limakalvo ärsyyntyny, mut jos ei oo kipee niin ei ehkä peräpukama ainakaa..


    • heipparallaa!ensinnäkin peräsuoli on todella herkkää ja ehkä ohutta suolta! käyppäs lääkärillä ottavat kakkanäyteen siitä selviää onko jatkotutkimuksiin syytä!!ehkä peräpukamat?

    • HELP !

      Joo täällä on näköjään paljon samasta ongelmasta kärsiviä.. Nuori olen kanssa 19v. Mulla se alkoi ennen viikonloppua.. Synnytyksen jälkeen (josta nyt kohta 4kk) alkoi ummetuksen jälkeen löysät ulosteet, sillon ei mitään mut nyt vatsa meni ihan kovalle ja sain ns.ulostaa kolme päivää samaa ulos, ja joka kerta oli tuloksena verta pöntössä ja kun pyyhki, loppu kyllä heti ettei sen jälkeen jatkanut vuotamista... Voisko olla haavaumia? anteeks suorasukaisuus mutta joka kerta nyt muutaman päivän sisällä on tuntunu että se pska on niinsanotusti repinyt suolta ja tuntuu ilkeeltä?! :o Jomotusta prsauksessa aina käynnin jälkeen.. Ikävä vaiva.. Ittellä on laktoosi-intoleranssi...
      Täällä on kyllä tullu hyviä neuvoja tosta kuitujen syönnistä ja veden juonnista.. Mutta onko kenelläkään kokemusta esim Movicolin syönnistä?? Onko auttanut?

      • kova vatsa

        Minulla kovan vatsan aiheuttaman haavauman hoitoon auttoi lopulta vasta lekurin määräämä nitrovoide. Toki samalla taisin käytellä Agiocur-rakeitakin, jotta tuotos pehmeni sopivasti. Tuo voide siis helpotti sitä pahinta vaihetta, kun kivut olivat aika kamalia aina istunnolla ja sen jälkeenkin tunnin, pari. Monesta malailin vatsallani punkassa odottelemassa pahimman vaiheen ohi menoa.


    • 10v

      olen 10 vuotta ja huomasin että ulosteeni mukana tulee verta vatsa on myöskin aika kovalla,pitäisikö minun mennä lääkäriin vai mitä?...toivon että joku osaa auttaa...

    • kokemustaon70v

      Teille kaikille, luonteistuotekaupasta saatte apua ummetukseen se kannattaa hoitaa ettei pukamia tule, vessapaperilla hankaaminen on turhaa käyttäkää käsisuihkua se puhdistaa tehokkaasti ilman kipua.
      Juokaa paljon c-vitamiinipitoisia juomia, pari litraa päivässä, monivitamiinipilleri
      vielä lisäksi, luumuja, lakritsaa.
      Apteekista saa hyviä pukamavoiteita ja puikkoja ja myös neuvoja, on turha ujostella
      kuten näette nämä vaivat ovat yleisiä, hakekaa apua aika vain pahentaa ongelmia.
      Ihmisen kuuluu ulostaa päivittäin kun joka päivä syödäänkin.
      Suolistossa mätänevät ulosteet aiheuttavat paljon muita ongelmia, esim väsymys ja unettomuus. Parempaa vointia teille kaikille..

    • Tyttönen

      Moi! Oon 14-vuotias tyttö ja mul on tätä samaa vaivaa huomattavissa. Ulosteen mukana tulee (en tiedä onko tummaa vai kirkasta) verta, mutta itse ulosteessa sitä ei ole. Vatsa on usein kipeä varsinkin urheilun jälkeen ja silloin pitää mennä vessaan. Vaiva alkoi joskus kun olin 10, mutta siinä välissä ei vaivaa paljon ollut. Nyt se on taas alkanut tulemaan parin kuukauden välein ja aina saa pelätä, kun menee vessaan. En tiedä mitä teen! Syön vähän kasviksia ja moniviljaa. Muuten syön kyllä aika normaalisti. Vähän helpotti kun luin näitä juttuja, mutta pelottaa, että mulla on joku syöpä tai jtn...

    • Tutki kunnolla

      Voi morjens... Jos ette ole lääkäreitä niin jättäkää arvaamatta ja kokeilkaa kunnolla.

      Itsellä jotain oireita ollut kanssa mutta otin ja tutkin. Eli arvelin maitoa syyksi joten:
      1. Olin tuossa taannoin kaksi viikkoa ilman maitoa
      2. Maha tuli paremmaksi mutta eipä tehdä johtopäätöksiä kesken kokeen.
      3. Vedin sitten purkin maitoa tyyliin 5 minuutissa eli litra kerralla(rasvaton luomumaito).
      4. Noin 6 tuntia ja piereskelin verta (taas.. viimekerrasta olikin jo pari viikkoa).
      5. Varmaan jätän koskematta maitoon jatkossakin ja jos ei auta, niin lääkäriin (maksamaan itseni kipeäksi).

      Jännä sinäänsä että joskus nuorempana vaihdoin laktoosittomaan kun tuli oireita. Sitten sekään ei toiminut ja vaihdoin luomuun. Sitä litkin muutaman vuoden mutta nyt ei sekään toimi.

      Mutta jos itse "tutkitte" niin suunnitelkaa testinne ja päiväkirjamaisesti tuntemuksia ylös. Muuten ei saa mitään selkoa sillä ihminen muistaa asioita vaihtelevasti.

    • a<zsxdcfgjuj

      Mulla samoja oireita joita täällä on mainittu... Tosin verta on tullu ulostaessa vaan tässä kolmena viime päivänä. En tiiä, pitäiskö mennä lääkärillä käymään, kun verta on tullu vasta näin vähän aikaa. Toisaalta veren määrä on tuplaantunu joka päivä...

    • Joskus näin

      Mulla tulee joskus verta oikein tiputtamalla peräaukosta, jos uloste on ollut kovaa tai olen muutoin liikaa pinnistellyt. Kirkas veri on yleensä vaaratonta, koska veri tulee silloin ihan jostain peräaukon lähettyviltä. Tumma veri antaa aihetta huoleen. Näin on mulle lekuri sanonut.

      Tuli vaan mieleen, kun juuri tänäänkin ulostamisen jälkeen luulin että menkat on alkanu, kun pönttö oli ihan punainen. Mutta ei, pepusta se tuli. Ja taas ihan vaan sen takia että pinnistelin liikaa, kun uloste oli vähän "lujassa".

    • Mhb.t käyttöön!
    • fdtfdygrt

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00091

      "Peräaukon haavaumassa ja ulkona olevissa pukamissa näkyy yleensä WC-paperissa pieniä määriä kirkkaan punaista verta. Vuotavissa pukamissa voi kirkasta verta tippua pönttöön ulostamisen jälkeen. Jos tietää veren liittyvän pukamiin ja sitä on vähän, ei tarvitse heti hakeutua lääkäriin. Jos vuotoa tulee useiden päivien ajan, hoitoon on syytä hakeutua. "

    • Huolestunut nainen

      Nyt olen laskenut että kahden kuukauden aikana on tullut verta ulosteen mukana,noin kerran kahdessa viikossa, ekalla kerralla säikähdin niin paljon että soitin ensiapuun, siellä neuvottiin ottamaan yhteyttä oman tiimin lääkäriin jos näitä kertoja uusiutuu, nyt näitä kerrtoja on ollut 6 kertaa, minulla tosiaan tuli heti mieleen sana syöpä, koska suvussani on syöpää jos minkäkilaista, peräpukamia ja haavaumaa epäilen itse, pelottaa peräsuolen tähystys, ei sinne lääkäriin muuten pelota mennä, mutta jos se sattuu :( terveet ovat elämän tavat, monipuolista ruokaa syön, välillä uloste on niin kovaa, tuntuu että taju lähtee kun istuu 20 min pöntöllä, olen käyttänyt isältä saamaani Movicol merkkistä jauhetta joka sekoitetaan veteen, olen ottanut sitä illalla ja aamulla, välillä tuntui että se helpottaa ja pehmentää ulostetta, mutta nyt illalla käydessäni vessassa, pehmeän ( löysän ) ulosteen mukana tuli verta, ja sitä jäin miettimään, ei tässä muu auta kuin mennä lääkäriin kun näin monta kertaa on verta tullut ja vessanpönttö ollut punaisena verestä, tosiaan huolestuttaa :(

    • Toimi jo kiireesti!

      1.L-a. 2.L-b ja 3.Bif Probiootit käyttöön!

      ..........jatkuu. * Kun vatsamme (=suolisto) on täysin kunnossa (=löytyy tärkeimmät mhb.t), niin silloin ei esiinny: Kipu-Vihlonta-Närästys-Ummetus-Ripuli-Jne.
      *Maitohappobakteerit muodostavat limakalvoilla “bakteeripuolustuksen”, jolloin jos esimerkiksi saat suun kautta Clostridium difficile tappaja-bakteerin, niin Clostridium difficile bakteeri jatkaa vahinkoa aiheuttamatta suoliston läpi ja poistuu ulosteen matkassa. Kolmella (3) tärkeimmällä bakteerilla voidaan ehkäistä tilanteen kärjistyminen, jolloin:

      * Ripuli (löysä uloste), johon ei liity ripulia edeltänyttä antibiootti-kuuria:
      Kertoo sen että suoliston tarpeellinen bakteeri-kanta on vajaa, mutta ei vielä vakava, joka voidaan parantaa antamalla suoliston limakalvoille hyvät/tarpeelliset maitohappobakteerit syöden, huomioiden että syöt oikeita eläviä luonnollisia bakteerikantoja (ks kolme(3) tärkeintä bakteeria), riittävästi-vähintään 3×1(suositus=3×2)-miljardia bakteeria/vrk.
      Antibiootti tappaa maitohappobakteerit: Ota mhb.t kolme tuntia antibiootin jälkeen ja ajoita mhb.n otto viimeiseksi yötä vasten, jne.
      Hoito:
      - Jos et ole käyttänyt aiemmin po bakteereita, niin käytä alkuun 2vuorokautta:
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-maitohappobakteeri-jauhe-ja-jauhekapseli-tuotteet-suomioikeat-probiootti-bakteerit/#Acidophilus_Forte
      Asidophilus Forte 1kapseli 2xvrk(=Tehosessio 60miljardia bakteeria).
      - Jos ripuli ei loppunut, niin käytä seuraavat 2vuorokautta:
      Asidophilus Forte 1kapseli 3xvrk(=Tehosessio 90miljardia bakteeria).
      - Jos ripuli ei loppunut vieläkään, niin sinun on otettava käyttöön kaikki kolme tärkeintä bakteeria:
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-maitohappobakteeri-jauhe-ja-jauhekapseli-tuotteet-suomioikeat-probiootti-bakteerit/#Asidophilus_plus
      Asidophilus plus 30kapselia 1xvrk(=Tehosessio 90miljardia bakteeria).
      - Jos olet käyttänyt aiemmin po bakteereita, niin käytä suoraan 90miljardia bakteeria(=Tehosessio90mrd bakteeria) kerralla 1xvrk!
      Mutta jos limakalvoille ei olekaan annettu hyviä/tarpeellisia maitohappobakteereita, niin:

      * >>>>>>Veri-ripuli (veri tulee haavautuneilta limakalvolta), johon saattaa liittyä ripulia edeltänyt antibiootti-kuuri:
      Kyseessä saattaa olla Clostridium difficile-bakteerin tuottaman toksiinin (myrkky) aiheuttama ripuli. Clostridium difficile tappaja-bakteeriin ei tehoa mikään antibiootti, vaan antibiootti ainoastaan pahentaa suoliston limakalvojen tilaa tappamalla hyviä/tarpeellisia Probiootti-bakteereita. Clostridium difficile tappaja-bakteerin kiinnittyminen/kasvu/lisääntyminen vaurioituneilla limakalvoilla voidaan estää ainoastaan kolmella tärkeimmällä Prob.bakteerilla! Luonnollisilla/elävillä Probiootti-bakteereilla ei ole yliannostuksen vaaraa, joten tilanteen vakavuudesta riippuen potilaalle voidaan antaa kymmeniä……satoja miljardeja mh-bakteereita/vrk!
      Välitön hoito:
      - Käytä suoraan kolmea tärkeintä bakteeria:
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-maitohappobakteeri-jauhe-ja-jauhekapseli-tuotteet-suomioikeat-probiootti-bakteerit/#Asidophilus_plus
      30kapselia/vrk(=Tehosessio90mrd bakt) kerralla >>>>>>1xvrk! Toista hoito tarvittaessa koska hoitamaton veri-ripuli voi olla kohtalokas!
      - Vaikka verentulo lakkaa niin käytä:
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-maitohappobakteeri-jauhe-ja-jauhekapseli-tuotteet-suomioikeat-probiootti-bakteerit/#Acidophilus_Forte
      kapselia 1-2kapselia/vrk vähintään viikkojen ajan!

      Kun limakalvot ovat kunnossa, niin Closridium difficile tappaja-bakteeri ei aiheuta mitään erityis toimenpiteitä. Ainoastaan toksiinia tuottava kanta vioituneilla (=haavautuneilla(=veri irtoaa)) limakalvoilla aiheuttaa välittömiä toimenpiteitä! Sen vuoksi kannattaa teettää sairaalassa:

      * Uloste-tutkimus:
      Jossa ulosteesta määritetään bakteerit ja toksiinit. Mikäli ulosteesta löytyy Clostridium difficile bakteereita ja niiden tuottamaa toksiinia, niin paksusuolen pelastamiseksi ja Clostridium difficile bakteerin nopean häätämisen vuoksi kannattaa teettää sairaalassa:

      * Probiootti-bakteeri liuoksella korvattu ulosteen-siirto:
      Jossa paksusuoli tyhjennetään ja paksusuoleen ruiskutetaan Probiootti-bakteeri liuosta: 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif.
      Olet tässä:
      *Mhb-. Ripuli, antibiootti-ripuli, tappaja-bakteeri, uloste-tutkimus ja Probiootti bakteerit (mhb).
      Alkuun
      Kokonaan linkissä:
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-pula-08092010-meijereiden-takia-maidon-kasittelyssa-on-vakava-terveys-uhka-maidon-homogenointi-on-lopetettava-valittomasti/mhb-antibiootti-ripuli-tappaja-bakteeri-uloste-tutkimus-ja-probiootti-bakteerit-mhb/

    • sdfdsfa

      Jos menetätte yöunenne miettien et mikä on vialla, menkää sinne lääkäriin tai terveydenhoitajalle. Ei se miettimällä ja murehtimalla parane eikä selviä.

      Täälläkin huomaa, että monilla on samoja vaivoja niin siinä ei mitään ihmeellistä oo mennä kattoo et mikä on vialla. Kyl se pitäis uskaltaa mennä normaalisti lääkäriin vaikka vähän "nolo" vaiva joidenkin mielestä ehkä onkin.

      Nimimerkki ylihuomenna lääkäriin.

    • 23 v

      Mulla on nyt tullut myös verta kakan mukana noin viikon verran. Verta tulee kun pyyhkii ja se on (onneksi) kirkkaan punaista. Eniten tässä pelottaa se kun sitä verta on myös kakan pinnalla ja se ei ilmeisesti ole hyvä asia. Olen soittanut jo lääkääriin mutta ne sanoivat että katsele rauhassa

    • 23

      edit. Niin onko se siis merkki vakavasta jos verta on ulosteen pinnalla?

    • Lääkäri1223

      Lääkäriin herran jumala !

    • Pelottaa...

      Samoja vaivoja itselläniki ollu, paitsi että uloste on melko löysää. Ja itsekkin oon nuori, vasta 16 vuotias. Oireet alkoi tossa kuukausi sitte, ja verta tulee joka päivä ihan pönttöön asti, jolloin vesi värjäytyy punaiseksi. Yleensä tulee semmonen inhottava tunne mahaan, että on pakko päästä vessaan. Välillä uloste oli melkein normaalia mut verta tuli silti. Oon TOSI ujo, enkä ole uskaltanu vielä äitillekkää kertoa, aattelin uskaltautua terkkarin puheille kuitenkin... Voiko laktoosi-intoleranssi tai keliakia aiheuttaa tämmöstä? Ja onko ollu samanlaista kellään?
      Pelottaa :((

    • Nothing serious

      Itselläni tuli myös joskus, en pitänyt tilannetta vakavana. muutama kerta peräkkäin tuli verta, mutta sitten loppui

    • mies 22v

      Itselläni tuli kirkasta verta ulostaessa, soitinpa heti seuraavana päivänä terveyskekukseen ja sanoivat että kyseessä on varmaankin peräpukamat, eli kattele ihan rauhassa. No verentulo loppuikin hetkesi mutta jatkui taas viikon päästä, silloi menin suoraan päivystykseen ja hoitaja sanoi minulle että eiköhän kyseessä ole vain peräpukamat, tosin ei siis tutkinut asiaa millään tavalla. Verikokeet otettiin ja kaikki oli kuulemma ihan ok.
      No silti verta tuli edelleen ja päätin mennä yksityiselle, siellä asiaa alettiin tutkimaan oikeasti ja todettiin että kyseessä ei ole todellakaan peräpukamat ja sain lähetteen tähystykseen. Tähystyksessä todettiin krooninen proktiitti ja nyt sain ongelmaani lääkkeet mitkä tuntuvat toimivan.

      Menkää oikeesti hakemaan sitä apua ja vaatikaa sitä. Peräpukamiahan ei nää naamasta vaan se pitää oieasti tutkia. Helpompaa on elää kun tietää mistä on oikeasti kyse. Itse ainakin elä ihan normaalia elämää, tai no että tarkkailen ehkä ruokavaliota vähän tarkemmin, mutta kuitenkin.

      Tsemppiä ja rohkeutta kaikille pelokkaille!

    • pekka

      ite huomannu et ku on raakaa viinaa juonu pari päivää ni sit taas pari päivää paskon pelkkää verta.. yhe kerran käväsin lekuris kuullema sisält näytti oikein hyvältä, aika omituist lääkörilt kuulla et perse näyttää sisält hyvältä ;S weird oisko jossai maksas tai munuaisis jotai vikaa vai mikä siel si o??

    • -.-

      Hei, olen 15-vuotias poika ja uloste on normaalin väristä, mutta veri värjää vessanpöntön veden punaiseksi ja verta tulee, joka päivä . Veri ei ole kirkasta eikä tummaakaan. Mistä kyse?

      • helpjarno55

        Hei Auttakaa!!! Mäki oon 15v poika ja nyt olen huomannut että kun on käynyt ulostamasa, nii ihan normaalisti on tullut ja normi väristä. Sit vähän aikaa luen puhelimella siinä Iltalehteä ja kun alan pyyhkimään, huomaan, että pöntön vesi on muuttunu osittain punaiseksi? Help


      • Lääkäriin!
        helpjarno55 kirjoitti:

        Hei Auttakaa!!! Mäki oon 15v poika ja nyt olen huomannut että kun on käynyt ulostamasa, nii ihan normaalisti on tullut ja normi väristä. Sit vähän aikaa luen puhelimella siinä Iltalehteä ja kun alan pyyhkimään, huomaan, että pöntön vesi on muuttunu osittain punaiseksi? Help

        Veri voi tulla peräpukamista tai haavaumasta peräaukossa. Verentulon syy kakatessa pitää aina selvittää ja käväistä lääkärissä.


    • joijfldjljdflkjvkldf

      itellä sama vaiva, mutta syökää kuituja ja liikuntaa lisätkää!
      kyseessähän voi olla myös lievä ruokamyrkytys, joka menee ohi muutamassa päivässä!

    • pökäle

      Mulla nyt vuoden kestäny tää sama homma. Joskus verta tulee ja joskus ei. Itse pökäleessä tai pöntössä ei juurikaan ole verta mutta paperissa on kun pyyhkii. En mitenkään kehtais lääkäriin mennä, eli mitä teen?

    • safiraa1

      tuleeko veri peräaukosta vai suolesta? peräaukko on tosi herkkä että pyyhkiessä saatta helposti tulla verta papaeriin ilman vakavaa ongelmaa.

    • paska juttu...

      Itse hieman hätäännyin tuossa paskalla ollessa, kun normaalisti on haavaumia silloin tällöin berberissä, juuri siinä ulostulon ympärillä, ja siitä tulee sitä kirkkaanpunaista verta erittäin vähäisiä määriä paperiin, niin nyt tulikin verellä päällystetty pökäle, muttei yhtään mitään paperiin..???

      eli sen kökön sivuilla oli suht paljon verta, aika tuoreen näköistä punaista verta, ja kökössä itsessään muutama pieni tummempi kohta/verihyytymä(en oo verihyytymästä varma mutta siltä vähän näytti) ja nyt ei ainakaan suolen suulla tai ulkopuolella ollut mitään haavaumia tai verenvuotoa ylipäätään, heti tuli mieleen joku suolistosyöpä ja sydän pomppas kurkkuun ja melkein kurkusta pönttöön. noin puoli vuotta sitten mulle tuli suolitukos, ja penskana ollut vatsa/suolistovaivojen takia paljon sairaalassa, kaiken kukkuraksi multa löytyy keliakian oireet. lääkärissä en oo käynyt moneen vuoteen, verikoe taidettiin viimeksi ottaa 5-6 vuotta sitten väkisin, syynä traumat ja fanaattinen piikkikammo. ..

      olisi kiva kuulla mielipiteitä mitä tässä nyt kannattaisi tehdä? tähystykset ja piikit ja ylipäätänsä kaikki peräpäähän luontaisesti kuulumaton KUUMOTTAA ja KAMMOTTAA hyvin paljon, onko jotain inhimmillistä tapaa selvittää vuodon syy ja hoitaa se?

    • verijuttu

      Moi. Itse olen 14vuotias poika ja pelästyin noin 15 minuuttia sitten aika paljon siitä että pyyhkiessäni huomasin pöntössä olevan jonkun verran verta , ja että paperissa oli myös verta. En tiedä mitä pitäisi tehdä koska en ole viellä sanonut vanhemilleni.

      • Don't worry

        Älä ole huolissasi. Jos veri oli helakan punaista eikä mustanpuhuvaa ja ulosteen väri on normaali, veri on 99% varmuudella lähtöisin joko peräpukamasta tai peräaukon haavaumasta eli anaalifissuurasta. Kumpikin on vaaraton ja voi parantua itsestään. Pidä huoli alapään hygieniasta. Ulostamisen jälkeen on hyvä pestä anusalue, jotta mahdollinen haavauma ei tulehdu. (anus=peräaukko)

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lds00018&p_haku=per%C3%A4pukama

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00056

        Tämä keskusteluketju on alkanut jo vuonna 2006 vastaavalla vaivalla kuin sinulla ja heti on alettu pelotella paksunsuolen syövillä ja vakavilla kroonisilla suolistotulehduksilla. Paksunsuolensyöpä on vanhojen sairaus ja colitis ulcerosa harvinainen.

        Kumpikin peräpukama ja peräaukon haavauma innostuvat ummetuksesta. Jos sinulla on usein kova vatsa, lisää ruokavalioosi kuituja esim. syö kaurapuuroa, mieluiten sellaista, johon on lisätty leseitä. Syö hedelmiä. Erityisesti luumut ovat tässä tapauksessa hyviä. Jogurttiin voi lisätä tai maidon kanssa nauttia kuitupitoisia aamiaishiutaleita kuten All bran. Jos kotikonstit eivät auta, osta apteekista esim. Vi-Siblin nimistä kuituvalmistetta. Lisää veden juontia.

        Peräpukamaan auttaa apteekista saatava voide Scheriproct.

        Jos nämä keinot eivät auta ja verta tulee usein, mene lääkäriin. Hän tutkii sormilla tunnustellen peraäaukon aluetta ja katsoo ehkä myös vähän peräsuoleen tähystimellä. Se on kapea metalliputki kokoluokkaa polkupyörän pumppu. Peräpukamat ovat erittäin yleisiä ja niitä esiintyy jo nuorilla. Ne voivat vaivata sillon tällöin. Toisaalta, jos vaiva menee nyt pois itsestään, kuitulisällä tai apteekin voiteella, se voi pysyä pitkään poissa, etenkin jos pidät ruokavaliolla ulosteen riittävän pehmeänä.

        Vanhemmille voit ihan hyvin kertoa verestä pöntössä, sillä jompi kumpi voi katsoa, näkyykö peräaukon alueella ulkoista peräpukamaa. Ne voivat olla sekä aukon sisä- että ulkopuolella. Ulkopuolisen voisit tuntea itse sormin. se tuntuu pieneltä herneen kokoiselta paukamalta.


      • CU -12
        Don't worry kirjoitti:

        Älä ole huolissasi. Jos veri oli helakan punaista eikä mustanpuhuvaa ja ulosteen väri on normaali, veri on 99% varmuudella lähtöisin joko peräpukamasta tai peräaukon haavaumasta eli anaalifissuurasta. Kumpikin on vaaraton ja voi parantua itsestään. Pidä huoli alapään hygieniasta. Ulostamisen jälkeen on hyvä pestä anusalue, jotta mahdollinen haavauma ei tulehdu. (anus=peräaukko)

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lds00018&p_haku=per%C3%A4pukama

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00056

        Tämä keskusteluketju on alkanut jo vuonna 2006 vastaavalla vaivalla kuin sinulla ja heti on alettu pelotella paksunsuolen syövillä ja vakavilla kroonisilla suolistotulehduksilla. Paksunsuolensyöpä on vanhojen sairaus ja colitis ulcerosa harvinainen.

        Kumpikin peräpukama ja peräaukon haavauma innostuvat ummetuksesta. Jos sinulla on usein kova vatsa, lisää ruokavalioosi kuituja esim. syö kaurapuuroa, mieluiten sellaista, johon on lisätty leseitä. Syö hedelmiä. Erityisesti luumut ovat tässä tapauksessa hyviä. Jogurttiin voi lisätä tai maidon kanssa nauttia kuitupitoisia aamiaishiutaleita kuten All bran. Jos kotikonstit eivät auta, osta apteekista esim. Vi-Siblin nimistä kuituvalmistetta. Lisää veden juontia.

        Peräpukamaan auttaa apteekista saatava voide Scheriproct.

        Jos nämä keinot eivät auta ja verta tulee usein, mene lääkäriin. Hän tutkii sormilla tunnustellen peraäaukon aluetta ja katsoo ehkä myös vähän peräsuoleen tähystimellä. Se on kapea metalliputki kokoluokkaa polkupyörän pumppu. Peräpukamat ovat erittäin yleisiä ja niitä esiintyy jo nuorilla. Ne voivat vaivata sillon tällöin. Toisaalta, jos vaiva menee nyt pois itsestään, kuitulisällä tai apteekin voiteella, se voi pysyä pitkään poissa, etenkin jos pidät ruokavaliolla ulosteen riittävän pehmeänä.

        Vanhemmille voit ihan hyvin kertoa verestä pöntössä, sillä jompi kumpi voi katsoa, näkyykö peräaukon alueella ulkoista peräpukamaa. Ne voivat olla sekä aukon sisä- että ulkopuolella. Ulkopuolisen voisit tuntea itse sormin. se tuntuu pieneltä herneen kokoiselta paukamalta.

        "ja colitis ulcerosa harvinainen."

        Ei ole kovinkaan harvinainen enää nykyisin. Kirkas veri ei ole vaarallista. Käväise lääkärissä saadaksesi lääkettä vaivaasi.


      • papparainen
        CU -12 kirjoitti:

        "ja colitis ulcerosa harvinainen."

        Ei ole kovinkaan harvinainen enää nykyisin. Kirkas veri ei ole vaarallista. Käväise lääkärissä saadaksesi lääkettä vaivaasi.

        Moi kaikki.mulla verenvuoto alkoi 16 vuotiaana.On tehty peräaukon venytys kaksi kertaa.Yrittänyt pitää mahan löysällä syömälä kuitua. Käyttänyt kaikki mahdolliset voiteet.Haavauma peräreiässä tulee helposti uudestaan.Olen nyt 52 v ja tilanne yhä sama.Tähystyksessä ei ole löytynyt kuin peräreiän haavauma.Ainut hoito on sulkijalihaksen halkaisu kirurgisesti mutta sihen en helposti lähde kun kipuja ei ole koskaan ollut.Välillä vaiva on kokonaan pois.Kirkas veri näkyy ulosteen pinnalla ja paperissa ja kutina on joskus se ainut vaiva.Mulla ainakin näin.


      • papparainen
        CU -12 kirjoitti:

        "ja colitis ulcerosa harvinainen."

        Ei ole kovinkaan harvinainen enää nykyisin. Kirkas veri ei ole vaarallista. Käväise lääkärissä saadaksesi lääkettä vaivaasi.

        Moi kaikki.mulla verenvuoto alkoi 16 vuotiaana.On tehty peräaukon venytys kaksi kertaa.Yrittänyt pitää mahan löysällä syömälä kuitua. Käyttänyt kaikki mahdolliset voiteet.Haavauma peräreiässä tulee helposti uudestaan.Olen nyt 52 v ja tilanne yhä sama.Tähystyksessä ei ole löytynyt kuin peräreiän haavauma.Ainut hoito on sulkijalihaksen halkaisu kirurgisesti mutta sihen en helposti lähde kun kipuja ei ole koskaan ollut.Välillä vaiva on kokonaan pois.Kirkas veri näkyy ulosteen pinnalla ja paperissa ja kutina on joskus se ainut vaiva.Mulla ainakin näin.


    • Jepsjoo

      Itselläni tullu 10 vuotta pelkkää verta ulosteessa, välillä tummahkoa välillä kirkkaampaa. ALavatsakipuja on nykyään helvetin paljon, tosin olen juonu alkoholia erittäin reipasta tahtia ja olen siis 27 vuotias mies. Nyt ajattelin rohkaista itseni ja lähteä tähystykseen jos siellä ois kasvain mahassa koska veri on aikaajottain erittäin tummaa.

    • Tulta päin

      Ystävät hyvät, älkää jättäkö menemättä lääkäriin ja/tai paksusuolen tähystykseen sen vuoksi, että pelkäätte kipua tai että tutkimus nolottaa teitä. Itselläni on ollut vuosikymmeniä erilaisia vatsavaivoja, joiden takia olen lukuisat kerrat ollut sekä mahalaukun että paksusuolen tähystyksessä.
      Terveyskeskuslääkärin tekemä peräsuolen tutkimus on nopea, siinä ei ehdi juuri nolostella eikä se satu. Paksusuolen tutkimus on myös lähestulkoon kivuton, lähinnä samaa tasoa kuin vähäinen vatsan kouristelu. Se ei myöskään kestä kauan, vain noin 15-20 minuuttia. Tähystyksen suorittavat lääkärit ovat aina olleet erittäin empaattisia ja hienotunteisia ja tähystyshoitajat puolestaan ovat hoitohenkilökunnan aatelia.
      Vakavan sairauden pelko pilaa koko elämän. Älkää jääkö tuleen makaamaan, rohkeasti vaan lääkäriin ja tutkimuksiin.
      Nuorille sanoisin vielä, että puhukaa vaivoista vanhemmillenne, heillä on varmasti itsellään ollut joskus samanlaisia pulmia. Tai sitten koulun terveydenhoitajalle, hän ei hämäänny niin vähästä. Vinkki: kun kerrotte oireistanne, niin käyttäkää mahdollisimman asiallisia termejä, kuten uloste, ulostaa, peräsuoli jne. Nolottaa vähemmän :).

    • Jansuksa

      Olen 15v tyttö ja minulla tuli todella tiukka kakka ja ekaa kertaa tuli wc paperille vähän verta ja pönttöön (kirkkaan punaista eikä pyyhkiminen sattunut paljoo mutta vähän) jakun tulin vessasta pois pyllynreijän "pinnalle" sattui mutta ei sisälle? Oisko joku vitamiinin puute? Kun ennenkin todettu jtn vitamiinin puutosta.. Vai onko ummetusta? Vai jtn pahmepaa..( mutta syön suht.terveellisesti)..

    • rypäleitäperseessä

      mainitsiko joku hajun?
      ollu joskus tämä vaiva kovat kivut vatsassa myös
      loppu yhtä äkkiä
      oli paljon pahempi kun näillä kertojilla
      paranee kun ei mene äheltämään vessaan koko ajan
      sieltä voi vuotaa aika paljon
      lopetin ravaamisen vessassa seuraavan päivänä tuli iso kasa hyytymiä eikä vuotanut enää sen jälkeen itseasiassa koskaan sen jälkeen

    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1499
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      66
      1398
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      34
      1363
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe