Nykymaailman meno on sen verran itsekästä ja moraalitonta, että Liikenneturvan mainos yllä olevalla lausahduksella on erittäin hyvä -vaikken liikenneturvan menetelmistä aina olekaan pitänyt.
Loppujen lopuksi: liikennestressi johtuu suurimmalta osalta ihmisestä itsestään. Henkilö asettaa itselleen ensinnäkin valtavat suorituspaineet; aikataulu on jätettävä miinukselle jolloin liikenteessä kaahataan, kiilataan ja hosutaan. Työurasta ja työpäivien intensiteetistä tehdään usein vapaaehtoisesti liian kiivas jolloin työpäivän jälkeen stressi on voimakkaana päällä ja purkautuu liikuntaharrastuksen tms:n sijaan ensimmäiseen työn jälkeiseen suoritukseen eli liikenteeseen. Pitäisikö rentoutumisharjoituksista tehdä työpaikoilla tapa vaikkapa 15 minuuttia ennen työpäivän päättymistä? Sitten vielä se vapaa kasvatus ilman rajoja: jos vanhemmat/yhteiskunta eivät aseta lapsille/nuorille rajoja eikä inhimillisiä arvoja opeteta, ei käytös ja moraali muutu aikuisenakaan, ja liikenteessä autoilijasta tulee sitten MINÄ MINÄ MINÄ-tyyppi.
Itse olen käyttäytynyt myös aiemmin liikenteessä suht usein hyvin agressiivisesti, ajokortti on ollut rajujen ylinopeuksien takia kuivumassa, ja sakkoja on ropissut. Aikojen kuluessa aloin miettimään, että näin ei voi jatkua, ei vaikka alla on hyvä ja suht tehokas auto. Olonsa tunsi aina kurjaksi ja synkäksi, jo aamulla töihin tullessa oli valmiiksi kireä rattiraivon takia. Jo suht kauan olen ajatellut liikenteen nimenomaan yhteispelinä. Kaikkien perillepääsy on tärkeää, kaikilla ei ole yhtä kiihtyvää autoa, kaikki eivät välttämättä ole yhtä ennakoivan taitavia kuskeja, mutta kaikki ovat peltikuoren sisällä kuitenkin samanlaisia ihmisiä kuin minä. Kenties perhe odottamassa, kenties vanhakin auto ostettu käyttöiloksi (jonka keulaan/lasille ei pitäisi syytää kuraa ja kiviä kiilaamalla ihan eteen), ynnä muuta. Kenties seassa joku sukulainen, työkaveri, muuten auttavainen ihminen -ei vihollinen kuten ennen aina toisen autoilijan koki. Auton sisällä oleva toinen ihminen on vain niin helppo kuvitella hahmottomaksi olennoksi, josta ei tarvitse välittää.
Eli: löysätään stressipantaa, otetaan vaikka 10-15 minuuttia väljempi aikataulu, ajatellaan muutkin kanssaliikkujat IHMISINÄ, ja kas, olotila paranee, liikenne sujuu, ja ennen kaikkea itsellä on helpompi olla! :)
MINÄ MINÄ MINÄ
12
1352
Vastaukset
- 12qwerty
Toi on kuultu jo monta kertaa. ei vaikutusta. mä jatkan omaa ajoani ja tehkööt muutkin niin. en todellakaan oo huomannu et liikenteessä ois vittumaista ajella. Ainut mikä siitä tekee ärsyttävää on ne jotka tulkitsee rajotukset ja säännöt millin tarkkuudella. se ajosta jpustavuuden.
- Ikävä tyyppi
Fiksu avaus, johon niin tyypillinen "emmä ainakaan tee noin" vastaus. Liikennesäännöt ärsyttää kun ne haittaa mun ajamista ja silleen. Olisi hyvä lähtökohta, jos rattiin päästettäisiin vain aikuiset.
- turhat pois tieltä
Niinpä, toisten pitää joustaa, ei MINUN. Mikseivät autoilijat jousta kun MINULLA on kiire.
Aina on joku liian lähellä MINUN autoni takapuskuria tai sitten etupuskuria.
Vielä yksi idea: Tuottamatonta tai "matalan tuottavuuden työtä" tekevät pois liikenteestä. Ovat haittaamassa elinkeinoelämän tehokasta toimimista?
- moottoritie on kuuma
Hyvin kirjoitettu, täyttä asiaa.
- saman huomannut
Totta joka sana.Kesti vaan turhan kauan enenkuin itse heräsin.
- Auto--Antero
Tuo ei auta asiaa mitenkään, vaikka lähtisi vuorokautta etukäteen. Homma kusee ensimmäiseen NYSVÄRIIN, joka saa pinnan prakaamaan.
Se ei ole kiire, joka saa stressitason ylös, vaan se Joka tientukkeena, edessä poukkoilevana idioottina, saa rattimiehen raivon valtaan.
Tänäänkin oli taas kolari viittä vailla aivottoman Urpon takia. Tuli kyrpä Haagasta (HUOM kolmion takaa)kehälle itään päin, jossa on nejä kaistaa mäen päälle asti. Minä tulin kolmatta kaistaa pitkin normaalivauhdilla, kun se kusipää pani vilkun päälle ja käänsi samalla liikkeellä taakseen katsomatta suoraan eteeni. Tilaa omalla kaistallaan oli n200m eteenpäin.
Vain loistavien refleksieni ja salamnnnopean väistöliikkeen ansiosta loistoautoni säilyi kolhuitta. Mahduin juuri ja juuri kakkoskaistalla ajaneen kuormurin eteen. Urpo jäi tientukkeeksi taakseni 50km/h nysvävauhdilla muiden mieliharmiksi, vaikka rajoitus on 80km/h. Moisten törppöjen takia en koe muita autoja "ystäviksi"- sopisi oikein
hyvin sellainen lause kun että:
Kun keskustelet idiootin kanssa, pidä huoli että hän ei tee samoin.
Sopii oikein hyvin tännekin. Vähän eri tavalla ajateltuna... - Tilastoidaan A-Antero
tarkoittaako A-Antero että normaalivauhdilla, siis 120-180 vaiko peräti 80??!! Siis loistoautollahan ei voi sitä 80:n nopeutta ajaa. Eihän siinä tarvita edes silloin niitä superreaktioita. Koita nyt A-A välttää näitä provosekoilujasi ja tarkentaa vaikkapa super väistöjäsi esim. montako cm:iä jäi tilaa, väistämisen kääntösäde, jarrutusmatka cm:nä jne. Niin ja kuinka nopeasti autosi kiihtyi 60 km:sta 180 km:iin ja mikä on raivosi nousu-ja laskunopeus/-matka. Tarkkoja tietoja!!!!
- lukijasi
Kun on aivot, niin teksti on näin perusteltua ilman tyhjyyttä kumisevia "nysväyksiä". Jaksa samaan malliin muulloinkin, on ilo lukea älyllistä tuotantoa !
- miihkali
Tänään töistä kotiin, 56 km ajoa 60 km/h. Jollakin perkeleen nysvärillä oli sama reittivalinta kuin minulla. En kehdannut lähteä ohittamaan, koska minun ja nysvärin välissä oli parhaimmillaan n.15 autoa. Joten oli tosi rentouttavaa ajella kotiin. Taidan asentaa kranaatinheittimen konepellille.
- Se rauhallisempi
Muutama minuutti, joskus jopa 15, kurjasta elämästäsi verrattuna siihen, että olisit tappanut jalon SINÄSI tahi jonkun meistä parempihermoisista jonossa kestäneistä - mitä se on ?
Arvosta enemmän itseäsi ja TOISIA IHMISIÄ, niin kestät pienen odottelunkin. Unohda MINÄ, MINÄ ja MINÄ ensin.
- Kallonkutistaja
Onhan se aika luonnollista, että kun nuorena alla on se "500euron kottero", niin jokainen sekunti siinä on liikaa. Mutta kun ikää, järkeä ja vaurautta tulee lisää, niin sitten on vara hankkia sellainenkin auto, jossa viihtyy. Ja silloin koko maailma näyttää paljon valoisammalta.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi423880Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal393466- 703078
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912920Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no851914- 351908
- 241749
- 321693
- 291691
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231644