renkaat 17 vai 18

pähkäilijä

Onko kenelläkään kokemuksia A6 audista ja 18 tuumaisista renkaista. Olen uuden A6 audin omistaja ja olen miettinyt ostaa 18 tuumaiset renkaat ja vanteet. Renkaiden koko olisi 245/40/18. Onko liian leveät ja matalat? Meneekö auton hyvä ajettavuus pilalle? Kannattaako ostaa suosiolla 17 tuumaiset? Pienempien rengaskoko olisi 225/50/17. Kysymys olisi kesärenkaista. 17 tuumaiset olisivat melkoisesti halvemmat. Välirahan voisi vaikka sijoittaa "lastuun"

31

7583

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a6....

rajut noi 18"..kyllä 225/50/17 on aivan passelit..
      mulla on talvirenkaat 16" hyvin pärjää..
      tdi 3.0 2004..oon ajellut 25000 km...jarrupalat vaihettii..koska rupes kitisemään..ei muuta..

• toinen pähkäilijä

Tervehdys!
      Hauska nähdä että joku painii ihan saman "ongelman" kanssa. Eilen A6 2.0 TFSI avant tilaukseen, nyt vanneselaimilla etsin sopivan näköisiä kiekkoja alle. Kyseessä iso auto joka kokonsa puolesta kaipaisi ulkonäöllisesti 18 tuumaisia (19:kaan ei näytä luonnottoman isolta), kuitenkin 245 hakee varmasti kaikki urat mitkä teiltä löytyy (eikä niitä tarvitse Suomen teiltä edes hakea !!)
      Jos jollain 245/40 18 käytännön kokemusta, vastaukset tervetulleita!

• QuattroA4

Kannattais investoida nelivetoon. Loppuu vetely sekä kesällä että talvella. Itsellä on kesä- ja talvirenkaat 17 235/45. Ei mitään ongelmia talvellakaan. Kesällä olen ajanut todella uraisilla teillä ja kulkee suoraan...

• A6 quattro
        QuattroA4 kirjoitti:

Kannattais investoida nelivetoon. Loppuu vetely sekä kesällä että talvella. Itsellä on kesä- ja talvirenkaat 17 235/45. Ei mitään ongelmia talvellakaan. Kesällä olen ajanut todella uraisilla teillä ja kulkee suoraan...

Tulikohan syötettyä pajunköyttä, noin leveillä renkailla ei ole järkeä talviolosuhteissa.

esim. ohitettaessa sohjolumessa noin leveä rengas on pelkästään haitaksi.

• Ewald
        A6 quattro kirjoitti:

Tulikohan syötettyä pajunköyttä, noin leveillä renkailla ei ole järkeä talviolosuhteissa.

esim. ohitettaessa sohjolumessa noin leveä rengas on pelkästään haitaksi.

Mulla ainakin 225/50/17 toimii erinomaisesti sekä sohjolla että jäällä.

• Sixinline
        Ewald kirjoitti:

Mulla ainakin 225/50/17 toimii erinomaisesti sekä sohjolla että jäällä.

Ei 225 mm leveä rengas ole isoon autoon yhtään liian leveä.

Sitä paitsi esim. omaani ei suositella kapeampaa rengasta, eikä vissiin uuteen A6:seenkaan?

Tosi on että jos rallya katsoo, niin tosi kaposilla kumeilla ajetaan, olisivatkohan jotain 175 mm.

Mutta ei 2 tonninen auto niin vaan loskaluisuun nouse 80 km nopeuksissa.

Näin talvisaikaan uskon myös ettei kenelläkään ole mitään nelivetoa vastaan. Siinä mielessä sääli, ettei kunnon talvikelejä ole kuin n. 3 kk vuodessa.

• toinen pähkäilijä
        QuattroA4 kirjoitti:

Joo tietysti olisi pitänyt ottaa A6 neliveto automaatti, painii kuitenkin hinnaltaan vähän eri sarjassa... A4 quattro olisi voinut tulla kyseeseen jos ei olisi perhettä, kyseessä kuitenkin sisätiloiltaan varsin pieni kinnari.

• Sixinline

Itselläni on saman kokoluokan saksalaisessa autossa (vm. -05), kesäisin 245/40 18" RunFlat renkaat.

Auton ulkonäkö on sopivan harmooninen isolla vanteilla.

Mutta kyllä auto urat löytää ja lisäksi vielä RF renkaat ovat kivikovat ja erittäin painavat (n. 1.5 x norm.)

Talvella ajelen 225/55 16" kitkoilla eikä urista ole tietoakaan. Myös äänenpaine sisällä on selvästi pienempi 16" renkailla.

Itse olen ajatellut vaihtaa 225/50 17" kokoon ja ehdottomasti ei RunFlat renkaita.

• maz

se on et jos renkaat on leveet niin hakee uriin. ja isot vanteet = matala profiili kumi eli se on kovempi. ajan itse taksia joten tulee ajeltua paljon uusilla erillaisilla autoilla ja siinä tuo renkaan leveys on kyllä havaittavissa. osassa autojahan on todella leveät alkuperäis kumit ja sen kyllä huomaa. mut mikä tulee taas siviili autoon niin mitä emme tekisi ulkonäön vuoksi :) suosittelen ajettavuuden puolesta 17" ja ulkonäön 18".

• Ewald

Mulla on A6 3.0tdi quattro urh.alustalla ja vaihdoin viime keväänä 18" vanteet Dunlopin 245/40 kummeilla ja ajettavuus parani huomattavasti ja huom. melutaso pieneni verrattuna 17" renkaisiin. En vaihtaisi enää 17 tuumasiin. Urat ei tunnu yhtään ainakaan täällä Oulun korkeudella eikä kyllä muuallakaan. Rengasmerkki on aika ratkaiseva. Runflat renkaat ovat kuulemma liian jäykät. Nyt on tulossa uusi auto ilmajousituksella johon otin samankokoiset renkaat vaikka maahantuoja sanoi että 19" toimii myös hyvin.

• maz

meluhan ei toki johdu vanne koosta vaan renkaan materiaalista. jos on hyvät tiet niin homma toimii. itselläni oli golfissa alusta sarja ja 17" vanteet. tiet ovat uraisia joten meni urissa kuin juna ja kaikki tien poikki halkeamat tunsi persiissä. lisäksi edukkaat kumet joten meteli oli sen mukainen. näin siis täällä lapissa. en kyllä tiedä teiden yleis kuntoa etelässä.

• Sixinline

Kyllä renkaan merkillä on väliä. Minulla on kesäisin alla Dunlop SP Sport 01 DSST -kumit ja ne eivät ainakaan ole hyvät.

Talvella alla ContiVikingContact 3 kitkat, niitä voin suositella lämpimästi.

Mitkäs renkaat Ewaldilla on kesäisin alla?

Tällä Kehä 3:sen sisäpuolella tiet ovat naurettavassa kunnossa. Ne ovat erittäin karheat näin talvella ja erittäin uraiset aina ellei ole juuri päällystetty.
        Tästä on kiittäminen varsinkin nastarenkaita mutta myös vilkasta liikennettä.

245/40 18" renkaat eivät sovi pääkaupunkiseudulle, mutta kokemuksen mukaan maanteille oikein hyvin.

• Ewald
        Sixinline kirjoitti:

Kyllä renkaan merkillä on väliä. Minulla on kesäisin alla Dunlop SP Sport 01 DSST -kumit ja ne eivät ainakaan ole hyvät.

Tällä Kehä 3:sen sisäpuolella tiet ovat naurettavassa kunnossa. Ne ovat erittäin karheat näin talvella ja erittäin uraiset aina ellei ole juuri päällystetty.

245/40 18" renkaat eivät sovi pääkaupunkiseudulle, mutta kokemuksen mukaan maanteille oikein hyvin.

Kesärenkaat on Dunlop sp sport 9000. Erittäin hyvä ja hiljainen rengas.

• vakauttaa
        Sixinline kirjoitti:

mutta etuvetoinen varmasti vetelee kiihdytettäessä urissa.

• Sixinline
        Ewald kirjoitti:

Kesärenkaat on Dunlop sp sport 9000. Erittäin hyvä ja hiljainen rengas.

Kuten sanottu niin minulla on ajatuksena vaihtaa 17" vanteisiin ja 225/50 renkaisiin mutta itseni tuntien en olisi tyytyväinen auton ulkonäköön...

Joten jäljelle jää 18" renkaiden vaihto - Dunlopin RF:t roskiin (5 mm pintaa jäljellä) ja Contin SportContact 2:t tilalle ja siis ehdottomasti ei RunFlatit!

• Ewald
        Sixinline kirjoitti:

Kuten sanottu niin minulla on ajatuksena vaihtaa 17" vanteisiin ja 225/50 renkaisiin mutta itseni tuntien en olisi tyytyväinen auton ulkonäköön...

Joten jäljelle jää 18" renkaiden vaihto - Dunlopin RF:t roskiin (5 mm pintaa jäljellä) ja Contin SportContact 2:t tilalle ja siis ehdottomasti ei RunFlatit!

Mutta Dunlop sp sport on parempi. Kokemusta on myös conteista. Dunlop vakaampi ajaa ja hiljaisempi.

• Sixinline
        Ewald kirjoitti:

Mutta Dunlop sp sport on parempi. Kokemusta on myös conteista. Dunlop vakaampi ajaa ja hiljaisempi.

AMS:n mielipide Conti SportContact kakkosista:
        Gutmütiges Eigenlenkverhalten mit leicht erhöhter Neigung zum Untersteuern bei Nässe und Trockenheit, erstklassiges Bremsverhalten unter allen Bedingungen, gute Lenkexaktheit, sehr geringes Abrollgeräusch, gutes Federungsverhalten. Stark erhöhte Aufschwimmneigung bei Aquaplaning auf gerader Strecke

• toinen pähkäilijä

Rengasmyyjän mukaan myös ko. koko sopii, täytynee harkita.

• örri

Akuutosessa, eikä ole mitään pahaa sanottavaa. Ennen kaikkea kannattaa panostaa renkaisiin. Ei siis mitään halpiskiekkoja alle. Omassani on Bridgestone Potenza 050:t. Ne ovat mukavat ja hiljaiset. Kannattaa katsoa, että on XL -malli, jolloin katsastusmieskin on tyytyväinen.

• Sixinline

225/45 18" on varmasti fiksumpi vaihtoehto Suomeen kuin 245/40 18".
        Minun ongelma on että vanteet ovat merkin alkuperäiset ja niihin kuuluu 245 levyiset renkaat.
        225:set olisivat 8Jx18 -vanteisiin liian kapeat.

• Ewald
        Sixinline kirjoitti:

Minun ongelma on että vanteet ovat merkin alkuperäiset ja niihin kuuluu 245 levyiset renkaat.

Millä autolla ajat? Arvaan että Bemarilla?? Ainakin A6 muuttui vakaammaksi 245/40/18 renkailla kuin 225/50/17 jotka olivat vakiona. Uria ei huomaa lainkaan mutta saattaa johtua sportalustasta joka on suunniteltu leveää rengasta ajatellen. Nyt on talvirenkaana goodyearin 225/50/17. Ei huono mutta odotan kesää...

• örri
        Sixinline kirjoitti:

8jj on vanteessasi alakanttiin 245 kokoon nähden. Optimi olisi 8,5. 225 sopii 8jj vanteeseen, sillä sen optimikoko on 7,5 ja vaihtoehdot ovat 7-8,5.

• Sixinline
        Ewald kirjoitti:

Millä autolla ajat? Arvaan että Bemarilla?? Ainakin A6 muuttui vakaammaksi 245/40/18 renkailla kuin 225/50/17 jotka olivat vakiona. Uria ei huomaa lainkaan mutta saattaa johtua sportalustasta joka on suunniteltu leveää rengasta ajatellen. Nyt on talvirenkaana goodyearin 225/50/17. Ei huono mutta odotan kesää...

525iA vm. -05 vakioalustalla.

Auto on mielestäni erittäin vakaa suht hyvillä teillä sekä talvikitkoilla että 245/40 18" kesärenkailla mutta kuten sanottua niin nämä pääkaupunkiseudun urat ovat autolleni myrkkyä leveillä RF kesärenkaille.

Kesää odotellen...

• Sixinline
        örri kirjoitti:

8jj on vanteessasi alakanttiin 245 kokoon nähden. Optimi olisi 8,5. 225 sopii 8jj vanteeseen, sillä sen optimikoko on 7,5 ja vaihtoehdot ovat 7-8,5.

Vanne/rengas paketti on BMW:n oma 8 J x 18 ja suunniteltu RF 245/40 renkaille.

• örri
        Sixinline kirjoitti:

Vanne/rengas paketti on BMW:n oma 8 J x 18 ja suunniteltu RF 245/40 renkaille.

STRO -normisto määrittelee oikeat mitat, joten se on täysin automerkin oma asia, jos alimitoittaa vanteet. Toisaalta nyt sopii 225:t.

• toinen pähkäilijä

kyseiset kummit eli Bridgestone Potenza re050 tuli hankittua, nyt odotellaan enää auton saapumista.

• A6:een

:-(

• örri
        A6:een kirjoitti:

:-(

Joo on ne 225:t tosi kapeet :)

• ewald
        örri kirjoitti:

Joo on ne 225:t tosi kapeet :)

Vaan liian pieni kehä!

• örri
        ewald kirjoitti:

Vaan liian pieni kehä!

225/45 ja 245/40 on melko vastaavat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      25
      4799
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3165
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      207
      2655
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2625
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2420
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      153
      2350
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      109
      1565
    Aihe