Puu/Pellettikattila

Rakentaja

Osaako joku neuvoa mikä olisi hyvä puu/pellettikattila?
Tarkoitus olisi lämmittää pääasiassa pelletillä ja silloin kun kerkeää niin puulla.
Osaako joku neuvoa asiallisesti?
Lämmitystavaksi tulee vesikiertoinen lattialämmitys.
Lämmitettävää alaa on noin 550 neliötä.
Kannattako väliin laittaa varaaja?
Kiitos etukäteen.

5

8400

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palkata

lvi-suunnittelija. Eikä itse suunnitella huhujen perusteella lämmityksiä uuteen taloon.

• Juffe

LVI-suunnittelijan olemassa olo tuskin haittaa sitä että ottaa itse asioista selvää. Kannattaa valita lämmitys myös omien mieltymysten mukaan. Tapoja on monta. Voi olla että joku suunnittelija ei innostu, jos teettäjä tietää liikaa... pelletin kohdalla kaikkien tietämys ei ole korkealla.

• Putkimiess

LVI-suunnittelijan tehtävä ei ole valita lämmitysmuotoa jonkun kotiin. Talon rakennuttaja valitsee energiamuodon, esimerkiksi puun. Suunnittelijan tehtävä on sitten esim kertoa kuinka suuri varaajan tulee olla ko kohteeseen.
        Ja tottakai suunnittelijan tulee toimia myös konsulttina.

• Nimetön

Jos lämmittää vain pelletillä, niin varaajaa ei tarvita. Pelletillä lämmitettäessä "ylimääräisestä" varaajasta tulee noin 10% lämmönhukka, jos sitä varaajasta haihtuvaa lämpöä ei pääse hyödyntämään. Säästö se klapeilla lämmittäminen on, mutta säästön eteen joutuu tekee enemmän töitä kuin heti laskee.

Klapien kanssa pitää muistaa myös se että pelletti palaa puhtaammin (kun säädöt on kohdallaan) ja kattila ei tervaannu niin paljoa. Puilta pelletille vaihtaessa kannattaisi putsata kattila tervasta, jotta saisi hyvä hyötysuhteen eli vaihdon jälkeen pelletistä ei saa täyttä hyötyä. Käytännössä varaaja ja klapien kattilan nokeaminen tekee sen että satunnaisella klapien polttamisella ei tule säästöä. Hatusta vedetty arvaus on että puolet lämmityksestä pitää olla klapeilla, jotta säästöä alkaa tulla (oletuksena että klapien tekeminen on harrastus ja harrastuksen työlle ei lasketa hintaa).

Jos klapit myy eteenpäin, voi tulla enemmän säästöä aikaiseksi, mutta se ei taida aina olla sopiva ratkaisu.

Jos kattila on alapaloinen, niin ilman varaajaa saattaisi pärjätä -- tervaa sekin enemmän kuin pelletti, varsinkin jos puut on kosteita.

Kaksoispesä voisi olla yksi vaihtoehto, mutta ei siinäkään halvalla pääse. Kahden "kortin" käyttö maksaa.

Mulla on Lakan kattila (PS 20) siinä ei ole arinaa, mutta sitä myydään melko samoilla mitoilla puulle (arina silloin varmaan löytyy...)

• Kalevi

Et kertonut minkälaista tilaa tuo 550 m2 on, mutta jos se on normaali huonetilaa niin sinulle ei riitä 20 kW:n poltin vaan tarvitset vähintään 30 kW:n.
      Mikäli sinulle tulee leivinuuni tai varaava takka niin sanoisin, että polta puuta niissä ja anna pelletin palaa pannuhuoneesa. Sellaista kaksoiskattilaa, mihin käy 30 kW:n poltin minä en ainakaan tiedä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4362
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1543
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1317
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1083
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      929
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      847
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe