Synnytyskään ajatuksena ei kuulosta niin kamalalta kuin sitä seuraava jälkivuoto. Jo kuukautiset on minusta ihan hirveää vaikkeivat ne minulla ole eden kovin kivuliaita. Mutta se sotkuisuus...
Eli siis kuinka kauan jälkivuoto kestää? Tiedän, että se on yksilöllistä, mutta tarkoitankin noin keskimäärin. Entä kuinka runsasta se voi olla? Jatkuuko samanlaisena pitkäänkin vai väheneekö koko ajan? Riittääkö esim. yöksi tarkoitetut siteet pitämään vuodon kurissa vai tarvitaanko jotakin suurempaa ja vieläkin imukykyisempää? Ihan silläkin kyselen, että tiedän millaisia suojia varaan itselleni synnytyksen jälkeiselle ajalle. Olen kuullut, että vuotoa tulee niin paljon, ettei vessaan kerkiä vaan vessamatkaa seuraa punaisten tippojen jono lattialla. Ei vain ajatuksena tunnu mukavalta, että pitää vaihtaa vähän väliä vaatetusta ja että sängyssä levätessä makaa verilammikossa.
Jälkivuodosta
5
1152
Vastaukset
- Mimmi
Mulla kesti jälkivuoto kaikenkaikkiaan 2,5 viikkoa. Jo sairaalassa ollessa käytin itse ostamiani Alwaysin yösiteitä ja riittivät pitämään vuodon. Toki joka vessareissulla piti vaihtaa side. Oisko ollut viikon verran kun vuotoa tuli enemmän kuin kuukautisten aikana (mulla kyllä on aina tosi niukat kuukautiset) ja sit vähitellen tipotti sillei et pärjäs pelkällä pikkuhousun suojalla ja tosiaan 2,5 viikon päästä synnytyksestä loppui kokonaan. Eli missään vaiheessa ei tullut verilammikoita.
- neuvolassa...
Eli perhevalmennuksessa terkkari kertoi, että 6:een viikkoon asti se on vielä normaalia ja joinain päivinä saattaa tulla vain ruskeaa tuhrua ja taas yltyä riekaleniagaraksi. *yäk*.
Vielä ei omakohtaista kokemusta, mutta kohta on... - vuoto takana
Niin, jälkivuoto on yksilöllistä, kuten totesit. Mulla vuotoa kesti 5 viikkoa. Ensimmäiset päivät olivat runsasvuotoisia: käytin sairaalan jättisiteitä, mutta muhkeat yösiteetkin olisivat varmaan riittäneet, paitsi yöllä. Kotiuduttuani siirryin yösiteisiin ja niitä käytin muutamia päiviä. Sitten pärjäsin tavallisilla terveyssiteillä viikon verran ja sen jälkeen vuoto oli sen verran niukkaa, että pikkuhousunsuojat riittivät. Loppuvuoto oli oikeastaan vain niukkaa rusehtavaa valkovuotoa. Onhan se siis sellaista siteillä pelaamista, mutta kyllä se vuoto kuitenkin koko ajan niukkenee (ellei tule mitään tulehdusta).
- äiti
minulla jälkivuoto kesti yhteensä vain 1½ viikkoa. laitoksella ollessani käytin niitä sairaalan jättisiteitä,siellä sillä ei ole niin väliä kun kaikki muutkin naiset taapertaa paksu vaippa jalkovälissä.se on sitä vertaistukea... =) kaikki siellä on samassa tilanteessa. kotiin päästyäni (kaksi yötä olin sairaalassa) vuoto oli jo huomattavasti vähentynyt ja siteillä pärjäsi vallan mainiosti. itsekin inhoan menkkojen sotkuisuutta ja siksi suosin tamppooneita.niitä tosin ei saa käyttää jälkivuotoon.mutta kyllä sinä siitä jälkivuodosta selviät,siinä vaiheessa on paljon muutakin ajateltavaa... ihana pieni nyytti jonka olet juuri pukannut maailmaan ja joka niiiiiin paljon haluaa tutustua omaan äitiin =)
- minä
Minulla jälkivuoto ei todellakaan ole ollut niin runsasta että ihan lammikko syntyisi tai normaalit, kaupasta saatavat siteet eivät riittäisi.
Hyvin nopeasti synnytyksen jälkeen vuoto jo väheni, mutta sitten alkoivatkin jo menkat...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1224740Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa43364Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1263170Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss252593Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu602290Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181759Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91364Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171225Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41038