Tännekin: AMK ei ole yliopisto

(Heitin tämän jo tuonne AMK-puolelle, mutta katsotaan nyt millaista keskustelua se herättää täällä)
... eikä korkeakoulu. Se, että opistoista tehtiin ammattikorkeita, ja leivottiin mukaan Bolognan prosessiin, ei todellakaan tarkoita sitä että niissä annettaisi koulutusta, mitä vastaa todellisten korkeakoulujen, yliopistojen, tasoa. Ei, AMK todellakin on vanha opistoaste nykymuodossaan. "Sovelletun tieteen yliopisto" my ass.
AMK-tutkinto RINNASTETAAN lain mukaan kandin tutkintoon, mutta se ei todellakaan VASTAA sitä. Samoin AMK-jatkotutkinto ANTAA HAKUKELPOISUUDEN niihin valtion ja kuntien virkoihin, johon vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto. Tämä ei tarkoita sitä että AMK-jatkotutkinto VASTAA yliopiston maisterin tutkintoa.
AMK:ssa todellakin on koulutus mennyt heikompaan suuntaan sitten opistoaikojen. Nykyäänhän mm. sairaanhoitajat oppii neulan pistämisen suoneen suuressa ryhmässä, videosta katsomalla. "Sovelletun tieteen" opettaminen jätetään sitten työharjoittelupaikkojen harteille. Uskaltaako muuten enää antaa pelkästään lukiopohjalta sairaanhoitajaksi opiskelleen piikittää itseään?
Samoin nykyiset AMK-insinöörit tarvitsee usein asentajan mukaan työmaalle, kun ne ei itse osaa tehdä siellä asioita.
AMK:ssa on teoria("tiede")opetus niin heikkoa, ettei se pärjää yliopiston vastaavalle, ja toisaalta käytännön taitojen opetus ei pärjää kunnollisille ammattikouluille.
Totta totisesti, hakekaa peruskoulun jälkeen ammattikouluun, tai lukion jälkeen yliopistoon. Ei siis lukiosta AMK:hon. Ammattikoulussa saa sitten ne taidot, jotka ennen opetettiin opistoissa.

14

2065

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väärä palsta.

Kiitos sinulle parahin kansankynttilä, kun jaksat jakaa uutta tietoa meille, jotka emme sitä itse kykene hankkimaan. Paljonko muuten oletat täällä olevan ihmisiä jotka eivät olisi ilman apuasi tienneet, että AMK ei ole yliopisto? Eiköhän pidetä tuo naurettava kädenvääntö siellä AMK-palstalla, jonne se kuuluu - jos edes sinne. Tosin siellä kyllä voi tosiaan olla semmoisiakin, joille asia ei ole ensinkään selvä.

• .....

...pitäis antaa tän jutun vaan huvittaa, mutta kun suututtaa ja ärsyttää...Kyllä ne on niin akateemisia siellä AMK:ssa....GRRRR...

• sama
        ..... kirjoitti:

...pitäis antaa tän jutun vaan huvittaa, mutta kun suututtaa ja ärsyttää...Kyllä ne on niin akateemisia siellä AMK:ssa....GRRRR...

Loppuu monelta huumori näinä aikoina..

• Jysky666

Hei vituapina on se korkeakoulu!!11!!!!!!

• Jynskyti

Amiskoissa on "korkeaa" ainoastaan opistosta muutetussa nimessä ja sisäänpääsykiintiöissä.

• ammattikoulu

AMK on yhtä paljon amis kuin korkeakoulukin. Eli ei kumpaakaan.

• akateeminen nauraja

Ylioppilas nerokkaasti tullut kehiin uudella nikillä. Mene sinne työkkäriin vaan jonottamaan ja äidin puuroa syömään.

• Jussi

Kantaa ottamatta kannattanee muistaa yksi merkittävä tekijä: älä esitä mielipiteitäsi, ellei sinulla ole omakohtaisia kokemuksia ja jos on, tuo ne julki.

terv. kumpaisetkin käynyt -> ei tarvetta korostaa omaa osaamistaan, teot puhukoon puolestaan...

• ajateltukaan

Niin, en usko että tällä palstalla kukaan on missään vaiheessa mieltänytkään AMK.ta yliopistoksi.

• heikomman älylliselle,

jotta heille pystyisi löytymään jonkinlainen työpaikka työelämässä, enimmäkseen on ollut tarkoitus antaa käsityötaitoja, kuten putkimiehen, sähköasentajien ja - korjajien, tai asiakaspalveluun, yrityksien juoksupoikiksi ja kahvikeittäjiksi.

• keinutuolintekijä AMK

AMK on SUPERYLIKORKEAKOULUOPISTO, josta tulee kohta ylempiä supermaistereita ja hypertohtoreita. Todennäköisesti yliopistot sulautetaan tulevaisuudessa ammattikorkeakoulujen sivukonttoreiksi ja niissä aletaan antamaan alempaa AMK- käsityöläistutkintoa, koska kädentaidot ovat katoavaa kansanperinnettä.

..että silleen!
      Jos täti olis setä, niin sillä olis munat!

• potentiaalinen työnantaja

Itse olen käynyt täydentäjänä amk:n, enkä sitä kokenut paljon kauppista kummempana. Vähän laajennettua ja enemmän valinnaisaineita.
      Mutta se, että vuodesta toiseen porukka jaksaa mesota kumpi on parempi, on naurettavaa. Osaajia kun ei tunnu tänä päivänä tulevan yhtään mistään. OPISKELIJAT ITSE voivat olla mitä mieltä tahansa, mutta kyllä se yksilö ratkaisee, kuka töihin pääsee.
      Naurettavaa pikkupenikoiden hiekkalaatikkokiistelyähän tuo on. Valveutuneimmat työnantajat näkevät kyllä, kenellä on potentiaalia kehittyä töissään. Oma ukkoni on vanhan ajan teknikko, kun hän vaihtoi työpaikkaa, tilalle haettiin DI:tä. Että se siitä. Tiedän amislaisen, joka on melko isossa johtoportaassa. Koulutus on väline päästä kiinni työelämään. Niin kauan kuin lapset kinastelevat kenen koulu mitäkin on, eivät he ole vielä kasvaneet aikuiseksi.

• Kanitus

Lopettakaa nyt typerykset joutavan puhuminen amk-yliopiston välillä! On se kumma, että ihmiset ei tajua, että työpaikka on se, jossa mitataan mitä todella ollaan opittu!!!!!!!!

Löytyy firmasta tradenomeja,ekonomeja,kaiken maailman muitakin tutkintoja, mutta tosiasia on, että sillä paperilla päästään ainoastaan firmaan sisälle. Sitten mitataan onko kyseiseen tehtävään henkilökohtaisia ominaisuuksia.

• osaako moni?

Joo.. no käytännössä voisin sanoa jotain. Toivon, ettei kukaan provosoidu. Tarkoituksenani ei ole aiheuttaa keskustelua tällä palstalla, vaan ajattelin ilmaista kokemuksen "syvän" rintaäänen amk:n ja yliopiston tasoista.
      Minulla on ammattikorkeakoulututkinto ja ajattelin, että kun haluamiini töihin vaaditaan aina ylempi korkeakoulututkinto, että haenpa yliopistoon ja suoritan sen. Olen opiskellut nyt puoli vuotta, ja minulla on 2 vuoden opinnot kasassa. Sain hyväksi luettua 29 opintopistettä amk:ssa oppimaani, enkä edelleenkään koe oppivani mitään uutta. Kursseja suoritetaan pääasiassa tenttimällä kirjoja, joita voi tehdä 3-4 kerrallaan. Lisäksi tietenkin näitä ehdottoman "vaikeita" akateemisia esseitä/luentoja, jotka ovat todellakin välillä täyttä lässytystä, kun itse tiedän mitä käytäntö on..
      Toivon, että niissä maisteriopinnoissa sitten tulisi jotain uutta ja valaisevaa. Tiedän, että omaan alalle jo ns. identiteetin, ja että alan asiat ovat helpommin ymmärrettävissä minulle, mutta silti...
      Amk on huonompi kuin yliopisto..? No ehkä voidaan alkaa vertailemaan todellakin alemman korkeakoulututkinnon osaajia ("pelkkiä" kandeja) amk:sta valmistuviin. Itse olen tällä hetkellä saanut lähes tuplasti paremmat arvosanat (näkyy joskus vanhanaikaisesti yliopistoissa vielä ilmoitustaululla) kuin ne, jotka ovat "minua ylempänä" opinnoissaan. Lehtorit/proffat kehuvat käytännön tuntemusta ja vertailua käytäntöön... Ja voin kertoa, en TODELLAKAAN ole mikään hikariopiskelija. Yhden esseen kirjoittamiseen kuluu aikaa kuitenkin vain tunnista kahteen. Proffan suosittelusta aloitan gradun tekemisen jo nyt, ensimmäisenä keväänä.
      Eli ajattelin nyt kuitenkin vaan loppujen lopuksi heittää ilmaan ajatuksen, että jospa VAIN JA AINOASTAAN NE, joilla on kokemus molemmista korkeakouluista, kommentoisivat näitä amk/yo-keskusteluja, jotta saataisiin tälle asialle jokin merkitys. Ja valmistumisaikani...ööh, sehän on juurikin se 4,5 vuotta, eli alle keskimääräisen toiveen! (Ja tämä sisälsi kaksi KORKEAKOULUtutkintoa)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      924
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe