Ei lapsia tänne kärsimään

Sofisti..

Eikö MS tauti tarkoita toisaalta ja hieman 'ironisesti' ajateltuna sitä kuin olisi toinen jalka haudassa jo?

Kyllä elämä on harvinaisen v******en sairaus jo sinänsä. Kannattaa miettiä tarkaan niin terveiden kuin sairaidenkin ennen lapsen hankitaa. Haluaako lapselleen tarjota sairauksia, tauteja ja lopullisen lopun, kuoleman. Itse en lapsia taida tehdä, kun pistää ajatelemaan, kuinka hirveitä kärsimyksiä, tauteja, sotia ja muuta paskaa he saattavat joutua vielä kokemaan tässä yhä epävarmemmaksi paikaksi muuttuneessa maailmassa kokemaan.

Jotan rakastan syntymättömiä lapsiani niin paljon, että en heitä luo tähän tuskan ja kärsimyksen maailmaan.

9

1520

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sofistiko todella?

No eipä tämä elämä (sairauksilla tai ilman) sentään kuolemantuomio ole, ei edes mäsän kanssa. Ja eikös siinä lastenhankkimisessa kuitenkin lähtökohtana ole kaksi huolehtijaa, vaikka toisella se toinen jalka mullissa olisikin.. siksi toiseksi voipa noita jo huonoihin olosuhteisiin syntyneitä lapsia toki adoptoidakin, ehkä jopa sinä kyynisyytesi kanssa voit tarjota jollekin köyhyyteen syntyneelle kiinalaislapselle elämisen arvoisen elämän?

• Sofisti..

"No eipä tämä elämä (sairauksilla tai ilman) sentään kuolemantuomio ole."

Totahan minä juuri tarkoitin. Elämähän nimittäin on juuri kuolemantuomio, kun ei tästä hengissäkään selviä. Eniten ottaa päähän kaikenmaailman kivut ja taudit sekä pelot ja se, että enen kuolemaa sattuu pirusti, eikä kuoleman jälkeisetä tiedä mitään. En minä halua sellaista lapselleni, joten en tee lapsia.

Ei lapsia kannata hommata, ellei halua tietten tahtoen tuottaa tuskaa jolekin. Parhaiten auttaa aiheuttamasta kipuja lapselleen, kun ei niitä lapsia edes tee.

• MS-nainen
        Sofisti.. kirjoitti:

"No eipä tämä elämä (sairauksilla tai ilman) sentään kuolemantuomio ole."

Totahan minä juuri tarkoitin. Elämähän nimittäin on juuri kuolemantuomio, kun ei tästä hengissäkään selviä. Eniten ottaa päähän kaikenmaailman kivut ja taudit sekä pelot ja se, että enen kuolemaa sattuu pirusti, eikä kuoleman jälkeisetä tiedä mitään. En minä halua sellaista lapselleni, joten en tee lapsia.

Ei lapsia kannata hommata, ellei halua tietten tahtoen tuottaa tuskaa jolekin. Parhaiten auttaa aiheuttamasta kipuja lapselleen, kun ei niitä lapsia edes tee.

Mielenkiintoinen ajatuskuvio. Jos muutkin ajattelisivat noin, meillähän olisi ns. maailmaloppu tai sukupuutto edessä. Eikä kait lapsen hankkiminen mitään sadismia ole. Viittaat, ettet kellekään halua tuottaa kipua ja tuskaa. Lapsen syntyminen tuottaa kyllä tuskaa, mutta tuskin kukaan vanhemmista noin ajattelee. Kyllä lapsen odotus, syntymä ja elämä on tietynlainen ihme, ei suinkaan mikään ihmiskuntaa ravisteleva paha teko tai vanhempien itsekkyys.

• Sofisti...
        MS-nainen kirjoitti:

Mielenkiintoinen ajatuskuvio. Jos muutkin ajattelisivat noin, meillähän olisi ns. maailmaloppu tai sukupuutto edessä. Eikä kait lapsen hankkiminen mitään sadismia ole. Viittaat, ettet kellekään halua tuottaa kipua ja tuskaa. Lapsen syntyminen tuottaa kyllä tuskaa, mutta tuskin kukaan vanhemmista noin ajattelee. Kyllä lapsen odotus, syntymä ja elämä on tietynlainen ihme, ei suinkaan mikään ihmiskuntaa ravisteleva paha teko tai vanhempien itsekkyys.

Onhan se tietysti noinkin, mutta kyllä kismittää nytkin, kun maailman uutisia seuraa. Muslimit riehuvat ja uhoavat sotaa, lintuinfulensa on tulossa ja ties mitä.

Tähän kun lisää vielä kaikki muut riskit ja omaan kokemukseen perustuvat taudit ja kivut ja kärsimykset, niin eipä juurikaan tee mieli lapsia hommata. Kyllä minä heitä sen verran säälin. Minkälainen tuska se olisi itsellekin, jos oma lapsi sattuisi kuolemaan ennen minua. En uskalla ottaa sellaista riskiä.

• ajattelutapasi
        Sofisti... kirjoitti:

Onhan se tietysti noinkin, mutta kyllä kismittää nytkin, kun maailman uutisia seuraa. Muslimit riehuvat ja uhoavat sotaa, lintuinfulensa on tulossa ja ties mitä.

Tähän kun lisää vielä kaikki muut riskit ja omaan kokemukseen perustuvat taudit ja kivut ja kärsimykset, niin eipä juurikaan tee mieli lapsia hommata. Kyllä minä heitä sen verran säälin. Minkälainen tuska se olisi itsellekin, jos oma lapsi sattuisi kuolemaan ennen minua. En uskalla ottaa sellaista riskiä.

ole vähän itsekäs? Pelkäät, että lapsi kuolisi ennen sinua. Musta tosi kummallinen ajatuskuvio. Jotenkin tuntuu, että tuolla ajattelulla jätät suuren osan elämää elämättä vain sen takia, että pelkäät surua ja fyysistä kipua. Sehän tarkoittaa, että et voi ottaa esim. kotieläintä, koska niillä on taipumus kuolla tietyn ajan kuluessa, usein ennen omistajiansa. Toisaalta ymmärrän sua hirveen hyvin, mutta toisaalta taas en ollenkaan.

Oletko ajatellut, kuinka omat vanhempasi suhtautuvat syntymään ja kuolemaan?

Olen siis lapseton Ms-nainen, mutta elämää en pelkää, välillä se ottaa pirusti päähän, mutta välillä on ihan kivaakin.

Tämä on oikeasti aika mielenkiintoinen keskustelu!

• Sofisti....
        ajattelutapasi kirjoitti:

ole vähän itsekäs? Pelkäät, että lapsi kuolisi ennen sinua. Musta tosi kummallinen ajatuskuvio. Jotenkin tuntuu, että tuolla ajattelulla jätät suuren osan elämää elämättä vain sen takia, että pelkäät surua ja fyysistä kipua. Sehän tarkoittaa, että et voi ottaa esim. kotieläintä, koska niillä on taipumus kuolla tietyn ajan kuluessa, usein ennen omistajiansa. Toisaalta ymmärrän sua hirveen hyvin, mutta toisaalta taas en ollenkaan.

Oletko ajatellut, kuinka omat vanhempasi suhtautuvat syntymään ja kuolemaan?

Olen siis lapseton Ms-nainen, mutta elämää en pelkää, välillä se ottaa pirusti päähän, mutta välillä on ihan kivaakin.

Tämä on oikeasti aika mielenkiintoinen keskustelu!

En minä nyt tiedä onko kovin itsekästä ajatella, että oman mielenterveyden sekä lapsen terveyden kannalta on järkevää jättää lapsi tekemättä.

Epäitsekkään siitä tekee se kun lähtökohtaisesti on selvää, että täydellisyyttä ei ole, joten lapsi kohtaa elämässään väistämättä hirveitä sairauksia, kipuja, läheisten menetyksiä ja ehkä jopa kuolemanjälkeisen helvetin 'mistä sitäkään voi tietää. Edellä mainittuja emme lapselle varmaankaan halua, mutta kun edelliset kuitenkin ovat väistämättömiä, niin on järkevää ja epäitsekästä hillitä himonsa ja jättää kaikki sairaudet, tuskat ja synnit siirtämättä jälkipolville.

(se että minä kärsin elämästäni, ei tarkoita välttämät sitä, että minun tarvitsisi siirtää perinteisen standarin mukaan kaikki kokemani iloineen ja suruineen lapselleni ja vielä iloita lapseni kanssa sekuntti sekunnilta hiipuvasta elinajasta.)

Katsos, minulle jokainen sekunti on yksi hetki lähempänä loppua 'enkä iloitse tästä tippaakaan, enkä kiitä vanhempiani mitenkään tästä odottamisen tuskasta'. Siksi en voi pitää asunnossani edes perinteistä seinäkelloa, koska tulen sekuntiviisarin tikityksestä hulluksi - aika käy vähiin.

Sen lisäksi oman mielenterveytensä kannalta on hyvä jättää lapsi tekemättä, jos lapsi on esimerkiksi kehitysvammainen tai muuten sairas tai tekee nuoruusiässään rikoksia tai sortuu huumeisiin, niin ajattele, mikä steressi se on minulle itselleni - voi olla, että siinävaiheessa voi tulla tippa silmään ja kysymys siitä, että 'mitä minä olenkaan mennyt tekemään?' Edellisessä viestissäni lapsen kuolema ennen omaa kuolemaa oli vain yksi esimerkki siitä tuskasta mitä voi itsekin joutua teostaan kärsiin.

Enemmänkin olen sitä mieltä, että on itsekästä luoda lapsi maailmaan, joka on täynnä pahuutta. Lapsen synnyttäminen on sitä kuin laskisi lapsensa tulisille hiilille. Itsekään siitä tekee se, että lapselta ei voida ennen syntymää kysyä, haluaako lapsi elää ja syntyä tällaiseen maailmaan vaiko ei! Lisäksi ei ole mahdollista antaa vaihtoehtoja siitä, minkälaiseksi lapsi haluaa syntyä - läskiksi, sairaaksi, rumaksi etc., haluaako ollenkaan. En voi tarjota lapselle kultalusikkaa, vain köyhyyttä, sairauksia, tuskaa, kuolemanpelkoa, sairaaloista odottamista sekä sen tiedon, että elämäsi ensimmäisestä sekunnista lähtien olet joka hetki sekunnin lähempänä väistämätöntä sairastumistasi ja muita mahdollisia ongelmia, kuolemaa, houkutksia, himoja, syntejä ja suurta ahdistavaa tietämättömyytä josta itsekin kärsin suuresti (kuka olen, miksi olen, mitä olen, missä olen, mitä on kuoleman jälkeen, mitä oli enne syntymää). Maailma on täynnä kysymyksiä joihin ei ole yksiä selviä vastauksia vaan tarvitsee osata arpoa ne vastaukset jotka miellyttää ja nekin voivat olla vääriä, se suorastaan v*****ttaa, kun ei tiedä mihin milloinkin uskoa.

Helpommalla olisin päässyt jos en olisi syntynyt vaan olisin voinut jäädä siihen suureen pimeyteen ja tietämättömyyteen, jota oli ennen syntymää. Toivottavsti kuolemanjälkeen on samanlaista, eikä enää koskaan yksikään mulkvisti herätä minua tällä tavalla eloon kuin nyt olen elossa ja tietoisena itsestäni, omasta tietämättömyydestäni sekä pienuudestani tällä pienenllä pallolla hullujen keskellä, joka on kuin vankila tiedonhaluilleni. Tuntuu raastavalta odottaa omaa pääsyään pois täältä, sillä olo on kuin rangaistusvangilla, joka on luotu maailmaan vain, jotta hän 'minä' voisin kärsiä täällä aikani. Kysynkin vain, miksi minut tempaistiin tyhjyydestä ja luotiin johonkin vain jotta voisin elää ja kärsiä aikani ja josta minut taas syöstään takaisin tyhjyyteen. Pitikö minun tästä elämästä oppia se, että on muutakin kuin se tyhjyys jossa elin atomeina miljoonia vuosia ennen tätä nykyistä ja kestämätöntä, hajoavaa elämääni.

Jos tekisin lapsen, tekisin sen vain ajtellen itseäni ja omia nautintojani ja ilojani lapsen kanssa, alattelematta lainkaan sitä, mitä lapsi kenties tulee elämässän kärsimään. Sitä en lapselleni enkä omalle omatunnolleni halua. En halua olla niin itsekäs, että ajattelisin vain sitä mikä itsestä hyvältä tuntuu. Hyvältähän tietysti tuntuisi, jos lapsi olisi sinua hoitamassa kun olet vanha ja voisit muutenkin kokea lapsen kanssa kaikkea kivaa, mutta ei, en tee sitä silti jos lapsi ei haluakaan tulla tähän maailmaan. Silloin hän saattaa kirota sekä minua, Jumalaa että elämäänsä kysyen, että miksi olen olemassa, mitä on elämä ja mikä on minun tehtäväni. Sitä en totisesti halua saatika sitä, että lapseni joutuisi kärsimään.

Voi olla tietysti, että tavallaan se sielu tyhjyydestä, jonka kohtalon mukaan pitäisi tulla minun lapselleni, meneekin minun syntymättömän lapseni sijasta jonkin muun luomaan lapseen 'ruumiiseen'. Mutta itse en halua olla mikään munakotelokone, joka valmistaa tyhjyydestä väkisin temmatuille sieluille asuinsijoja, ruumiita, ja pahimmillaan yli 80 vuotta kestävän helvetin, elämän. Ei sovi moraaliini.

• Jani**

Kyllä yllättävän monella ihmisellä on varsin "vähätuskainen", jopa onnellinen elämä.

"Kärsiminen" on muutenkin lähinnä meidän suomalaisten perisynti.. Useimmissa muissa kulttuureissa elämään suhtaudutaan selvästi positiivisemmin. Onhan täällä kylmää ja pimeää, on ollut talvisotaa ja vapaussotaa, mutta hieman voisi kansa silti "uudistua" ja puhdistua pikku hiljaa.

• LileCa

eukö tuo nyt ole ihan liian raakeesti ajateltu..? olet tainnut saada diaknoosisi vastaikään? ja lapsena voin sanoa että ei tämä mikään "toinen jalka haudassa" tauti ole todellakaan.. kaikki riippuu ajattelutavasta ;)

• Joo

Tuolla ajatusmaailmalla ei varmasti kannata hommata jälkikasvua, eli onnea oivalluksellesi! =)

Eihän täällä muutenkaan kannata tehdä yhtään mitään, niin ei tule tehtyä virheitäkään!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      61
      4749
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      97
      4451
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      78
      3934
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3837
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      120
      2877
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2638
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2552
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      2529
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      2519
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      2394
    Aihe