Lämpö/meluongelma

asdfga

Asensin Win2000:en koneeseeni P4 2.8GHz. Tehtävienhallinta näyttää suoritinkäytöksi 0-1%, mutta ilmeisesti tämä ei ole oikea lukema. Ei muuten haittaisi, mutta nostaa kotelon lämpöjä ja näin myös melutasoa huomattavasti.

Onko tämä nyt jokin Windowsin yleinen ominaisuus, että ylimääräinen prosessoriaika käytetään pelkkään lämmöntuottamiseen? Linuxissa samaa ongelmaa ei ole, kone käy paljon viileämpänä.

5

447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täysillä

      käy pentti. Eli kellotaajuus on aina 100%. Toki lämpöihin vaikuttaa (hiukan) todellinen kuorma. Oma AMD AthlonXP 3000 käy ilman kuormaa 4-5 astetta viileämpänä (=37-39 astetta), kuin täydellä kuormalla.
      Vaihda prossu (ja emo samalla tietysti) AMD:n cool n' quiet:ia tukevaan, esim Athlon64 s939.
      cn'q laskee ja nostaa kellotaajuutta kuorman mukaan. Nuo desktop-Intelit on muutenkin sellaisia kiukaita...
      PS. AthlonXP ei edes ole cn'q-prossu, (paitsi jos mobiiliversio), sekin käy "täysillä" koko ajan ja silti lämpö ei ole ongelma.

      • Heikki+

        AMD:llä on pitkään ollut prosessorien lämpenemisongelmia, ei Intelillä.

        Ja vielä tarkennusta, että itselläni on P4 3,4 Ghz (S775), jossa on sama systeemi, eli kellotaajuutta lasketaan, kun koko kapasiteettia ei tarvita.

        Vaikka prosessorin kellotaajuu olisi 100%, niin prosessorin lämpenemiseen vaikuttaa erittäin paljon kuinka paljon sitä kuormitetaan.


      • idletystä
        Heikki+ kirjoitti:

        AMD:llä on pitkään ollut prosessorien lämpenemisongelmia, ei Intelillä.

        Ja vielä tarkennusta, että itselläni on P4 3,4 Ghz (S775), jossa on sama systeemi, eli kellotaajuutta lasketaan, kun koko kapasiteettia ei tarvita.

        Vaikka prosessorin kellotaajuu olisi 100%, niin prosessorin lämpenemiseen vaikuttaa erittäin paljon kuinka paljon sitä kuormitetaan.

        Joo, Windowsin lähdekoodit ovat päässeet vuotamaan julkisuuteen. Näistähän se tasan selviää minne se laskentateho hukataan, siis tyhjäntekemiseen.

        http://www.albinoblacksheep.com/text/source.php


        Todellisempaa on surullisenkuuluisa Word-bugi, mikä syö 99% uudemmankin prosessorin tehoista. Vai onko kukaan koettanut laittaa wordia päälle, avaa toisen ohjelman, jättää Wordin taustalle ja katsoo suoritinkäyttöä. MS:n mukaan se on ominaisuus ei bugi. Minusta taas Word rikkoo tietokoneen, koska kannettavissa bugi syö akkua niin P:eesti ja pöytäkoneessakin saa tuulettimet hurraamaan.

        Onneksi on L...


      • Höpö
        idletystä kirjoitti:

        Joo, Windowsin lähdekoodit ovat päässeet vuotamaan julkisuuteen. Näistähän se tasan selviää minne se laskentateho hukataan, siis tyhjäntekemiseen.

        http://www.albinoblacksheep.com/text/source.php


        Todellisempaa on surullisenkuuluisa Word-bugi, mikä syö 99% uudemmankin prosessorin tehoista. Vai onko kukaan koettanut laittaa wordia päälle, avaa toisen ohjelman, jättää Wordin taustalle ja katsoo suoritinkäyttöä. MS:n mukaan se on ominaisuus ei bugi. Minusta taas Word rikkoo tietokoneen, koska kannettavissa bugi syö akkua niin P:eesti ja pöytäkoneessakin saa tuulettimet hurraamaan.

        Onneksi on L...

        » Vai onko kukaan koettanut laittaa wordia päälle, avaa toisen ohjelman, jättää Wordin taustalle ja katsoo suoritinkäyttöä.»

        Siis mitä? Nyt mulla on Word auki ja kirjoittelen tänne. CPU Usage hyppii 2% ja 15% välillä.
        Johtuuko noin vähäinen kuormitus siitä ettei minulla ole uudempaa prosessoria?


    • täysillä taas

      sori, oon aika juovuksiin, mutta tosiaan windows näyttää prossun kuorman, ei kellotaajuutta. Saattaa olla, että linux (tai linuxissa taustalla käyvät apuohjelmat, ei siis windows itse) vievät vähemmän tehoja, tai linux vain näyttää lämmöt eritavalla... Itse mittasin vast. tapauksessa kotelon sisälämmöt normi-lämpömittarilla. Yksi konsti on paneskella kotelon ilmanvaihto kuntoon!
      Ja imurointi auttaa kummasti kanssa, itellä lämmöt nousee monta astetta, kun masiinassa alkaa olla pölyä liikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      292
      739
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      80
      661
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe