Lämpö/meluongelma

asdfga

Asensin Win2000:en koneeseeni P4 2.8GHz. Tehtävienhallinta näyttää suoritinkäytöksi 0-1%, mutta ilmeisesti tämä ei ole oikea lukema. Ei muuten haittaisi, mutta nostaa kotelon lämpöjä ja näin myös melutasoa huomattavasti.

Onko tämä nyt jokin Windowsin yleinen ominaisuus, että ylimääräinen prosessoriaika käytetään pelkkään lämmöntuottamiseen? Linuxissa samaa ongelmaa ei ole, kone käy paljon viileämpänä.

5

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täysillä

      käy pentti. Eli kellotaajuus on aina 100%. Toki lämpöihin vaikuttaa (hiukan) todellinen kuorma. Oma AMD AthlonXP 3000 käy ilman kuormaa 4-5 astetta viileämpänä (=37-39 astetta), kuin täydellä kuormalla.
      Vaihda prossu (ja emo samalla tietysti) AMD:n cool n' quiet:ia tukevaan, esim Athlon64 s939.
      cn'q laskee ja nostaa kellotaajuutta kuorman mukaan. Nuo desktop-Intelit on muutenkin sellaisia kiukaita...
      PS. AthlonXP ei edes ole cn'q-prossu, (paitsi jos mobiiliversio), sekin käy "täysillä" koko ajan ja silti lämpö ei ole ongelma.

      • Heikki+

        AMD:llä on pitkään ollut prosessorien lämpenemisongelmia, ei Intelillä.

        Ja vielä tarkennusta, että itselläni on P4 3,4 Ghz (S775), jossa on sama systeemi, eli kellotaajuutta lasketaan, kun koko kapasiteettia ei tarvita.

        Vaikka prosessorin kellotaajuu olisi 100%, niin prosessorin lämpenemiseen vaikuttaa erittäin paljon kuinka paljon sitä kuormitetaan.


      • idletystä
        Heikki+ kirjoitti:

        AMD:llä on pitkään ollut prosessorien lämpenemisongelmia, ei Intelillä.

        Ja vielä tarkennusta, että itselläni on P4 3,4 Ghz (S775), jossa on sama systeemi, eli kellotaajuutta lasketaan, kun koko kapasiteettia ei tarvita.

        Vaikka prosessorin kellotaajuu olisi 100%, niin prosessorin lämpenemiseen vaikuttaa erittäin paljon kuinka paljon sitä kuormitetaan.

        Joo, Windowsin lähdekoodit ovat päässeet vuotamaan julkisuuteen. Näistähän se tasan selviää minne se laskentateho hukataan, siis tyhjäntekemiseen.

        http://www.albinoblacksheep.com/text/source.php


        Todellisempaa on surullisenkuuluisa Word-bugi, mikä syö 99% uudemmankin prosessorin tehoista. Vai onko kukaan koettanut laittaa wordia päälle, avaa toisen ohjelman, jättää Wordin taustalle ja katsoo suoritinkäyttöä. MS:n mukaan se on ominaisuus ei bugi. Minusta taas Word rikkoo tietokoneen, koska kannettavissa bugi syö akkua niin P:eesti ja pöytäkoneessakin saa tuulettimet hurraamaan.

        Onneksi on L...


      • Höpö
        idletystä kirjoitti:

        Joo, Windowsin lähdekoodit ovat päässeet vuotamaan julkisuuteen. Näistähän se tasan selviää minne se laskentateho hukataan, siis tyhjäntekemiseen.

        http://www.albinoblacksheep.com/text/source.php


        Todellisempaa on surullisenkuuluisa Word-bugi, mikä syö 99% uudemmankin prosessorin tehoista. Vai onko kukaan koettanut laittaa wordia päälle, avaa toisen ohjelman, jättää Wordin taustalle ja katsoo suoritinkäyttöä. MS:n mukaan se on ominaisuus ei bugi. Minusta taas Word rikkoo tietokoneen, koska kannettavissa bugi syö akkua niin P:eesti ja pöytäkoneessakin saa tuulettimet hurraamaan.

        Onneksi on L...

        » Vai onko kukaan koettanut laittaa wordia päälle, avaa toisen ohjelman, jättää Wordin taustalle ja katsoo suoritinkäyttöä.»

        Siis mitä? Nyt mulla on Word auki ja kirjoittelen tänne. CPU Usage hyppii 2% ja 15% välillä.
        Johtuuko noin vähäinen kuormitus siitä ettei minulla ole uudempaa prosessoria?


    • täysillä taas

      sori, oon aika juovuksiin, mutta tosiaan windows näyttää prossun kuorman, ei kellotaajuutta. Saattaa olla, että linux (tai linuxissa taustalla käyvät apuohjelmat, ei siis windows itse) vievät vähemmän tehoja, tai linux vain näyttää lämmöt eritavalla... Itse mittasin vast. tapauksessa kotelon sisälämmöt normi-lämpömittarilla. Yksi konsti on paneskella kotelon ilmanvaihto kuntoon!
      Ja imurointi auttaa kummasti kanssa, itellä lämmöt nousee monta astetta, kun masiinassa alkaa olla pölyä liikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3473
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1183
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      175
      1110
    Aihe