Olen vanha purjehtija. Minulla on ollut vene pitkään.
Postilaatikossa oli yhtaikaa kaksi paksua venelehteä.
Venelehden selasin läpi ja palasin lukemaan Duncker -Brusak - Strengelin jutut.
Selasin uudestaan ja luin vielä Murron jutun Slocumin kirjasta. Jätin lehden toistaiseksi. Tutkin sitä myöhemmin tarkemmin. Aikaa kaikkeen tähän kului puoli tuntia.
Navigaren selasin samoin, paksu pahvinen kansi. Erilaista pikku tarinaa joista mikään ei pysähdyttänyt, ei ainutkaan. Panin lehden luettujen pinoon matkalle paperinkeräykseen.
Aikaa kului kolme minuuttia. (Onneksi lehti tulee ilmaiseksi).
Niin vähän minä näistä kahdesta lehdestä sain.
Vene-lehti ja navigare
25
4429
Vastaukset
- kesken
Venemestari tuli pari reilu viikko sitten ja on ainakin mulla edelleen kesken.
- lukemaan
:-)
- tilataan
Lehdessä suurin osa täyttä asiaa ja monelta kantilta. Hyvä! Vähän kuin Venemaailma aikoinaan.
- ärsyttää
Vene-lehden 300 000 - 500 000 EURon veneiden tosissaan tehtyjen vertailujen suuri määrä ei voi kun ärsyttää. Useimmista numeroista ei jää kyllä paljoa käteen.
Venemestari sensijan on kiva "puuhalehti". Sen juttuja lukiessa tulee aina hirveä into suunnitella kaikkea, mitä heti kevään tullen veneeseeni lähden puuhaamaan. Ja lehdessä on asialliset neuvot hommien tekemiseen, ettei mene ihan "puuuhasteluksi".
Kyllä varmaan on VENE-lehden jengillä kivaa noita luxusveneiden testejä tehdä, mutta ei niistä valtaosalle veneilijöistä tule kun ärsyyntynyt olo. Itellä ei kuitenkaan ole ikinä varaa moiseen ja noin äkkiälaskettuna ei tuo >300 000 EUR veneiden markkina Suomessa voi niin suuri olla, että Vene-lehden artikkeleissa esillä olo nykyisessä määrin olisi perusteltua. Mainokset ovat luku sinänsä. Rahat otetaan mistä saadaan. Mutta ei kukaan sellaistakaan lehteä halua lukea, jossa on "pelkkiä" mainoksia.
- linjoilla...
Onko Vene-lehtikin lähtenyt ProSailin linjoille, ja kerännyt lehteensä mahdollisimman paljon kalliita mainoksia. Mitä helvettiä teen kuuden sivun Gant-mainoksella! Miten se liittyy veneilyyn?
Ymmärrän toki, että markkinatalouden lait jylläävät myös aikakauslehtien joukossa, mutta raja olisi pitänyt osata vetää tällekin jo ajat sitten.- mieltä
Lukijakunta vähenee tuolla tyylillä. Eiköhän suurin lukijajoukko koostu tavallisista työtätekivstä kansalaisista,joilla ei ole varaa moisiin statussymbooleihin. Eikä varmaan tarvettakaan, vaikka sitä rahaakin löytyisi.
- Matkapurjehtija
mieltä kirjoitti:
Lukijakunta vähenee tuolla tyylillä. Eiköhän suurin lukijajoukko koostu tavallisista työtätekivstä kansalaisista,joilla ei ole varaa moisiin statussymbooleihin. Eikä varmaan tarvettakaan, vaikka sitä rahaakin löytyisi.
Ovatkohan lukijat valmiit maksamaan vastaavasti enemmän, jos mainostulot jää pois? Ei kai ole iso vaiva hypätä mainosten ohi,jos ei kiinnosta.
Pääasiahan on kuitenkin asiasisältö, eikä siitä kyllä paljoa nykyistä enempää kannata maksaa, jos sitäkään. - knh
Menee vähän sivuun purjehdusteemasta, mutta tuo Gant on vaatemerkkinä täysin käsittämätön. Kuteet on tehty täysin luokattomista materiaaleista, saumat hajoaa käsiin jne. Tuotteesta ei tule laadukasta sillä, että sille laittaa laatutuotteen hinnan.
Eikä siitä myöskään tule purjehdusasustetta 8 sivun mainoksella venelehdessä... - Piitu
knh kirjoitti:
Menee vähän sivuun purjehdusteemasta, mutta tuo Gant on vaatemerkkinä täysin käsittämätön. Kuteet on tehty täysin luokattomista materiaaleista, saumat hajoaa käsiin jne. Tuotteesta ei tule laadukasta sillä, että sille laittaa laatutuotteen hinnan.
Eikä siitä myöskään tule purjehdusasustetta 8 sivun mainoksella venelehdessä...Tämä viestiketju alkoi veneilylehtien vertailusta ja päätyi Gantin vaatteiden haukkumiseen. Aikamoista tajunnanvirtaa. Sanonpa siihen sanasen minäkin: minulla on useita Gantin vaatteita ja olen ollut niiden tyylikkyyteen, laatuun ja kestävyyteen erittäin tyytyväinen. Ja sopivat niin veneilijälle kuin kenelle tahansa.
- -H-
Juttu Henrik Ramsayn s/y Renatasta oli ihan mielenkiintoinen. Myös Ramsayn kirja Sommar och segel (suom. Purjehtijan muistelmat) on lukemisen arvoinen. Kirjaahan mainostettiinkin toisaalla samaisessa lehdessä, tosin på svenska mutta 10 eur hinta ei kyllä ole paha, kyseessä on siis Schildts-kustantamon uusintapainos. Kirjastosta löytyy myös suomenkielinen versio. Suomenkielisiä painoksia on ilmeisesti otettu vain yksi, ainakin tämä kirjaston (pk-seudun) kirja on painettu muistaakseni v. 1948.
- Jiippi
Olen lukenut kirjan ja se on mielestäni mahtavaa luettavaa. Parhaimpia kohtia kelataan kaverin kanssa puhelimessa. Ne on niin hyviä juttuja että ne ei vanhene koskaan. Erityisesti talvella kun vesille kaipuu on suuri ne kolahtaa...
- jpl-
Jos veneen nimi jo menee pieleen niin onko loputkaan kovin uskottavaa. Nimi oli kai Regina.
- -H-
jpl- kirjoitti:
Jos veneen nimi jo menee pieleen niin onko loputkaan kovin uskottavaa. Nimi oli kai Regina.
Renata tais olla niitä Ramsayn aikasempia kutosia. Luepa vaan se kirja ja hämmästele. Mitä osuutta muuten pidät vähiten uskottavana? Tämä minun valtava erehtymiseni tässä nimiasiassa taitaa kuitenkin olla pienimpiä tämän palstan kaikista paskapuheista.
- toinen vanha purjehtija
Navigare oli todellinen pohjanoteeraus. Ei tosipurjehtijoita kiinosta kalliden autojen mainokset sen paremmin kuin isojen moottoriveneiden ja luksuspursien esittelyt. Purjehdustaitojen ja –tekniikan kehittämisestä sen paremmin kuin purjehduskulttuurin edistämisetä ei Purjehtija-lehdessäkään ole juurikaan ollut asiaa. Kallita ”Opi purjehtimaan” –kursseja kyllä jaksetaan mainostaa: tervetuloa juppijoukkoomme!
PS. Ei lehti muuten ole ilmainen, se rahoitetaan seurasi jäsenmaksuilla, joista liitto perii leijonanosan!- Hämmätynyt
Löysitkö Navigaresta juttujakin? Täytyykö sittenkin tutkia se mainoslehtinen uudestaa. Minustasiellä oli vain mainoksia. Ikävä tuli Purjehtija-lehteä.
- fendert
Iltasanomia lukee pitempään kuin tätä mainosledykkää.
Liitto on astunut väärästä ovesta
Roskikseen meni - petetty
fendert kirjoitti:
Iltasanomia lukee pitempään kuin tätä mainosledykkää.
Liitto on astunut väärästä ovesta
Roskikseen meniKuinka petetty olin. Sain painavan lehden, melkein kirjan - mainoksia. Postiluukussani oli - Ei mainoksia - ja nyt niitä tuli oikein nipussa. Onko tämä jotain piilomainontaa. Vene ja nevigare lehti.
- -H-
Niin, mitäköhän mieltä näistä Dunckerin nykyjutuista Veneessä pitäisi oikeastaan ajatella. Joka kappaleen alkuun parin rivin johdanto jonka jälkeen lainataan pari sivua omasta kirjasta. Olkoonkin vaan loppuunmyytyjä osa näistä kirjoista, mutta itse olen samat tarinat jo näistä kirjoista lukenut. Kirjoja muuten saa kirjastosta. Ja nämä lainatut kohdat ovat kyllä paljon antoisampia itse kirjoissa.
Enkä nyt sinänsä väheksy millään muotoa kyseisen herran saavutuksia tai kirjallisia tuotoksia. Kerron tämän nyt ennenkuin joku palstan fanaattisista Duncker-faneista käy hyökkäykseen.
Mikäköhän teema seuraavaan numeroon on valittu samalla tekniikalla toteutettavaksi?- varmasti
löytyisi, mutta lieneekö niin, että mainostajat paljolti vaikuttavat .....
- 27 v
Nää Dunckerin jutut on parhaita mitä lehdestä löytyy on kuin katsoisi eurosportin maali kimaraa viikonlopun jälkeen ei mitään odottelua ja jahkaamista vaan suoraa toimintaa ilman asian odottelua.
Minulle vielä uusia jos näitä on jo papoilla ennen ollut niin kuin kaikkia.
Toivottavasti sama sarja jatkuu ettei tarvi lopetta lehden tilaamista. - samoja
Väärin se on ettei toimitus keksi uusia aiheita. Dunckerin jutut uusintana on pientä. Osa on kolmenkymmenen vuoden takaa. Jos 10 vuotiaana jotain ymmärtää niin kaikki 40 vuotiaat ei ole niitä lukeneet.
Mutta että solmuja opetetaan joka vuosi ja miten laituriin ajetaan ja miten tehdään kauppakirja ja miten keväällä maalataan vene ja miten liput nostetaan ja miten väistetään toinen vene samoja vuosista toiseen lopetan koko venelehden tilaamisen. - ppp.
Kirjastosta löytyy lähes kaikkia kirjoitettua. Puutarhanhoito hesarissa, puoliarkkia ei kata kirjaston kymmentä kirjaa samasta aiheesta.
Joten halusi kirjastoon on ihan ymmärrettyä, mutta ei realistista. - -H-
ppp. kirjoitti:
Kirjastosta löytyy lähes kaikkia kirjoitettua. Puutarhanhoito hesarissa, puoliarkkia ei kata kirjaston kymmentä kirjaa samasta aiheesta.
Joten halusi kirjastoon on ihan ymmärrettyä, mutta ei realistista.Olis kai pitänyt sanoa tämä jo tuossa edellisessä viestissä, mutta luotin lukijoiden älykkyyteen. Turhaan. Suosittelen kirjojen lukemista, koska silloin näistä myrsky- ym. Veneessä julkaistuista kirjoituksista saa paljon enemmän irti, kun lukee mitkä ovat ko. tilanteen taustat ja toisaalta seuraukset.
Arvoisa ppp., tyydyttikö vastaus? Mikäli ei, niin voisitko avata näitä kolmea johdonmukaista virkettäsi minulle hieman syvemmin? Tällaiselle tavalliselle kirjastonkäyttäjälle yksikään niistä ei täysin avaudu. - ppp.
-H- kirjoitti:
Olis kai pitänyt sanoa tämä jo tuossa edellisessä viestissä, mutta luotin lukijoiden älykkyyteen. Turhaan. Suosittelen kirjojen lukemista, koska silloin näistä myrsky- ym. Veneessä julkaistuista kirjoituksista saa paljon enemmän irti, kun lukee mitkä ovat ko. tilanteen taustat ja toisaalta seuraukset.
Arvoisa ppp., tyydyttikö vastaus? Mikäli ei, niin voisitko avata näitä kolmea johdonmukaista virkettäsi minulle hieman syvemmin? Tällaiselle tavalliselle kirjastonkäyttäjälle yksikään niistä ei täysin avaudu.Dunckerin tapauksesta ensinnäkin, voiko itseltään lainata tekstiä vai onko se vain toistamista?
Kirjasto on täynnä kirjoja jos ihmiset vain viitsisivät käydä lukemassa. Useimmin kaikki aikauslehdissä julkaistu tieto on vain varjo kirjanpaksuisesta teoksesta.
Esimerkiksi jonkun matkakuvauksen historiaosa Madereirasta ei toki kata kirjaston madeira kirjaa.
Artikkeli hesarissa puutarhan hoito keväällä ei kata kirjaa puutarhan hoitokeväällä.
- Jolle
Onhan se niin, että vene-lehdestä saa edelleen tietoa ja sitä tehdään tosisaan, vaikka onko ylimielinen ja toistaa dunkkeria ja muita minkä kerkee.
Mutta Navigatre oli samanlainen fiasko kuin leffakin. lehti täynnä pikkupaskaa, josta ei sa amitään irti. Sitten vene- ym- firmojen tiedotteita, joita saa maksutta. Ja sitten mainoksia.
Ja edelleen mainoksia joita on sivukaupalla. tolimitukselliusta aineistoa siellä oli kovin vähän, noin 30 sivua kaikkiaan 130 sivusta. Loput 100 sivua oli mainoksia ja ilmaisia pressitiedotteita joita oli oetettu mukaan koska ei ole tilaustuloja ja pitää toimittajan palkkioissa säästää.
Onneksi todellakin tulee ilmaiseksi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi724969Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1164689- 804163
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak1014087Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa33158Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1223094- 352828
- 282767
- 372742
- 402733