Osioita

yks vai kaks?

Windows XP ja pysyviä ohjelmia yhteensä noin 5 Gt. Uusia ohjelmia ei juuri asennella. Konetta ei käytetä netissä. Kiintolevy 40 Gt.
Onko merkittävää eroa koneen toiminnan kannalta onko kovalevy yhtenä tai kahtena osiona kun kovalevylle tallennetaan ja poistetaan dataa (valokuvia)? Kahden osion tapauksessa c-asemaan, jolla siis ohjelmat, ei tallennettaisi mitään vaan d-asemaa käytettäisiin datan varastointiin.
Ja jos kaksi osiota olisi parempi vaihtoehto, mikä olisi minimikoko c-asemalle kun ohjelmat siis vievät 5 Gt?

8

467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • levyn koko

      Ei noin pientä 40gt kokoista kiintelolevyä kannata osioida ollenkaan C-osio riittää vallan mainiosti, eikä edes alle 120Gt kiintolevyäkään osointi vain täysin turhaan hidastaa koneen toimintaa!

    • Pate.

      Jos haluat osioida niin laita C-aseman kooksi 10-20 Gt.

      Tuo 40 Gt kiintolevy on kyllä aika pieni, kannattaisi varmaankin hankkia kaveriksi toinen levy (tai vaihto isompaan).

      >Onko merkittävää eroa koneen toiminnan kannalta onko kovalevy yhtenä tai kahtena osiona kun kovalevylle tallennetaan ja poistetaan dataa (valokuvia)?<

      En ole ainakaan minä huomannut mitään eroa.

      • yks vai kaks?

        ajatuksena vaan oli tuo kiintolevyn defragmentoituminen, että jos sitä tapahtuu sitä enemmän mitä enemmän levylle kirjoitetaan ja taas pyyhitään ja se hidastaisi Windowsia. Mutta taidanpa sitten jättää vain yhden osion.
        Kiintolevy kyllä riittää, konetta käytetään lähinnä vain kirjoituskoneena ja digikuvien käsittelyyn/polttoon CD:lle.


      • yks vai kaks? kirjoitti:

        ajatuksena vaan oli tuo kiintolevyn defragmentoituminen, että jos sitä tapahtuu sitä enemmän mitä enemmän levylle kirjoitetaan ja taas pyyhitään ja se hidastaisi Windowsia. Mutta taidanpa sitten jättää vain yhden osion.
        Kiintolevy kyllä riittää, konetta käytetään lähinnä vain kirjoituskoneena ja digikuvien käsittelyyn/polttoon CD:lle.

        Fragmentoituminen = tiedostojen pirstaloituminen.
        Defragmentoiti = kuten etuliite kertoo vastakohta edelliselle.

        Itse laittaisin kolmeen osaan
        - C: 10GB käyttis ja ohjelmat
        - D: 38,5GB omat tiedostot
        - D: 1,5GB kiinteäkokoiseksi asetettu swappi

        Kun käyttis on omalla osiolla niin etuja on:
        - pienempi fragmentoituminen
        - jos tekee esim Ghostilla imagen niin mahtuu yhdelle DVD:lle tai muutamalle CD:lle tai imagen tallennus D: osioon
        - jos pitää käyttis asentaa uudelleen niin omat tiedostot säilyy


      • yks vai kaks?
        Rakentelija kirjoitti:

        Fragmentoituminen = tiedostojen pirstaloituminen.
        Defragmentoiti = kuten etuliite kertoo vastakohta edelliselle.

        Itse laittaisin kolmeen osaan
        - C: 10GB käyttis ja ohjelmat
        - D: 38,5GB omat tiedostot
        - D: 1,5GB kiinteäkokoiseksi asetettu swappi

        Kun käyttis on omalla osiolla niin etuja on:
        - pienempi fragmentoituminen
        - jos tekee esim Ghostilla imagen niin mahtuu yhdelle DVD:lle tai muutamalle CD:lle tai imagen tallennus D: osioon
        - jos pitää käyttis asentaa uudelleen niin omat tiedostot säilyy

        saada taas muuttamaan mieleni;)
        Kone tulee kaverille, joka itse ei osaa/uskalla edes asentaa Windowsia. Ja haluaisin siitä sellaisen, että se mahdollisimman vähän työllistää meikäläistä jälkeen päin. Onhan se mahdollisen tuhon sattuessa helpointa saada kuntoon imagen avulla kun ohjelmilla on oma osio. Vielä kun siirtää suosikit, sähköpostit ja osoitteiston eri osiolle. Tuo swappi-osiokaan ei liene hullumpi ajatus.


      • ei kannata
        Rakentelija kirjoitti:

        Fragmentoituminen = tiedostojen pirstaloituminen.
        Defragmentoiti = kuten etuliite kertoo vastakohta edelliselle.

        Itse laittaisin kolmeen osaan
        - C: 10GB käyttis ja ohjelmat
        - D: 38,5GB omat tiedostot
        - D: 1,5GB kiinteäkokoiseksi asetettu swappi

        Kun käyttis on omalla osiolla niin etuja on:
        - pienempi fragmentoituminen
        - jos tekee esim Ghostilla imagen niin mahtuu yhdelle DVD:lle tai muutamalle CD:lle tai imagen tallennus D: osioon
        - jos pitää käyttis asentaa uudelleen niin omat tiedostot säilyy

        Olet tainnut jämähtää tiedoiltasi ja asenteiltasi 1900-luvulle.

        Ei ole mitään järkeä osioida noin pientä kiintolevyä, etenkin kun omat tiedostot saa nykyisin helposti talteen polttamalla eli kopioimalla ne CD-rompulle.
        Toista oli vuosia sitten 1900-luvulla kun ei ollut CD-romppuja vaan käytössä oli pelkästään korput joihin ei kovin paljon tietoa edes mahtunut.


      • mikä hyöty
        Rakentelija kirjoitti:

        Fragmentoituminen = tiedostojen pirstaloituminen.
        Defragmentoiti = kuten etuliite kertoo vastakohta edelliselle.

        Itse laittaisin kolmeen osaan
        - C: 10GB käyttis ja ohjelmat
        - D: 38,5GB omat tiedostot
        - D: 1,5GB kiinteäkokoiseksi asetettu swappi

        Kun käyttis on omalla osiolla niin etuja on:
        - pienempi fragmentoituminen
        - jos tekee esim Ghostilla imagen niin mahtuu yhdelle DVD:lle tai muutamalle CD:lle tai imagen tallennus D: osioon
        - jos pitää käyttis asentaa uudelleen niin omat tiedostot säilyy

        Linux käyttää erillistä swap-osiota, tiedetään.
        Mikä hyöty windowsissa (ja linuxissa) siitä on?


      • eestaas
        ei kannata kirjoitti:

        Olet tainnut jämähtää tiedoiltasi ja asenteiltasi 1900-luvulle.

        Ei ole mitään järkeä osioida noin pientä kiintolevyä, etenkin kun omat tiedostot saa nykyisin helposti talteen polttamalla eli kopioimalla ne CD-rompulle.
        Toista oli vuosia sitten 1900-luvulla kun ei ollut CD-romppuja vaan käytössä oli pelkästään korput joihin ei kovin paljon tietoa edes mahtunut.

        räpläämistä. Tottakai omista tiedostoista otetaan varmuuskopiot, senhän sanoo järkikin. Mutta kun ne ovat eri osiolla kuin käyttis, ne säilyvät koneella vaikka joutuisi käyttiksen uusimaan tai jopa haluaisi vaihtaa sitä. Tuolla tavoin säästyy romppujen kanssa vekslaamiselta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2226
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1445
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      149
      1150
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      987
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    Aihe