Osioita

yks vai kaks?

Windows XP ja pysyviä ohjelmia yhteensä noin 5 Gt. Uusia ohjelmia ei juuri asennella. Konetta ei käytetä netissä. Kiintolevy 40 Gt.
Onko merkittävää eroa koneen toiminnan kannalta onko kovalevy yhtenä tai kahtena osiona kun kovalevylle tallennetaan ja poistetaan dataa (valokuvia)? Kahden osion tapauksessa c-asemaan, jolla siis ohjelmat, ei tallennettaisi mitään vaan d-asemaa käytettäisiin datan varastointiin.
Ja jos kaksi osiota olisi parempi vaihtoehto, mikä olisi minimikoko c-asemalle kun ohjelmat siis vievät 5 Gt?

8

467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • levyn koko

      Ei noin pientä 40gt kokoista kiintelolevyä kannata osioida ollenkaan C-osio riittää vallan mainiosti, eikä edes alle 120Gt kiintolevyäkään osointi vain täysin turhaan hidastaa koneen toimintaa!

    • Pate.

      Jos haluat osioida niin laita C-aseman kooksi 10-20 Gt.

      Tuo 40 Gt kiintolevy on kyllä aika pieni, kannattaisi varmaankin hankkia kaveriksi toinen levy (tai vaihto isompaan).

      >Onko merkittävää eroa koneen toiminnan kannalta onko kovalevy yhtenä tai kahtena osiona kun kovalevylle tallennetaan ja poistetaan dataa (valokuvia)?<

      En ole ainakaan minä huomannut mitään eroa.

      • yks vai kaks?

        ajatuksena vaan oli tuo kiintolevyn defragmentoituminen, että jos sitä tapahtuu sitä enemmän mitä enemmän levylle kirjoitetaan ja taas pyyhitään ja se hidastaisi Windowsia. Mutta taidanpa sitten jättää vain yhden osion.
        Kiintolevy kyllä riittää, konetta käytetään lähinnä vain kirjoituskoneena ja digikuvien käsittelyyn/polttoon CD:lle.


      • yks vai kaks? kirjoitti:

        ajatuksena vaan oli tuo kiintolevyn defragmentoituminen, että jos sitä tapahtuu sitä enemmän mitä enemmän levylle kirjoitetaan ja taas pyyhitään ja se hidastaisi Windowsia. Mutta taidanpa sitten jättää vain yhden osion.
        Kiintolevy kyllä riittää, konetta käytetään lähinnä vain kirjoituskoneena ja digikuvien käsittelyyn/polttoon CD:lle.

        Fragmentoituminen = tiedostojen pirstaloituminen.
        Defragmentoiti = kuten etuliite kertoo vastakohta edelliselle.

        Itse laittaisin kolmeen osaan
        - C: 10GB käyttis ja ohjelmat
        - D: 38,5GB omat tiedostot
        - D: 1,5GB kiinteäkokoiseksi asetettu swappi

        Kun käyttis on omalla osiolla niin etuja on:
        - pienempi fragmentoituminen
        - jos tekee esim Ghostilla imagen niin mahtuu yhdelle DVD:lle tai muutamalle CD:lle tai imagen tallennus D: osioon
        - jos pitää käyttis asentaa uudelleen niin omat tiedostot säilyy


      • yks vai kaks?
        Rakentelija kirjoitti:

        Fragmentoituminen = tiedostojen pirstaloituminen.
        Defragmentoiti = kuten etuliite kertoo vastakohta edelliselle.

        Itse laittaisin kolmeen osaan
        - C: 10GB käyttis ja ohjelmat
        - D: 38,5GB omat tiedostot
        - D: 1,5GB kiinteäkokoiseksi asetettu swappi

        Kun käyttis on omalla osiolla niin etuja on:
        - pienempi fragmentoituminen
        - jos tekee esim Ghostilla imagen niin mahtuu yhdelle DVD:lle tai muutamalle CD:lle tai imagen tallennus D: osioon
        - jos pitää käyttis asentaa uudelleen niin omat tiedostot säilyy

        saada taas muuttamaan mieleni;)
        Kone tulee kaverille, joka itse ei osaa/uskalla edes asentaa Windowsia. Ja haluaisin siitä sellaisen, että se mahdollisimman vähän työllistää meikäläistä jälkeen päin. Onhan se mahdollisen tuhon sattuessa helpointa saada kuntoon imagen avulla kun ohjelmilla on oma osio. Vielä kun siirtää suosikit, sähköpostit ja osoitteiston eri osiolle. Tuo swappi-osiokaan ei liene hullumpi ajatus.


      • ei kannata
        Rakentelija kirjoitti:

        Fragmentoituminen = tiedostojen pirstaloituminen.
        Defragmentoiti = kuten etuliite kertoo vastakohta edelliselle.

        Itse laittaisin kolmeen osaan
        - C: 10GB käyttis ja ohjelmat
        - D: 38,5GB omat tiedostot
        - D: 1,5GB kiinteäkokoiseksi asetettu swappi

        Kun käyttis on omalla osiolla niin etuja on:
        - pienempi fragmentoituminen
        - jos tekee esim Ghostilla imagen niin mahtuu yhdelle DVD:lle tai muutamalle CD:lle tai imagen tallennus D: osioon
        - jos pitää käyttis asentaa uudelleen niin omat tiedostot säilyy

        Olet tainnut jämähtää tiedoiltasi ja asenteiltasi 1900-luvulle.

        Ei ole mitään järkeä osioida noin pientä kiintolevyä, etenkin kun omat tiedostot saa nykyisin helposti talteen polttamalla eli kopioimalla ne CD-rompulle.
        Toista oli vuosia sitten 1900-luvulla kun ei ollut CD-romppuja vaan käytössä oli pelkästään korput joihin ei kovin paljon tietoa edes mahtunut.


      • mikä hyöty
        Rakentelija kirjoitti:

        Fragmentoituminen = tiedostojen pirstaloituminen.
        Defragmentoiti = kuten etuliite kertoo vastakohta edelliselle.

        Itse laittaisin kolmeen osaan
        - C: 10GB käyttis ja ohjelmat
        - D: 38,5GB omat tiedostot
        - D: 1,5GB kiinteäkokoiseksi asetettu swappi

        Kun käyttis on omalla osiolla niin etuja on:
        - pienempi fragmentoituminen
        - jos tekee esim Ghostilla imagen niin mahtuu yhdelle DVD:lle tai muutamalle CD:lle tai imagen tallennus D: osioon
        - jos pitää käyttis asentaa uudelleen niin omat tiedostot säilyy

        Linux käyttää erillistä swap-osiota, tiedetään.
        Mikä hyöty windowsissa (ja linuxissa) siitä on?


      • eestaas
        ei kannata kirjoitti:

        Olet tainnut jämähtää tiedoiltasi ja asenteiltasi 1900-luvulle.

        Ei ole mitään järkeä osioida noin pientä kiintolevyä, etenkin kun omat tiedostot saa nykyisin helposti talteen polttamalla eli kopioimalla ne CD-rompulle.
        Toista oli vuosia sitten 1900-luvulla kun ei ollut CD-romppuja vaan käytössä oli pelkästään korput joihin ei kovin paljon tietoa edes mahtunut.

        räpläämistä. Tottakai omista tiedostoista otetaan varmuuskopiot, senhän sanoo järkikin. Mutta kun ne ovat eri osiolla kuin käyttis, ne säilyvät koneella vaikka joutuisi käyttiksen uusimaan tai jopa haluaisi vaihtaa sitä. Tuolla tavoin säästyy romppujen kanssa vekslaamiselta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      16
      572
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      40
      428
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe