Windows XP ja pysyviä ohjelmia yhteensä noin 5 Gt. Uusia ohjelmia ei juuri asennella. Konetta ei käytetä netissä. Kiintolevy 40 Gt.
Onko merkittävää eroa koneen toiminnan kannalta onko kovalevy yhtenä tai kahtena osiona kun kovalevylle tallennetaan ja poistetaan dataa (valokuvia)? Kahden osion tapauksessa c-asemaan, jolla siis ohjelmat, ei tallennettaisi mitään vaan d-asemaa käytettäisiin datan varastointiin.
Ja jos kaksi osiota olisi parempi vaihtoehto, mikä olisi minimikoko c-asemalle kun ohjelmat siis vievät 5 Gt?
Osioita
8
467
Vastaukset
- levyn koko
Ei noin pientä 40gt kokoista kiintelolevyä kannata osioida ollenkaan C-osio riittää vallan mainiosti, eikä edes alle 120Gt kiintolevyäkään osointi vain täysin turhaan hidastaa koneen toimintaa!
- Pate.
Jos haluat osioida niin laita C-aseman kooksi 10-20 Gt.
Tuo 40 Gt kiintolevy on kyllä aika pieni, kannattaisi varmaankin hankkia kaveriksi toinen levy (tai vaihto isompaan).
>Onko merkittävää eroa koneen toiminnan kannalta onko kovalevy yhtenä tai kahtena osiona kun kovalevylle tallennetaan ja poistetaan dataa (valokuvia)?<
En ole ainakaan minä huomannut mitään eroa.- yks vai kaks?
ajatuksena vaan oli tuo kiintolevyn defragmentoituminen, että jos sitä tapahtuu sitä enemmän mitä enemmän levylle kirjoitetaan ja taas pyyhitään ja se hidastaisi Windowsia. Mutta taidanpa sitten jättää vain yhden osion.
Kiintolevy kyllä riittää, konetta käytetään lähinnä vain kirjoituskoneena ja digikuvien käsittelyyn/polttoon CD:lle. yks vai kaks? kirjoitti:
ajatuksena vaan oli tuo kiintolevyn defragmentoituminen, että jos sitä tapahtuu sitä enemmän mitä enemmän levylle kirjoitetaan ja taas pyyhitään ja se hidastaisi Windowsia. Mutta taidanpa sitten jättää vain yhden osion.
Kiintolevy kyllä riittää, konetta käytetään lähinnä vain kirjoituskoneena ja digikuvien käsittelyyn/polttoon CD:lle.Fragmentoituminen = tiedostojen pirstaloituminen.
Defragmentoiti = kuten etuliite kertoo vastakohta edelliselle.
Itse laittaisin kolmeen osaan
- C: 10GB käyttis ja ohjelmat
- D: 38,5GB omat tiedostot
- D: 1,5GB kiinteäkokoiseksi asetettu swappi
Kun käyttis on omalla osiolla niin etuja on:
- pienempi fragmentoituminen
- jos tekee esim Ghostilla imagen niin mahtuu yhdelle DVD:lle tai muutamalle CD:lle tai imagen tallennus D: osioon
- jos pitää käyttis asentaa uudelleen niin omat tiedostot säilyy- yks vai kaks?
Rakentelija kirjoitti:
Fragmentoituminen = tiedostojen pirstaloituminen.
Defragmentoiti = kuten etuliite kertoo vastakohta edelliselle.
Itse laittaisin kolmeen osaan
- C: 10GB käyttis ja ohjelmat
- D: 38,5GB omat tiedostot
- D: 1,5GB kiinteäkokoiseksi asetettu swappi
Kun käyttis on omalla osiolla niin etuja on:
- pienempi fragmentoituminen
- jos tekee esim Ghostilla imagen niin mahtuu yhdelle DVD:lle tai muutamalle CD:lle tai imagen tallennus D: osioon
- jos pitää käyttis asentaa uudelleen niin omat tiedostot säilyysaada taas muuttamaan mieleni;)
Kone tulee kaverille, joka itse ei osaa/uskalla edes asentaa Windowsia. Ja haluaisin siitä sellaisen, että se mahdollisimman vähän työllistää meikäläistä jälkeen päin. Onhan se mahdollisen tuhon sattuessa helpointa saada kuntoon imagen avulla kun ohjelmilla on oma osio. Vielä kun siirtää suosikit, sähköpostit ja osoitteiston eri osiolle. Tuo swappi-osiokaan ei liene hullumpi ajatus. - ei kannata
Rakentelija kirjoitti:
Fragmentoituminen = tiedostojen pirstaloituminen.
Defragmentoiti = kuten etuliite kertoo vastakohta edelliselle.
Itse laittaisin kolmeen osaan
- C: 10GB käyttis ja ohjelmat
- D: 38,5GB omat tiedostot
- D: 1,5GB kiinteäkokoiseksi asetettu swappi
Kun käyttis on omalla osiolla niin etuja on:
- pienempi fragmentoituminen
- jos tekee esim Ghostilla imagen niin mahtuu yhdelle DVD:lle tai muutamalle CD:lle tai imagen tallennus D: osioon
- jos pitää käyttis asentaa uudelleen niin omat tiedostot säilyyOlet tainnut jämähtää tiedoiltasi ja asenteiltasi 1900-luvulle.
Ei ole mitään järkeä osioida noin pientä kiintolevyä, etenkin kun omat tiedostot saa nykyisin helposti talteen polttamalla eli kopioimalla ne CD-rompulle.
Toista oli vuosia sitten 1900-luvulla kun ei ollut CD-romppuja vaan käytössä oli pelkästään korput joihin ei kovin paljon tietoa edes mahtunut. - mikä hyöty
Rakentelija kirjoitti:
Fragmentoituminen = tiedostojen pirstaloituminen.
Defragmentoiti = kuten etuliite kertoo vastakohta edelliselle.
Itse laittaisin kolmeen osaan
- C: 10GB käyttis ja ohjelmat
- D: 38,5GB omat tiedostot
- D: 1,5GB kiinteäkokoiseksi asetettu swappi
Kun käyttis on omalla osiolla niin etuja on:
- pienempi fragmentoituminen
- jos tekee esim Ghostilla imagen niin mahtuu yhdelle DVD:lle tai muutamalle CD:lle tai imagen tallennus D: osioon
- jos pitää käyttis asentaa uudelleen niin omat tiedostot säilyyLinux käyttää erillistä swap-osiota, tiedetään.
Mikä hyöty windowsissa (ja linuxissa) siitä on? - eestaas
ei kannata kirjoitti:
Olet tainnut jämähtää tiedoiltasi ja asenteiltasi 1900-luvulle.
Ei ole mitään järkeä osioida noin pientä kiintolevyä, etenkin kun omat tiedostot saa nykyisin helposti talteen polttamalla eli kopioimalla ne CD-rompulle.
Toista oli vuosia sitten 1900-luvulla kun ei ollut CD-romppuja vaan käytössä oli pelkästään korput joihin ei kovin paljon tietoa edes mahtunut.räpläämistä. Tottakai omista tiedostoista otetaan varmuuskopiot, senhän sanoo järkikin. Mutta kun ne ovat eri osiolla kuin käyttis, ne säilyvät koneella vaikka joutuisi käyttiksen uusimaan tai jopa haluaisi vaihtaa sitä. Tuolla tavoin säästyy romppujen kanssa vekslaamiselta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101074
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82804Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat262586Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede16572- 65531
- 92499
- 26492
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 40428
- 47427