mitä tarkoittaa IgG vasta-aine puutos

emma

Olen sairastunut vaikeaan astmaan,(työssä 10v homeosastolla),IgG vasta-aine puutokseen,bronkiektasiat keuhkoissa,sanottiin ,että ärhäkkä astma aiheutti sen.Tietääkö kukaan mitä tämä tämä IgG vasta-aine puutos tarkoittaa??Mistä sellainen voi tulla, olen aikaisemmin ollut täysin terve.

6

6435

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Homeherkkä

Ja jälleen kerrotaan vastoin Coombs/Well:iä, että vain IgE:llä on merkitystä allergisissa reaktioissa.

Vasta-ainepuutostila voi siis olla synnynnäinen, sekundaarinen (syynä mm. lääkitys, aliravitsemus, verisairaus) tai osittainen.

Keuhkolääkärini oli pari vuotta sitten sitä mieltä, että olisi syytä harkita tuota hoitoa toistuvien homeitiöiden aiheuttamien tulehdusrekatioitteni takia, eli hän olisi ollut halukas kirjoittaamaan lähetteen infektiolääkärin vastaanotolle.
        Kysyin häneltä estääkö tuo hoito minua reagoimasta homealtistukseen, johon hän vastasi, että tuskinpa. Jätin menemättä.

Meidän homeallergikkojen keskuudessa on ollut puhetta tuosta hoidosta.
        Eli lähtökohta on vasta-ainepuutostilan toteaminen.
        Tarkistin NYT. Otettu on ja lab. tulokset OK.

Hoidon tarkoitus on estää toistuvia BAKTEERITULEHDUKSIA. Ja bakteeritulehduksen mittarina käytetään CRP:tä ja/tai La:ta.
        Ja bakteeritulehduksia näiden mittareiden mukaan minulla ei ole ollut nuhasta, kurkkukivusta ja keuhkoputkirohinoista huolimatta.
        Eli kohdallani hoito olisi ollut tarpeeton.

Tunnen myös erään homeallergikon, jolla vasta-ainepuutostila on todettu ja johon hän saa hoitona gammaglobuliinia.
        Homealtistuksen aiheuttamaan keuhkoputkitulehdukseen ko. hoidolla ei hänen mukaansa ole ollut estävää vaikutusta.

Tulipa yksi sairaus jälleen muiden homeitiöiden pakkohengittämisen aiheuttamien sairauksien joukkoon.

Sekundaarinen tai osittainen vasta-ainepuutostila.

• herkkähome
        Homeherkkä kirjoitti:

Ja jälleen kerrotaan vastoin Coombs/Well:iä, että vain IgE:llä on merkitystä allergisissa reaktioissa.

Vasta-ainepuutostila voi siis olla synnynnäinen, sekundaarinen (syynä mm. lääkitys, aliravitsemus, verisairaus) tai osittainen.

Keuhkolääkärini oli pari vuotta sitten sitä mieltä, että olisi syytä harkita tuota hoitoa toistuvien homeitiöiden aiheuttamien tulehdusrekatioitteni takia, eli hän olisi ollut halukas kirjoittaamaan lähetteen infektiolääkärin vastaanotolle.
        Kysyin häneltä estääkö tuo hoito minua reagoimasta homealtistukseen, johon hän vastasi, että tuskinpa. Jätin menemättä.

Meidän homeallergikkojen keskuudessa on ollut puhetta tuosta hoidosta.
        Eli lähtökohta on vasta-ainepuutostilan toteaminen.
        Tarkistin NYT. Otettu on ja lab. tulokset OK.

Hoidon tarkoitus on estää toistuvia BAKTEERITULEHDUKSIA. Ja bakteeritulehduksen mittarina käytetään CRP:tä ja/tai La:ta.
        Ja bakteeritulehduksia näiden mittareiden mukaan minulla ei ole ollut nuhasta, kurkkukivusta ja keuhkoputkirohinoista huolimatta.
        Eli kohdallani hoito olisi ollut tarpeeton.

Tunnen myös erään homeallergikon, jolla vasta-ainepuutostila on todettu ja johon hän saa hoitona gammaglobuliinia.
        Homealtistuksen aiheuttamaan keuhkoputkitulehdukseen ko. hoidolla ei hänen mukaansa ole ollut estävää vaikutusta.

Tulipa yksi sairaus jälleen muiden homeitiöiden pakkohengittämisen aiheuttamien sairauksien joukkoon.

Sekundaarinen tai osittainen vasta-ainepuutostila.

Homeallergia on tosiaan IgE-välitteinen.
        IgG on merkki siitä, että immuunipuolustus pelaa.

Mussalo-Rauhamaa ja Wolff saivat muuten selville, että kosteusvauriossa sairastuneilla on vähemmän B-lymfosyyttejä kuin vertailuryhmällä. B-lymfosyytit ovat niitä, jotka saavat aikaiseksi vasta-aineiden tuoton.

Jos B-lymfosyyteistä on pula, kuten kosteusvauriossa sairastuneilla on, niin eihän silloin vasta-aineitakaan muodostu.

• hilkkaliisa

Hirvosen mukaan "hometalo"-mikrobeista vapautuvat ärsykkeet käynnistävät tulehdusreaktioita limakalvoilla JA VOIVAT VAURIOITTAA, JOPA TUHOTA ELIMISTÖN PUOLUSTUSJRJESTELMÄN SOLUJA...(Ruukki 2003, 22)

..."Mikrobien haitat voivat yltää myös pernasoluihin, mikä SAATTAA HEIKENTÄÄ IMMUUNIPUOLUSTUSTA, ja altistaa infektioille"...(Ruukki 2003, 22-23).

..."Allergiseen nuhaan, allergiseen alveoliittiin ja astmaan liittyy IMMUNOLOGISIA MEKANISMEJA, JOIDEN VUOKSI SAIRAUDET SAATTAVAT JATKUA ALTISTUMISEN LOPUTTUAKIN"...(Nordman 2002, sisäilma luentomoniste).

Kosteusvauriomikrobit saattavat heikentää (heikentävät) immuunipuolustusjärjestelmää.Tämä taas herkistää meidät kaikille infektioille.

Kävin itsekin infektiolääkärissä (2004) ja minulta otettiin IgG alaluokat. Tulos: IgG1 ja IgG4 pitoisuudet normaalia alhhaisemmat ja IgA-pitoisuus normaalin alarajalla.

Minulla:
      IgG 6.80 g/l (norm. 6.8 - 15 aikuiset)
      IgG1 3.6* g/l (norm. 4.2 - 12.9 aikuiset)
      IgG2 2.10 g/l (norm. 1.2- 7.5 aikuiset)
      IgG3 0.73 g/l (norm. 0.2 1.3 aikuiset)
      IgG4 0.01* g/l (norm. 0.07-2.9 aikuiset)
      IgA 0.50 g/l (norm. 0.50 - 4 aikuiset)
      (* tarkoittaa poikkeamaa normaalista)

Hoidoksi joillekin homesairaille on annettu Gammaglobuliinihoitoa ja se on heille auttanut.

Minun infektiolääkärini aikoi soittaa, kunhan ottaa selvää, sopiiko minulle hoito. Ilmeisesti hän ei ole saanut selvää, kun ei ole soittanut. Kun pysyn pois hometiloista ja hometalon hjuistan ihmisten, hajuvesien käyttäjien ja eläimiä omistavien ihmisten läheltä ja kun on pakkasta ulkona, voin paremmin. Sairauteni ja oireiluni on pysyvää ja noita edellämainittuja minun on vältettävä loppuelämäni ajan. Muuten oireet ja sairaudet tulevat aina takaisin. Koska olen voinut paremmin, en itsekään ole soittanut infektiolääkärilleni. Tämän sairauden kanssa on opittava elämään ja on pidettävä itsestään hulolta, ettei mene homeisiin paikkoihin. Bussissakin on usein siirryttävä kauemmaksi "hometaloihmisten", "hajuvesi-ihmisten" ja "eläinomistaja" ihmisten luota. Eläinallergiaa minulla ei ole kokeiden mukaan, mutta reagoin niillekin.

Suosittelen käyntiä infektiolääkärissä.

• 316

Kiitos tiedoista.

Home altistuin kotona ja koulussa. Sain astman ja minullla todettiin juuri Igg-vastaaineet yhdessä luokassa alhaalla. Nyt minulla on tästä kättäpitempää allergiasairalan keuhkolääkärille joka ei näytä tietävän homeista, mikä oikeasti hämmästyttää. Jatkuvia infektioita ja kunto romahtanut aivan täysin vajaassa vuodessa. Olin ihan huippu kunnossa aiemmin.Kävin parhaimmillaan 6krt viikosa salilla nyt olen vain sairastanut viimeiset 7kk käytännössä putkeen.

• sairastellut

Minulle kerrottiin aikoinaan, että igg 3 ei ole kunnossa, ja sen kyllä huomaa: saan flunssan tosi herkästi, ja niistä on vaikea päästä eroon. Viime syksynä sairastelin kolmisen kuukautta yhtä jaksoisesti, ätshii! Keuhkoissani on myös homeen jäljiltä limakalvoilla jokin tulehdus - ei astma - johon käytän päivittäin lääkettä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe