en ole ennen näillä sivuilla vieraillut ja näitä kysymyksiä varmaan kysytään usein, mutta koittakaa kestää... :)
eli, voiko olla kyseessä diabetes?
olen 27 v. nainen. eilen mulle tuli nopeasti todella heikko olo ja kädet alkoivat tärisemään, niin etten meinannu saada tekstiviestiä kirjoitettua.
otin siihen ensiavuksi sitten suklaapatukan, koska ajattelin verensokerin olevan alhaalla. pian se auttoikin ja tärinä loppui.
olen usein väsynyt ja juon vettä reilut pari itraa päivässä. kilojakin on kertynyt.
että tämmöinen tapaus....
kysynpä nyt minäkin...
8
1022
Vastaukset
- dippendahl
1-tyypin diabeteksen diagnoosia edeltävät oireet ovat yleensä niin selkeät, ettei kovin suurta jossittelua tarvita. Paino tulee tuolloin kovaa vauhtia alas, eikä ainakaan nouse. Juot myös vettä todella vähän ihan terveeksikin ihmiseksi. 2-tyypin diabeteksen voi taasen sulkea pois laskuista jo pelkästään tuon ikäsi perusteella (et taida olla ylipainoinen, kun et siitä mitään mainitse) Eli ei kyllä oikein kuulosta diabetes mellitukselta, eikä edes diabetes insipidukseltakaan. Lääkäriin jos hämmentää.
- voi olla
2-tyypin diabeteksen voi taasen sulkea pois laskuista jo pelkästään tuon ikäsi perusteella
Tuo oli väärin, minulla on todettu 2-tyypin diabeteksen 26 kun olin vuotias, nyt olen lähes
kuusikymppinen olen edelleen db2. - dippendahl
voi olla kirjoitti:
2-tyypin diabeteksen voi taasen sulkea pois laskuista jo pelkästään tuon ikäsi perusteella
Tuo oli väärin, minulla on todettu 2-tyypin diabeteksen 26 kun olin vuotias, nyt olen lähes
kuusikymppinen olen edelleen db2.Totta on, että 2-tyypin diabetestä on parhaimmillaan jo 12-vuotiailla. Tässä nyt ei kuitenkaan kannata alkaa tuolla tavalla maalailemaan piruja seinille, kun kuitenkin edelleen on hänen ikäiselleen RISKIRYHMIIN KUULUMATTOMALLE paljon todennäköisempää sairastua 1-tyyppiin noista kahdesta. Voihan toki nuorelle ihmiselle tulla melkein mikä tahansa vanhempien ihmisten tauti, mutta kysymys on lähinnä todennäköisyydesta tällaisella keskustelupalstalla. Eksaktin diagnoosin voi tehdä vain lääkäri. Nih.
- tervettäkin
Eiköhän se mene jotakuinkin niin, että perusterveelläkin voi olla liian matala verensokeri jos esimerkiksi on unohtanut syödä tai on syönyt ainoastaan nopeita hiilareita, mitkä tekee jyrkän piikin terveenkin verensokeriin. Että jos se nyt ei ihan päivittäin vaivaa niin...
Tosin esimerkiksi LADA-tyypin 1-tyypin diabeteksessa haiman insuliinituotanto hiipuu pikku hiljaa eikä aiheuta niin jyrkkiä oireita kuin 1-tyyppisellä yleensä. Multa löytyi sen tyypin version reilu vuosi sitten ja nyt pistellään jo insuliinia ihan täyttä päätä. Ota näistä nyt selvää. - syötyä oikein
mitä tuli syötyä ennen kohtausta,veikkaanpa että sitä samaa suklaata tai muuta makeaa..
- sokeri.
Jos olet db2 niin pieni makea ärsyttää haimassa olevia insuliinivaroja liikkeelle, ja saattaa alentaa veren sokeria näin tapahtuu ainekin minulla, haimassa on terveellä ihmisellä jopa satoja yksikköjä
insuliinia valmiina toimimaan tarvittaessa, db2.sella voi olla myöskin siellä jonkinlainen määrä joka lähtee liikkeelle ja alentaa veren sokeria jopa liikaa, vähän samanlainen ongelma oli myös minulla ennen kuin se oli db2 :nen.- Violeticatar
en kyllä näin maallikkona tiedä mitään noista haima-jutuista sun muista. siksi täällä kysyin asiasta, kun ei minulle ole aiemmin tapahtunut vastaavaa. täytyy varmaan pyytää lääkäriltä tarvittavat testit, sitten kun siellä tulee joskus taas käytyä. :)
- dippendahl
Violeticatar kirjoitti:
en kyllä näin maallikkona tiedä mitään noista haima-jutuista sun muista. siksi täällä kysyin asiasta, kun ei minulle ole aiemmin tapahtunut vastaavaa. täytyy varmaan pyytää lääkäriltä tarvittavat testit, sitten kun siellä tulee joskus taas käytyä. :)
"sitten kun siellä tulee joskus taas käytyä."
Heh. Jos olisit juuri 1-tyypin diabetekseen sairastunut/-massa, tulisi sinun kyllä "käytyä" väkisinkin melkoisen pian lääkärissä viimeistään ruumiinavauksessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1224740Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa43364Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1263180Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss262607Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu692320Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181769Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91374Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171245Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41078