Oikeat faktat, väärä johtopäätös

Päättelijä

50-60 vuotiaiden muutto omakotitaloista uusiin (pienempiin) kerrostaloasuntoihin ei ole mikään ihme, vaan täysin looginen seuraus asuntokuplasta.
Toisin kuin järjettömiä asuntolainoja ottavat nuoret perheet, tuon ikäiset ovat viisastuneet sen verran että tietävät välirahan olevan suurimmillaan juuri silloin kun kupla on huipussaan, ei päinvastoin.

Vähänkään maailmaa nähneet 1940- ja 1950-luvuilla syntyneet tietävät että tämä tilaisuus ei toistu enää heidän elinaikanaan.

Kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa ja muutto liian suuresta omakotitalosta olisi kuitenkin jossain vaiheessa edessä on nyt siihen ainutkertainen mahdollisuus. Vaihdossa jopa täysin uuteen mutta pienempään kerrostaloasuntoon jää omakotitalosta käteen vielä niin tolkuton määrä käteistä että sillä vietetään huolettomia eläkepäiviä ja maksellaan aikoinaan paikka kunnon palvelutalossa.

Suvussa on pari eläkeläispariskuntaa tehnyt tämän vedon 2000-luvun puolella täsmälleen tuosta syystä vaikka kunto olisikin riittänyt ehkä 10v omakotitalon hoitoon.

5

519

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmm

Suuret ikäluokat ovat eläneet jatkuvaa nousua ja olisi vähintään kohtuullista että hekin saisivat edes kerran kynsilleen.

• Gaussi

suora linja AP-areenalle?

• APina

APina-areenalta tulevat ne urpoimmat "keukeu"-kommentit banjomajoneeseineen.

• Ci-Tikka

Joo. Mutta tuossa iässä ollaan jo niin vakavaraisessa tilanteissa, että myyntivoittojen repiminen ei ole ykkösasia vaan asumisesta nauttiminen. Monelle nimenomaan lähestyvät eläkepäivät ja omakotitalossa puuhastelu, puutarhan laitto ovat niitä asioita, joita odotetaan. Esim. omat vanhempani ovat juuri 40-50-luvun taitteen tuotteita ja heidän puheissaan ei ole aikomustakaan myydä (itse asiassa koko asiasta ei ole edes puhuttu kun se kuulostaa niin absurdilta), kesämökillä ollaan kesäviikonloput, pihaa laitetaan ja siellä oleskellaan arki-illat. Taloa rempataan talvisin huone kerrallaan nyt kun lapsetkin ovat pois jaloista. Kummasti jää silti rahaa ja aikaa matkustella etelässä pari krt v, vaikka tulotasonsa on korkeintaan kohtalaista keskiluokkaa. Se onkin henkilökohtainen kysymys, mistä elämänsä sisällön saa. Saako sen ökykulutuksen tuomasta yltäkylläisyyden ähkystä vai pienestä itseään samalla kehittävästä ja vireänä pitävästä puuhastelusta.

On toki varmaan omakotielämään kyllästyneitä spekulanttejakin olemassa, jokta myyvät, muuttavat kerrostaloon ja pistävät voittorahoillaan ranttaliksi. Tosin kun mietin esim. isovanhempia, jotka myivät pari v sitten korkean iän (yli 80) myötä omakotitalonsa, niin eivätpä he pk-seudulla kovinkaan montaa kymppiä jääneet voitolle kun ostivat keskustasta (ei hki edes) kolmion, tosin melko tasokkaan sellaisen eikä mistään "neukkukuutiosta".

• Kiinteistöklubissa

on käyty tämä sama keskustelu. Jos vertaa pääkaupunkiseudun keskimääräisiä okt-hintoja Helsingin ydinkeskustan asuntojen hintoihin, ei siinä todellakaan näytä enää jäävän pussin pohjalle rahaa vanhuuden varaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2946
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      58
      2338
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1747
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      126
      1709
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1327
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      59
      1263
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1203
    Aihe