lapsesta,joka jää kotimieheksi,kun äiti menee ostoksille. Yritin peilata tarinaa omaan perheeseemme, mutta en jotenkin löytänyt yhtymäkohtia muuta kun tarinan alussa,kun poika kiukutteli "miksi aina minä?". Onko teillä yhtä ruusuista?
siionin keväässä
17
1820
Vastaukset
- vl-äiti
Kirjoituksessa ihmetytti kolmasluokkalainen kotimies. Lapsi on vasta 9-vuotias, todella lapsi. Onko liian iso vastuu lapselle ja vielä vaipan vaihto, jos pieni herää eli ei hoidettava kovin iso voi olla. Ymmärrän lapsen kiukuttelut.
Olisin äitinä jättänyt tuossa tilanteessa kauppareissun tekemättä. Tuossa tilanteessa lapsen ehdoilla.- Laki on voimassa
Lain mukaan alaikäisiä ei saa jättää yksin. Uskovaisten täytyy noudattaa lakia prikuulleen, ettei anna laittajalle sijaa.
- heh heh
Laki on voimassa kirjoitti:
Lain mukaan alaikäisiä ei saa jättää yksin. Uskovaisten täytyy noudattaa lakia prikuulleen, ettei anna laittajalle sijaa.
Alaikäisiä? Siis alle 18-vuotiaita?
Ei siis saa jättää yksin? Ilman vanhempien tai muiden yli 18-vuotiaiden valvontaa? Heh heh.
Missähän on tällainen "lakipykälä"? Kirjaapas ihan tarkkaa sitaattia lakikirjasta, kiitos!
Heh heh heh heh heh... (hyvähän se on, että meillä on täällä lakioppineitakin tietämme viitoittamassa...)
- vl-äiti
Vähän "ihmetytti" kirjoituksessa äidin suhtautuminen kotimieheen. Lapsi on lapsi ja lapselle lapsen vastuu. Toki lapsi voi kotimiehen tehtävää hoitaa, mutta ei, jos vastenmielistä. Mistä äiti tietää lapsen pelot kantaessaan liian suurta vastuuta.
- LAPSIKO KOTIMIEHENÄ?
Siis, ettekö hyvät ihmiset (vl-piireissä) tajua, että LAPSI ON LAPSI, JA KOTIMIEHEKSIKÖ LAITETAAN HERRAJUMALA SENTÄÄN!!!
No, en ihmettele lasten kiukutteluja!!!
Pidetaanhän vaan lapset lapsina siihen saakka ku aikuistuvat ja ovat valmiitra ottamaan isompaa vastuuta, haloooooo!!!!! - juttua
En ymmärrä, miten tuollaisesta voidaan kirjoittaa. Se, että joku kymmenvuotias jätetään kotiin monen sisaruksen kanssa, on väärin ja kaikkien lasten ihmisarvoa alentavaa. Jos ei muuten kauppareissut järjesty, niin sitten mennään kylälle koko porukalla.
- törkyistä
Kirjoituksesta sai selvän kuvan. Eihän tällä isollaveljellä ollut kuin yksi hoidettava eikä hänkään kovin pieni ollut kun osasi jo jonkinverran puhua. Ja kuten huomattiin lopussa, niin kaikki olivat tyytyväisiä.
Ei siinä mitään pahaa ollut.
Ettekö vielä tiedä, että osa uskottomien perheiden lapsista on jo tämän pojan ikäisinä kaupungin raitilla illalla ja ei suinkaan ihan harmittomissa puuhissa.
Tämä poika oli turvallisesti kotona eikä hänellä mitään hätää ollutkaan.
Kyllä uskovaisten perheissä lapsille kasvaa aivan erilainen taito huolehtia pikkuveljistään ja - sisaristaan.
Näissä nykyajan pienperheissä lapset oppivat aivan liian nuorina kyllä sen mitä kaupungin ja kylänraitilla tehdään, mutta ei ole hajuakaan siitä mitä kotona voisi tehdä. - siellä
törkyistä kirjoitti:
Kirjoituksesta sai selvän kuvan. Eihän tällä isollaveljellä ollut kuin yksi hoidettava eikä hänkään kovin pieni ollut kun osasi jo jonkinverran puhua. Ja kuten huomattiin lopussa, niin kaikki olivat tyytyväisiä.
Ettekö vielä tiedä, että osa uskottomien perheiden lapsista on jo tämän pojan ikäisinä kaupungin raitilla illalla ja ei suinkaan ihan harmittomissa puuhissa.
Kyllä uskovaisten perheissä lapsille kasvaa aivan erilainen taito huolehtia pikkuveljistään ja - sisaristaan.
Näissä nykyajan pienperheissä lapset oppivat aivan liian nuorina kyllä sen mitä kaupungin ja kylänraitilla tehdään, mutta ei ole hajuakaan siitä mitä kotona voisi tehdä.Yksi tai monta hoidettavaa, samantekevää.. Poika laitettiin kuitenkin vastoin tahtoaan hoitamaan nuorempaa, ottamaan vastuu hänestä! "osasi jo jonkin verran puhua"..haloo, eli siis pieni oli!
EI LASTEN TEHTÄVÄ OLE huolehtia ja hoitaa pienempiä, herrajestas sentään ja soikoon.Se on vanhempien tehtävä!
Lapsi hän on itsekin vielä, lapsityövoimaa vl-piireissä!
Ja ei muissa perheissä vaikka 10-vuotiaat ole kuule kaupungilla hillumassa, jos vanhemmat pitää huolen! - lapsityövoimaa
törkyistä kirjoitti:
Näissä nykyajan pienperheissä lapset oppivat aivan liian nuorina kyllä sen mitä kaupungin ja kylänraitilla tehdään, mutta ei ole hajuakaan siitä mitä kotona voisi tehdä.kotonas. Jutustasi saa sen kuvan. Mistä sinä sen tiedät mitä ko. poika sisimmissään ajatteli ja tunsi, kun hänet jätettiin liian ison vastuun alle huolehtimaan pikkuveljestään?!
Eipä taida teitillä olla oikeen mukautumiskykyä ja eläytymiskykyä lapsen asemaan.
Niin, vanhoillislessuperheissä lapsille sysätään kalama vastuun kodin töistä jo pienenä, elä nyt sitten siinä lapsuutta... :)
Ja olette niin sokeitako, ettette nää siinä mitään pahaa?? - 70-luvun lapsi
lapsityövoimaa kirjoitti:
kotonas. Jutustasi saa sen kuvan. Mistä sinä sen tiedät mitä ko. poika sisimmissään ajatteli ja tunsi, kun hänet jätettiin liian ison vastuun alle huolehtimaan pikkuveljestään?!
Eipä taida teitillä olla oikeen mukautumiskykyä ja eläytymiskykyä lapsen asemaan.
Niin, vanhoillislessuperheissä lapsille sysätään kalama vastuun kodin töistä jo pienenä, elä nyt sitten siinä lapsuutta... :)
Ja olette niin sokeitako, ettette nää siinä mitään pahaa??Kyllä minun lapsuudessani isommat lapset auttoivat pienempien kaitsemisessa ainakin meidän kotona. Ei siinä lapsuus mene, vaikka velvollisuuksien hoitamista opitaankin. Vastuuta tietenkään ei saa asettaa lapselle enempää kuin hänellä on ymmärrystä, mutta iän myötä ymmärrys kasvaa.
Jos lastenhoito on opittu jo varhain, onnistuu se aikuisena sitten omien lastenkin kanssa sutjakammin. Luulen, että tässä asiassa onkin eniten ongelmia yksilapsisten perheen lapsilla, jotka joutuvat harjoittelemaan hoitamista vasta aikuisina, ilman vanhempien opastusta.
Mainitsen vielä lopuksi, että itse en ole vanhoillislestadiolainen. - Liisukka
70-luvun lapsi kirjoitti:
Kyllä minun lapsuudessani isommat lapset auttoivat pienempien kaitsemisessa ainakin meidän kotona. Ei siinä lapsuus mene, vaikka velvollisuuksien hoitamista opitaankin. Vastuuta tietenkään ei saa asettaa lapselle enempää kuin hänellä on ymmärrystä, mutta iän myötä ymmärrys kasvaa.
Jos lastenhoito on opittu jo varhain, onnistuu se aikuisena sitten omien lastenkin kanssa sutjakammin. Luulen, että tässä asiassa onkin eniten ongelmia yksilapsisten perheen lapsilla, jotka joutuvat harjoittelemaan hoitamista vasta aikuisina, ilman vanhempien opastusta.
Mainitsen vielä lopuksi, että itse en ole vanhoillislestadiolainen.Ei kai kukaan oikeasti anna 9-vuotiaalle hoitamaan haluttomalle lapselle hoidettavaksi vaippaikäistä lasta! Toivon totisesti, että ei. Tuollainen tapaus on aivan selvä heitteillejättö.
9-vuotias on aivan lapsi vielä. Lapsipsykologiset tutkimukset ovat todenneet, että ehdottomasti suurin osa alle 10-vuotiaista lapsista ei ole vielä kykeneviä ymmärtämään monimutkaisia käsitteitä, kuten jumaluus, synti, anteeksianto tai vaikkapa ironia huumorinlajina. Se lapsen "ilon itku" ja nauru siitä, että on synnit anteeksi, johtuu siitä helpotuksen tunteesta, joka hänelle tulee, kun hän huomaa, että isä tai äiti on taas normaalitilassa, kaikki on hyvin, eivätkä vanhemmat ole enää vihaisia, eikä siitä, että lapsi oivaltaisi, mistä tässä toimituksessa on oikeasti kysymys.
Ja tuosta lastenhoitokysymyksestä. Kyllä sen ehtii oppia aikuisenakin. Olen itse seurannut läheltä pariskuntaa, joista kumpikaan ei ollut ennen omaa lastansa hoitanut pieniä lapsia. He iloitsivat suunnattomasti hoitamisen opettelusta ja niistä uusista asioista, joika tuli vastaan joka päivä. On kai se mukavampi hoitaakin omaa esikoista ja tutustua vauvaan, kun se ei ole aivan rutiinityötä.
Hyvää kevään alkua joka tapauksessa. Toivoisin teille vähän kohtuullisuudentajua ja kunnioitusta lapsuutta kohtaan. - huolehtimaan itsestäni
Liisukka kirjoitti:
Ei kai kukaan oikeasti anna 9-vuotiaalle hoitamaan haluttomalle lapselle hoidettavaksi vaippaikäistä lasta! Toivon totisesti, että ei. Tuollainen tapaus on aivan selvä heitteillejättö.
9-vuotias on aivan lapsi vielä. Lapsipsykologiset tutkimukset ovat todenneet, että ehdottomasti suurin osa alle 10-vuotiaista lapsista ei ole vielä kykeneviä ymmärtämään monimutkaisia käsitteitä, kuten jumaluus, synti, anteeksianto tai vaikkapa ironia huumorinlajina. Se lapsen "ilon itku" ja nauru siitä, että on synnit anteeksi, johtuu siitä helpotuksen tunteesta, joka hänelle tulee, kun hän huomaa, että isä tai äiti on taas normaalitilassa, kaikki on hyvin, eivätkä vanhemmat ole enää vihaisia, eikä siitä, että lapsi oivaltaisi, mistä tässä toimituksessa on oikeasti kysymys.
Ja tuosta lastenhoitokysymyksestä. Kyllä sen ehtii oppia aikuisenakin. Olen itse seurannut läheltä pariskuntaa, joista kumpikaan ei ollut ennen omaa lastansa hoitanut pieniä lapsia. He iloitsivat suunnattomasti hoitamisen opettelusta ja niistä uusista asioista, joika tuli vastaan joka päivä. On kai se mukavampi hoitaakin omaa esikoista ja tutustua vauvaan, kun se ei ole aivan rutiinityötä.
Hyvää kevään alkua joka tapauksessa. Toivoisin teille vähän kohtuullisuudentajua ja kunnioitusta lapsuutta kohtaan.alle kouluikäisenä. Sitten kun alkoi koulu, itse piti huolehtia aamutoimet yksin kotona,etsiä jotain aamupalaa, huolehtia vaatteet päälle ja ajoissa lähteä taipaleelle. Ei ollut koulukuljetusta eikä saattajaa matkalla. Mutta ihmeesti sitä vaan oppi kun oli pakko.
Joskus meni päiviä,ettei äidin kanssa paljoa päivän aikana edes nähty, yleensä olin jo nukkumassa kun hän tuli kotia ja aamulla oli mennyt kun heräsin.
Olipa öitäkin sellaisia,että jouduin olemaan yksin kotona, kun äiti joutui työnsä takia lähtemään, mistä siinä keskellä yötä olisi lapsenlikkaa saanut, ei mistään.Oli vain luotettava hyvään onneen.
Kerran oli käydä köpelösti, oli talvi ja laitoin kynttilän pöydälle palamaan, nukahdin ja kun havahduin myöhemmin oli kynttilä palanut loppuun ja pöytäkin vähän palanut. Taisi olla suojelusenkeli kuitenkin hereillä kun ei pahemmin käynyt. Nämä muistelut on yli viidenkymmenen vuoden takaa.
Silloin ei puhuttu heitteille jätöista, eikä ollut sosiaalitädit huolehtimassa lapsen turvallisuudesta.
Ainakin oppi itsenäistymään. - .....
huolehtimaan itsestäni kirjoitti:
alle kouluikäisenä. Sitten kun alkoi koulu, itse piti huolehtia aamutoimet yksin kotona,etsiä jotain aamupalaa, huolehtia vaatteet päälle ja ajoissa lähteä taipaleelle. Ei ollut koulukuljetusta eikä saattajaa matkalla. Mutta ihmeesti sitä vaan oppi kun oli pakko.
Joskus meni päiviä,ettei äidin kanssa paljoa päivän aikana edes nähty, yleensä olin jo nukkumassa kun hän tuli kotia ja aamulla oli mennyt kun heräsin.
Olipa öitäkin sellaisia,että jouduin olemaan yksin kotona, kun äiti joutui työnsä takia lähtemään, mistä siinä keskellä yötä olisi lapsenlikkaa saanut, ei mistään.Oli vain luotettava hyvään onneen.
Kerran oli käydä köpelösti, oli talvi ja laitoin kynttilän pöydälle palamaan, nukahdin ja kun havahduin myöhemmin oli kynttilä palanut loppuun ja pöytäkin vähän palanut. Taisi olla suojelusenkeli kuitenkin hereillä kun ei pahemmin käynyt. Nämä muistelut on yli viidenkymmenen vuoden takaa.
Silloin ei puhuttu heitteille jätöista, eikä ollut sosiaalitädit huolehtimassa lapsen turvallisuudesta.
Ainakin oppi itsenäistymään.joo-o, voi voi, vai semmosta. Olisit varmaan kaivannu äitiäsi enemmän?
- tullut kovin
..... kirjoitti:
joo-o, voi voi, vai semmosta. Olisit varmaan kaivannu äitiäsi enemmän?
kiinteää äiti> lapsi suhdetta, kun ottaa huomioon että olin 1-3 vuotiaana lastenkodissa. Kotoa lähdin heti kun koulusta pääsin.
Ilmeisesti epäilet,että kirjoittelen "omiani", mutta valitettavasti se elämä on ollut joillakin tällaista.
Todelliisuus on usein tarua ihmeellisempää! - Psykiatri Oulusta
tullut kovin kirjoitti:
kiinteää äiti> lapsi suhdetta, kun ottaa huomioon että olin 1-3 vuotiaana lastenkodissa. Kotoa lähdin heti kun koulusta pääsin.
Ilmeisesti epäilet,että kirjoittelen "omiani", mutta valitettavasti se elämä on ollut joillakin tällaista.
Todelliisuus on usein tarua ihmeellisempää!Onnittelut, hienoa että olet selvinnyt.
On varmaan niin, että kun omat kokemukset lapsuudesta ovat noinkin kovia, sitä mielellään tarjoaa parhaan mahdollisen lapsuuden omille lapsilleen. Toivottavasti sait kuitenin elämässäsi kokea rakkautta ja kiintymystä muiden aikuissten taholta, kun äidiltäsi et sitä saanut. Pääasia on että lapsella on lähellään turvallisia aikuisia jotka rakastavat häntä ehdoitta.
Mikään ei ole niin haavoittuva ja pitkälle tulevaisuuteen vaikuttava kuin lapsen mieli ja perusturvallisuuden tunne. Tutkijat ja lastenpsykiatrit puhuvat paljon siitä, että huono-osaisuus periytyy. Epäsosiaalisia ja moniongelmaisia aikuisia tutkittaessa on heidän lapsuudestaan tunnistettu paljon rakkauden ja huoklenpidon puutetta sekä silkkaa väkivaltaa. Se joka on itse kokenut kovia rakkaudettomassa kodissa, on toisinaan yhtä kova ja taitamaton omille lapsilleen, koska ei ole koskaan oppinut antamaan rakkautta, huomiota ja aikaa toiselle ihmiselle, hyväksymään ja kohtaan toisen sellaisenaan, ilman vaatimuksia. - ollenkaan
tullut kovin kirjoitti:
Todelliisuus on usein tarua ihmeellisempää!etteikö sinulla olisi ollut tuollaista lapsena ollessasi. Uskon se ihan hyvin. Kaikkea hyvää vain toivotan ja hyvää kevättä!
- lapsityövoimaa
lapsityövoimaa kirjoitti:
kotonas. Jutustasi saa sen kuvan. Mistä sinä sen tiedät mitä ko. poika sisimmissään ajatteli ja tunsi, kun hänet jätettiin liian ison vastuun alle huolehtimaan pikkuveljestään?!
Ja olette niin sokeitako, ettette nää siinä mitään pahaa??kun ei ole niitä lapsia mitä käyttää. Olen kyllä elämäni aikana törmännyt tapauksiin, joissa ei ole ollut kyseessä lapsityövoiman käytöstä jos katsotaan, että vanhemmat voivat iltakausiksi jättää lapset keskenään mutta eivät ole määränneet heistä ketään lapsenhoitajaksi. Kyse ei ollut lestadiolaisperheistä.
Kyllä sinäkin tunnut olevan hyvä lastenhoitaja kun lasten ei tarvitse tehdä mitään, mitä eivät itse halua tehdä.
Kyllä niitäkin lapsia ja nuoria näkee turhankin paljon, jotka on noin kasvatettu, eivätkä aina ole niin mieltäylentäviä katseltavia.
Jos poika on sen aikaa kotona että äiti käy kaupassa, niin en kyllä näe siinä mitään pahaa.
Mistä sinäkään voit tietää pojan ajatuksia vastuun ottamisesta. Sen tiedän minäkin että isoissa perheissä osaavat sisaruksetkin ottaa huomattavasti paremmin vastuun toisistaan kuin miniperheissä osataan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi423900Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal393486- 703108
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912940Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no851934- 351928
- 241769
- 321713
- 291711
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231664