Milloin olit ehtoollisella

Kasteen armoliitossa

Kristityn tulisi käydä ehtoollisella aina kuin siihen on tilaisuus.
Mitä HPE sinulle merkitsee?

28

1881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Johannes Kostaja

      Viimeksi viime sunnuntaina.

      Sehän on yhteyden ateria kaikkien pyhien kanssa ja siinä itse Herra Kristus on läsnä ja saamme
      totisen ruumiin ja veren ja kuten Luther opettaa Raamatun asetussanojen mukaisesti - siinä on syntien anteeksiantamus.

      Luther sanoo, että kelvoton on se ehtoollisvieras, joka ei usko mitä ehtoollisen asetussanat lupaavat, nimittäin täydellisen syntienanteeksiantamisen.

      Ehtoollinen on käsittämätön voiman antaja.

      • Kastettu

        Paitsi että käynnistäni on jo muutama viikko!


      • Papadopoulos

        >Sehän on yhteyden ateria kaikkien pyhien kanssa

        Näin ortodoksikristittynä haluaisin tarkennusta siihen, mitä tässä ymmärretään termillä "pyhät"!


      • Pyhä ja syntinen
        Papadopoulos kirjoitti:

        >Sehän on yhteyden ateria kaikkien pyhien kanssa

        Näin ortodoksikristittynä haluaisin tarkennusta siihen, mitä tässä ymmärretään termillä "pyhät"!

        Eivät ne ainakaan itsevanhurskaudessaan lihonneita munkkeja ole, jotka kelpaavat Jumalalle omilla töillään - tullen petetyksi.


      • Papadopoulos
        Pyhä ja syntinen kirjoitti:

        Eivät ne ainakaan itsevanhurskaudessaan lihonneita munkkeja ole, jotka kelpaavat Jumalalle omilla töillään - tullen petetyksi.

        >Eivät ne ainakaan itsevanhurskaudessaan >lihonneita munkkeja ole,

        Kysymys ei ollut siitä, mitä pyhillä *ei tarkoiteta* vaan mitä niillä/heillä *tarkoitetaan*! Luepa kysymys uudelleen!


      • Pyhä ja syntinen kirjoitti:

        Eivät ne ainakaan itsevanhurskaudessaan lihonneita munkkeja ole, jotka kelpaavat Jumalalle omilla töillään - tullen petetyksi.

        Ei ole syytä lähteä vihjailemaan.


      • Johannes Kostaja
        Papadopoulos kirjoitti:

        >Sehän on yhteyden ateria kaikkien pyhien kanssa

        Näin ortodoksikristittynä haluaisin tarkennusta siihen, mitä tässä ymmärretään termillä "pyhät"!

        Luther opettaa, että se on yhteysateria niin kaikkien osallistuvien seurakuntalaisten kanssa ( syntisten, mutta Kristuksen ansion tähden pyhien) ja lisäksi osallisuutta yhteyteen uskossa Kristukseen kuolleitten pyhien kanssa.


      • Papadopoulos
        Johannes Kostaja kirjoitti:

        Luther opettaa, että se on yhteysateria niin kaikkien osallistuvien seurakuntalaisten kanssa ( syntisten, mutta Kristuksen ansion tähden pyhien) ja lisäksi osallisuutta yhteyteen uskossa Kristukseen kuolleitten pyhien kanssa.

        Anteeksi kun junnaan, mutta keitä ovat "uskossa Kristukseen kuolleet pyhät"? Ei kai kuolema tee ihmisestä automaattisesti pyhää?


      • Uskova_
        Papadopoulos kirjoitti:

        Anteeksi kun junnaan, mutta keitä ovat "uskossa Kristukseen kuolleet pyhät"? Ei kai kuolema tee ihmisestä automaattisesti pyhää?

        Vaan USKOSSA KRISTUKSEEN kuolleista. Ainoastaan Kristuksen vanhurskaudella puettu on pyhä.
        Kristuksen vanhursdkauden voi saada ainoastaan lahjaksi ja uskomalla.


      • Kroisos Pennanen
        Uskova_ kirjoitti:

        Vaan USKOSSA KRISTUKSEEN kuolleista. Ainoastaan Kristuksen vanhurskaudella puettu on pyhä.
        Kristuksen vanhursdkauden voi saada ainoastaan lahjaksi ja uskomalla.

        Papandreut ja papegojat ovat tietysti tässä meidän kanssamme eri mieltä. Pyhistä.
        Heillehän ei usko yksin riitä.

        Rukoilemme kuitenkin rakkaudella näiden
        galatialaisten kanssa töihin eksyneiden kristittyjen veljien puolesta.

        Ortodoksisesa kirkossa saa kuulla puhdasta jumalansanaa, esimerkiksi kauniissa psalmiliturgioissa. Minun sydämeni kanteleet soivat, kun sitä kuulen radiossa yksinäisinä hetkinäni.
        Jumala voi johdattaa valittujaan niiden avulla pois perinteiden ja munkkien höyrystä.

        Ekumenia on yteyttä Kristuksessa ja Jumalan sanassa.


      • Papadopoulos
        Kroisos Pennanen kirjoitti:

        Papandreut ja papegojat ovat tietysti tässä meidän kanssamme eri mieltä. Pyhistä.
        Heillehän ei usko yksin riitä.

        Rukoilemme kuitenkin rakkaudella näiden
        galatialaisten kanssa töihin eksyneiden kristittyjen veljien puolesta.

        Ortodoksisesa kirkossa saa kuulla puhdasta jumalansanaa, esimerkiksi kauniissa psalmiliturgioissa. Minun sydämeni kanteleet soivat, kun sitä kuulen radiossa yksinäisinä hetkinäni.
        Jumala voi johdattaa valittujaan niiden avulla pois perinteiden ja munkkien höyrystä.

        Ekumenia on yteyttä Kristuksessa ja Jumalan sanassa.

        >Ortodoksisesa kirkossa saa kuulla puhdasta >jumalansanaa, esimerkiksi kauniissa >psalmiliturgioissa.

        Mitähän mahtavat olla "psalmiliturgiat"?!


      • hillomunkki
        Papadopoulos kirjoitti:

        >Ortodoksisesa kirkossa saa kuulla puhdasta >jumalansanaa, esimerkiksi kauniissa >psalmiliturgioissa.

        Mitähän mahtavat olla "psalmiliturgiat"?!

        se oli kirjoitusvirhe, tarkotti veisuuta.


      • Luåttamus
        Papadopoulos kirjoitti:

        Anteeksi kun junnaan, mutta keitä ovat "uskossa Kristukseen kuolleet pyhät"? Ei kai kuolema tee ihmisestä automaattisesti pyhää?

        Ruotsin Lapin "vanhimpiin" luottaneet ja näin "seurakunnan todistuksen" ansainneet poisnukkuneet.


    • harmissaan

      Joskus olin.

      Minua on ikävä kyllä alkanut vaivaamaan ajatus:
      "Jeesuksen ruumis ja veri" - kannibalismia?
      Haluanko syödä kunnioittamani ihmisen/olennon/jumalan lihaa, haluanko juoda hänen vertansa?

      Haluaisin ehtoollisella olla yhteydessä Jumalaan, kunnioittaa Häntä nauttimalla Hänen antamansa lahjan (ruuan ja juoman), en halua, kuten pappi ehtoollisen yhteydessä kaikille erikseen vakuuttaa ,nauttia hänen ruumistaan ja vertaan.

      Enkö siis enää olekaan kunnon kristitty, vaikka Jumalaan vakaasti uskonkin?

      • Pyhä ja syntinen

        Nuo kiusaukset ainakin ovat perkeleestä.


      • Lasse-setä

        Joh:
        49. Teidän isänne söivät autiomaassa mannaa, ja silti he ovat kuolleet.
        50. Mutta tämä leipä tulee taivaasta, ja se, joka tätä syö, ei kuole.
        51. Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää."
        52. Tästä sukeutui kiivas väittely juutalaisten kesken. He kysyivät toisiltaan: "Kuinka tuo mies voisi antaa ruumiinsa meidän syötäväksemme?"
        53. Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää.
        54. Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet.
        55. Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma.
        56. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä.
        57. Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä, niin saa minulta elämän se, joka minua syö.
        58. Tämä on se leipä, joka on tullut alas taivaasta. Se on toisenlaista kuin se ruoka, jota teidän isänne söivät: he ovat kuolleet, mutta se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti."

        Topinen on luonnollinen syöminen ja toinen on hengellinen syöminen.
        Jeesus sanoi itsestään: MInä olen elämän leipä. Kun me siis syömme Jumalan Sanaa, tulemme osalliseksi Kristuksen ruumiista ja uskomme veren evankeliumin, me tulemme osalliseksi Hänen verestään.

        Veressä on elämä ja se puhdistaa ja ruokkii. Näin me kaikki, jotka elämme Sanasta eli elämän leivästä ja uskomme synnit anteeksiannetuiksi Jeesuksen veren tähden, olemme osa Kristuksen ruumista. Meitä elähdyttää sama voima ja sama evankeliumi.

        Tämän uskon vahvistukseksi me saamme viettää ehtoollista Jeesuksen antaman esikuvan mukaisesti.


      • harmissaan
        Pyhä ja syntinen kirjoitti:

        Nuo kiusaukset ainakin ovat perkeleestä.

        Vilpittömästi uskon, että yritit parhaalla mahdollisella tavallasi lohduttaa minua vaikeassa tilanteessa.

        Jostain syystä ei vain tunnu yhtään paremmalta.


      • Uskosa

        Joh. 6:51   Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."
        Joh. 6:52   Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"

        ----------------------------------------------
        Joh. 6:53   Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
        ----------------------------------------------

        Joh. 6:54   Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
        Joh. 6:55   Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
        Joh. 6:56   Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
        Joh. 6:57   Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.


      • Kroisos Pennanen
        harmissaan kirjoitti:

        Vilpittömästi uskon, että yritit parhaalla mahdollisella tavallasi lohduttaa minua vaikeassa tilanteessa.

        Jostain syystä ei vain tunnu yhtään paremmalta.

        Mitä lohdutusta kaipaat????

        Pitäisko jonkun sanoa:

        Kuuntele vaan, väännä napista isommalle,
        jotta kuulisit paremmin mitä perkele sinulle ehtoollisesta ja Kristuksen ruumiin osallisuudesta saarnaa....

        Onhan se kamalaa puhetta.


      • abe65
        Uskosa kirjoitti:

        Joh. 6:51   Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."
        Joh. 6:52   Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"

        ----------------------------------------------
        Joh. 6:53   Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
        ----------------------------------------------

        Joh. 6:54   Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
        Joh. 6:55   Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
        Joh. 6:56   Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
        Joh. 6:57   Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.

        sillä tuomiolla sinut tuomitaan.
        Emme ole Kristuksen vertaisia vaan Hänessä on se viisaus jonne me ihmiset tavalliset kuolevaiset emme ylety ,emme me ketään voi tuomita Kristus on saanut tuomion vallan .Ehtoollinen on pyhä ateria jota ei saa syödä kelvottomasti tuntematta Kristuksen ristiinnaulitsemista sillä jos syömme sanakin sanoo että syömme turmioksemme.Elikkä ehtoollisen jälkeen emme vietä elämää tanssien eikä ryypäten niin kuin moni tekee joka ei elä tuntien raamatun sanaa eikä usko Jeesuksen ristin kuolemaa.

        1.Korinttolaiskirje:
        11:24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni."
        11:25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni."
        11:26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
        11:27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
        11:28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
        11:29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
        11:30 Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.


        Mutta niin kuin sanassa sanotaan jokainen koetelkoon itse itseään syököön ja juokoon tästä maljasta,ei meidän tarvitse huolehtia toinen toisistamme vaan pidämme huolen omasta itsestämme.


      • ihminen

        Jeesus käski nauttimaan ehtoollisen Hänen muistokseen. Lahja, jonka hän antoi ei ollut ruoka ja juoma, sillä sitä on aina ollut maailmassa.

        Lahja oli se, että Jeesus kärsi meidän puolestamme synnistä säädetyn rangaistuksen. Jeesus antoi henkensä, ettei yksikään, joka tuon lahjan ottaa vastaan, hukkuisi, vaan saisi ikuisen elämän.

        Kun siis nautimme ehtoollista, olemme kiitollisia siitä,että Jeesuksen veri on meidän takiamme vuodatettu. Mitään taianomaista, pelastavaa ja synnit anteeksiantavaa vaikutusta ei ehtoolisella sakramenttina ole. Vaan meidät pelastaa henkilökohtainen usko Jeesuksen uhriin.


      • Uskosa
        ihminen kirjoitti:

        Jeesus käski nauttimaan ehtoollisen Hänen muistokseen. Lahja, jonka hän antoi ei ollut ruoka ja juoma, sillä sitä on aina ollut maailmassa.

        Lahja oli se, että Jeesus kärsi meidän puolestamme synnistä säädetyn rangaistuksen. Jeesus antoi henkensä, ettei yksikään, joka tuon lahjan ottaa vastaan, hukkuisi, vaan saisi ikuisen elämän.

        Kun siis nautimme ehtoollista, olemme kiitollisia siitä,että Jeesuksen veri on meidän takiamme vuodatettu. Mitään taianomaista, pelastavaa ja synnit anteeksiantavaa vaikutusta ei ehtoolisella sakramenttina ole. Vaan meidät pelastaa henkilökohtainen usko Jeesuksen uhriin.

        Kiellätkö sinä Kristuksen ruumiin ja veren olevan Herran Pyhässä Ehtoollisessa?

        Tämä on minun ruumiini ja tämä on minunn vereni, sanoo Jeesus. Etkö todellakaan usko sitä?

        Herran Pyhä Ehtoollinen ei edelleenkään ole pelkästään muistoateria, vaan siinä ON Kristuksen ruumis ja veri, annettu ja vuodatettu sinunkin syntiesi anteeksiantamiseksi, niin kuin Raamattu sanoo.

        Taioista puhuminen Jumalan pelastavan Sanan yhteydessä osoittaa mielestäni sen, että et ole oikein ymmärtänyt mitä on Jumalan sana, ja mitä usko Kristukseen merkitsee.

        Puhut kyllä kauniisti uskosta mutta heti perään kuitenkin kiellät uskovasi.


      • Sokia-Mooses
        ihminen kirjoitti:

        Jeesus käski nauttimaan ehtoollisen Hänen muistokseen. Lahja, jonka hän antoi ei ollut ruoka ja juoma, sillä sitä on aina ollut maailmassa.

        Lahja oli se, että Jeesus kärsi meidän puolestamme synnistä säädetyn rangaistuksen. Jeesus antoi henkensä, ettei yksikään, joka tuon lahjan ottaa vastaan, hukkuisi, vaan saisi ikuisen elämän.

        Kun siis nautimme ehtoollista, olemme kiitollisia siitä,että Jeesuksen veri on meidän takiamme vuodatettu. Mitään taianomaista, pelastavaa ja synnit anteeksiantavaa vaikutusta ei ehtoolisella sakramenttina ole. Vaan meidät pelastaa henkilökohtainen usko Jeesuksen uhriin.

        Mitä filosofiaa tämäkin lienee?
        Ei ainakaan kristillistä


      • Muistoateria
        ihminen kirjoitti:

        Jeesus käski nauttimaan ehtoollisen Hänen muistokseen. Lahja, jonka hän antoi ei ollut ruoka ja juoma, sillä sitä on aina ollut maailmassa.

        Lahja oli se, että Jeesus kärsi meidän puolestamme synnistä säädetyn rangaistuksen. Jeesus antoi henkensä, ettei yksikään, joka tuon lahjan ottaa vastaan, hukkuisi, vaan saisi ikuisen elämän.

        Kun siis nautimme ehtoollista, olemme kiitollisia siitä,että Jeesuksen veri on meidän takiamme vuodatettu. Mitään taianomaista, pelastavaa ja synnit anteeksiantavaa vaikutusta ei ehtoolisella sakramenttina ole. Vaan meidät pelastaa henkilökohtainen usko Jeesuksen uhriin.

        Noin se on, vaikka nämä sokeat harhakeisarit yrittävätkin omaa teologiaansa työntää väliin.


      • Muistoateria
        Kroisos Pennanen kirjoitti:

        Mitä lohdutusta kaipaat????

        Pitäisko jonkun sanoa:

        Kuuntele vaan, väännä napista isommalle,
        jotta kuulisit paremmin mitä perkele sinulle ehtoollisesta ja Kristuksen ruumiin osallisuudesta saarnaa....

        Onhan se kamalaa puhetta.

        hölmö.


      • ihminen
        Uskosa kirjoitti:

        Kiellätkö sinä Kristuksen ruumiin ja veren olevan Herran Pyhässä Ehtoollisessa?

        Tämä on minun ruumiini ja tämä on minunn vereni, sanoo Jeesus. Etkö todellakaan usko sitä?

        Herran Pyhä Ehtoollinen ei edelleenkään ole pelkästään muistoateria, vaan siinä ON Kristuksen ruumis ja veri, annettu ja vuodatettu sinunkin syntiesi anteeksiantamiseksi, niin kuin Raamattu sanoo.

        Taioista puhuminen Jumalan pelastavan Sanan yhteydessä osoittaa mielestäni sen, että et ole oikein ymmärtänyt mitä on Jumalan sana, ja mitä usko Kristukseen merkitsee.

        Puhut kyllä kauniisti uskosta mutta heti perään kuitenkin kiellät uskovasi.

        "Kiellätkö sinä Kristuksen ruumiin ja veren olevan Herran Pyhässä Ehtoollisessa?"

        Kirjaimellisesti ottaen kiellän.

        "Tämä on minun ruumiini ja tämä on minunn vereni, sanoo Jeesus. Etkö todellakaan usko sitä? "

        Ja jos luet tarkemmin, niin Jeesus otti, siunasi ja mursi LEIVÄN ja sanoi, "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini" Ja malja oli uusi liitto, ei malja, vaan se mitä se kuvaa, eli Jeesuksen veri, joka meidän puolestamme vudatetaan on uusi liitto.

        Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
        20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.(Luuk. 22:19-20)

        "Taioista puhuminen Jumalan pelastavan Sanan yhteydessä osoittaa mielestäni sen, että et ole oikein ymmärtänyt mitä on Jumalan sana, ja mitä usko Kristukseen merkitsee.

        Puhut kyllä kauniisti uskosta mutta heti perään kuitenkin kiellät uskovasi. "

        Niin, en minä uskokaan ehtoolliseen, vaan Jeesukseen.

        Minä ymmärrän tämän kaikkien totuuksien perustan, että Jeesuksen veri, eli Jeesuksen kuolema, sovittaa synnit. Ehtoollisen nauttiminen ei pelasta, vaan se mitä se kuvaa.


      • Harhaoppisten kanssa
        ihminen kirjoitti:

        "Kiellätkö sinä Kristuksen ruumiin ja veren olevan Herran Pyhässä Ehtoollisessa?"

        Kirjaimellisesti ottaen kiellän.

        "Tämä on minun ruumiini ja tämä on minunn vereni, sanoo Jeesus. Etkö todellakaan usko sitä? "

        Ja jos luet tarkemmin, niin Jeesus otti, siunasi ja mursi LEIVÄN ja sanoi, "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini" Ja malja oli uusi liitto, ei malja, vaan se mitä se kuvaa, eli Jeesuksen veri, joka meidän puolestamme vudatetaan on uusi liitto.

        Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
        20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.(Luuk. 22:19-20)

        "Taioista puhuminen Jumalan pelastavan Sanan yhteydessä osoittaa mielestäni sen, että et ole oikein ymmärtänyt mitä on Jumalan sana, ja mitä usko Kristukseen merkitsee.

        Puhut kyllä kauniisti uskosta mutta heti perään kuitenkin kiellät uskovasi. "

        Niin, en minä uskokaan ehtoolliseen, vaan Jeesukseen.

        Minä ymmärrän tämän kaikkien totuuksien perustan, että Jeesuksen veri, eli Jeesuksen kuolema, sovittaa synnit. Ehtoollisen nauttiminen ei pelasta, vaan se mitä se kuvaa.

        Emme me näistä kinaa.
        Jos sinä et usko Jumalan sanaa, se on sinun asiasi. Eivät ne usko muslimitkaan Jeesukseen.

        Meille Kristityille ehtoollinen on Kristuksen ruumis ja veri.


    • Krysostomos

      on tilaisuus päästä ehtoollisesta osalliseksi jokaisessa pyhässä messussa.
      Viimeksi olin messussa & ehtoollisella männä suvena karmeliittanunnien kappelissa.
      Ehtoollinen on mysteerien mysteeri - Kristuksen elävän läsnäolon paikka...

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      366
      7990
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2284
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1672
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1529
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      119
      1251
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      78
      1251
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      345
      1091
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      985
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      51
      958
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      106
      875
    Aihe