Miten voitat riippuvuudet

wege

Onko kukaan lukenut/tutustunut Stanton Peelen kirjaan "miten voitat riippuvuudet 7 vallankumouksellista keinoa riippuvuuksista vapauttamiseksi" - mielestäni järkeenkäypä ohjelma joka ei opeta "hurahtamista" mihinkään tiettyyn kuvioon kuten esim. AA yms. Olisi kiva vaihtaa ajatuksia.

18

2207

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulisin

Stanton peele käväisi,kai pari vuotta sitten täällä suomessa luennoimassa kirjastaan,muistelen,ja ellen ihan väärää väitä,niin taitaa se stantonin kirja olla kopsattu juuri AA-n.teoksesta anonymit alkoholistit,tai ainakin osittain ohjelma on sama?.luulisin, että samanlaiseen päihteettömyyteen hurahtaa kun AA-n.ohjelmallakin.
      Jos minä oon ihan hakoteillä,niin varmaan joku osaa selittää tarkemmin.

• sAAmari

ja olin kuuntelemassa Peeleä kun hän kävi Helsingissä. Peelehän on entinen AA-lainen ja/tai Minnesota-hoidon työntekijä, en muista tarkalleen hänen taustaansa, mutta hän katkeroitui ja alkoi tehdä bisnestä omilla opeillaan. Tosi asiassa hänen "vallankumouksellisissa keinoissaan" ei ole mitään uutta.

Tunnen monia, jotka ovat lukeneet kirjan mutta en ketään, joka olisi sen avulla raitistunut. Tosin en tiedä missä sellaisiin ihmisiin voisi ylipäänsä tutustuakaan, eli en väitä etteikö sellaisia voisi olla olemassa.

Kysyit mielipidettä (ajatuksia), ja omani siis on että en pidä hänen keinojaan sen paremmin vallankumouksellisina kuin toimivinakaan. Hemmetin hyvä kuitenkin, että tältäkin palstalta vielä löytää älyllistä keskustelua, kiitos siitä!

• luulisin

osaanko minä keskustella"älyllisesti"vaikka olenkin alkoholisti,luulin jo järkeni hävinneen viinalla.

• Elmo

Stanton Peele: MITEN VOITAT RIIPPUVUUDET

7 vallankumouksellista keinoa riippuvuuksista vapautumiseksi

Peelen viesti jokaiselle riippuvuuksista kärsivälle on radikaali mutta samalla hyvin optimistinen ja rohkaiseva: Alkoholismi ja muut riippuvuudet eivät ole sairauksia. Useimmat ihmiset toipuvat ilman hoitoja ja tukiryhmiä. Tutkimukset tukevat Peelen väitettä. Hän kertoo kirjassaan kuinka riippuvuushoidot ovat muuttuneet valtavaksi teollisuudeksi, joka elää vanhoista väittämistä ja myyteistä.

"Suomi tarvitsee uutta asennoitumista riippuvuuskeskusteluun."
      - Lääkäri Antti Heikkilä, Riippuvuus - valheiden verkko -kirjan tekijä

• sAAmari

takakannesta/esittelytekstistä poimittu mainosteksti ei ihan vastaa käsitystäni mielipiteistä/ajatuksista. Oletko itse lukenut kirjan ja kokeillut konsteja? Mitä niistä ajattelet? ovatko toimineet?

Mitä päihderiippuvuuden sairausluonteeseen tulee niin itse uskon enemmän päihdelääketieteellisiä tutkimustuloksia kuin Heikkilää tai Peeleä. Sitä en usko että ainakaan nykylääketieteen keinoin alkoholismia voitaisiin parantaa, mutta sen yhteys aivokemian muutoksiin on kyllä niin selkeästi osoitettu, että uskon kyseessä olevan elimellinen(kin) sairaus.

• nykyaikaa
        sAAmari kirjoitti:

takakannesta/esittelytekstistä poimittu mainosteksti ei ihan vastaa käsitystäni mielipiteistä/ajatuksista. Oletko itse lukenut kirjan ja kokeillut konsteja? Mitä niistä ajattelet? ovatko toimineet?

Mitä päihderiippuvuuden sairausluonteeseen tulee niin itse uskon enemmän päihdelääketieteellisiä tutkimustuloksia kuin Heikkilää tai Peeleä. Sitä en usko että ainakaan nykylääketieteen keinoin alkoholismia voitaisiin parantaa, mutta sen yhteys aivokemian muutoksiin on kyllä niin selkeästi osoitettu, että uskon kyseessä olevan elimellinen(kin) sairaus.

Taitaa olla niin, että nykyisin kaikesta "epänormaalista" käytöksestä tehdään sairaus, niin saadaan ihmisille hyvä omatunto siitä, ettei tarvitse omista teoista kantaa vastuuta.

Eihän enää lasten kasvatuskaan ole vanhempien tehtävä, vaan koulun ja yhteiskunnan. Valitettavasti tämä vastuun pakoileminen ei ainakaan edesauta sitä, että kansakuntamme muuttuisi raittiimpaan suuntaan.

• sAAmari
        nykyaikaa kirjoitti:

Taitaa olla niin, että nykyisin kaikesta "epänormaalista" käytöksestä tehdään sairaus, niin saadaan ihmisille hyvä omatunto siitä, ettei tarvitse omista teoista kantaa vastuuta.

Eihän enää lasten kasvatuskaan ole vanhempien tehtävä, vaan koulun ja yhteiskunnan. Valitettavasti tämä vastuun pakoileminen ei ainakaan edesauta sitä, että kansakuntamme muuttuisi raittiimpaan suuntaan.

asian päinvastoin. Kun ymmärretään, että kyse on sairaudesta, ja vieläpä sairaudesta johon lääketieteellä ei ole tarjota apua, ihminen joutuu ottamaan itse vastuun toipumisestaan. Niin kauan kuin riippuvuus ymmärretään luonteenheikkoudeksi niin hän voi vierittää vastuun sosiaaliterapeuteille tai yhteiskunnalle tai vanhemmilleen (kurja lapsuus). Sairaus sen sijaan ei ole kenenkään syy, mutta siitä toipuminen on potilaan = alkoholistin omalla vastuulla. Vaihtoehtona on jatkuvasti paheneva sairaus, joka ennen pitkää johtaa kuolemaan.

Jos alkoholisti lähtee toipumaan sairaudestaan AA:ssa niin hän joutuu kyllä kantamaan myös vastuunsa. Meillä on 12 askelta, joihin sisältyy rehellinen menneiden tekojen tarkastelu (esim. miten on laiminlyönyt perhettään) ja asianosaisten hyvittäminen.

• AAA
        sAAmari kirjoitti:

asian päinvastoin. Kun ymmärretään, että kyse on sairaudesta, ja vieläpä sairaudesta johon lääketieteellä ei ole tarjota apua, ihminen joutuu ottamaan itse vastuun toipumisestaan. Niin kauan kuin riippuvuus ymmärretään luonteenheikkoudeksi niin hän voi vierittää vastuun sosiaaliterapeuteille tai yhteiskunnalle tai vanhemmilleen (kurja lapsuus). Sairaus sen sijaan ei ole kenenkään syy, mutta siitä toipuminen on potilaan = alkoholistin omalla vastuulla. Vaihtoehtona on jatkuvasti paheneva sairaus, joka ennen pitkää johtaa kuolemaan.

Jos alkoholisti lähtee toipumaan sairaudestaan AA:ssa niin hän joutuu kyllä kantamaan myös vastuunsa. Meillä on 12 askelta, joihin sisältyy rehellinen menneiden tekojen tarkastelu (esim. miten on laiminlyönyt perhettään) ja asianosaisten hyvittäminen.

Ei iske. Gotta let the big dogs run.

AA = KKK.

Muita konsteja eikä ainaista AA mainosta.

• wege

Olen Elmon kanssa samoilla linjoilla. Alkoholismi ei ole sairaus kuten ei myöskään muut addiktiot, vaan oire jostakin. Jos hoidetaan vain oiretta ei voi odottaa tervettä kokonaisuutta. AA-auttaa alkoholistia pysymään raittiina - hyvä niin, mutta tervehtyykö ihminen kokonaan "riippuvuudestaan" - siirtyykö se johonkin muuhun addiktiiviseen toimintamalliin?

Itse AA-kokemusta hankkineena koen jotenkin nöyryyttävänä sen "henkisen strip teasen", joka toistuu kerrasta toiseen kunkin toverin kohdalla vuorollaan. Kaveripiirissäni on alkoholisteja, jotka ovat hyväksyneet sen "teesin", jos otat yhden - niin siitä repee kaikki, menee viikko, kaksi kukin tavallaan - ikäänkuin on annettu jokin alitajuinen "lupa", että kun otin yhden niin eihän siitä muuta seuraa kuin totuttu kunnon ryyppyputki. Peele opettaa taasen, että aina voi laittaa pelin poikki kun huomaa lipsahduksensa. Tämä oli minulle silmiä avaava juttu, kun tajusin tuon kuvion miten se toistuu ja toimii. Mitäs mieltä tällaisita aatoksista?

• wege kirjoitti:

Olen Elmon kanssa samoilla linjoilla. Alkoholismi ei ole sairaus kuten ei myöskään muut addiktiot, vaan oire jostakin. Jos hoidetaan vain oiretta ei voi odottaa tervettä kokonaisuutta. AA-auttaa alkoholistia pysymään raittiina - hyvä niin, mutta tervehtyykö ihminen kokonaan "riippuvuudestaan" - siirtyykö se johonkin muuhun addiktiiviseen toimintamalliin?

Itse AA-kokemusta hankkineena koen jotenkin nöyryyttävänä sen "henkisen strip teasen", joka toistuu kerrasta toiseen kunkin toverin kohdalla vuorollaan. Kaveripiirissäni on alkoholisteja, jotka ovat hyväksyneet sen "teesin", jos otat yhden - niin siitä repee kaikki, menee viikko, kaksi kukin tavallaan - ikäänkuin on annettu jokin alitajuinen "lupa", että kun otin yhden niin eihän siitä muuta seuraa kuin totuttu kunnon ryyppyputki. Peele opettaa taasen, että aina voi laittaa pelin poikki kun huomaa lipsahduksensa. Tämä oli minulle silmiä avaava juttu, kun tajusin tuon kuvion miten se toistuu ja toimii. Mitäs mieltä tällaisita aatoksista?

Ole Peelejä tullut luettua mutta kokemuksesta voin sanoa että minun kohdallani..jos otan yhden niin menee kuukausia ja luultavasti henki, en saanut "peliä" poikki vaikka kuinka yritin, tänään tiedän ja pystyn hyväksymään tuon tosiasian minun kohdallani. Enkä myöskään koe omalla kohdallani sellaista että alkoholi riippuvaisuus olisi muuttunut joksikin toiseksi riippuvaisuudeksi, ainakaan sellaista riippuvuutta että se aiheuttaisi vahinkoa minulle tai toisille ihmisille.

• nykyaikaa
        sAAmari kirjoitti:

Kuinkas se kaikkivoipa aa opettaa hyvittämään kaiken laiminlyönnin ja muun pahan, minkä holisti on tehnyt läheisilleen? Jos olet kännipäissäsi hakannut raskaana olevan naisen sikiön hengiltä, niin tuleeko se jollain 12:sta askeleesta takaisin henkiin?

• sAAmari
        nykyaikaa kirjoitti:

Kuinkas se kaikkivoipa aa opettaa hyvittämään kaiken laiminlyönnin ja muun pahan, minkä holisti on tehnyt läheisilleen? Jos olet kännipäissäsi hakannut raskaana olevan naisen sikiön hengiltä, niin tuleeko se jollain 12:sta askeleesta takaisin henkiin?

mutta enpä tiedä mitään muutakaan tapaa millä tulisi, vai tiedätkö sinä? Mitä kyseisen alkoholistin sitten mielestäsi tulisi tehdä?? Olla kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan? Tappaa itsensä ("henki hengestä")? Jotain muuta, mitä?

Vastaukseksi ei kelpaa, että hänen ei olisi alunperinkään pitänyt tappaa sikiötä, ei tietenkään olisi pitänyt! Mutta oma lähtökohtasi oli, että näin olisi jo tapahtunut. Joten mitä nyt?

• sAAmari
        wege kirjoitti:

henkisellä stripteasella? Joissakin ryhmissä on edelleen tapana, että "ripittäydytään" koko ryhmälle ja kerrotaan mitä kaikkea on tullut ryssittyä. Tämä ei kuitenkaan ole Ison Kirjan mukaista, siellä menneet asiat kehotetaan käymään läpi kummin kanssa.

Tuo ryyppyputki-ajatus sen sijaan on AA:ssa, siellä ei rohkaista ketään kokeilemaan kohtuukäyttöä (tosin Isossa Kirjassa kehotetaan epävarmoja kokeilemaan "vielä kerran" jos he eivät tiedä vielä ovatko alkoholisteja vai ei). Tätä käsitystä tukee myös jo edellä mainitsemani päihdelääketiede, eli että alkoholin nauttiminen ikään kuin käynnistää mielihyväradan ja sen pysäyttäminen on vaikeaa.

Ehkä Peele ja Elmo ja sinä olette viisaampia kuin WHO tai esim. lääketeollisuus joka käyttää mielettömiä summia rahaa löytääkseen lääkkeen sairauteen, jota teidän mielestänne ei edes ole. (En millään tavalla ole lääketeollisuuden puolella, en todellakaan usko lääkkeisiin riippuvuuden parantamisessa.)

Ehkä Peelen avulla tupakoijatkin voisivat luopua "pahasta tavastaan", ja jos silloin tällöin lipsahtaakin niin senhän ei tarvitse tarkoittaa tupakoinnin uudelleen aloittamista.

• nykyaikaa
        sAAmari kirjoitti:

mutta enpä tiedä mitään muutakaan tapaa millä tulisi, vai tiedätkö sinä? Mitä kyseisen alkoholistin sitten mielestäsi tulisi tehdä?? Olla kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan? Tappaa itsensä ("henki hengestä")? Jotain muuta, mitä?

Vastaukseksi ei kelpaa, että hänen ei olisi alunperinkään pitänyt tappaa sikiötä, ei tietenkään olisi pitänyt! Mutta oma lähtökohtasi oli, että näin olisi jo tapahtunut. Joten mitä nyt?

Miten asianosaiset "hyvitetään"? Sehän tässä oli alunperin kysymys, johon et vastannut. Olkoon se läheisten laiminlyönti mikä tahansa, niin miten mitään asiaa "hyvitetään" enää jälkikäteen. Siitä tässä lähinnä on kysymys. Minun mielestäni ei mitenkään, sillä kuten sanottu, tehty mikä tehty, mitään ei pystytä enää hyvittämään eikä näin ollen myöskään saada tekemättömäksi. Nämä kuulostavat juuri sellaiselta "hallelujaa" -hihhulihommalta.

• Rasalas

Peelen kirjan on suomeksi kustantanut Rasalas Oy. Rasalas Oy:n omistaa Antti Heikkilä. Kuinka ollakaan.

Hieman lähdekriittisyyttä, pliis.

• sAAmari
        wege kirjoitti:

muutamaa riviä ylempänä tuon esille Rational Recovery:n. Jos kiinnostuit Peelen ajatuksista niin voi olla että kiinnostut myös RR:sta.

Minä olen perehtynyt RR:ään vain pintapuolisesti, mutta sen verran kuitenkin että tiedän ettei se ole minun juttuni. Ainoa minkä siitä voin allekirjoittaa on pyrkimys täydelliseen raittiuteen (ei kohtuukäyttöön). Muilta osin oma ymmärrykseni niin alkoholismista sairautena kuin siitä toipumisesta (ja alkoholismin neurologiasta & psykologiasta) on täydellisesti ristiriidassa RR:n kanssa. Jos joku kuitenkin löytää siitä avun niin sehän on hyvä.

• AAholisti

Luin keväällä, jätin hurahtaneena aa-palaverit ja lopulta siirryin kohtuukäyttöön. Noh, sen tiesi miten kävi. Nyt aa:ssa takaisin, karseat juomiset kokeneena. Nostan hattua kelle tuo oppi riittää mulle ei riitä. Tarviin aa:ta että elämässä selviän hengissä.

• holistiAA

Minä en lukenu mitään kirjoja,pysyn selvinpäin AA:ssa,hyvin meni,ehkä liiankin hyvin,jätin palaverit,kokeilin kohtuukäyttöä,pari kuukautta meni jotenkuten,sitten rävähti kymmenen vuoden yhtämittanen juomaputki,nyt taas AA-n avulla reilu vuosi raittiutta,tarviin/käyn melkeen joka päivä ryhmässä,nyt kyllä tajuun sen ensimmäisen huikan vaarallisuuden.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      125
      4793
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      11
      3459
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      128
      3231
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2686
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      82
      2414
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1793
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1414
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      120
      1283
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      10
      1249
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1218
    Aihe