Jeesus kehoitti rakastamaan vihamiestään. Mitä islam sanoo tästä lauseesta? Onko sitä kopioitu mihinkään arvostettuun opukseen? Tai onko sama sisältö muuten laitettu vaikkapa Muhamedin suuhun?
Ja sanottakoon, etten pysty rakastamaan näitä äärimuslimeja, jotka vissiin ovat vihamiehiäni, tai kokevat olevansa.
Rakasta vihamiestäsi
10
452
Vastaukset
- Kristitty 15 vuotiaasta saakka
Minulla on naapuri, joka on muslimi. Tulin tänään töistä ja naapuri tuli vastaan. Tervehdimme toisiamme ystävällisesti. Kävin kerran pyynnöstä korjaamassa hänen tietokonettaan. Koneessa oli rukouskalenteri, joten hän ei ainakaan ole täysin maallistunut. En tunne häntä kovin hyvin, joten en hänen tarkkaa suhtautumista maailman menoon.
No en vihaa häntä vaan koen sympatiaa. Olen myös tuntenut useita muslimeja elämäni aikana. Osa heistä on ollut mukavia ja osa vähemmän. Pyrkimys on rakastaa heitä lähimmäisenä. Koska tämä oli Jeesuksen esimerkki ja haluan seurata häntä. - -question-
Toinen mielenkiintoinen Jeesuksen kehotus on:
"Älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi"
Kristityt eivät tätä yleensä noudata (esim. suhtautuminen homoseksuaaleihin), mutta onko koraanissa mitään vastaavaa kehotusta?
Kysyn, koska en ymmärrä miksi lähi-idässä asuvaa muslimia kismittää eurooppalaisen pakanan tekemä synti. Eihän muslimi joudu siitä vastuuteen. - Reijo
Suoraan Koraanin 5. suurasta:
51. Te, jotka uskotte! Älkää lyöttäytykö juutalaisten ja kristittyjen ystäviksi, - he ovat ystäviä vain toisilleen, ja joka ottaa heidät liittolaisikseen, on yksi heistä. Jumala ei totisesti ulota johdatustaan väärämielisiin.
Jeesuksen eläessä ei koko Islamin uskoa ollut vielä olemassakaan, ehkä hänen ohjeistus olisi ollut hieman toisenlainen jos olisi.näin jälkikäteen ohjeita Jeesukselle siitä, mitä hänen olisi pitänyt opettaa.
Ilmeisesti hänen olisi pitänyt huomioda sinun tulkintasi islamista,jottei olisi puhunut ihan läpiä päähänsä.
Jeesuksen opetusta rakastaa vihamiestään on ymmärretty monella tapaa. Osaltaan tämä kai johtuu siitä, että sana ”vihamies” tai ”vihollinen” voidaan ymmärtää monellakin tavalla.
Sanoilla ”vihamies” tai ”vihollinen” voidaan nähdäkseni tarkoittaa sellaista, joka vihaa ja vainoaa minua – tai sellaista, jota minä itse vihaan ja vainoan. Siis näillä sanoilla voidaan nähdäkseni tarkoittaa sellaista, joka on ryhtynyt vihamiehekseni – tai sellaista, jonka vihamieheksi minä itse olen ryhtynyt.
Kun kirjoitat: ”Ja sanottakoon, etten pysty rakastamaan näitä äärimuslimeja, jotka vissiin ovat vihamiehiäni, tai kokevat olevansa”, mistä olet päätynyt siihen, että nämä äärimuslimeiksi kutsumasi ovat vihamiehiäsi tai kokevat olevasi vihamiehiäsi? Tarkoitatko tällöin sitä, että he ovat ryhtyneet sinun vihamiehiksesi ja siis vihaavat ja haluavat vainota sinua – vai sitä, että sinä olet ryhtynyt heidän vihamiehekseen ja haluat vihata ja vainota heitä?
Matteuksen mukaan Jeesus opetti asiasta seuraavasti:
"Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi. Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille.
Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin tee niin? Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin? Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.”
Itse olen taipuvainen tulkitsemaan tätä opetusta siten, että se käskee ehdottomasti olemaan vihaamatta ja vainoamatta niitäkään, jotka vihaavat ja vainoavat itseäni. Se toisin sanoen käskee mielestäni itseäni ehdottomasti olemaan ryhtymättä niidenkään vihamieheksi, jotka ovat ryhtyneet minun vihamiehikseni. Päinvastoin, se käskee itseäni rakastamaan heitäkin.
Itse en ole huomannut Jeesuksen tehneen poikkeusta siinä edes niiden kohdalla, joita kutsut äärimuslimeiksi ja joiden arvelet olevan vihamiehiäsi ta kokevansa itsensä sellaisiksi.
Näin ollen kysymyksesi ”Mitä islam sanoo tästä lauseesta?” tuntuu oudolta. Miksi sinua kiinnostaa, mitä islam sanoo lauseesta, joka itsellesi on jäänyt oman kirjoituksesi mukaan lähinnä kuolleeksi kirjaimeksi?
Mutta oma tulkintani Jeesuksen opetuksista ei tietenkään ole ainoa mahdollinen.Kiitos niille, jotka vastasivat. Kiitos myös niille, jotka eivät vastanneet.
Päättelisin, ettei kyseistä rakastamiskäskyä ole siirretty Koraaniin. Tästäpä johtuen ei muslimi riko mitään moraalikoodia, jos vihaa minua, esim. siksi, että pidän Tanskaa rasistisen ja fasistisen vihauskonnon hyökkäyksen uhrina ja haluan tukea Tanskaa tässä tilanteessa.
Alamittaisuuteni kristittynä on tietenkin kaikille selvää, jopa ilman Aabra-hamin osoittelua. Kiitos kuitenkin valaisevasta oppitunnistasi tästä "rakasta vihollistasi" aiheesta. Se oli ihan asiaa. Alamittaisuuteni vihollisten rakastamisessa tulee ilmi siinäkin, että kun näen BBC:n uutisissa muslimien kantavan kylttejä "Kill ..." Siis "Tapa Muhamedin pilkaajat" tms. haluaisin, että tällä/näillä henkilöllä ei olsi oikeutta kulkea vapaana EU:n alueella.
Epäsymmetrisyys esim. vihollisen rakastamisen periaatteessa (jonka kristityt yleisesti myöntävät olevan Jeesuksen opettama) lienee muslimi-kristitty -ongelmien taustatekijöitä ja ymmärrysongelmien synnyttäjä. Yleensäkin epäsymmetrisyys aiheuttaa epätasa-arvoa ynnä
muuta vinoutta.- Nasse
Järvenpäässä aletaan lähestyä Niemenmäen pastorin, Trubaduurin, otteita.
Lepo vaan.
Kiillota kehääsi, solmussakin oleva näyttää huollettuna paremmalta. että he kerskuvat rakkauden käskyllä, jolle haistattavat käytännössä pitkät paskat.
Se joka leimaa toisen uskonnon rasistiseksi ja fasistiseksi vihauskonnoksi toimii kuten fasistit ja rasistit konsanaan. Tai kuten jotkut fanaattiset pässinpäät toimivat Lähi-idässä.
Mitäpä tuosta sen enempää.- obs-.,
Aabra-ham kirjoitti:
että he kerskuvat rakkauden käskyllä, jolle haistattavat käytännössä pitkät paskat.
Se joka leimaa toisen uskonnon rasistiseksi ja fasistiseksi vihauskonnoksi toimii kuten fasistit ja rasistit konsanaan. Tai kuten jotkut fanaattiset pässinpäät toimivat Lähi-idässä.
Mitäpä tuosta sen enempää.>>Se joka leimaa toisen uskonnon rasistiseksi ja fasistiseksi vihauskonnoksi toimii kuten fasistit ja rasistit konsanaan. Tai kuten jotkut fanaattiset pässinpäät toimivat Lähi-idässä.
Rasismi ja fasismi ovat määriteltyjä asioita. Islamista löytyy näihin määritelmiin sopivaa aineistoa. Kuinka sen rasismin ja fasismin luulet siirtyvän tarkasteltavasta kohteesta tarkastelijaan? obs-., kirjoitti:
>>Se joka leimaa toisen uskonnon rasistiseksi ja fasistiseksi vihauskonnoksi toimii kuten fasistit ja rasistit konsanaan. Tai kuten jotkut fanaattiset pässinpäät toimivat Lähi-idässä.
Rasismi ja fasismi ovat määriteltyjä asioita. Islamista löytyy näihin määritelmiin sopivaa aineistoa. Kuinka sen rasismin ja fasismin luulet siirtyvän tarkasteltavasta kohteesta tarkastelijaan?fasisti eli leimaa toisen uskonnon rasistiseksi ja fasistiseksi vihauskonnoksi ja siten 1,2 miljardia hmistä rasisteiksi ja fasisteiksi, silloin hän ilmeisestikin toimii kuten fasistit ja rasistit konsanaan. Tai kuten toimivat ne fanaattiset pässinpäät Lähi-idässä, jotka leimaavat parasta aikaa tanskalaisia.
Ääripäät kohtaavat.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia?
Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?712406Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä411173Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1755095Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa293712Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1963554Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss473104Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1082839Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky132368Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie412149Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy191955