Paljonko kulutatte rahaa ruokaan taloudessanne? Huomasin Nordean sivuilla laskurin jossa kahden aikuisen taloudelle oli laskettu n. 280 euroa kuukaudessa (tilastollinen oletusarvo sivun mukaan, löytyy ainakin Nordean Verkkopankin Laina-välilehdeltä) ruokakuluihin.
Meitä on 2kpl 25 vuotiaita töissä käyviä ja n. 3600 euron nettotuloistamme laskin tiliotteistamme että käytämme hieman alle 500 euroa kuukaudessa ruokaan. Siis lähes tuplat mitä tuo Nordean laskuri oletusarvoittaa :-)
Heräsi epäilys a) laskurin antamia arvoja kohtaan ja b) omaan ruoan kulutuksemme suhteen.
Tuossa 500 eurossa ei ole edes mukana mahdollisia varsinaisia ravintolakäyntejä - mutta sen sijaan päivittäin ruokailemme lounasravintoloissa sekä iltaisin monesti ruokaostokset ovat "täydentäviä" sen sijaan että kävisi kerran viikossa ostamassa monta kassillista tms..
Ehkä kulutustottumuksissamme olisi tuolta osin optimoinnin varaa?
Paljon kulutatte rahaa ruokaan?
13
3075
Vastaukset
- noin kolme
krt enemmän kuin normaalisti. Poikkeustila, täytyy pitää ruokavalio kuosissa että jaksaa taistella.
- liikaa menee
näkyi tammikuun saldo olevan vähän alle 400 €. Laskin tämän pankkikortintiliotteista, joten joku pieni lasku voi olla ettei ollut tässä (jos oli maksettu käteisellä). Ulkona ravintolassa oli syöty kerran kuukauden aikana ja kerran Hesessä. Meitä on kaksi henkeä ja nettotulot n. 3000 €. Meitä on kaksi nelikymppistä, ei lapsia eikä velkojakaan. Kerran viikossa käymme "kunnolla" kaupassa ja viikolla sitten täydennämme ostoksia. Mielestäni meilläkin menee liikaa ruokaan vaikka mitään erikoista ei osteta. Olutta tai siideriäkin ostetaan harvoin. Tarkoitukseni on ollut, että joku kuukausi maksaisi kaikki ruokalaskut visalla (pienetkin) ja siitä saisi helposti summan laskulta, mutta ei ole vielä tullut toteutettua.
- Johonkin rahat menee
Meillä on nettotulot jotain kol tonnia per kk ja
kolme alle kouluikäistä.
Käydään noin periaatteessa kerran vkossa kaupassa.
Kerralla menee 80-90euroa.
Siis kk kauppalasku on alle 400 euroa.
Asuinpaikan valintaan vaikutti paikkakunnan halvimman
marketin läheisyys.
Ei osteta mitään turhaa, paitsi vaimo pakolliset
kauneuden hoitotuotteet: Asiakaspalvelu tehtävä.
Kysehän on aina ja kaikessa priorisoinnista, ruuasta
pitää maksaa, koska se pitää olla terveellistä ja
riittävästi.
Ylijäävän rahan voi sitten pistää siihen mistä tykkää.
Säästäminen on motivoitava itselleen jotenkin.
Ei elämän tarvitse olla välttämättä tylsää. Aina. - kalle
Eikö se ole niin että ruoka on sillon halpaa kun sitä viellä rahalla saa, mutta sitten ku ei saa rahallakan niin sillo se vasta kallista on.
- karakali
Mä oon pitäny kirjaa IHAN KAIKISTA ostoksistani jo kaks ja puol vuotta. Asun avomiehen kanssa. Miehen menoja en kirjaa.
Mulla kuluu kuukaudessa ruokaan rahaa 150-170€ (pääosin minä olen se joka ruuat maksaa), muuhun sälään menee 120-250€ kuussa, laskuihin ja asumiseen 400-600€.
Kirjatkaapa huviksenne kuukauden menot ja tulot niin voitte yllättyä. Mulla esim menee kuussa kympin verran karkkiin rahaa, eli siis 120€ vuodessa... huimaa....- olen viilaaja
Ihan pilkulleen aivan kaiken kirjaan.Tiedän tarkalleen mitä menee ruokaan ja mitä auto maksaa ym.
Todella tarkka saa olla.Eikä kannata ostaa sitä mitä tekee mieli,vaan sitä mikä on järkevää.
- ollaan
Suht samoissa menoissa ollaan. Meitä on kaksi työssä käyvää. Kauppareissuja 2 per vko ja kerralla n. 50e. (sis. pesuaineet, talouspaperit yms.) Ravintoloissa, grilleillä käydään harvoin, niitä menoja ei ole mukana. Töissä syödään yksi päivän aterioista. Niitäkään ei ole tässä mukana.
- ihmettelevä
Meidän kahden aikuisen (lue naisen ja yhden ruoan suurkuluttajan) taloudessa ruokaan menee kuussa n. 200-250€. Eikä meillä edes sen kummemmin mietitä mitä syödään ja minkä hintaista. Hassua.
- saita....
Minulla - yhden hengen talous - menee n. 53e/kk ruokaan. Ja tuolla hinnalla pystyy syömään mahan täyteen kahdesti päivässä hedelmä päälle.
Yllättävän paljon pystyy ruoassa säästämään, kun tekee itse mahdollisimman pitkälle. Kaikkeen tottuu. On sitä ennen pettuleipääkin syöty =) - tjkooo
Meillä menee kahden hengen taloudessa 100-140 euroa ruokaan kuukaudessa.
Kotiruokaa syödään paljon. Tuolla summalla ei tarvitse tinkiä mistään. Parhaat herkut aina pöydässä. - talouskulut
on noin 500 euroa kuussa. Minulla on kotiäitinä mahdollisuus tehdä ruoka perustarvikkeista, jolla on jo suuri merkitys. Itse ruoan hintaa en ole eritellyt, samaan summaan kuuluu kahden lapsen vaipat, pesuaineet vessapaperit yms tuotteet. Ajanpuutteen vuoksi olemme päätyneet siihen ratkaisuun, että ostamme paljon kerralla automarketista, Lähikaupasta haemme vain oikeastaan maitoa ja leipää, sekä tuoretavaraa, kuten kasviksia ja hedelmiä. Jätämme kauppaan turhat, herkkuja ei juurikaan ostella, paitsi lapset saavat viikkokarkit. Meillä ei niitä kyllä kaivatakaan.
Huomasin, että kun jäin kotiin, ruokalasku tippui noin kolmanneksella. Se jo riittää kattamaan tulotason laskun.
Mutta loppujen lopuksi, mitä väliä sillä on, jos rahat riittää. Toiset arvostavat hyvää ruokaa, ja ulkona syömistäkin korkealle. Monet haluavat nauttia ruokansa viinin kera, meillä ei näin ole. Sen sijaan olemme satsanneet muihin elämää helpottaviin asioihin. Eli aika pitkälle on arvostus kysymys.- 200e on hullusti
syön ite 50-60e eestä en lipit tuliliemiä syön perusruokia
- EllenIce
hakemuksessa päivittäisiin kuukausimenoihin Ruokailun ym. osuudeksi... Ei sillä ainakaan paljon juhlita... jos sattuu olemaan .. heidän "budjeteissaan"... &=/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.1212243Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n562176Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501865EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt71407Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan771395- 941377
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191161Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311150Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men621123- 68989