Vuosien varrella on tutkittu näitä kilppariarvoja, aina ovat olleet ok. Oireet on tklääkärin mukaan täysin kilpirauhaseen liittyvät, aiemmin puhui että olisi epäilys liikatoiminnasta ja nyttemmin tuntuu kallistuvan vajaatoiminnanpuolelle, mutta ei kuitenkaan arvot ole huonot (paljon on tutkittu myös muita sairauksia alta pois, mistään ei ole mitään löytynyt)
1988 tsh 3,3
1996 tsh 3,4 ja stv 4 10,0
1999 tsh 3,0 ja stv4 13
2003 tsh 1,19 ja stv4 8,60
2005 joulukuu tsh 1,05 ja stv4 10,2
lisäksi vuonna 99 on otettu s-tyglab
arvojani vuosien varrelta:
9
1162
Vastaukset
- kilpinen
voi johtua kilpirauhasesta. Nykyaikana nuo arvot ovat kyllä jo normaalin ulkopuolella. Pyydäpä koelääkitystä lääkäriltä niin näette auttaako. Luulisin että auttaa. ELlei lääkärisi ole yhteistyöhaluinen, vaihda lääkäriä.
- jatkaisin vielä hieman...
Ensinnäkin kiitos kaunis vastauksistanne, jaksatteko vielä lukea tämän vuodatukseni?
Mitä ne tämän päivän normaaliarvot ovat?
Kun tuntuu, että eripaikkakunnilla on eri arvot?
Sillon -03 kun tämä toinen arvo oli sen 8,60 niin viitearvoissa oli 10,20-21,00 (tällöin mulle sanottiin, että arvot on viitearvojen sisäpuolella, enkä älynnyt pyytää vastauksiani itselle)ja nyt sitten joulukuussa kun arvoni oli sen 10,20 niin viitearvona onkin 7,50-18,00 (pitkän kiistelyn jälkeen sain itselleni nämä labratulokset "mustaavalkoisella")Kysyin lääkäriltä, miksi nämä viitearvot ovat muuttuneet näinkin kovasti, tokasi vaan tylysti, että näin nykyisin on.
Voiko kilpparihommeleista johtua tälläisetkin vaivat:
pulssi korkealla, verenpaineet koholla, silmät kuivat, arat, verenpurkaumia silmissä, kurkkukipu, nieleminen aristaa(nieluviljely ok), villapaitakin "ahdistaa" kurkkua, kuumeinen olo, vaikka on lämpöä normaalit 36,4-36,7 vaihdellen, silmissä "höhtyvää" kun katsoo vaaleaa kohden, niin ikäänkuin leijailee tummia pieniä pisteitä silmissä, nivelkipuja ollut vuodenpäivät (reumakokeet ok), vatsa kovana ja siitä sitten peräpukamat, vatsan turvotus, janottaa niin vietävästi (sokerit ok), olen muuttunut tuossa vuosien varrella hiton herkäksi, hetkessä on niin iloinen kun osaa, samassa sitä sitten raivostuukin niin vietävästi (ukko parka), tunteet muuttuu hetkessä, huumoria en kestä enää, vaan otan nokkiini pienemmästäkin, minä joka ennen pystyin nauramaan itsellenikin. Olin ennen hauska immeinen, nyt ei pääse sillä kehuskelemaan.
Lääkäriä vaihtaisin, mutta kun asutaan korvessa, ei ole kun terveyskeskuslääkärit, eikä tuo lääkäri suostunut laittamaan minulle lähetettä sisätautilääkärille, kun ei kerta ole kilppariarvoissa mitään vikaa (ja täällä ei pääse erikoislääkärille kun ja vain lähetteellä) Nyt ensiviikolla minulla on aika gynelle vuosihuoltoon, (tänne tulee yksityinen gynegologi päiväksi) kannataako minun koettaa kertoa hänelle näistä jutuista, ja viedä labravastaukset mukana, jymmärtääkö gynet yleensä kilpparijutuista mitään? Kun en tiedä mitä tässä muuten voisin enää tehdä, kärsiä vaan? Lähinpäänkin isoon kaupunkiin on matkaa 300 km, missä olisi yksityisiä lääkäreitä. - tietää
jatkaisin vielä hieman... kirjoitti:
Ensinnäkin kiitos kaunis vastauksistanne, jaksatteko vielä lukea tämän vuodatukseni?
Mitä ne tämän päivän normaaliarvot ovat?
Kun tuntuu, että eripaikkakunnilla on eri arvot?
Sillon -03 kun tämä toinen arvo oli sen 8,60 niin viitearvoissa oli 10,20-21,00 (tällöin mulle sanottiin, että arvot on viitearvojen sisäpuolella, enkä älynnyt pyytää vastauksiani itselle)ja nyt sitten joulukuussa kun arvoni oli sen 10,20 niin viitearvona onkin 7,50-18,00 (pitkän kiistelyn jälkeen sain itselleni nämä labratulokset "mustaavalkoisella")Kysyin lääkäriltä, miksi nämä viitearvot ovat muuttuneet näinkin kovasti, tokasi vaan tylysti, että näin nykyisin on.
Voiko kilpparihommeleista johtua tälläisetkin vaivat:
pulssi korkealla, verenpaineet koholla, silmät kuivat, arat, verenpurkaumia silmissä, kurkkukipu, nieleminen aristaa(nieluviljely ok), villapaitakin "ahdistaa" kurkkua, kuumeinen olo, vaikka on lämpöä normaalit 36,4-36,7 vaihdellen, silmissä "höhtyvää" kun katsoo vaaleaa kohden, niin ikäänkuin leijailee tummia pieniä pisteitä silmissä, nivelkipuja ollut vuodenpäivät (reumakokeet ok), vatsa kovana ja siitä sitten peräpukamat, vatsan turvotus, janottaa niin vietävästi (sokerit ok), olen muuttunut tuossa vuosien varrella hiton herkäksi, hetkessä on niin iloinen kun osaa, samassa sitä sitten raivostuukin niin vietävästi (ukko parka), tunteet muuttuu hetkessä, huumoria en kestä enää, vaan otan nokkiini pienemmästäkin, minä joka ennen pystyin nauramaan itsellenikin. Olin ennen hauska immeinen, nyt ei pääse sillä kehuskelemaan.
Lääkäriä vaihtaisin, mutta kun asutaan korvessa, ei ole kun terveyskeskuslääkärit, eikä tuo lääkäri suostunut laittamaan minulle lähetettä sisätautilääkärille, kun ei kerta ole kilppariarvoissa mitään vikaa (ja täällä ei pääse erikoislääkärille kun ja vain lähetteellä) Nyt ensiviikolla minulla on aika gynelle vuosihuoltoon, (tänne tulee yksityinen gynegologi päiväksi) kannataako minun koettaa kertoa hänelle näistä jutuista, ja viedä labravastaukset mukana, jymmärtääkö gynet yleensä kilpparijutuista mitään? Kun en tiedä mitä tässä muuten voisin enää tehdä, kärsiä vaan? Lähinpäänkin isoon kaupunkiin on matkaa 300 km, missä olisi yksityisiä lääkäreitä.Aika usein Gynet tietää paljonkin kilppari asioista. Hormoni juttuja sekin, ja liittyy tavallaan niiden erikoisalaan. Yritä ihmeessä sitä kautta.
Mutta jos ei auta, niin varmaan sitten mentävä sinne yksityiselle vaikka onkin kaukana. Oman terveytesi takia kannattaa ehdottomasti. Olkoonkin lievä vajaatoiminta, mutta pitkään jatkuessaan ei ole elimistölle eikä mielenterveydelle "terveellistä" ja parisuhdekin siinä kärsii.
Ne viitearvot vaihtelee paikkakunnittain sen takia, että mittaustapoja ja laitteita on käytössä useita. Toisissa on labroissa vanhemmat toisissa uudemmat.
Hämäsi tuo labratulosten merkkaus tapasi. TSH ja S-T4V olisi oikein. Mutta kyllähän tuon noinkin ymmärtää.
tsemppiä, että jaksat hankkia itsellesi kunnon hoitoa!! Ymmärrän että vajaalla käydessä ei oikein jaksa taistella hoidostaan. (En itsekään meinannut jaksaa.) - kilpinen
ota tuo lista noista tuloksista (paperilla) mukaan, kun menet sinne gynelle. Ja jos ei hän lotkauta korvaansa asialle, niin sitten yritä jaksaa lähteä sinne isompaan kaupunkiin. Ja sinnekin arvot paperilla mukaan. Niitä ei muista kun istuu lääkärin edessä.
- vajis
suoraan yksityiselle endokrinologille tahi sisätautilääkärille.
- Ukkeli
http://www.kilpirauhas.info/
Taitaapi tuo olla tärkein informaatiolähde kilpparipotilaille!
Koelääkitys olisi kai oikein tapa saada tk-lääkärisi ymmärtämään asiaa. Gynekologi varmaan ymmärtää, että hormooneista on kysymys! Kaikki keinot on sallittuja, kun on kysymys omasta elämästä. Seuraavaksi se tarjoo sulle masennuslääkkeita! Pyydä thyroksiinia kokeeksi!- normaalit on arvot
Tulin justiinsa gyneltä, ei auttanut hänelle kertoa mitään. Viittasi "kintaalla" oireeni. Sanoi,että arvot ovat hyvät (ennenkaikkea tämä tsh 1,06,ja toinenkin 10,20 oli hänen mielestään hyvä, selitti että kun tämä tsh on näin hyvissä lukemissa, kilpirauhasissa ei voi olla vikaa)joten hän ei näe mitään yhteyttä kilpirauhasten kanssa. Ei ottanut mitään kantaa minun oireisiinkaan, tuli tunne, ettei hänelle kuulu kun vain nämä gynen jutut. Jotenkin tuli tunne, että se piti minua päästä vajaana??? Koetin kyllä kertoa, etten ole mikään hysteerikko. Mutta kiitos ja näkemiin.
En tiedä kannattaako tässä enää lähteä hyppimään tuonne kauemmaksi ollenkaan. Luovutanko? Vai mitä hittoa oikein tekisin. Kun alkaa itsestä tuntumaan näin kolmen eri lääkärin jälkeen, että parempi taitaa vain kärsiä hiljaa ja koettaa mennä päivästä toiseen hissukseen. Sanoin tosin tuolle gynelle, että vielä en koe että olisin masentunut, mutta uskon, että pikkuhiljaa alkaa jo masentamaankin, kun itse kokee, ettei terveys ole kunnossa. - periksi
normaalit on arvot kirjoitti:
Tulin justiinsa gyneltä, ei auttanut hänelle kertoa mitään. Viittasi "kintaalla" oireeni. Sanoi,että arvot ovat hyvät (ennenkaikkea tämä tsh 1,06,ja toinenkin 10,20 oli hänen mielestään hyvä, selitti että kun tämä tsh on näin hyvissä lukemissa, kilpirauhasissa ei voi olla vikaa)joten hän ei näe mitään yhteyttä kilpirauhasten kanssa. Ei ottanut mitään kantaa minun oireisiinkaan, tuli tunne, ettei hänelle kuulu kun vain nämä gynen jutut. Jotenkin tuli tunne, että se piti minua päästä vajaana??? Koetin kyllä kertoa, etten ole mikään hysteerikko. Mutta kiitos ja näkemiin.
En tiedä kannattaako tässä enää lähteä hyppimään tuonne kauemmaksi ollenkaan. Luovutanko? Vai mitä hittoa oikein tekisin. Kun alkaa itsestä tuntumaan näin kolmen eri lääkärin jälkeen, että parempi taitaa vain kärsiä hiljaa ja koettaa mennä päivästä toiseen hissukseen. Sanoin tosin tuolle gynelle, että vielä en koe että olisin masentunut, mutta uskon, että pikkuhiljaa alkaa jo masentamaankin, kun itse kokee, ettei terveys ole kunnossa.Oletko tietoinen mitä hoitamaton vajaatoiminta voi aiheuttaa? Eli kolesteroliarvot nousevat, sydämen laajentuma, nivelrikot, diabetesriski kasvaa, munuais- sappikivet, ihan "vaa muutamia" mainitakseni!
Eli kannattaa kyllä taistella että sat lääkityksen mahdollisimman nopeasti. Olethan vajaalla ollut jo tosi pitkään. Tsemppiä! - ...täällä kans
periksi kirjoitti:
Oletko tietoinen mitä hoitamaton vajaatoiminta voi aiheuttaa? Eli kolesteroliarvot nousevat, sydämen laajentuma, nivelrikot, diabetesriski kasvaa, munuais- sappikivet, ihan "vaa muutamia" mainitakseni!
Eli kannattaa kyllä taistella että sat lääkityksen mahdollisimman nopeasti. Olethan vajaalla ollut jo tosi pitkään. Tsemppiä!Kävin reilu vuosi sitten silmäläärissä juuri noiden höytyvien takia (on myös karsastusta, joten senkin takia vuosikontrolli). Eli esim. tietokoneen ruutua, valkoista paperia tai lunta vasten näkyvät tosi ärsyttävän selkeästi noi mustat pisteet ja höytyvät. Ja diagnoosi oli lasiaisen irtauma. Ikääntymiseen liittyvä juttu, yleistä yli 65-vuotiailla. Joo ja mulla ikää on 26v :( Tätä ei voi korjata, ei auta kuin kärsiä :(. Jos tuohon liittyy isoja tummia alueita näkökentässä tai salamointia niin äkkiä silmälääkäriin, koska joskus lasiainen saattaa irroittaa mukanaan verkkokalvon ja SE ON vaarallista. Mutta jos höytyviä on jo ollut tosi kauan niin vaara lienee ohi ja lasiainen on jo päässyt irtaantumaan itekseen tekemättä vaurioita verkkokalvoon.
En osaa noista sun arvoista sanoa. Mutta toi tsh on koko ajan ollut laskusuuntaan eli jos arvot on jo alle 2 niin ei kai enää vajaatoimintaan sen suhteen vois olla?
Täällä meillä viitearvot olivat tsh 0.3-4.8 ja t4v 10-21.
Mutta noi sun oireet. Kuulostaa kylklä aika tutuilta, itsellä osittain samanlaisia, mutta EN Tiedä vieläkään, että mistä johtuu. Uniongelmia ja varsinkin masennusta on hoidettu "vain" masennuksena vaikka olen yrittänyt sanoa, että tuntuu kuin muutakin ois vialla.
Tsemppiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia?
Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?512376Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä411153Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1755085Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa283689Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1963534Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss463070Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1082799Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky132218Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie372127Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy191935