Suomen armeija ja poliisi kannattaisi

..yhdistää

koska armeijan menot ovat tosi suuret. Yhdistämällä rahat saataisiin yleinen turvallisuus paranemaan. Samalla koulutuksessa voisi olla hierarkia eli sopivimmat rikoksia tutkimaan ja sopivimmat varusmiehiä kouluttamaan.
Asevelvolliset kannattaisi kouluttaa sissisotaan
ja luopua suuremmista manöövereistä. Laivasto kannattaisi yhdistää merivartioston kanssa. Asevelvollisuusajaksi sotamiehelle riittäisi 4 kk ja vapautuisi työvoimaa. Ulkolaisen työvoiman tarve vähenisi.

7

679

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 968

Kannatan! Armeijan ja poliisin yhdistäminen on aina ollut hyvä asia. Siitä on kansainvälistäkin kokemusta mm. Ruandasta ja kosovosta. Sellaiset viikonloppu soturit olisivat tosi hyviä valvomaan järjestystä ja moraalista käyttäytymistä. Hankitaan vielä ammattiarmeija ja pistetään se vahtimaan kansalaisia. Vinkkejä voisi kysyä Burmasta.

• ..yhdistää

..olisi tiukempi seula kuin nykyään. Epäkelvot voitaisiin laittaa armeijan leipiin ja nuoria pätevämpiä tulisi poliisin tehtäviin. Eli sopivuuden mukaan. Yhdistämällä rahaa säästyisi ja toiminta tehostuisi !
        Poliisien virkoja voitaisiin lisätä ja poliisi vastaisi paremmin turvallisuudesta !

• 968
        ..yhdistää kirjoitti:

..olisi tiukempi seula kuin nykyään. Epäkelvot voitaisiin laittaa armeijan leipiin ja nuoria pätevämpiä tulisi poliisin tehtäviin. Eli sopivuuden mukaan. Yhdistämällä rahaa säästyisi ja toiminta tehostuisi !
        Poliisien virkoja voitaisiin lisätä ja poliisi vastaisi paremmin turvallisuudesta !

Poliisiin on kyllä jo nykyään melko kova seula. Valitettavasti aina ei ole ollut näin. En oikein tiedä tuosta yhdistämisideasta, organisaatioilla on varmasti eroa jo hakijan motiiveista lähtien. Poliisilla ja puolustusvoimilla on kuitenkin melko erilainen rooli jo ideologiasta lähtien. Ja kyllä me tarvitsemme päteviä henkilöitä myös sotilaalliseen toimintaan sekä kansainvälisiin tehtäviin.

• Anstad

Poliisi on sisäpoliittisia asioita varten
      Armeija on ulkopoliittisia asioita varten

Näitä kahta asiaa ei tule IKINÄ sekoittaa eikä antaa edes mahdollisuutta asioiden sekoittua periaatteessakaan. Edes vaikka siitä saattaisi olla synergisiä pieniä etuja ja asia tapahtuu kaukana varsinaisesta "toiminnasta".

Tämä asia on itselleni ainakin erittäin tärkeä kysymys itsenäisyyden ja valtion toiminnassa kansalaistensa hyväksi. Armeijan ei tule toimia poliisina kotimaassa, ei edes rikollisia kiinni ottaakseen - koska rikollisetkin ovat kansalaisia. (pl. sotapoliisi joka vetää rajaa puolustusintressien ja sotilaiden kurin suhteen)

Armeijaa käytetään vain ja ainoastaan aseettomaan maanpuolustukseen vaikkapa luonnonkatastrofien takia tai aseellisesti ulkoista hyökkääjää vastaan.

• ..niillä........

..on nytkin : Valtio. Poliisi, armeija, tulli,
        rajavartiosto ja palolaitos vaan yhteen saman hallinnon alle ja NATO:oon jäseneksi puolueettomana maana, niin rahaa säästyy.

Silti armeijan virassa oleva huolehtii ulkoisesta turvallisuudesta.
        Poliisin virassa oleva kansalaisten rikoksista ja sisäisestä turvallisuudesta.

• jotakin muuta

No, eihän siinä ole mitään järkeä. ei todellakaan. Kun itse kukanenkin pohtii hetken realiteetteja tulee samaan tulokseen, kuin Anstad. Lukekaa hänen kannanottonsa, hän näköjään ymmärtää kokonaisuuden. Kyllähän niitä visioita saa olla, mutta poliisin ja puolustusvoimien yhdistäminen on huono,pelkkänä ajatuksenakin.

• ..yhdistää

Yhdistämisessä olisi se etu, että nopean toiminnan joukkoja voitaisiin käyttää, kun liitytään NATO:oon ja
      Näistä parhaat olisivat KARHU-ryhmän tukena. Poliisin veneet, merivartioston alukset ja tullin veneet voitaisiin yhdistää laivaston alusten kanssa. Nämä voisivat tehdä huume torjuntaa itämerellä.
      Finnair voisi hoitaa kotimaan lennot kuljetushelikoptereilla, jotka voitaisiin tarvittaessa ottaa sotilaskäyttöön. Esim. Estonian tapaisessa onnettomuudessa helikopterit siirtyisivät ”hätä käyttöön”.
      Silti henkilöstössä voitaisiin vetä raja sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden välillä.
      Organisoimalla vielä palolaitoksen ja rajavartioston miehistö, voitaisiin henkilöstöä käyttää iän mukaan
      parhaiten soveltuvissa tehtävissä. Esim. Yli 55-vuotiaat palomiehet ja poliisin kenttäsiat voitaisiin työllistää varusmieskoulutuksessa tms.
      Varsinaiset rikostutkijat murhiin ja talousrikoksiin olisivat tietysti erikseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      57
      2326
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      112
      1681
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe