Minua on kiinnostanut kamalasti ulkomailla opiskeleminen jo monta monta vuotta (olin lukioaikana vaihtarina ja halu lähteä jonnekin ei vain ole helpottanut :), mutta jotenkin lukion jälkeen asia jäi tiedonpuutteen vuoksi. Nyt olen ekaa vuotta opiskelemassa yliopistossa tietojenkäsittelyä, mutta kaipaan taas kovasti maailmalle. En ole vielä kamalasti ottanut asioista selvää, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia niiltä, jotka ovat opiskelemassa/opiskelleet jossain Suomen ulkopuolella.
En haluaisi vain yhden vuoden vaihtoa, vaan kenties koko tutkinnon suorittamista muualla (Euroopassa siis). Pitäisikö tällöin hakea kouluihin itse, vai tarjoaako koulut pidempiä vaihtoja (juttelen asiasta tietysti koulullani, en vain vielä ole kerennyt:). Miten te olette tehneet? Miten raha-asiat sitten menevät, jos ei lähde vaihtoon koulun kautta (tai vaikka jos lähteekin)? Saako opintotukia vai pitääkö kaikki maksaa itse? Miten asiaan vaikuttaa se, että yksi vuosi on jo opiskeltu Suomessa?
Onko jotain aivan kamalia kokemuksia (taikka sitten mahtavia :) ulkomailla opiskelusta? Tai jotain mitä pitäisi ehdottomasti ajatella ennen minnekään lähtöä? Mitä tahansa olisi hauska lukea.
Kyllähän näihinkin kysymyksiin löytyy paljon tietoa netistä ja muualta, mutta olisi tosi mahtavaa, jos joku, jolla asiasta on kokemusta viitsisi kertoilla asioita omalta kohdaltaan. :)
Maailmalle opiskelemaan, kokemuksia?
5
2391
Vastaukset
- Blaahat
Jalleen kysymys mihin on vaikea vastata. "Ulkomaat" ja "Eurooppa" on niin iso ja paljon erilaisia asioita sisaltava kokonaisuus.
Mutta kaikki Briteissa opiskelusta loytyy taalta.
www.isory.org
www.ucas.co.uk
www.britishcouncil.fi
Yleista ulkomailla opiskelusta
www.maailmalle.net- Tilliainen
Siis lähinnä haluaisinkin kuulla ihan vaan ihmisten omia kokemuksia, ei niinkään mitään tarkkaa tietoa asioista. :)
Mutta kiitoksia linkeistä! - ...
Tilliainen kirjoitti:
Siis lähinnä haluaisinkin kuulla ihan vaan ihmisten omia kokemuksia, ei niinkään mitään tarkkaa tietoa asioista. :)
Mutta kiitoksia linkeistä!En nyt kylla ihan tajunnut, etta haluatko vaihtoon vai koko tutkintoa suorittamaan, mutta vastaanpa kuitenkin. Itse opiskelen ulkomailla (Etela-Euroopassa) ja hain ihan virallista kautta opiskelemaan, eli ensin hain yo-tutkinnon tunnustamista ja sitten paasykokeiden (=paikalliset ylioppilaskokeet) jalkeen hain yliopistoon.
Itse opiskelu on koulumaisempaa, valinnaisia aineita tai kielia ei valttamatta ole, tai jos on, niin niista peritaan lisamaksu. Lisaksi olen joutunut tottumaan pahempaan byrokratiaan, tosin yksityisissa korkeakouluissa kaikenlaisten todistusten ym. saanti on hieman helpompaa. Olen nyt vaihdossa ja vaihtopaikan hankkiminen oli hieman hankalaa, lisaksi minun pitaa suorittaa tietyt kurssit, jotta saan opintoni hyvaksiluettua omassa yliopistossani. Olen kasittanyt, etta Suomessa vaihtojakso voi olla vapaampaa opiskelua, minun vastaavasti taytyy tehda toita, jotta saan tasmalleen vastaavat kurssit suoritettua.
Parasta ulkomailla opiskelussa on ollut hieno ryhmahenki, opiskelu ei ole ollut pelkastaan yksinaista puurtamista, vaan kavereita jeesataan vaikeissa aineissa, ja ulkkaria autetaan mielellaan muistiinpanojen tekemisessa ja esseissa. Opiskelukavereista on tullut laheisia, silla melkein koko ajan ollaan samoilla tunneilla. Vaihtelua tahan voi tietysti hakea lahtemalla vaihtoon, jonka siis itsekin halusin...
Kannattaa siis varautua siihen, etta yliopistojen taso vaihtelee paljonkin, lukukausimaksukaytantoon ja etta tasokaskin korkeakoulu voi olla suomalaiseen tasoon tottuneelle yllatys (mita opetuksen ja koulurakennuksen tasoon seka opettajien aikakasityksiin tulee). Suosittelen silti ulkomaille lahtemista, silla kokemus on ollut enemman kuin mahtava ja avartava. Jos on kysyttavaa, niin vastailen mielellani.
- Äideliini
Tyttäreni kirjoitti viime keväänä. Päätti sitten mennä kesäksi au pairiksi ja sattui pääsemään Lontooseen. Ennen niin ujo tyttäremme rohkaistui kommunikoimaan ihmisten kanssa vapaasti ja jo heti alusta alkaen sai paljon kavereita.
Sitten kolmen viikon päästä rakastui ... ensi kerran elämässään.Heinäkuussa hän päätti, että ei tämä jää tähän ja haki viimeisinä dead line päivinä eri yliopistoihin.Sinne olisi pitänyt liittää opettajan lausunto, mutta ei sitä siihen hätään saanut.Mutta työnantaja kirjoitti suosituksen ja tytär pääsi yhteen lontoolaiseen yliopistoon ... psykologiaa opiskelemaan. Hän oli kyllä menestynyt kirjoituksissa ... mutta liekö se merkinnyt mitään.
Tyttönen kävi Suomessa loppukesästä. Palasi Lontooseen ja sai pian asunnon neljän muun brittiopiskelijan kanssa rivitaloasunnosta läheltä yliopistoa. Se oli helppoa.
Teimme aikamoisen paperisodan, jonka tuloksena tytär sai lukukausimaksusta vapauden. Olisi ollut 1700 euroa. Asunto on 300 puntaa kuussa. Hän saa opintorahaa, asumislisää kuten saisi kotimaassa. saa kai vastakin tuon lukukausimaksun vapauden.
Tyttömme tykkää valtavasti britti-ilmapiiristä. Ja opiskelukin lähti luistamaan loppusyksystä... kun kieli oli paremmin hallinnassa. Aikoo opiskella koko tutkinnon. Oli joululoman töissä, että sekään ei ollut ongelma.
Siellä luennoidaan ma-to ja perjantaina on aina koe viikon asioista.
Lapsemme on kokenut ulkomailla olon vapauttavana kokemuksena. Hän uskaltaa olla enemmän oma persoonansa. Ja kavereita on tullut valtavasti. Niin, että äideä ja isää ei tule ikävä. Ja jos mutkia ei tule matkaan, niin tuliaisina on joskus rikkaiden kokemusten lisäksi akateeminen loppututkinto. Nyt opinnot ovat Bolognan sopimuksen mukaan Euroopassa enemmän yhteismitallisia.
Saimme toimimaan skype-puhelut juuri ja näin ollen tyttäremme on entistä lähempänä meitä.
Toteuta rohkeasti unelmasi ja lähde! Ainahan sieltä pääsee pois. - catgirlie
ekaks tuli mieleen että voisit mennä vaihto-oppilaaksi mutta luulen että se on lukio ikäisille... ittellä ollut 3 vaihto-oppilsta
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1413898Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3523015Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt131937Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa101655Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41109- 71964
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38874Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23811- 44784
- 67779