insinööri-AMK=merkonomi

tähän on tultu

Työnantajatkin ovat tämän huomanneet.ammattikorkeakoulun perustamisen myötä insinöörin koulutus vietiin pahasti sivuraiteille
vaativasta ammattiosaamisesta.Haluttiin profiloitua enemmän "miellyttämään" ja edustamaan tämä toteutettiin "merkonomisoimalla" insinöörikoulutus tinkimällä vaatimuksista..koulutukseen haluttiin mielummin
huonoilla matemaattisilla valmiuksilla valmistuneita ylioppilaita ja naisia..

matemaattisten valmiuksien sijaan
opinnoissa painotettiin enemmän sosiaalista kansainvälistymistä ammattiopintojen kustannuksella..Koulutusta myyytiin nuorisolle värikuvilla jossa sliipatut nuoret puvuissa hymyilivät kännykkä korvassa ja läppäri kädessä...insinööreistä tulikin merkonomeja.

21

8776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eki

      Suuri virhe oli teknikkokoulutuksen lopettaminen. Nykyisen AMK-insinöörin vaatimustaso on jotain vanhan teknikon ja insinöörin tason välistä. Samasta ryhmästä sitten pitäisi valita henkilöstöä teollisuuden ylläpito ja huoltotehtäviin sekä vaativampiin suunnittelutehtäviin.

      • turhautunut DI

        Ainut vaan että teknikko-koulutuksen aikaa insinöörejä ei ollut tehtaissa laitosmiehinä niinkuin nykyään. Setäni, joka alunperin luki teknikoksi, jatkoi myöhemmin insinööriksi(noin vuonna 80) sanoi että siihen aikaan lukiosta saaduilla M:n papereille(pitkä matiikka) ei päässy suoraan edes teknikko-koulutukseen. Itse pääsin M-tasoisilla papruilla suoraan DI-koulutukseen (kone). Kyllä tämän jo pitäisi jotain tasosta kertoa. Voidaanko jopa olettaa, että 80-luvun perusinssi/teknikko vastaa nykyajan DI:tä. En todellakaan kovin ylpee siitä oo että pääsin yliopistoon, nykyään on sen verran silmät auennu, että tajuan sen että "amis-tasoinen" työ ei ole mitään paskaduunia niinkuin yläasteen opot antaa ymmärtää. Ehkä jos nyt olisin ylä-asteella ja tämän tietäisin ni menisin sähköasentajaksi ja perustaisin firman.


      • timo Korhonen

        Olen opiskellut 1963-1967 Turussa Koneenrakennusinsinööriksi.
        112) oli 500 pyrkijää ja 60 otettiin (kaksi paikkakuntaa Turku, H:ki). Pyrkimään pääsi, jos oli hyvät (8-10) numerot Mat.Fys,Kem).
        Esim. Matematiikka oli 9 h/vko 2 vuotta.
        Väitettiin, että saatu koulutus vastasi matematiikam Cum Laudetta yliopistossa. Koulutus oli kurssimuotoista ja vaativaa.
        Kävin sitten vuonna 2001-2002 Muuntokoulutuksen Helsingin AMK:ssa, tietotekniikassa (ohjelmistotekniikka). Koulutus oli tehokasta ja opettajat hyviä. Mutta asioihin ei ollut aikaa syventyä. Tuntui, kuin olisi päässyt helpommalla tenteistä läpi kuin v1963-1967).
        AMK:n opetus ei mielestäni tähdännyt mitenkään esim työnjohtotekniikkaan (ent. opetusministeri piti AMK:ta sopivana työnjohtokoulutuksenakin).
        Jos on hyvin motivoitunut ja ahkera, saattaa Nykyisellä AMK:n opetustuntimäärällä joistakin tulla saman tasoisia insinöörejä kuin esim. vuonna 1967. Minusta opettajille pitäisi antaa mahdollisuus opettaa =lisää opetustunteja.


      • retu
        turhautunut DI kirjoitti:

        Ainut vaan että teknikko-koulutuksen aikaa insinöörejä ei ollut tehtaissa laitosmiehinä niinkuin nykyään. Setäni, joka alunperin luki teknikoksi, jatkoi myöhemmin insinööriksi(noin vuonna 80) sanoi että siihen aikaan lukiosta saaduilla M:n papereille(pitkä matiikka) ei päässy suoraan edes teknikko-koulutukseen. Itse pääsin M-tasoisilla papruilla suoraan DI-koulutukseen (kone). Kyllä tämän jo pitäisi jotain tasosta kertoa. Voidaanko jopa olettaa, että 80-luvun perusinssi/teknikko vastaa nykyajan DI:tä. En todellakaan kovin ylpee siitä oo että pääsin yliopistoon, nykyään on sen verran silmät auennu, että tajuan sen että "amis-tasoinen" työ ei ole mitään paskaduunia niinkuin yläasteen opot antaa ymmärtää. Ehkä jos nyt olisin ylä-asteella ja tämän tietäisin ni menisin sähköasentajaksi ja perustaisin firman.

        Olisikohan tähän syynä opetusministeriön (älytön) tavoite korkeakouluttaa 70 % ikäluokasta. Tarkoittanee sitä, että aloituspaikka tulisi löytyä jostain korkeakoulusta n 80 % ikäluokasta.

        Jotta tavoite toteutuisi, tulee opiskelupaikan korkeakouluun aueta noin älykkyysosamäärällä 85. Opetuksen taso on mitoitettava siten, että tämä heikoinkin aines kykenee siitä suoriutumaan.

        Ei voi olla näkymättä valmistuneiden insinöörien tasossa!


      • teknikkoa

        Teknikkokoulutus oli, paitsi asiantuntija, myös työjohto- ja esimieskoulutus.

        Nykyisillä AMK-insinööreillä esimiestaidot ovat olemattomat.

        Minusta onkin väärin sanoa, että AMK-insinöörien koulutus olisi lähellä teknikkokoulutusta. Ei se ole.


      • hojakka

        Vähän aikaa sitten oli ajankohtaisohjelmassa verrattu opistosairaanhoitajan osaamista AMK-hoitajaan. Tulos oli, ettei AMK-hoitajan teoreettiset eikä käytännön taidot vastanneet opistosta valmistuneen kollegan taitoja.

        Opistoaikoina sairaanhoitaja oli koulutus tasoltaan teknikkoon rinnastettava, nykyisin AMK-insinööriin.

        Voiko tästä siis vetää johtopäätöksen, ettei AMK-insinööri vastaa taidoiltaan edes teknikkoa?


      • ooo
        retu kirjoitti:

        Olisikohan tähän syynä opetusministeriön (älytön) tavoite korkeakouluttaa 70 % ikäluokasta. Tarkoittanee sitä, että aloituspaikka tulisi löytyä jostain korkeakoulusta n 80 % ikäluokasta.

        Jotta tavoite toteutuisi, tulee opiskelupaikan korkeakouluun aueta noin älykkyysosamäärällä 85. Opetuksen taso on mitoitettava siten, että tämä heikoinkin aines kykenee siitä suoriutumaan.

        Ei voi olla näkymättä valmistuneiden insinöörien tasossa!

        Niin totta kaikki mitä sanoit. Insinöörikoulutukseenkin otetaan ihan liikaa porukkaa ja sitten ne päätyy myyjiksi kodinkodeliikkkeisiin.


      • vähä samantapaista..
        turhautunut DI kirjoitti:

        Ainut vaan että teknikko-koulutuksen aikaa insinöörejä ei ollut tehtaissa laitosmiehinä niinkuin nykyään. Setäni, joka alunperin luki teknikoksi, jatkoi myöhemmin insinööriksi(noin vuonna 80) sanoi että siihen aikaan lukiosta saaduilla M:n papereille(pitkä matiikka) ei päässy suoraan edes teknikko-koulutukseen. Itse pääsin M-tasoisilla papruilla suoraan DI-koulutukseen (kone). Kyllä tämän jo pitäisi jotain tasosta kertoa. Voidaanko jopa olettaa, että 80-luvun perusinssi/teknikko vastaa nykyajan DI:tä. En todellakaan kovin ylpee siitä oo että pääsin yliopistoon, nykyään on sen verran silmät auennu, että tajuan sen että "amis-tasoinen" työ ei ole mitään paskaduunia niinkuin yläasteen opot antaa ymmärtää. Ehkä jos nyt olisin ylä-asteella ja tämän tietäisin ni menisin sähköasentajaksi ja perustaisin firman.

        Kaverini opiskelee konepuolta AMKilla, hänen luokalleen tuli kuulemma ammattikoulusta äijiä, joilla matiikan taso oli kuulemma sellainen, että kun funktioita piti alkaa laskea ni äijät oli vetäny viisauksia
        esim: "Mitä varten tässä on näitä X-merkkejä, onko näihin laitettava numeroita?"
        Ja yllättäen äijät eivät olleet kuulleetkaan derivoinnista tai integroinnista, jotka nyt sattuvat olemaan konepuolella melko oleellisia lujuuslaskennan kannalta.

        Jos insinööreiksi pääsee ihmisiä, jotka yläasteella on vetäneet matikasta kutosia tai seiskoja niin taso ei voi päätä huimata.


      • jhkl
        ooo kirjoitti:

        Niin totta kaikki mitä sanoit. Insinöörikoulutukseenkin otetaan ihan liikaa porukkaa ja sitten ne päätyy myyjiksi kodinkodeliikkkeisiin.

        Ne ammattikouluista tulevat eivät vaan pärjää AMK:ssa.Oletan näin suuresta keskeyttämisprosentista(Noin 50)


      • m
        jhkl kirjoitti:

        Ne ammattikouluista tulevat eivät vaan pärjää AMK:ssa.Oletan näin suuresta keskeyttämisprosentista(Noin 50)

        Oletat väärin.


      • fbvferv
        hojakka kirjoitti:

        Vähän aikaa sitten oli ajankohtaisohjelmassa verrattu opistosairaanhoitajan osaamista AMK-hoitajaan. Tulos oli, ettei AMK-hoitajan teoreettiset eikä käytännön taidot vastanneet opistosta valmistuneen kollegan taitoja.

        Opistoaikoina sairaanhoitaja oli koulutus tasoltaan teknikkoon rinnastettava, nykyisin AMK-insinööriin.

        Voiko tästä siis vetää johtopäätöksen, ettei AMK-insinööri vastaa taidoiltaan edes teknikkoa?

        Aina vaan se teknikko on se alin mahdollinen ihmisluokka,kuten kirjoituksestasi paistaa läpi.Juuri sen takia koulutus lopetettiin,jottei enää olisi teknikkoja joita halveksia.


      • teknikko vm.1978
        hojakka kirjoitti:

        Vähän aikaa sitten oli ajankohtaisohjelmassa verrattu opistosairaanhoitajan osaamista AMK-hoitajaan. Tulos oli, ettei AMK-hoitajan teoreettiset eikä käytännön taidot vastanneet opistosta valmistuneen kollegan taitoja.

        Opistoaikoina sairaanhoitaja oli koulutus tasoltaan teknikkoon rinnastettava, nykyisin AMK-insinööriin.

        Voiko tästä siis vetää johtopäätöksen, ettei AMK-insinööri vastaa taidoiltaan edes teknikkoa?

        Teknikkokoulutus tähtäsi työnjohtajan tehtäviin.Eli piti oikeasti osata ne työt,joita alaiset tekivät.Työnopastaminen yms.Eli käytännön töitten johtaminen.Insinöörin ja teknikon koulutuksen päämäärät siis olivat erilaiset.Insinöörikoulutuksen tarkoitus oli kouluttaa ns.keskijohtoa.Osastoinsinöörejä.Tällainen vastakkainasettelu on siis täysin turhaa.Molempia koulutuksia tarvittiin aikanaan.Teknikot olivat käytännön miehiä,insinöörit laajemman näkemyksen miehiä.MUTTA eivät kaikki teknikotkaan sentään idiootteja olleet,kuten kirjoituksestasi voisi päätellä.


    • joo.....

      Tai sitten vain sinusta tuli merkonomi. Oletkos ajatellut sitä? Ainakin puheistasi voi päätellä, että luulit itsestäsi opiskeluaikoinasi aivan liikoja, mutta työmarkkinoilla tuli totuus vastaan ja nyt teet jotain vähäpätöisiä hommia, joihin taitosi ja älysi riittävät, mutta egosi on niin suuri, että et edes ymmärrä olevasi juuri sinulle sopivassa duunissa.
      Itse olen amk-inssi vm.2004 ja toimin pk-seudulla eräässä suht. pienessä it-alan firmassa projektipäällikkönä, joten kyllä mminä ainakin uskon, että päteville amk-insseille löytyy töitä nyt ja tulevaisuudessa.... toisin on sinunlaistesi laita.

      • opettaja.

        Totta. Kyllä insinööreille löytyy töitä mutta vanhojen merkonomiämmien kanssa on huomattavasti vaikeampaa. Ei kukaan huoli ja työttömyyskortistoon päätyy. Onnea kaikille insinööreille ja insinööriopiskelijoille.


      • fiksut pärjää aina
        opettaja. kirjoitti:

        Totta. Kyllä insinööreille löytyy töitä mutta vanhojen merkonomiämmien kanssa on huomattavasti vaikeampaa. Ei kukaan huoli ja työttömyyskortistoon päätyy. Onnea kaikille insinööreille ja insinööriopiskelijoille.

        Oletpa itseesi kyllästynyt ja kostat sen näköjään muille. Enpä usko että ainakaan opettaja olet vaikka taitaa sinnekin päästä
        ketä sattuu kun ei ole aina soveltuvuustestejä
        käytössä....Törkyturvan tekstiä on tuo ja lapsellista käyttää kenestäkään tuollaisia nimittelyitä...Moni merkonomi on ansiokkaasti työkokemuksellaankin päässyt pitkälle, koska on käytännön talonpoikaisjärkeä, mutta moni "lukenut" (jos olit kuuluvinasi johonkin parempaan kastiin,niin olet tosi väärässä) pääsee valitettavasti pätemään vain koska osaa päntätä. Ja tämä ei todellakaan koske yleisesti kaikkia vaan ilmeisimmin edellistä kirjoittajaa..
        Sosiaalisia taitoja ei ole, saati hyviä tapoja.
        Jätä kuule nimittely ihan itsellesi!


    • ehkä en..

      Tiedän mistä moinen keskustelu AMK insinöörien
      tasosta koska olen siitä itsekin useampaan otteeseen
      keskustellut, varsinkin DI:ksi lukevien kavereideni kanssa, mutta pakko sanoa oma kantani asiaan kun luin oheiset viestit.

      Itse jyväskylän AMK:ssa opiskelevana ihmisenä olen kokenut AMK opetuksen tason aivan riittäväksi työstämään työelämään valmiita, itse ajattelevia, perus luonnontieteen taidot omaavia insinöörejä.

      Kun puhumme AMK:sta, emme voi olettaakkaan, että tason pitäisi olla lähelläkään DI-linjoja koska AMK:n tarkoitus on työstää työelämään toimivia suunnittelijoita, kunnossapitäjiä sekä projektipäälliköitä oman alansa tiimoilta. Tutkijan toimenkuva ei ole AMK:n opetussuunnitelmia laadittaessa varmaan edes käväissyt mielessä koska tähän hommaan suomessa koulutetaan jo niin paljon päteviä henkilöitä.

      Itse olen ainakin oppinut paljon oman alan tietoja ja taitoja parin vuoden aikana ja vielä lisää opittavaa piisaa. Työharjoittelut, oma aktiivisuus ja opintomenestys ratkaisevat kenestä tulee oikea insinööri ja kenestä lego-insinööri!

      • navel_lint

        Olen samaa mieltä, että oma aktivisuus vaikuttaa paljon siihen mitä AMK-koulutuksesta saa irti. Hyvät tyypit kyllä saavat irti tarvittavat insinöörin perustiedot AMK:sta. Työelämässä tarvitaan näitä perustietoja, jotta voit oppia tulevan työsi.

        Insinöörikoulutuksen ongelmana on liian eritasoiset opiskelijat. Parhaiden ja huonoimpien opiskelijoiden matemattisten- ja kieliaineiden pohjatietojen ero on järkyttävän suuri. Tämä tarkoittaa sitä, että opetussuunnitelmat joudutaan tekemään kaikille sopiviksi.
        Esimerkkinä muistan omilta opiskeluvuosilta kun englannin kielinen fysiikan raamattu Serway jouduttiin vaihtamaan johonkin opistofysiikan kirjaan koska hylättyjä alkoi tulla kursseilta liikaa.

        Ammattikorkeakouluthan haluavat vain paljon opiskelijoita sisälle ja nopeasti ulos koulusta. Siitähän ne valtiolta rahansa saavat.


      • Jag gör ingenting
        navel_lint kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, että oma aktivisuus vaikuttaa paljon siihen mitä AMK-koulutuksesta saa irti. Hyvät tyypit kyllä saavat irti tarvittavat insinöörin perustiedot AMK:sta. Työelämässä tarvitaan näitä perustietoja, jotta voit oppia tulevan työsi.

        Insinöörikoulutuksen ongelmana on liian eritasoiset opiskelijat. Parhaiden ja huonoimpien opiskelijoiden matemattisten- ja kieliaineiden pohjatietojen ero on järkyttävän suuri. Tämä tarkoittaa sitä, että opetussuunnitelmat joudutaan tekemään kaikille sopiviksi.
        Esimerkkinä muistan omilta opiskeluvuosilta kun englannin kielinen fysiikan raamattu Serway jouduttiin vaihtamaan johonkin opistofysiikan kirjaan koska hylättyjä alkoi tulla kursseilta liikaa.

        Ammattikorkeakouluthan haluavat vain paljon opiskelijoita sisälle ja nopeasti ulos koulusta. Siitähän ne valtiolta rahansa saavat.

        "Insinöörikoulutuksen ongelmana on liian eritasoiset opiskelijat. Parhaiden ja huonoimpien opiskelijoiden matemattisten- ja kieliaineiden pohjatietojen ero on järkyttävän suuri. Tämä tarkoittaa sitä, että opetussuunnitelmat joudutaan tekemään kaikille sopiviksi. "

        Tämä on suomalaisen tasapäistämisen onglemaa, ja alkaa jo peruskoulussa. Entisessä kansa-kansalaiskoulu-oppikoulu järjestelmässä samoin kuin systeemissä, missä tekuun mentiin lukiosta ja ammattikoulusta omalle linjalleen, oli puolensa. Ongelma on tämä nykyinen pääluvun mukaan tuleva rahoitus, on tärkeintä saada paljon aloituspaikkoja ja aloituspiakat täyteen, kuin tason pitäminen. Valitettavasti en itse keksi mitään uutta ideaa tilalle, eikä paluu vanhaankaan ole järkevää, vaan nykyistä systeemiä pitäisi kehittää toimivammaksi. Onhan niitä, odotas, oliko ne propedeuttisia vai mitä, mutta kuulemma niihinkin osallistuu eniten ne, jotka pärjäävät muutenkin. Itsellä oli sellaisia opiskelutovereita, joille matemaattiset aineet olivat tosi vaikeita, mutta kielissä tosi hyviä, ja päin vastoin. Ehkä pitäisi olla jokin puolen vuoden alustava kurssi, joka pitää läpäistä, ennen kuin pääsee opiskelemaan. Läpäisyä saisi yrittää heti kun pystyy ja sitten opiskelemaan, kyllä niitä kursseja tarjonnasta löytyy, vaikka yhteiset aineet alkaisivat vasta myöhemmin.


    • tuleva inssi (amk)

      mammattikorkeakouluissa harrastettava mielikuvamainonta on jo ällöttävää!!!

      • m

        Nosto


    • 10101010 = AA

      "haluttiin mielummin
      huonoilla matemaattisilla valmiuksilla valmistuneita ylioppilaita ja naisia.."


      Pliis, älä ny viitti, olen nainen eikä ole ollut ongelmia matemaattisten aineiden kanssa. Sen sijaan heikosti pärjääviä miespuolisia opiskelijoita on riittänyt. Ei toki koske kaikkia, joten ei kannata yleistää.

      Lukion laajan matikan käyneille insinöörin matematiikat eivät ole SE suuri ongelma, mikäli aineet eivät ole olleet lukiossakaan ylivoimaisia.
      Joukossa on myös pelkän peruskoulun ja ammattikoulun matematiikan suorittaneita, sekä yleisen matikan lukijoita, varsinkin ensin mainitulle ryhmälle matemaattiset aineet AMKssa ovat vaikeampia.

      Itte asiassa joko helvetin tylsä provo, tai sitten olet pihalla asioista kuin lumiukko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe