Olen "töissä" mieheni yrityksessä lähinnä viikonloppuisin muutaman tunnin, muuten palkkatyöni on ihan muualla (valtio). Saanko "työskennellä" näin ilman mitään YEL tai muista veroseuraamuksia?
Yrittäjän puoliso
4
585
Vastaukset
- sAAmari
tulee mieleen lähinnä kysymys mahdollisista vakuutuksista, eli jos sinulle sattuu miehesi yrityksessä tapaturma niin se voi olla hankalampi juttu. YEL sinua ei varmaan koske, mutta joku viisaampi vastatkoon siihen ja verotukseen liittyviin kysymyksiisi.
Sitten JOS sattuisit jäämään päivätyöstäsi työttömäksi ja kävisi ilmi, että työskentelet miehesi yrityksessä niin joutuisitte todennäköisesti tekemään selvityksen siitä voiko miehesi yritys työllistää sinut jatkossa.- alkup.
Niin eihän valtion leipäkään kait nykyään taattu ole, mutta jos jäisin työttömäksi niin tietysti ukon firmaan menisin ensimmäiseksi töihin, tosin ei se sitä työtä ole millä alalla olen 20 v. ollut töissä.
Toisaalta jos tapaturma sattuisi miehen firmassa töissä ollessa niin sehän voisi olla tapaturma vapaa-ajalla, sellainen vakuutus mulla on olemassa, ja ei kai sitä kukaan kiellä missä minä vapaa-ajalla olen, kukaan kun ei voi sanoa minun olevani siellä töissä, olinpahan vain käymässä firmassa (hoidan toimistossa paperijuttuja), periaatteessa teen sitä samaa kotona ollessakin...
- tomppeli
Puoliso ja alle 18-v lapset voivat työskennellä yrittäjän yrityksessä "palkatta" ihan laillisesti. Mutta jos saat palkkaa, pitäisi verotkin maksaa.
Jos sattuu tapaturma, niin vapaa-ajan tapaturmavakuutuksesta sitä kannattaa tosiaan yrittää. Loppu on sitten vakuutusyhtiöstä kiinni. Mutta ei sinun tarvitse kertoa, että oli tekemässä töitä, jos jotain sattuu. Sanot, että olit käymässä siellä.- laila
kiitos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi403771Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal333364- 692968
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912820- 351828
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no831816- 241659
- 281597
- 291579
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231564