kaikki masentuneet!

felixa

Kärsin vuosia masennuksesta, uupumuksesta, aloitekyvyttömyydestä.... eräs lääkäri ymmärsi tutkia kilpirauhasarvoni ja sain tietää että ne ovat vajaatoiminnan puolella! Olen syönyt thyroxinia pari kk ja elämä on todella voittanut! Ei enää masennuslääkkeitä, ei ikinä. on vaan todella rankkaa kun tietää montako vuotta meni hukkaan kun ei tutkittu kunnolla.

Jos teillä on vähänkin vajaatoiminnan oireita niin pyytäkää ihmeessä ottamaan arvot. Ja huomatkaa että rajamailla oleviin arvoihin jo kannattaa ottaa koelääkitys! Kun oireeni tulivat, arvoni olivat papereiden mukaan vielä viiterajoissa, nykyään rajat ovat onneksi alemmat ja asiantuntijat tietävät asiasta enemmän kuin ennen. Silti varmaan 90% vajaatoimintaa sairastavista diagnosoidaan ensin masentuneeksi.

7

613

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heleena

Samoin kävi minulle eli sairastuin masennukseen, jota hoidettiin masennuslääkkeillä - huonolla vasteella. Olin todella sairas koko ajan, lihoin ja palelin. Vajaa vuosi sairastumisestani sain tyroxin-lääkityksen kohollaan olevien kilpirauhasarvojen takia. Pari kuukautta tyroxinin aloittamisesta, olo oli jo huomattavasti parempi, lihominenkin loppui. Kaksi vuotta kuitenkin meni ennen kuin tunsin olevani lähes yhtä terve kuin ennen sairastumistani. Huvittavaa kai kaikessa oli se, että itse luin ja etsin itselleni diagnoosin kun huomasin, ettei kysymys ole masennuksesta. Tunsin, että vika on nimenomaan kropassani.

Huolestuttavaa on se, ettei kilpirauhassairaudet ole niin pikkujuttu kuin se annetaan ymmärtää. Kysymyksessä on vaikea sairaus, joka voi hoitamattomana aiheuttaa todella vakavia lisäsairauksia. Lääkäreiden pitäisi todella herätä kiinnittämään enemmän huomiota siihen mistä kaikki loppujen lopuksi johtuu ja hoitaa ihmistä kokonaisvaltaisesti. Niin kauan kun erikoislääkärit kiinnittävät vain yhteen kohtaan huomiota, rahaa menee miljoonia turhiin tutkimuksiin ja lääkkeisiin.

Jaksamista kaikille teille.

• joutuu

sairaalahoitoon masennuksen takia silloin kyllä kilpirauhas arvot tutkitaan.

• aina
        joutuu kirjoitti:

On niin paljon huonoja lekureja ettei ne hoksaa/jaksa/viitsi
        on niin paljon helpompaamäärätä masennuslääke

• Heleena
        joutuu kirjoitti:

Miksi vasta sairaalassa tutkitaan, miksei jo tk:ssa?? Minulta ei tutkittu ennen kuin itse pyysin.

• Ole kiltti ja vastaa...

-otsikko-

Mä en uskalla mennä lääkäriin ku pelkään että ne ottaa verikokeita..
      Mutta voiko tuon kilpisrauhashomman tietää jotain muuta kautta kuin ottamalla verikokeita?

• toiminta

saadaan selville verikokeesta. Voithan pyytää jotain rauhoittavaa lääkettä, ennenkuin verikoe otetaan.

• vajaatoiminnasta?

Kirjoitit että " jos on vähänkin oireita kilpirauhasen vajaatoiminnasta", mutta mitä ne oireet on? Vastauksestasi kiitollinen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      125
      4783
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      7
      3443
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      128
      3231
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      27
      2679
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      81
      2403
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1793
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1414
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      120
      1283
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      10
      1249
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1188
    Aihe