Keskusta-aate

Olen yrittänyt tutulla nelikenttämallilla pyöritellä sitä, minkäsisältöinen Kepuaate tänä päivänä oikein. Siinä ovat silloin vaihtoehtoina liberaali (arvot) oikeistolaisuus (talous), liberaali vasemmistolaisuus, konservatiivinen oikeistolaisuus ja konservatiivinen vasemmistolaisuus. Kaikkia näitä elementtejä voisi puolueen aatteesta hyvällä tahdolla löytää. Varapuheenjohtaja Paula Lehtomäkin löysi TV:n A-talkissa Kepussa yhtäläisyyksiä niin vasemmalta kuin oikealta, niin konservatismista kuin liberaaliudestakin.

En mene tässä nyt tämän pitemmälle, sillä huomasin, että olen jättänyt huomioimatta kokonaan kaikkein olennaisimman vaihtoehdon. Onneksi tämän päivän keskusteluissa "Kaikki on suhteellista" otsikolla kirjoittanut sai minutkin maanpinnalle. (Kaikkinensa kirjoituksen omaleimaisuus saa minut epäilemään, että ihailemani Ankkalinnan Aku siinä antaisi kynänsä sivaltaa kepulaisiakin). Keskustan olennaisin aate onkin aatteettomuus, opportunistinen peesailu valtaa käyttävien rinnalla. Tässä sitaatti mainion kirjoituksen loppukaneetista:

"Pahin petos on kuitenkin puolueen oman väen itsepetos. Kuvitellaan että on olemassa jokin oma vaihtoehto, että on siis jotain aitoa annettavaa kannattajille -- vaikka koko olemassaolo perustuu vain toisten peesailuun ja tasapainotteluun todellisten vallanpitäjien välimaastossa. Oman aatteellisen sisällön kuihduttamistiellä ollaan jo niin pitkällä, että jäljellejääneet vanhan maailman edustajat ovat jo muuttuneet emeriitusten ja oivahärkösten tapaisiksi kuriositeeteiksi. Rapistuvia, pystyynkuivuneita muumioita."

10

637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JormaKKorhonen

      Juuri samaa henkilöä kirjoittajaksi epäillen halusin kiinnittää huomiotasi tuohon kirjoitukseen, josta nyt puhut ja jonka verratonta loppuhuipentumaa siteeraat! Mainio esitys joka tapauksessa!

      • Krottinen

        Tuolla alempana on sinulle kysymys.


      • JormaKKorhonen
        Krottinen kirjoitti:

        Tuolla alempana on sinulle kysymys.

        ...en pitänyt sitä vastaamisen arvoisena. On sinun ongelma, ei minun, punoa päätään sillä, mitä mieltä joku puoluepoliitikko on jostakin.

        Arvostan Paavo Lipposta hänen pääministerinä tekemästään ja monesta muustakin syystä, myös monista mielipiteistään. Ihmettelin minäkin sitä, että miksi hänenkin tasoinen valtiomies haluaa asettua vastoin omia todellisia näkemyksiään puolueensa presidenttiehdokkaan tueksi. Lipponen teki siis Oivat.

        Sellaista politiikka näkyy olevan. Ilmankos en sitä kovin korkealle arvosta, enkä ainakaan sitoudu minkään poliittisen puolueen tai edes poliittisen johtajan kannatukseen, vaan haluan pitää aivojeni käyttöoikeuden itselläni - toisin kuin esim. mainitsemani Oiva ja monet muut kepulaiset!

        Lipposen vaalipuheet eivät hetkauta myönteistä natokantaani piirun vertaa, ja uskon kyllä Paavonkin taas palaavan aikaisempiin näkemyksiinsä, kun hän uhrautuvasti antoi puolueensa häneltä toivoman vanhemman valtiomiehen tuen presidenttiehdokkaan näkemyksille.

        Tämän pitäisi riittää vastaukseksi alempana esittämääsi kysymykseen.


      • ilmaistuna
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        ...en pitänyt sitä vastaamisen arvoisena. On sinun ongelma, ei minun, punoa päätään sillä, mitä mieltä joku puoluepoliitikko on jostakin.

        Arvostan Paavo Lipposta hänen pääministerinä tekemästään ja monesta muustakin syystä, myös monista mielipiteistään. Ihmettelin minäkin sitä, että miksi hänenkin tasoinen valtiomies haluaa asettua vastoin omia todellisia näkemyksiään puolueensa presidenttiehdokkaan tueksi. Lipponen teki siis Oivat.

        Sellaista politiikka näkyy olevan. Ilmankos en sitä kovin korkealle arvosta, enkä ainakaan sitoudu minkään poliittisen puolueen tai edes poliittisen johtajan kannatukseen, vaan haluan pitää aivojeni käyttöoikeuden itselläni - toisin kuin esim. mainitsemani Oiva ja monet muut kepulaiset!

        Lipposen vaalipuheet eivät hetkauta myönteistä natokantaani piirun vertaa, ja uskon kyllä Paavonkin taas palaavan aikaisempiin näkemyksiinsä, kun hän uhrautuvasti antoi puolueensa häneltä toivoman vanhemman valtiomiehen tuen presidenttiehdokkaan näkemyksille.

        Tämän pitäisi riittää vastaukseksi alempana esittämääsi kysymykseen.

        Aatteesta, lupauksista ja johdonmukaisuudesta viis, kunhan vain pääsee kekkuloimaan!


      • JormaKKorhonen
        ilmaistuna kirjoitti:

        Aatteesta, lupauksista ja johdonmukaisuudesta viis, kunhan vain pääsee kekkuloimaan!

        ...valitettavasti, sanoisi Lippostakin korkeammalle arvostamani Martti Ahtisaari. Mutta hänen asenteensa politiikkaan taitaa olla samanlainen kuin minunkin.

        No, onhan demareilla sentään jokin aatteellinen selkäranka (vaikka mutkille se näkyy taipuvankin), kun kepulla ei liene mitään sellaista.

        Luepa tämän linkin takaa aukeava mielestäni päivän ehdottomasti paras kannanotto:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000013897364

        (Äläkä vain loukkaa sen kirjoittajaa arvelemalla häntä minuksi, sillä noin hyvä en minäkään ole)


      • nykykielellä...
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        ...valitettavasti, sanoisi Lippostakin korkeammalle arvostamani Martti Ahtisaari. Mutta hänen asenteensa politiikkaan taitaa olla samanlainen kuin minunkin.

        No, onhan demareilla sentään jokin aatteellinen selkäranka (vaikka mutkille se näkyy taipuvankin), kun kepulla ei liene mitään sellaista.

        Luepa tämän linkin takaa aukeava mielestäni päivän ehdottomasti paras kannanotto:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000013897364

        (Äläkä vain loukkaa sen kirjoittajaa arvelemalla häntä minuksi, sillä noin hyvä en minäkään ole)

        sanottuna, aivan perseestä!

        Ei järjen hiventäkään.

        Ja sinä olit vielä mennyt kehumaan sitä??


      • Krottinen
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        ...en pitänyt sitä vastaamisen arvoisena. On sinun ongelma, ei minun, punoa päätään sillä, mitä mieltä joku puoluepoliitikko on jostakin.

        Arvostan Paavo Lipposta hänen pääministerinä tekemästään ja monesta muustakin syystä, myös monista mielipiteistään. Ihmettelin minäkin sitä, että miksi hänenkin tasoinen valtiomies haluaa asettua vastoin omia todellisia näkemyksiään puolueensa presidenttiehdokkaan tueksi. Lipponen teki siis Oivat.

        Sellaista politiikka näkyy olevan. Ilmankos en sitä kovin korkealle arvosta, enkä ainakaan sitoudu minkään poliittisen puolueen tai edes poliittisen johtajan kannatukseen, vaan haluan pitää aivojeni käyttöoikeuden itselläni - toisin kuin esim. mainitsemani Oiva ja monet muut kepulaiset!

        Lipposen vaalipuheet eivät hetkauta myönteistä natokantaani piirun vertaa, ja uskon kyllä Paavonkin taas palaavan aikaisempiin näkemyksiinsä, kun hän uhrautuvasti antoi puolueensa häneltä toivoman vanhemman valtiomiehen tuen presidenttiehdokkaan näkemyksille.

        Tämän pitäisi riittää vastaukseksi alempana esittämääsi kysymykseen.

        Kyllä tuo vastaukseksi riittää. Tuli selväksi, että Lipponen saa sanoa ja tehdä vaikka mitä typeryyksiä, niin hän on silti hyvä mies.
        Se tosin olisi kiva tietää, että olisiko Halonen saanut tuen Lipposelta vaikkapa vaatimukselle katkaista diplomaattiset suhteet Yhdysvaltoihin. No, tähän emme saa koskaan tietää vastausta.


    • tv-katsoja

      Katselin myös sellaista ylen tv-ohjelmaa, jossa olivat mukana Paula Lehtomäki, Minna Sirnö, Pia Viitanen ja Jari Koskinen. Ja voi sitä naisten puheen määrää. Tomittaja ei saanut pysymään heitä aisoissa lainkaan. Oli kyllä tosi vaahtoamista. Tolkkua ei juuri ollenkaan. Ehkä juuri tästä johtuen Jari Koskisen sanominen teki vaikutuksen - silloin harvoin, kun sai suunvuoron.

    • Akkre

      Kun aina parjataan keskustalaisuutta , niin vastapainoksi kysyn mikä on SDP:n aate ? Pyydän välttämään pelkkiä fraaseja: hyvinvointiyhteiskunta , demokratia , tasa-arvo, solidaarisuus jne. Voisiko joku selittää mitä aate on käytännössä. Millaisina toimina se ilmenee yhteiskunnassa?

      Onko se esim. solidaarisuutta, että kun yhden teollisuuden alan ammattiosasto menee lakkoon, niin kaikkien muidenkin alojen ammattiosastot menevät lakkoon ? Miten se auttaa hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämistä, kun esim. metsäteollisuus ajataan nykyisekaltaiseen kriisiin. Johon ovat syypäänä paperityöntekijöiden liian korkeat palkat ja työnantajan liian suuret sivukulut Suomessa. Tämä oli keskeinen syy työnantajien tekemään työsulkuun. Mutta tätähän totuutta ei saa Suomessa lausua.

    • nämä

      tälläiset itsepetokselaiset kirjoittaa itsellensä itsepetosta! Kierikää vain siinä omassa itsepetoksessanne!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe