Heips! Olen jo jonkin aikaa ihmetellen seuraillut tuttujen ja tuntemattomien hienoja autoja ja taloja ja miettinyt että millä ihmeen rahalla ne on hankittu.
No nyt tiedän ainakin kolme erillistä tapausta ystävistäni, jotka ovat talonsa ostaneet pelkästään lainalla vanhempiensa takauksella. Ei siis olla säästetty ennakkoon rahaa, eikä liioin asuttu ensin vaatimattomassa talossa.
Sitten on tietenkin myös lainan lyhennyserät aika päätä huimaavia ja maksuaika 25v. tai enemmän.
Itse melko säästäväisenä ihmisenä olen kovasti ihmeissäni suuntauksesta ja mietin vain mitä tapahtuu kun korot nousee, kuinka monta asuntoa menee ihmisiltä alta.
Niin siihen Galluppiin... Minkä verran teillä tänne kirjoittajilla on lainaa niskassa ja miten kauan niitä makselette? Ja toisekseen: mikä on linjauksenne asiasta? Oletteko sitä mieltä että säästäväisyys ja turvallisuus ennen kaikkea vai koetteko että pitää heti saada se hieno talo kovalla velalla?
Kuten arvata saattaa, niin itse kuulun ekaan ryhmään. Meillä on ihan perus karvalakkiauto ja asumme aivan tavallisessa rivitaloasunnossa. Velkaa oli alunperin 70t€, sillä olimme säästäneet melkoisesti sukanvarteen ennen talon ostoa. Ja lainan maksamme takaisin kymmenessä vuodessa tai allekin.
En siis tuomitse toisin ajattelijoita vaikka itse toista mieltä olenkin. Haluaisin kuitenkin tietää mikä on yleinen mielipide suuntaus näissä asioissa.
Gallupin poikanen
11
1514
Vastaukset
- meillä
me ei kyllä säästetty yhtään ennen asunnon ostoa, tosin ostettiin jo muutama vuos sitten ja saatiin nykyhintoihin nähden aika halvalla. Maksoin samassa vielä autolainan pois ja remonttirahaakin tuli otettua. Nyt on jäljellä vielä vajaa kymmenisen vuotta maksuaikaa, otettiin alussa 20 vuoden laina-aika, mutta on sit lyhennelty reippaammin. Ja tällä hetkellä säästetään myös isomman asunnon hankinta varten. Nyt en enää lähtis ottaan koko hintaa velaksi, kyllä omarahoitus osuus on hyvä jonkinmoinen olla.
- minusta tuntuu
Minusta on oikeastaan ihan sama tyylillä jos ihmiset on asuntoa ostamassa.
Itselläni on sellainen tapa, että ensin pitää olla vähän säästö ja varmuus siitä että on jatkuvat tulot ja summa josta voi lyhentää lainaa. Voisin ottaa riskimminkin, mutta en taida silloin enää nauttia niistä asioista joita ostan (asunto ja auto), kun joka päivä pitäisi miettiä, että entäs jos käykin näin. Varmaan näillä riskimmin pelaavilla, ei ole sellaista järkeä päässä, että tajuaisivat tilanteen vakavuuden. Varmaankin heidän vanhempansa olleet samanlaisia ja tarttunut heihin. Ei välttämättä huono tapa esim. kun on ollut rohkeutta ostaa asunto ajoissa (tässä asuntojen hintojen noustessa 90-luvun alusta tähän asti).- asasasasa
voitko kertoa mulle miten saat varmuuden siitä että sulla on säännölliset tulot?
- ainakin vakituinen
asasasasa kirjoitti:
voitko kertoa mulle miten saat varmuuden siitä että sulla on säännölliset tulot?
No ainakin vakituinen työpaikka pitää olla. Sitten kun olen itse sellaisella alalla, että kokemuksella saa jo hyvin työpaikan, niin silleen. Käteistä kans pitää olla jonkin verran, ettei koko asunto ole lainaa, tällöin laina ei ylitä asunnon vakuutta.
- Poikkeava?!
Otin lainan asunnon oston jälkeen.
En olisi tarvinnut mutta otin kuitenkin.
Sijoitin rahat osakerahastosidonnaiseen säästövakuutukseen. Arvo noussut kahdessa vuodessa 51%. Ei riemastuttavasti mutta kuitenkin.
Tarkoitus on, että penskat välttyvät perintöverolta!
Autonostajana olen autokauppiaan painajainen. Ostan uuden, ajan loppuun, myyn sen yksityiselle ja ostan seuraavan. Sykli 14 - 16 vuotta.
Koskaan ei minulla ole ollut autovelkaa. - justiina=)
heips! omalla kohdallani tilanne on se että lainaa on minulla ja miehelläni yhteensä 22 000 euroa, joista mieheni osa on 12 000, koska hän ei halunnut ns karvalakkimallin autoa =) itselläni laina koostuu opintolainoista sekä lainasta ajokorttiin ja vanhaan autonromuun..Oma tilanne on aina ollut sellainen että ei ole pystynyt säästämään juuri mitään mutta makselemme nyt huikeita summia kuukaudessa lainaa pois koska itse en halua maksella kauaa eli omalla kohdallani ei mikään 25 vuoden laina-aika jollekin autonromulle mikä lahoaa kyseisessä laina-ajassa käsiin (vaikka kuinka olisi uusi)tulisi edes mieleen.. Autotkin ovat vain peltilehmiä ja mikä naurettavinta itsellänikin on kavereita jotka ovat ottaneet autolainaa n 12 000 euroa ja äiti ja isi ovat takaamassa, itse en KOSKAAN ole kysynyt vanhempiani takaamaan vaikka varakkaita ovatkin. Tarkoitus olisi että kun saamme lainamme maksettua niin nostamme asuntolainan talon rakennusta varten mikäli elämäntilanteemme sen sallii. Tällä hetkellä olemme molemmat työssä, vakituisessa sekä meillä on pieni lapsi, mutta ei ole mielessäkään käynyt että nostaisin asuntolainaa (pankki on jo tarjonnut) ennen kuin on jonkinlaista säästöä tilillä! Hyvää kevään jatkoa =)
- ASP
Me säästimme ASP:in omavastuuosuuden ensin ja laina nostettiin rivitalonpätkän ostoon ja myöhemmin se myytiin ja rahoitettiin talonrakennus. Nyt on 15v laina maksettu eikä uutta ole otettu, autot ja moottoripyörät on hankittu tulorahoituksella, mallia suu säkkiä myöten. Onneksi ei ollut työttömyyttä laina-aikana.
- rikastuu?
Tuo riskinotto on vähän lainan otossa kuin yleensäkin sijoittamisessa se juttu mistä saa tuottoa. Jos ottaa kaiken varmanpäälle niin saa sen vähän ja jos ottaa riskin että kaikki voi mennä ja jos ei menekkään niin sitten saa enemmän. Itse en ole omia rahojani laittanut seisomaan autoihin ym. huvituksiin vaan ottanut sitä velkaa jos joku on tyrkyttänyt. Aloittanut nollasta ja ajanut aina hyvillä autoilla. Nyt pari uutta kärryä alla on vesijettiä, omakotitaloa ja pari tonttiakin ylimääräisenä pääkaupunkiseudulla. Kaverini elänyt samoilla tuloissa ja ehkä hiukan paremmillakin saman 10 vuotta. Meillä on nyt saman verran lainaa tosin sillä kaksi karvalakki mallin autoa molemmat yli 10v. ja talonkin sai pystyyn 5 vuotta minun jälkeen. Hän ei koskaan ostanut mitään velaksi ja minä aina. Nyt omaisuuteni arvo on noin kaksinkertainen häneen verrattuna. Kummallakaan ei ole vanhemmilla sen kummempaa omaisuutta. Hänellä olleet tosin takaamassa as. lainaa. Minulla taas ei ole tarvinut takaajia. Puhutaa 500 000€ omaisuudesta joten ei ihan nappikauppaa. Velkaa ollaan 200 000€ ja maksuun menee parikymmentä vuotta kun halutaan pitää elintasoa. Ei ole kiva kituuttaa näkkileivällä.
Jokainen päättäköön itse mitä riskejä ottaa.
Toinen ajaa vanhalla Toyotalla Siwaan ja toinen taas uudella avo Mersulla satamaan ja lähtee jetteilemään. - karakali
Otin kakskyt vuotiana 42,000€:n as-lainan (asunnon arvo oli 45,000€, ei tarvinnut ottaa koko summaa lainaan). Ei takaajia, takuuna asunto. olin juuri aloittamassa opiskelun, ei työpaikka tulevaisuudessa tiedossa. Pankki antoi lainan, koska mulla oli ennen koulua ollut töitä ja säästöjä n. 10,000€.
Nyt lainaa jäljellä 31,800€ laina-aikaa vuoteen 2017 asti. En ole puoleentoista vuoteen ollut töissä,mutta ansiosidonnaista tulee niin hyvin että olen saanut n. 300€ kuussa lyhennettyä. Nyt tiedossa töitä ja saan kohta enemmänkin lyhennettyä. Mulla on tonnin JVK joka erääntyy toukokuussa suoraan lainan maksuun.
Itsekin ihmettelin viisi vuotta sitten miten OP "uskalsi" antaa opiskelemaan menevälle nuorelle tollasen lainan. Alun kolme vuotta tosin maksoin vain korkoja, kun ei noi opiskelijan tulot ole niin hyvät. Ja kun valmistumisen jälkeen en saanu töitä niin pankki tuli vastaan ja sovittiin et lyhennän vähemmän kunnes saan hommia.- riskin mutta
tuottoisan sellaisen. Olet maksanut pelkkiä korkoja joka in pankille hyvä koska niillähän ne elävät ei sillä että maksat lainasi äkkiä pois. Tämä myös sinulle hyvä koska olet saanut asua edulliseti opiskeluajan. Tämä taas on totaalisen väärä ratkaisu jos kysytään joltakin "käteisellä" ostajalta. Pankki arvioinut kyllä maksukykysi tulevaisuudessa, et todennäköiseti ollut opiskelemassa parturiksi ym. vaan jotain jota pankki arvosti,
- Velaton mutta kohta taas ve...
riskin mutta kirjoitti:
tuottoisan sellaisen. Olet maksanut pelkkiä korkoja joka in pankille hyvä koska niillähän ne elävät ei sillä että maksat lainasi äkkiä pois. Tämä myös sinulle hyvä koska olet saanut asua edulliseti opiskeluajan. Tämä taas on totaalisen väärä ratkaisu jos kysytään joltakin "käteisellä" ostajalta. Pankki arvioinut kyllä maksukykysi tulevaisuudessa, et todennäköiseti ollut opiskelemassa parturiksi ym. vaan jotain jota pankki arvosti,
Ostin minäkin ASP-säästäjänä toisena opiskeluvuotena asunnon, tosin olin koko opiskeluajan kokoaikaisessa työssä (vuorotyö mahdollisti kokoaikaiset opinnotkin, melkein:)
. Olen nyt ehtinyt elää pari vuotta velattomana ja edessä muutto isompaan.
Alunperin 50000 euroa maksaneesta asunnosta sain 160000 ja se isompi asunto maksaa 180000. Nyt pitää ottaa 20000 velkaa taas. (ja tilapäisesti kammottavat 180000, kun en saa vanhasta asunnosta rahoja ennenkuin se on tyhjä.) Pitäisi alkaa kilpailuttaa pankkeja huomenna. Huhhuh.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383799Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81845Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44754
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22698- 56697