Meidän perheessä on kaksi lasta joista toinen on sairas(ADHD) ei siis osaa kontrolloida ääntään, eli huutaa ja saa raivareita...tekee kaikkea mikä on kiellettyä, eli juoksee sisällä hyppii ja riehuu...ja äidillä eli minulla palaa sitten myös päre ja välillä huudamme kilpaa...
Olen aivan palasina että naapuri kuvittelee aivan jotain muuta meistä. olemme molemmat nuoria...käymme töissä, mutta kummasti niitä halveksuvia katseita tulee...ja meillä on vielä kaksi koiraa joista sitten myös lähtee ääntä toinen pentu ja toinen vanhus...
Lapsemme ei valitettavasti ymmärrä ettei sisällä saa huutaa, hakata seiniä, hyppiä portaissa.. ja kun kieltää niin saa raivarit ja se huuto on hermojaraastavaa.
Asumme siis rivitalossa jossa seinät ovat paperia..Oletan että naapurit halveksuvat meitä ja ovat sitä mieltä että lapsi(toinen vasta vauva, jonka koetan rauhoittaa heti jos alkaa itkemään ettei tule lisää paheksuvia katseita, tai muita epäilyksiä)on huonosti kasvatettu. Halu on jo kova päästä muuttamaan pois kun ahdistaa.
Sairas lapsi
30
2695
Vastaukset
- yritä jaksaa
tiedän tunteen, kuulostaa tutulta. Minullakin on tunne, että meidän perhe on "silmätikkuna" ja mielestäni aivan syyttä(noudatamme taloyhtiön sääntöjä kiitettävästi...). Onhan se niinkin, että ne mukavat asiat ja hiljaiset puuhat ei kuulu edes seinien ulkopuolelle. Nyt olen huomannut jaksavani paremmin monenkin asian suhteen, sillä lopetin turhan stressaamisen naapureiden ajatusmaailmasta. On tärkeintä, että itse tiedät miten oman perheenne asiat ovat ja kulje rauhassa selkä suorana, sinulla on siihen oikeus.
- kovasti
omasta mielestäni järjestyssääntöjä noudatamme...yritän olla stressaamatta mutta väkisinkin lapsen raivarit saatuaan käy mieles aina millo tippuu varoituslappusia tai muit...
- tyrmistynyt
kovasti kirjoitti:
omasta mielestäni järjestyssääntöjä noudatamme...yritän olla stressaamatta mutta väkisinkin lapsen raivarit saatuaan käy mieles aina millo tippuu varoituslappusia tai muit...
Yritä nyt hyvä uusavuton opettaa lapsellesi kuria ja käytöstapoja! Jos et saa kakaraasi kuriin nyt, se potkii kymmenen vuoden kuluttua mummoja ja riehuu jengeissä tuhoten paikkoja. Jos vanhemmista ei ole kasvattajiksi, niin lapsi lastenkotiin oppimaan tavoille!
- sinäpä sen
tyrmistynyt kirjoitti:
Yritä nyt hyvä uusavuton opettaa lapsellesi kuria ja käytöstapoja! Jos et saa kakaraasi kuriin nyt, se potkii kymmenen vuoden kuluttua mummoja ja riehuu jengeissä tuhoten paikkoja. Jos vanhemmista ei ole kasvattajiksi, niin lapsi lastenkotiin oppimaan tavoille!
sanoit...Laitetaan vaan lastenkotiin kun meistä ei ole lapsenkasvattajiks. Kun sulla tota asiantuntevuutta ja kokemusta ehkä on niin laitappa pari vinkkiä tällaiselle uusavuttomalle että saan häiriintyneen lapseni kuriin...., muuta kuin että opeta sille käytöstapoja heh.Toivotaan että sulla on täydellisiä lapsia tai ehkä joskus on..tai täytyy toivoa että sulle itselles kävis vähän hassusti ja et pysty kontrolloimaan itseäs ja sekös naapureita vituttaa.
Ja kyllä tämä uusavuton perhe aikoo muuttaa ihan omakotitaloon että sen jälkeen tollaiset naamanorsunvitullaan olevat naapurit on muisto vain. - tyrmistynyt
sinäpä sen kirjoitti:
sanoit...Laitetaan vaan lastenkotiin kun meistä ei ole lapsenkasvattajiks. Kun sulla tota asiantuntevuutta ja kokemusta ehkä on niin laitappa pari vinkkiä tällaiselle uusavuttomalle että saan häiriintyneen lapseni kuriin...., muuta kuin että opeta sille käytöstapoja heh.Toivotaan että sulla on täydellisiä lapsia tai ehkä joskus on..tai täytyy toivoa että sulle itselles kävis vähän hassusti ja et pysty kontrolloimaan itseäs ja sekös naapureita vituttaa.
Ja kyllä tämä uusavuton perhe aikoo muuttaa ihan omakotitaloon että sen jälkeen tollaiset naamanorsunvitullaan olevat naapurit on muisto vain.Ja mieluiten mahdollisimman kauas, että kauhukakarasi ei jää kaupunkiin riehumaan ja narkkaamaan. Minulla on lapsi ja erittäin mukava ja hyväkäytöksinen. Sai viime keväänä hymypoikapatsaankin.
Ärsyttää kun uusavuttomat yksinhuoltajat eivät saa kakaroitaan kuriin ja sitten perustelevat omaa avuttomuuttaan ADHD:lla. Kertokaapa sitten, miksi ihmeessä ADHD on muka yleistynyt niin paljon viime aikoina? Ei minun nuoruudessani ollut kenelläkään ADHD:ta, mutta nyt tuntuu että joka luokalta löytyy useampikin tapaus. Oli minunkin luokallani vilkkaita poikia, mutta kyllä opettaja sai ne kuriin silti. Ei ADHD:n lisääntymiseen ole muuta syytä kuin oikeanlaisen kasvatuksen puute. Liian vähän aikaa, rakkautta ja rajoja ja liian paljon televisiota, pleikkaria ja yksinäisiä iltapäiviä. - äiti
tyrmistynyt kirjoitti:
Ja mieluiten mahdollisimman kauas, että kauhukakarasi ei jää kaupunkiin riehumaan ja narkkaamaan. Minulla on lapsi ja erittäin mukava ja hyväkäytöksinen. Sai viime keväänä hymypoikapatsaankin.
Ärsyttää kun uusavuttomat yksinhuoltajat eivät saa kakaroitaan kuriin ja sitten perustelevat omaa avuttomuuttaan ADHD:lla. Kertokaapa sitten, miksi ihmeessä ADHD on muka yleistynyt niin paljon viime aikoina? Ei minun nuoruudessani ollut kenelläkään ADHD:ta, mutta nyt tuntuu että joka luokalta löytyy useampikin tapaus. Oli minunkin luokallani vilkkaita poikia, mutta kyllä opettaja sai ne kuriin silti. Ei ADHD:n lisääntymiseen ole muuta syytä kuin oikeanlaisen kasvatuksen puute. Liian vähän aikaa, rakkautta ja rajoja ja liian paljon televisiota, pleikkaria ja yksinäisiä iltapäiviä.sääliksi käy lastasi kun on tuollainen äiti joka tietää ja osaa kaiken, huhhuh!
Tässä on meillä sellainen meidän lapset, naapurin kakarat -tyyppi. Sinun kannattaakin asua siellä missä nyt olet, koska täytyyhän jollekin päästä pätemään. - tyrmistynyt
äiti kirjoitti:
sääliksi käy lastasi kun on tuollainen äiti joka tietää ja osaa kaiken, huhhuh!
Tässä on meillä sellainen meidän lapset, naapurin kakarat -tyyppi. Sinun kannattaakin asua siellä missä nyt olet, koska täytyyhän jollekin päästä pätemään.Pitäisikö minun muka hävetä sitä, että olen onnistunut kasvattamaan lapsestani fiksun, hyväkäytöksisen ja toisia lapsia huomioon ottavan miehen alun? Osaan antaa arvoa myös muille lapsille ja vanhemmille, jotka oikeasti välittävät lapsistaan. Meillä on koulun ja naapuruston puitteissa aktiivista äiti-lapsi ja "koko kylä kasvattaa" toimintaa ja kaikki mukana olevat haluavat tehdä parhaansa lasten ja yleisen viihtyvyyden hyväksi. Olen huomannut että uusavuttomat ja välinpitämättömät vanhemmat eivät koskaan osallistu tällaiseen toimintaan ja juuri heidän lapsensa ovat niitä lähiympäristöä ja koulurauhaa terrorisoivia pikkuhirviöitä. Sattumaako vain?
- äiti
tyrmistynyt kirjoitti:
Pitäisikö minun muka hävetä sitä, että olen onnistunut kasvattamaan lapsestani fiksun, hyväkäytöksisen ja toisia lapsia huomioon ottavan miehen alun? Osaan antaa arvoa myös muille lapsille ja vanhemmille, jotka oikeasti välittävät lapsistaan. Meillä on koulun ja naapuruston puitteissa aktiivista äiti-lapsi ja "koko kylä kasvattaa" toimintaa ja kaikki mukana olevat haluavat tehdä parhaansa lasten ja yleisen viihtyvyyden hyväksi. Olen huomannut että uusavuttomat ja välinpitämättömät vanhemmat eivät koskaan osallistu tällaiseen toimintaan ja juuri heidän lapsensa ovat niitä lähiympäristöä ja koulurauhaa terrorisoivia pikkuhirviöitä. Sattumaako vain?
jos edes olisit nähnyt millainen on tuota sairautta poteva lapsi, huomaisit samantien, ettei kyseessä todellakaan ole huono kasvatus. Oletko ikinä ollut henkilökohtaisesti edes tekemisissä tuollaisen lapsen kanssa? Arvelen ettet ole koska noin kärkkäästi lähdet arvostelemaan. Ennen kuin tulet antamaan noita neuvojasi, suosittelen mitä ystävällisimmin perehtymään aiheeseen hieman luettua ja tutuntutuntutunlasta enemmän.
- adhd:n äiti myös
sinäpä sen kirjoitti:
Ja kyllä tämä uusavuton perhe aikoo muuttaa ihan omakotitaloon että sen jälkeen tollaiset naamanorsunvitullaan olevat naapurit on muisto vain.lapsesi oppivat kyllä. Adhd ei tarkoita sitä, että lapsi ei opi kontrolloimaan käytöstään, vaan että sen oppimiseen menee ehkä vähän kauemmin aikaa. Vaikea sanoa miten kauan, kun en tarkemmin lastasi tunne, mutta toivottavasti saat apua. Onko paikkakunnallanne esimerkiksi perhekouluja? Siellä voisi konsteja löytyä muilta samassa tilanteessa oleville. Lapset ovat yksilöllisiä, joten kaikki konstit ei tepsi jokaiseen lapseen. Meillä tepsi lelujen heittelyyn yksi konsti. Aina kun poika alkoi paiskomaan niitä, jokainen lentänyt lelu otettiin kylmästi pois, eikä takaisin annettu. huomasi jossakin vaiheessa, että tosiaan, kohta ei olekaan yhtään jäljellä, niin johan oppi kontrolloimaan käytöstään. Karjuminen ja kirkuminenkin loppui, kun keksittiin sopivat sanktiot. Eikä pelkästään rangaistuksia, vaan positiivinen palaute nopeasti oikeanlaisen käyttäytymistavan jälkeen.
Tiedän, että joskus menee hermot, mutta valitettavasti se, että äitikin karjuu, ei auta tippaakaan. Mieluummin siis kannattaa ottaa aikalisä. Saat paljon hyviä vinkkejä varmaankin muilta palstoilta, esim. tarkkaavaisuushäiriöt palstalta tai vastaavalta.
Se ei nimittäin auta, että muuttaa omakotitaloon, sitä mekkalaa ei kestä itsekään pidemmän päälle. Lapsen on vaan opittava keinot, millä selvitä elämästään, työtä se vaatii, mutta on täyttä totta. Ja sitten kun lapsi alkaa oppimaan ja oikeat keinot löytyy, edistystä voi tapahtua tosi huimaa vauhtia.
Toinen syy, miksi sinun on keksittävä jokin ratkaisu on se, että jo villikkonne on vanhin, kaikki sitä pienemmät muksut kopioivat hänen toimintamallinsa tehollaasti arkikäyttöön, vaikka ei mitään adhd:ta olisikaan. Vaikka nyt tuntuisi vaikealta aloittaa, niin kyllä se pidemmän päälle helpottaa.
Olen muuten eri henkilö kuin se, jolle vastasit, mutta toivottavasti et pahastu, vaikka keskusteluun sekaannuinkin. - alkoi tuntuun,
äiti kirjoitti:
sääliksi käy lastasi kun on tuollainen äiti joka tietää ja osaa kaiken, huhhuh!
Tässä on meillä sellainen meidän lapset, naapurin kakarat -tyyppi. Sinun kannattaakin asua siellä missä nyt olet, koska täytyyhän jollekin päästä pätemään.ettei tolla edellisellä kirjottajalla mitään lapsia ikänä ole edes ollut.
On tuo tauti ollut aina olemassa, selitettiin ylivilkkautena ja pari julkkista on sanonut poteneensa sitä mm. Tapani Kansa.
Mä olen 56v mummu ja munkin luokalla koulussa oli pari kaveria, jotka oli kuin elohopeella rokotettuja.
Sehän ei ole lapsen syy, millaisena hän syntyy tähän maailmaan.
Kaikkea hyvää ja jaksamista toivotan aloittajalle. - sairaus!
sinäpä sen kirjoitti:
Ja kyllä tämä uusavuton perhe aikoo muuttaa ihan omakotitaloon että sen jälkeen tollaiset naamanorsunvitullaan olevat naapurit on muisto vain.Naamanorsunvituillaan olevat naapurit... hahahahaaa! Mitä se tieto lämmittää naapureita, että lapsella on adhd, jos häiriötä kuitenkin syntyy?! Ei minua ainakaan tippaakaan, se ei oikeuta terrorisoimaan koko taloa. Silloin on teidän muutettava pois, se on sanomattakin selvää. Entäs sitten juoppo, joka räyhää ja riehuu naapurissa kännissä päivät pitkät?! Sitähän pitää ymmärtää, koska se ei pysty kontroloimaan itseään, alkoholismi on nimittäin sairaus.
- no huh, huh
tyrmistynyt kirjoitti:
Ja mieluiten mahdollisimman kauas, että kauhukakarasi ei jää kaupunkiin riehumaan ja narkkaamaan. Minulla on lapsi ja erittäin mukava ja hyväkäytöksinen. Sai viime keväänä hymypoikapatsaankin.
Ärsyttää kun uusavuttomat yksinhuoltajat eivät saa kakaroitaan kuriin ja sitten perustelevat omaa avuttomuuttaan ADHD:lla. Kertokaapa sitten, miksi ihmeessä ADHD on muka yleistynyt niin paljon viime aikoina? Ei minun nuoruudessani ollut kenelläkään ADHD:ta, mutta nyt tuntuu että joka luokalta löytyy useampikin tapaus. Oli minunkin luokallani vilkkaita poikia, mutta kyllä opettaja sai ne kuriin silti. Ei ADHD:n lisääntymiseen ole muuta syytä kuin oikeanlaisen kasvatuksen puute. Liian vähän aikaa, rakkautta ja rajoja ja liian paljon televisiota, pleikkaria ja yksinäisiä iltapäiviä.Myös minä sain aikoinani parikin hymytyttöpatsasta, ja niiden saannilla ei kyllä ollut mitään tekemistä kasvatuksen kanssa.
Vanhempani olivat lähes rappioalkoholisteja ja sain kasvaa lähes "pellossa" miten nyt itse tiesin ja taisin. Yleiset käyttäytymissäännöt tuli kyllä opittua muualta kuin kotoa ja tuohon hymypatsaan saantiin vaikutti ehken ihan omat luonteenpiirteet, eikä kasvatus ja vain hyvä käytös.
Ei ADHD:ta tunnettu minunkaan nuoruudessani, mutta muistan kyllä muutaman tyypin johon kyseinen diagnoosi sopii kuin nappi otsaa. Nuoruudessani ei tunnettu muutamaa muutakaan sairautta, johon nykyään on löydetty nimi ja diagnoosi. Otetaan nyt kuuluisimpana esimerkkinä AIDS. Se että sairaudella ei ollut nimeä ja sitä ei ollut vielä diagnisoitu, ei tarkoita sitä, etteikö sitä ollut olemassa.
Sinulle kehottaisin ensin tutustumaan edes netistä löytyviin ADHD sivuihin, ennenkuin tulisin
tänne tuomitsenaan muiden kasvatusta ja kehumaan omaa erinomaisuuttasi kasvattajana.
(Ettei vain pojastasi kasvaisi uusi Myyrmannin pommittaja, sehän oli kanssa niin kiltti ja kunnollinen.........???????)
Myönnän kyllä, että tämä maa on täynnä huonosti kasvatettuja vailla alkeellisempiakaan käytöstapoja omaavia ipanoita, mutta eipä noissa aikuisissakaan aina niin kehumista ole.
Ja ADHD- lapsi on täysin eri asia kuin huonokäytöksinen ja huonosti kasvatettu lapsi.
Eroa ei kyllä valitettavasti ulkopuolinen äkkiseltään tunnista. - Kaverin muksulla ADHD
tyrmistynyt kirjoitti:
Onpa se kummaa, kun olet noin pätevä kasvattaja, etkä sitten anna samalla neuvoja, miten ADHD-lasta pystyy panemaan järjestykseen ilman että pitää pahoinpidellä lapsi. ADHD-lapsen ajatusmaailma kun on ihan erillainen kuin " meidän tavallisten", eihän ne raukat edes tiedä käyttäytyvänsä huonosti, koska tuntuu että ne unohtaa hetkessä mitä oli sovittu käytöksestä. Kaverini poika ei ainakaan muista 5 minuutin päästä enään mitä juuri oli sovittu.
Että ota asioista ensin selvää, enenkuin alat mollata kasvattajia UUSAVUTTOMIKSI!!!!!!
Muutoinkin koko elämä on yhtä hullunmyllyä ADHD-perheessä, että nostan hattua vanhemmille, jotka kestävät sen RÄÄKIN. - AnonyymiUUSI
tyrmistynyt kirjoitti:
Pitäisikö minun muka hävetä sitä, että olen onnistunut kasvattamaan lapsestani fiksun, hyväkäytöksisen ja toisia lapsia huomioon ottavan miehen alun? Osaan antaa arvoa myös muille lapsille ja vanhemmille, jotka oikeasti välittävät lapsistaan. Meillä on koulun ja naapuruston puitteissa aktiivista äiti-lapsi ja "koko kylä kasvattaa" toimintaa ja kaikki mukana olevat haluavat tehdä parhaansa lasten ja yleisen viihtyvyyden hyväksi. Olen huomannut että uusavuttomat ja välinpitämättömät vanhemmat eivät koskaan osallistu tällaiseen toimintaan ja juuri heidän lapsensa ovat niitä lähiympäristöä ja koulurauhaa terrorisoivia pikkuhirviöitä. Sattumaako vain?
Kasvatin lastani aivan oikeaoppisesti, mutta hänkin sai kaikesta huolimatta raivareita ja suuttumiskohtauksia kaikesta hyvästä kasvatuksesta huolimatta. Pidin sitä ihan normaalina lapsen toimintana. Hänellä voi olla huono olo, mutta ei osaa sanoin kuvailla sitä, vaan se purkautuu vihamielisenä käytöksenä. Lapsella voi olla esim. kipu jossain, eikä osaa kertoa sitä, kun ei osaa pukea sitä sanoiksi. Meillä oli monesti juuri näin. Siinä vaaditaan vain kärsivällisyyttä tutkia lasta ja ottaa selvää, mistä kiukku tai vihanpurkaus johtuu. En ole mitenkään moisesta tilanteesta ottanut itseeni niin, että sanoisin lasta pikkuhirviöksi.
Lapsen toimintaa kutsun tässä tilanteessa kapinaksi, jossa hän voi protestoida huonoa oloaan!
- omakotitaloon
Niinhän täällä aina vastataan kaikille, joita naapurit jollakin tavalla kiusaavat.
Jos sinua naapurit kiusaavat hiehonkatseillaan kuultuaan teiltä taas 51111 kerran meteliä, niin te tietenkin muutatte pois ettei tarvi nähdä niitä katseita. - äiti
tiedän kyllä millaista voi olla jos on lapsella tuollainen sairaus. Omallani ei ole, mutta tunnen yhden tapauksen. Olen joutunut olemaan joskus hetkittäin lapsenlikkana ja tiedän ettei siinä ole kyse lastenhoitotaidoista. Älä välitä noista jotka ei oikeasti tiedä mistään mitään. Näyttäävät vaan oman tyhmyytensä ja tietämättömyytensä kaikesta mitä tässä maailmassa voi tulla vastaan =) Tosipaikan tullen olisivat itkemässä apua heti kun vähänkin erilainen tilanne tulisi eteen... anyway, henkiläökohtaisesti en itse jaksaisi todennäköisesti noita naapureita. Muuttaisin omakotitaloon ja mennessäni pitäisin puheen naapureille tai kirjoittaisin kirjeen jonka käskisin lukea taloyhtiön kokouksessa. Mutta hei, omakotitalo onkin ihan toinen juttu kuin rivari, jossa asuu samalaisia ahdasmielisiä sontiaisia kuin kerrostalojenkin valittajat. Asiasta saa valittaa ja pitääkin, mutta suurin osa on niitä, jotka valittaa normaalista elä'misen äänistä tai muuten vaan kyttäävät mitä naapuri tekee. Jos päädyt aikanaan pitämään itse tuon puheen, niin katso että tilanne on sellainen, jossa olisi joku vieraskin vielä kuulolla, jotta oikein saisivat hävetä itseään. Tsemppiä, kyllä se siitä.
- ....
... saako lapsesi jotain terapiaa ym? tai oletko lapsesi ADHD takia tekemissä jonkin muun tukiverkoston kanssa. Ajan tässä sitä olisiko sinulla jokin paikka josssa voisit kertoa näistä lapsen raivareista ja omasta jaksamisesta. ADHD lasten kanssa ei TODELLAKAAAN ole helppoa mutta apukeinoja ja "työkaluja" on joilla voidaan raivareita ym välttää tai kanavoida muualle.
JAKSAMISTA SINULLE. MUISTA HÄN ON SINUN POIKA JOLLA ON ADHD, EI ADHD POIKA! OTA VÄLILLÄ OMAA AIKAA JOS MAHDOLLISTA!- kyllä
käymme terapiassa...jne...
Halusin vain lähinnä tietää onko muita tapauksia ja miten naapurit suhtautuneet...näköjään todella mahtavasti..osa onneks oikeasti mahtavasti. Onneksi tämä kyseinen hymypoikapatsaankin saaneen pojan äiti (patsastelija) ei ole naapurini.. joo kyllä olet aivan oikeassa olen huvikseni ja itseni(olenhan laiska ja avuton) takia hommannut lääkäriltä diagnoosin että lapsellani on ADHD. Ja myönnän itseäni saan syyttää että lapseni on nyt tuollainen...ehkä jos olisin ollut ennustaja ja tiennyt että synnytys ei menekään ihan putkeen niin lapsestani ei ehkä olisi tullut mummoja hakkaavaa jengiläistä.... - ihan mainita
kyllä kirjoitti:
Halusin vain lähinnä tietää onko muita tapauksia ja miten naapurit suhtautuneet...näköjään todella mahtavasti..osa onneks oikeasti mahtavasti. Onneksi tämä kyseinen hymypoikapatsaankin saaneen pojan äiti (patsastelija) ei ole naapurini.. joo kyllä olet aivan oikeassa olen huvikseni ja itseni(olenhan laiska ja avuton) takia hommannut lääkäriltä diagnoosin että lapsellani on ADHD. Ja myönnän itseäni saan syyttää että lapseni on nyt tuollainen...ehkä jos olisin ollut ennustaja ja tiennyt että synnytys ei menekään ihan putkeen niin lapsestani ei ehkä olisi tullut mummoja hakkaavaa jengiläistä....en ole yh, sori murskaan sun unelmat haukkua yh-äitejä..
- kiinnostunutxx
ihan mainita kirjoitti:
en ole yh, sori murskaan sun unelmat haukkua yh-äitejä..
Olisikohan miehesi entisen perheensä jättänyt TV-toimittaja. Juttusi kuulostavat ihan yhtä älykkäiltä ja kapeilta kuin rouva T.A. Mikkosen kommentit lehdissä, koskien mm. lastenkasvatusta, muutama vuosi sitten. Nyt sekin rouva on älynnyt onneksi olla hiljaa. Ei kai kestänyt murskaavaa kritiikkiä julkisuudessa. No, olet tai et, mutta sinunkin on täällä helppo ilkeillä nimettömänä, kun ei tarvitse pelätä vastahyökkäystä. Mutta saatko ilkeilystä itsellesi huonon itsetunnon pönkitystä vai teetkö sitä yksinkertaisesti siksi, että satut olemaan ilkeä ihminen? Vastaa, jos viitsit. Kiinnostaa tietää, kun en tunne henk. koht. ketään ilkeää.
- totuus on tämä
kyllä kirjoitti:
Halusin vain lähinnä tietää onko muita tapauksia ja miten naapurit suhtautuneet...näköjään todella mahtavasti..osa onneks oikeasti mahtavasti. Onneksi tämä kyseinen hymypoikapatsaankin saaneen pojan äiti (patsastelija) ei ole naapurini.. joo kyllä olet aivan oikeassa olen huvikseni ja itseni(olenhan laiska ja avuton) takia hommannut lääkäriltä diagnoosin että lapsellani on ADHD. Ja myönnän itseäni saan syyttää että lapseni on nyt tuollainen...ehkä jos olisin ollut ennustaja ja tiennyt että synnytys ei menekään ihan putkeen niin lapsestani ei ehkä olisi tullut mummoja hakkaavaa jengiläistä....Meidän luokalla hymypoikapatsaan sai luokan pahin koulukiusaaja. Sattui vain olemaan kunnallispoliitikon penska ja tiesi, ettei opet tee mitään vaikka hän tekisi mitä. Eikä ole tietääkseni mitenkään harvinaista edes. Yleensä vanhempien silmien alta pois ollessa ovat ne lapset, joita vanhemmat pitävät enkeleinä. Kun nämä enkeleiden jästipäiset vanhemmat eivät usko mitään.
Minulla on mmd-veli. Synnytyksessä hapenpuute. Onneksi asuimme omakotitalossa. Lapsuus meni hyvin, kun pelloilla sai juosta ja kansalaiskoulut olivat näitä entisajan erityislapsia ajatellen hyvät, paljon käytäntöä. Mutta murkkuiässä alkoi kauhea huutaminen ja mm. äidin syylistäminen siitä, ettei ollut haettu apua lapsena. Se kuului varmasti naapuriin, vaikka matkaa oli sata metriä.
Me muut olemme samoin kasvatettuja. Itse olen suorasanainen, mutta en ole koskaan ollut ylivilkas, päinvastoin. - totuus on tämä
totuus on tämä kirjoitti:
Meidän luokalla hymypoikapatsaan sai luokan pahin koulukiusaaja. Sattui vain olemaan kunnallispoliitikon penska ja tiesi, ettei opet tee mitään vaikka hän tekisi mitä. Eikä ole tietääkseni mitenkään harvinaista edes. Yleensä vanhempien silmien alta pois ollessa ovat ne lapset, joita vanhemmat pitävät enkeleinä. Kun nämä enkeleiden jästipäiset vanhemmat eivät usko mitään.
Minulla on mmd-veli. Synnytyksessä hapenpuute. Onneksi asuimme omakotitalossa. Lapsuus meni hyvin, kun pelloilla sai juosta ja kansalaiskoulut olivat näitä entisajan erityislapsia ajatellen hyvät, paljon käytäntöä. Mutta murkkuiässä alkoi kauhea huutaminen ja mm. äidin syylistäminen siitä, ettei ollut haettu apua lapsena. Se kuului varmasti naapuriin, vaikka matkaa oli sata metriä.
Me muut olemme samoin kasvatettuja. Itse olen suorasanainen, mutta en ole koskaan ollut ylivilkas, päinvastoin.Siis pahimpia kauhukakaroita ovat ne "meidän enkelit" kun pääsevät pois vanhempien silmien alta. He ovat riittävän fiksuja, etteivät jää kiinni ja sinisilmäiset 2meidän lapsi on niin ihana" -vanhemmat uskovat kaikki valheet.
- ADHD-lapsen täti
Oletko tehnyt itse mitään saadaksesi nuo katseet loppumaat? Eli ainut asia mitä voit tehdä on kertoa naapureillesi lapsesi sairaudesta ja siihen liittyvistä oireista ja terapiasta eli kaikesta mahdollisesta. Nyt naapurit kuvittelevat mitä sattuu, koska eivät tiedä. Jos käyt heille kertomassa asiasta niin sinun ei enää tarvitse ahdistua naapureiden katseista. Jos he jatkavat katsomista negatiivisesti, niin se on sitten heidän oma häpeänsä.
Veljelläni on yksi ADHD lapsi muuten terveessä lapsikatraassa. Suurimman osan aikaa lapsen kanssa on vaikeaa. Veljenvaimo kertoi heti asiasta naapureille, jotka nyt eivät katsele ihmettelen, säälitellen kylläkin. - koko
homman pointti on se, että sinulla hävettää kun naapurit katsovat sinua kummaksuen niin siihen on helppo ratkaisu: lakkaat huolehtimasta moisia. Voit toki kertoa heille mistä teillä tapahtuva meluaminen johtuu ja pahoitella asiaa. Loppujen lopuksi, mitä väliä sillä on mitä naapurit sinusta ja lapsistasi ajattelevat? Ihmettelevistä katseista et varmasti sitä paitsi pääse eroon muuttamallakaan, lapsesi sairaus ja siitä johtuva käyttäytyminenhän eivät katoa. Miksi turhaan miettiä sitä mitä muut ajattelevat varsinkin kun ymmärtää saattaa, ettei heillä ole hajuakaan siitä mistä oikeasti on kysymys?
- sinne...
Tosiaan, älä anna naapureiden vaikuttaa lapsenkasvatukseesi. Korota ääntäsi jos on tarvis, anna poikasi kirkua jos hän ei saa tahtoansa lävitse. Pääasia on että saat asetettua rajat lapsellesi ja kasvatat hänet määrätietoisesti. On aivan yhdentekevää mitä naapurit ajattelevat. Sitäpaitsi, kymmenen vuoden kuluttua pojastasi on huomattavasti enemmän haittaa naapureille, jos et nyt pidä omaa päätäsi (vaikka siitä vähän ääntä lähtisikin :) ).
Teen päivittäin töitä ADHD-lasten kanssa, ja kommenttisi "Lapsemme ei valitettavasti ymmärrä ettei sisällä saa huutaa, hakata seiniä, hyppiä portaissa.. " hyppäsi tekstistä silmilleni. Lapsesi ymmärtää erinomaisesti että näin ei saa tehdä!! ADHD:ssa on kyse monialaisesta keskittymiskyvyn puutteesta, mutta missään tapauksessa tämä sairaus ei tee lapsesta tyhmää tai huonosti ymmärtävää. Älä anna periksi, pidä pääsi ja tiukasti kiinni rajoista jotka olette miehenne kanssa yhdessä asettaneet!
Pitkää pinnaa ja iloista mieltä teille!- oikein.
Ymmärtäisi sen myös minun naapurini.Naapurin pojalla adhd.
Minusta valehtelu ja toisen kiusaaminen ei kuulu adhd oireisiin.
Huomautappa poikaa jostain on äiti vaahtoamassa, ettei meidän poika, pojan myhäillessä vieressä. Kun kysyy kuka sitten syypää, poika kirkkain silmin valehtelee, muiden taas aiheuttaneen kitkaa(vaikka olisin itse ollut paikalla näkemässä!). Ja äiti taas ei meidän poika ja adhd adhd......
Poika käyttää täysin sairauttaan hyväksi ja äiti myötäilee.
- kommentoijille!
Olen kekustellut tarhatätien ja kaikkien mahdollisten kanssa kyseisistä asioista...edelleen halusin tietää onko muita jne jne..
En ole kertonut naapurille, eikä kyllä teekkään mieli heti ensimmäisenä kertoa että meidän lapsella on sitten adhd, koska heti tulee tota että vetoan vain sairauteen...
kyllä siis lapseni ymmärtää että on asioita mitä eisaa tehdä, näyttävät vain unohtuvan minuutin kuluttua...siitä johtuu jatkuva kieltäminen ja lapsi käyttää kyllä tekoitkua ihan vaan huomionhakemisena....
Yhdelle naapureistani kerroin että lapsellani on adhd että sen takia juoksee pitkin pihaa....
ja luulisi myös naapureitten huomaavan että on jotain kehityksessä ongelmaa kun on myös puheenkehityshäiriö....lähinnä naapurin täti on loukkaantuneen näköinen jos lapseni ei sano hänelle huomenta...ja siitä johtuen katsoo minua tyylin, että en ole opettanut lasta edes tervehtimään tai muutenkaan hyville tavoille.
Empä uskalla omaa lastani laittaa yksin ulkoilemaan koska voi käydä niin että hän katoaa pihasta(on 5 vuotias)
En häpeä lastani millään tavalla, en vaan jaksa aina olla vetoamassa siihen että lapsellani on ongelmia ja sen takia meiltä kuuluu ääniä.(lapseni ei osaa kontrolloida äänen käyttöä, vähän väliä saan huomauttaa ettei tarvitse huutaa jne.)
voi kun olisi yhtä helppoa parantua adhd:sta kuin alkoholismista...sehän on omasta tahdosta ehkä se juominen kiinni... koettappa viisivuotiaalle selittää et voitko lopettaa tuon adhd:n....????ehkä se sitten vanhempana on helpompaa.en tiedä.
joka tapauksessa(naapurien ja itsemme onneksi)olemme muuttamassa omakotitaloon.- ...jotain kokenut....
Minun oli pakko kertoa naapureille, kun lapsi karkasi aina tilaisuuden tullen. Naapurit suhtautuivat hyvin ymmärtäväisesti, olivat itsekin ihmetelleet jo aikaisemmin pojan käytöstä. Kertoivat myös omille lapsilleen, että miksi poikani ei osaa leikkiä heidän kanssaan, miksi hän ei vastaa heille, kun he jotain puhuvat, ja miksi hän kompuroi jatkuvasti... Siitä alkoi paremmat ajat meille kaikille. Ennestään ihan naapurissa oli jo yksi autisti, joten siksikin oli helpompi kertoa.
Ei ne naapurit välttämättä ihan kaikkea huomaa, monet eivät todellakaan osaa ajatella, että voi olla jokin sairaus kyseessä, jos se ei heti päällepäin näy.
Ja vielä tuosta alkoholismista yksi kommentti. Se ei todellakaan ole niin yksinkertaista, että päättää vaan lopettaa juomisen. Asia ei siis ole aivan yksinkertainen... Alkoholistit kohtaavat ennakkoluuloja ihan samalla tavalla, kuin tarkkaavaisuushäiriöisetkin, ja monet muutkin ryhmät. Heillä on vaan paha 0ongelma juomisensa kanssa, ja he tarvitsevat apua... - vertauksesta on alkoholismikin
...jotain kokenut.... kirjoitti:
Minun oli pakko kertoa naapureille, kun lapsi karkasi aina tilaisuuden tullen. Naapurit suhtautuivat hyvin ymmärtäväisesti, olivat itsekin ihmetelleet jo aikaisemmin pojan käytöstä. Kertoivat myös omille lapsilleen, että miksi poikani ei osaa leikkiä heidän kanssaan, miksi hän ei vastaa heille, kun he jotain puhuvat, ja miksi hän kompuroi jatkuvasti... Siitä alkoi paremmat ajat meille kaikille. Ennestään ihan naapurissa oli jo yksi autisti, joten siksikin oli helpompi kertoa.
Ei ne naapurit välttämättä ihan kaikkea huomaa, monet eivät todellakaan osaa ajatella, että voi olla jokin sairaus kyseessä, jos se ei heti päällepäin näy.
Ja vielä tuosta alkoholismista yksi kommentti. Se ei todellakaan ole niin yksinkertaista, että päättää vaan lopettaa juomisen. Asia ei siis ole aivan yksinkertainen... Alkoholistit kohtaavat ennakkoluuloja ihan samalla tavalla, kuin tarkkaavaisuushäiriöisetkin, ja monet muutkin ryhmät. Heillä on vaan paha 0ongelma juomisensa kanssa, ja he tarvitsevat apua...sairaus. ADHD-lapsi varmaan ei ole itse sitä sairautta riesakseen tahtonut...ja tiedän kyllä alkoholismista koska lähipiirissä sellaisia löytyy....
Olen miettinyt sitä kertomista jne, ehkä sen vielä joku päivä teen...:)
- AnonyymiUUSI
Pelkäätkö että teidät otetaan silmätikuksi tai tehdään ls-ilmoituksia? Jos olet yh tai nuori äiti, jotkut voivat ehkä näinkin kiusata.
Sitä silti vähän ihmettelen, että lapsi ei ymmärrä. Harva adhd tai autisti pitää muiden melusta, vaan olen ymmärtänyt, että kaipaa enemmän rauhaa, joten varmasti ymmärtää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1951496Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231258- 50988
- 70940
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52853Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53840- 56832
- 102814
- 82810
- 32745