tuet pienenty kun säästöt tuli ilmi

jermuus

Moi,

Elikkäs siis. Kun itselläni oli jonkin verran säästöjä jotka nyt nuoruudessani tuli tienattua enkä tuhlannut niitä kaljottelu hommiin, vaikka nyt tuntuu että olisi pitänyt. Kun muutin omaan asuntoon yksin, jäin työttömäksi. Hajin asumistukea joka myönnettiin. Meni noin vuosi kunnes tuet pieneni. Kun olin säästöni tavalliselta tililtäni siirtänyt tälläiseen säästötilille tai mikähän se nyt oli, kuitenkin tätä tiliä kela ei voi/saa/pysty tarkistamaan lainkaan. Eli kun jos tämän kela olisi tiennyt tuki olisi jäänyt pienemmäksi, mutta kuinkas ollakkaan tämä ei ihan nappiin mennyt, vaan tämä säästötilin korkorahat tulikin perustililleni ja kelahan sen sitten huomasi ja näin ollen sai tietooni sitä kautta säästöni määrän. Tuet pieneni.

Nyt olisi ajatus että siirtäisin rahat johonkin muualle, eri pankkiin tai vanhempien säästöön. Jotta saisin vähän enemmän tukea taasen.

Siinä on vain se mutta, että pitäisi olla varmaan jokin näyttö mihin nämä rahat on laittanut ??!! Mihin voi saada tai mikä menee läpi että on esim. 10 000e saanut tuhlattua ? Tehnyt pitkiä ryyppyreissuja ympärisuomen taxilla ?

Joku jos sanoo, että osta vaikka auto sillä, niin käskevät sitten myödä sen pois ja elää niillä rahoilla taas...

Kun mitäänhän ei saisi omistaa täällä suomessa... mutta kieroilla pitäisi osata nähtävästi paremmin :D kieroilua takaisin samalla mitalla pitää yrittää kuten jokainen varmasti tekee...

Eli siis neuvoa, miten saan kelalta uskomaan mihin olen säästöni laittanut ?

Kiitos jos joku ymmärsi yskän...

17

4433

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SSs

Tossa on kyllä epäkohta! Jos elät törsäillen niin saat tukia, mutta jätäpäs jotain säästöön niin eiköhän siitä sit rangaista!

• piiloon

Korkoja ei tu, rahasto-osuudet vain kasvaa arvoa. Joten mitään ylläreitä ei tipahtele tilille jos et halua. Joku verokarhu tai sossu pääsee ehkä näkemään mitä sulla on tilillä, mutta ei näe mitä sulla on sijoituksia. Ja tuotto on tietysti ihan toista luokkaa kuin tilillä.

• on tuki??

Voi kun olis vieny kaikki.
      Tuohan on petos. Ei tuki ole tarkoitettu ylimääräiseksi, vaan siinä tapauksessa jos ei muuten pärjää.

Verojen muodossa kun joutuu näköjään kaikenlaisia loisia elättämään...

• jermuus

Ei ole petos, ei siitä vankilaan joudu. Siksi tai noniin, mitä sinulle oikeastaan selitän. Jos siis pidän säästöjä sen takia, että en tiedä vielä mitä rahoillani teen, tai siis tiedän että tulen ostamaan tai yritän ainakin oman talon ostoa, mutta olen sen verran nuori, että alanko sitä ostamaan kaupungista jossa olen tai muualta. Jos vaikka alan opiskelemaan niin ei se niin kannata omistaa mitään...

Jos en olisi säästänyt rahoja, toki voin tuhlata ne viinaan ym. hetkessä, sitten ei ole rahaa ? En tule toimeen, vuokra maksettava, ja paljon muita kuluja. Ei ole työpaikkoja, suurin osa jää sairauteni takia pois luvuista...

Toki aina näitä pätkätöitä tulee jostain varamiespalvelun kautta, mutta sitten taas on pidempiä kausia ilman töitä ja pitää käydä kursseilla jotka kestää.

Helppoa se varmasti sulla on, kun olet syntynyt mammanpoikana joka saa vanhempien kautta vakituisen työpaikan, olen katkera juuri tälläisille ketkä sitten leuhottaa jos toiset elää ilman tuloja. Et täältä vakituista työpaikkaa enään saa ilman suhteita ja suhteet on käytännössä tulleet syntyessään.

Ja miten niin tukeni on ylimääräistä ? Se on vain perseestä kun jos omistaa jotain työllä tehtyä, sitten kun ei olekkaan töitä niin elä mitä säästit, ymmärräthän asiat ?

Hauska olisi tietää paljonko sinäkin maksat veroja ? OIkein rehentelee sillä, että minä elätän sinut, minä voin ottaa mielelläni työpaikkasi ja elä sinä minun verotuloilla, sovittu ?

Sitten on joitain jotka elävät pelkillä tujilla, eivätkä ole menossa töihin ikinä vaikka pääsisivät. Täyspäiväiset juopot taas, niille maksetaan jokin kaupungin vanha rivi/kerrostalo mökki ja tietty jonkin verran rahaa, sillä hakevat alkosta viinaa ja juovat. Elävät näin ja raha tulee takaisin valtiolle.

Olen kouluni käynyt, mutta miksen ole töissä ? Kolunnut yritykset läpi, missä vika ? minussapa tietenkin... sun päässäsi on oikeasti vika...

tulot kuukaudessa ~600e kaikkineen. Olisi tietenkin mukava kun tuo jäisi käteen ja joku maksaisi vuokran. Tosin sinä olet varmaan näitä äitin luona nyyhöttäjiä ja syöt heidän rahoilla ja ajelet isukin 2 autolla. Tienaat muutamassa vuodessa isukin työpaikalla talon ja uuden auton. Kivaahan se on...

Joo mulla on hieman säästöjä, mutta paras se on oikeasti tuhlata kaikki meneen, viina kutsuu... ja haulikon vois ostaa sinun varalle :)

• OOmatunto
        jermuus kirjoitti:

Ei ole petos, ei siitä vankilaan joudu. Siksi tai noniin, mitä sinulle oikeastaan selitän. Jos siis pidän säästöjä sen takia, että en tiedä vielä mitä rahoillani teen, tai siis tiedän että tulen ostamaan tai yritän ainakin oman talon ostoa, mutta olen sen verran nuori, että alanko sitä ostamaan kaupungista jossa olen tai muualta. Jos vaikka alan opiskelemaan niin ei se niin kannata omistaa mitään...

Jos en olisi säästänyt rahoja, toki voin tuhlata ne viinaan ym. hetkessä, sitten ei ole rahaa ? En tule toimeen, vuokra maksettava, ja paljon muita kuluja. Ei ole työpaikkoja, suurin osa jää sairauteni takia pois luvuista...

Toki aina näitä pätkätöitä tulee jostain varamiespalvelun kautta, mutta sitten taas on pidempiä kausia ilman töitä ja pitää käydä kursseilla jotka kestää.

Helppoa se varmasti sulla on, kun olet syntynyt mammanpoikana joka saa vanhempien kautta vakituisen työpaikan, olen katkera juuri tälläisille ketkä sitten leuhottaa jos toiset elää ilman tuloja. Et täältä vakituista työpaikkaa enään saa ilman suhteita ja suhteet on käytännössä tulleet syntyessään.

Ja miten niin tukeni on ylimääräistä ? Se on vain perseestä kun jos omistaa jotain työllä tehtyä, sitten kun ei olekkaan töitä niin elä mitä säästit, ymmärräthän asiat ?

Hauska olisi tietää paljonko sinäkin maksat veroja ? OIkein rehentelee sillä, että minä elätän sinut, minä voin ottaa mielelläni työpaikkasi ja elä sinä minun verotuloilla, sovittu ?

Sitten on joitain jotka elävät pelkillä tujilla, eivätkä ole menossa töihin ikinä vaikka pääsisivät. Täyspäiväiset juopot taas, niille maksetaan jokin kaupungin vanha rivi/kerrostalo mökki ja tietty jonkin verran rahaa, sillä hakevat alkosta viinaa ja juovat. Elävät näin ja raha tulee takaisin valtiolle.

Olen kouluni käynyt, mutta miksen ole töissä ? Kolunnut yritykset läpi, missä vika ? minussapa tietenkin... sun päässäsi on oikeasti vika...

tulot kuukaudessa ~600e kaikkineen. Olisi tietenkin mukava kun tuo jäisi käteen ja joku maksaisi vuokran. Tosin sinä olet varmaan näitä äitin luona nyyhöttäjiä ja syöt heidän rahoilla ja ajelet isukin 2 autolla. Tienaat muutamassa vuodessa isukin työpaikalla talon ja uuden auton. Kivaahan se on...

Joo mulla on hieman säästöjä, mutta paras se on oikeasti tuhlata kaikki meneen, viina kutsuu... ja haulikon vois ostaa sinun varalle :)

Nämä moralisoijat hämmästyttävät!
        Olet tulkinnut tilanteen täsmälleen oikein!
        Nuo moralisoijat ovat juuri niitä loisia joilla ei ole aikomustakaan tehdä itse elämälleen mitään!

Järjestelmässämme on vaikeaa rehellisesti varjella tietoja. Tuossa joku ehdotti rahastoja suojapaikaksi. Ovat verottajan tiedossa!

Minulle on hilseilty siksi, että olen ollut Espanjassa työn haussa. En ymmärrä miksi sekin olisi tuomittavaa!?
        Tilit kuitenkin Deutsche Bankissa ja CAM:ssa.

Minä vittuunnuin aikanaan veron maksuun. Pahimmoillaan tuovero 47,5%. Lopetin 50v:n pinnassa eikä omatunto ole kolkutellut.
        Tukia en ole saanut mutta työttömyyskorvausten nostamisen suhteen, Espaanjaankaan, minulla ei ollut tunnonvaivoja.

Kaikesta päätellen sinä olet kaikkein hankalassa tilanteessa. Yrität elää järkevästi mutta järjestelmä potkii perseelle.

Yritä pärjätä! Toivon parasta! Etsi porsaanreiät!
        Toisaalta varallisuutesi on siinä määrin rajallinen, ettei se anna mahdollisuuksia laajempiin järjestelyihin.

• tarvitseville
        jermuus kirjoitti:

Jos sinulla on rahaa, et tarvitse tukia. Haloo!

Älä tuhlaa viinaan yms. vaan elämiseen. Jokainen meistä rahoittaa oman elämänsä. Ei Kela ole mikään raha-automaatti. Joku muu tarvitsee niitä rahoja oikeasti - saadakseen lapsilleen ruokaa, vaatteita ja lääkkeitä. Haloo!

Sinulla on rahaa - lopeta valitus ja huolehdi itsestäsi.

• ihme se sinut

pakottaa pankkien kanssa pelleilemään.
      Nosta kaikki pois käteisenä ja pidä
      piironkilaatikossa.

Minulla on siellä toistasataatuhatta euroa
      mutta Kela luulee että olen ryypänny ne
      ja kaikki tuet pyörii.

Mielikuvitus kehiin kaveri.

Pankin korko on nykyjään niin pieni ettei
      kannata riskeerata.

• satatonttua, mitääää?

Olettaen että kirjoitat totta, niin vähän ihmettelen,
        mihin niitä rahoja säästät.
        Satatonttua on sellainen summa että jos ja kun
        todennäköisesti olet vähän iäkkäämpi, niin kiirettä pitää
        jos aiot edes saada ne tuhlattua.
        Elä tätä elämää, seuraavasta ei kukaan tiedä.

• niin!!
        satatonttua, mitääää? kirjoitti:

Meinaat siis, että rahaa kyllä piisaa tilillä, mutta veromarkoista pitäis lisää saada??
        Ei muuta kuin tuet pois loisilta!!!

• ihme se sinut
        satatonttua, mitääää? kirjoitti:

"niin kiirettä pitää
        jos aiot edes saada ne tuhlattua."

No. Olen 55 vuotias.
        Kolme vuotta jo työttömänä ja alkaa olla selvää
        ettei töitä ahkerasta hakemisesta huolimatta
        löydy.
        Peruspäivärahasta jää käteen runsaat 400e/kk.
        Sillä ei elä.
        Eli laitan tuosta piironginlaatikosta senverran
        lisää että elää. Kulutuksen lasken niin että
        viimeinen sentti on menossa kun täytän 65 vuotta.
        Sitten alan nauttia eläkettä.

Jaa, että miksi piironginlaatikko vaikkei
        pankkisäästöt peruspäivärahaan vaikutakaan?

No, syvä epäluulo. Käytäntö on osoittanut, että
        mitä vähemmän viranomainen tietää, sitä
        parempi. Nyt voin anoa vaikka kaupungin asuntoa
        jos häätö tulee, muuten en voi.

• mutta aika kauhea tilanne
        ihme se sinut kirjoitti:

"niin kiirettä pitää

No. Olen 55 vuotias.
        löydy.
        Sillä ei elä.

Kysehän tietysti on siitä mikä on riittävä elintaso, ja mitä haluaa elämältään.
        Kun pystyy tekemään jotain muutakin kuin mikä on pakko, olisi tehtävä jotain muutakin.
        Tollaisessa tilanteessa jossa olisi pieni omaisuus tallessa voisin ajatella elinkustannusten pienentämistä vaikka muuttamalla halvemman elinkustannusten ja mukavamman ilmaston maahan. Elämänlaatu voisi parantua. Sielläkin voi olla työnhakijana.
        Aurinkorannikolla asuu noin 15000 suomalaista, kaikki palvelut saa suomeksi.
        Eikä välttämättä tarvitse maksaa turistihintoja kun vähän tutustuu oloihin.
        Virossa tietysti sama, mutta ilmastokin on sama.
        NOin kokemuksesta ja omaehtoisesti tiedän että penninvenyttäminen käy työstä, mutta muuttaminen ei onnistu, kun on noita lapsia.
        Olen kyllä puolivakavissani tai enemmänkin harkinnut muuttamista kun se tulee mahdolliseksi.

• Nuukailija
        ihme se sinut kirjoitti:

"niin kiirettä pitää

No. Olen 55 vuotias.
        löydy.
        Sillä ei elä.

Alaikäiselle siskon tyttärelle avasimme yhdessä sijoitustilin Norjaan, jossa minulla käyttö ja hallintaoikeus, kun ei ole EU maa niin tilitietoja ei suomeen luovuteta.
        Laitoin tämän tilin kautta rahastoihin poikimaan Odin Maritim, Offshore ja Finland hyvät on olleet tuotot.

Eivätkä sijoitetut varat näin näy suomessa, kun ei ole ammattimihelle töitäkään..

• ...
        ihme se sinut kirjoitti:

"niin kiirettä pitää

No. Olen 55 vuotias.
        löydy.
        Sillä ei elä.

Toivottavasti laatikko on tulenkestävä. Kotivakuutus ei taitaisi korvata, jos sata tonnia palaisi tulipalossa tuhkaksi...

• Säästäväinen...

Aika osuva viestiketju, koska itse olen asiaa miettinyt viime aikoina...

Minä olen myös reilun 10 vuoden työuran aikana säästänyt mukavan summan rahaa. Omistan uuden auton, mutta muuta kiinteää suurempaa omaisuutta minulla ei ole.

Nyt kuitenkin näyttää siltä, että työt saattavat päättyä parin vuoden sisällä ja voi olla työttömyys edessä, ainakin jonkin aikaa... kenties pidempään. Alkuperäisen kirjoittajan tavoin, tuntuu järjettömältä että jos on itse ollut säästäväinen niin siitä "rangaistaan" tukien katkaisulla tms. Pitäisikö itsekin alkaa elää ja kuluttaa varat, jotta sitten mahdollisen työttömyyden iskiessä voisi saada täydet tuet elämiseen.

Olen kyllä myös ajatellut opintojen jatkamista, mutta vaikuttavatko pelkät säästöt myös siellä tukien määrään?

Mikäs olisi paras keino "piilottaa" ylimääräiset säästöön jääneet eurot viranomaisilta piiloon?

Ihmettelen alkuperäisen kirjoittajan säästötilin korkojen ilmestymistä käyttötilille... ainakin minulla ne tulevat automaattisesti säästötilille, eivätkä näy käyttötilillä.

• rahastot

Sijoittakaa ulkomaalaiseen kasvurahastoon, esimerkkinä vois vaikka mainita ruotsissa gustavia capitalin rahastot. Kymmenessä vuodessa voi alkuperäissijoitus olla jo niin kasvanut, ettei tarvii enää töitä kyselläkään. Eivätkä ilmoittele suomen viranomaisille asioistaan

• että olit

työ haku matkalla NY ja asuit hotellissa ja ruokailit ravintoloissa ja sattuipa ostamaan uusia vaateita itsellesi ja muutamia tuliaisia tutuille.

• Kekkonen

Pitääkö muuten maksaa lahjaveroa, jos antaa jotain muuta kuin käteistä? Lahveroahan pitää maksaa jos summa ylittää 3400€.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3809
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2944
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      914
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      64
      724
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe