Pinnapilotti H-veneeseen

repe

Onko kellään kokemusta pinnapilotista H-veneessä? Kuvittelisin helpottavan yksinpurjehdusta, kun suunta säilyisi vaikka ei koko ajan istuisi pinnassa.

16

3195

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janos

Juu, ei mitään ongelmia. Pelkkää iloa vaan! Kun minulla oli h-vene ostin siihen Raymarinen pienimmän autopilotin (olisiko se st 1000, en muista) ja laitoin takaluukun päällä aurinkokennon, jonka avulla akussa oli AINA riittävästi voimaa niin autopilottiin kuin kulkuvaloihin ja webastoon (ikinä ei tarvittu ladata akkuja erikseen).
      Purjehdus h-veneellä muuttuu entistä suuremmaksi nautinnoksi tuon autopilotin kanssa. Siitä vaan.

• kovanen

Minkä kokoinen (tehoinen) paneeli sinulla oli?

• Anonyymi

Ja millanen akku?

• vanha hoo

Purjehdin aika paljon yksinäni enkä ole kaivannut autopilottia. Minulla menee kuminen sidontanauha (mustekala) pinnan yli ja se kiinnitetään vaikkapa istuikaukalon luukkujen saranoihin. Nauhan tulle olla aika paksu ettei pinna pääse liikkumaan aallokossa tai veneen kallistellessa. Sivu- ja vastatuulessa homma toimii hyvin. Isoa kannattaa hieman löysätä. Myötätuulessa vene ei tietenkään pysy pitkään suunnassaan, mutta spinnujiipin ehtii hyvin tehdä.

• kryssii

kun pinna panee hiukan vastaan. Mutta myötäseen tarvitaan aina autopilottia.

• helpottaa

Itsellä finn express ja siinä pinnapilotti lcd ohjaimella.
      Helpottaa ajoa niin paljon että ilman en enää lähde...varsinkin tenavien kanssa parantaa turvallisuutta purjeitten nostossa ym.

• repe

Kiitos kaikille kommenteista. Olen tosiaan purjehtinut pari vuotta hoollani, joten tiedän kyllä että ilmankin pärjää, mutta olisi varmastikin helpompaa pilotin kanssa. Sellaista ryntäilyä se kuminauhojen kanssa leikkiminen on, jos vähänkään on keliä. Olisi niin mukava rauhassa viritellä niitä spinnuvermeitä ym.

• jiiku

pisin matka pinnaan koskematta oli 15 merimailia tasaisella kelillä sivuvastaisessa.

• pinnasta

Itselläni on yhden kesän kokemus h-veneestä ST1000 -pinnapilotilla. Olen vasta-alkaja ja purjehdin miltei aina yksin. Purjeiden nostossa pilotti on hyvä apu, ja ihan kiva ottaa tuntumaa säätöihin rauhassa pilotin hoidellessa peränpidon. Samoin navigointiin olen vasta-alkajana saanut mukavaa laatuaikaa pilotin hoitaessa praxista. Tietty jos tosissaan yrittää painaa, niin tartun itse pinnaan pilotin sijasta. Hmm.. täytyy myöntää eten vielä edes saa venettäni sellaiseen trimmiin, että narusystemillä pärjäisin... opittavaa siis riittää. Pilotti lisää kyllä mielestäni meiningin laatua.

• Anonyymi

On kokemusta. Ihan ensimmäiseksi hankit tällaisen pinnalukon: https://www.arolyth.se/txrleng.html
      Tärkein varuste H-veneeseen tai mihin tahansa pinnaohjattuun veneeseen. Pinna lukittuu paikoilleen kun nostat sitä ylös ja vapautuu kun lasket. Kryssiessä parempi kuin autopilotti ja hyvin näppärä kaikkeen lyhytaikaiseen pinnan jättämiseen esim satamaoperaatioissa.

Myötä- ja sivutuulessa autopilotti on mainio apu. Jos joskus ajat koneella, niin siinä myös. Esim Simrad TP10 on pätevä laite, eikä hinnalla pilattu. Jos haluat parempaa suorituskykyä esim reilussa myötäaallokossa spinnutteluun, niin Simrad TP32 on paljon nopeampi liikkeissään. Hintakin kyllä melkein tuplat.

Pilotin kanssa yksinpurjehdus ei oikeastaan ole enää yksinpurjehdusta, koska se käytännössä korvaa yhden ihmisen. En voi kuin suositella lämpimästi.

• Anonyymi

Hyvä nosto vanhasta mutta tärkeästä aiheesta!

• Anonyymi

Asiallinen vastaus pahantahtoiseen nostoon viidentoista vuoden takaa, mutta omista kokemuksistani lähtien voisin edellä olevan allekirjoittaa.

Tosin sillä varauksella, että Itse pidän tuosta samaisesta pinnapilotista myös luoviessa, automaattivenda vaatii kyllä vendan jälkeen säätöä kurssiin, mutta vapauttaa yksinpurjehtiessa käsiä purjemanöövereille.

Pinnalukolla H-veneeni näyttä kryssillä nousevan tuleen, ellei isoa jätä lepattavan löysäksi. En ole pilotin hankkimisen jälkeen juuri käyttänyt. Trimmauskysymys ehkä, mutta lähinnä käytän pinnalukkoa lukitsemaan peräsimen keskelle silloin, kun peruuttelee moottorin avulla pilttuusta.

TP 10 on helppo asentaa H:hon, koska asennusohjeen suositellut mitat mahdollistavat kiinnitysholkin sijoittamisen juuri passelisti istuinlaatikon reunukselle. Korkeus, etäisyys ja kulma ovat justiinsa eikä melkein.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä nosto vanhasta mutta tärkeästä aiheesta!

Nosto oli tuolla ylempänä, siinä ei ollut minkäänlaisia ansioita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Asiallinen vastaus pahantahtoiseen nostoon viidentoista vuoden takaa, mutta omista kokemuksistani lähtien voisin edellä olevan allekirjoittaa.

Tosin sillä varauksella, että Itse pidän tuosta samaisesta pinnapilotista myös luoviessa, automaattivenda vaatii kyllä vendan jälkeen säätöä kurssiin, mutta vapauttaa yksinpurjehtiessa käsiä purjemanöövereille.

Pinnalukolla H-veneeni näyttä kryssillä nousevan tuleen, ellei isoa jätä lepattavan löysäksi. En ole pilotin hankkimisen jälkeen juuri käyttänyt. Trimmauskysymys ehkä, mutta lähinnä käytän pinnalukkoa lukitsemaan peräsimen keskelle silloin, kun peruuttelee moottorin avulla pilttuusta.

TP 10 on helppo asentaa H:hon, koska asennusohjeen suositellut mitat mahdollistavat kiinnitysholkin sijoittamisen juuri passelisti istuinlaatikon reunukselle. Korkeus, etäisyys ja kulma ovat justiinsa eikä melkein.

Kappas, enpä huomannutkaan, että kysymys oli vanha.

Kyllähän se pilotti hyvin toimii luoviessakin, mutta kun luoviessa ei yleensä pyritä pitämään tiettyä kompassisuuntaa, vaan tietty kulma tuuleen nähden, niin pilotilla luoviminen vaatii kulman säätämistä puuskien mukana. Pinnalukolla, jos saa veneen hyvin trimmattua, säilyy kulma tuuleen nähden samana vaikka tuulen suunta vähän vaihtelisi, ja siksi itse pidän luovilla enemmän lukosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kappas, enpä huomannutkaan, että kysymys oli vanha.

Kyllähän se pilotti hyvin toimii luoviessakin, mutta kun luoviessa ei yleensä pyritä pitämään tiettyä kompassisuuntaa, vaan tietty kulma tuuleen nähden, niin pilotilla luoviminen vaatii kulman säätämistä puuskien mukana. Pinnalukolla, jos saa veneen hyvin trimmattua, säilyy kulma tuuleen nähden samana vaikka tuulen suunta vähän vaihtelisi, ja siksi itse pidän luovilla enemmän lukosta.

Totta tuokin, itse tapaan ajella pilotilla snadisti alemmas - ja suuntaa - myös vastatuuliosuuksilla.

Näyttää pilotti kyllä ottavan puuskissa korkeutta automaattisesti.

• Anonyymi

Vanha säie mutta ajankohtainen aihe. Tuo pinnalukko on ihan perusjuttu mutta pinnapilotti on ihan kuningas-juttu. Kuten ylempämä kerrottu, niin purjeiden nostossa ja muissa puuhissa vähän kuin hiljainen gasti joka antaa kipparin tehdä muutakin kuin roikkua pinnassa ;-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      152
      4934
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      19
      3575
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      160
      3381
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      35
      2861
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      98
      2611
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1863
    7. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      10
      1645
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      151
      1485
    9. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1482
    10. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      11
      1277
    Aihe